Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 11. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-499510                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
Godkendt.

2. Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)

2.     Høring: Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-500132                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg 2020 til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Høringsfristen er den 17. december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Udvalget skal en gang årligt godkende kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg. I denne sag skal udvalget godkende kvalitetsstandarden for 2020. Kvalitetsstandarden er blevet justeret i forhold til en lovændring, som Folketinget vedtog den 25. april 2019.
Lovændring i forhold til forebyggende hjemmebesøg
Folketinget vedtog den 25. april 2019 ændring af lov om social service, der vedrører målretning af de forebyggende hjemmebesøg. Lovændringen trådte i kraft pr. 1. juli 2019.
Forebyggende hjemmebesøg til enlige i deres fyldte 70. år
Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i kommunen, i deres fyldte 70. år. Det fremgår af lovbemærkningerne, at ”bor alene” eksempelvis kan defineres som, at en person er den eneste registeret med bopæl på folkeregisteradressen.
Derudover medfører ændringen af lovgivningen, at:
-      Kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-årige fastholdes.
-      Aldersgrænsen for tilbud om årlige besøg flyttes fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år. Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde alle 80-årige et forebyggende hjemmebesøg.
-      Kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de borgere, som er i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk funktionsevne, udvides fra at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-79 år til at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-81 år.

Formålet med lovændringen er, at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for at opleve ensomhed - eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension Formålet er derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem.
Forebyggelseskonsulenterne har siden 1. juli arbejdet efter den nye lovgivning. Det betyder blandt andet, at forebyggelseskonsulenterne siden 1. juli 2019 har sendt brev til alle enlige på 70 år med tilbud om et forebyggende hjemmebesøg. Der er i alt sendt brev ud til cirka 40 enlige borgere på 70 år og èn har sagt ja til et forebyggende hjemmebesøg.
Retligt grundlag
Servicelovens §79a om de forebyggende hjemmebesøg. Lov nr. 508 af 1. maj 2019.
Handlemuligheder
Udvalget principgodkender kvalitetsstandarden og sender den til høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav om forebyggende hjemmebesøg. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 godkendes.
Afhængig af, hvor mange, der takker ja til det forebyggende hjemmebesøg ved deres fyldte 70 år, kan lovændringen betyde større ressourcetræk på forebyggelseskonsulenterne. Indtil nu har den nye lovændring dog ikke har haft væsentlig betydning for det samlede ressourceforbrug til de forebyggende hjemmebesøg, da kun èn borger har takket ja til et besøg siden juli 2019. Administrationen følger denne udvikling tæt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
Merete Mørch, Områdeleder Forebyggelse, Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav rådet en præsentation af sagen.
Rådet besluttede, at der skal udarbejdes høringssvar.

3. Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

3.     Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-500158                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit udvalgsmøde den 5. november 2019 at sende kvalitetsstandard 2020 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Høringsfristen er den 17. december 2019 kl. 12:00.
Evt. høringssvarene bedes sendt til CSÆ - Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er foretaget en ændring til ydelsesbeskrivelsen Praktisk Hjælp – Rengøring; vedr. opgaven ”Tømme postkasse”.  Ændringen fremgår med rød skrift i ydelsesbeskrivelsen, side 21.
Retligt grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvorefter den sendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav, samt at den er overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i Slagelse Kommune. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 principgodkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
Susanne Corell, Teamleder, Center for Sundhed og Ældre deltog under punktet og gav rådet en præsentation af sagen.
Rådet blev orienteret om, at en principafgørelse fra Ankestyrelsen har præciseret brugen af Servicelovens § 85 i forhold til Servicelovens § 83, hvilket betyder at der i første halvår af 2020 skal udarbejdes nye kvalitetsstandarder på disse paragraffer. Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri har påbegyndt en fælles arbejdsproces.
Rådet besluttede, at der skal udarbejdes høringssvar.

4. Høring: Udkast til ny Børne og Ungepolitik (B)

4.     Høring: Udkast til ny Børne og Ungepolitik (B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-499762                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget besluttede på møde den 11. november 2019 at sende udkast til ny Børne- og Ungepolitik i høring i MED-udvalg, bestyrelser, elevråd/børnegrupper og organisationer på børne- og ungeområdet samt i offentlig høring. Følgebrev og udkast til ny Børne- og Ungepolitik er vedlagt som bilag.
Rådet for Socialt Udsatte skal aflevere høringssvar senest den 12. december 2019 kl. 9:00. Høringssvar skrives i vedlagte skabelon og sendes til hoeringCBU@slagelse.dk.
Efter høringsperioden behandles Børne- og Ungepolitikken i Børne- og Ungeudvalget medio januar 2020, med henblik på at Byrådet træffer endelig beslutning den 27. januar 2020.
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal afgives høringssvar.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i august 2019, at administrationen skulle arbejde videre med det udkast til ny Børne- og Ungepolitik, der forelå på daværende tidspunkt. Det endelige udkast til ny Børne- og Ungepolitik foreligger nu. Udkastet er blevet til på baggrund af en længerevarende proces, hvor en række interessenter har deltaget:
·         Fokusgruppeinterviews med ca. 50 børn og unge om hvad en god dag og et godt børne/ungeliv er. Deltagerne var i alderen 5-18 år og kom fra børnehaver, almene folkeskoler, specialskoler, sociale væresteder og misbrugstilbud samt pårørendegrupper for unge.
·         Spørgeskemaundersøgelse til en række bestyrelsesformænd i dagtilbud og skoler om det gode børne- og ungeliv
·         En workshop for ca. 45 børn og unge i alderen 5-18 år og udvalget, hvor de kvalificerede statements fra interviews og spørgeskemaundersøgelse.
·         En workshop, hvor udvalget, medarbejdere, forældre, elever og andre interessenter var med til at definere og prioritere politikkens indhold på baggrund af KL’s ti kerneværdier og statements fra børn og unge
·         En lille arbejdsgruppe, hvor interesserede parter (tre elever og en repræsentant fra DLF) deltog i udformningen af det foreliggende udkast
Udkastet til Børne- og Ungepolitikken udstikker retningen for arbejdet med og omkring alle børn og unge i Slagelse Kommune – lige fra det endnu ufødte barn til den 18-årige. Forældrene udgør et særligt omdrejningspunkt i politikken, fordi deres ressourcer og rolle som aktive medspillere er altafgørende for at skabe trivsel og udvikling for alle børn og unge.
Det foreliggende udkast til Børne- og Ungepolitikken sætter fokus på nogle grundlæggende og almengyldige behov, som alle børn og unge skal mødes i for bedst at kunne trives og udvikle sig. Politikken gælder for alle medarbejdere og ledere i dagtilbud, skoler og forebyggende og understøttende funktioner, og udkastet består af seks principper. Under hvert princip er ledere og medarbejderes fælles ansvar og opgave konkretiseret, og børn og unges perspektiver er beskrevet. De seks principper er:
-      Alle forældre har en rolle og et ansvar
-      Alle børn og unge har potentiale
-      Alle børn og unge har behov for samhørighed og venskab
-      Alle børn og unge fortjener hjælp, nærvær og oprigtig interesse
-      Alle børn og unges mening er værdifuld
-      Alle børn og unge skal tilbydes motiverende læringsmiljøer
Den nye Børne- og Ungepolitik erstatter den eksisterende Børne- og Ungepolitik. Hvor den gamle politik havde et stort fokus på det specialiserede område, har den nye et bredere fokus, der omfatter både det specialiserede og det almene område. Det brede fokus bevirker, at der ikke er behov for sektorspecifikke politikker som for eksempel en skolepolitik.
Det er ledere og medarbejdere, der i fællesskab skal gøre politikken til virkelighed, ved at lade principperne være styrende i deres daglige arbejde med og omkring børn og unge. Håbet er dog, at politikken også bliver et pejlemærke for forældre, foreninger, organisationer og andre aktører, og at den vil danne grobund for en mere aktiv involvering af børn og unge i forhold, der vedrører deres liv og udvikling. Sidstnævnte er i tråd med udvalgets ønske om afprøvning af muligheder for aktiv involvering af børn og unge ved specifikke lejligheder, jf. sag 285 om aktiv involvering af børn og unge på udvalgets møde den 30. september 2019.
Som led heri udskydes Børne- og Ungekonferencen den 7. marts 2020 og forventeligt erstattes den helt af en eller flere aktiviteter, der i højere grad skabes i børne- og ungepolitikkens ånd og intentioner. Administrationen vil ved politikkens godkendelse præsentere et forslag til det videre arbejde med politikkens principper i 2020.
Retligt grundlag
Jf. Serviceloven § 19, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en sammenhængende børnepolitik, der har til formål at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet tager stilling til om der skal afgives høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
Trine Rose, Specialkonsulent, Center for Børn og Unge deltog under punktet og gav rådet en præsentation af sagen.
Rådet besluttede, at der skal udarbejdes høringssvar.

5. Forslag til temadrøftelser og studietur 2020(D)

5.     Forslag til temadrøftelser og studietur 2020(D)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-499519                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte forslag til temadrøftelser samt studietur 2020.
Baggrund
Temadrøftelser 2020
Rådet har i 2019 haft følgende temadrøftelser:
·         Tema: Rådets indspark til styrkelse af det tværkommunale samarbejde omkring pleje og omsorg for socialt udsatte i Slagelse Kommune.
·         Tema: Viden om indsats if. til socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidelse.
·         Tema: Socialt udsatte borgeres retssikkerhed
·         Tema: Hjemløsetællingen 2019
Følgende tema har Rådet ikke nået:
·         Tema: Opfølgning på initiativer omkring kontanthjælpsloftet/Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
Rådet har i løbet af 2019 besluttet at følgende sager vil Rådet følge op på i 2020.
·         FOKUS – Slagelse Kommunes § 82 forløb.
·         Evalueringen af Den sociale Hjemmepleje.
·         Opsamling på erfaringerne med Socialt Frikort.
Her ud over har rådsmedlem Anne-Kristina Timmerman Hansen på mail foreslået
·         Brobyggersygeplejersken på Slagelse Sygehus (Funktion, udfordringer hun ser, samarbejde mellem region/kommune ift. udsattegruppen)
Rådet skal drøfte hvilke temaer de ønsker lagt ind i årshjulet for 2020.
Studietur 2020
Rådet for Socialt Udsatte har skabt ”tradition” for at arrangere en årlig studietur, hvor Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og kommunale nøglepersoner for udsatteområdet inviteres til at deltage.
Rådet drøfter om de ønsker at fortsætte ”traditionen”. Såfremt rådet beslutter at fortsætte traditionen drøftes forslag til hvor rådet gerne vil hen og hvornår turen skal afholdes.
Indstilling
Formaden indstiller,
1.    at Rådet drøfter forslag til temadrøftelser samt studietur 2020.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
Rådet drøftede at følgende temadrøftelser skal indarbejdes i årshjulet for 2020.
·         Tema: Opfølgning på initiativer omkring kontanthjælpsloftet/Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
·         Tema: FOKUS – Slagelse Kommunes § 82 forløb.
·         Tema: Kvalitetsstandard § 85 og § 83 samt evalueringen af Den sociale Hjemmepleje.
·         Tema: Brobyggersygeplejersken på Slagelse Sygehus (Funktion, udfordringer hun ser, samarbejde mellem region/kommune ift. udsattegruppen)
·         Tema: Distriktspsykiatrien
Rådet drøftede, at Rådet også i 2020 skal arrangere en studietur. Planlægningen af studieturen tages på rådsmøde primo 2020.

6. Meddelelser(O)

6.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-500955                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder mv.
Workshop for brugerrepræsentanter/Det nationale Råd for Socialt Udsatte
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitikken
Etablering af 6-8 skæve boliger
3: Orientering fra sekretariatet
Workshop for sekretærer/Det nationale Råd for Socialt Udsatte
Udsatteområdet i medierne 29/11:
·          Alkoholikere og narkomaner giver varmestue dårligt ry
·          Hjemløse og udsatte takker sygehus: - I er her altid når filmen knækker
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 11. december 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Anne-Kristina Timmerman Hansen, Merete Keis Schrøder, Susanne Lodberg
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Møde i Landsforeningen af Væresteder(LVS).
Gorm orienterede om deltagelse i bestyrelsesmøde under Landsforeningen af Væresteder(LVS).
Workshop for brugerrepræsentanter/Det nationale Råd for Socialt Udsatte
Gorm orienterede om deltagelse i workshoppen, hvor der desværre kun var deltagelse fra 5 udsatteråd. Gorm oplevede, at Slagelse Kommunes Råd for Socialt Udsatte fungerer rigtig godt.
2: Orientering fra forvaltningen
Medborgerpolitikken
Sekretæren orienterede om, at arbejdsgruppen med Medborgerpolitikken er sat i bero indtil den nye organisering i Slagelse Kommune er faldet på plads.
Næste møde i arbejdsgruppen er til februar.
Etablering af 6-8 skæve boliger
Sekretæren orienterede om den politiske behandling af sagen Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Økonomiudvalget. Sagen afventer Økonomiudvalgets behandling på næste kommende møde.
3: Orientering fra sekretariatet
Workshop for sekretærer/Det nationale Råd for Socialt Udsatte
Sekretæren orienterede om workshoppen, hvor der var erfaringsudveksling mellem sekretærer for udsatteråd – både ny startede og veletablerede.
Udsatteområdet i medierne:
Sekretæren orienterede om eksempler på udsatteområdet i medierne.
·          Alkoholikere og narkomaner giver varmestue dårligt ry
·          Hjemløse og udsatte takker sygehus: - I er her altid når filmen knækker
·          Julefrokost i Ringen
Mediernes dækning af området skal løbende følges.
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.