Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 3. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2021-87838                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt med bemærkning om, at Morten Hass Augustsen (V) deltager i mødet online.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2021-87877                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.

Helle Blak (UFP) orienterede om en personlig oplevelse i mødet med Slagelse Kommune.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2021-134044                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de seneste nøgletal, og kan på den baggrund drøfte effektopfølgning på beskæftigelsesplanens politiske mål, samt opfølgning på øvrige nøgletal.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de udpegede politiske mål ift. Beskæftigelsesplanen samt øvrige fremlagte nøgletal.

Nedenstående skema opsummerer kommunens rangering ift. de 7 politiske mål i relation til landsplan. Skemaet viser Slagelse Kommunes afvigelse (+/-) i procentpoint, i forhold til det landsdækkende niveau.

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte punktet.

Vurdering

Der kan være behov for at fokusere på henholdsvis mål 3, 4 og 6, da Slagelse Kommune her, sammenholdt med landsplan og sammenlignelige kommuner, rangerer lavt.

Beskæftigelsen for borgere (mål 3), der er bosat i kommunen, er lavere end på landsplan og der kan antages en sammenhæng til udviklingen i mål 4, der indikerer en stigning i antallet af borgere tilmeldte som ledige. Der er kommet nye opdaterede tal for flygtninge i beskæftigelse, hvor der ses et fald i andelen, der er i beskæftigelse fra 4. kvartal 2019 (Andel i beskæftigelse 39 %) til 4. kvartal 2020 (Andel i beskæftigelse 28 %). Nationalt og i sammenlignelige kommuner ses der et samtidigt fald, sandsynligvis begrundet i den nationale COVID-19 situationen. Faldet i Slagelse er dog markant, og bør være genstand for opmærksomhed.  

Belyses beskæftigelsestallene på alder fremgår det, at det primært er for målgruppen af unge under 15 år og op til 24 år, at der er tabt flere lønnede timer. Det vil sige, at det større fald i lønnede timer især er sket blandt ungarbejdere og studerende, samt unge der er blevet afskediget og i stedet er påbegyndt en uddannelse.

Opgørelser fra Regeringens Økonomiske Redegørelser, december 2020 viser, at Slagelse Kommune er overrepræsenteret med andelen af arbejdspladser inden for de mest udsatte serviceerhverv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter nøgletallene for beskæftigelsesområdet.

Bilag

330-2021-147442

Bilag 1_Nøgletal - Effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen - april 2021

330-2021-147446

Bilag 2_Nøgletal - Diverse statistikker for beskæftigelsesområdet - april 2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

4. Budgetopfølgning 2 for 2021 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning 2 for 2021 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-5307                 Dok.nr.: 330-2021-132569                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet nyt budgetopfølgningskoncept, hvor der primært sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder – herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner der kræver særlige indsatser i 2021 forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2020 godkendt af byrådet d.23.marts 2021.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 40,17 mio. kr. Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

Ved budgetlægningen for 2021 indlagde man en forventning om at samfundet forblev åbent, og at der ville være en stabilitet i udviklingen af personer på offentlig forsørgelse. Nedlukning af samfundet hele 1. kvartal af 2021 har haft en negativ effekt på mængden af borgere på primært A-dagpenge og sygedagpenge.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

For området vedrørende boligplacering af udlændinge og Slagelse sprogcenter er vedhæftet handleplaner.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ved udmøntning af midler til prøvehandlinger ved budgetopfølgning 1, blev midler vedr. prøvehandlinger under Social- og Beskæftigelsesudvalget placeret på ikke korrekte funktioner.

Det indstilles derfor at der omplaceres 268.021 kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget(serviceudgift) til Økonomiudvalget(serviceudgift), samt 140.000 kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget(serviceudgift) til Social- og Beskæftigelsesudvalget(overførselsudgift) til prøvehandlinger.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Overførselsudgifter

Serviceudgifter

Serviceudgifter

02.01

02.01

01.02

140

-408

 268

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

0 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen kommentarer

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.   at  Budgetopfølgning 2. for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.   at  Der fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (pol2.01 – serviceudgift) til Økonomiudvalget (pol1.02 – serviceudgift) budgetomplaceres 268.021 kr., samt fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (pol2.01 – serviceudgift) til Social- og Beskæftigelsesudvalget (pol2.01 – overførselsudgift) budgetomplaceres 140.000 kr. til prøvehandlinger. 

Bilag

330-2021-136426

Bilag 1. Budgetopfølgning 2 for SBU

330-2021-140991

Handleplan midl. boliger - Budgetopfølgning 2

330-2021-140997

Handleplan Slagelse Sprogcenter - Budgetopfølgning 2

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Ad 1 Handleplan vedr. RÃ¥dgivning og Udbetaling godkendes. Handleplan vedr. Slagelse Sprogcenter godkendes ikke.

Helle Blak (UFP) er bekymret for konsekvenserne af den handleplan, der er lagt for Sprogcenteret og peger på, at der bør være en drøftelse af de politiske målsætninger med det at have et sprogcenter. Bekymringen bakkes op af (A), (V) og (Ø).

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker en sag på ved næste udvalgsmøde, hvor forholdene omkring Slagelse Sprogcenter specificeres yderligere, herunder beskrives handlemuligheder med dertilhørende konsekvenser både økonomisk og kvalitetsmæssigt.

I forbindelse med behandlingen af sagen ønsker udvalget at drøfte de politiske målsætninger med at have et sprogcenter.

Ad 2 godkendt.

5. Småjob (B)

5.     Småjob (B)

Sagsnr.: 330-2021-29333               Dok.nr.: 330-2021-135902                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget godkende tillægsbevilling til småjobordningen for unge på uddannelseshjælp.

Sagens indhold

Byrådet besluttede i budgetaftalen 2020-2023 (punkt 14), at der afsættes midler til etablering af op mod 100 småjobs til unge under 30 år på uddannelseshjælp og/eller studiejobs til unge studerende. Der var afsat 3 mio. kr. til dette i 2020 stigende til 7 mio. kr. i 2023.

I ordningen udbydes job af 6 måneders varighed, med mulighed for 6 måneders forlængelse. Det primære mål er den unges indtræden på en uddannelse eller i et job fremskaffet på almene vilkår.

Ordningen er en succes for flere unge, da det har vist sig, at de unge der har fået en ansættelseskontrakt udviser mere selvværd begrundet i den succes for de unge i at være selvforsørgende.

Flere af de unge er gået i ordinær uddannelse eller arbejde efter endt småjob. For de unge hvor det endnu ikke er lykkedes er der i stedet arbejdet på, at få belyst indenfor hvilke områder de, på sigt, vil kunne varetage et arbejde og hvilke uddannelsesvalg de skal gå i retning af.

Det har hjulpet de unge til at få bevist deres egne ressourcer og kompetencer og flere af dem er vendt tilbage med positive tilbagemeldinger på, at de har fået mere tro på sig selv.

41 % af de unge der har afsluttet et småjob, er gået i ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Det forventes at stige i takt med at samfundet åbner op igen.

Det afsatte budgetbeløb for 2020 og 2021 er allerede afholdt. Der ønskes mulighed for at den nuværende kadance, hvor der konstant er ca. 70 unge i et småjob bibeholdes. Det vil betyde, at der for 2021 skal tilføres et budget på 5,45 mio. kr. Denne tilførsel indeholder et større budgetbehov for 2021, samt et merforbrug for 2020.

Finansieringen vil ske delvist via mindreforbruget på uddannelseshjælp, samt kassefinansiering i 2021. I overslagsår vil der være en tilførsel til kassen. 

Retligt grundlag

Budgetaftale 2020-2023

Handlemuligheder

A.    Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge at indstille tillægsbevillingen til Økonomiudvalget og Byrådet. I det tilfælde vil det betyde, at der kan indgå flere unge i ordningen i 2021, hvorved flere vil blive selvforsørgende og der vil kunne ses en besparelse på uddannelseshjælp.

B.    Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge ikke at indstille tillægsbevilling til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Derved kan der ikke indgå flere unge i ordningen i 2021.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at der tilføres midler til området, da ordningen har vist sig at have en meget positiv effekt på de unge, samt en gunstig økonomisk effekt på forsørgelsesudgiften.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ansættelse af de unge og administrationen af projektets midler er forankret i HR. Derfor er det under deres budgetområde at bevillingen skal lægges. Efter tillægsbevilling vil den samlede ramme i 2021 udgøre 10,5 mio. kr. Finansiering i 2021 sker delvist ved besparelse på uddannelseshjælp. Resten via tillægsbevilling fra kassen. I overslagårene vil der tilgå midler til kassen fra forsørgelsesudgifterne.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift (Serviceudgift)

 01.02

5.450 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Drift (Overførselsudgift)

 02.01

-4.000 

-1.600 

-1.600 

-1.600

Kassen

 

-1.450 

1.600 

1.600 

1.600

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Økonomiudvalget beslutter

1.    at godkende tillægsbevilling til småjobordningen for unge på uddanelseshjælp.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt med bemærkning om, at Social- og Beskæftigelsesudvalget løbende ønsker at blive orienteret om udviklingen inden for småjob, herunder en redegørelse for hvilke besparelser der er på forsørgelsesudgifterne og beskrivelse af de unge, der får småjobs. Ligeledes ønsker udvalget orientering om resultaterne heraf i forhold til, hvor mange der går videre i job og uddannelse.

(V) anmoder Arbejdsmarkedschefen om at give sit syn på småjob. Hertil svarede Arbejdsmarkedschef Peter Sidelmann, at han ser småjobordningen som perspektivrig, og at en udfordring er, at sikre det rette match mellem job og ung.

6. Budgetdialogproces: Input fra borgere og interessenter (D)

6.     Budgetdialogproces: Input fra borgere og interessenter (D)

Sagsnr.: 330-2021-29051               Dok.nr.: 330-2021-134040                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte de input, der er modtaget fra borgere og interessenter i forbindelse med budgetdialogprocessen for budget 2022-2025.

Sagens indhold

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved deres møde den 12. april 2021, at følge handlemulighed A i forhold til, hvordan budgetdialogprocessen 2021 skulle foregå. Derfor blev den flyer, som udvalget godkendte udsendt til SektorMED i Center for Arbejdsmarked og Integration, Lokalt Arbejdsmarkedsråd, private og statslige partnerskabsvirksomheder samt alle borgere med en aktiv sag i Jobcenter Slagelse. Derudover blev der via Slagelse Kommunes Facebookside delt et opslag, som bredt inviterer til, at der kan fremsendes input til udvalget.

Jf. beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 11. januar 2021, skal udvalget ved deres møde den 3. maj 2021 samle op på input fra borgere og interessenter. Dette for at kunne følge planen for Budget 2022-2025, som udvalget ligeledes godkendte ved deres møde den 11. januar 2021.

Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved deres møde den 12. april 2021, at deadline for fremsendelse af input var onsdag den 28. april 2021. Det blev tillige besluttet, at de input der modtages, løbende videresendes til udvalget, da deadline for fremsendelse heraf ligger senere end udsendelse af dagsorden til udvalgets møde den 3. maj 2021. Der er således ikke udarbejdet en samlet oversigt over indkomne forslag.

Retligt grundlag

Vedtaget politisk budgetproces for budget 2022-2025. 

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte de indkomne forslag for på den baggrund at definere nogle områder, som udvalget vil fokusere på i de kommende budgetforhandlinger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Social- og Beskæftigelsesudvalget bør være opmærksomme på de følger, der kan være forbundet med gennemførsel af indkomne forslag, herunder økonomiske og lovgivningsmæssige konsekvenser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter de input, der er modtaget fra interessenter og borgere.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Der er modtaget en del forslag, som udvalget har drøftet. Flere af forslagene kan tænkes ind i en eventuel senere drøftelse om et frikommuneforsøg.

Social- og Beskæftigelsesudvalget takker de borgere, der har vist interesse og taget aktivt del i dialogen.

7. Status vedr. Afdeling Opkvalificering (O)

7.     Status vedr. Afdeling Opkvalificering (O)

Sagsnr.: 330-2021-29049               Dok.nr.: 330-2021-134037                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på afdelingen for Opkvalificering -  herunder målgrupper, indsatser og samarbejdspartnere samt områdets udvikling i forbindelse med COVID-19-pandemien og igangsatte initiativer.

Sagens indhold

Med afsæt i beskæftigelsesministerens mål og Slagelse Kommunes beskæftigelsesplan arbejdes der i Opkvalificering med at sikre beskæftigelsesindsatsen for ca. 1.100 aktivitetsparate borgere. Det sker med afsæt i en defineret agenda for afdelingen:

-      Nutidig myndighedshåndtering

-      Borgere deltager mere i egen og andre borgers sager

-      Samarbejdet udvikler

-      Virksomme løsninger

Herudfra arbejder afdelingen med udvikling af opgaver og samarbejder i takt med et stort fokus på sikker drift, der går gennem et fokus på ansvarlighed til egne opgaver og gennem en feedback kultur, der giver den enkelte medarbejder mulighed for selv at tage ansvar.

Borgeren møder Jobcenter Slagelse

Når en borger over 30 år søger om kontanthjælp starter borgeren med en visitationssamtale, hvor en sagsbehandler visiterer borgeren enten som jobklar (borgere, der umiddelbart vil kunne komme i job) eller som aktivitetsparat (borgere med udfordringer ud over ledighed). Herefter tildeles borgeren en koordinerende sagsbehandler, som borgeren skal have fire samtaler med inden for det første halve år. Herefter aftales samtaleniveauet mellem borger og sagsbehandler. Det kaldes kontaktforløbet.

Borgeren og sagsbehandleren udarbejder sammen en plan (Min Plan), der hjælper borgeren tættere på arbejdsmarkedet gennem en helhedsorienteret indsats. Indsatsen skal afspejle de individuelle behov og være en jobrettet hjælp. Indsatsen vil typisk indeholde et eller flere vejlednings- og opkvalificeringstilbud rettet mod job på arbejdsmarkedet.

Et nyt internt tilbud

Opkvalificering opstarter et tilbud - i takt med at der bliver åbnet for beskæftigelsesindsatsen - der hedder TJEK IND. Tilbuddet indeholder muligheden for at komme direkte fra visitationssamtalen til tilbuddet og straks gå i gang med at få lavet Min Plan (borgerens plan) og i flere tilfælde også at starte parallelle indsatser op.

Til tilbuddet er der knyttet en jobkonsulent, en sagsbehandler og der arbejdes på at bygge bro til andre af Slagelse Kommunes interne tilbud; eksempelvis til Center for Ældre og Sundhed.

Et tilpasset internt tilbud

I Opkvalificering er der 7 jobkonsulenter ansat, som har hjulpet borgerne med at komme i praktik mm.

I forbindelse med COVID-19 situationen er der blevet arbejdet med at tilpasse deres opgaver så der nu er et tydeligere fokus på arbejdsmarkedet og et fokus på, at det er et tidsbegrænset tilbud. Tilbuddet hedder nu TJEK UD.

Anden aktør hjælper med indsatsen

Det er afgørende, at afdelingen har nogle dygtige samarbejdspartnere, som er specialiserede omkring arbejdet med mennesker og tilbud, der retter sig mod beskæftigelsesindsatsen og borgergruppen. Derfor er der lagt kræfter i at sikre ordentlige samarbejdsklimaer med de eksterne aktører, hvilket aktuelt betyder, at Opkvalificering er godt dækket ind via den nuværende tilbudsvifte.

Udvikling

Det at arbejde med mennesker i beskæftigelsesindsatsen fordrer, at man holder sig ajour med tiden og de kommende trends.

Tre ting som afdelingen stiller skarp på er borgere med anden etnicitet end dansk, ensomme mænd og det faktum, at borgeres forskellighed kræver forskellige løsninger.

I afdelingen arbejdes der med et projekt der hedder PUMA (Progression, Uddannelse, Mål og Arbejdsmarked). Projektet har to mål. Det ene og det vigtigste er at give kvinder med anden etnicitet end dansk et tilbud, der hjælper dem i arbejde eller i uddannelse. Det andet mål er at give afdelingen den erfaring, der gør, at afdelingen fremover hurtigere får brudt ledighedsmønstret for denne målgruppe.

I målgruppen er der en gruppe af ensomme mænd med komplekse problemstillinger fx misbrug, indelukkethed etc. Derfor starter afdelingen et tilbud op i sensommeren, hvor 18 ensomme mænd er i et udendørstilbud, hvor der gennem en række aktiviteter åbnes op for dialogen, og hvor der ved støtte fra jobkonsulenter findes job, praktikker eller andet.

Afdelingen har historisk været begrænset af de tildelte ressourcer (39% færre midler til enhedsomkostninger; M-PLOY servicetjek – opsamling og optimeringskatalog 2021). Det har givet en form for tunnelsyn, hvor medarbejderne havde mistet troen på at kunne finde de rigtige løsninger for den enkelte borger. For at understøtte den genfundne vilje til at gøre en forskel er der arbejdet målrettet efter at have en tilbudsvifte, der indeholder tilbud der i højere grad er supplerende end de er kvantitative.

Retligt grundlag

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.

Handlemuligheder

Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at indsatsen for målgrupperne i Afdelingen for Opkvalificering fortsætter i samme retning, og med de handlingsinitiativer og indhold, der er lagt op til i Beskæftigelsesplanen 2021-2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.

Kim Thanner Franzpötter, afdelingsleder for Opkvalificering, deltog i drøftelsen.

Social- og Beskæftigelsesudvalget udtrykker ros for den tilgang og vej, der er blevet lagt i arbejdet i afdeling Opkvalificering.

8. Status vedr. Helhedsplanen (O)

8.     Status vedr. Helhedsplanen (O)

Sagsnr.: 330-2021-29053               Dok.nr.: 330-2021-134042                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget udbad sig på mødet d. 12/4-2021 en orientering vedr. arbejdet med en kommende Boligsocial Helhedsplan. Udvalget orienteres derfor om, og kan stille spørgsmål til arbejdet med en kommende Boligsocial Helhedsplan 2021-2025 for Slagelse Kommunes Socialt Udsatte Boligområder: Ringparken, Motalavej og Sydbyen.

Sagens indhold

Kompetencecenteret �En fælles indsats� har i samarbejde med den kommunale administration og Landsbyggefonden arbejdet med indsatser og dertilhørende beskrivelser for en kommende Boligsocial Helhedsplan for årene 2021 til 2025. Udvalget er på sit møde d. 1/3-2021 orienteret om indholdet i de enkelte delaftaler, samt strategisk samarbejdsaftale mellem parterne, som udgøres af:

·         De involverede boligorganisationer

·         De berørte afdelingsbestyrelser i boligområderne

·         Landsbyggefonden

·         Slagelse Kommune

Arbejdet med delaftalerne på de enkelte indsatsområder har taget sit udgangspunkt i Landsbyggefondens principper og retningslinjer for boligsociale helhedsplaner, og Slagelse Kommune har i det foreliggende udkast budt ind med en medfinansiering, der modsvarer Landsbyggefondens principper.

I det foreløbige budget er der samlet i årene 2021-2025 afsat 33,136 mio. kr. Landsbyggefonden bidrager med 22,5 mio. kr. Boligforeningerne bidrager med 3,917 mio. kr. og Slagelse Kommune medfinansierer med 6,719 mio. kr.

Den kommunale medfinansiering udgøres af medarbejderressourcer og findes via en prioritering af eksisterende ressourcer i henholdsvis Center for Arbejdsmarked & Integration, Center for Skole og Center for Kultur & Fritid og afspejler sig konkret i de aktiviteter som kommunen byder ind med i Delaftalerne.

Den kommunale medfinansiering fordeler sig på følgende måde:

FUNKTION

Ã…rlig udgift

Get2Sport koordinator

243100

Kontorhold

30000

Koordination, analyse og sekretariat

149760

Jobkonsulenter/sagsbehandlere CAI

529100

UU-vejledning

128700

Tværgående beskæftigelseskonsulent

529100

Aktivitetsmidler CAI

70000

Total pr. år

1679760

Samlet 4 år

6719040

Retligt grundlag

Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer.

Handlemuligheder

Udvalget kan modtage orienteringen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen,

Bilag

330-2021-147395

Bilag 1_Ny BSH - procesplan

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager ikke orienteringen, men tilslutter sig de kommentarer, som Børne- og Ungeudvalget tog til referat ved deres møde den 12. april 2021:

Udvalget [Børne- og Ungeudvalget] anerkender, at corona-situationen kan have haft en betydning, men påpeger vigtigheden af at sikre en høj grad af beboerinddragelse. Udvalget opfordrer derfor bestyrelsen til at gå i dialog med beboerne fra Ringparken med henblik på at skabe ejerskab. Udvalget foreslår, at der på baggrund af denne dialog afholdes et fælles temamøde mellem Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget, hvor både bestyrelse, beboere og boligselskaberne inviteres.

Udvalget [Børne- og Ungeudvalget] efterspørger desuden:

- At der undersøges alternative konstruktioner ift. ressourcerne i helhedsplanen

- En beskrivelse af muligheden for fast forankrede medarbejdere i områderne

- En beskrivelse af samarbejdet med det lokale foreningsliv

- En beskrivelse af samarbejdet med KPE

- At det overvejes at udvide helhedsplanens bestyrelse, så den også omfatter beboerrepræsentanter.

Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker sagen genoptaget ved næste møde. Heri indarbejdes, hvordan de fra budgetaftalen relevante punkter vedr. beskæftigelsesperspektiv kan indarbejdes i Helhedsplanen, herunder flere jobs i de udsatte boligområder, også i form af småjob og anvendelse af mulighederne for, at borgere langt fra arbejdsmarkedet kan have få timers ordinær beskæftigelse i private hjem uden oprettelse af CVR-nummer.

Social- og Beskæftigelsesudvalget tilslutter sig Børne- og Ungeudvalgets anbefaling om afholdelse af et fælles møde mellem relevante udvalg og samarbejdspartnere vedr. Helhedsplanen.

9. Punkter til kommende møder (O)

9.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2021-87969                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.

Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over punkter til behandling på udvalgets kommende møder.

Bilag

330-2021-147999

Bilag_1__Opdateret___Sagsoversigt___maj_2021

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.

10. Lukket: Konkret sag 1, anonymiseret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
11. Lukket: Konkret sag 2, anonymiseret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2021-88209                                            Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt med bemærkning om, at punkterne 9, 10, 11 og 13 udsættes til næste møde.

13. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

13.   Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2021-32033               Dok.nr.: 330-2021-155292                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.

Sagens indhold

I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november.

Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:

·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Byrådet følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.

Ungeindsatsen

Der er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb, registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.

Af de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.

Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.

UU bemærker, at KUI-samarbejdet, efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det bedre og til større gavn for den enkelte unge.

Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen

De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:

·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for

·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed

·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet

·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid

Af de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4 evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen. Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under status for april 2021.

Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.

Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

90%

91%

92%

93%

94%

95%

Status oktober 2020

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

-

 

 

 

 

Effektmål 2: Andel unge på forsørgelsesydelse

I dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.

I nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og 2021:

Andel unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

12,6%

10,4%

10,1%

9,9%

9,7%

9,5%

9,4%

Status januar 2020

 

11,2%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

10,5%

 

 

 

 

 

Status januar 2021

 

 

11,3%

 

 

 

 

Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med �afbrudt uddannelse�. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i afbrudt uddannelse.

Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen

Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.

Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.

Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.

Delmål og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.

Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende

Baseline

2018/19

2019/20

2020/21

2021/22

2022/23

2023/24

2024/25

Delmål

7,7%

7,7%

7,5%

7,3%

7,1%

6,9%

6,7%

Status januar 2020

 

8,4%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

6,6%

 

 

 

 

 

Status februar 2021

 

 

3,71%

 

 

 

 

Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Administrationen kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå af administrationens afrapportering til efteråret 2021.

Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Baseline (Ã¥rgang 2016)

2020

 

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse

81%

82,5%

83%

83,5%

84%

84,5%

85%

Status oktober 2020

 

Ã…rgang 2017: 83,1%

Ã…rgang 2018: 82,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Administrationen kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning 1.

Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked

9,2%

8,8%

8,5%

8,2%

7,9%

7,7%

7,4%

Status oktober 2020

 

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.

Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Baseline 2017

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

7,3%

7,0%

6,8%

6,6%

6,4%

6,2%

6%

Status oktober 2020

 

9,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

6,9%

 

 

 

 

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage opfølgningen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra centraladministrationen forventes at være tilgængelig.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at udvalgene tager orienteringen til efterretning.     

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.