Kompetence
Seniorudvalget
Beslutningstema
Seniorudvalget kan godkende forslag vedrørende omprioritering af midler i rehabiliteringsindsatsen forud for høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Forslaget går ud på at sikre en mere systematisk rehabiliteringsindsats, som lever op til de nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Dette skal ske ved, at de midler, som tidligere har været brugt til rehabilitering i hjemmeplejen, fremover skal bruges til at styrke rehabilitering på tværs af hele ældreområdet. Det drejer sig om 3.1 mio. kr. af midlerne til bedre bemanding. Den nye rehabiliteringsindsats skal forankres i Sundhed og Træning, og vil blive udført i tæt samspil med indsatsen på de midlertidige pladser.
Indstilling
Chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Seniorudvalget godkender forlaget vedrørende omprioritering af 3,1 mio. kr. til at udvikle og drifte en systematisk model for rehabilitering på ældreområdet. Dette forud for høring af forslaget i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Sagens indhold
I forbindelse med at Sundhedsstyrelsen har udgivet nye anbefalinger for rehabiliteringsindsatsen i kommunerne, har administrationen udarbejdet et forslag til at omprioritere midler fra bedre bemanding på 3.1 mio. kr. til at udvikle og drifte en ny model for rehabilitering. Den nye model skal sikre mere systematiske rehabiliteringsforløb på hele ældreområdet. Midlerne har hidtil været udmøntet til rehabiliteringsindsatsen i hjemmeplejen.
Med systematisk menes en rehabiliteringsmodel, der sikrer:
- systematisk inddragelse af borgeren i at sætte mål for forløbet
- systematik i opfølgning og eventuel justering af målet for forløbet
- systematisk inddragelse af velfærdsteknologi og civilsamfundets ressourcer
- systematik i det tværfaglige samarbejde. Dette ved at sikre arbejdsgange, der er kendte af alle omkring borgeren.
Udover de nye anbefalinger for rehabilitering har forslaget baggrund i teksten fra Budgetaftale 2024-27, som siger:
"Forligspartierne er enige om, at målet i højere grad må være at bevare borgernes funktionsniveau, så de får mulighed for at leve et selvstændigt og værdigt liv med flest mulige gode leveår. Der skal tænkes i løsninger, der frigør personaleressourcer og fastholder blikket på kerneopgaven - og det skal i høj grad ske ved at inddrage borgernes nuværende og potentielle ressourcer så tidligt som muligt. Derfor har budgetforligspartierne ikke reduceret på personlig pleje i 2024, men har i stedet besluttet, at der skal sættes gang i en systematisk rehabiliteringsdagsorden".
Samtidig viste hjemmeplejens brugertilfredshedsundersøgelse, at færre borgere i 2023 (55 %) i forhold til i 2020 (64 %) kendte til muligheden for at genvinde tabte funktioner. Administrationen vurderer derfor, at der er behov for at arbejde med en mere systematisk tilgang til rehabilitering.
Sådan har midlerne være anvendt indtil nu
Fra 2018 har der på finansloven været afsat en pulje til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre. Midlerne har, til og med 2021, været udmøntet på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne til ministeriet.
Fra 2022 overgik midlerne til at blive udmøntet via bloktilskuddet til kommunerne. I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2022 er midlerne overført permanent til Seniorudvalgets budgetramme. På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. oktober 2021 punkt 10 blev det besluttet, at midlerne fra 2022 og frem skulle anvendes til personaleressourcer i hjemmeplejen, på plejecentre og hos rehabiliteringsterapeuter, med det formål at øge det rehabiliterende sigte. Midlerne blev fordelt på følgende områder:
- Drift af midlertidige pladser på Blomstergården
- Øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgernes private hjem med afsæt i borgers eget mål
- Øget bemanding omkring neurorehabilitering i borgers eget hjem
- Ansættelse af hjemmeterapeuter.
I 2023 er midlerne fra punkt 2 ovenfor anvendt til at dække en del af de besparelser, som Seniorudvalget ikke har kunnet gennemføre i budget i 2023, dette jævnfør beslutning på Seniorudvalgets møde den 10. januar 2023 punkt 4.
Omprioriteringen i denne sag omhandler den del af midlerne, der tidligere er prioriteret til hjemmeplejen jævnfør punkt 2 ovenfor. En omprioritering af midlerne fra 2024 og frem vil derfor ikke få konsekvens for personalesammensætning ved nuværende udmøntning.
Ud over midler fra bedre bemanding er der også budget til rehabiliteringsindsatser på midlertidige forløb på de midlertidige pladser, hvor der er ansat terapeuter. Samt i Sundhed og Træning, hvor der er ansat hjemmeterapeuter, der primært udfører rehabiliteringsindsatser rettet mod borgere, der modtager hjemmepleje.
Administrationen vurderer, at midlerne fra punkt 2 har været brugt efter hensigten, men at det ikke har været muligt at følge op på om indsatserne har bidraget til øget rehabilitering.
Det er administrationens vurdering, at den nuværende rehabiliteringsindsats ikke lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring systematik, og en samling af midlerne kan understøtte en mere systematisk og borgerinddragende indsats jævnfør Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Nye anbefalinger for rehabilitering på ældreområdet
I december 2023 udgav Sundhedsstyrelsen nye anbefalinger, der understreger vigtigheden af en rehabiliterende tilgang, der fokuserer på borgeren og tager udgangspunkt i den ældre borgers perspektiv og livssituation. Det betyder, at borgeren systematisk skal involveres i beslutningsprocessen og fastsættelsen af mål i hele forløbet, med udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker, håb og drømme. Det indebærer inddragelse af civilsamfundets ressourcer, velfærdsteknologi og fokus på fastholdelse af rehabiliteringsforløbets målsætninger for den enkelte ældre borger, også efter endt rehabiliteringsforløb.
Forslag til omstilling til en systematisk rehabiliteringsmodel på ældreområdet
En omstilling af rehabiliteringsindsatsen, så den lever op til de nye anbefalinger, kræver involvering af ledelsen, flere afdelinger og medarbejdergrupper. Der vil være behov for kompetenceudvikling, ændring af arbejdsgange og udvikling af nye værktøjer, der kan understøtte borgerinddragelse, fælles beslutningstagning, målsætning og evaluering. Undervejs i udviklingen af ny model, vil der være fokus på at inddrage borgerperspektiv på relevante indsatser i modellen.
I 2024 vil midlerne blive anvendt til at udvikle og teste en model for den fremtidige struktur af rehabiliteringsopgaven, herunder en model til systematisk indhentning af oplysninger og data fra målgruppen for rehabiliteringsforløb. Dette arbejde skal bygge på de tidligere erfaringer fra WIPP-projektet på forebyggelsesområdet i Slagelse Kommune. I WIPP-projektet får borgerne et spørgeskema, som de skal udfylde før tilbud om hjemmebesøg. Ud fra borgerens svar kan tilbuddet skræddersys, så borgere får et tilbud, som passer til behovet. Samtidig skal der arbejdes på, at der ved en struktureret tilgang indtænkes velfærdsteknologiske løsninger tidligt i indsatsen og muligheder for hjælp til selvhjælp, særligt for at sikre fastholdelse af opnåede resultater.
Fra efteråret 2024 anvendes midlerne til kompetenceudvikling og træning af frontpersonalet i den nye systematiske tilgang til rehabilitering. Dette med afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, en involverende proces i organisationen, udvikling af arbejdsgange, opsætning af systemer i forhold til ensartet praksis for dokumentation og dataindsamling, planlægning af undervisning med mere.
Fra 2025 forventer administrationen, at den nye systematiske rehabiliteringsmodel er færdigudviklet, og midlerne anvendes til den fremadrettede drift af modellen, som inkluderer, at der hovedsageligt afsættes midler til personaleressourcer tæt på borgeren.
Borgerne vil i hele forløbet forsat kunne tilbydes rehabiliteringsforløb og der vil også fremover tilbydes rehabiliteringsforløb i borgernes hjem i samarbejde med relevant personale. For borgeren er målet at den største forskel ligger i, at flere kan tilbydes strukturerede forløb.
Høring af forslaget til relevante råd
Hvis Seniorudvalget godkender forslaget til omprioritering af de 3.1 mio. kr. til at udvikle og drifte en systematisk rehabiliteringsmodel for hele ældreplejen, vil forslaget blive sendt i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte før endelig godkendelse i Seniorudvalget.
Handlemuligheder
Seniorudvalget har følgende handlemuligheder for prioritering af de 3.1 mio. kr.:
- godkende forslaget om at omprioritere de 3.1 mio. kr. til at udvikle og drifte en ny systematisk rehabiliteringsmodel på hele ældreområdet.
Fordelen ved at anvende midlerne til dette er, at der udvikles en model for systematisk rehabilitering i ældreplejen og derved medvirker midlerne til at fremtidssikre ældreplejen.
- Forsætte den tidligere anvendelse til rehabiliteringsindsatsen i hjemmeplejen.
Fordelen ved at anvende midlerne til dette er, at hjemmeplejen forsat selv kan iværksætte rehabiliteringsindsatser. Ulempen er, at det ikke udvikler en systematisk rehabiliteringsmodel, som kan leve op til de nye anbefalinger på området.
- En alternativ prioritering af midlerne. Seniorudvalget skal angive, hvad midlerne skal anvendes til, hvis udvalget vælger denne mulighed.
Retligt grundlag
Finansloven og Byrådets Budgetaftale for 2024-2027.
Serviceloven §83a, som beskriver at kommunen skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for personlig og praktisk hjælp.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Hvis Seniorudvalget godkender indstillingen, vil forslaget til omprioritering af midlerne til en ny systematisk rehabiliteringsmodel blive sendt i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Herefter vil Seniorudvalget få forslaget, med eventuelle ændringer som følge af høringssvar, til endelig godkendelse.