Seniorudvalget – Referat – 5. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1 - Dagsorden blev godkendt.




Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Genåbning af budget 2022 - Prioriteringsforslag drift (B)

Beslutning

At 1 - Drøftet. 

At 2 og 3 – Seniorudvalget drøftede, om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026 og besluttede følgende:

Prioriteringsforslag: 1,2,3,4,5,6,7,8,10,11,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,

27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,39,40,41,42,43,44 (2,600),45,46,47,48,49.

At 4 – Seniorudvalget besluttede at følgende prioriteringsforslag, skal indgå i høringen:

Prioriteringsforslag: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,

27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,39,40,41,42,43,44 (2,600),45,46,47,48,49.

Seniorudvalget fremsender den samlede pakke af prioriteringsforslag i høring.

Seniorudvalget ønsker at se på yderligere områder herunder yderligere opgaver fra kan/skal kataloget. Udvalget ønsker at se den eksisterende Valcon analyse 2017. Seniorudvalget ønsker forslag til nedbringelse af vikarudgifter. Seniorudvalget ønsker forslag vedr., at borgerne selv afhenter og afleverer små hjælpemidler til hjælpemiddelcentralen. Analyserne skal afklare, om der er mulighed for at prioritere i besparelsesforslagene.

At 5 - Seniorudvalget besluttede at følgende råd, nævn m.fl. skal indgå i høringen:

Ældrerådet, Ældresagen, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Frivilligcentret og brugerrådene på aktivitetscentrene. 

At 6 – Seniorudvalget besluttede, at der skal afholdes et samlet dialogmøde med høringsberettigede forud for budget 2023-2026 inden sommer.  

 

(A) er generelt imod genåbning af budget 2022 og stemmer imod At 2, At 3 og At 4. 

(A) ønsker at få tilføjet følgende bemærkning til At 3: (A) ønsker ikke, at budget 2023-2026 skal behandles samtidig med genåbning af budget 2022. (A) ønsker generelt at prioritere overordnet og ikke på udvalgs-niveau.   



 

Kompetence: Seniorudvalget.

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte administrationens orientering om budgetstatus samt beslutte behov for supplerende budgetmateriale frem til mødet den 03. maj 2022.

Derudover skal udvalget beslutte, hvilke prioriteringsforslag som skal sendes i høring, herunder hvilke råd, nævn m.fl. udvalget ønsker skal indgå i høringen. Endeligt skal udvalget beslutte om der, udover de ordinære høringer, ønskes planlagt møde med de høringsberettigede forud for budgetbehandling for 2023-2026.

 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser for 80 mio. kr. i 2022, jf. Byrådets beslutning i februar 2022.

Seniorudvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022 og rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag på 32,054 mio. kr. i 2022.

Endvidere besluttede Seniorudvalget at på mødet i april 2022 skal besluttes konkrete prioriteringsforslag, der skal indgå i høring fra den 11. til den 22. april 2022. 

Prioriteringsforslag

Administrationen har udarbejdet alternative prioriteringsforslag på samlet godt 32 mio. kr. i 2022, hvilket svarer til godt 4% af udvalgets budgetramme. I bilag 2 findes samlet oversigt, der viser alle forslag - både i 2022 og 2023 samt årene frem. I bilaget findes derudover konkrete beskrivelser af hvert enkelt forslag, denne indeholder beskrivelse af respektive område og nuværende serviceniveau (hvor det er relevant), uddybning af forslag om reduktion/besparelse samt konsekvenser.

Udvalget skal drøfte de prioriteringsforslag, som administrationen har fremlagt og herefter beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes i høring. Udvalget skal endvidere beslutte hvem (eksempelvis råd og nævn), der er høringsberettigede.

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag om Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af prioriterings- og anlægsforslag til budget 2023-2026. Prioriteringsforslag, som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022, skal i det omfang det er muligt ses i sammenhæng med budget 2023-2026.

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de fremsatte alternative forslag kan realiseres med de angivne besparelser i løbet af de kommende år. En del af forslagene vil, i forskellig grad direkte påvirke serviceniveau over for borgerne. 

I hjemmeplejen og på plejecentrene vil reduktioner i serviceniveau ikke nødvendigvis medfører tilsvarende reduktioner i personaleressourcer - da det er forventningen, at vikarforbruget kan nedbringes samt i en vis grad reducere rekrutteringsudfordringer på den korte bane. Dette til dels begrundet i, at der er en relativ stor medarbejderomsætning.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Spareforslagene får på alle områder personaleretslige konsekvenser idet langt størstedelen af budgettet er lønninger. Der er i forslagene taget højde for, at der i 2022 ikke er økonomisk helårseffekt.

Øvrige konsekvenser ses i bilag 2.

Tværgående konsekvenser

Det skal bemærkes, at såfremt budget til Folkesundhed nedjusteres, vil det have afledt effekt på øvrige fagområder bl.a. Børn og Unge samt Handicap og Psykiatri, da Folkesundhed arbejder på tværs af hele kommunen.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget drøfter administrationens orientering om budgetstatus
  2. at Seniorudvalget beslutter, om der er behov for supplerende oplysninger m.m. med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022
  3. at Seniorudvalget drøfter, om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026
  4. at Seniorudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag, som skal indgå i høringen.
  5. at Seniorudvalget beslutter, hvilke råd, nævn m.fl. som skal indgå i høringen.
  6. at Seniorudvalget beslutter, om der skal afholdes dialogmøde med høringsberettigede forud for budget 2023-2026 inden sommer. 

 

3. Genåbning budget 2022 - Anlægsprioritering (B)

Beslutning

At 1 - Seniorudvalget prioriterer Etablering af træningsfaciliteter på Blomstergården og Etablering af depot på Blomstergården som ”skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), der sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.


 

Kompetence: Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte og vurdere administrationens forslag til redisponering af anlægsrammer. Herefter skal udvalget prioritere anlægsprojekterne, så de kan indgå i Byrådets samlede prioritering af anlægsprojekterne på mødet i maj 2022, således at kommunens samlede anlægsramme nedbringes

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr. i 2022. Fagudvalgene skal derfor vurdere deres anlægsramme for 2022 og muligheden for at nedbringe udvalgets anlægsramme i 2022, og på den måde bidrage med at nå en samlet anlægsramme på omkring 200 mio. kr. Bidragene indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets drøftelser og prioriteringer på mødet i maj 2022.

Den samlede netto anlægsramme for 2022 inkl. overførelser fra 2021 udgør omkring 344 mio.kr.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for Genåbning af budget 2022. Den samlede og rammen for Seniorudvalgets anlægsprioritering er på 25,297 mio.kr. 

Seniorudvalget besluttede på mødet i marts 2022 følgende proces for behandling af anlægsbudgetter:

- Møde i april: Anlægsoversigt forelægges

- Møde i maj: Med udgangspunkt i Byrådets rammesætning besluttes de anlægsforslag, som skal indgå i den videre proces.

 

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag omkring Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af nye anlægsforslag til budget 2023-2026. Anlægsprioriteringer og nye anlægsforslag som fremsendes i forbindelse med Genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budget 2023-2026.

Status på Seniorudvalgets anlægsprojekter

Seniorudvalget har 2 igangværende anlægsprojekter på i alt ca. 26,9 mio. kr.:

- Etablering af træningsfaciliteter på Blomstergården

- Etablering af depot på Blomstergården.

Begge anlægsprojekter er igangværende og kan ikke stoppes. Der har været afholdt rejsegilde på træningsfaciliteterne og ibrugtagning forventes i efteråret 2022. Depotet er stort set færdigetableret og vil snarest blive ibrugtaget, da byggeriet er færdigmeldt til myndighederne, hvorfra endelig godkendelse af ibrugtagning afventes.

 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for Genåbning af budget 2022.

 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har reelt ingen handlemuligheder i forhold til de 2 igangværende anlægsprojekter:

- Etablering af træningsfaciliteter på Blomstergården er så langt i byggeprocessen, at det ikke vil give mening at stoppe. Der har været afholdt rejsegilde på træningsfaciliteterne og ibrugtagning forventes i efteråret 2022. 

- Etablering af depot på Blomstergården er færdigmeldt.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Seniorudvalget ikke kan stoppe de 2 igangværende anlægsprojekter og dermed heller har muligheder for omprioriteringer af anlægsmidler på udvalgets område. Kommunen er kontraktligt forpligtiget i forhold til at fortsætte byggeriet af træningsfaciliteter, da byggeriet er i udførselsfasen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

 

Indstilling

Sundheds og Ældrechefen indstiller,

  1. at Seniorudvalget prioriterer såkaldte ”Skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), og som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022

 

 

4. Budget 2023-2026 - Rammer for budgetlægningen (O)

Beslutning


At 1 – Orienteringen blev taget til efterretning.

(A) er uenig i genåbning af budget 2022.


Kompetence:  Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om Byrådet fastsættelse af rammer for budget 2023-2026. 

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret og det har været nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. Derfor er det nødvendigt at se de to forløb i sammenhæng. Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i Tids-og procesplanen i januar 2022, og rammerne for de to forløb er godkendt på møder i februar og marts 2022.

 

Byrådet besluttede følgende på mødet i marts omkring rammerne for budget 2023-2026:  

Drift

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne svarende til 322,4 mio.kr. i 2023 - ses i bilag 1. Hermed har Byrådet mulighed for at beslutte et budget med overskud på driften, der kan finansierer anlæg m.m. og dermed giver rum for prioriteringsmuligheder.    

Seniorudvalget har på mødet i marts 2022 besluttet egen proces for Genåbning af budget 2022.

Udvalget skal på møde den 31. maj 2022 tage endelig stilling til de prioriteringsforslag for 64,108 mio. kr. i vedrørende 2023-2026 som skal videresendes til den kommende budgetproces efter sommerferien, jf. vedtaget tids- og budgetproces for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026. 

Det er endvidere besluttet, at der foretages følgende budgettilpasninger

  • Demografitilpasninger (budgetter som tilpasses efter udvikling i antal borgere)
  • Lov & cirkulæreprogram (Regulering af kommunernes økonomi pga. lovændringer m.m.)
  • Overførelsesudgifter (lovfastsatte ydelser)

 

 

Anlæg

På anlæg er fagudvalgene i gang med en prioritering af nuværende anlægsrammer med henblik på at nå ned på et samlet niveau på omkring 200 mio. kr. for 2022-2026. Denne prioritering har en afledt effekt på anlægsrammen for 2023-2026 og begrænser mulighederne for prioritering af nye anlægsprojekter.

Udvalget har mulighed for at fremsendes nye anlægsforslag, som er akutte eller har et effektiviseringspotentiale til Byrådet og de kommende budgetforhandlinger efter sommerferien.  

 

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 vil blive forelagt følgende materiale:

  • Høringssvar på de prioriteringsforslag for 2023-2026 som Seniorudvalget på indeværende møde beslutter at sende i høring
  • Administrationens forslag til anlægsønsker, som vil medvirke til, at skabe driftsoptimeringer samt anlægsønsker der har karakter af "akutte".
  • Seniorudvalget skal beslutte hvilke prioriteringsforslag på drift vedrørende 2023-2026 samt hvilke forslag til fremtidige anlæg som udvalget videresender til Byrådet.

 

 

Retligt grundlag

Vedtaget tids-og budgetproces og rammer for Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Processerne omkring genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 skal på møderne i april/maj 2022 ses i en sammenhæng, med henblik på at kunne udarbejde prioriteringsforslag, anlægsprioritering og nye anlægsforslag til den kommende budgetproces for budget 2023-2026 på mødet den 31. maj 2022.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetrammerne for budget 2023-2026 er der foretaget følgende korrektioner:

  • KL´s seneste pris- og lønskøn (marts 2022) – inkl. prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser
  • Tilbageførelse af 0,7 % besparelse

 

 

Det skal bemærkes, at Seniorudvalgets budgetramme IKKE er blevet forhøjet i forhold til "tllbageførsel af 0,7% besparelserne" jævnfør ovenfor. Årsagen er, at det tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalget IKKE fik reduceret budgetrammerne med 0,7%, da Byrådet besluttede, at udvalget selv kunne disponere over besparelserne.

Prioriteringsforslag

Administrationen har udarbejdet prioriteringsforslag svarende til 4% i 2022 og 8% i de kommende år. I bilag 2 findes samlet oversigt der viser samtlige forslag. I bilag 2 findes derudover konkrete beskrivelser af hvert enkelt forslag, denne indeholder beskrivelse af respektive område og nuværende serviceniveau, uddybning af forslag om reduktion/besparelse samt konsekvenser.   

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Indstilling

Sundheds og Ældrechefen indstiller,

 

1. at orientering om rammer for budgetlægningen for 2023-2026 tages til efterretning.

 

5. Madpriser på plejecentre (O)

Beslutning

At 1 – Orienteringen blev taget til efterretning.


 

Kompetence: Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalgsformanden har ønsket en orientering om madpriser på Slagelse Kommunes plejecentre, herunder om priserne skyldes indkøb/struktur/logistik eller andet.

Sagens indhold

I denne sag beskrives kort hvordan Slagelse Kommune fastsætter priser på mad for beboerne på kommunes plejecentre, herunder lovgivning. Derudover redegøres for hvad der påvirker prisernes niveau. Endeligt beskrives alternative fremtidige løsninger i forhold til mad til beboerne på plejecentrene.

Fastsættelse af priser

Lovgivningen beskriver, at Byrådet ikke må opkræve mere i betaling for mad til beboere på plejecentre, end ydelsens produktions- og leveringsomkostninger kan begrunde samt at det ikke må overskride det af ministeriet årligt fastsatte loft for borgernes betaling.

Priser

I nedenstående oversigt ses dels det af staten fastsatte max.loft for borgernes betaling, dels den takst Slagelse Kommune har opkrævet/opkræver:

Madpriser for beboere på plejecentre

Priser oplyst pr. måned for 1 person 

døgnkost.

20202021 2022 

Statens takstloft

 3.759 kr.  3.834 kr. 

3.880 kr.

Takst i Slagelse Kommune 3.671 kr. 3.711 kr.3.775 kr.
 
Slagelse Kommune ligger således under loftet for borgerbetaling for mad på plejecentre. Taksten er gældende for alle plejecentre i Slagelse Kommune. 
 
Metode for fastsættelse af madpriser:
Når budgettet for det følgende år er vedtaget af Byrådet i oktober, udarbejdes takster for blandt andet mad til beboere på plejecentre. Der udarbejdes en efterkalkulation, hvor den faktiske udgift til hver leveret madportion udregnes. Dette sker ud fra det senest afsluttede regnskabsårs faktiske udgifter til madproduktionen.

Efterkalkulationens funktion har de senere år været at sikre, at den prisfremskrevet takst for døgnkost, ikke er højere end den reelle produktions- og leveringsomkostning. Taksten skal godkendes af Byrådet senest på mødet i december forud for det år hvor prisen er gældende.

 

Facts om produktion af mad til plejecentre

 

  • Madservice Skovvang, som er beliggende på Plejecentret Skovvang i Slagelse, producerer i dag varmeholdigt mad bestående af hovedretter og biretter til 8 af kommunens plejecentre, borgere der bo ved et aktivitetscentre, samt et lev-bo-miljø-tilbud, i alt 330 portioner. Maden her bliver produceret og leveret dagligt. 
  • Beboerne kan i hverdagene vælge mellem 2 hovedretter og 1 biret. I weekender og helligdage tilbydes 1 hovedret og 1 biret.
  • Madservice Skovvang producerer også energitætte produkter til småtspisende og borgere med tygge/synkebesvær.

Retligt grundlag

Social- og ældreministeren fastsætter nærmere regler om modtagerens maksimale egenbetaling for madservice efter Servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3. 

Handlemuligheder

Der er en række alternativer for, hvordan madproduktion til beboerne på plejecentre kan tilrettelægges. Herefter oplistes en række alternativer, hvilke ikke er udtømmende, men udelukkende eksempler:

  • Maden kan leveres fra fælles produktionskøkken som varm eller kold mad
  • Madproduktion kan finde sted på det enkelte plejecenter, hvilket forudsætter køkkenfaciliteter, køle-/fryse-/varmerum, medarbejder mm. hertil
  • Der kan produceres delvist færdig mad i fælles produktionskøkken og den endelige tilberedning kan derefter ske på de enkelte plejecenter, hvilket forudsætter køkkenfaciliteter, køle-/varmerum, medarbejdere mm. hertil
  • Mad kan købes hos eksterne producenter
  • Beboernes valgmuligheder i forhold til antal retter samt diverse diætkost mm. kan justeres.

Ovennævnte handlemuligheder kan analyseres og konsekvensbeskrives nærmere, når det bliver aktuelt at se nærmere ind i madproduktionsområdet.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at prisfastsættelsen for mad til beboere på plejecentre i Slagelse Kommune lever op til gældende lovgivning.

Det er vurderingen, at der kan ses nærmere ind i fremtidige muligheder for effektiviseringer og optimeringer af produktionen.

Endeligt skal bemærkes, at der med udgangspunkt i befolkningsprognosen, vil være behov for, at opjustere kapaciteten for madproduktion til såvel hjemmeboende og beboere på plejecentre, både på grund af den igangværende udvikling i antallet af ældre, men også på grund af øget fokus på ernæring. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen. 

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

 

6. Initiativsag - Ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet (B)

Beslutning

At 1 – Seniorudvalget har drøftet sagen og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.  



Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 20. februar 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet.

Sagens indhold

Der mangler arbejdskraft på social- og sundhedsområdet, ikke mindst i den aktuelle coronasituation, men også i de kommende år vil der formentlig mangle arbejdskraft. Fagforbundet FOA anslår, at der i Slagelse kommune vil skulle ansættes 595 social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter i perioden frem til 2030, 300 som følge af fratræden på grund af alder og 295 som følge af efterspørgsel, fordi der bliver flere ældre, foa.dk, 8.11.2021.

Vejen til social- og sundhedsuddannelserne kan for kommende ansatte med manglende danskkundskaber gå via en kombination af praktik og sprogundervisning, som det for eksempel er sat i værk i Vordingborg og Lolland kommuner, TV Øst, 27. januar 2022, https://www.tv2east.dk/lolland/nyt-uddannelsesforloeb-har-succes-med-at-tiltraekke-nye-elever-til-sosu-faget

En anden vej kan være kombination af sprogundervisning og uddannelsesgaranti, hvorved der åbnes for muligheden for løn under en del af uddannelsen som social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent.

Slagelse kommune har i forvejen iværksat tilbud om voksenløn til folk over 25 år, som går i gang med uddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

  1. at der ansættes ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet med mulighed for kombination af sprogundervisning og praktik/lønnet arbejde og med uddannelsesgaranti.

 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Byrådet

At 1 – Oversendes til de relevante fagudvalg.


7. Godkendelse af referat (B)

Beslutning


At 1 - Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referat.


Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen  indstiller,

  1. at Seniorudvalgets godkender referatet.