Socialudvalget – Referat – 2. februar 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt. Med beslutning om, at tillægsdagsorden behandles før den ordinære dagsorden.


Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagordenen. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagorden

 

 

 

Sagens forløb

02-02-2022 Socialudvalget

Godkendt. Med beslutning om, at tillægsdagsorden behandles før den ordinære dagsorden.



2. Budgetopfølgning 1 for 2022 - Socialudvalget (B)

Beslutning

Socialudvalget fulgte indstillingen.

Kompetence: 

Socialudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område. Socialudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

  • Sagens indhold

    Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

    Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder, medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:

    • Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2021, som også har effekt i 2022
    • Forventet realisering af anlægsbudget

    Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling.

    Som følge af nyt Byråd pr. 1. januar 2022 er der godkendt ny Styrelsesvedtægt, og dermed ny udvalgsstruktur. Det betyder, at de budgetrammer, som blev godkendt i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2022-2025 i oktober 2021 er ændret. Udvalgets budgetrammer fremgår af bilag 1.

    Socialudvalget forventes i 2022 at have budgetafvigelser på en række områder. Disse gennemgås nærmere opdelt på politikområder herefter. 

     

    Forventede budgetafvigelser på politikområde 4.1, Handicap, Psykiatri og Misbrug

    • Handicap og Psykiatri Myndighed forventer et samlet merforbrug på ca. 20-25 mio. kr. i 2022. Merforbruget skyldes primært merudgifter på Botilbuds- og Bostøtteområdet. På nuværende tidspunkt viser prognosen et merforbrug på ca. 18 mio. kr., hvoraf de ca. 9,2 mio. kr. er kendte tilgange fra Børn- og Ungeområdet. Derudover er der en række faktorer, som kan betyde, at merforbruget vil stige henover året, blandt andet er der typisk en tilgang af sager henover året, herunder også fra andre områder end Botilbuds- og Bostøtteområdet. Endelig har et enkelt tilbud budgetudfordringer fra tidligere år, som endnu ikke er løst.

    Forventede budgetafvigelser på politikområde 4.2, Børn og Familie

    • Afdeling Børn og Familie forventer et merforbrug på ca. 27,9 mio. kr. i 2022 som følge af udviklingen i forbruget på området efter budgetvedtagelsen i 2021. I forbindelse med budgetopfølgning 4 2021 var forventningen et merforbrug på 13,3 mio. kr. på det samlede område. I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2022 besluttede byrådet at tildele 9,1 mio. kr. til området til dækning af det forventede merbrug. Siden efteråret 2021 har forbrugsudviklingen på området dog vist sig at blive yderligere udfordret. Således viser forbrugsdata for 2021, opgjort inden den endelige årsafslutning, et samlet forventet merforbrug på 37 mio. kr. Resultatet for året er dog ikke endeligt, og der er blandt andet endnu ikke endeligt afregnet refusioner, hvilket kan påvirke det endelige resultat.

    Der er tale om en markant udvikling fra BO4 til årets afslutning, hvorfor afdelingen er opmærksom på, at dette kræver en grundig gennemgang og hvor der er fokus på handlemuligheder. Afdeling for Børn og Familie arbejder på en nærmere redegørelse for merforbruget i 2021 og konsekvenserne for forventningerne til 2022 til udvalgsmødet

     

    Forventede budgetafvigelser på politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte

    • For overførselsudgifterne forventes et samlet mindreforbrug på 8,9 mio. kr., som dækker over et forventet merforbrug på 3,2 mio. kr. vedr. Seniorpensioner og forventet mindreforbrug vedr. Førtidspension på i alt 12,1 mio. kr.”

     

    Retligt grundlag

    Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

    I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger.  

    Vurdering

    Ingen bemærkninger

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til Forsorgscenter Toften vedrørende Social Vicevært på 0,2 mio. kr. i 2022 og 2023 samt 0,1 mio. kr. i 2024.

    Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til Forsorgscenter Toften vedrørende Den Sociale Hjemmepleje på 0,8 mio. kr. i 2022-2026. Den Sociale Hjemmepleje er et samarbejde mellem Toften og Center for Sundhed og Ældre.  

    Indtægts- og udgiftsbevillingerne har ingen kassevirkning.

     

    I hele 1.000 kr.

    Politikområde

    2022

    2023

    2024

    2025

    Bevillingsønske

     

     

     

     

     

    Drift

     4.1 Toften

     236,600

    -236,600

     768,868

    -768,868

    236,600

    -236,600

    785,014

    -785,014

    138,017

    -138,017

    785,014

    -785,014

    0

    0

    785,014

    -785,014

     

    Anlæg

     

     

     

     

     

    Afledt drift

     

     

     

     

     

    Finansiering

     

     

     

     

     

    Afsat rådighedsbeløb

     

     

     

     

     

    Kassen

     

     

     

     

     

     

    På udvalgets dagsorden er også et orienteringspunkt vedrørende, at der skal bevilliges dækning af beboerindskud ved flytning fra botilbud efter Servicelovens §108 til almen ældrebolig på Århusvej 2A i Slagelse. Beboerindskuddet ydes som et lån til 10 beboere på samlet set 60.000 kr.

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Budgetopfølgning 1 for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
    2. at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges indtægts- og udgiftsbevilling til social vicevært på politikområde 4.1, Forsorgscenter Toften på 0,2 mio. kr. i 2022 og 2023 samt 0,1 mio. kr. 2024. Bevillingen har ingen kassevirkning.
    3. at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges indtægts- og udgiftsbevilling til Den Sociale Hjemmepleje på politikområde 4.1, Forsorgscenter Toften på 0,8 mio. kr. i 2022-2026. Bevillingen har ingen kassevirkning. 
  • Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Socialudvalget fulgte indstillingen.


    3. Etablering af 8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften (B)

    Beslutning

    At 1 godkendt med bemærkning om, at der skal forelægges et notat til ØU, hvor KFUM beskriver, hvad der kan etableres af skæve boliger for de 7.1- mio. kr.

    Kompetence

    Byrådet

    Beslutningstema

    Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende bevilling af kommunal medfinansiering til etablering af 8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften eller indgåelse af aftale med KFUMs Sociale Arbejde om en udsættelse af anlægsprojektet.

    Sagens indhold

    I budgetaftalen for 2021-2024 indgår anlægsprojekt vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse med 1,0 mio. kr.

    Etableringen er i tråd med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte, som blev besluttet den 6. maj 2020.

    Økonomiudvalget godkendte 15. marts 2021 på baggrund af indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, at der blev indgået samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring projektet. KFUMs Sociale Arbejde står herefter for både etableringen (bygherre på projektet) og den efterfølgende drift af boligerne. I sagen blev målgruppen af borgere til de skæve boliger ved Toften fastlagt, således at boligerne målrettes til særlige grupper af særligt socialt udsatte i form af:

    • Kronisk hjemløse med psykiske lidelser, misbrugsproblemer og meget komplekse støttebehov.
    • Socialt udsatte borgere, der har levet et hårdt liv med misbrug og har misbrugeradfærd, og ikke kan rummes i almindelig opgangsbyggeri eller på almindeligt plejehjem.

    Byrådet godkendte 25. oktober 2021 ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde om tilskud til etablering af 8 skæve boliger fra Boligstyrelsen. Ansøgningen indebar, at Slagelse Kommune godkendte følgende rammer for samarbejdet

    •  at KFUM Sociale Arbejdes forslag om etablering af 8 skæve boliger på Holbækvej 16 i Slagelse godkendes.
    • at den kommunalt ejede grund stilles vederlagsfrit til rådighed for KFUM Sociale Arbejdes boligselskab ved, at der indgås lejekontrakt, hvori lejen fastsættes til kr. ”0”.
    • at der indgås anvisningsaftale mellem Slagelse Kommune og KFUM Sociale Arbejdes boligselskab på de 8 boliger.
    • at anskaffelsessummen for etablering af de 8 boliger på 7,13 mio. kr. som ansøgt af KFUM Sociale Arbejde godkendes.
    • at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 42 m2. Kr. 3.600,- pr. måned godkendes.
    • at Slagelse Kommune stiller 100% kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 3,73 mio. kr.

    Status fra KFUMs Sociale Arbejde januar 2022

    Vedr. Tilsagn om støtte:

    Bolig og Planstyrelsen har 22. december 2021 givet KFUM Sociale Arbejde tilsagn om støtte til projektet på de ansøgte 3,4 mio. kr.

    Vedr. Teknisk forberedelse:

    KFUM Socialt Arbejde har som bygherre indgået samarbejde med et lokalt arkitektfirma Vestsjællands Tegnestue i Slagelse, som vil bistå KFUM Sociale Arbejde med bygherrerådgivning i den videre proces. Sammen med arkitektfirmaet er KFUM Sociale Arbejde i gang med den tekniske udarbejdelse af projektet. Således er der nu fremsendt materiale til Slagelse Kommune i forhold til udarbejdelse af lokalplan for grunden.

    Vedr. Tidsplan:

    Planafdelingen forventer fortsat, at den politiske godkendelse af en lokalplan for området tidligst kan ske i maj - alternativt juni 2022. KFUMs Sociale Arbejde forventer, at udbuddet af projekt kan ske i juni 2022 med byggestart august 2022, samt at byggeriet kan være færdig april 2023. Det bemærkes fra KFUM Sociale Arbejde, at byggesektoren på nuværende tidspunkt har udfordringer i forhold til overholdelsen af tidsplaner, idet der er lange leveringstider på en række byggematerialer.

    Vedr. Økonomi:

    I projektansøgningen til Bolig og Planstyrelsen, som godkendt i Byrådet den 25. oktober 2021, er anført en samlet anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. På daværende tidspunkt vurderede KFUM Sociale Arbejde, at der ikke ville være behov for kommunal medfinansiering.

    Efter dialog med deres bygherrerådgiver, så oplyser KFUM Sociale Arbejde, at der er bekymring for hvorvidt der i den kommende udbudsproces indkommer bud indenfor denne økonomiske ramme. Årsagen er, at byggesektoren melder om stigende priser på såvel materialer som udførelse (løn). Vurderingen fra KFUMs Sociale Arbejde og deres bygherrerådgiver er, at det er et realistisk scenarie at resultatet af et udbud af projektet vil overskride den nuværende samlede anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. På baggrund af et udbudsresultat kan der derfor blive behov for, at der tages politisk stilling til revideret anskaffelsessum samt kommunal medfinansiering til finansiering af en eventuel merudgift. 

    På grund af usikkerheden om muligheden for at realisere projektet indenfor de nuværende økonomiske rammer, så vurderer KFUMs Sociale Arbejde, at de ikke kan bære den økonomiske risiko i forhold til de kontraktlige forpligtigelser til en bygherrerådgiverkontrakt, som er nødvendig for faglig gennemførelse af projektet hos KFUM Sociale Arbejde.

    KFUM Sociale Arbejde anmoder derfor om, at der stilles garanti for betaling til anlægsprojektet i forhold til rådgiverhonorar ifald, at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud. Der sker i fald garantien udløses kommunal medfinansiering svarende til udgiften til rådgiverhonoraret. 

    KFUM Sociale Arbejde anmoder om mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr.

    Handlemuligheder i forhold til den videre proces:

    Efter dialog mellem KFUM Sociale Arbejde og Center for Handicap og Psykiatri, så afventer KFUM Sociale Arbejde med at indgå samlet rådgiverkontakt for den fremadrettede proces indtil, at der i Slagelse Kommune er taget stilling til følgende handlemuligheder:

    A: Oprindelig anskaffelsessum fastholdes, men der stilles garanti for betaling til anlægsprojektet i forhold til rådgiverhonorar ifald, at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud. I fald garantien udløses, vil der være behov for kommunal medfinansiering svarende til udgiften til rådgiverhonoraret. 

    B: Såfremt at Slagelse Kommune ønsker det, så er KFUM Sociale Arbejde indstillet på, at det kan aftales at sætte projektprocessen på pause i foreløbigt 1 år og afvente eventuel afdæmpning i byggesektoren. Tilsagnet om støtte til projektet på de ansøgte 3,4 mio. kr. fra Bolig og Planstyrelsen til KFUM Sociale Arbejde er betinget af, at byggeriet påbegyndes inden 4 år fra tilsagnsdatoen den 22. december 2021. Bolig- og Planstyrelsen skal orienteres om ændringer vedr. projektet.

    Retligt grundlag

    • Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).

    Bekendtgørelse for etablering af skæve boliger giver mulighed for at hente finansiering til projektet fra egne midler, banklån, tilskud fra statslige puljer, tilskud fra fonde mv. eller via kommunal medfinansiering. Der er således også i bekendtgørelsen hjemmel som kommunal medfinansiering til at betaling af rådgiverhonoraret i anlægsprojektet.

    Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.

    Handlemuligheder

    Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget tage stilling til følgende handlemuligheder:

    A: Godkende mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr. ifald at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud.

    B: Godkende, at administrationen indgår aftale med KFUM Sociale Arbejde om at sætte projektprocessen på pause i foreløbigt 1 år, og afvente eventuel afdæmpning i byggesektoren.

    Vurdering

    Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune fortsat har behov for flere skæve boliger ud over de 20 eksisterende skæve boliger placeret på Nansensgade(6), Klosterbanken(5) og Nordlunden(9).

    De planlagte 8 boliger ved Toften har en defineret målgruppe i form af særligt socialt udsatte med stigende somatiske plejebehov, som der ses stadig flere af og som ikke kan rummes i eksisterende plejeboliger.

    Administrationen er enige i, at det er et realistisk scenarie, at resultatet af et udbud af projektet vil overskride den nuværende samlede anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. Et udbudsresultat over den økonomiske ramme vil betyde, at der skal tages politisk stilling til en revideret anskaffelsessum samt kommunal medfinansiering til finansiering af en eventuel merudgift. 

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Slagelse Kommune har i anlægsbudgettet placeret et rådighedsbeløb på 1 mio. kr.  til projektet. Beløbet er pt. placeret med 0,5 mio. kr. hhv. i 2021 og 2022.
    Begge handlemuligheder forudsætter, at uforbrugt anlægsbudget i 2021 på 0,5 mio. kr. overføres.

    Vedr. Handlemulighed A - Mulighed for betaling af rådgiverhonorar
    KFUM Sociale Arbejde anmoder om mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr. som derved kan afholdes af det afsatte rådighedsbeløb på 1 mio. kr. 

    Denne handlemulighed indebærer derfor, at uforbrugt anlægsbudget i 2021 overføres til 2022, og at der søges om en anlægsbevilling på 0,789 mio. kr. til kommunal medfinansiering.

    Vedr. Handlemulighed B - Anlægsprojektet sættes på pause i et år.

    Denne handlemulighed indebærer, at uforbrugt anlægsbudget i 2021 og 2022 overføres til 2023.

     

    I hele 1.000 kr.

    Politikområde

    2021

    2022

    2023

    2024

    Bevillingsønske

     

     

     

     

     

    Drift

     

     

     

     

     

    Anlæg 231, Skæve boliger Holbækvej 16

    4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

     

    Handlemulighed A:

    789

     

     

    Afledt drift

     

     

     

     

     

    Finansiering

     

     

     

     

     

    Afsat rådighedsbeløb

    4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

          -500

    Handlemulighed A

     -789

    Handlemulighed B:

    -500

    Handlemulighed B:

    1.000

     

    Kassen

     

     

     

     

     

     

     

    Tværgående konsekvenser

    Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget er ansvarlig for udarbejdelse af plangrundlaget.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget godkender handlemulighed A og indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at Slagelse Kommune giver mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr. Denne udgift kan afholdes indenfor det eksisterende rådighedsbeløb til projektet på 1,0 mio. kr.
    2. at Socialudvalget ved valg af handlemulighed A overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at der gives anlægsbevilling på 0,789 mio. kr. til kommunal medfinansiering.
    3. at Socialudvalget godkender handlemulighed B og indstiller overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at administrationen indgår aftale med KFUM Sociale Arbejde om at sætte projektprocessen på pause i foreløbigt et år og afvente eventuel afdæmpning i byggesektoren.
    4. at Socialudvalget ved valg af handlemulighed B overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at rådighedsbeløbet på 0,5 mio. kr. i henholdsvis 2021 og 2022 overføres til 2023.

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    At 1 godkendt med bemærkning om, at der skal forelægges et notat til ØU, hvor KFUM beskriver, hvad der kan etableres af skæve boliger for de 7.1- mio. kr.


    21-02-2022 Økonomiudvalget
    Beslutning ikke frigivet
    28-02-2022 Byrådet
    Beslutning ikke frigivet

    4. Udpegning af 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte (B)

    Beslutning

    Et enigt Socialudvalg udpegede John Eriksen.

    Kompetence

    Socialudvalget.

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal udpege 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte, som udvalget mener, har særlige forudsætninger for at bidrage til rådets arbejde.

    Sagens indhold

    Rådet rådgiver Slagelse Kommune i forhold til indsatser til socialt udsatte borgere. Rådet er høringspart og talerør for målgruppen i relevante spørgsmål, og medvirker til at styrke det fælles ansvar for socialt udsatte borgere. Målgruppen er hjemløse og de mest udsatte blandt stofmisbrugere, sindslidende, prostituerede og alkoholikere. Rådet kan også have fokus på udsatte unge og andre grupper, som på grund af komplekse problemstillinger befinder sig i en udsat livssituation.

    Det fremgår af vedtægterne, at der ikke politisk repræsentation i rådet, men fagudvalget udpeger 1 medlem til rådet, som udvalget mener, har særlige forudsætninger for at bidrage til rådets arbejde.

    Rådet for Socialt Udsatte består af 12 – 15 medlemmer, som udpeges af interesseorganisationer, frivillige organisationer, boligorganisationerne, virksomheder inden for Center for Handicap og Psykiatri.

    Følgende er for tiden repræsenteret i rådet:

    • Ringen
    • Bedre Psykiatri
    • Det opsøgende gadeteam(Team 99)
    • Kirkens Korshær
    • Forsorgscenter Toften
    • Borgerrepræsentant(Toften/hjemløseområdet)
    • Rusmiddelcenteret
    • Borgerrepræsentant(Rusmiddelområdet)
    • ForældreLandsforeningen FBU
    • Røde Kors
    • SAND (De hjemløses landsorganisation)
    • Boligorganisationerne i Slagelse Kommune
    • Recovery Bulls Slagelse
    • Medlem udpeget af fagudvalget med særlige forudsætninger for at bidrage til rådets arbejde.

    Udpegningen af medlemmer har frist i januar 2022.

    Repræsentanter til Rådet for Socialt Udsatte forventes at have bopæl eller arbejde i Slagelse Kommune, men ifølge vedtægterne for rådet, kan udvalget dispensere for dette princip, såfremt udvalget finder det vigtigt for rådets samlede viden og indsigt på udsatteområdet.

    Det skal derfor bemærkes efter dispensation fra fagudvalget har ForældreLANDSforeningen været repræsenteret af lokalafdeling Region Sjælland og SAND ved afdelingen SAND Nordvestsjælland. Center for Handicap og Psykiatri skal anbefale udvalget, at der forsat gives dispensation til, at de to organisationer har ovennævnte deltagelse i rådet indtil der evt. etableres en lokalafdeling i Slagelse.

    Retligt grundlag

    Vedtægter for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune er godkendt af Byrådet den 12. september 2011. Kompetencen til udpegning til råd er i udgangspunktet i Byrådet. Byrådet har derfor delegeret kompetencen til udpegning af 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte til fagudvalget.

    Handlemuligheder

    Socialudvalget kan;

    A: Indstille 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte.

    B: Udsætte udpegningen af 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte.

    Vurdering

    I den forgangne funktionsperiode har John Eriksen været udpeget af fagudvalget. Administrationen kan oplyse, at John Eriksen forsat gerne vil virke for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune. John Eriksen har stor erfaring på udsatteområdet via sit mangeårige virke i KFUM Sociale Arbejde, som forstander for Forsorgscenter Toften i Slagelse. Administrationen anbefaler, at John Eriksen udpeges, idet han besidder de ønskede særlige forudsætninger for at bidrage til rådets arbejde.

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger 

     Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget udpeger 1 medlem til Rådet for Socialt Udsatte.

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Et enigt Socialudvalg udpegede John Eriksen.


    5. Planlægning af Socialudvalgets temadage og møder med områdets samarbejdspartnere (B)

    Beslutning

    At 1: Socialudvalget besluttede, at temamødet planlagt til den 24. februar 2022 indgår i Socialudvalgets 14-14 møde.

    Socialudvalget besluttede at afholde et 14-14 møde den 22.-23. april 2022.

    Der er indkaldt til fælles temamøde i Byrådet den 7. marts 2022 kl. 17-20, som omhandler Sundhed på seniorområdet og handicapområdet - samarbejdet med Regionen og de praktiserende læger

    Socialudvalget besluttede at afholde et udvalgsmøde den 27. april kl. 16- 18:30, hvor eneste emne er fagudvalgets budget 2022 og budget 2023-2026.

    Socialudvalget ønskede, at der blev planlagt et temamøde den 24 august kl. 16 – 20.

    Socialudvalget ønskede, at der blev planlagt et temamøde den 5. oktober kl. 16- 20.

     

    At 2: Socialudvalget besluttede at afholde udvalgets møder på Torvegade, men vil gerne afholde eventuelle temadage på virksomhederne, hvor det er muligt.

     

    At 3: Socialudvalget besluttede at afholde dialogmøder med råd og interessenter årligt. Første gang 1. juni 2022 kl. 16-18.

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal beslutte omfang og placering af temamøder samt møder med områdets samarbejdspartnere i 2022.  

    Sagens indhold

    Temamøder

    Socialudvalget har ud over de 7 Socialudvalgsmøder i 2022 mulighed for at planlægge temamøder henover året.

    Første temamøde afvikledes den 26. januar 2022, og omhandlede det specialiserede børne- og unge område. 

    Det foreslås af administrationen, at Socialudvalget afholder et tilsvarende temamøde torsdag den 24. februar 2022 om Det Specialiserede Voksenområde samt Rådgivning og Udbetalings område, således at Socialudvalget gennem de to temamøder introduceres til området. 

    Herudover skal udvalget beslutte, hvilket behov der er for temamøder i øvrigt.  I forhold til Udvalgets mødekalender, afholdes der ikke planlagte Socialudvalgsmøder i april, august og oktober. Administrationen peger derfor på følgende mulige datoer til afvikling af eventuelle temamøder: 

    • 27. april 2022
    • 24. august 2022
    • 5. oktober 2022 

    Virksomheder på området

    Der er i alt 12 virksomheder samt 3 specialskoler under Socialudvalgets ressortområde. Der er mulighed for, at virksomhedslederne deltager i både udvalgsmøder samt temamøder, hvor det er relevant for samarbejdet.

    For at øge Socialudvalgets fælles kendskab til  virksomhedsområdet kan udvalget besøge virksomhederne på en fælles tur, eller ved at afholde Socialudvalgsmøder rundt på virksomhederne gennem valgperioden. 

     Råd og interessenter 

    Socialudvalget har en række samarbejdspartnere. Det er blandt andet Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Begge råd fungerer som rådgivende organ for både fagudvalg og Byråd. Rådene skal inddrages i sager og politikudvikling vedrørende de konkrete målgrupper, og er en naturlig del af dialogprocesserne omkring fagudvalget. Det er tradition for, at fagudvalg holder årlige dialogmøder med rådene og øvrige interessenter.

    Retligt grundlag

    Handicaprådets vedtægter 2021 

    Handlemuligheder

    1. Socialudvalget kan beslutte antal og tidspunkter for afvikling af temamøder
    2. Socialudvalget kan beslutte, om de ønsker en fælles tur rundt på virksomhederne eller om Socialudvalget vil afholde udvalgsmøder på virksomhederne gennem valgperioden 
    3. Socialudvalget kan beslutte kadence for møder med Råd og interessenter

    Vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget beslutter antal og tidspunkter for afvikling af temamøder
    2. at Socialudvalget beslutter, om de ønsker en fælles tur rundt på virksomhederne eller om Socialudvalget vil afholde udvalgsmøder på virksomhederne gennem valgperioden
    3. at Socialudvalget beslutter kadence for møder med Råd og interessenter

       

     

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    At 1: Socialudvalget besluttede, at temamødet planlagt til den 24. februar 2022 indgår i Socialudvalgets 14-14 møde.

    Socialudvalget besluttede at afholde et 14-14 møde den 22.-23. april 2022.

    Der er indkaldt til fælles temamøde i Byrådet den 7. marts 2022 kl. 17-20, som omhandler Sundhed på seniorområdet og handicapområdet - samarbejdet med Regionen og de praktiserende læger

    Socialudvalget besluttede at afholde et udvalgsmøde den 27. april kl. 16- 18:30, hvor eneste emne er fagudvalgets budget 2022 og budget 2023-2026.

    Socialudvalget ønskede, at der blev planlagt et temamøde den 24 august kl. 16 – 20.

    Socialudvalget ønskede, at der blev planlagt et temamøde den 5. oktober kl. 16- 20.

     

    At 2: Socialudvalget besluttede at afholde udvalgets møder på Torvegade, men vil gerne afholde eventuelle temadage på virksomhederne, hvor det er muligt.

     

    At 3: Socialudvalget besluttede at afholde dialogmøder med råd og interessenter årligt. Første gang 1. juni 2022 kl. 16-18.


    6. Gensidig orientering (O)

    Beslutning

    Socialudvalgsformanden orienterede om, at der på det særlige børne-ungeområde aktuelt er 747 aktive sager, hvor der skal træffes afgørelse.  En afgørelse vil langt fra i alle tilfælde være ensbetydende med, at der iværksættes en indsats. En afgørelse kan også betyde, at der ikke er grundlag for en foranstaltning eller en foranstaltning af en art, hvor sagen forholdsvis hurtigt kan lukkes.

     

    Udvalgsformanden orienterede om, henvendelse fra DH Slagelse i form af et åbent brev på sendt til udvalget, og bragt i Sjællandske 2. februar 2022. Udvalget anerkender DH Slagelses henvendelse, og vil invitere DH Slagelse til dialogmødet den 1. juni 2022.

    Udvalgsformanden orienterede om, at henvendelse fra Boblberg, er behandlet på Sundhedsudvalgets møde den 1. februar 2022.

     

    Orientering fra udvalgsmedlem Christopher Trung (C) om ønske fra en pårørende, om deltagelse på et udvalgsmøde. Udvalget finder det kan være relevant i forbindelse med dialogmøde eller temamøde.

     

    Udvalget tog orienteringen til orientering

    Kompetence

    Socialudvalget

    Beslutningstema

    Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter m.m.

    Sagens indhold

    1. Orientering fra udvalgsformand
    2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
    3. Orientering fra administrationen

    Orientering om ibrugtagning af almene ældreboliger på Århusvej 2A til botilbudslignende tilbud til voksne med autisme

    Slagelse Kommune har siden 2018 haft udgifter til tomgangshusleje til de almene ældre- og handicapboliger på Århusvej 2A, som tidligere husede det socialpsykiatriske botilbud "Ungekollegiet". Boligerne på Århusvej er etableret, og drives efter almenboligloven af Vestsjællands Almene Boligselskab(VAB).

    Der har i administrationen, og i samarbejde med VAB løbende været arbejdet på at finde en ny anvendelse indenfor mulighederne i almenboligloven. Der er nu tilvejebragt en løsning som både sikrer anvendelse af boligerne, men også bidrager til at sikre, at voksne borgere med autisme kan tilbydes en tidssvarende bolig.

    Baggrunden er, at Autismecenter Vestsjælland har botilbud som har til huse i ældre bygninger i Rosenkildeparken. Der har løbende været et stort fokus både fra Slagelse Kommune, Autisme Center Vestsjælland og fra Socialtilsyn Øst på at rammerne i disse bygninger ikke er tidssvarende. Med ”ikke tidssvarende” menes, at borgerne bor på et værelse uden mulighed for eget bad, toilet og køkken.

    De ledige boliger på Århusvej 2A gør det muligt, at de nuværende fysiske rammer kan nedlægges og erstattes af et botilbudslignende tilbud i tidssvarende boliger efter almenboliglovens § 105.

    Det er er aftalt med VAB, at de forestår en lettere ombygning og istandsættelse, således at rammerne er indrettet til målgruppen af voksne med autisme. Finansiering af ombygningen sker via boligafdelingen. Der er søgt om byggetilladelse til ombygningen, og det er planen, at boligerne er klar til indflytning 1. maj 2022. Personalet fra det nuværende tilbud følger med over i de nye rammer, og støtten efter serviceloven leveres således forsat af Autismecenter Vestsjælland.

    De kommende beboere, som flytter fra et botilbud efter servicelovens § 108 har jf. Almenboligloven krav på, at Slagelse Kommune ved første flytning til erstatningsboligen på Århusvej 2A, betaler beboerindskuddet. Det er alene indskuddet ved førstegangsflytningen, der betales af Slagelse Kommune. Nettoudgiften for Slagelse Kommune til dækning af beboerindskuddet er 60.600 kr. og bevillingen her til er indarbejdet i sagen vedr. Budgetopfølgning 1 2022.

    Driftsoverenskomst Forsorgscenter Toften 

    Socialudvalget orienteres om, at Administrationen i Center for Handicap og Psykiatri forsætter dialogen omkring revision af driftsoverenskomsten mellem Slagelse Kommune og Bestyrelsen for den selvejende institution Forsorgscenter Toften. Formålet er, at driftsoverenskomsten bliver retvisende for udviklingen af samarbejdet mellem Forsorgscenter Toften og Slagelse Kommune omkring hjemløse og socialt udsatte borgere.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

    1. at Socialudvalget  orienteres.

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Socialudvalgsformanden orienterede om, at der på det særlige børne-ungeområde aktuelt er 747 aktive sager, hvor der skal træffes afgørelse.  En afgørelse vil langt fra i alle tilfælde være ensbetydende med, at der iværksættes en indsats. En afgørelse kan også betyde, at der ikke er grundlag for en foranstaltning eller en foranstaltning af en art, hvor sagen forholdsvis hurtigt kan lukkes.

     

    Udvalgsformanden orienterede om, henvendelse fra DH Slagelse i form af et åbent brev på sendt til udvalget, og bragt i Sjællandske 2. februar 2022. Udvalget anerkender DH Slagelses henvendelse, og vil invitere DH Slagelse til dialogmødet den 1. juni 2022.

    Udvalgsformanden orienterede om, at henvendelse fra Boblberg, er behandlet på Sundhedsudvalgets møde den 1. februar 2022.

     

    Orientering fra udvalgsmedlem Christopher Trung (C) om ønske fra en pårørende, om deltagelse på et udvalgsmøde. Udvalget finder det kan være relevant i forbindelse med dialogmøde eller temamøde.

     

    Udvalget tog orienteringen til orientering


    7. Input til kommende møder (B)

    Beslutning

    Udvalget besluttede, at punktet er behandlet under punkt 5.

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
      behandlet på kommende møder.

     

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Udvalget besluttede, at punktet er behandlet under punkt 5.


    8. Presse (B)

    Beslutning

    Udvalget besluttede at udsende en pressemeddelelse om Socialudvalgets fokusområder.

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i
    forlængelse af udvalgsmødet.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
      kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Udvalget besluttede at udsende en pressemeddelelse om Socialudvalgets fokusområder.


    9. Godkendelse af referat (B)

    Beslutning

    Godkendt.

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal godkende referatet.

    Indstilling

    Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

    1. at Socialudvalget godkender referatet.

     

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget
    Godkendt.

    10. Orientering om status på budget 2022 samt behov for budgetanalyser (D)

    Beslutning

    Socialudvalget fulgte indstillingen.

    Kompetence

    Socialudvalget.

    Beslutningstema

    Udvalget orienteres omkring status på budget 2022 og de økonomiske udfordringer. På baggrund af orienteringen drøftes behov for budgetanalyser inden for udvalgets område. 

    Sagens indhold

    På baggrund af Økonomiudvalgets og Byrådets behandling af sagen omkring ”Genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026” samt orientering på Byrådets seminar d. 29. januar 2022 orienteres udvalget nærmere omkring udvalgets økonomiske situation.

    På baggrund af orienteringen skal udvalget drøfte den økonomiske situation og behov for uddybende budgetanalyser med henblik på at kunne understøtte en senere beslutning omkring fremskaffelse af bidrag til økonomisk genopretning og prioriteringsmuligheder. 

    Retligt grundlag

    Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning samt Økonomiudvalgets beslutning d. 24. januar 2022 omkring, at fagudvalgene skal orienteres omkring de økonomiske udfordringer på førstkommende fagudvalgsmøde. 

    Handlemuligheder

    Administrationen foreslår at udvalget, med udgangspunkt i forventninger til udvalgets regnskab 2021 og aktuelle forventninger til 2022, drøfter behov for en eller flere budgetanalyser til brug for det videre budgetarbejde.

    Vurdering

    Med afsæt i kommunens økonomiske udfordringer vil det være nødvendigt, at udvalget drøfter og tager stilling til behovet for budgetanalyser, som kan medvirke til at give udvalget bedst mulig indsigt i området og dermed bedst muligt beslutningsgrundlag.  

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

    1. at udvalget tager orientering om den økonomiske situation til efterretning
    2. at udvalget drøfter behov for budgetanalyser til det videre budgetarbejde

     

    Sagens forløb

    02-02-2022 Socialudvalget

    Socialudvalget fulgte indstillingen.