Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 9. juni 2021



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2021-13573               Dok.nr.: 330-2021-191618                                          Åbent

Kompetence:

RÃ¥det for Socialt Udsatte

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Dagsorden godkendes

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Godkendt.

2. Tema: Socialsygeplejersken(D)

2.     Tema: Socialsygeplejersken(D)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2020-413872                                          Åbent

Kompetence: RÃ¥det for Socialt Udsatte

Beslutningstema

Rådet for Socialt Udsatte har ønsket en temadrøftelse omkring socialsygeplejerskernes funktion.

Under punkter deltager socialsygeplejersken fra Region Sjælland, Slagelse Sygehus, der vil indlede med et oplæg. Derefter vil der være mulighed for dialog herom.

Baggrund

Rådet for Socialt Udsatte ønsker en orientering om Socialsygeplejerskens funktion samt om de udfordringer og muligheder der ses i samarbejdet mellem region og kommune if. til udsattegruppen.

Baggrund

Region Sjælland har lighed i sundhed som særligt fokusområde. En indsats, der bidrager til at reducere ulighed i sundhed er ansættelse af socialsygeplejersker i regionen, der skal bidrage til at forbedre indlæggelsen og udskrivelsen for misbrugere og andre socialt udsatte.

Regionens socialsygeplejerske funktion er beskrevet således:

·         Socialsygeplejersken skal støtte misbrugere og andre socialt udsatte patienter under indlæggelsen.

·         Socialsygeplejersken skal være patienternes talerør og være behjælpelig med at behandlingen gennemføres. Således vil socialsygeplejersken skulle have særligt fokus på abstinens- og smertebehandling, psykiske og sociale problemstillinger, at skabe tryghed og overblik for patienten og støtte op om den gode udskrivelse.

·         I forhold til hospitalets personale har socialsygeplejersken en særlig rolle i forhold til at vejlede, rådgive, undervise og give sparring på komplekse problemstillinger i relation til misbrugere og andre socialt udsattes udfordringer ved at være indlagt.

·         Socialsygeplejersken skal have en brobyggende og koordinerende funktion mellem patient, hospitalspersonale, kommune og andre samarbejdspartnere.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Konsekvenser for andre udvalg

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Rådet drøfter socialsygeplejerskernes funktion.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Rådet fik en grundig indføring i socialsygeplejerskens funktion. Sagen blev herefter drøftet. Rådet fremhævede, at socialsygeplejersken er en meget afgørende funktion, som gør stor positiv forskel, når socialt udsatte skal til somatisk og/eller psykiatrisk behandling på sygehuset.

3. Opfølgning vedr. Tids- og Handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør(O)

3.     Opfølgning vedr. Tids- og Handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør(O)

Sagsnr.: 330-2020-10140               Dok.nr.: 330-2021-192021                                          Åbent

Kompetence:

RÃ¥det for Socialt Udsatte

Beslutningstema

Rådet for Socialt Udsatte skal have en opfølgende orientering vedr. tids- og handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør.

Rusmiddelcenter Slagelse deltager under punktet og giver orientering.

Sagens indhold

På baggrund af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser behandling af tids- og Handleplan for overdragelse af drift af varmestuerne i Korsør og Skælskør til anden leverandør den 2. juni 2021, gives Rådet for Socialt Udsatte en opfølgende orientering vedrørende den videre proces.

Retligt grundlag

Ingen bemærkning

Handlemuligheder

RÃ¥det for Socialt Udsatte kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Rådet fik en opfølgende orientering omkring, at Rusmiddelcentret nu har allokkeret medarbejdere til opgaven samt er igang med at se nærmere på fysisk lokalitet. Rusmiddelcentret understregede, at man er meget optaget af at finde gode løsninger i tæt samarbejde med de socialt udsatte brugere af et varmestuetilbud i Korsør samt alle samarbejdspartnere på tværs af kommunale tilbud, frivillige hjælpeorganisationer samt Rådet for Socialt Udsatte.

Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning at Rådet har fremsendt udtalelse i forhold til beslutningen om valg af leverandør samt at de socialt udsatte brugere af et varmestuetilbud har behov for tryghed i form af at blive mødt i et fortroligt/anonymt miljø.

4. Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

4.     Den Sociale Hjemmepleje som permanent ordning (O)

Sagsnr.: 330-2020-19415               Dok.nr.: 330-2021-172881                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om, at pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) gøres til en permanent ordning.

Sagens indhold

Pilotprojektet Den Sociale Hjemmepleje (DSH) er et samarbejde mellem Center for Sundhed og Ældre (CSÆ), Center for Handicap og Psykiatri (CHP) og Toften, som leverandør. Projektet har kørt siden den 1. november 2019 og overgår den 1. juli 2021 til at være en permanent ordning. 

DSH henvender sig til en meget smal målgruppe af borgere, som på grund af en adfærd og levevis, har et helt særligt behov for at få tilbudt samtidig hjælp efter servicelovens § 83 (praktisk hjælp) og § 85 (socialpædagogisk støtte) af personale med særlige kompetencer og tilgang i forhold til målgruppen.

Der er tale om borgere, der ville være visiteret til samme omfang af ydelser i den ordinære hjemmepleje jf. de gældende kvalitetsstandarder, men uden DSH ikke ville få dækket de hjælpebehov de har, da borgerne ikke ville kunne profitere af den ordinære hjemmepleje. I pilotprojektperioden på 18 måneder har 24 borgere været visiteret til DSH.

Borgerne visiteres ved en individuel og konkret vurdering af deres behov ind på de kendte takster for § 85 støtte eksempelvis 0-5 timer ugentligt eller 6- 10 timer ugentligt. § 83 praktisk hjælp ydelserne visiteres også individuelt og konkret i forhold til borgerens behov for praktisk hjælp jf. gældende kvalitetsstandarder, Disse ydelser sammensættes og puljes så i ugentlige timer, således at hjælpen leveres samtidigt med § 85 indsatsen.

Erfaringerne i pilotprojektet er positive. Der er afledte effekter i form af borgerens oplevelse af forbedret livskvalitet, større værdighed, forebyggelse af yderligere hjælpebehov, forhindring af boligudsættelser, bedre naboskab, forebyggelse af hjemløshed eller yderligere social udsathed.

Det tætte samarbejde på tværs af de to centre og leverandøren betyder, at der kan samarbejdes med andre samarbejdspartnere såsom hjemmesygepleje, boligselskab, læge m.v. omkring den enkelte borgers behov. Ligesom samarbejdet mellem Toften og den kommunale hjemmepleje eller hjemmesygepleje har bevirket en kompetenceudvikling i forhold til, at den ordinære hjemmepleje kan komme til at varetage ydelserne hos borgeren.

På baggrund af erfaringerne i pilotprojektets 18 måneder overgår DSH til permanent ordning.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 83 og 85

Principafgørelse 10-19

Handlemuligheder

A: Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til orientering.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til orientering.

Vurdering

Administrationen i Center for Sundhed og Ældre samt administrationen i Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at erfaringerne med Den Sociale Hjemmepleje som pilotprojekt har været kvalitetsskabende i forhold til borgerne i den smalle målgruppe og ved at styrke samarbejdet mellem to centre i løsningen af vigtige fælles opgaver på det kommunale velfærdsområde. Administrationen vurderer, at erfaringerne er så valide, at DSH skal fortsætte som permanent ordning. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Orienteringen forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældrerådet til orientering.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager sagen til orientering.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. juni 2021:

Fraværende:  Jørgen Andersen (A)

At 2 - Taget til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 8. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget anerkender og værdsætter den fine og værdifulde indsats i projektet.

Bilag

330-2021-174009

Notat Den sociale hjemmepleje som permanent ordning.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at det er meget positivt at ordningen med den sociale hjemmepleje bliver permanent.

Rådet ønsker principielt at bemærke at Slagelse Kommune skal huske at inddrage Rådet inden der tages beslutning om at permanentgøre projekter og prøvehandlinger på udsatteområdet.

5. Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken(B)

5.     Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken(B)

Sagsnr.: 330-2018-83640               Dok.nr.: 330-2021-133611                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken.

Sagens indhold

Byrådet tiltrådte Medborgerpolitikken den 16. september 2019. I det politiske beslutningsgrundlag fremgår, at Medborgerpolitikken erstatter de eksisterende handicap-, sindslidende- og udsatte-politikker og skaber en ny fælles politik for hele Slagelse Kommune, for hvordan vi møder borgerne på tværs af alle forvaltninger i hele kommunen.

Det fremgik endvidere, at Medborgerpolitikken ville blive direkte indarbejdet i organisationsudviklingsprojektet, som med afsæt i Medborgerpolitikken vil arbejde på at skabe en mere borgerorienteret organisation.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fik den 7. april 2021 en orientering om status på Medborgerpolitikken. Udvalget bad på baggrund af orienteringen administrationen komme med et oplæg til genstart af processen vedrørende implementering af Medborgerpolitikken.

Sammenfatning af kernepunkter i den aktuelle status på arbejdet med Medborgerpolitikken

Den fremlagte status tegne et billede af, at implementeringen af Medborgerpolitikkens principper er på meget forskellige stader på tværs af organisationen. Principper berøres mest direkte i de borgernære velfærdsområder, medens der mere er tale om en indirekte berøring på de øvrige områder.

Den fremlagte status viser også, at værdisættet i medborgerpolitikken præger tilgangen til borgerinddragelse på tværs af kommunens indsatser omkring borgerinddragelse, men at der efterlyses en klarere kommunikation og en fælles forståelse førend medborgerpolitikken kan virker som den fælles værdimæssig reference.

Det at skabelsen af en ny tværgående politik skete med udgangspunkt i de tidligere handicap-, sindslidende- og udsatte-politikker og primært i regi af Center for Handicap og Psykiatri har givet vist betydet, at der har været meget forskelligt niveau af opmærksomhed omkring principperne. Der efterlyses mere fælles dialog, tydelighed og kampagner mv., som kan bidrage til at fagområderne får Medborgerpolitikken mere ind under huden og koblet på fagområdernes egne fagspecifikke politikker.

Ovenstående kontekst har betydet at Medborgerpolitikken forsat har et stykke tilbage inden den er modnet og optaget i både den administrative praksis og i den politiske referenceramme.

Den eksisterende Handlingsstrategi har 4 elementer:

1)    Slagelse Kommune administration og byråd skal gå foran.

2)    Eksterne samarbejdspartnere skal involveres.

3)    Prøvehandlinger, som fremmer handling og bred involvering.

4)    Kommunikation, som gør Medborgerpolitikken synlig og levende.

Baseret på status fra fagområder er det administrationens oplæg at den eksisterende handlingsstrategi målrettes med initiativer som understøtter forsat kulturforandring. 

Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken

Et sted at starte er at lave et fælles tværgående opstartsseminar med flere interessenter, hvor der udarbejdes forslag til initiativer.

Med baggrund i dialog i lederforum og chefteam kan der man peges på følge initiativer:

Initiativ: Styrket kommunikations og inspirationsindsats

ü  Inspirationskatalog, hvor gode eksempler skal give fagområder redskaber til videre implementering.

ü  Indarbejdelse af Medborgerpolitikken i interne introduktions- og kompetenceudviklingsforløb.

Initiativ: Tværgående administrativt implementeringsnetværk

ü  Løbende sparring og udvikling af initiativer og handlinger.

ü  Fagspecifikke politikker gives i fællesskab et gennemsyn med �medborgerpolitikkens briller�

ü  Udvikling af tværgående handlinger for Medborgerpolitikken.

Initiativ: Ã…rlig Medborgerkonference

ü  Bred inddragelse på tværs af fagområder.

ü  Udveksling af erfaringer mellem borgere og fagområder omkring hvad virker til hvad.

ü  Idéudvikling omkring hvordan civilsamfundet også kan bruge Medborgerpolitikkens principper.

Da alle fagudvalg har indgået samarbejdsaftale med Handicaprådet om årlige dialogmøder, så anbefales det, at det løbende arbejde med Medborgerpolitikken bliver et fast punkt i de årlige drøftelser mellem Handicapråd og de respektive fagcentre og fagudvalg på tværs af kommunen.

Målsætningen er at ovenstående initiativer sikrer, at Medborgerpolitikken er en del af introduktionsprogrammet, når de nye fagudvalg samles i det nye år.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender initiativerne i sagen og oversende sagen til orientering i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, som begge har været aktive i udarbejdelsen af Medborgerpolitikken.

Vurdering

Administrationen vurderer, at fremlagte initiativer vil understøtte forankringen af Medborgerpolitikken i hvert fagcentre/fagudvalgs kontekst og fremme inddragelsen af borgerne i det videre arbejde med Medborgerpolitikken.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Det er Byrådet, der endeligt godkender kommunens politikker. Kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at høre Handicaprådet om alle initiativer, der har betydning for mennesker med handicap.

Indstilling

Social og projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget godkender initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken.

2.    at Udvalget sender sagen til orientering i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 til 2 godkendt, idet udvalget får forelagt tidsplan for indsatser på temamødet i august.

Beslutning i Handicaprådet den 18. maj 2021:

Fraværende:  Irene Jensen, Palle Kristiansen (O), Peter Sidelmann

Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om Handicaprådet noterer sig, at omend der arbejdes meget forskelligt og på meget forskelligt niveau med Medborgerpolitikken, så er det positivt at Medborgerpolitikken er begyndt at sætte spor. Handicaprådet understregede dog at der er lang vej endnu og at der er brug for stærkere politisk opmærksomhed, øget ledelsesmæssigt fokus samt øget bevidstgørelse hos medarbejderne, hvis Medborgerpolitikken over tid skal kunne skabe en reel kulturforandring for mødet mellem borger og kommune.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Orienteringen blev taget til efterretning med bemærkning om, at det er vigtigt at indtænke direkte inddragelse borgerne i processen.

6. Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed (O)

6.     Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed (O)

Sagsnr.: 330-2021-10213               Dok.nr.: 330-2021-191741                                          Åbent

Kompetence: RÃ¥det for Socialt Udsatte.

Beslutningstema

Rådet for Socialt Udsatte skal modtage samme orientering som Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser omkring de Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed. 

Sagens indhold

De Nationale Retningslinjer (Dec. 2020) for indsatsen mod hjemløshed giver kommuner, boformer og andre aktører på hjemløseområdet et fælles grundlag for indsatsen mod hjemløshed. Retningslinjerne samler eksisterende viden om virksomme tilgange og indsatser på hjemløseområdet. De bidrager til et overblik over væsentlige elementer i indsatsen mod hjemløshed, både for den enkelte borger og ved tilrettelæggelsen af indsatsen for hele området.

Retningslinjerne er udarbejdet af Socialstyrelsen og med involvering af en række centrale aktører fra hjemløseområdet samt den aktuelt bedste viden fra forskning og praksis på området.

Principper for god praksis på hjemløseområdet

De nationale retningslinjer tager afsæt i en introduktion, hvor intentioner, viden og formål præciseres. Overordnerede temaer som, forebyggelse af hjemløshed, organisering og samarbejde, boligindsatser og borgerrettede indsatser omsættes i 9 bærende principper for god praksis i indsatsen mod hjemløshed.

Principperne understøtter en helhedsorienteret indsats der bygger på recovery og rehabilitering. Principperne kan ikke stå alene, og skal ses i sammenhæng med de tilhørende retningslinjer og anvisninger.

Principperne er:

1.    Fokus på forebyggelse

2.    Tilgængelighed og tværgående rådgivning

3.    Systematisk og helhedsorienteret myndighedsudredning

4.    Helhedsorienteret tilgang

5.    Borgerinddragelse og samarbejde

6.    Understøttende organisatoriske rammer

7.    Systematisk dokumentation og kvalitetssikring

8.    Anvendelse af den aktuelt bedste faglige viden

9.    Strategisk og systematisk udvikling af boligmassen

Hvordan påtænkes arbejdet med de Nationale retningslinjer i Slagelse Kommune igangsat?

Indsatsen mod hjemløshed er kompleks og består af mange forskellige elementer som fordrer en helhedsorienteret indsats og samarbejde om opgaven på tværs af såvel politiske udvalg, fagforvaltninger, sektorer samt involvering af NGO organisationer og civilsamfund. Ingen fagforvaltning eller sektor kan løfte opgaven alene. Gennem Projekt en ny Start er det blevet tydeligt, at arbejdet på tværs, skaber smidigere og helhedsorienterede arbejdsgange som et samarbejde om de nationale retningslinjer kan styrke yderligere. Med afsæt i kommunens medborgerpolitik og det politiske pejlemærke socialt udsatte vil administrationen i samarbejde med pejlemærkegruppen tage initiativ til, at der afvikles en workshop med deltagelse af kommunes fagcentre, Udsatteråd relevante leverandører, NGO organisationer og Socialstyrelsen i nov. /dec. 2021. Formålet med workshoppen er: 1) at søge at give de Nationale Retningslinjer liv så de bliver til mere end ord på papir, 2) at holde Slagelse Kommunes samlede indsatser op mod anbefalingerne i de Nationale Retningslinjer, 3) at få en fælles forståelse af på, hvilke områder der er behov for at styrke eller udvikle/iværksætte nye indsatser.

Retligt grundlag

Lov om social service. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Handlemuligheder

RÃ¥det for Socialt Udsatte kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at det vil fremme et fælles og samtidigt fokus i arbejdet med De Nationale Retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed ved, at arbejdet startes ved fælles KICK-OFF i form af en workshop.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Workshoppen vil involvere deltagelse af kommunens fagcentre på velfærdsområderne samt inddragelse af Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Meddelelser (O)

7.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2021-13573               Dok.nr.: 330-2021-192674                                          Åbent

Kompetence:

RÃ¥det for Socialt Udsatte

Beslutningstema

Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.

Sagens indhold

1: Orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

2: Orientering fra forvaltningen

Årsrapport planlægges forelagt fagudvalget til august.

3: Orientering fra sekretariatet

Oversigten over efterårets rådsmøder er:

·         Onsdag d. 1. september 2021(Budget)

·         Onsdag d. 3. november 2021

·         Onsdag d. 8. december 2021

Møderne holdes i tidsrummet fra kl. 15.00 – 17.00.

Indstilling

Formanden indstiller,

1.    at Orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i RÃ¥det for socialt udsatte den 9. juni 2021:

Fraværende:  Else Karlsson, Gert Maclean, Peter Thomas Raagaard

1: Orientering fra RÃ¥dsmedlemmer

SAND kampagne �Ret til egne penge�

Susanne oplyser at SAND på tirsdag den 15. juni deler information ud om kampagnen �Ret til egne penge� på Sweitzerplads i Slagelse.

Susanne orienterede om det stadig er et problem med at hjemløse ikke kan hæve penge, men at SAND arbejder på sagen. SAND har hevet fast i FinansDanmark, der er interesseorganisation for banker, realkredit mv. for at gøre dem opmærksomme på problemet - og ikke mindst for at finde en løsning. 

Susanne oplyser, at FinansDanmark henviser begejstret til den aftale, de har indgået med KL i 2017, som skulle sikre at hjemløse kan få et betalingskort. Men få banker kender til den aftale, når borgerne henviser til den og den er ikke tilgængelig på internettet ved en almindelig søgning, kun omtalen af aftalen. Derudover er det SLET ikke alle banker der kender til den aftale. Det er også stadig et problem i visse dele af landet, at få sendt sit hævekort til en fysisk bank, da de efterhånden kun har få filialer med fysisk betjening - og dette inden for en meget kort tidsramme. Borgerne har oplevet, at skulle tale med en chef i banken før de bliver hørt. Susanne understreger at aftalen er rigtig fin, men i praksis halter det med at få givet informationerne videre til bankerne, og dem der rent faktisk har noget med kunderne at gøre - den enkelte medarbejder - er ikke opdateret. Susanne oplyser at SAND i næste uge har et møde med FinansDanmark.

Læs mere her: http://sandudvalg.dk/nyheder/bankerne-svigter-hjeml%C3%B8se-igen-og-igen

Susanne oplyser at Hus Forbi har lavet borgerforslag om retten til egne penge. Se mere her:

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-07624

2: Orientering fra forvaltningen

Ã…rsrapport

Årsrapport planlægges forelagt fagudvalget til august. Det bliver en kort udgave denne gang og rådet kan overveje et nyt koncept i næste rådsperiode.

Ã…bent hus ved Nordlunden

Åbent hus er under planlægning

3: Orientering fra sekretariatet

Sekretariatet oplyste om efterårets rådsmøder.

Orienteringen blev herefter taget til efterretning