1. Godkendelse af dagsorden(B)
Beslutning
GodkendtKompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal godkende dagsorden.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at dagsorden godkendes
2. Tema: Distriktspsykiatrien(D)
Beslutning
Sagen blev drøftet.Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal have en drøftelse omkring og med distriktspsykiatrien.
Fra distriktspsykiatrien kommer Hanne Bjerre Danielsen og Lise Mandrup Møller.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen drøftes.
Sagens indhold
Rådet for Socialt Udsatte har ønsket en temadrøftelse omkring og med distriktspsykiatrien.
Da medlemmerne af Rådet for Socialt Udsatte på forskellig vis møder borgere i Slagelse Kommune, der har berøringsflader med eller direkte modtager behandling via Psykiatriens behandlingstilbud, har Rådet en interesse i at lære distriktspsykiatrien at kende samt at kende til de forhold som denne er underlagt i sit virke. Særligt i forhold til de behandlingstilbud som er tilgængelige for borgerne.
Rådet har en interesse i at kunne være i dialog med distriktspsykiatrien og kan videregive borgernes oplevelser af forløb samt at sætte fokus på behovet for sammenhæng for borgerne på tværs kommune og region.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.
3. Omlægning af hjemløseindsatsen og taskforce-forløb med Social- og Boligstyrelsen på hjemløseområdet(O)
Beslutning
Sagen blev taget til orientering.Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte orienteres om omlægningen af hjemløseindsatsen og at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har godkendt, at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med Social- og Boligstyrelsen omkring taskforce-forløb på hjemløseområdet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen tages til orientering
Sagens indhold
Den daværende regering formulerede i oktober 2021 et mål om at nedbringe hjemløshed og iværksatte i den forbindelse en national hjemløsestrategi. På baggrund af hjemløsestrategien vedtog Folketinget i maj 2023 en række lovændringer i serviceloven omkring omlægning af hjemløseindsatsen, som træder i kraft den 1. oktober 2023.
Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget berøres af implementeringen af lovændringerne, idet der sættes et stærk fokus på Housing First tilgangen. Housing First er en helhedsorienteret tilgang, hvor borgeren tilbydes en selvstændig bolig og samtidig modtager et individuelt tilrettelagt forløb.
Lovændringerne betyder, at kommunen skal omlægge sine arbejdsgange, indsatser og tilbud i forhold til at hjælpe hjemløse for at kunne opnå statslig refusion. Ligeledes skal kommunen sikre, at der er boliger at tilbyde de hjemløse, således at Housing First metoderne kan bringes i spil. En sådan omlægning kræver både udvikling af kommunens interne administration samt et stærkt boligstrategisk samarbejde med boligudbyderne i Slagelse Kommune.
Socialudvalget afholdte den 29. marts 2023 et temamøde om udsatteområdet, hvor bl.a. Social- og Boligstyrelsen orienterede om ovennævnte lovændringer. På temamødet blev Socialudvalget præsenteret for, at Social- og Boligstyrelsen i samarbejde Ankestyrelsen tilbyder et taskforce forløb til kommunerne. Med afsæt i Housing First-tilgangen skal taskforce forløbet understøtte den enkelte kommune med implementeringen af sammenhængende og helhedsorienterede indsatser med kobling til kommunens samlede indsats mod hjemløshed.
Kerneelementerne i lovændringerne if. omlægning af hjemløseindsatsen
Formålet med lovændringerne er at bidrage til en omstilling af indsatsen mod hjemløshed ud fra en målsætning om at udbrede Housing First-tilgangen, reducere antallet af borgere i hjemløshed markant og gøre op med langvarig hjemløshed.
Lovændringerne berører i særlig grad kommunerne i relation til servicelovens § 110. Jf. denne skal Kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Kerneelementerne i lovændringerne er:
- Øget incitament til handling fra kommunens side: Omlægning af refusion fra herbergophold til bostøtte i egen bolig eller midlertidigt botilbud. Pr. 1. oktober 2023 kan kommunen kun få 50 % refusion i 120 dage på herbergophold, og fra 1. oktober 2026 kun i 90 dage. I stedet gives refusion på bostøtte efter Housing First-metoderne i 2 år eller midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107 i et ½ år.
- Præcisering af målgruppen for - og formålet med - et herbergophold efter servicelovens § 110.
- Krav om udarbejdelse af handleplaner for borgere på § 110-boformer – så udfordringer beskrives og indsatser kan igangsættes.
- Kommunal udskrivningskompetence fra § 110-boformer under en række betingelser
- Ny bostøtteparagraf efter Housing First-metoderne - servicelovens 85 a - som får følgende ordlyd: Kommunalbestyrelsen kan tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til udvikling af færdigheder efter de specialiserede støttemetoder fra Housing first-tilgangen til personer i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed, som har behov for hjælp, omsorg eller støtte på grund af særlige sociale problemer
- Fast Track i Ankestyrelsen til klager over bostøtten
Indholdet i taskforce-forløbet
Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration havde den 26. juni 2023 et afklaringsmøde med Social- og Boligstyrelsen omkring indholdet i et taskforce-forløb. Taskforce-forløbet sigter mod at bidrage til kvalitetsudvikling og omlægning af praksis. Taskforcens omdrejningspunkt er nedenstående fire temaer:
- En systematisk tilgang til at skaffe boliger til indsatsen.
- En systematisk praksis for at tilbyde borgere i hjemløshed, der flytter i egen bolig social støtte efter de specialiserede støttemetoder.
- En organisering og et samarbejde mellem relevante aktører, som understøtter udførelsen af indsatsen.
- En juridisk og socialfaglig kvalitet i sagsbehandlingen for målgruppen.
Krav til kommunen
Social- og Boligstyrelsen understreger, at det er en forudsætning for taskforce-forløbets resultater, at kommunen stiller sig til rådighed for aktiviteterne på tværs af Center for Handicap og Psykiatri og Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration. Det understreges endvidere, at den systematiske tilgang til at skaffe billige boliger kræver, at Slagelse Kommune udvikler samarbejdet med både den almene og den private boligsektor i forhold til de behov som følger af omlægningen af hjemløseindsatsen.
Et taskforce-forløb har en varighed på to år og består overordnet af en forberedelsesfase, en analysefase, en udviklingsfase og en forankringsfase.
Retligt grundlag
Lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune vil drage fordel af at modtage implementeringsstøtte til omlægningen af hjemløseindsatsen i form af et taskforce-forløb fra Social- og Boligstyrelsen. Denne vurdering bygger på:
- At der er tale om en betydelig omlægning af indsatsen på tværs af Slagelse Kommune - primært hos Center for Handicap og Psykiatri og Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration. Omlægningen kræver tilpasning af organisationen og samarbejdet mellem centrene, som sikrer en hurtig reaktion og indsats.
- At den ændrede refusionsmodel har en økonomisk konsekvens, som kan minimeres, hvis kommunen får håndteret ændringerne hensigtsmæssigt og effektivt.
- At Slagelse Kommune igennem en årrække har været udfordret på hjemløseområdet - både i form i form antallet af hjemløse og i form af mangel på billige boliger til hjemløse. Ved de seneste hjemløsetælling i 2022 havde Slagelse Kommune - trods et fald - forsat det største antal hjemløse i Region Sjælland. I 2022 havde Slagelse Kommune registreret 149 personer i hjemløshed mod 170 personer i 2019 - et fald på 12%. En effekt af omlægningen i form af færre hjemløse kræver, at der er billige boliger at tilbyde de hjemløse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er gratis at indgå i et taskforce-forløb. Rådgivning og aktiviteter varetages af Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen.
Social- og Boligstyrelsen forudsætter, at kommunen stiller op til forløbets aktiviteter og stiller de nødvendige mødefaciliteter og forplejning til rådighed ved fysisk afholdelse af møder samt mulighed for virtuel afholdelse af udvalgte møder. Dette betyder, at deltagelsen i taskforce-forløbet vil fordre, at Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration prioriterer en del personaleressourcer til taskforce-forløbet i den 2 årige periode.
Tværgående konsekvenser
Omlægningen af hjemløseindsatsen berører primært Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration, men kan have effekt på øvrige velfærdsområder.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
4. Drøftelse af Rådet for Socialt Udsattes sammensætning og repræsentation(D)
Beslutning
Sagen blev drøftet.
Det blev aftalt, at alle medlemmer bedes at forberede input til fremtidig sammensætning af rådet, herunder for eksempel;
- nye/andre foreninger, som arbejder med socialt udsatte.
- nye/andre frontmedarbejdere fra andre forvaltninger, region eller andre myndigheder med berøring med socialt udsatte
- eller at der ud over rådsmøder kan suppleres med brugerpanelmøder med bredere og mere fleksibel borgerinddragelse.
Sagen genoptages på næste kommende møde med henblik på at forslag kan formidles til Socialudvalget i 2024.
Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte forslag og ideer til at revidere rådets sammensætning og repræsentation.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen drøftes
Sagens indhold
Rådet for Socialt Udsatte behandlede den 3. maj 2023 forslag til ændring af vedtægterne for rådet.
Rådet udsatte sagen, idet rådet ønskede at der skulle udarbejdes et nyt forslag, hvor rådets sammensætning formuleres mere bredt og fleksibelt. Rådet bemærkede endvidere, at der skal være fokus på at få udpeget suppleanter.
Baggrunden for ønsket om at genbesøge sammensætning og repræsentation er, at der er udfordringer med at få udpeget medlemmer og suppleanter fra de i vedtægterne nævnte organisationer. Pt. har 2 organisationer meddelt rådet, at de pt. ikke kan stille repræsentant. Ligeledes har rådet over tid drøftet hvordan rådet kan bidrage til initiativer, hvor social udsatte borgere kommer til orde. Den manglende repræsentation fra medlemsorganisationer understreger at behovet for drøfte dette igen.
Rådet skal på denne baggrund drøfte forslag og ideer med henblik på senere at fremsætte nyt forslag til ændring af vedtægterne.
Der vedlægges som bilag det forslag til vedtægter, som behandlet den 3. maj 2023 og som ønskes revideret yderligere. I vedlagte forslag er de seneste rettelser er markeret med rødt.
Retligt grundlag
Rådet for Socialt Udsatte er etableret af Byrådet jf. beslutning 20. september 2010 og vedtægterne blev sidst behandlet og godkendt af Byrådet 12. september 2012.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
5. Procedure i forbindelse med udarbejdelse af høringssvar(D)
Beslutning
Sagen blev drøftet. Det blev aftalt, at der nedsættes en arbejdsgruppe som skal komme med forslag til 2-3 modeller til procedure. Det skal være modeller som kan passe til de forskellige former, som sager kommer i høring på.
Sekretariatet blev om at rundsende mail, så interesserede rådsmedlemmer kan meldes sig til arbejdsgruppen. Sekretariatet indkalder til arbejdsgruppemøde.
Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte har ønsket at genbesøge deres procedure for udarbejdelse af høringssvar.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen drøftes.
Sagens indhold
Rådet kan drøfte og fastlægge en arbejdsgang for udarbejdelse af høringssvar ;
- Hvordan tages stilling til om der skal afgives høringssvar, når høring rundsendes på mail.
- Hvordan deles forslag/input til høringsvar;
- Hvordan udarbejder rådet et første udkast;
- Hvordan kommentarer til udkastet indarbejdes;
- Hvordan endeligt høringssvar fremsendes.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
6. Planlægning af studietur i 2023(B)
Beslutning
Rådet besluttede ikke at planlægge studietur i 2023, men i stedet vente til foråret 2024.
Der blev stillet forslag om at turen kan gå til Svendborg eller alternativt til en kommune med stofindtagelsesrum.
Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal tage stilling til om der skal planlægges og afholdes studietur i 2023.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at Rådet tager stilling til om der skal planlægges og afholdes studietur i 2023.
Sagens indhold
Rådet for Socialt Udsatte har tradition for at planlægge en studietur, hvor der hentes inspiration omkring om indsatser i forhold til socialt udsatte borgere.
Rådet drøftede dette på møde den 13. januar 2023 og igen den 3. maj 2023 uden at tage stilling, men at alle skulle overveje mulige forslag.
Der er ikke modtaget forslag til studietur og rådet skal derfor tage stilling til om der skal planlægges og afholdes studietur i 2023.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
7. Opfølgning vedr. Budget 2024-2027(D)
Beslutning
Sagen blev drøftet.Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal drøfte resultatet af Budget 2024-2027.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen drøftes
Sagens indhold
Byrådet skal 2. behandle Budget 2024-2027 den 9. oktober 2023. Det forventes, at det godkendte budget er offentliggjort til rådets mødet og at resultatets betydning for socialt udsatte derfor kan drøftes.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
8. Meddelelser og gensidig orientering(O)
Beslutning
1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer
Opfølgning på dialogmøder før sommerferien
I forbindelse dialogmødet med Socialudvalget blev rådet bedt om at fremsende cases. Rådet vil gerne ved næste dialogmøde følge op på, hvordan Socialudvalget har brugt casene i deres arbejde.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Høring vedr. Sundhedspolitik
Sundhedsudvalget besluttede på deres møde mandag d. 2. oktober 2023, at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i høring. Høringsperioden er fra den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023. Input til høringssvar skal sendes til formanden senest den 2. november 2023.
Sager vedr. udsatteområdet på Socialudvalgets møde den 6. september
Sekretariatet orienterede om relevante sager:
- Procesplan for analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune (B)
- Hjemløseområdet i Slagelse Kommune (D)
- Taskforce-forløb med Social- og Boligstyrelsen på hjemløseområdet (B)
- Status på kvindekrisecentre (D)
- Udviklingen i økonomien på herberger og alkoholbehandling (O)
Ny tværgående velfærdsteknologisk strategi har været i høring
Rådet har afgivet høringssvar.
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning forventes at komme i høring i perioden den 7. til den 18. november.
Rådet har taget varslingen af høringen til orientering.
Invitation til Workshop vedr. udarbejdelse af Socialudvalgets politiske strategi den 4. januar 2024
Rådsmedlemmerne har alle fået inviation. Det blev drøftet at også suppleanterne bedes sikre at det er i deres kalendere, således at de er klar ved evt. afbud.
3: Orienteringer fra sekretariatet
Udtræden af Rådet for Socialt Udsatte
Sekretariatet oplyste, at ForældreLandsforeningen FBU har meddelt at de udtræder af rådet, da den manglende mulighed for dækning af transportudgifter til Rådets møder medfører direkte og ikke ubetydelige udgifter til frivillig repræsentation/arbejde.
Workshops om hjemløshed den 31. august og den 8. september 2023
Rådets medlemmer har spredt information om muligheden for deltage.
Næste møde og tema
Næste møde er 13. december 2023. Rådet ønsker alene temadrøftelsen med borgerrådgiveren.
Sagen blev herefter taget til orientering.
Kompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering mellem rådsmedlemmer, forvaltning og sekretariat.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at sagen tages til orientering.
Sagens indhold
1: Orienteringer fra Rådsmedlemmer
Opfølgning på dialogmøder før sommerferien
Rådet havde før sommerferie dialogmøder med hhv. socialudvalget den 15. maj, seniorudvalget den 30. maj og og sundhedsudvalget den 6. juni. Deltagende medlemmer bedes orienterer fra møderne.
2: Orienteringer fra forvaltningen
Sager vedr. udsatteområdet på Socialudvalgets møde den 6. september
- Procesplan for analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune (B)
- Hjemløseområdet i Slagelse Kommune (D)
- Taskforce-forløb med Social- og Boligstyrelsen på hjemløseområdet (B)
- Status på kvindekrisecentre (D)
- Udviklingen i økonomien på herberger og alkoholbehandling (O)
Ny tværgående velfærdsteknologisk strategi har været i høring
Denne har været i høring i perioden den 18. september til den 4. oktober
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning forventes at komme i høring i perioden den 7. til den 18. november.
Invitation til Workshop vedr. udarbejdelse af Socialudvalgets politiske strategi den 4. januar 2024
3: Orienteringer fra sekretariatet
Workshops om hjemløshed den 31. august og den 8. september 2023
Det nationale råd har haft rundsendt invitation til workshops, således lokale udsatteråd har kunne sprede information om muligheden for deltage.
Næste møde og tema
Næste møde er 13. december 2023.
Der foreløbigt planlagt en temadrøftelse med borgerrådgiveren
9. Godkendelse af referat(B)
Beslutning
GodkendtKompetence
Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal godkende referatet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1. at referatet godkendes