Seniorudvalget – Referat – 6. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Træningsfaciliteter - Frigivelse af rådighedsbeløb (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet har ad to omgange givet tillægsbevilling til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården på tilsammen 5,5 mio. kr. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender frigivelse af det resterende rådighedsbeløb til etablering af træningsfaciliteter.

Sagens indhold

I Byrådets budgetaftale for 2020-2023 er der afsat anlægsmidler til etablering af træningsfaciliteter i tilknytning til Blomstergården. I alt er afsat 32,4 mio. kr. i årene 2020-2022.

I Byrådets møde 31. august 2020 blev anlægsmidlerne frigivet, og licitation igangsat.

Projektet blev efterfølgende udfordret økonomisk ved licitation og ændret placering, og efter indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget har Byrådet besluttet:

  • 25.01.2021 - På baggrund af licitationsresultatet en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,8 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling.
  • 30.08.2021 - På baggrund af grundforhold og adkomst som følge af ændret placering en kassefinansieret tillægsbevilling på 3,7 mio. kr. til den nuværende anlægsbevilling til opførsel af Træningsfaciliteter.

Samlet er der givet tillægsbevillinger på 5,5 mio. kr. Tillægsbevillingerne er ikke frigivet.

Projektet er under opførelse, og det skal i henhold til kontrakt afleveres 30. november 2022.

Projektet forventes at holde den aftalte tid og økonomi.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling. 

Der er fastsat særlige regler for styring og afholdelse af udgifter/ indtægter på et anlægs-projekt. For at et anlægsprojekt kan igangsættes, skal der foreligge både en anlægsbevilling og et rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet viser hvor mange udgifter, der må afholdes i de enkelte budget år. Anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb godkendes af Byrådet.

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende frigivelse af anlægsmidlerne.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de afsatte tillægsbevillinger er nødvendige for projektets gennemførelse.

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget godkender ansøgningen om frigivelse af tillægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

5.500

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

5.500

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Finansiering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at det skal finansieres inden for udvalgets område. Beløbet kan eventuelt finansieres ved besparelsesforslag, som ikke er realiseret endnu eller ved mindreforbrug inden for udvalgets budgetramme.

(A) Stemte imod med bemærkning om, at de ønsker udgiften kassefinansieret.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget, godkende finansiering af særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender kassefinansiering af særlige omkostninger på 0,5 mio. kr. årligt til hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023.

Sagens indhold

Driftsvilkårene for hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø er, på grund af den trafikale tilgængelighed, anderledes end driftsvilkårene på fastlandet.

Samtidig har en række principudtalelser fra Ankestyrelsen slået fast, at ældre har ret til hjemmehjælp hele døgnet, hvad enten de bor på øer eller fastlandet. Begrænsninger i den trafikale tilgængelighed er ikke en gyldig grund for afvigelser. Kommunerne skal sikre, at borgerne får den hjælp som de, efter en konkret vurdering, er berettiget til efter Serviceloven, og kommunen må ikke gøre hjælpen betinget af, at borgeren flytter til en anden del af kommunen. 

I Budgetaftale 2020-23 blev der, på den baggrund, afsat 0,5 mio. kr. årligt i 2020-2022 til sikring af, at vilkårene for hjemme- og sygepleje på øerne er i overensstemmelse med plejen i den øvrige del af Slagelse Kommune.

I Budgetaftalen 2020-23 står:

3. Pleje på ø’erne (nyt driftsønske): Der igangsættes snarest en dialog med medarbejder- og borgerinddragelse med henblik på at afdække løsninger, herunder gerne utraditionelle løsninger, til dækning af plejebehov på ø’erne. Til projektet afsættes 0,5 mio. kr. pr. år til en forsøgsordning i 2020-2022. Det er ambitionen, at foreslåede løsninger også kan anvendes andre steder i kommunen.

I forbindelse med budgettildelingen afholdte administrationen i foråret 2020 dialogmøder med ø-råd og medarbejdere på øerne med henblik på at komme med forslag til, hvordan midlerne kunne sikre dækning af behovet for pleje på øerne.

I maj 2020 godkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget, at de 0,5 mio. kr. blev anvendt til følgende tiltag:

- Etablering af lokale, hvor medarbejdere kan opholde sig under beredskab på Agersø svarende til de lokaler, der findes på Omø.

- Etablering af kommunal/lokal beredskab til håndtering af akutte situationer og nødkald på Agersø svarende til det kendte på Omø.

- Øget anvendelse af genoptræning/rehabilitering via skærmløsning.

 

Administrationens evaluering af tiltagene

Alle tiltag er blevet iværksat.

Midlerne bruges til leje af lokaler på Agersø, så plejepersonalet på øen har et arbejdssted at køre ud fra, et sted til opbevaring af hygiejneartikler og til ophold til medarbejdere, der ikke bor på øen.

Der er indkøbt og driftes IT-udstyr og adgange, som sikrer nødvendig dialog, herunder webmøder, som både medarbejdere og borgere kan gøre brug af.

Ligeledes bruges midlerne til at dække de ekstraomkostninger, der er ved at levere hjemme- og sygepleje på øerne - særligt i forhold til Agersø, hvor der ikke er en fastboende sygeplejerske. Det drejer sig om omkostninger til færgetransport samt ekstraomkostninger til lønninger, da der ofte kan være ventetid til næste afgang fra øen - især i forbindelse med levering af fx sygepleje om natten.

På sigt kan huset bruges til sundhedsfaglige aktiviteter eller indtænkes i indsatser på øen generelt. Det kan være sygeplejeklinik, møder med forebyggelse og andre aktiviteter. Under Covid-19 blev huset brugt som testcenter.

Andre kommuners erfaringer med pleje på øer

Udover ovenstående besluttede Forebyggelse- og Seniorudvalget den 20. maj 2020, at der skulle undersøges om andre kommuner med småøer havde løsninger, som Slagelse Kommune kunne lære af. Administrationen kontaktede derfor i 2020 andre kommuner med mindre øer og fandt i den forbindelse ikke yderligere nævneværdige læringspunkter.

Retligt grundlag

Serviceloven § 83 som siger, at  har kommunalbestyrelsen pligt til at tilbyde personlig pleje, praktisk hjælp og madservice i hjemmet til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

Sundhedsloven § 138 som siger, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig for, at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til personer med ophold i kommunen.

Ankestyrelsens principudtalelser til andre kommuner vedrørende personlig hjælp og pleje på småøer.

Budgetaftale 2020-23.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af de særlige omkostninger på 0,5 mio. kr. årligt til levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø:

  1. Godkende kassefinansiering.

  2. At Seniorudvalget finder finansiering indenfor udvalgets samlede budgetramme.

  3. Afslå at finansiere de særlige omkostninger. Konsekvensen ved denne handlemulighed vil være, at det ikke som loven foreskriver, vil være muligt at levere hjemme- og sygepleje på øerne på lige vilkår med den øvrige hjemme- og sygepleje i Slagelse Kommune.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de 0,5 mio. kr. årligt i 2020 og 2021 har været med til at udjævne forskellene i serviceniveauet, så serviceniveauet er det samme uanset, hvor man er bosat i Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer, at midlerne er nødvendige, hvis kommunen skal leve op til de gældende regler for levering af ensartet serviceniveau uanset den trafikale tilgængelig jf. principafgørelserne på området.   

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der afsættes 0,5 mio. kr. årligt til leje af hus samt særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

7.1 Pleje og Omsorg

 

500

500

500

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Proces for revidering af strategier (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om at udvalget ønsker start af processen i 2. kvartal i 2023.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte proces for revidering af strategier på Ældreområdet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender handlemulighed A (model 1), hvorefter Seniorudvalget indbyder høringsberettigede og interessenter til dialog om mål og retning for Ældreplejen i Slagelse Kommune de kommende år. Dialogen kan ske på møder og sideløbende via digitale medier, for at nå flest mulige og derved give mulighed for mangfoldige input. Med udgangspunkt i input udarbejder administrationen udkast til Strategi/Strategier for Ældreområdet. Udkast sendes i høring, hvorefter Seniorudvalget behandler høringssvar og udkast til Strategi/Strategier.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 1. februar 2022 blev overdraget strategiske dokumenter fra det tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalg, heriblandt de 2 strategier og 1 handleplan på Ældreområdet. Det drejer sig om følgende:

  • Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, godkendt i 2017 
  • Strategi for bo miljøer, godkendt i 2017 
  • Demenshandleplan, godkendt i 2019.

Fælles for disse strategier er, at der er behov for at de bliver gennemarbejdet med udgangspunkt i Seniorudvalgets visioner og ønsker for den fremtidige Ældrepleje i Slagelse Kommune. Det bør i denne sammenhæng overvejes, om det vil give mening at udarbejde en samlet strategi for alle de omfattede områder, i stedet for separate dokumenter, for derved at skabe yderligere sammenhængskraft og synergi på Ældreområdet.

Det skal bemærkes, at der i lovgivningen ikke er krav om at kommunen har de nævnte strategier på Ældreområdet. Loven forpligtiger kommunerne til at vedtage en Værdighedspolitik for Ældreplejen hvert 4. år men ikke andre poltikker eller strategier. Det betyder, at det er Seniorudvalget der beslutter i hvilken udstrækning man ønsker strategier.

Der findes yderligere 2 strategiske dokumenter på Seniorudvalgets område:

  • Strategi for boliger til ældre, godkendt i 2021, med tilhørende Handlingsplan for Strategi for boliger til ældre 2021-2025, godkendt af Seniorudvalget i februar 2022. Der kan - afledt af revision af øvrige strategier - vise sig behov for justeringer som del af processen.
  • Værdighedspolitik, hvilken Seniorudvalget på mødet i august 2022 besluttede proces for revision af. Det betyder, at revideret Værdighedspolitik godkendes på Byrådets møde i december 2022.

Administrationen har udarbejdet følgende 2 alternative modeller for proces med revidering af Strategier på Seniorudvalgets område:

1. Seniorudvalget indbyder høringsberettigede og interessenter til dialog om mål og retning for Ældreplejen i Slagelse Kommune de kommende år. Dialogen kan ske på møder og sideløbende via digitale medier, for at nå flest mulige og derved give mulighed for mangfoldige input. Med udgangspunkt i input udarbejder administrationen udkast til Strategi/Strategier for Ældreområdet. Udkast sendes i høring, hvorefter Seniorudvalget behandler høringssvar og udkast til Strategi/Strategier.

2. Seniorudvalget afholder politisk temamøde, hvorpå udvalgets medlemmer drøfter den overordnede vision og mål for Ældreplejen i Slagelse Kommune. Konklusioner fra mødet bearbejdes af administrationen, hvorefter det sendes i høring hos høringsberettigede. Høringssvar behandles på Seniorudvalgets møde, hvorefter administrationen udarbejder endeligt udkast til Strategi/Strategier til Seniorudvalgets godkendelse.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder for revidering af strategier på Ældreområdet:

  1. Beslutte model 1. 
  2. Beslutte model 2.
  3. Beslutte en alternativ proces.
  4. Beslutte at der på nuværende tidspunkt ikke ønskes igangsat proces i forhold til at revidere og vedtage nuværende/nye strategier, hvorved følgende strategier og handleplan ikke ønskes videreført; Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, Strategi for bo miljøer samt Demenshandleplan.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt først at igangsætte proces for revidering af strategier mm. på Ældreområdet til Budget for 2023-2026 er vedtaget af Byrådet i oktober 2022. Byrådets Budgetaftale for 2023-2026 vil fastsætte rammer for de kommende års fokus og aktivitet i Slagelse Kommune. Først når disse overordnede rammer er kendt, vil det give mening for Seniorudvalget at drøfte Strategiske dokumenter på udvalgets område. 

Det skal bemærkes, at Værdighedspolitikken jævnfør gældende lovgivning udgør den værdimæssige overordnede ramme for Ældreplejen i kommunen, hvilken skal revideres og godkendes af Byrådet hvert 4. år i første år af Byrådets valgperiode. Det er derfor hensigtsmæssigt, at Værdigheds-politikken er vedtaget før Seniorudvalgets øvrige strategier vedtages. Proces for revidering af Værdighedspolitik har Seniorudvalget vedtaget på mødet i august 2022, hvilket betyder at Værdighedspolitik skal godkendes på Byrådets møde i december 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Såfremt Seniorudvalget godkender administrationens indstilling, vil der blive indbudt til dialog møde/-møder i november/december 2022, efterfulgt at høringsrunde. Udkast til ny/nye strategi/-er vil realistisk kunne behandles på Seniorudvalgets møde i februar 2023.  

5. Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (2022) (B)

Beslutning

At 1: Sagen udsættes, da nogle af indsatserne skal beskrives nærmere.

Sagen kommer på næste udvalgsmøde igen.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalget kan godkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de ændringer, der er foretaget som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med genåbningen af budget 2022 og ny budgetaftale 2022. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.  

Sagens indhold

Mindst en gang årligt skal Seniorudvalget godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens § 83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens § 86.

Der er ikke lovkrav om en kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens § 84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter Servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83 a eller for træning efter Servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Ændringer i kvalitetsstandarden 2022

I denne sag skal udvalget godkende Kvalitetsstandarden for 2022 (vedlagt i bilag 1).

Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2022 en række ændringer, som omfatter:

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp:

Ydelsen "Hovedrengøring" er udgået (s. 27)

Ydelsen "Anden hjælp og omsorgsydelse" er udgået (s. 31)

Kvalitetsstandard - Ophold i midlertidig bolig:

Ydelsen "Døgnophold i midlertidig bolig" er ændret pr. 1.7.2022. For borgere der bevilges ophold på midlertidige pladser i henhold til Serviceloven § 84 stk. 1. og 2, er der blevet genindført opkrævning af døgntakst på 135,00 kr., der dækker forplejning (døgnkost), leje og vask af linned (s. 38-39).

Ydelsen "Dagaflastning for demente" er ændret pr. 1.7.2022, hvor daghjemmet, Pusterummet, i Korsør er lukket. Pr. 1.10.2022 skal visiterede borgere til dagaflastning selv sørge for transporten til og fra daghjem (s. 40-41).

Kvalitetsstandard - Genoptræning:

Ydelsen "Kørsel til træning" er ændret pr. 1.10.2022. Der er ingen visitering til kørsel, og borgere skal derfor selv sørge for transport til og fra træning (s. 43-45).

Retligt grundlag

Servicelovens § 139  som siger, at Sundheds- og Ældreministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal træffe beslutninger om indhold, omfang og udførelse af tilbud til voksne efter §§ 79,79 a, 83, 83 a, 84, 86, 119-122 og 192 samt følge disse beslutninger op. Loven er uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.  
  2. Ikke godkende Kvalitetsstandard 2022. Hvis Seniorudvalget vælger denne mulighed, skal udvalget komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2022 lever op til lovens krav.

Administrationen forelægger sagen til godkendelse på baggrund af de politiske beslutninger som har betydet, at administrationen må konsekvensrette Kvalitetsstandarden 2022. Da året er så fremskredent bliver den nuværende Kvalitetsstandard 2022 ikke sendt i høring ved rådene. Til september påbegynder administrationen arbejdet med Kvalitetsstandard 2023, så af tidsmæssige årsager, vil der være et overlap mellem de to standarder, hvis Kvalitetsstandard 2022 skal sendes i høring. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2022 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Kvalitetsstandard 2023 forelægges Seniorudvalget i 4. kvartal 2022, hvor der efterfølgende vil være en høringsproces for høringsberettigede, henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

6. Opfølgning på handleplan for Plejecentret Skovvang (E)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan tage månedlig opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning.

Indstilling

Chefen for Sundhed- og Ældre indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 blev godkendt økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang. Samtidig blev det besluttet, at der skal forelægges månedlige opfølgninger på Seniorudvalgets møder. Første opfølgning er nu udarbejdet.

Status:

Økonomi:

Der er foretaget økonomisk opfølgning, hvorefter Skovvang forventer et merforbrug på 7.767.858 kr. Ved seneste opfølgning var merforbruget estimeret til ca. 7.000.000 kr. ved udgangen af 2022 og den oprindelige handleplan var udarbejdet med udgangspunkt i et forventet merforbrug i størrelsesordenen 5.700.000 kr.  

Medarbejdersituationen:

Plejecentret Skovvang er fortsat udfordret på flere parametre; Vakante stillinger, rekrutterings- og fastholdelsesproblemer, ekstraordinært højt sygefravær, dårligt arbejdsmiljø og høj personale-omsætning.

Aktuelt er der 11 vakante stillinger hvoraf 9 er dækket af eksterne vikarer. Derudover har det været nødvendigt løbende at dække vagter, eksempelvis på grund af sygefravær hos de ansatte sommerferievikarer.

Personaleomsætningen for Skovvang er steget yderligere og udgør pt. 96,6%. Der har ved igangværende ansættelsesproces, været 2 kandidater, som har takket ja til stillingen, men allerede inden tiltrædelsen har sagt op, da de har fundet andre stillinger. De var begge SSA uddannede.

Sygefraværet de senest 12 afsluttede måneder ligger på 16,68% - fordelt med 3,7% på kort sygefravær, 1,86% på mellemlangt sygefravær og 11,11% på langt sygefravær.

Nyt initiativer:

For at modvirke den fortsatte negative udvikling igangsættes der en prøvehandling omkring "Ønskevagtplaner". Der har været utilfredshed med den tilpassede normering efter besparelser og deraf ændrede vagtplaner. Derfor er der lyttet til medarbejdernes ønske om, selv at kunne styre deres vagtplaner. FOA er inviteret til at deltage i denne proces.

Retligt grundlag

Byrådet skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens §40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling.

Det fremgår ligeledes af den Økonomiske Politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ beskriver, at ved driftsudgifter med overførsels- adgang skal der ved forventet merforbrug på over 1 mio. kr. eller et merforbrug på over 5% af enhedens budgetramme udarbejdes en redegørelse for afvikling af merforbruget.

Redegørelsen skal være specificeret på et så konkret niveau, at effekten kan følges opfølgning
for opfølgning. Afvikling af et merforbrug skal til enhver tid finde sted i løbet af det næstfølgende budgetår, sådan at den pågældende enhed ikke overfører merforbrug mere end et år. Det betyder, at afvikling af merforbrug skal ske inden for maks. 2 budgetår.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er fortsat administrationens vurdering, at det ikke er realistisk at nedbringe eller afvikle, det forventede merforbrug hverken i 2022 eller de kommende år. Det skal bemærkes, at merforbruget de kommende måneder meget vel kan øges yderligere, da den nuværende udvikling i opsigelser, sygefravær mm. må forventes at fortsætte.

Det skal bemærkes, at der er tæt ledelsesopfølgning på uhensigtsmæssig adfærd fra medarbejdernes side.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der forventes stigende merforbrug resten af 2022, hvilket administrationen ikke kan anvise finansiering til inden for Seniorudvalgets budget.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ny opfølgning på Skovvang Plejecenter vil blive forelagt Seniorudvalget på mødet den 1. november 2022.

7. Dialogmøde med Handicaprådet (O)

Beslutning

At 1: Dialogmødet blev afholdt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om, at udvalget holder dialogmøde med Handicaprådet den 6. september 2022 kl. 15.00 - 16.00.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.   at dialogmødet afholdes. 

Sagens indhold

Mødet holdes med følgende dagsorden:

  1. Velkomst ved udvalgsformanden
  2. Budget og udvalgets prioriteringer.
  3. Handicaprådet ønsker at drøfte, hvordan Seniorudvalget tænker, at udvalgets indsats fremover vil bidrage til, at flere mennesker med handicap opnår lige muligheder og kan leve et liv på lige vilkår med andre borgere i kommunen.
  4. Eventuelt.

 

8. Status på Bruger-/Pårørenderåd på plejecentre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget bemærker, at de glæder sig til at få resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om status på Bruger-/Pårørenderåd på plejecentrene.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 blev, på baggrund af dialog med Ældrerådet, ønsket en orienteringssag om Bruger-/Pårørenderåd på plejecentrene.

Under Coronapandemien ophørte flere Bruger-/Pårørenderåd, da beboerne faldt bort og pårørende som følge deraf ikke ønskede at fortsætte. Under pandemien var det ikke muligt at afholde møder i Bruger-/Pårørenderådene, ligesom det ikke var muligt at finde nye medlemmer på grund af restriktionerne.

I foråret 2021 blev iværksat tiltag på alle plejecentre med henblik på at få etableret nye Bruger-/Pårørenderåd. Indsatserne har været forskellige på plejecentrene, tilpasset de lokale forhold. Eksempelvis kan nævnes; Personlige skrivelser til alle pårørende med opfordring til deltagelse i Bruger-/Pårørenderåd, afholdelse af dialog møder og orientering ved indflytnings-samtaler når nye beboere flytter ind på plejecentrene. Der blev i denne periode også afholdt dialog møder med Ældrerådets observatører på plejecentrene med henblik på sparring. Der var meget lille fremmøde til dialog møderne og en meget lille respons på de personlige henvendelser.

Det er tidligere politisk besluttet, at alle plejecentre i Slagelse Kommune skal have et Bruger-/Pårørenderåd.

Status er, at på nuværende tidspunkt har 4 plejecentre et Bruger-/Pårørenderåd, på 3 plejecentre er Bruger-/Pårørenderåd under etablering, idet der er indbudt til konstituerende møde og på 5 plejecentre har det pt. ikke været muligt at få etableret et Bruger-/Pårørenderåd.

Det er aftalt med repræsentanter fra Ældrerådet, at der i efteråret 2022 udsendes spørgeskema til alle beboere og deres pårørende på alle plejecentre i Slagelse Kommune. Formålet er at afdække beboere og deres pårørendes ønsker og behov i forhold til fremtidigt samarbejde og dialog.

 

Herefter følger en status på de enkelte plejecentre:

  • Blomstergården

Før Corona havde Blomstergården et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. På nuværende tidspunkt er der ikke noget Bruger-/Pårørenderåd. Der er forsøgt i 2021, via flere skrivelser til pårørende og information ved beboeres indflytning at motivere til deltagelse - dog uden held. Der er endvidere delt Bruger-/Pårørenderåds foldere ud til arrangementer.

  • Smedegade 

Ved lederskifte i august 2019, konstaterede ny Virksomhedsleder at der ikke var noget fungerende Bruger-/Pårørenderåd, hvilket der på nuværende tidspunkt fortsat ikke er. Ved introduktionsmøde med pårørende i forbindelse med lederskifte blev der informeret om Bruger-/Pårørenderåd og der blev opfordret til at stille op. I sommeren 2021 blev der sendt personlig skrivelse ud til alle beboere og pårørende med opfordring til at opstille. Den 22. september 2022 afholdes der dialog møde med de pårørende i anledning af besparelserne på plejecentrene. I den anledning vil Bruger-/Pårørenderåd blive bragt op som emne med henblik på at tilskynde til interesse for deltagelse.

  • Bjergbyparken 

I 2019 blev der i forbindelse med lederskift etableret et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. På nuværende tidspunkt er der ikke noget Bruger-/Pårørenderåd. I sommeren 2021 blev der sendt personlig skrivelse ud til alle beboere og pårørende med opfordring til at opstille. I efteråret 2021 blev der inviteret til dialog kaffe med pårørende, hvor der deltog 3 pårørende. Den 19. september 2022 afholdes der dialog møde med de pårørende i anledning af besparelserne på plejecentrene. I den anledning vil Bruger-/Pårørenderåd blive bragt op som emne med henblik på at tilskynde til interesse for deltagelse.

  • Kirke Stillinge 

Der har i flere år ikke været et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. I forbindelse med lederskifte blev der i 2020 inviteret til dialog møde omkring etablering af Bruger-/Pårørenderåd, hvori ingen deltog. I sommeren 2021 blev der sendt personlig skrivelse til alle beboere og pårørende med opfordring til at stille op til Bruger-Pårørenderåd. Den 20. september 2022 afholdes der dialog møde med de pårørende i anledning af besparelserne på plejecentrene. I den anledning vil Bruger-/Pårørenderåd blive bragt op som emne med henblik på at tilskynde til interesse for deltagelse.

  • Quistgården

Der er pt. et fungerende Bruger-/Pårørenderåd, hvori der deltager 3 pårørende, 1 med-arbejder og den daglige leder som sekretær. Virksomhedsleder er ofte med til møderne. Herudover en observatør fra ældrerådet. Der holdes ca. 5 møder årligt, hvoraf det ene møde er et åbent møde for alle. Hidtil ingen problemer med rekruttering, men beboerne kan ikke deltage i møderne.

  • Lützensvej 

Der er pt. et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Der deltager 3 pårørende, 3 beboere, 1 medarbejderrepræsentant og daglig leder som sekretær. Herudover en observatør fra ældrerådet. Der afholdes 5 årlige møder, hvoraf det ene er årsmøde for alle. Virksomhedsleder er ofte med til møderne. Hidtil ingen problemer med rekruttering.

  • Q4

Der er pt. et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Der deltager 3 pårørende, 2 beboere, 1 medarbejderrepræsentant og daglig leder som sekretær. Herudover en observatør fra ældrerådet. Der afholdes 5 årlige møder, hvoraf det ene er årsmøde for alle. Virksomhedsleder er ofte med til møderne. Hidtil ingen problemer med rekruttering.

  • Solbakken

Der er ikke noget fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Beboere og pårørende har på stormøde som alternativ til et Bruger-/Pårørenderåd ønsket 3 årlige stormøder hvor alle pårørende/ beboere inviteres. Herudover deltager Virksomhedsleder, daglig leder, centersygeplejerske, observatør fra ældrerådet og 1 medarbejderrepræsentant. Dette ønske har ledelsen efterkommet. Der har senest været møde den 8. marts 2022. Der er ikke nogen planer om at etablere et Bruger-/Pårørenderåd, da beboere og pårørende ikke ønsker det.

  • Møllebakken

Der er pt. et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Inden sommerferien 2022 var der inviteret til kaffe-dialog-møde med henblik på etablering/styrkelse af Bruger-/Pårørenderåd. Der var fint fremmøde og 2 yderligere var interesseret i at deltage i Bruger-/Pårørenderådet. Der er arrangeret nyt konstituerende møde den 20. september 2022.

  • Hjemmet ved Noret

Der er pt. ikke et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Inden sommerferien 2022 var der inviteret til kaffe-dialog-møde med henblik på etablering/styrkelse af Bruger-/Pårørenderåd. Der var fint fremmøde og 4 meldte sig til at deltage i Bruger-/Pårørenderåd. Der er arrangeret konstituerende møde den 15. september 2022.

  • Skovvang

Der er pt. ikke et fungerende Bruger-/Pårørenderåd. Inden sommerferien 2022 var der inviteret til kaffe-dialog-møde med henblik på etablering/styrkelse af Bruger-/Pårørenderåd. Det blev også drøftet, om der skulle etableres en Venneforening på Skovvang. Der var fint fremmøde, og 10 pårørende tilmeldte sig til at deltage i et Bruger-/Pårørenderåd. Der er arrangeret konstituerende møde den 13. september 2022, hvor også Ældrerådets observatører er inviteret.

Retligt grundlag

"Lov om Social Service § 112a:

Kommunen nedsætter Bruger- og Pårørenderåd i tilknytning til plejehjem m.v., jf. §140, plejeboligbebyggelser omfattet af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap og andre tilsvarende boligenheder.

Kommunen fastsætter sammensætningen af rådet under hensyntagen til lokale forhold, dog således at brugere og pårørende udgør et flertal i rådet.

Rådets opgave er at repræsentere beboernes og lejernes interesser, og rådet skal inddrages ved fastlæggelsen af retningslinjerne for den daglige pleje- og omsorgsindsats i de pågældende boligenheder, herunder retningslinjer for kostplaner, arbejdsrutiner, aktiviteter, samvær m.v.

Bestemmelsen omfatter alene de beboere og lejere i de nævnte boligformer, der modtager kommunale Serviceydelser.

Stk. 2. Kommunen fastsætter i samarbejde med rådet vedtægterne for dets arbejde. I vedtægterne fastsættes bl.a. regler for valg af medlemmer".

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning. Alternativt kan Seniorudvalget anmode om yderligere vedrørende Bruger-/Pårørenderåd på plejecentrene.

Vurdering

Lederne på plejecentrene vurderer, at der er behov for at vide mere om hvad beboerne og deres pårørende har af ønsker til samarbejde fremadrettet. Resultat af spørgeskemaundersøgelse i efteråret 2022 afventes. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Der forelægges sag til Seniorudvalgets beslutning i november 2022, om hvorvidt der fortsat ønskes krav om bruger-/pårørenderåd på Plejecentrene i Slagelse Kommune. Sagen vil indeholde opsamling på Bruger-/Pårørende spørgeskemaundersøgelsen.

9. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

At 1: Ingen input til kommende møder.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer. Det er et samlet udvalg, som beslutter, om administrationen skal arbejde videre med temaet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder. 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Formanden orienterede om:

  • En henvendelse vedrørende en beboer fra et plejecenter.
  • Kørsel til demensdaghjem.
  • Bekymret pårørende til en borger med demens.
  • KL kurser er fritaget fra aktivitetsstop.

Administrationen orienterede om: 

  • At virksomhedsleder for plejecenterklyngen Smedegade, Bjergbyparken og Kirke Stillinge har opsagt sin stilling med virkning fra den 30/9 2022.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

Orientering fra administrationen 

 

Klageopgørelsen for 2. kvartal 2022 er vedlagt som bilag 1. 

11. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser. 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalgets godkender referatet.