Seniorudvalget – Referat – 5. december 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Pernille Ivalo Frandsen (V) var fraværende.

At 1: Godkendt med bemærkning om at punkt 7 er en beslutningssag.

Administrationen oplyser, at det er en fejl, at Michael Gram står som mødedeltager.


Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Valg af formand (B)

Beslutning

At 1: Pernille Ivalo Frandsen (V) blev valgt som formand.

 



Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget skal vælge formand.

 

Indstilling

Det indstilles

1. at Seniorudvalget vælger formand.

 

Sagens indhold

Pernille Frandsen (V) er raskmeldt og udvalget skal vælge formand.

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 22 - udvalgene vælger selv deres formand.

 

3. Orientering om budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.


Orientering om budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforlig (O)

 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforliget.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober budget 2024-2027. Da kommunens økonomi har været og fortsat er udfordret, har det været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2024-2027.

I udvalgets endelige budget 2024-2027 er der indarbejdet prioriterings- drifts- og anlægsforslag fra Budgetforliget.  Et overblik over udvalgets budget findes i bilag 1, som er det opdaterede budgetgrundlag.

En stor del af ændringer til budget 2024 vil være implementeret 1. januar 2024. Nogle forslag vil dog først får virkning i løbet af 2024.

Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med 1. januar 2024. Der kan dog være forhold, som gør, at forslagene først får virkning i løbet af 2024, ikke kan implementeres som forudsat eller at der er forslag, som kræver yderligere politisk behandling. 

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2 (såkaldt styringsark). Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2024 indgå status på implementeringen af budgetforliget.

 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids-og procesplan for budget 2024-2027.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger


4. Takster 2024 - Seniorudvalget (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for budget 2024 på Seniorudvalgets område.

 

Indstilling

Sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for 2024 på Seniorudvalgets område, jf. bilag 1. 

 

Sagens indhold

Aktivitetshuset for demente, kørsel til visiteret træning

Taksterne vedrørende aktivitetshuset for demente og visiteret kørsel til og fra daghjem er i budget 2024 beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper, hvilket udgør en pris- og lønfremskrivning af 2023-taksten. Den oprindelige takstfastsættelse skete ud fra en politisk fastsættelse i efteråret 2013. 

Servicepakker 

Servicepakke Fælleslokale vedligehold udgår fra 1. januar 2024. Boligselskaberne er ansvarlige for vedligeholdelse af fælleslokaler, derfor opkræves der over huslejen et månedligt fastsat beløb til formålet.

Servicepakke på rengøring, personlig pleje pakke 1 og 2, aktivitet, vaskepulver samt vask af tøj løn og prisfremskrives fra 2023 til 2024.

Servicepakke vask og leje af sengelinned samt håndklæder fremskrives yderligere grundet prisstigning på 8,5 % fra leverandør.

I forbindelse med organisationsændringen på plejecentrene, er der igangsat en gennemgang af bl.a. servicepakker, herunder aftaler med boligselskaber samt Kommunale Ejendomme, for at kunne klarlægge alle driftsudgifter i forbindelse med servicepakker. I den forbindelse er der en opmærksomhed på uensartethed mellem plejecentrene. Der vil være tilpasninger fra 1. januar 2024.

Pt. er det afklaret, at beboerne på Quistgården, Lützensvej og Q4 ikke længere skal betale vaskepulverpakke, men i stedet betale for vask af eget tøj. Der kan fremkomme flere ændringer efterhånden som gennemgangen finder sted.

Døgnkost

Taksten for døgnkost er fastsat til loftet på 4.113 kr. udmeldt af Social- og Ældreministeriet for 2024. Beregning på baggrund af regnskabet for døgnkost 2022 viser at omkostningerne ved at levere døgnkost overstiger loftet der er udmeldt af ministeriet. Udvalget orienteres om, at beregningen ud fra regnskab 2022 viser, at hvis omkostningsniveauet fortsætter i 2024, gives der et utilsigtet kommunalt tilskud på 41 kr. pr. døgnkost pr. måned. Det bestræbes dog altid at holde omkostningerne på den fastsatte takst. 

Frit valg, delegerede sundhedslovsydelser og madservice (private leverandører)

Taksterne på frit valg og delegerede sundhedslovsydelser er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper, hvilke tager udgangspunkt i antallet af leverede timer og omkostningerne forbundet hermed. Taksterne til de private leverandører er beregnet på baggrund af alle de omkostninger, Slagelse Kommune har ved levering af ydelserne.

I takstberegningen i år er der kigget nøje på, hvilke lønniveauer der skal benyttes som grundlag for taksterne.

Madservice er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper.

Fripleje og mellemkommunale takster på plejecentre

De mellemkommunale takster på plejecentrene er beregnet ud fra skabelon udarbejdet af BDO og KL. Der er taget udgangspunkt i det vedtagne budget 2024, som afspejler de forventede langsigtede omkostninger. 

Friplejehjemstakst er beregnet ud fra vejledning og skabelon udarbejdet af BDO og KL. Taksten er i skrivende stund i gennemgang hos ekstern revisor fra BDO og Danske Diakonhjem. Det forventes, at taksten ud fra deres gennemgang skal forhandles færdigt. Derfor kan der i 2024 opstå behov for at indstille ny godkendelse af friplejehjemstaksten. Dette kan have afsmittende effekt på de mellemkommunale takster også.

Døgnkost, vask og leje af linnede - midlertidige pladser

Taksten til døgnkost på midlertidige pladser er beregnet pr. døgn ud fra døgnkost taksten, som er pr. måned. Derudover fremskrives taksten til vask og leje af linnede med 8,5% som før nævnt grundet stigning i pris fra leverandør. 

 

Retligt grundlag

Primært takstregulerende bestemmelser i serviceloven, sundhedsloven, bekendtgørelse om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven, friplejeboligloven samt øvrige takstregulerende love og bekendtgørelser.  

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende de fremlagte takster.
  2. Byrådet kan ønske brug af andre beregningsmetoder/fastsættelsesmetoder til en eller flere takster.

 

Vurdering

 Administrationen anbefaler at godkende de i bilag 1 vedlagte takster.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkninger. 

5. Sagsbehandlingstider på hjælpemiddelområdet (B)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

At 2: Seniorudvalget besluttede de særlige behandlingstider beskrevet i sagen med bemærkning om, at der er fejl i bilag 3.

Udvalget ønsker, at der til dagsordenen til marts 2024 bringes en drøftelsessag ind, der afdækker årsagerne til overskridelser i sagsbehandlingstider på ventelisteansøgninger, hvor overskridelserne er på 150 dage eller mere.



Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om overholdelse af sagsbehandlingsfrister og status på omlægning af sagsgange på hjælpemiddelområdet. 

Seniorudvalget kan beslutte særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler på hjælpemiddelområdet.   

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager overholdelse af sagsbehandlingsfrister og status på omlægning af sagsgange til orientering.

2. at Seniorudvalget beslutter særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler på hjælpemiddelområdet. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 28. marts 2023 godkendte Seniorudvalget følgende sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet på:

  • akutte ansøgninger på personlige hjælpemidler til permanent maks. 5 hverdage
  • semi-akutte ansøgninger på personlige hjælpemidler og hjælpemidler til udlån til uændret maks. 20 hverdage
  • ventelisteansøgninger på hjælpemidler til udlån til maks. 130 hverdage frem til 1. december 2023, herefter føres sagsbehandlingsfristen tilbage til maks. 65 hverdage.

På Seniorudvalgets møde den 8. august 2023 blev udvalget orienteret om overholdelse af de aktuelle sagsbehandlingsfrister. Udvalget havde bemærkning om, at næste gang sagen præsenteres, tilføjes antal dage, sagsbehandlingsfristen er overskredet samt årsager til overskridelserne.

I denne sag forelægges en uddybende status på overholdelse af de aktuelle sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet, status på omlægningen af sagsgange samt beslutning om særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler. 

Typer af hjælpemidler

Personlige hjælpemidler (tidligere benævnt kropsbårne hjælpemidler) er hjælpemidler, der ikke kan genbruges af andre. Det kan eksempelvis være parykker eller proteser.

Hjælpemidler til udlån (tidligere benævnt genbrugshjælpemidler) er hjælpemidler, som udlånes til borgere, og som skal afleveres tilbage efter endt brug. Det kan eksempelvis være en badebænk eller rollator.

Ventelisteansøgninger er ansøgninger, der eksempelvis kræver en faglig udredning, hjemmebesøg og/eller indhentning af oplysninger fra eksterne fagpersoner. Det kan for eksempel være boligændringer, særligt tilpassede kørestole, stemmestyring eller lignende.

Udviklingen i antallet af ansøgninger fra januar til september 2021-2023 ses i bilag 1.

Status på overholdelse af aktuelle sagsbehandlingsfrister i perioden 1. august - 15. september 2023

Sagstype

Antal indkomne ansøgninger i perioden 1. august – 15. september 2023

Antal sager, der har overskredet sagsbehandlingsfristen opgjort 1. august - 15. september 2023

Hjælpemidler til udlån

1260

45

Akutte ansøgninger (maks. 2 hverdage)

870

8

Semi-akutte ansøgninger (maks. 20 hverdage)

319

6

Ventelisteansøgninger (maks. 130 hverdage indtil 1. dec. 2023)

71

31

Personlige hjælpemidler

666

55

Akutte ansøgninger (maks. 5 hverdage)

358

30*

Semi-akutte ansøgninger (maks. 20 hverdage)

308

25**

* 30 borgere har enten en bletype i afprøvning, inden der kan træffes endelig afgørelse, mangler lægeoplysninger eller er henvist til yderligere udredning.  

** De 25 ansøgninger drejer sig hovedsageligt om ben- og armskinner. 

Bilag 2 indeholder en opgørelse over sager og antal dage, sagerne har overskredet sagsbehandlingsfristen samt en begrundelse herfor. 

Status på omlægning af sagsgange

Følgende tiltag er sat i gang:

  • Proces med medarbejderinvolvering, som har medført mere styret sagsfordeling
  • Strukturering og forsimpling af dokumentation i IT-systemer. Forventes gennemført i 1. kvartal 2024
  • Automatisering af rutineopgaver. Kortlægning af potentialer er igangsat
  • Ændret arbejdsgang med fokus på at træffe hurtigere afgørelser. Hjælpemiddelafdelingen arbejder med en ændret arbejdsgang, hvor der træffes afgørelse på det foreliggende grundlag, fx når en borgers funktionsnedsættelse eller lidelse på ansøgningstidspunktet ikke er fastsat som varigt
  • Der indføres tilbagemeldingsfrist for borger i forbindelse med indhentning af oplysninger, der er nødvendige for at kunne træffe en afgørelse i sagen. I de tilfælde, hvor hjælpemiddelafdelingen ikke får oplysninger fra borger indenfor tilbagemeldingsfristen, træffes afgørelse på det foreliggende grundlag. 

Konsekvenser af besparelser i Budgetaftale 2024-27

I forbindelse med besparelserne i Budgetaftale 2024-27 reduceres der pr. 1. januar 2024 med en sagsbehandlende terapeut på hjælpemiddelområdet. Der er taget højde for denne besparelse i de nedenstående forslag til særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler.

Ligeledes er der i forslaget taget højde for arbejdet med at ændre sagsgange og at sagsbehandlingsfristen på 130 hverdage for ventelisteansøgninger føres tilbage til 65 hverdage pr. 1. december 2023.

Forslag til særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler 

Administrationen har lavet følgende forslag til ændring af sagsbehandlingsfristen på specifikke hjælpemidler:

Hjælpemiddel

Begrundelse for ændring

Fakta på antal ansøgere

Servicehund

 

Fra 13 til 32 uger

Bevilling kræver udredning af, om funktionsevnen er varig nedsat. Der er ofte iværksat andre behandlingstiltag eller anden støtte, hvor virkningen heraf først skal vurderes.

2021: 12

2022: 11

2023 jan.–sep.: 9

 

Støtte til bil ved ny-ansøgninger

 

Fra 32 til 52 uger

Hvis delelementerne i sagsbehandlingen forløber  uden tidsoverskridelser, kan sagsbehandling klares på 32 uger. En sagsgennemgang viser, at der er tidsoverskrideler i de fleste sager, fx at hjælpemiddelafdelingen ikke modtager obligatoriske oplysninger fra borger inden for fristen på 8 uger.

2021: 36

2022: 34

2023 jan.-sep.: 20

 

 

Støtte til bil, særlig indretning

Fra 32 til 4 uger

Det vil stå i som et krav i kørekortet, hvis borger er berettiget og der kan derfor træffes hurtig afgørelse. 

2021: 10

2022: 14

2023 jan.– sep.: 4

Støtte til bil, reparation særlig indretning

Fra 32 til 2 uger

Der skal foretages en vurdering af, om reparationen handler om særlig indretning, og hvis dette er tilfældet, kan der træffes hurtig afgørelse.

2021: 2

2022: 1

2023 jan.–sep.: 4

 

Støtte til bil, udskiftning på tro- og loveerklæring

Fra 32 til 12 uger

Hvis det ud fra en afklarende telefonsamtale kan afgøres, at der ikke er sket ændringer i borgerens funktionsnedsættelse, kan sagsbehandlingstiden afkortes.

2021: 1

2022: 1

2023 jan.– sep.: 1

Støtte til bil, almindelig udskiftning

 

Fra 32 – 52 uger

 

Hvis delelementerne i sagsbehandlingen forløber  uden tidsoverskridelser, kan sagsbehandling klares på 32 uger. En sagsgennemgang viser, at der er tidsoverskrideler i de fleste sager, fx at hjælpemiddelafdelingen ikke modtager obligatoriske oplysninger fra borger inden for fristen på 8 uger.

2021: 19

2022: 18

2023 jan.–sep.: 15

Større boligindretninger

 

Fra 13 til 52 uger

Ved boligindretninger skal der foretages en aktivitetsanalyse, og der skal, sammen med rådgiver, udarbejdes en løsning, som kan imødekomme behovet, herunder indhentes tilbud og evt. byggetilladelse.

2021: 4

2022: 4

2023 jan.–sep.: 2

 

I bilag 3 er vedlagt en oversigt over andre kommuners sagsbehandlingsfrister til sammenligning. 

Retligt grundlag

Efter § 3, stk. 2 i den sociale retssikkerhedslov skal kommunen fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, fra en ansøgning modtages, til afgørelsen er truffet på de enkelte sagsområder. Sagsbehandlingsfristerne skal være realistiske og afspejle hurtighedsprincippet.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende de særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler på hjælpemiddelområdet som vedlagt i bilag 3
  2. Ikke at godkende de særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler på hjælpemiddelområdet. Hvis Seniorudvalget vælger denne handlemulighed, skal Seniorudvalget angive sagsbehandlingsfrister på de specifikke hjælpemidler. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at overholdelse af de aktuelle sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet på nuværende tidspunkt er påvirket af ikke arbejdsrelaterede sygemeldinger hos flere medarbejdere.

Administrationen vurderer, at ændring af sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler vil være i overensstemmelse med den reelle sagsbehandlingstid. 

Administrationen vurderer, at der er taget højde for, at sagsbehandlingsfristen på ventelisteansøgninger føres tilbage til 65 hverdage pr. 1 december 2023, samt at der reduceres med en sagsbehandlende terapeut pr. 1. januar 2024 i forslaget om særlige sagsbehandlingsfrister på specifikke hjælpemidler. Administrationen følger udviklingen tæt.

Administrationen vurderer, at omlægning af sagsgange på hjælpemiddelområdet vil medvirke til, at der træffes hurtigere afgørelser, og at sagsbehandlingsfristerne overholdes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Nye tiltag for SOSU-elever (B)

Beslutning

At 1-4: Godkendt

Seniorudvalget bemærker, at det på mødet i januar 2024 oplyses, om der er eksisterende elever på SOSU-grundforløb, som kunne løftes tilsvarende.

At 5: Seniorudvalget besluttede, at de godkendte tiltag under "at 1-4" kommunikeres bredt ud.

Seniorudvalget ønsker, at der som en opfølgning kommer en sag på i 3. kvartal 2024 med status og evaluering samt muligheder for yderligere tiltag.




Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, om man ønsker at udbetale løn til SOSU-elever på grundforløb med henblik på at rekruttere flere elever.

Derudover skal det besluttes, om der skal etableres danskundervisning for SOSU-elever. (SOSU er fællesbetegnelse for social- og sundhedshjælpere(SSH) og social- og sundhedsassistenter (SSA).

 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget beslutter at der, fra 1. januar 2024, udbetales voksenløn til alle SSH-elever over 25 år på grundforløb 2
  2. at Seniorudvalget beslutter at der, fra 1. januar 2024, udbetales løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2
  3. at Seniorudvalget beslutter at der, fra 1. januar 2024, udbetales løn til SSA-elever under 25 år på grundforløb 2
  4. at Seniorudvalget beslutter at der, fra 1. januar 2025, etableres tilbud om ekstra danskundervisning til SOSU-elever, hvor det er relevant med det mål at pågældende kan gennemføre uddannelsen
  5. at Seniorudvalget beslutter, om der skal iværksættes andre tiltag for SOSU-elever.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 10. oktober 2023 blev besluttet, at administrationen skal:

  • Undersøge, hvad omkostningen vil være, hvis social og sundhedshjælper elever får løn under grundforløb.
  • Undersøge, hvad man yderligere kan gøre for at uddannelsessøgende støttes bedre i deres uddannelsesforløb i forhold til IT og danskkompetencer samt personlig støtte i uddannelsesforløbet.

Administrationen har nu regnet på forskellige scenarier for fremtidig aflønning af SOSU-elever

Det skal bemærkes, at både SSH- og SSA-uddannelsen er sammensat af grundforløb 2 og hovedforløb. Grundforløb er obligatorisk og en forudsætning for at komme på hovedforløb. På hovedforløbet skal eleven have en uddannelsesaftale med arbejdsgiver og modtager løn fra arbejdsgiver. I dag får SSH- og SSA-elever i Slagelse Kommune ikke løn på grundforløb 2. Det betyder, at de skal leve på statens uddannelsesstøtte eller anden indkomst. Kommunen kan beslutte at ansætte SSH- og SSA-elever i samlede forløb, hvor de også aflønnes på grundforløb 2. Det skal yderligere bemærkes, at Seniorudvalget tidligere har besluttet, at SSH-elever over 25 år aflønnes med voksenløn på hovedforløbet, uanset om de opfylder overenskomstens kriterier. Det er i denne sagsfremstilling derfor forudsat at SSH-elever over 25 år også aflønnes med voksenløn under grundforløb 2.

 

Kommunens merudgift vil være:

  1. Voksenløn til alle SSH-elever over 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift på ca. 600.000 kr. årligt i 2024-priser
  2. Løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift på ca. 230.000 kr. årligt i 2024-priser
  3. Løn til SSA-elever under 25 år på grundforløb 2 vil betyde en merudgift på ca. 500.000 kr. årligt.

Ovenstående tal er, når ordningen er fuldt implementeret, det betyder at den fulde udgift først vil være i andet år efter eventuel vedtagelse. De nævnte tal kommunens nettoudgift, det vil sige at refusioner mm. er fratrukket.

Ikrafttræden:

Hvis Seniorudvalget beslutter en eller flere af indstillingerne vil det træde i kraft fra 1. januar 2024. Det betyder rent praktisk, at de nye aflønningsformer vil være gældende for de elevoptag, som rekrutteres efter 1. januar 2024 til det samlede forløb med både grundforløb 2 og hovedforløb Det betyder rent praktisk, at de første elever de nye regler i givet fald vil kun nå at blive gældende for, er de elever der ansættes på majholdet 2024.

Andre tiltag

Det er en mulighed at etablere tilbud om ekstra danskundervisning til SOSU-elever. Målet med ekstra danskunderundervisning for SOSU-elever er, at en større målgruppe kan gennemføre uddannelsen, og derved opnå mulighed for ordinært arbejde efter endt uddannelse. Administrationen er i gang med at indhente tilbud på danskundervisning hos relevante udbydere. Det er forventningen at danskundervisning vil kunne påbegyndes i starten af 2024.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, nr. 953 af 22. juni 2023.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, nr. 640 af 17. maj 2022.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper, nr. 222 af 2. marts 2023.

 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at der, fra 1. januar 2024, udbetales voksenløn til alle SSH-elever over 25 år på grundforløb 2
  2. Beslutte at der, fra 1. januar 2024, udbetales løn til SSH-elever under 25 år på grundforløb 2
  3. Beslutte at der, fra 1. januar 2024, udbetales løn til SSA-elever under 25 år på grundforløb 2
  4. Beslutte at der, når kontrakt er indgået, etableres danskundervisning for interesserede SOSU-elever
  5. Beslutte andre tiltag for SOSU-elever
  6. Beslutte ikke at igangsætte nye tiltag for SOSU-elever på nuværende tidspunkt.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering at de ovenfor nævnte tiltag vil bidrage til at øge rekrutteringen af SOSU-elever. Erfaringer fra andre kommuner viser, at løn på grundforløbet har en positiv effekt på rekruttering af SOSU-elever. Administrationen modtager jævnligt henvendelser fra mulige kandidater omkring grundforløb for elever. En del af disse fravælger uddannelse, fordi de ikke oplever at have mulighed for at gennemføre grundforløbet på Statens Uddannelsesstøtte. Det gælder både for ansøgere til SSA under 25 år og ansøgere til  SSH-uddannelsen.

Udover det økonomiske aspekt, er der også ansøgere, der kan have vanskeligt ved at opfylde betingelserne for optagelse på grundforløbet uden ekstra støtte, det kan være på grund af ordblindhed eller sprogvanskeligheder. Tilbud om danskundervisning vil hjælpe disse. Når en elev har fået en uddannelsesaftale, optages de på skolen og i uddannelsen har de mulighed for at få ekstra støtte i form af f.eks. IT-rygsæk, særlig støtte eller sprogundervisning. Netop sprogvanskeligheder høres ofte som forklaring på afbrudt uddannelsesforløb.

Det er derudover administrationens vurdering at de nuværende 4 ansvarlige praktikvejledere, som er ansat centralt i kommunen, og derved dækker alle elever i ældreplejen, bidrager til at understøtte såvel elever som praktikvejlederne decentralt i organisationen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er administrationens vurdering, at alle de nævnte tiltag kan finansieres inden for det afsatte budget på elevområdet i 2024-2027. Der er imidlertid en vis usikkerhed, da den antalsmæssige rekrutteringseffekt ved aflønning under grundforløb 2 ikke kan forudses. Området følges økonomisk tæt hver måned.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis en eller flere indstillinger godkendes, vil Seniorudvalget få forelagt status og evaluering i første kvartal 2025.

7. Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (O)

Beslutning

For stemte 2: (F) og (C)

Imod stemte 2: (A)

At 1: Sagen faldt idet der var stemmelighed.

 


Kompetence 

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Byrådet godkender kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. 

Sagens indhold

Sagen blev behandlet på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023 punkt 4. Seniorudvalget godkendte udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Seniorudvalget havde bemærkning om, at det i kvalitetsstandarden tydeliggøres, at afgørelser skal følges op af en vurdering af behov for anden støtte/hjælp. Dermed er følgende formulering indsat i kvalitetsstandarden 2024 på side 6: "Kommunen har en generel forpligtelse til at vejlede dig om dine støttemuligheder". Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning findes i bilag 1.  

Lovpligtig Kvalitetsstandard 
Mindst en gang årligt skal Kommunalbestyrelsen godkende en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning efter serviceloven §§ 83, 83 a og 86. 

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel service information til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp, et rehabiliteringsforløb eller træning.

Kvalitetsstandarden danner grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.

Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Der er i kvalitetsstandard 2024 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med budgetaftale 2024-2027. 

Indkomne høringssvar

Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2). Høringssvaret har givet anledning til følgende ændringer i kvalitetsstandarden:

På side 5 tilføjes: Eksempler på velfærdsteknologske løsninger kan for eksempel være skærm, medicinhuskere eller træningsapps. Brug af velfærdsteknologiske løsninger hos borgeren beror på en konkret individuel vurdering. 

På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje, afsnit 2 tilføjes: Medarbejderen skal også kunne tale/kommunikere på et forståeligt dansk.   

På side 25, i afsnittet opholdsstue ændres teksten fra "Støvsugning af dagligt anvendte møbler en gang om måneden, eller efter behov" til "Støvsugning af dagligt anvendte møbler efter behov". 

 På side 32, overskrift Madservice med udbringning, afsnit Hvad indeholder ydelsen tilføjes: Der er for nuværende ingen leverandør for ”varmholdt” mad. Visitationen informerer om mulighed, hvis en privat leverandør godkendes til levering af ”varmholdt” mad med udbringning.

På side 41, Hvad koster ydelsen er følgende slettet: Visiterede borgere til dagaflastning skal selv sørge for transporten til og fra daghjem. Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk.

På side 44, Levering af træning tilføjes: Ydelsen leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt. 

På side 54, 1. afsnit, 3. linje undrer Ældrerådet sig over, at der reklameres for et bestemt produkt af fladmobbesæt. Administrationen bemærker, at der i kvalitetsstandarden er givet et eksempel på et mobbesystem. Dette er fjernet fra kvalitetsstandarden. 

Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet har ikke afgivet høringssvar.

Administrative bemærkninger til Ældrerådets høringssvar

På side 6, overskrift visitationen, afsnit 3 forslår Ældrerådet teksten ændret. Administrationen bemærker, at teksten ikke ændres grundet et formidlende perspektiv.

På side 7, overskrift Afgørelse, afsnit 4 forslår Ældrerådet at teksten "Denne giver overblik over borgerens funktionsevne - altså borgerens ressourcer, begrænsninger i hverdagen og behov for støtte" tilføjes med vedhæftning af Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll, eventuelt i bilag. Ældrerådet foreslår, at der i kvalitetsstandarden fremgår oplysning om de fem funktionsniveauer i Kommunernes Landsforenings Fællessprog lll, og at der udover kunne oplyses om antal minutter, der er afsat til hver ydelse. Administrationen bemærker, at Kommunernes Landsforeningsskema over de fem funktionsniveauer i Fællessprog lll er en metode/vurderingsredskab og ikke en ydelsesbeskrivelse, og derfor ikke kan tilføjes kvalitetsstandarden. Derudover mærker Administrationen, at der visiteres til ydelser/opgaver og ikke tid. Derfor kan der ikke oplyses om antallet af minutter. 

På side 13, overskrift Råd og vejledning, afsnit 4, 4. prik foreslår Ældrerådet, at ordet "bad" erstattes med "brusebad". Administrationen bemærker, at ordet "bad" er en fælles betegnelse for et bad udført efter borgers ønske.

På side 17, overskrift Personlig pleje, psykisk pleje/omsorg og ernæring, afsnit 3 finder Ældrerådet det kritisabelt, at morgenplejen udføres så sent. Administrationen bemærker, at plejen bestræber sig på at organisere og tilrettelægge sig, således at sen morgenpleje med medicingivning og tidlig frokost ikke kolliderer. 

På side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje forslår Ældrerådet, at ordet "altid" tilføjes. Administrationen bemærker, at det bestræbes, at personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse, men at der kan være særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt. Minimumskravene for at kunne udføre ydelsen er, at medarbejderen er bekendt med kommunens kvalitetsmål og beskrivelse af ydelsen, gældende vejledninger/instrukser og har modtaget introduktion til arbejdsopgaverne, som står i afsnittet under.

På side 21, overskrift Personlig pleje, 4. afsnit: Hvordan leveres ydelsen ønsker Ældrerådet at vide, hvem der leverer ydelsen, hvis det ikke er muligt at levere ydelsen via velfærdsteknologiske løsninger, samt at det bør fremgå af teksten, hvilken myndighed der afgør, om ydelsen skal leveres via velfærdsteknologiske løsninger. Administrationen bemærker, at der i den generelle indledning på side 6, afsnit Afgørelse fremgår: "Det er visitator, der træffer afgørelse om personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning samt sygepleje. Afgørelsen træffes ud fra det politisk godkendte serviceniveau samt på baggrund af en konkret individuel og helhedsorienteret vurdering af dit behov. Der foretages en samlet vurdering af helbred, sociale omstændigheder, bolig og familiemæssige forhold. Det er ikke handicap, alder eller sygdom, men konsekvenserne af disse, der er afgørende for den hjælp du får. Når du søger om hjælp eller støtte til opgaver, vil visitator vurdere om du gennem rehabiliteringsforløb, træning eller med et hjælpemiddel kan blive helt eller delvist selvhjulpen igen samt deltage i dele af opgaveløsningen". Endvidere bemærker administrationen, at der på side 20, overskrift Kompetencekrav til leverandøren, personlig pleje fremgår, at: "Ydelse af personlig pleje, ernæring og øvrig omsorg skal varetages af medarbejdere, der har en sundhedsfaglig uddannelse". 

På side 25, overskrift Rengøring, afsnit Hvordan leveres ydelsen foreslår Ældrerådet en vejledning eller henvisning til, hvor borger kan få hjælp, hvis robotstøvsuger/gulvasker har driftstop. Administrationen bemærker, at for de borgere der er vurderet til selv at kunne håndtere en robotstøvsuger/gulvvasker, og dermed er selvhjulpne, må finde hjælp hos leverandøren af robotten. 

Ældrerådet foreslår, at der i alle afsnit, hvor teksten "aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader" skal tilføjes, "herunder fodpaneler". Administrationen bemærker, at ordet "fodpaneler" ikke før har indgået i kvalitetsstandarden. 

Ældrerådet foreslår, at der i afsnittet Badeværelse ændres, at det er hele gulvet i badeværelset som vaskes. Administrationen bemærker, at det som udgangspunkt er rundt om toilettet. Hvis hele gulvet skal vaskes, sker det ud fra en konkret individuel vurdering.  

Ældrerådet foreslår, at der indsættes et afsnit i kvalitetsstandarden, der omhandler nødkald og GPS. Administrationen bemærker, at nødkald og GPS er hjælpemidler, og ikke omfattet af kvalitetsstandarden § 83.  

På side 54 undrer Ældrerådet sig over, hvem der er smagsdommer på robotstøvsuger- og gulvasker når der ikke udstikkes minimunskrav til kvalitet, sugeevne, opladning og holdbarhed. Administrationen bemærker, at borger selv er ansvarlig for at anskaffe sig en robotstøvsuger – og gulvvasker, og gør opmærksom på, i kvalitetsstandarden, at der findes forskellige modeller, og at borger er ansvarlig for at anskaffe sig den model, som dækker borgers behov og passer til borgers hjems indretning.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder for servicelovens §§ 83, 83a og 86 samt følge op på dem.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer som følge af Ældrerådets høringssvar.

B. Ikke godkende kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Hvis Byrådet ikke godkender kvalitetsstandard 2024, skal Byrådet angive, hvilke justeringer der skal foretages.    

Vurdering

Administrationen vurderer, at kvalitetsstandard 2024, for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning beskriver serviceniveauet for 2024 i Slagelse Kommune, og lever op til lovens krav. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

 

8. Status på Plejecentret Quistgården (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget har ønsket en status på Plejecentret Quistgården i forlængelse af situationen i sommeren 2023.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Quistgården er et plejecenter bestående af 24 skærmede pladser, fordelt på tre afdelinger. Borgere, der visiteres til Quistgården, er diagnosticeret med demens eller en psykiatrisk diagnose. Borgerne skal på visitationstidspunktet være enten dørsøgende eller have en udadreagerende adfærd, hvilket er kriterierne for visitation til en skærmet bolig.

Efter flere omtaler og sager i medierne blev der i sommeren 2023 udarbejdet handleplan for Plejecentret Quistgården. Redegørelsen har identificeret fire temaer og 11 initiativer der arbejdes med. Seniorudvalget er løbende orienteret om sagen. Den 19. september 2023 blev afholdt endnu et pårørendemøde på Plejecentret Quistgården, hvor der blev givet status på handleplanen.

Seniorudvalget får her en status på initiativerne i handleplanen:

Tema: Kvalitet i plejen af borgerne

Der har været arbejdet med at styrke tydelighed omkring de faste strukturer og systematikker, f.eks. i forhold dokumentation, opdatering af døgnrytmeplaner mm. Det er blandt andet sket ved, et kompetenceløft forestået af en ekstra sygeplejerske i en periode. Derudover har der været fokus på at sikre omsætning af demensfaglig viden og fokus, særligt i de situationer, hvor der kræves ekstra pædagogisk indsats for at sikre borgernes nødvendige pleje.

Der er i processen øget ledelsesmæssig opmærksomhed på både gruppen som helhed og den enkelte medarbejder, for at bringe den faglige viden bedst muligt i spil til gavn for borgerne.

Der etableres et nyt kort dagligt statusmøde for medarbejderne. Mødet gennemføres midt på dagen for at sikre synlighed i status på dagens opgaver, og hvor der kan være behov for hjælp.

Tema: Aktiviteter

Der er tilknyttet en aktivitetskonsulent, med henblik på at etablere og understøtte en venneforening/frivillige på Quistgården. Venneforeningen/frivillige skal, ligesom på andre plejecentre, bidrage med aktiviteter og fælles arrangementer for borgerne. Der har ikke hidtil eksisteret en venneforening på Quistgården. Der arbejdes pt. på at skabe en koordination til venneforeningen på plejecentret Solbakken. Venneforeningen/frivillige på Quistgården skal på sigt være selvkørende, men i tæt samarbejde med lederen og medarbejderne.

 

Tema: Samarbejde med pårørende

På Quistgården er der jævnligt samtaler med pårørende og der afholdes bruger- og pårørendemøder. Dette arbejde er intensiveret, alle pårørende har været indbudt til møde siden sommer. Derudover har der været afholdt bruger- og pårørendemøder, med afsæt i den frembragte kritik, for at afdække problematikker, forventningsafstemme samt søge løsninger sammen.

Der udleveres pjece omkring tilbuddet ”Pårørendevejleder” ved indflytning, og pårørendevejleder inviteres med til bruger- og pårørendemøder.

Tema: Arbejdsmiljø

Den lokale TRIO-gruppe, bestående af leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljøkonsulent, har ekstra fokus på at samarbejde omkring udvikling af stedet som en attraktiv arbejdsplads og dermed også et godt sted at bo som borger. Der arbejdes med handleplaner for at nedbringe arbejdspres, via aftaleforløb med arbejdstilsynet.

TRIOEN har blandt andet iværksat, at der arbejdes med prioriteringsværktøjer, så der i pressede situationer er tydelighed om, hvad der skal prioriteres. Der er fokuseret på at øge struktur og ensartede døgnrytmer, til gavn for borgernes trivsel og medarbejdernes oplevelse af at lykkes med opgaverne. Der arbejdes med en forståelse for, hvornår man på Quistgården lykkes med løsning af kerneopgaven i et arbejdsfællesskab. Indsatsen skal medvirke til en fælles forståelse af kerneopgaven og give en øget tilfredshed med den indsats, der leveres.

Der er fokus på den samlede TRIO’s rolle, funktion og mulighed i forhold til at understøtte arbejdsmiljøet på Quistgården og handle på oplevede udfordringer i dagligdagen. Der arbejdes med at styrke arbejdsfællesskabet, så de udfordringer, der mødes i hverdagen, håndteres i den daglige praksis.

Quistgården har oplevet en stigning i sygefravær i perioden op til medieomtalen. Der er fokus på at nedbringe sygefraværet, og handlinger er i gang i forhold til mulig tilbagevenden til arbejde for medarbejderne. Quistgården indgår i projekt for nedbringelse af sygefravær.

Tiltag på alle plejecentre samt hjemme- og sygeplejen

Der er i efteråret 2023 gennemført brugertilfredshedsundersøgelse på alle plejecentre i Slagelse Kommune. Resultatet vil blive forelagt Seniorudvalgets møde i januar 2024.

Ledelse og trioer fra øvrige plejecentre har forholdt sig til de temaer og læringen der er opstået i forbindelse med redegørelsen på Quistgården, og har derfra forholdt sig til at iværksætte lokale initiativer.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de iværksatte tiltag på Plejecentret Quistgården bidrager til at skabe et trygt plejecenter for beboerne og deres pårørende, hvor der opleves kvalitet i plejen samtidig med, at det er en tryg arbejdsplads for medarbejderne.

Det skal bemærkes, at i perioden op til medieomtalen havde Quistgården højt sygefravær, skiftede omsorgssystem, og omstillede sig til en ny hverdag efter budgetreduktioner. Alle faktorer der kan være medvirkende årsag til, at behovet opstod og alle faktorer, der via indsatserne, er arbejdet med.

De initiativer, som indgår i handleplanen, består af en række meget forskellige handlinger, der alle er under implementering og/eller i proces på Quistgården. Nogle af de initiativer, handleplanen beskriver, er af praktisk karakter, som på nuværende tidspunkt er sat i gang og i system som en del af dagligdagen på Quistgården. En del af handleplanen er imidlertid en forandringsproces, som forudsætter tid og ro til at blive forankret og dermed en naturlig del af kulturen.   

Der er stor ledelsesmæssig opmærksomhed på at følge arbejdet med temaer og indsatser på Quistgården. Derudover er fokus på, at lederne på alle kommunens plejecentre mødes kontinuerligt og derved får tid og rum til at sparre med hinanden og ensrette procedurer m.m. på tværs af alle plejecentre, i den udstrækning det giver mening på det enkelte plejecenter.

Det i handleplanen omtalte projekt omkring arbejdet med at nedbringe sygefravær er nu i gang, og der er ansat to sygefraværskonsulenter, som driver projektet. Alle ledere var den 10. november 2023 indbudt til fælles opstart af projektet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.  

 

9. Status på friplejehjem (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget har ønsket en status på friplejehjem i Slagelse Kommune.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Status er, at de to friplejehjem, som etableres af Danske Diakonhjem og OK Fonden i Slagelse Kommune, begge er under opførsel og har holdt rejsegilde.

Danske Diakonhjem opfører 63 plejeboliger. De forventer at åbne, så de første beboere kan flytte ind i februar 2024, og at der flytter 10 beboere ind hver måned. Alle boliger forventes beboet i sommeren 2024. 

OK Fonden opfører 75 boliger, fordelt med 25 boliger på 3 etager. De forventer, at de første beboere kan flytte ind i december 2024. Hver etage vil rent bygningsmæssigt blive opdelt i 2 afdelinger med henholdsvis 12 og 13 boliger. De første 25 boliger forventes at være beboet i løbet af første halvår 2025. De næste 25 boliger forventes er være beboet i løbet af sidste halvår af 2025 og de sidste 25 boliger i første halvår 2026.

Friplejeboligordningen blev etableret i 2007 for at styrke borgerens frie valg af bolig indenfor plejeområdet. Loven medfører konkret, at borgere, der er visiteret til en plejebolig af kommunen, frit kan vælge mellem en kommunal plejebolig og en friplejebolig. Samarbejdet mellem et friplejehjem og kommunen skal ske inden for den til enhver tid gældende lovgivning på området.

Slagelse Kommune er i dialog med de to friplejehjem om en samarbejdsaftale, som beskriver rammerne for samarbejdet mellem friplejehjem og kommune. Indholdet består overordnet set af følgende hovedområder:

  • Generelle aftaleforhold
  • Visitation
  • Sygepleje og sygeplejeartikler
  • Træning
  • Afregning
  • Kommunens omsorgssystem og udveksling af oplysninger
  • Tilsyn
  • Magtanvendelse
  • Samarbejde i øvrigt.

Sideløbende med dialogen om samarbejdsaftaler har Slagelse Kommune udarbejdet udkast til takster, som skal anvendes til afregning for de borgere i Slagelse Kommune, som vælger at bo på et af friplejehjemmene. Taksterne skal svare til de udgifter, som kommunen har ved at drive kommunale plejecentre. Det betyder, at der ud over de rene driftsudgifter til medarbejderløn m.m. skal indregnes overhead af alle følgeomkostninger i andre områder i kommunen, f.eks. løn- og IT-administration, bygningsdrift m.m. Taksterne er udarbejdet jævnfør ny takstmodel og -vejledning, som Kommunernes Landsforening har udgivet.

Indhold i takster og samarbejdsaftaler er i tæt sammenhæng, da nogle ydelser afregnes af kommunen til friplejehjem via takst, og andre ydelser leveres af kommunen på/til friplejehjemmene. Eksempler på denne type ydelser er; akutteam, hjælpemidler, inkontinenssygepleje, velfærdsteknologisk bistand m.m. Dialogen med friplejehjemmene er ikke afsluttet, og samarbejdsaftalerne i deres endelige form er derfor ikke på plads. Det betyder, at aftaler om, hvem der leverer hvilke ydelser, ikke er endelig aftalt endnu. Når samarbejdsaftalerne er underskrevet af begge parter, vil de blive forelagt Seniorudvalget til orientering.

Taksterne er pt. hos kommunens eksterne revision til gennemsyn, og der er dialog med begge friplejehjem i forhold til indhold og beregningsgrundlag.

Det praktiske samarbejde og relationsdannelsen mellem Slagelse Kommune og Friplejehjemmet Danske Diakonhjem er i gang, da der er en række samarbejdsprocedurer, serviceniveau, kliniske instrukser m.m., som skal aftales og formidles. Primært myndighedsafdelingen vil fremadrettet få et tæt samarbejde med begge friplejehjem, helt på lige fod med de kommunale plejecentre. Derudover er der dialog i forhold til alle de praktiske ting som f.eks. oprettelse af systemadgange i omsorgssystemet og planlægning af undervisning i den måde, Slagelse Kommune anvender og har opbygget systemet, afregningssystemer m.m. Tilsvarende samarbejde påbegyndes med OK-Fondens Friplejehjem i det nye år.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse nr. 1162, af 26. oktober 2017 om friplejeboliger

Bekendtgørelse nr. 1170 af 30. september 2015 om kommunalbestyrelsens fastsættelse af afregningspriser for ydelser efter serviceloven i forhold til friplejeboligleverandører

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at etableringen af friplejehjemmene følger tidsplanen, og at samarbejdet mellem kommune og friplejehjem fungerer tilfredsstillende for begge parter.

Kommunes myndighed på plejeboligvisitationsområdet følger køb og salg af pladser til friplejehjem på lige fod som køb og salg til eksempelvis andre kommuner. Det samme gælder udviklingen i venteliste til såvel kommunale plejecentre som friplejehjem. Derudover er der fokus på, hvordan etableringen af friplejehjemmene påvirker rekrutteringssituationen til plejecentrene.

Denne sag har sammenhæng til den igangværende analyse på udvalgte fokusområder af              ældreområdet og det specialiserede voksenområde.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Når samarbejdsaftale er underskrevet, vil denne blive forelagt Seniorudvalget til orientering.

10. Evaluering af brugerstyrede aktivitetslokaler (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget har ønsket en evaluering af de brugerstyrede aktivitetslokaler.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget sagen til orientering.

Sagens indhold

Seniorudvalget indstillede på mødet den 10. januar 2023 til Økonomiudvalget, at de ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven skal anvendes til lokaler, hvor frivillige, foreninger, brugere m.fl. selv kan drive aktiviteter.

Økonomiudvalget behandlede sagen på mødet den 23. januar 2023 og godkendte Seniorudvalgets indstilling med følgende tilføjelse: ”Økonomiudvalget bemærker, at fastholdelse af aktiviteter i bygningerne får betydning for besparelsespotentialet i forhold til optimering af den kommunale bygningsmasse. Aftaler om frivillige aktiviteter i bygningerne skal indgå i den samlede prioritering i kommunens bookingsystem. (A) opfordrer supplerende til, at træningsmaskiner af hensyn til fremme af sundhedsprofilen kan drives af frivillige på stedet, eller at der optages forhandling med f.eks. Dalmose Hallen, så træningsmaskiner bliver lokalt”.

Det indgik i sagen, at Seniorudvalget får forelagt en sag i slutningen af 2023, hvor brugen af ordningen evalueres. I sagen vil der også indgå en evaluering af de udgående aktiviteter fra Midgård til Alliancehaven og Kongehavecentret.

Administrationen har foretaget evaluering af de brugerstyrede aktivitetslokaler:

Alliancehaven

  • Det er nu beboerafdelingsbestyrelsen i Alliancehaven, der nu arrangerer aktiviteter sammen med FOB's venner og FOB's hovedkontor. Den 1. december 2023 genåbner caféen i Alliancehaven organiseret af FOB's venner. Fra januar 2024 styrkes brugen af træningslokalet med frivillige instruktører.
  • Der er forskellige aktiviteter i Alliancehaven som sjov motion, strikkeklub og curling
  • I forbindelse med at Alliancehaven blev nedlagt som aktivitetscenter og omdannet til brugerstyrede lokaler, blev det besluttet, at medarbejdere fra Aktivitetscentret Midgård skulle stå for udekørende aktiviteter i Alliancehaven. Status på disse er, at der i starten blev afholdt lidt socialt samvær med kaffe og kage. Men da det er oplevelsen, at der er mange frivillige kræfter i Alliancehaven, som giver en masse liv i huset, kører disse aktiviteter ikke øjeblikket. Der er indledt dialog med afdelingsbestyrelsen i Alliancehaven om, hvilket behov de ser, og hvilke ønsker de har.

Kongehavecentret

  • De brugerstyrede lokaler anvendes af flere forskellige brugere til aktiviteter som f.eks. patchwork, frimærkeklub, mandagshygge, stolegymnastik, strikning og kulturgruppe. Derudover afholdes lungetræning en gang om ugen
  • I forbindelse med at Kongehavecentret blev nedlagt som aktivitetscenter og omdannet til brugerstyrede lokaler, blev det besluttet, at medarbejdere fra Aktivitetscentret Midgård skulle stå for udekørende aktiviteter til Kongehavecentret. Status på disse er, at der er socialt samvær en fredag om måneden hvor de brugere, der ikke har mulighed for at komme til aktiviteter i Midgård, mødes til kaffe, en snak, sang, højtlæsning m.m. i Kongehavecentret. Derudover har aktivitetscentrene en frivillig, som står for socialt samvær de øvrige tre fredage i hver måned. 
  • I Kongehavecentret har der været udfordringer i forhold til at få reetableret køkkenfaciliteter, så der er mulighed for at genåbne en form for cafe med frivillige kræfter. Det er forventningen, at køkkenfaciliteter bliver etableret inden udgangen af 2023.
  • Det er ikke muligt at etablere træning. Træningsmaskinerne er flyttet, det er sket af sikkerheds- og forsikringsmæssige årsager

Atkærcentret

  • Dalmose Seniorklub har afløst det tidligere Atkærcenters Brugerråd. Dalmose Seniorklub har  god tilslutning til arrangementer og pt. ca. 105 medlemmer på deres facebookside.
  • Der afholdes bankospil, foredrag, kor, sjov motion, porcelænsmaling og strik. Derudover er der brugergruppe der har træværksted i kælderen og cykelture om sommeren.
  • Til bankospil og foredrag har der været ca. 60 deltagere. Øvrige aktiviteter svingende deltagerantal.
  • Det praktiske omkring nøgler mm. fungerer fint.
  • Deltagerne i bankospil betaler et medlemskort, hvor pengene går til arrangementer, kaffe og kage. Der forventes at være penge til en bustur i 2024.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er kommet god gang i flere aktiviteter i de brugerstyrede aktivitetslokaler på både Alliancehaven, Kongehavecentret og Atkærcentret. Udviklingen peger i retning af, at der med tiden kan komme gang i flere aktiviteter, efterhånden som muligheden bliver mere kendt.

Der er løbende fokus på behovet for de udekørende aktiviteter fra Midgård.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget forelægges ny evaluering på mødet i december 2024.  

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Helle Dalsgaard (F) orienterede om møde i Kommunalt Lægeligt Udvalg.

Administrationen orienterede om:

  • Rådmandshaven
  • Boliger ved Stillinge Plejecenter
  • Borgersag
  • Sygefraværsprojekt
  • Vikarudgifter

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen. Der gives orientering om

  • Status på projekt om sygefraværsindsats

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede følgende emner:

  • Tiltag SOSU-elever med status og evaluering i 3. kvartal 2024 samt muligheder for yderligere tiltag.
  • Kvalitetsstandarder til møde i januar 2024


Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

13. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget besluttede, at der udsendes en pressemeddelelse vedrørende tiltag på SOSU-elever. Formandskabet er afsender på pressemeddelelsen.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling 

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.