5. Byrådets godkendelse af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde vedrørende etablering af 8 skæve boliger ved Toften(O)
5.    Byrådets godkendelse af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde
vedrørende etablering af 8 skæve boliger ved Toften(O)
Sagsnr.: 330-2021-6902Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-385849Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal orienteres om Byrådets
behandling af ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde, om tilskud til etablering af
8 skæve boliger fra Boligstyrelsen.
Ansøgningen indebærer, at Slagelse Kommune skal godkende rammerne
for samarbejdet, herunder stille lånegaranti samt medunderskrive ansøgning om
tilskud på 3,4 mio. kr. fra Boligstyrelsen.
Sagens indhold
I budgetaftalen for 2021-2024 indgår anlægsprojekt vedr.
etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i
Slagelse.
Etableringen er i tråd med
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan -
boligudfordringer socialt udsatte, som blev besluttet den 6. maj 2020.
Økonomiudvalget godkendte 15. marts 2021 på baggrund af
indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, at der blev indgået
samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring projektet. KFUMs Sociale Arbejde
står herefter for både etableringen (bygherre på projektet) og den
efterfølgende drift af boligerne. I sagen blev målgruppen af borgere til de
skæve boliger ved Toften fastlagt, således at boligerne målrettes til særlige
grupper af særligt socialt udsatte i form af:
·      Â
Kronisk hjemløse med psykiske lidelser, misbrugsproblemer og
meget komplekse støttebehov.
·      Â
Socialt udsatte borgere, der har levet et hårdt liv med misbrug
og har misbrugeradfærd, og ikke kan rummes i almindelig opgangsbyggeri eller på
almindeligt plejehjem.
Begge overnævnte grupper har følgende fælles kendetegn:
·      Â
Stigende somatiske støttebehov (Alternativt plejehjem).
·      Â
I særlig grad profiterer af tæthed til den rummelighed og faglige
tilgang som de mødes med i forsorgscentersmiljøet på Toften.
I budgetaftalen indgik anlægsprojektet med 6-8 boliger.
Efter dialog med Slagelse Kommune ved Center for Handicap og Psykiatri, så
indeholder projektet fra KFUM Sociale Arbejde forslag om etablering af 8
boliger. Boligerne udformes som handicapvenlige og således, at de kan håndtere
stigende somatiske plejebehov. Boligerne placeres som fritliggende dobbelthuse
i en ovalcirkel uden direkte indkig til hinanden.
Grundet nærheden til Forsorgscenter Toften vurderes det, at
der ikke er behov for at etablere fællesarealer for beboerne eller
servicearealer dvs. kontor og personalefaciliteter.
Ansøgningen til Boligstyrelsen indeholdende
projektbeskrivelse og bilag med skitser af boliger og placering på grunden
vedlægges som hhv. bilag 1 og 2. Skitserne lever op til Styrelsens krav.
Oprettelse af almen boligforening
De skæve boliger skal senest samtidig med færdiggørelsen af
byggeriet, overdrages til en afdeling af en almen boligorganisation, en almen
selvejende institution eller en kommune.
KFUMs Sociale Arbejde har indsendt og modtaget godkendelse
fra Slagelse Kommune af vedtægter for �Boligforeningen Toften�.
Grundforhold
Grund og eksisterende bygninger på Holbækvej 16 er kommunalt
ejet. Til det endelige projekt er der brug for en andel af grunden svarende til
2.000 m2. Det er aftalt at udmatrikulere denne andel til projektet.
Bekendtgørelsen vedr. tilskud til
skæve boliger giver Slagelse Kommune hjemmel til at stille byggegrunden
vederlagsfrit til rådighed for etablering af de skæve boliger. Det
forudsættes, at Slagelse Kommune stiller byggegrunden vederlagsfrit til
rådighed for projektet. Der udarbejdes således en
tidsbegrænset lejekontrakt for grunden mellem Slagelse Kommune og Toften
Boligforening, hvori lejen fastsættes til �0� kr.
Planforhold
Der skal udarbejdes lokalplan med tilhørende
kommuneplantillæg for grunden forud for etablering af boligerne.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 2.
marts 2021 at udarbejdelse af lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg blev sat
i gang. Planafdelingen forventer planprocessen er gennemført, således at
planforholdene er på plads den 1. februar 2022.
Retligt grundlag
·      Â
Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene
boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·      Â
Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke
kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse
af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser og Økonomiudvalget beslutte at:
1.   Godkende sagen.
2.   Udsætte
beslutningen for yderligere belysning af sagen.
3.   Meddele KFUM
Sociale Arbejde, at projektet ikke kan anbefales.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den fremsendte ansøgning fra
KFUM Sociale Arbejde godkendes. Anbefalingen begrundes med:
·      Â
At forslaget udmønter beslutning af budgetaftalen for 2021-2024
vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16
i Slagelse.
·      Â
At etableringen er i tråd med Udvalget
for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan -
boligudfordringer socialt udsatte.
·      Â
At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte
med stigende somatiske støttebehov, men som har potentiale for at bo mere
selvstændigt i egen bolig.
·      Â
At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig ligger inden for de
økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag vil
kunne betale.
·      Â
At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en
skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·      Â
At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på
Forsorgshjemmet Toften ikke �sander til�, da de skæve boliger anvendes til
udslusning fra Toften.
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering
af de 8 skæve boliger. Der er 3 væsentlige forskelle set i forhold til
etablering af almene ældreboliger:
·      Â
Der skal ikke afholdes kommunal grundkapital ved etablering af
skæve boliger.
·      Â
Andelen af etableringsudgiften, der lånefinansieres, sker med
ustøttede realkreditlån.
·      Â
Der kan ansøges om økonomisk tilskud på kr. 425.000 pr. bolig fra
Boligstyrelsen til finansieringen af anlæg af boligerne. Slagelse Kommune skal
godkende og påtegne ansøgningen før fremsendelse til Boligstyrelsen.
De økonomiske forudsætninger fremgår af dels ansøgningen
vedlagt som bilag 1 samt driftsbudget vedlagt som bilag 3. Der ansøges
om en godkendelse af etableringsudgifter med følgende økonomiske
forudsætninger:
Anskaffelsessum for 8 boliger:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â kr. 7.130.000
Finansiering:
Realkreditlån                                        kr.
3.730.000
Tilskud fra Boligstyrelsen                       kr. 3.400.000
I alt                                                     kr.
7.130.000
Kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der med det
foreliggende projektforslag fra KFUM Sociale Arbejde ikke behov for kommunal
medfinansiering, men da de endelige forudsætninger og krav til byggeriet i form
af godkendt plangrundlag først foreligger den 1. februar 2022 samt, at
projektet skal udbydes, så fastholdes det i budgetaftalen afsatte
rådighedsbeløb på 1 mio. kr. Beløbet er pt. placeret med 0,5 mio. kr. hhv. i
2021 og 2022.
Garantistillelse
KFUM Sociale Arbejdes boligselskab søger om 100 % kommunal
garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 3,730 mio. kr. – der udgør
den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af lånet,
der får sikkerhed ud over 60% af ejendommens værdi.
Anvisningsaftale
Jf. bekendtgørelsen vedr. tilskud
til skæve boliger skal Slagelse Kommune og KFUM Sociale Arbejdes boligselskab aftale
målgruppen, som boligerne skal udlejes til. Kommunen betaler lejen
(boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed
for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer
endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over
for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Administrationen vurderer,
at risikoen for at Slagelse Kommune skal betale tomgangsudgifter er begrænset,
da der er både på kort og langt sigt er et behov for billige boliger til
gruppen af særligt socialt udsatte med behov for en fritliggende bolig. Erfaringerne
fra de øvrige skæve boliger er, at beboerne bliver boende i en længere årrække,
og at den løbende sociale støtte bidrager til, at boligerne holdes i almindelig
god stand i samarbejde med beboere og boligselskabet. Da målgruppen har
komplekse udfordringer, vurderer administrationen, at der vil kunne forekomme
situationer, hvor kommunen vil skulle dække fraflytningsudgifter ud over
deposita. Dette vil dog blive forsøgt imødegået ved såvel design som materialevalg
til boligerne.
Afledte driftsudgifter
Afledte driftsudgifter til social støtte efter Lov om social
service og evt. tomgangshusleje vil kunne afholdes inden for de eksisterende
budgetrammer.
Sagens godkendelse giver således ikke anledning til
bevillingsmæssige beslutninger i Slagelse Kommune dels i relation til
driftsoverenskomsten med Toften, dels i Myndighedsområdet.
Tværgående
konsekvenser
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget er ansvarlig for
udarbejdelse af plangrundlaget.
Indstilling
Social- og Projektchefen
indstiller,
1.  Â
at KFUM Sociale Arbejdes forslag om etablering af 8 skæve boliger på
Holbækvej 16 i Slagelse godkendes.
2.   at
den kommunalt ejede grund stilles vederlagsfrit til rådighed for KFUM
Sociale Arbejdes boligselskab ved, at der indgås lejekontrakt, hvori lejen
fastsættes til kr. �0�.
3.   at
der indgås anvisningsaftale mellem Slagelse Kommune og KFUM Sociale
Arbejdes boligselskab på de 8 boliger.
4.   at
anskaffelsessummen for etablering af de 8 boliger på 7,13 mio. kr. som
ansøgt af KFUM Sociale Arbejde godkendes.
5.   at
den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 42 m2. Kr.
3.600,- pr. måned godkendes.
6.   at
Slagelse Kommune stiller 100% kommunal garanti for realkreditlån for
maksimalt 3,73 mio. kr.
7.  Â
at ansøgning om tilskud på 3,4 mio. kr. fra Boligstyrelsen godkendes af
Slagelse Kommune.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 11. oktober 2021:
Fraværende:Â
At 1 til 7 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 25.
oktober 2021:
Fraværende:Â
Anne Bjergvang (A), Unnie Oldenburg (A)
At 1 til 7Â - Godkendt.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 6. oktober 2021:
Fraværende:Â
Christopher Trung (V), Sofie Janning (A)
Godkendt.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.  Â
at RÃ¥det for Socialt Udsatte tager sagen til orientering
Bilag
330-2021-339732 | Bilag 1 Ansøgningssskema vedrørende tilskud til etablering
af skæve boliger |
330-2021-339733 | Bilag 2 Skitse for placering 8 boliger samt skitse af
indretning af boliger |
330-2021-339735 | Bilag 3 Driftsbudget 1. år Toften boligselskab 8 boliger |
Beslutning i RÃ¥det for
socialt udsatte den 3. november 2021:
Fraværende:Â
Anne-Kristina Timmerman Hansen, Else Karlsson, Hanne Merete
Pedersen, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard
Sagen blev taget til orientering. RÃ¥det ser frem til at
følge den videre proces.