Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 9. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-406390                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. oktober 2019:
Fraværende:  Anja Nielsen, Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Lodberg
Godkendt

2. Høring: Budget 2020-2023(B)

2.     Høring: Budget 2020-2023(B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-406409                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering om høringsmaterialet og den videre proces.
Baggrund
Høringsmaterialet vedr. Budget 2020-2023 forventes udsendt den 8. oktober 2019.
Rådet for Socialt Udsatte får udleveret høringsmaterialet på mødet.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Social- og Indenrigsministeriet har givet dispensation, så fristen for Byrådets vedtagelse af budget 2020–2023 rykkes fra 15.oktober til d. 5. november 2019.
Handlemuligheder
Rådet for Socialt Udsatte beslutter om der skal afgives høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der henvises til høringsmaterialet.
Konsekvenser for andre udvalg
Høringsmaterialet omfatter alle udvalgsområder. Rådet for Socialt Udsatte er tværgående.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager stilling om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. oktober 2019:
Fraværende:  Anja Nielsen, Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Lodberg
Rådet blev orienteret omkring 1. høringsrunde og det udsendte høringsmateriale. I og med at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger en budgetaftale tager høringsmaterialet ved 1. høringsrunde udgangspunkt i det administrative budgetforslag. Rådet blev orienteret om, at der såfremt der den 22. oktober foreligger en budgetaftale og/eller ændringsforslag til brug for 2. behandling i Byrådet den 28. oktober, så starter 2. høringsrunde fra onsdag den 23. oktober til fredag den 25. oktober 2019 kl. 12.
Rådet besluttede at afgive høringssvar. Evt. input sendes til John med kopi til Anders. Endvider besluttede Rådet, at der indkaldes til et orienteringsmøde i forbindelse med 2. høringsrunde. Mødet indkaldes til den 23. oktober 2019 kl. 15:30

3. Hjemløsetælling 2019(O)

3.     Hjemløsetælling 2019(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-406644                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres omkring udviklingen i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune fra 2017-2019 på baggrund af den landsdækkende kortlægning af hjemløshed i uge 6 i 2019.
Baggrund
Den landsdækkende kortlægning af hjemløshed, der blev gennemført i uge 6 2019 er nu offentliggjort. Kortlægningen viser, at lidt mere end 6.400 borgere befandt sig i en hjemløs-situation. Omfanget af hjemløsheden på landsplan er stort set uændret i forhold til den forrige kortlægning i 2017. Desværre er der ikke sket en stagnation i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune. Stigningen er forsat fra 147 personer i 2017 til 170 personer i 2019.
Samlet set er antallet af hjemløse blandt kommunerne i Region Sjælland steget fra 853 personer ved kortlægningen i 2017 til 895 personer i 2019. Antallet af hjemløse i Region Sjælland har været observeret stigende gennem de seneste kortlægninger. I 2015 var tallet 628 personer.
Stigning i antallet af hjemløse i Slagelse
Antallet af hjemløse i Slagelse Kommune er steget betydeligt. Fra 147 i 2017 til 170 i 2019. Slagelse Kommune har det højeste antal af hjemløse blandt kommunerne i Region Sjælland. Dette svarer til at der er 2,1 hjemløse borgere i Slagelse pr.1000 indbyggere. Landsgennemsnittet er 1,1 hjemløse pr. 1000 indbygger.
Sammenlignet med hjemløsetallene fra 2017 er der sket en udvikling i antallet af gadehjemløse, borgere med ophold på herberg (forsorgshjem) og hoteller. Kortlægningen viser, at der på landsplan er sket et fald i antallet af unge hjemløse, mens Slagelsetallene viser en stigning i antallet af unge hjemløse i alderen fra 18-29 år.
Nedenstående tabeller viser udviklingen i hjemløsesituation og alder fra 2017-2019.
 
Gaden
Nat-
Varmestue
Herberg
Hotel
Familie/
Venner
Udslusnings-
Bolig
Kriminalforsorg
 
Hospital
Andet/uoplyst
2019
16
3
55
46
23
1
0
4
22
2017
10
9
37
37
32
1
2
1
11
Kilde: Vive; Hjemløsetællingen i uge 6, 2017 og 2019.
 
18-24 år
25-29 år
30-39 år
40-49 år
50-59  år
>60 år
Internt bortfald
2019
23
28
27
43
26
17
6
2017
19
14
25
33
38
10
7
* I 2017 var 1 person under 18 år.
Kilde: Vive; Hjemløsetællingen i uge 6, 2017 og 2019.
Retligt grundlag
Hjemløshed i Danmark i 2017- og 2019. National kortlægning. Vive, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Handlemuligheder
Udviklingen i hjemløsetallene for Slagelse Kommune drøftes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. oktober 2019:
Fraværende:  Anja Nielsen, Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Lodberg
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at Rådet ønsker en dialog med Center for Handicap og Psykiatri omkring resultatet af Hjemløsetællingen på Rådets møde den 30. oktober 2019.

4. Høring: Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed(B)

4.     Høring: Udmøntning af midler til bekæmpelse af ensomhed(B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-406466                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 3. september 2019 således:
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. september 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen
Udvalget principgodkender forslag 1 og sender det til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) ønsker fokus på tab af ægtefælle og andre livskriser, og hvordan vi bedst muligt kan understøtte igangværende projekt "På vej mod nye fællesskaber", når dette udløber.
Høringsfristen er fastsat til den 15.10.2019 kl. 12:00.
Høringssvar bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Som en del af finanslov 2019 er det besluttet, at kommunernes indsatser i forhold til bekæmpelse af ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre skal styrkes.
På finansloven 2019 er der afsat 100 mio. kr. årligt til at styrke kommunernes indsatser til bekæmpelse af ensomhed m.v. blandt ældre. Midlerne udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet. For Slagelse Kommune betyder det en bevilling på ca. 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed, som forventes tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme ved 3. budgetopfølgning.
På udvalgsmøde den 4. juni principgodkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget en tilføjelse til værdighedspolitikken om ensomhed, som efterfølgende er sendt i høring i Ældrerådet.
I denne sag forelægger administrationen tre forslag til, hvordan de cirka 1,4 mio. kr. kan udmøntes.
Forslagene er med forbehold for, at en del af midlerne kan overføres til 2020.
Forslag 1:
Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
Der ansættes en forebyggelseskonsulent, der arbejder med tidlig opsporing af borgere i eget hjem, der ikke modtager hjemme- eller sygepleje.
Samtidig ansættes en pårørendevejleder, der arbejder med tidlig opsporing hos pårørende til borgere med demens eller alvorlig sygdom.
De to medarbejdere skal opsøge arenaer, hvor målgrupperne er. Det kan fx ske gennem boligforeninger og andre foreninger i nærmiljøet.
Begge medarbejdere arbejder desuden med kompetenceudvikling og vejledning af medarbejdere på plejecentre, hjemmepleje, sygepleje og visitation, så indsatsen med tidlig opsporing af ensomhed styrkes i alle led.
I forbindelse med den tidlige opsporing arbejder både forebyggelseskonsulent og pårørendevejleder med at formidle kontakt til relevante sociale fællesskaber, aktiviteter, støttetilbud og netværk, der kan hjælpe borgeren ud af ensomhed.
Forslag 2:
Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af en medarbejder på tværs i organisationen, der arbejder med tidlig opsporing af borgere på plejecenter, aktivitetscenter, eller borgere som bor i eget hjem, og som modtager hjemme- og/eller sygepleje. Medarbejderen opsporer, inviterer og motiverer borgere til at deltage i sociale fællesskaber, samt støtter opstart af netværk blandt ældre med fokus på ledsageordning.
Medarbejderen har desuden fokus på kompetenceudvikling af medarbejdere på tværs i organisationen i opsporing af borgere med behov for et tilbud om ledsagelse til fx sociale fællesskaber og aktiviteter.
Tilbud om ledsageordning enten ved hjælp af frivillige, ansatte fra aktivitetscenteret eller med hjælp af personale på plejecenter eller i hjemmeplejen, som i en begrænset periode kan følge borgeren til sociale fællesskaber/aktiviteter. Det kan være på aktivitetscentre, men også i civilsamfundet, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Ledsagelse af medarbejdere fra hjemmeplejen, aktivitetsmedarbejder eller andre ældre kan give tryghed for den ældre og fremme deltagelse i sociale fællesskaber/aktiviteter uden for eget hjem og være med til at etablere et netværk med andre ældre mennesker.
Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre, som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
Ansættelse af to netværksmedarbejdere som har fokus på tidlig opsporing af ensomhed hos ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje. Netværksmedarbejderne arbejder med at oprette netværk og sociale fællesskaber for ældre i nærmiljøet og på aktivitetscentrene. Det sker i tæt samarbejde på tværs af frivillige, foreninger og lokalråd. Netværksmedarbejderne kan fx sikre fastholdelse i netværk og sociale fællesskaber i samarbejde med plejecentre, frivilligcenteret, aktivitetscentrene, Kirkens Korshær, Menighedsplejen, daghjem og hjemme- og sygepleje.
Netværksmedarbejderne arbejder desuden med kompetenceudvikling af medarbejderne i forhold til tidlig opsporing af ældre, som har behov for tilknytning til og fastholdelse i sociale fællesskaber og aktiviteter i nærmiljøet. Herudover skal netværksmedarbejderne bidrage til understøttelse af personalets viden om muligheder for fællesskab i foreninger og i kommunens tilbud.
Retligt grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at de 1,4 mio. kr. til bekæmpelse af ensomhed kan anvendes til enten:
-      Forslag 1: Tidlig opsporing af ældre, som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder, tab af ægtefælle eller anden livskrise.
-      Forslag 2: Sikre tilgængelighed og adgang til sociale fællesskaber for borgere på plejecenter eller borgere i eget hjem, der modtager hjemme- og sygepleje.
-      Forslag 3: Opbygning af lokale netværk/fællesskaber i nærmiljøet blandt ældre som bor på plejecenter, eller borgere som modtager hjemme- og sygepleje.
-      Udvalget kan kombinere de ovenstående forslag eller opstille et alternativ forslag til anvendelse af de 1,4 mio. kr.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle tre forslag på forskellig vis kan bidrage til at styrke bekæmpelse af ensomhed blandt ældre. Erfaring viser, at ældre, som er udfordret på deres kognitive og/eller fysiske funktioner kan være særligt udsatte for at blive ensomme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslag 1
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en forebyggelseskonsulent og en pårørendevejleder fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et beløb til frikøb af medarbejdere til kompetence udvikling.
Forslag 2
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en aktivitetsmedarbejder fra efteråret 2019 og hele 2020 til betaling af transport for medarbejdere til og fra aktivitet og til frikøb af medarbejdere i hjemmeplejen som ledsager borgere til relevante aktiviteter i civilsamfund, fx foreninger eller andre sociale fællesskaber. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Forslag 3
De 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte to netværksmedarbejdere fra efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et mindre beløb til frikøb af medarbejder til kompetence udvikling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. oktober 2019:
Fraværende:  Anja Nielsen, Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Lodberg
Rådet besluttede at afgive høringssvar. Evt. Input skal sendes til John med kopi til Anders.

5. Meddelelser(O)

5.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-406503                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder mv.
Opfølgning på studietur
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitik
Kort status fra processen. 
3: Orientering fra sekretariatet
Invitation til Workshop for brugerrepræsentanter fra Det nationale Råd for Socialt Udsatte
Det nationale Råd for Socialt Udsatte har besluttet at gøre en ekstra indsats for at klæde brugerrepræsentanterne i de lokale råd godt på mht. rådsarbejdet. Det er blevet efterspurgt flere gange på både dialogmøderne og de regionale netværksmøder og vil også give brugerrepræsentanterne god mulighed for at netværke med hinanden og komme til orde. Tanken er at lave en workshop med fokus på rådsarbejde – fx påvirkning af den kommunale dagsorden, forberedelse af projektforslag og høringssvar, hvordan udarbejdes en dagsorden, hvordan læses et referat, hvordan knækkes koden til det kommunale sprogbrug etc. – kommunikation og samarbejde på tværs af forskellige erfaringshorisonter og fagligheder.
Et udspecificeret program vil komme ud senere.
Workshoppen om rådsarbejde for brugerrepræsentanter i de lokale udsatteråd bliver på Sjælland afholdt d. 5 december 2019.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 9. oktober 2019:
Fraværende:  Anja Nielsen, Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Solveig Didriksen, Susanne Lodberg
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Orientering fra Gadesygeplejersken vedr. screening for Hepatitis C
Nina orienterede om resultatet af Brugernes Akademi screening for hepatitis C foretaget før sommerferien på Kirkens Korshærs varmestue og Toften i Slagelse. Ud af 20 blev 6 testet positive. Brugernes Akademi har på denne baggrund besluttet at komme tilbage og besøge Toften og varmestuerne både Slagelse, Korsør og Skælskør. Plakater med tid og sted blev rund delt.
Tidspunkter for hvornår brugerne kan møde Brugernes Akademi og “Ud af C’eren” :
Onsdag d 23.10 på Toften fra 10-12
I Kirkens korshærs Varmestue i Slagelse fra 13-15
Torsdag d 24.10
Kirkens korshærs varmestue i Skælskør fra 10-12
Kirkens Korshær Korsør fra 13-15
Rådet drøftede om Rusmiddelcentret automatisk laver en screening af alle nye borgere i stofmisbrugsbehandling. Anne-Kristina følger op her på og giver en tilbagemelding til Rådet.
Deltagelse på Brugernes Bazar
John orienterede om deltagelse på Brugernes Bazar den 28. august 2019. Der var bl.a. workshop om socialsygeplejerskernes funktion på sygehusene.
Opfølgning på studietur
Thomas Knudsen orienterede kort om, at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser synes studieturen til Horsens var spændende. Udvalget har derfor ønsket at have et kort dialog møde vedrørende om der er input fra studieturen, som Rådet anbefaler at der skal arbejdes videre med politisk.
Rådet er derfor inviteret til dialogmøde med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser om Studieturen til Horsens, d. 4. december 2019 17:30-18:00, Torvegade 15, Mødelokale 1 i parterre.
Rådet havde en kort drøftelse af studieturen og det drøftes igen på Rådets møde den 30. oktober.
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitik
Der blev orienteret kort om status fra processen. Der er nået en milepæl i og med at Medborgerpolitikken blev godkendt i Byrådet den 16. september 2019. Der forestår nu et stort arbejdet med at implementere politikken i hele kommunen.
3: Orientering fra sekretariatet
Invitation til Workshop for brugerrepræsentanter fra Det nationale Råd for Socialt Udsatte
Sekretariatet reklamerede for workshoppen om rådsarbejde for brugerrepræsentanter i de lokale udsatteråd. Workshoppen bliver på Sjælland afholdt d. 5 december 2019.