3. Temadrøftelse: Socialt frikort(D)
3. Temadrøftelse: Socialt frikort(D)
Sagsnr.: 330-2020-10140 Dok.nr.: 330-2020-71384 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte erfaringerne med Socialt frikort.
Teamleder Jonna Andersen, Center for Handicap og Psykiatri
deltager i punktet.
Baggrund
Rådet har ønsket en temadrøftelse omkring erfaringerne med
Socialt frikort.
Administrationen indleder med en status på:
·
Antal ansøgninger
·
Antal tildelinger af Socialt frikort
·
Antal afvisninger
Administrationen vil endvidere redegøre for de foreløbige
erfaringer omkring Socialt frikort, herunder udfordringerne med finde job.
Socialt frikort – kort fortalt.
Folketinget vedtog i 2018 en ny lov om forsøg med et socialt
frikort. Loven giver - i en forsøgsperiode 2019-20 - socialt udsatte borgere
ret til at modtage et socialt frikort. Loven trådte i kraft 1. januar 2019.
Frikortet giver borgerne mulighed for at tjene op til 20.000
kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for
virksomheder, offentlige myndigheder mv., uden at indtægten fradrages i
forsørgelsesydelser som kontanthjælp eller førtidspension eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser, fx boligsikring.
Det sociale frikort skal således give de mest udsatte borgere i samfundet bedre
muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i
hverdagen. Hensigten er desuden at tilskynde virksomheder til at tage et
socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort.
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige
sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, der er i målgruppen for
afsnit V i lov om social service.
Personer med fysisk eller kognitivt handicap er ikke i
målgruppen for det sociale frikort, medmindre de samtidig har særlige sociale
problemer.
Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen er langt
fra beskæftigelse og uddannelse, således at de hverken har været under
uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste
år.
Visitationen skal altid baseres på en konkret vurdering af
den enkelte borgers situation, herunder ressourcer og behov. Et socialt frikort
erstatter ikke øvrig støtte og tilbud til borgeren.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse af lov om forsøg med et socialt frikort.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet drøfter erfaringerne omkring Socialt frikort
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:
Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne
Lodberg
Jonna Andersen gav følgende status omkring antallet med
Socialt frikort:
På landsplan pr. 5. december 2019.
•
1.262 var visiteret til socialt frikort
•
329 er registreret med en form for ansættelse
•
83 kommuner har udstedt socialt frikort
•
3 kommuner havde slet ikke udstedt socialt frikort
•
44 af de 83 kommuner havde udstedt mellem 1 og 5 frikort
Slagelse kommune tal pr. 19. februar 2020
•
37 borgere har ansøgt
•
24 borgere har fået socialt frikort
•
6 borgere er registreret med en form for ansættelse
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om,
at rådet ønsker at rette henvendelse til Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget omkring en øget indsats i
forhold til finde jobs til borgerne med Socialt frikort. Rådet ønsker endvidere
at stille forslag om, at der ansættes 2 borgere på Socialt frikort til at
formidle viden om Socialt frikort og skabe kontakt mellem virksomheder og
borgere med Socialt frikort.