Seniorudvalget – Referat – 1. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte (O)

Beslutning

At 1: Afholdt. Udvalget får en sag på næste udvalgsmøde, hvor de drøftede emner kommer på dagsorden.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om, at udvalget holder dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte den 1. november 2022 kl. 15.00 - 16.00.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.   at dialogmødet afholdes. 

Sagens indhold

Mødet holdes med følgende dagsorden:

  1. Velkomst ved udvalgsformanden
  2. Budget og udvalgets prioriteringer.
  3. Rådet ønsker at drøfte følgende med Seniorudvalget:

    • Stigning i antallet af socialt udsatte og hjemløse ældre.
    • Erfaringerne fra Den Sociale Hjemmepleje, herunder spredning af erfaringer til den ordinære hjemmepleje.
    • Behovet for øget fokus på tværgående samarbejde om indsatser.
  4. Eventuelt.

 

3. Budgetopfølgning 4 2022 - Seniorudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(A) stemte imod, da de er imod genåbningen af budget 2022 og handleplanerne skulle have været igangsat fra starten af 2022.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse.

                                                               

Kompetence

Seniorudvalget og Byrådet. 

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende budgetopfølgning 4 og dermed forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme. 

Seniorudvalget kan godkende de udarbejdede handleplaner for plejecentre og hjemmeplejen.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende ansøgninger om kassefinansierede tillægsbevillinger.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende, at anlægsbudget til Træningsfaciliteter ved Blomstergården flyttes fra Seniorudvalget til korrekt placering under Sundhedsudvalget, jævnfør kompetenceplanen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget godkender budgetopfølgning 4 og de aktuelle handleplaner vedrørende plejecentre og hjemmeplejen, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

2.   at Byrådet godkender en kassefinansieret tillægsbevilling på 17,7 mio. kr. til at finansiere det forventede merforbrug.

3.   at Byrådet godkender budgetomplacering af 25,015 mio. kr. i 2022 under anlæg til Sundhedsudvalget vedrørende Træningsfaciliteter ved Blomstergården.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område. Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 4 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 21. november 2022 og i Byrådet den 28. november 2022.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i 2022.

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes. Derudover skal det sikres, at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau, såfremt dette er nødvendigt for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Der forventes ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på Seniorudvalgets budget for driftsudgifter på 18,751 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 2 mio. kr. siden seneste budgetopfølgning, der blev behandlet i august 2022.

Herefter følger specifikation af de største budgetafvigelser - på følgende områder forventes mindre forbrug:

På udgifter til SSA- og SOSU-elever forventes mindre forbrug på 7,224 mio. kr. inkl. restrefusioner. Det skal bemærkes at der stadig mangler at blive ansat elever til november holdene.

Myndighedsområderne samt hjælpemidler og de i Center for Sundhed og Ældre centrale tværgående områder, herunder projekter mm. forventes samlet set at vise et mindre forbrug på ca. 2 mio. kr. i regnskab 2022. 

Aktivitetscentre forventer samlet set at have mindre forbrug i regnskab 2022 på ca. 0,779 mio. kr.

På følgende områder forventes merforbrug:

Hjemme- og Sygeplejen forventer ved denne opfølgning et merforbrug på 14,475 mio. kr. hvilket er en stigning på ca. 6 mio. kr. i forhold til budgetopfølgning nr. 3 i august 2022. Merforbruget specificeres med 13,816 mio. kr. på hjemmeplejen og 0,659 mio. kr. på sygeplejen. 

Kommunale Plejecentre inkl. Virksomheden madproduktion forventer samlet set merforbrug på 14,598 mio. kr. hvilket er stort set svarende til seneste budgetopfølgning. Det er primært de 3 klynger af plejecentre, der forventer merforbrug i størrelsesordenen 2,950 mio. kr. til 7,9 mio. kr. Virksomheden Madproduktion forventer mindre forbrug på 0,6 mio. kr.

I forhold til servicerammen forventes en overskridelse på 15,7 mio. kr.

Der skal derfor i sammenhæng med ovenstående redegøres for overskridelse af udvalgets serviceramme, herunder tiltag som er iværksat for at overholde servicerammen.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget

budget

BO4

Korrigeret budget

Forventet resultat BO4

Forventet resultat BO3

Afvigelse

Pleje og Omsorg

806,4

792,2

809,8

808,9

17,7

Resultat serviceudgifter

802,1

791,6

807,2

809,8

15,7

Øvrige udgifter

4,3

0,6

2,6

0,0

2,0

I alt for udvalget

806,4

792,2

809,8

809,8

17,7

Samlet resultat serviceudgifter

802,1

791,6

807,2

809,8

15,7

Samlet resultat øvrige udgifter

4,3

0,6

2,6

0,0

2,0

 

 

Anlæg 

Byrådet har efter indstilling fra Økonomiudvalget den 31. oktober 2022 sideløbende med fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 4. taget budgetmæssigt stilling til overførelse af mindre forbrug til 2023 og anlægsbudgetter, som skal til føres kassen.

Forskellen imellem korrigeret anlægsbudget og forventet forbrug vil således være overført til 2023 eller tilført kassen i 2022. 

På Seniorudvalgets område har anlægsbudgettet til den igangværende opførsel af Træningsfaciliteter ved Blomstergården været placeret, dette skal rettelig være placeret under Sundhedsudvalget. Administrationen anbefaler, at anlægsbudgettet flyttes til korrekt placering under Sundhedsudvalget, hvilket Sundhedsudvalget er orienteret om i deres budgetopfølgning. 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Genåbning af budget 2022:

Ved genåbning af budget 2022 blev vedtaget besparelser for i alt ca. 26 mio. kr. 

3,408 mio. kr. af disse besparelser forventes ikke at blive effektueret i 2022, det drejer sig om følgende:

Huslejetab 1,8 mio. kr.

Demenskonsulenter 0,830 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsel og aftrædelsesgodtgørelse)

Inkontinens sygeplejersker 0,278 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsel og aftrædelsesgodtgørelse, lavere end forventet ved sidste opfølgning da en er genansat)

Ernæringsteam ca. 0,3 mio. kr. (hentes ikke pga. opsigelsesvarsler og aftrædelsesgodtgørelse)

Demensdaghjem 0,2 mio. kr. (medarbejdere har sygemeldt sig efterfølgende).

Det er usikkert, om alle reduktioner på plejecentre gennemføres med fuld effekt, da flere klynger forventer større merforbrug ud over besparelser.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder: 

  1. Seniorudvalget kan godkende budgetopfølgning 4 for 2022 og vedlagte handleplaner, samt ansøgning om tillægsbevilling, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning til videre behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
  2. Alternativt kan Seniorudvalget foretage tilføjelser til budgetopfølgningen eller beslutte yderligere besparelser inden for udvalgets budgetramme for at nedbringe merforbruget.

    Byrådet har følgende handlemuligheder:

  3. Byrådet kan godkende, at anlægsprojektet Træningsfaciliteter ved Blomstergården med budget på 25,015 mio. kr. i 2022 flyttes til Sundhedsudvalget, hvor det er korrekt placeret. 
  4. Byrådet kan beslutte, at anlægsbudget til Træningsfaciliteter ved Blomstergården forbliver under Seniorudvalget.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at denne budgetopfølgning er retvisende med de på budgetopfølgningstidspunktet kendte forudsætninger. Det anses ikke realistisk at indhente det forventede merforbrug i 2022 på i alt 18,751 mio. kr. på Seniorudvalgets område i 2022. Såfremt merforbruget skal indhentes i 2023 og 2024, vil det betyde, at Seniorudvalget skal vedtage yderligere serviceforringelser for borgerne. Begrundelsen er, at Seniorudvalgets budget ved genåbning af budget 2022 blev reduceret med ca. 26 mio. kr., hvoraf ca. 3,4 mio. kr. ikke ses at kunne effektueres i år som beskrevet ovenfor.

Der er overalt i Center for Sundhed og Ældre iværksat aktivitetsstop, hvor det har været muligt under hensyntagen til allerede indgåede kontrakter mm., og der indkøbes kun det mest presserende nødvendige.

Revisionsfirmaet BDO er i gang med analyser på henholdsvis hjemmeplejen, sygeplejen og på plejecentrene. BDO fremlægger de første resultater af analyserne for Seniorudvalget den 1. november 2022. Når konklusionerne fra BDO foreligger, vil der blive taget stilling til videre proces i forhold til eventuelle handleplaner for nedbringelse af merforbrug fremadrettet. Der er udarbejdet handleplaner for henholdsvis hjemmeplejen og plejecentre, hvorefter der søges tillægsbevilling for merforbrug i 2022 og igangsættes indsats for nedbringelse af sygefravær i 2023. Handleplaner ses i bilag 2 og 3.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsbevilling der er under anvendelse til opførsel af Træningsfaciliteter ved Blomstergården søges overført til Sundhedsudvalget. 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

Seniorudvalg      7.1

15.700 

 

 

 

 

Seniorudvalg      7.1

      2.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlæg

Seniorudvalg      7.1

-25.015

 

 

 

 

Sundhedsudvalg

9.1

25.015

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

   -17.700   

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

4. Finansiering af resterende besparelse på aktivitetscentre 2023 (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget besluttede at finde yderligere besparelser i forbindelse med revisionsfirmaet BDOs generelle anbefalinger af besparelser på ældreområdet.

Christopher Trung (C) bemærkede, at BDO analysen er på baggrund af 2021 tal.

(A) stemte imod med henvisning til, at de ikke ønsker at finde flere besparelser på Aktivitetscentrene.

Kompetence

Seniorudvalget. 

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, hvor den resterende besparelse på 2.250.000 kr. vedrørende aktivitetscentre skal findes i 2023. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget beslutter, hvor de 2.250.000 kr. skal findes i 2023 inden for udvalgets samlede budgetramme.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 11. oktober 2022 blev behandlet en sag om nedlæggelse af 2 aktivitetscentre i Slagelse By i henhold til Byrådets budgetforlig for 2023-2026, hvori indgår en besparelse på 7 mio. kr. vedrørende aktivitetscentre. Beslutningen på mødet blev: "Udvalget udsætter beslutningen og indkalder til ekstraordinært møde snarest muligt".

Seniorudvalget afholdt ekstraordinært møde den 14. oktober 2022, hvorpå beslutningen blev:

"At 1: Udvalget beslutter, at Alliancehaven og Kongehavecentret lukker med bemærkning om, at administrationen skal undersøge alternative muligheder for at opretholde flest mulige frivillige og brugerdrevne aktiviteter. Udvalget beslutter en proces med de høringsrelevante Brugerråd, Ældrerådet, Ældresagen, Oplysningsforbundene, frivillige og foreninger til dialog om hvordan hverdagen skal være fremover i Aktivitetscentret Midgård i Slagelse by.

(A) bemærker, at I Socialdemokratiets budget 2023-2026 er der indarbejdet en besparelse på 2.6 mil. Kr. på aktivitetscentrene.

Besparelser på over 2,6 mio. kr. ønsker (A) tilbageført til aktivitetscentrene til faglig styrkelse af sundhedsmæssige og forebyggende aktiviteter i Aktivitetscentrene.

I sagen var de økonomiske konsekvenser beskrevet:

"Under forudsætning af, at Seniorudvalget på mødet 11. oktober 2022 beslutter, hvilke aktivitetscentre der skal lukkes fra 1. januar 2023, vil der opnås en besparelse på maks. 5 mio. kr. i 2023, da ikke alle opsigelser vil kunne have helårseffekt før 2024. Det betyder, at der resterer en besparelse på ca. 2 mio. kr. i 2023. Seniorudvalget skal på et senere tidspunkt tage stilling til, hvordan denne resterende besparelse skal finansieres.

Fra 2024 vil der være helårseffekt svarende til 7 mio. kr.

Det skal bemærkes, at der i ovenstående tal ikke er medregnet udgifter i forbindelse med flytning af aktivitetscentre, hvilket estimeres at koste ca. 250.000 kr.".

Efter Seniorudvalgets beslutning den 14. oktober 2022 resterer herefter at finde besparelser for i alt 2.250.000 kr. inden for udvalgets budgetramme i 2023.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 beskriver, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder for at finde den resterende besparelse på 2.250.000 kr. i 2023:

  1. At gennemgå administrationens prioriteringsforslag, som blev udarbejdet forud for budgetprocessen 2023, og deri finde andre områder inden for Seniorudvalgets budget som ønskes reduceret i 2023.

  2. At finde andre områder inden for Seniorudvalgets budget, som ønskes reduceret i 2023.

I bilag 1 findes alle tidligere behandlede prioriteringsforslag på Seniorudvalgets område. Der er i dette bilag markeret hvilke forslag, der er indarbejdet i budget 2023. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der med det vedtagne budget 2023 ikke kan reduceres på nogle områder inden for Seniorudvalgets budget 2023 uden, at det vil medføre serviceforringelser for borgerne.

Det vurderes ikke relevant at gennemgå budgettet igen for at finde yderligere besparelser end dem, der er oplistet i det oprindelige materiale med prioriteringsforslag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Proces for tværgående velfærdsteknologisk strategi (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der afholdes et politisk temamøde på tværs af Sundhedsudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget, som danner udgangspunkt for et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi (Handlemulighed B).

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan, på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, Sundhedsudvalget og Socialudvalget, beslutte, hvilken proces der skal gennemføres for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen samt Socialchefen indstiller,

1.    at Økonomiudvalget beslutter proces for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune og derfor afsætte yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021, at de 2 mio. kr. blev anvendt til at sikre støtte, koordinering, sparring og support på tværs af Sundheds- og Ældreområdet samt Handicap- og Psykiatriområdet. Dette betød blandt andet, at den velfærdsteknologiske enhed i Center for Sundhed og Ældre blev ændret til en tværgående enhed, der også dækker Center for Handicap- og Psykiatri.

Nuværende strategi

På nuværende tidspunkt er der en Strategi for Velfærdsteknologi på Sundheds- og Ældreområdet vedtaget på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 9. juni 2020 (bilag 1).

På Økonomiudvalgets seminar den 8. marts 2022 blev der udtrykt ønske om en tværgående strategi for velfærdsteknologi på sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområdet.

Status på velfærdsteknologiske indsatser

Den tværgående velfærdsteknologiske enhed, som består af tre medarbejdere, har siden efteråret 2021 arbejdet målrettet med at afprøve og implementere velfærdsteknologiske løsninger på tværs af sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområdet. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med medarbejdere og borgere. I bilag 2 er vedlagt status på konkrete indsatser.

Proces for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi

Processen for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi kan tilrettelægges med forskellige grader af involvering af det politiske niveau, råd, medarbejdere, interesseorganisationer og borgere. 

Hvornår og hvordan relevante aktører involveres kan have betydning for ejerskab og implementering af strategien. Erfaring fra den velfærdsteknologiske enhed og forskellig implementeringslitteratur peger generelt på, at tidlig involvering sikrer øget forståelse for en ny strategi, skaber ejerskab og øger engagementet.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Administrationen udarbejder et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi.
  2. Der afholdes et politisk temamøde på tværs af Sundhedsudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget, som danner udgangspunkt for et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi.
  3. Der nedsættes et § 17 stk. 4 udvalg, der udarbejder et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi. Udvalget kan bestå af repræsentanter for politisk niveau, medarbejdere, råd, borgere m.m. 
  4. Anden proces. Hvis denne mulighed vælges, skal Økonomiudvalget angive hvilken proces, der ønskes.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det er relevant med en bred involvering af medarbejdere i driften tættest på borgerne og ledere i forbindelse med udarbejdelse af en velfærdsteknologisk strategi. Dette med henblik på at sikre tidlig ejerskab og engagement til strategien og på den måde øge chancen for succes med implementering af strategien.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Seniorudvalget, Sundhedsudvalget og Socialudvalgets områder, herunder Værdighedspolitik, Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, Medborgerpolitik m.m.

Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens Digitaliseringsstrategi.

Sagens videre forløb

Sagens videre forløb er afhængig af, hvilken proces der besluttes i Økonomiudvalget. Hvis Økonomiudvalget ønsker et § 17 stk. 4 udvalg, skal Byrådet godkende dette, ligesom Byrådet skal beslutte sammensætningen og de nærmere regler for § 17 stk. 4 udvalgets arbejde.

Når der foreligger et udkast til en strategi, kan dette sendes til høring hos høringsberettigede. Denne behandling kan foregå i fagudvalgene, hvorefter den tværgående strategi, på baggrund af indstilling fra Socialudvalget, Seniorudvalget og Sundhedsudvalget, kan sendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget.    


Sagens forløb

31-10-2022 Sundhedsudvalget

At 1: Sundhedsudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der afholdes et politisk temamøde på tværs af Sundhedsudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget, som danner udgangspunkt for et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi (Handlemulighed B).

 


6. Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de ændringer, der er foretaget som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med genåbningen af budget 2022 og ny budgetaftale 2022. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.

Sagens indhold

Sagen var på udvalgets møde den 6.10.2022. Sagen blev udsat, da nogle af indsatserne skulle beskrives nærmere. 

Der er siden sidste møde ændret følgende: 

I ydelsen "Rengøring" er der tilføjet: "Der kan i særlige situationer visiteres til hyppigere eller større rengøringsopgaver svarende til hovedrengøring, hvis det er en forudsætning for at hjælpen fremadrettet kan ydes (APV)." (s. 24-26)

Ydelsen "Døgnophold i midlertidig bolig" er ændret. Plejecenter Solbakken i Korsør har ikke længere 2, men 1 aflastningsplads; jf. §84 stk.1. Hjemmet ved Noret i Skælskør har ikke længere 2, men 1 aflastningsplads; jf. §84 stk.1 (s. 38)

I Ydelsen "Døgnophold i midlertidig bolig" er døgntaksten ændret fra kr. 130 til kr. 135. (s. 38-39).

Administrationen har yderligere undersøgt om Handicapkonventionen overholdes i forhold til kørsel i ydelsen "Dagaflastning for demente", gennem forespørgsel hos intern jurist. Administrationen vurderer, at kommunen overholder konventionen og loven på området. Administrationen har tilføjet: "Der kan søges om flexhandicap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk".  

Der er egenbetaling på forplejning og aktivitet pr. gang. (s. 40-41) 

 

Lovpligtig Kvalitetsstandard

Mindst en gang årligt skal Seniorudvalget godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens § 83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens § 86. 

Der er ikke lovkrav om en kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens § 84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter Servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83 a eller for træning efter Servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Ændringer i Kvalitetsstandarden 2022 (bilag1)

I denne sag skal udvalget godkende Kvalitetsstandarden for 2022.

Der er i forhold til kvalitetsstandarden for 2022 en række ændringer, som omfatter:

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp

Ydelsen "Hovedrengøring" er udgået (s. 27)

I ydelsen "rengøring" er der tilføjet: "Der kan i særlige situationer visiteres til hyppigere eller større rengøringsopgaver svarende til hovedrengøring, hvis det er en forudsætning for at hjælpen fremadrettet kan ydes (APV)" (s. 24-26). 

Ydelsen "Anden hjælp og omsorgsydelse" er udgået (s. 31)

Kvalitetsstandard - Ophold i midlertidig bolig

Ydelsen "Døgnophold i midlertidig bolig" er ændret pr. 1.7.2022. Plejecenter Solbakken i Korsør har ikke længere 2, men 1 aflastningsplads; jf. §84 stk.1. Hjemmet ved Noret i Skælskør har ikke længere 2, men 1 aflastningsplads; jf. §84 stk.1 (s. 38)

Ydelsen "Døgnophold i midlertidig bolig" er ændret pr. 1.7.2022. For borgere der bevilges ophold på midlertidige pladser i henhold til serviceloven §84 stk. 1. og 2, er der blevet genindført opkrævning af døgntakst på kr. 135, der dækker forplejning (døgnkost), og leje og vask af linned. (s. 38-39).

Ydelsen "Dagaflastning for demente" er ændret pr. 1.7.2022, hvor daghjemmet, Pusterummet, i Korsør er lukket. Pr. 1.10.2022 skal visiterede borgere til dagaflastning selv sørge for transporten til og fra daghjem. Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk. 

Der er egenbetaling på forplejning og aktivitet pr. gang. (s. 40-41).

Kvalitetsstandard - Genoptræning

Ydelsen "Kørsel til træning" er ændret pr. 1.10.2022. Der er ingen visitering til kørsel, og borgere skal derfor selv sørge for transport til og fra træning (s. 43-45).

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder og følge dem op i forhold til blandt andet servicelovens §§ 83, 83a, 84 og 86.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.  
  2. Ikke godkende Kvalitetsstandard 2022. Hvis Seniorudvalget vælger denne mulighed, skal udvalget komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandarden 2022 lever op til lovens krav.

Administrationen forelægger sagen til godkendelse på baggrund af de politiske beslutninger som har betydet, at administrationen må konsekvensrette Kvalitetsstandarden 2022. Da året er så fremskredent, bliver den nuværende Kvalitetsstandard 2022 ikke sendt i høring ved rådene. Administrationen er påbegyndt arbejdet med Kvalitetsstandard 2023, så af tidsmæssige årsager, vil der være et overlap mellem de to standarder, hvis Kvalitetsstandard 2022 skal sendes i høring. På den baggrund kan Kvalitetsstandarden for 2022 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger 

Sagens videre forløb

Kvalitetsstandard 2023 forelægges Seniorudvalget i 4. kvartal 2022, hvor der efterfølgende vil være en høringsproces for høringsberettigede, henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

7. Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at administrationen undersøger muligheden for hyppigere uanmeldte tilsyn.

At 2: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan principgodkende forslag til Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice og rehabilitering.

Seniorudvalget kan beslutte at sende den principgodkendte Tilsynspolitik 2023-2026 til høring hos høringsberettigede, Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik 2023-2026.

2.    at Seniorudvalget sender den principgodkendte Tilsynspolitik 2023-2026 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

Sagens indhold

Serviceloven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.

Tilsynspolitikken skal godkendes for indeværende byrådsperiode 2023 – 2026.

Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.

Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og, hvordan der følges op på tilsynsresultaterne.

Tilsynets konkrete mål og fokus er:

  • At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
  • At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres
  • At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
  • At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
  • At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmepleje.

I forhold til servicelovens § 83 a

  • At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
  • At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
  • At fokusere på at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats.

I 2019-2021 skete tilsyn og opfølgning ved: 

  • Anmeldte besøg i udvalgte borgeres hjem. Der gennemførtes kvalitativt interview for at afdække om den leverede hjælp stemte overens med de tildelte ydelser og de fastsatte mål samt blev leveret i overensstemmelse med Slagelse Kommunes serviceniveau. Blev foretaget i ulige år. En medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre gennemførte interview med borgerne ud fra en spørgeguide.
  • Brugertilfredshedsundersøgelse som gennemføres blandt en stor stikprøve af borgere med hjemmepleje. Blev foretaget i lige år af eksternt analyseinstitut.

Revideret Tilsynspolitik 2023-2026 (se bilag 1)

Anmeldte besøg i udvalgte borgeres hjem i 1., 3. og 4 år i Byrådets valgperiode, hvor en medarbejder fra Sekretariatet gennemfører interviews ud fra en spørgeguide.

Som en konsekvens af reducering i Myndigheds budget for 2022-2026, vil brugertilfredshedsundersøgelsen blive foretaget hvert 4. år. Administrationen foreslår, at brugertilfredshedsundersøgelsen foretages i 2. år af valgperioden for Byrådet.  

Tilsyn og opfølgning i Slagelse Kommune

Tilføjet: Leverandøren er forpligtet til at kontakte visitationen ved behov for ændringer i hjælpen.

Visitator skal løbende følge op på den visiterede hjælp. Opfølgning sker som udgangspunkt, når der er ændringer i borgers funktionsniveau og dermed ændret behov for hjælp. Det er visitator, der er ansvarlig for opfølgningen.

Tilføjet: Eksternt tilsyn

Fødevarestyrelsen varetager det eksterne tilsyn af Madservice, herunder resultaterne af egenkontrollerne.

Styrelsen for Patientsikkerhed varetager det sundhedsfaglige tilsyn på udvalgte behandlingssteder og plejeenheder i både det offentlige og private sundhedsvæsen samt det eksterne/uvildige tilsyn, Ældretilsynet, der skal bidrage til læring og udvikling af de social- og plejefaglige indsatser på ældreområdet efter servicelovens §§83-87, som handler om:

  • personlig og praktisk hjælp og madservice
  • rehabiliteringsforløb
  • aflastning og afløsning og midlertidige ophold
  • socialpædagogisk bistand
  • genoptræning og vedligeholdelsestræning

Prøveperioden for tilsynet er forlænget til 2024. Det supplerer de kommunale tilsyn samt Styrelsen for Patientsikkerheds sundhedsfaglige tilsyn.

Retligt grundlag

Lov om social service § 151 c forpligter kommunen til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter §91.

Stk. 2. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse tilbud og for opfølgning på tilsynet.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter § 83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A: Principgodkende Tilsynspolitik 2023-2026. 

B: Ikke principgodkende Tilsynspolitik 2023-2026. Hvis Seniorudvalget vælger denne mulighed, skal udvalget komme med forslag til ændringer.

Hvis Seniorudvalget principgodkender Tilsynspolitik 2023-2026, skal Seniorudvalget beslutte om politikken skal sendes i høring hos høringsberettigede. Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A: Sende den principgodkendte Tilsynspolitik 2023-2026 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

B: Ikke sende den principgodkendte Tilsynspolitik 2023-2026 i høring.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Tilsynspolitik 2023-2026 lever op til lovens krav.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Da Tilsynspolitikken skal være gældende for 2023, skal politikken principgodkendes i indeværende år. Derfor skal sagen forelægges til godkendelse ved Seniorudvalgets møde den 29. november 2022.

Resultatet af årets tilsyn jf. Tilsynspolitikken 2023 – 2026 vil Seniorudvalget få forelagt til orientering årligt.

8. Serviceniveau plejecentre (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at der skal stå, at borgerne kan kontakte Slagelse Kommune for at få afklaret muligheder for ledsagelse.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte at sende beskrivelsen af "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" i høring hos høringsberettigede.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget sender beskrivelsen "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" i høring hos høringsberettigede.

Sagens indhold

"Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" beskriver den service, som beboerne på plejecentrene i Slagelse Kommune har mulighed for at modtage i form af pleje, omsorg, mad og praktiske opgaver som rengøring mm. I bilag 1 ses beskrivelsen.

Beskrivelsen blev første gang vedtaget den 10. maj 2017 af daværende Sundheds- og Seniorudvalg som erstatning af tidligere kvalitetsstandard og set i naturlig forlængelse af Værdighedspolitikken.

Indholdet i beskrivelsen er nu ajourført efter Byrådets vedtagelse af Budget 2023-2026 og definerer herefter den service, som beboerne på plejecentrene kan forvente fra 2023. Indholdet er ligeledes tilpasset udkast til justeret Værdighedspolitik fra 2023, som pt. er i høring. 

Udgangspunktet for beboerne på plejecentrene er fortsat størst mulig valgfrihed og dermed mulighed for fleksibilitet i hverdagen, ud fra den enkelte beboers ønsker og behov. Tilgangen til pleje og omsorg er den rehabiliterende tænkning, hvorefter borgeren støttes til at klare mest muligt i egen hverdag, for derved at bevare den enkeltes egen oplevelse af livskvalitet og selvbestemmelse. 

Derudover motiveres og støttes beboerne ud fra et aktiverende og forebyggende sigte, med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og inddragelse. Beboernes deltagelse i hverdagens gøremål tilstræbes i den udstrækning det er muligt, ligesom de pårørende opfordres til at være en aktiv del af hverdagen.

Retligt grundlag

Servicelovens §138 om fastsættelse af generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan beslutte at sende beskrivelse af serviceniveau på plejecentrene "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" i høring hos høringsberettigede.

Såfremt Seniorudvalget ønsker at foretage ændringer i beskrivelsen, kan disse besluttes.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" på en let tilgængelig måde for nuværende beboere, fremtidige beboere og deres pårørende beskriver hvilket serviceniveau, man kan forvente på Slagelse Kommunes plejecentre. 

Da plejecentrenes budget er reduceret fra 2023, er der en del aktiviteter og anden service som plejecentrene ikke længere har ressourcer til at tilbyde; klippekort hvor beboerne havde mulighed for individuelle ekstra aktiviteter i hverdagen som højtlæsning, gåtur mm., værdighedsmidler til ekstra aktiviteter, ekstra medarbejdere for at medvirke til en værdig død, ledsagelse aften/nat ved beboeres indlæggelse på sygehus og lægebesøg, ekstra bemanding til boliger hvor der bor ægtepar, ernæringsteam, reduktion i aftenbemanding og på demensafdelinger. Derudover er plejecentrene reduceret, så der ikke er midler til velfærdsteknologi og kompetenceudvikling i forhold til demens. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget kan på mødet den 29. november 2022 behandle indkomne høringssvar samt godkende beskrivelsen af serviceniveau på plejecentrene gældende fra 1. januar 2023.

9. Lokaler i Aktivitetscentret Teglværksparken (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(A) bemærker, at de ønsker en afklaring af hvordan det tilrettelægges i praksis.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, om der fremover skal lejes 168 m2 af Bolig Korsør i Aktivitetscentret Teglværksparken. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget beslutter handlemulighed A, hvorefter der ikke indgås lejekontrakt vedrørende 168 m2 i Aktivitetscentret Teglværksparken.

Sagens indhold

Slagelse Byråd besluttede i 2013 at indfri prioriteterne i Aktivitetscentret Teglværksparken i Korsør samt, at Slagelse Kommune overtog ejerskab af det meste af bygningen og drift pr. 1. august 2019 fra Bolig Korsør. Ejendommen blev derfor opdelt i 2 matrikler; Aktivitetscentret der ejes af Slagelse Kommune og Nordblok, der ejes af Bolig Korsør.

En del af Slagelse Kommunes administration i Aktivitetscenteret har kontor i Nordblok, som ejes af Bolig Korsør. Bolig Korsør har derfor bedt Slagelse Kommune om at flytte ud af Nordblok eller indgå en lejeaftale på administrationsdelen som udgør 168 m2. Endelig leje er endnu ikke fastlagt, men forventes at udgøre ca. 250.000 kr. årligt inkl. forbrug.

Der er tidligere gjort opmærksom på denne problematik i forbindelse med budget 2022 (Anlægsforslag nummer 3.6.3.17). Prisen for leje og forbrug er siden da reguleret på baggrund af prisudviklingen.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 40 beskriver, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at der ikke indgås en lejeaftale med Bolig Korsør. Konsekvensen vil herefter være, at Slagelse Kommune senest den 1. januar 2023 flytter ud af Bolig Korsørs del af bygningen. Det betyder, at der skal findes en placering af administrationen i Aktivitetscentret Teglværksparken inden for den del Slagelse Kommune ejer. Denne løsning vil forudsætte, at aktivitetsplanen i aktivitetscentret justeres, men uden større udfordringer.
  2. Beslutte at der inden for Seniorudvalgets eget budget findes finansiering af de 250.000 kr. årligt fra 2023 til finansiering af at betale husleje for administrationslokaler, hvorefter der kan indgås lejeaftale med Bolig Korsør, så Aktivitetscentret Teglværksparken forsat kan disponere over administrationsdelen i Nordblok. Denne løsning vil betyde, at alt kan forsætte uændret.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Aktivitetscentret Teglværksparken i store træk vil kunne forsætte nuværende aktiviteter uden de 168 m2, men at de færre kvadratmeter vil få konsekvenser for fleksibiliteten i huset. Det vil betyde, at der vil blive behov for en tilpasning af aktivitetsplanen og nogle aktiviteter skal rykke lokale samt at nogle aktiviteter eventuelt skal foregå på andre tidspunkter end hidtil.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Såfremt Seniorudvalget følger administrationens indstilling, vil der ikke være økonomiske konsekvenser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Behandling af Social- og Ældreministeriets Danmarkskort over sociale klagesager i 2021 (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget indstiller til Byrådets godkendelse, at der ikke udarbejdes handleplan for de områder i serviceloven som omfatter Seniorudvalgets kompetencer.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, Socialudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget samt Økonomiudvalget beslutte at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på eventuelle problemramte områder i serviceloven.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen, Socialchefen og Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, om og i givet fald på hvilke områder i serviceloven, der skal udarbejdes handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen.

Sagens indhold

Baggrund

Social- og Ældreministeriet udarbejder hvert år inden 1. juli en oversigt over kommunernes omgørelsesprocenter i Ankestyrelsens afgørelser af klagesager efter lov om social service (serviceloven). Det kaldes populært for Danmarkskortet.

Der offentliggøres en samlet omgørelsesprocent for alle kommunens klagesager på servicelovsområdet og konkrete procenter på 14 specifikke bestemmelser på børne- og voksenhandicapområdet.

En omgørelse er defineret som en ændret eller ophævet kommunal afgørelse samt en hjemvisning af en afgørelse til fornyet behandling i kommunen.

Omgørelsesprocenterne for den enkelte kommune skal behandles på et byrådsmøde inden årets udgang. På mødet skal Byrådet drøfte og tage stilling til, om der på baggrund af Danmarkskortet er behov for at iværksætte handlingsplaner til styrkelse af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere områder i serviceloven.

Der er ikke formkrav til indholdet af en handlingsplan eller krav til på hvilket niveau i kommunen, planen skal vedtages. Behovet for en handlingsplan kan imidlertid opstå på et specifikt område, såfremt omgørelsesprocenten sammenholdt med andre oplysninger tyder på problemer på området; problemer, der forventes at kunne løses ved en handlingsplan.

Såfremt Byrådet ikke finder behov for iværksættelse af en eller flere handlingsplaner, skal Ankestyrelsen orienteres om fravalget og begrundelsen herfor.

Afgørelser efter serviceloven hører under tre fagudvalg i Slagelse Kommune. Det drejer sig om Seniorudvalget, Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. Med denne sag forelægges således Danmarkskortet for 2021 for disse udvalg til Byrådets behandling.

Handicaprådet og Ældrerådet orienteres om Danmarkskortet.

Samlet overblik

Det fremgår af Danmarkskortet for 2021, at Ankestyrelsen har afgjort 108 sager på servicelovens område for hele Slagelse Kommune. I 35 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunens afgørelse. Dette giver en omgørelsesprocent på 32 % på det samlede sociale område. Landsgennemsnittet var i 2021 31,8 %. 

I forhold til de omkringliggende kommuner er omgørelsesprocenten således:

Holbæk

43 %

Kalundborg

36 %

Ringsted

42 %

Næstved

32 %

Sorø

31 %

Seniorudvalget

Center for Sundhed og Ældre

Center for Sundhed og Ældre har truffet afgørelse i 37 ud af de 108 sager. Siden 2020 er der derved sket en stigning i antal sager, der er oversendt til Ankestyrelsen, da antallet af sager i 2020 udgjorde 27 sager.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor centrets område. Stadfæstede afgørelser er, hvor kommunen har truffet korrekt afgørelse.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

2,7 % (1 sag)

21,6 % (8 sager)

75,7 % (28 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 37 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i Center for Sundhed og Ældre.

Område

Omgjort/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Biler (SEL § 114)

0

4

9

Boligindretning (SEL § 116)

0

0

3

Forbrugsgoder (SEL § 113)

1

1

5

Hjemmehjælp (SEL § 83)

0

0

1

Hjælpemidler (SEL § 112)

0

3

10

I den ændrede afgørelse efter § 113 om forbrugsgoder har kommunen i afgørelsen givet afslag på el-køretøj. Ankestyrelsen ændrer kommunens afgørelse, således at borger har ret til et 3-hjulet el-køretøj som forbrugsgode med 50 procents støtte til køb af el-køretøjet.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen. Endvidere har Ankestyrelsen i en sag kritiseret kommunen for utilstrækkelig begrundelse og genvurdering.

Det er kommunens pligt at sørge for, at der forud for, at der træffes afgørelse i en sag, indhentes tilstrækkelige oplysninger. Dette er et grundlæggende forvaltningsretligt princip, som ligeledes er indarbejdet i den sociale retssikkerhedslov.

Kommunen har endvidere pligt til at opfylde kravene i forvaltningsloven om, at afgørelsen skal indeholde en tilstrækkelig begrundelse og i genvurderingen tage stilling til relevante klagepunkter samt forklare, hvorfor disse ikke ændrer afgørelsens resultat.

Socialudvalget

Center for Handicap og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri har truffet afgørelse i 18 ud af de 108 sager. Siden 2020 er der derved næsten sket en halvering af sager, der er oversendt til Ankestyrelsen, da antallet af sager i 2020 udgjorde 31 sager. Der var ca. 1900 aktive sager i Center for Handicap og Psykiatri i 2021.

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne voksen/handicap.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

5,6 % (1 sag)

61,1 % (11 sager)

33,3 % (6 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 18 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Center for Handicap og Psykiatri.

Område

Omgjort/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Socialpædagogisk støtte (SEL § 85)

 

1

 

Borgerstyret Personlig Assistance (SEL § 96)

 

1

 

Ledsagerordning (SEL § 97)

1

1

1

Merudgifter (SEL § 100)

 

2

4

Misbrugsbehandling (SEL § 101)

 

3

 

Tilbud af behandlingsmæssig karakter (SEL § 102)

 

1

 

Midlertidigt botilbud (SEL § 107)

 

1

 

Længerevarende botilbud (SEL § 108)

 

1

 

Forsorgshjem (SEL § 110)

 

 

1

I ovenstående afgørelse om ledsagerordning har kommunen i afgørelsen nedsat det månedlige antal ledsagertimer. Ankestyrelsen ændrer kommunens afgørelse, således at borger har ret til 15 timers ledsagelse om måneden.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen.

Center for Børn og Unge

Center for Børn og Unge har truffet afgørelse i 53 af de 108 sager, som Ankestyrelsen har afgjort. Der er således sendt 8 sager mere til Ankestyrelsen end i 2020, idet der i 2020 blev sendt 45 sager til afgørelse i Ankestyrelsen.

Der var i 2021 i alt 1.162 verserende sager, hvoraf ca. 211 sager var børnehandicapsager.

Der er i 2021 truffet samlet 3.193 afgørelser (inkluderet i dette antal er afgørelser udenfor nærværende emne, eksempelvis aktindsigter og afgørelser om anbringelser, beslutninger fra Det Særlige Børn- og Ungeudvalg mm.)

Af nedenstående skema ses fordelingen af sager på henholdsvis ophævet/ændret, hjemviste og stadfæstede indenfor områderne i Center for Børn og Unge.

Ophævet/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

5,7 % (3 sager)

20,8 % (11 sager)

73,6 % (39 sager)

Af skemaet nedenfor fremgår det, hvordan de 53 afgørelser fordeler sig på de enkelte paragraffer i serviceloven (SEL) under Center for Børn og Unge.

Område

Omgjort/ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Børnefaglig undersøgelse (SEL § 50)

1

 

7

Efterværn og opretholdelse af anbringelse (SEL §§ 76 og 76a)

 

1

1

Foranstaltninger (SEL §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55 og 69 stk. 1)

 

 

1

Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode (SEL § 689

 

2

 

Samvær (SEL § 71)

1

2

7

Valg af anbringelsessted (SEL § 68b)

 

 

1

Merudgiftsydelse (SEL § 41) + tilbagebetaling

1

3

5

Personlig hjælp og ledsagelse (SEL §§ 44 og 45) + tilbagebetaling

 

 

1

Tabt arbejdsfortjeneste (SEL §§ 42 og 43) + tilbagebetaling

 

3

14

Ulovligt skolefravær, standsning af børn- og ungeydelse (SEL § 155c)

 

 

2

Antallet af sager, der er ophævet/ændret er faldet fra 6,7 % i 2020 til 5,7 % i 2021; antallet af hjemviste sager er faldet fra 26,7 % i 2020 til 20,8 % i 2021; og antallet af sager, der er stadfæstet, er steget fra 66,6 % i 2020 til 73,6 % 2021. Der er således sket mærkbar forbedring på området.

27 af de 53 sager vedrører børnehandicapområdet. Ud af disse har Ankestyrelsen stadfæstet 20, ændret/ophævet 1 og hjemvist 6. En stor del af de omgjorte afgørelser er typisk sager vedrørende merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.

Begrundelserne i de hjemviste sager fra Ankestyrelsen er som overvejende hovedregel, at sagerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger til, at der kan træffes afgørelse i sagen.

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Ungeenheden

Ungeenheden varetager ydelser efter serviceloven for en afgrænset målgruppe af såvel de unge under 18 år som de unge over 18 år.

For så vidt angår de unge under 18 år ligger afgørelseskompetencen for servicelovens bestemmelser i afdeling Børn og Familie, da de udarbejder børnefaglige undersøgelser efter SEL § 50 samt handleplan og derefter oversender sagen til opfølgning i Ungeenheden.

For så vidt angår de unge over 18 år ligger afgørelseskompetencen for socialpædagogisk bistand efter SEL § 85 delvist i Ungeenheden.

Der er i 2021 ikke modtaget klager over afgørelser efter SEL § 85 i Ungeenheden.

Retligt grundlag

Efter den sociale retssikkerhedslovs § 84a udarbejder Social- og Ældreministeriet årligt en kommuneopdelt oversigt (Danmarkskortet) over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter for klagesager på servicelovsområdet året forinden.

Det fremgår af § 79b i den sociale retssikkerhedslov, at Danmarkskortet skal behandles på et byrådsmøde, hvor Byrådet skal forholde sig til behovet for at styrke den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på et eller flere servicelovsområder gennem handlingsplaner.

Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne med henblik på at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og retssikkerhed for borgerne.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte, at der skal udarbejdes handlingsplaner på et eller flere servicelovsområder, hvis det vurderes, at Danmarkskortet for 2021 for Slagelse Kommune sammenholdt med andre oplysninger i administrationen påviser behov herfor.

Vurdering

Samlet vurderes, at der fra 2020 til 2021 er sket et markant fald i omgørelsesprocenten fra 44 % i 2020 til 32 % i 2021, hvilket tilsvarer landsgennemsnittet og er under benchmark (de omkringliggende kommuner).

Center for Sundhed og Ældre

Der arbejdes på procedure og kompetenceudvikling i forhold til at sikre, at sagerne er korrekt oplyste forud for, at der træffes afgørelse. Dette stemmer også overens med nogle af Borgerrådgiverens anbefalinger i Årsberetning 2021.

Center for Handicap og Psykiatri

Det vurderes, at begrundelserne for de hjemviste sager udgør en retssikkerhedsmæssig udfordring, idet kommunen har truffet afgørelse på et utilstrækkeligt grundlag. Denne udfordring skal løses for at leve op til reglerne i den sociale retssikkerhedslov.

Der arbejdes i centret på procedure og kompetenceudvikling i forhold til at sikre, at sagerne er korrekt oplyste forud for, at der træffes afgørelse. Dette stemmer også overens med nogle af Borgerrådgiverens anbefalinger i dennes Årsberetning 2021.

Center for Børn og Unge

Center for Børn og Unge har i oktober 2022 igangsat processen ”Faglig Udvikling”, hvorefter målet er at udvikle afdelingens faglighed med henblik på at sikre det faglige niveau i afdelingen, styrke samarbejdet med familierne, følge op på forløbet med Task Forcen på området for udsatte børn og unge og påbegynde implementeringen af principperne i ”Barnets Lov”, således at centret er forberedt til ”Barnets Lov”s ikrafttræden. Forløbet vil forventeligt strække sig over resten af 2022 og hele 2023.

Centret forventer, at processen på sigt vil medføre yderligere fald i antallet af sager, der bliver hjemvist og ophævet/ændret.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter udarbejdelse af handlingsplaner, vil planerne blive forelagt til godkendelse i de respektive fagudvalg.

11. Opfølgning på Borgerrådgiverens Årsberetning 2021 (D)

Beslutning

 

At 1: Drøftet med den bemærkning, at udvalget har tillid til, at samtlige anbefalinger drøftes i administrationen.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal drøfte Borgerrådgiverens Årsberetning 2021 med henblik på eventuelt igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget drøfter Borgerrådgiverens Årsberetning 2021 med henblik på igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 30. maj 2022, at Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 skal drøftes i alle relevante udvalg for at sikre implementering af de forslag og anbefalinger, som borgerrådgiveren har fremlagt i årsberetningen. Årsberetningen er vedlagt som bilag 1.

Borgerrådgiveren redegør i beretningen for antallet af henvendelser og klager.

I perioden fra 1. januar til 31. december 2021 har der været 391 henvendelser til Borgerrådgivningen. Til sammenligning var der 401 henvendelser i 2020 og 372 henvendelser i 2019. Antallet af klager over sagsbehandlingen i 2021 var 106. Til sammenligning var der 64 klager i 2020 og 90 i 2019.

Borgerrådgiveren konkluderer i årsberetningen, at kommunen på nogle specifikke områder ikke har levet op til god forvaltningsskik, lovgivningens krav og de vedtagne servicemål for borgerkontakt. Sagsbehandlingstiden er fortsat det område, som fører til flest klager, men borgerne klager også over, at de ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget i sagsforløbet, og at vejledningen ikke har været tilstrækkelig.

På baggrund af rapportens konklusioner fremsatte borgerrådgiveren slutteligt tre overordnede anbefalinger, der hver følges op med konkrete forslag til indsatser og initiativer:

1 - At nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, hvor myndighedsrollen og grundlæggende forvaltningsretlige regler indgår.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, f.eks. i form af online kurser, tilpasset de opgaver, som medarbejderne skal varetage.
  • At det bliver et særligt indsatsområde at sikre tilstrækkelige forvaltningsretlige kompetencer overalt i kommunen – tilpasset det enkelte fagområde.
  • At der løbende tilbydes målrettet uddannelse i forvaltningsretlige regler, så det sikres, at medarbejderne er opdateret om reglerne.

2 - At forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til det politiske niveau om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At det ledelsesmæssigt sikres, at det enkelte fagområde inddrager borgerrådgiverens anbefalinger og borgernes henvendelser samt hjemvisninger og ændringer fra klageinstanser i vurderingen af behovet for læring.
  • At det enkelte fagområdes iværksatte initiativer indgår i en samlet tilbagemelding fra forvaltningen til Byrådet.

3 - At forvaltningen styrker sin indsats vedrørende sagsbehandlingstiden og kommunikationen med borgerne på dette område.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At der sikres en hurtig ledelsesmæssig opfølgning, når en uventet stigning i antallet af sager fører til en generel lang sagsbehandlingstid.
  • At der laves en forventningsafstemning ved første kontakt, så borgeren er klar over, hvad han eller hun kan forvente i forhold til svartider m.v.

     

  • At der altid gives besked ved sagsbehandlerskift.
  • At der gives ny mødedato samtidig med aflysning af møde.
  • At der gives besked til borgeren, hvis sagsbehandlingstiden overskrides.

Særlige opmærksomhedspunkter for Seniorudvalget

Borgerrådgivningen har modtaget 40 henvendelser. I 2020 blev der registreret 38 henvendelser og i 2019 28 henvendelser.

Der er registreret 5 klager. I 2020 blev der registreret 2 klager og i 2019 4 klager. Der er tale om enkeltstående klager over f.eks. sagsbehandlingstiden og mangelfuld vejledning.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der ikke er tale om generelle problemstillinger. Dog har vi fokus på, at vi skal orientere borgerne, hvis vi ikke kan overholde sagsbehandlingstiden og vi skal særligt have fokus på at give fyldestgørende vejledning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

12. Opfølgning på dialogmødet med Handicaprådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Seniorudvalget ønsker, at de ved slutningen af dialogmøderne afrunder med en konkret forventningsafstemning af det videre samarbejde.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal drøfte, om der er konkrete emner fra dialogmødet med Handicaprådet den 6. september 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet den 6. september 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 1. februar 2022 besluttede udvalget en plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.

Seniorudvalget har afholdt dialogmøde med Handicaprådet den 6. september 2022 og udvalget ønsker efterfølgende at drøfte, om der er emner, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget drøfter sagen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

13. Opfølgning på handleplan for Plejecentret Skovvang (E)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan tage månedlig opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget tager opfølgning på økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang til efterretning.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 31. maj 2022 blev godkendt økonomisk handleplan for Plejecentret Skovvang. Samtidig blev det besluttet, at der skal forelægges nye opfølgninger på alle Seniorudvalgets møder. Der er nu udarbejdet fornyet opfølgning.

Status:

Økonomi:

Der er foretaget ny økonomisk opfølgning, hvori der på Skovvang forventes et merforbrug på 7.823.500 kr. ved udgangen af 2022. Det skal hertil bemærkes, at ved seneste opfølgning var merforbruget estimeret til 7.767.858 kr. ved udgangen af 2022. Den oprindelige handleplan tidligere på året var udarbejdet med udgangspunkt i et forventet merforbrug i størrelsesordenen 5.700.000 kr.  

Medarbejdersituationen:

Skovvang er udfordret på flere parametre; vakante stillinger, rekrutterings- og fastholdelse, ekstraordinært højt sygefravær, dårligt arbejdsmiljø og høj personaleomsætning. Det har vist sig meget svært at skabe en positiv udvikling.

Aktuelt er der 7 vakante stillinger, hvoraf 4 er dækket af eksterne vikarer. Pr. henholdsvis 1. og 15. november 2022 vil vakante stillinger stige til 10, idet der er 2 medarbejdere, der har opsagt deres stilling og 1 der påbegynder uddannelse. Derudover dækkes vagterne for 3 langtidssyge medarbejdere af eksterne vikarer.

Personaleomsætningen for Skovvang udgør pt. 113,4%. At personaleomsætningen er højere end 100% skyldes, at medarbejdere takker ja til stilling, men allerede inden tiltrædelsen siger op.

Sygefraværet de senest 12 afsluttede måneder ligger på 16,04% - fordelt med 4,01% på kort sygefravær, 1,89% på mellemlangt sygefravær og 10,14% på langt sygefravær.

Endeligt skal bemærkes, at afledt af tilpasning af budgetter på plejecentrene til det vedtagne budget 2023 er der foretaget tilpasning af lederstrukturen. Det har medført, at virksomhedslederen for den klynge af plejecentre som blandt andet omfatter Skovvang ikke ser sig i stand til at fortsætte i opsigelsesperioden. Medarbejderne har fortsat direkte reference til de daglige ledere.

 

Opfølgning på igangsatte initiativer:

Ved sidste opfølgning på handleplanen blev det beskrevet, at der blev igangsat en proces omkring ”ønskeplan” med det formål at dæmme ind og stoppe den fortsatte negative udvikling af sygdom og fratrædelser. FOA var med til det indledende møde. Efter opstartsmødet udviklede situationen sig i negativ retning, idet 3 medarbejdere meldte sig syge (er stadig sygemeldte) og der kom 2 opsigelser. Alle fra de skærmede pladser.

Der afholdes omsorgssamtaler med de sygemeldte medarbejdere, og der er tæt ledelsesopbakning i afdelingen med de skærmede pladser. På de skærmede pladser er der indført en synlig struktur for dagen som bidrager til, at medarbejderne kan få overblik på opgaverne, hvilket også hjælper vikarer. Der afholdes løbende dialoger med medarbejderne.

Pr. 31. oktober 2022 skal der vælges arbejdsmiljørepræsentant. Det skal hertil bemærkes, at Skovvang i en længere periode ikke har haft hverken arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant.

Retligt grundlag

Byrådet skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens §40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling.

Det fremgår ligeledes af den Økonomiske Politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ beskriver, at ved driftsudgifter med overførsels- adgang skal der ved forventet merforbrug på over 1 mio. kr. eller et merforbrug på over 5% af enhedens budgetramme udarbejdes en redegørelse for afvikling af merforbruget.

Redegørelsen skal være specificeret på et så konkret niveau, at effekten kan følges opfølgning
for opfølgning. Afvikling af et merforbrug skal til enhver tid finde sted i løbet af det næstfølgende budgetår, sådan at den pågældende enhed ikke overfører merforbrug mere end et år. Det betyder, at afvikling af merforbrug skal ske inden for maks. 2 budgetår.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er fortsat administrationens vurdering, at det ikke er realistisk at nedbringe eller afvikle, det stigende merforbrug hverken i 2022 eller de kommende år. Det skal bemærkes, at merforbruget i årets sidste måneder må forventes at stige yderligere, da den nuværende udvikling i opsigelser, sygefravær mm. ikke ses at kunne bremses.

Det skal bemærkes, at der er tæt ledelsesopfølgning på uhensigtsmæssig adfærd fra medarbejdernes side.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der forventes stigende merforbrug resten af 2022, hvilket administrationen ikke kan anvise finansiering til inden for Seniorudvalgets budget.

Sagens videre forløb

Ny opfølgning på Plejecentret Skovvang vil blive forelagt Seniorudvalget på mødet den 29. november 2022.

14. Status på hjælpemiddelområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om status på ventetider i forhold til de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Denne sag forelægges Seniorudvalget, da det tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalg ønskede en status på sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet.

På hjælpemiddelområdet behandles akutte ansøgninger, semi-akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger.

Akutte ansøgninger vedrører blandt andet udskrivelser, tryksår, reparationer samt plejens APV fx plejesenge, lift og toiletstole. Sagsbehandlingsfristen på akutte ansøgninger er 2 hverdage. 

Semi-akutte ansøgninger vedrører blandet andet rollatorer, siddestillingsproblematikker og udskiftning af hjælpemidler, der ikke kan vente 65 hverdage samt ikke-akutte reparationer. Sagsbehandlingsfristen på semi-akutte ansøgninger er 10-20 hverdage. 

Ventelisteansøgningerne kan fx være udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og små og store boligindretninger. Sagsbehandlingsfristen på ventelisteansøgningerne er max. 65 hverdage. 

Alle sagsbehandlingsfrister er politisk fastsatte.

Området har i perioder været udfordret på at overholde sagsbehandlingstiden på ventelisteansøgningerne, hvilket i de senere år har resulteret i en række indsatser for at nedbringe ventelisteansøgningerne. I 2021 blev der midlertidigt ansat fire sagsbehandlende terapeuter i fuldtidsvikariater med henblik på at nedbringe ventelisteansøgningerne. 

Samtidig er der blevet arbejdet med at optimere arbejdsgange på hjælpemidler generelt. Det er blandt andet lykkes at forenkle procedurerne for udlån af visse typer af hjælpemidler, hvilket forventes at frigøre ressourcer til behandling af ventelisteansøgningerne. Det drejer sig om strømpe-påtagere, snore og remme til nødkald, vendelagen og plejesenge på plejecentre.

Tiltagene stabiliserede sagsbehandlingstiden, så sagsbehandlingsfristen ved udgangen af 2021 overholdt de politisk fastsatte 65 hverdage for ventelisteansøgningerne.  

I 2022 er der igen oparbejdet en sagspukkel, så sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage for ventelisteansøgningerne ikke kan overholdes.

Opgjort primo oktober 2022 var der 151 ventelisteansøgninger, der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.

Som udgangspunkt overholdes sagsbehandlingsfristen på de akutte og semi-akutte ansøgninger.

Årsager til stigende sagsbehandlingstider i 2022

Årsagerne til stigende sagsbehandlingstider i 2022 skal findes i en kombination af stigende mængde sager sammen med pres på medarbejderressourcerne.

Stigning i sagstilgang:

I 2022 har der været en stigning i sagstilgang på 5,9 % fra januar til september i år, sammenholdt med samme periode i 2021.

I 2022 har der været en stigning i sagstilgang på 15,6 % fra januar til september i år, sammenholdt med samme periode i 2019, hvor hjælpemiddelområdet overholdt sagsbehandlingsfristerne. 

Udvikling i sagsmængde i hjælpemiddelafdelingen 2019-2022 kan ses i bilag 1. Det er særligt ansøgninger på kugledyner, el-scootere, el-kørestole, kørestole, arbejdsstole, el-døråbnere, skylle/tørre toilet, greb og ramper, der overskrider sagsbehandlingstiden.

Pres på medarbejderressourcer:

Følgende har givet et øget pres på medarbejderressourcerne: 

  • I 2022 er hjælpemiddelafdelingen overgået til nyt og meget ”tungt” sagsbehandlingssystem (eDoc).
  • Fravær grundet Covid-19 og relateret til Covid-19, i alt 57 dage fra januar-april 2022. 
  • Tre længerevarende sygemeldinger (heraf to ikke arbejdsrelaterede).
  • Erfaren administrativ medarbejder er stoppet pr. 30. april 2022. Ny vikar startet d. 1.maj 2022.
  • Tre af de fire terapeutvikarer, der var ansat i 2021 stoppede pr. 31. december 2021.

I november 2022 implementeres nyt omsorgssystem. Det betyder yderligere merarbejde til medarbejderne i hjælpemiddelafdelingen bl.a. på grund af en periode med dobbeltregistreringer og tilvænning til det nye system. Det vil gå ud over sagsbehandlingstiden. 

Løsningsforslag fremadrettet

Hjælpemiddelafdelingen arbejder med følgende tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden:

  • Øge antallet af telefonvisitationer. Visitation til hjælpemidler foregår både i borgers hjem og over telefon. Ved at øge antallet af telefonvisitationer spares tid til kørsel og besøg. Ulempen ved at øge antallet af telefonvisitationer er, at der formentlig vil komme flere bevillinger, da det er svært at vurdere det reelle behov over telefon. Hjælpemiddelafdelingen har en opmærksomhed på, at telefonvisitering anvendes til hjælpemidler, som er egnet til telefonvisitation, det kan fx være visitation til dørtrinskiler, transportkørestole og evt. arbejdsstole. 
  • Udvide sortimentet og øge opmærksomheden på at akutdepoterne på plejecentre og i hjemmeplejen bliver fyldt op, så der ikke behøves være sagsbehandling ved fx APV-redskaber og øvrige hjælpemidler på plejecentre. Dette kan minimere antallet af henvendelser til hjælpemiddelafdelingen.
  • Hjælpemiddel afprøver en ordning, hvor de i højere grad inviterer borgerne til hjælpemiddelafdelingen fremfor at tage ud i eget hjem ved afprøvning af hjælpemidler. Det kan fx være ved ansøgning om El-scootere. På den måde kan der spares tid til kørsel for de sagsbehandlende terapeuter og dermed frigives tid til sagsbehandling. Ordningen kan have en økonomisk konsekvens i forhold til øgede udgifter til borgernes transport. Denne udgift følges løbende.

Retligt grundlag

Efter § 3, stk. 2 i den sociale retssikkerhedslov skal kommunen fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet på de enkelte sagsområder. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det med den nuværende normering er svært at nedbringe antallet af ventelisteansøgninger, der ikke overholder sagsbehandlingsfristen, da der på området generelt ses en stigning i antallet af ansøgninger. Samtidig er administrationen klar over at kommunens økonomiske situation ikke muliggør tilførsel af midler til området.

Administrationen vurderer, at de beskrevne tiltag kan nedbringe antallet af ventelisteansøgninger, der ikke overholder sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage, men ikke fjerne dem helt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget forelægges på mødet i februar 2023 sag til beslutning om fremtidig sagsbehandlingstid på hjælpemiddelområdet.

 

15. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Formanden orienterede om en del borgerhenvendelser i forhold til besparelser. Der er særlig henvendelser vedrørende Flexhandicap kørsel til demensdaghjem.

Deltagelse i KL. Ældrekonferencen.

Øvrige udvalgsmedlemmer: Bekymring om, at Friplejehjemmene ikke ønsker en driftsoverenskomst.

Udvalget ønsker, at OK-Fonden kommer og orienterer om, hvor langt de er i forhold til bygningen, og hvordan de tænker at drive Friplejehjemmet.

Ønske om fleksibilitet i forhold til ydelser. 

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

16. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede at få en handleplan for Skovvang til decembermødet 2022.

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer. Det er et samlet udvalg, som beslutter, om administrationen skal arbejde videre med temaet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

17. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

18. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.