Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 19. februar 2020



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-63813                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Godkendt.

2. Præsentation af nyt medlem(O)

2.     Præsentation af nyt medlem(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-63899                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet har fået en nyt medlem idet SAND Nordvestsjælland har udpeget Susanne Moos i stedet for Ann Mandrup Møller.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet byder velkommen med en præsentationsrunde.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Rådet bød Susanne velkommen og lavede en præsentationsrunde.

3. Temadrøftelse: Socialt frikort(D)

3.     Temadrøftelse: Socialt frikort(D)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-71384                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte erfaringerne med Socialt frikort.
Teamleder Jonna Andersen, Center for Handicap og Psykiatri deltager i punktet.
Baggrund
Rådet har ønsket en temadrøftelse omkring erfaringerne med Socialt frikort.
Administrationen indleder med en status på:
·         Antal ansøgninger
·         Antal tildelinger af Socialt frikort
·         Antal afvisninger
Administrationen vil endvidere redegøre for de foreløbige erfaringer omkring Socialt frikort, herunder udfordringerne med finde job.
Socialt frikort – kort fortalt.
Folketinget vedtog i 2018 en ny lov om forsøg med et socialt frikort. Loven giver - i en forsøgsperiode 2019-20 - socialt udsatte borgere ret til at modtage et socialt frikort. Loven trådte i kraft 1. januar 2019.
Frikortet giver borgerne mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder mv., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser som kontanthjælp eller førtidspension eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser, fx boligsikring.

Det sociale frikort skal således give de mest udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden at tilskynde virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort.
Målgruppen for det sociale frikort er personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder, der er i målgruppen for afsnit V i lov om social service.
Personer med fysisk eller kognitivt handicap er ikke i målgruppen for det sociale frikort, medmindre de samtidig har særlige sociale problemer.
Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen er langt fra beskæftigelse og uddannelse, således at de hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste år.
Visitationen skal altid baseres på en konkret vurdering af den enkelte borgers situation, herunder ressourcer og behov. Et socialt frikort erstatter ikke øvrig støtte og tilbud til borgeren.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om forsøg med et socialt frikort.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter erfaringerne omkring Socialt frikort
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Jonna Andersen gav følgende status omkring antallet med Socialt frikort:
På landsplan pr. 5. december 2019.
       1.262 var visiteret til socialt frikort
       329 er registreret med en form for ansættelse
       83 kommuner har udstedt socialt frikort
       3 kommuner havde slet ikke udstedt socialt frikort
       44 af de 83 kommuner havde udstedt mellem 1 og 5 frikort
Slagelse kommune tal pr. 19. februar 2020
       37 borgere har ansøgt
       24 borgere har fået socialt frikort
       6 borgere er registreret med en form for ansættelse
Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at rådet ønsker at rette henvendelse til Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget omkring en øget indsats i forhold til finde jobs til borgerne med Socialt frikort. Rådet ønsker endvidere at stille forslag om, at der ansættes 2 borgere på Socialt frikort til at formidle viden om Socialt frikort og skabe kontakt mellem virksomheder og borgere med Socialt frikort.

4. Ændring af Kirkens Korshær tilbud(O)

4.     Ændring af Kirkens Korshær tilbud(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-63877                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres om ændringerne af Kirkens Korshær tilbud.
Baggrund
Kirkens Korshær har 29. januar 2020 fremsendt vedhæftede orientering vedrørende ændring af deres tilbud.
Det oplyses, at Kirkens Korshær har besluttet at lave en omlægning af varmestuen i Korsør. Omlægningen betyder reduktion i åbningstiden og på sigt flytning af varmestuen til anden adresse i Korsør.
Ændringerne skyldes reduktion i tilskud fra Kirkens Korshær centralt.
Kirkens Korshær har den 29. januar 2020 igangsat information til borgere og samarbejdspartnere om ændringerne af deres tilbud.
Kirkens Korshærs informationsmateriale vedhæftes som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Rådet tog orientering til efterretning med følgende 2 bemærkninger:
·         Rådet understreger vigtigheden af og anerkendelse for Kirkens Korshær mangeårige indsats for socialt udsatte borgere i Korsør.
·         Rådet udtrykker stor bekymring omkring de afledte konsekvenser for de socialt udsatte borgere i Korsør og Skælskør grundet nedgangen af åbningstiden hos Kirkens Korshær. Rådet ønsker derfor at rette henvendelse til Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser omkring Slagelse Kommunes initiativer i forhold til at drage omsorg for de socialt udsatte borgere i Korsør og Skælskør. Rådet oplever aktuelt en vækst i antallet af socialt udsatte borgere i Korsør og Skælskør.

5. Etablering af skæve boliger(O)

5.     Etablering af skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-63923                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres om status på etableringen af skæve boliger.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Center for Handicap og Psykiatri har haft inviteret boligorganisationerne i Slagelse by til informationsmøde den 24. oktober 2019 samt bedt dem om at tilkendegive, om der var interesse for projektet.
Slagelse Boligselskab deltog i informationsmødet, og har som eneste boligorganisation tilkendegivet, at de er interesseret i projektet. Ligeledes har Center for Handicap og Psykiatri haft møde med Center for Kommunale Ejendomme – Byggeherrerådgivningen - omkring projektet.
Slagelse Boligselskab og Center for Kommunale Ejendomme – Byggeherrerådgivningen deltog på denne baggrund på Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers møde den 4. december 2019 og kom med deres respektive oplæg til etableringen af de 6-8 skæve boliger.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser indstillede til Økonomiudvalget, at Slagelse Kommune søger at indgå samarbejde med Slagelse Boligselskab om etablering og drift af 6-8 skæve boliger under forudsætning af, at der i projektet indarbejdes hensyn til målgruppens behov og efter den fremlagte tids- og procesplan, samt at det er muligt for Slagelse Kommune at stille grunden vederlagsfrit til rådighed.
Økonomiudvalget godkendte den 20. januar 2020 indstillingen fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Projektet har afventer en ny bekendtgørelse om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt udsatte grupper (skæve boliger). Denne trådte i kraft 1. februar 2020.
På denne baggrund er der indledt samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring projektet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Rådet tog orienteringen til efterretning.

6. Planlægning af temadrøftelser og studietur(D)

6.     Planlægning af temadrøftelser og studietur(D)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-63820                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte planlægningen af temadrøftelser og studietur.
Baggrund
Rådet drøftede på møde den 11. december 2019 følgende temapunkter til årshjulet 2020.
·         Tema: Opfølgning på initiativer omkring kontanthjælpsloftet/Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
·         Tema: FOKUS – Slagelse Kommunes § 82 forløb.
·         Tema: Kvalitetsstandard § 85 og § 83 samt evalueringen af Den sociale Hjemmepleje.
·         Tema: Brobyggersygeplejersken på Slagelse Sygehus (Funktion, udfordringer hun ser, samarbejde mellem region/kommune ift. udsattegruppen)
·         Tema: Distriktspsykiatrien
Rådet drøftede på samme møde, at Rådet også i 2020 skal arrangere en studietur. I forhold til planlægningen skal Rådet drøfte ideer til studieturen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter planlægningen af temadrøftelser og studietur
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
Rådet prioriterede at næste mødes temadrøftelse bliver:
·         FOKUS - Slagelse Kommunes § 82 forløb og at mødet søges holdt hos FOKUS.
Rådet ønsker, at der fortløbende på hvert rådsmøde tages stilling til temadrøftelse på næste rådsmøde.
Rådet tilføjede, at der i løbet året også ønskes en temadrøftelse og besøg på Rusmiddelcentret for blandt andet at høre om det nye forebyggende team.
Formanden bad afslutningsvist rådets medlemmer komme med input til studieturen.

7. Meddelelser(O)

7.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-64771                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder mv.
Kickoff-møde d. 29/1: Flere ind i fællesskaber
John har deltaget i møde arrangeret af Frivilligcenter Slagelse.
2: Orientering fra forvaltningen
Boligudfordringer
Slagelse Kommune har nedsat en tværgående arbejdsgruppe omkring boligudfordringerne i kommunen.
Medborgerpolitikken
3: Orientering fra sekretariatet
Kickoff af Børne- og Ungepolitikken 27. februar 2020
Tidspunkt: 27. februar 2020 kl. 17.00-19.00
Sted: Slagelse Musikhus, Sdr. Stationsvej 3-5, 4200 Slagelse
Der er mulighed for flere end 2 deltagere. Nina har foreløbigt meldt sig.
Udsatteområdet i medierne:
Løbende dækning omkring Hotel Lux i Slagelse.
Lukning af varmestuen i Korsør.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. februar 2020:
Fraværende:  Gert Maclean, Merete Keis Schrøder, Peter Thomas Raagaard, Susanne Lodberg
     1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer, møder mv.
Kickoff-møde d. 29/1: Flere ind i fællesskaber
Anne-Kristina og John orienterede om deltagelse i møde arrangeret af Frivilligcenter Slagelse. Der er nedsat flere arbejdsgrupper som bl.a. skal øge samarbejdet med foreningerne omkring inkludering af udsatte og sårbare borgere i fællesskaber.
2: Orientering fra forvaltningen
Boligudfordringer
Anders orienterede om, at Slagelse Kommune har nedsat en tværgående arbejdsgruppe omkring boligudfordringerne i kommunen.
Susanne orienterede om møde mellem SAND og Slagelse Kommune vedrørende sagen om borgere på Hotel Lux. Det aftales, at Susanne rundsender mail til rådet herom.
Medborgerpolitikken
Anders orienterede om, at arbejdsgruppen er på pausen indtil en ny organisationsstruktur er på plads, hvor der blandt andet er forslag om en borgerinddragelsesenhed.
3: Orientering fra sekretariatet
Kickoff af Børne- og Ungepolitikken 27. februar 2020
Tidspunkt: 27. februar 2020 kl. 17.00-19.00
Sted: Slagelse Musikhus, Sdr. Stationsvej 3-5, 4200 Slagelse
Nina, John og Mogens vil gerne tilmeldes. Anders sørger for tilmelding fra rådet.