7. Status vedr. Afdeling Opkvalificering (O)
7.    Status vedr. Afdeling Opkvalificering (O)
Sagsnr.: 330-2021-29049Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-134037Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Social- og Beskæftigelsesudvalget.  |
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på
afdelingen for Opkvalificering - herunder målgrupper, indsatser og
samarbejdspartnere samt områdets udvikling i forbindelse med COVID-19-pandemien
og igangsatte initiativer.
Sagens indhold
Med afsæt i beskæftigelsesministerens
mål og Slagelse Kommunes beskæftigelsesplan arbejdes der i Opkvalificering med
at sikre beskæftigelsesindsatsen for ca. 1.100 aktivitetsparate borgere. Det
sker med afsæt i en defineret agenda for afdelingen:
-Â Â Â Â Â
Nutidig
myndighedshåndtering
-Â Â Â Â Â
Borgere deltager mere
i egen og andre borgers sager
-Â Â Â Â Â
Samarbejdet udvikler
-Â Â Â Â Â
Virksomme løsninger
Herudfra arbejder
afdelingen med udvikling af opgaver og samarbejder i takt med et stort fokus på
sikker drift, der går gennem et fokus på ansvarlighed til egne opgaver og
gennem en feedback kultur, der giver den enkelte medarbejder mulighed for selv
at tage ansvar.
Borgeren møder
Jobcenter Slagelse
NÃ¥r en borger
over 30 år søger om kontanthjælp starter borgeren med en visitationssamtale,
hvor en sagsbehandler visiterer borgeren enten som jobklar (borgere, der
umiddelbart vil kunne komme i job) eller som aktivitetsparat (borgere med
udfordringer ud over ledighed). Herefter tildeles borgeren en koordinerende
sagsbehandler, som borgeren skal have fire samtaler med inden for det første
halve år. Herefter aftales samtaleniveauet mellem borger og sagsbehandler. Det
kaldes kontaktforløbet.
Borgeren og
sagsbehandleren udarbejder sammen en plan (Min Plan), der hjælper borgeren
tættere på arbejdsmarkedet gennem en helhedsorienteret indsats. Indsatsen skal
afspejle de individuelle behov og være en jobrettet hjælp. Indsatsen vil typisk
indeholde et eller flere vejlednings- og opkvalificeringstilbud rettet mod job
på arbejdsmarkedet.
Et nyt internt
tilbud
Opkvalificering
opstarter et tilbud - i takt med at der bliver åbnet for
beskæftigelsesindsatsen - der hedder TJEK IND. Tilbuddet indeholder muligheden
for at komme direkte fra visitationssamtalen til tilbuddet og straks gå i gang
med at få lavet Min Plan (borgerens plan) og i flere tilfælde også at starte
parallelle indsatser op.
Til tilbuddet er
der knyttet en jobkonsulent, en sagsbehandler og der arbejdes på at bygge bro
til andre af Slagelse Kommunes interne tilbud; eksempelvis til Center for Ældre
og Sundhed.
Et tilpasset
internt tilbud
I Opkvalificering
er der 7 jobkonsulenter ansat, som har hjulpet borgerne med at komme i praktik
mm.
I forbindelse med
COVID-19 situationen er der blevet arbejdet med at tilpasse deres opgaver så
der nu er et tydeligere fokus på arbejdsmarkedet og et fokus på, at det er et
tidsbegrænset tilbud. Tilbuddet hedder nu TJEK UD.
Anden aktør
hjælper med indsatsen
Det er afgørende,
at afdelingen har nogle dygtige samarbejdspartnere, som er specialiserede
omkring arbejdet med mennesker og tilbud, der retter sig mod
beskæftigelsesindsatsen og borgergruppen. Derfor er der lagt kræfter i at sikre
ordentlige samarbejdsklimaer med de eksterne aktører, hvilket aktuelt betyder,
at Opkvalificering er godt dækket ind via den nuværende tilbudsvifte.
Udvikling
Det at arbejde
med mennesker i beskæftigelsesindsatsen fordrer, at man holder sig ajour med
tiden og de kommende trends.
Tre ting som
afdelingen stiller skarp på er borgere med anden etnicitet end dansk, ensomme
mænd og det faktum, at borgeres forskellighed kræver forskellige løsninger.
I afdelingen
arbejdes der med et projekt der hedder PUMA (Progression, Uddannelse, MÃ¥l og
Arbejdsmarked). Projektet har to mål. Det ene og det vigtigste er at give
kvinder med anden etnicitet end dansk et tilbud, der hjælper dem i arbejde
eller i uddannelse. Det andet mål er at give afdelingen den erfaring, der gør,
at afdelingen fremover hurtigere får brudt ledighedsmønstret for denne
målgruppe.
I målgruppen er
der en gruppe af ensomme mænd med komplekse problemstillinger fx misbrug,
indelukkethed etc. Derfor starter afdelingen et tilbud op i sensommeren, hvor
18 ensomme mænd er i et udendørstilbud, hvor der gennem en række aktiviteter
åbnes op for dialogen, og hvor der ved støtte fra jobkonsulenter findes job,
praktikker eller andet.
Afdelingen har
historisk været begrænset af de tildelte ressourcer (39% færre midler til
enhedsomkostninger; M-PLOY servicetjek – opsamling og optimeringskatalog 2021).
Det har givet en form for tunnelsyn, hvor medarbejderne havde mistet troen på
at kunne finde de rigtige løsninger for den enkelte borger. For at understøtte
den genfundne vilje til at gøre en forskel er der arbejdet målrettet efter at
have en tilbudsvifte, der indeholder tilbud der i højere grad er supplerende
end de er kvantitative.
Retligt grundlag
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at indsatsen
for målgrupperne i Afdelingen for Opkvalificering fortsætter i samme retning,
og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i
Beskæftigelsesplanen 2021-2022.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen
indstiller,
1.  Â
at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering