Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende bevilling af kommunal medfinansiering til etablering af 8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften eller indgåelse af aftale med KFUMs Sociale Arbejde om en udsættelse af anlægsprojektet.
Sagens indhold
I budgetaftalen for 2021-2024 indgår anlægsprojekt vedr. etablering af 6-8 skæve boliger ved Forsorgscenter Toften på Holbækvej 16 i Slagelse med 1,0 mio. kr.
Etableringen er i tråd med Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte, som blev besluttet den 6. maj 2020.
Økonomiudvalget godkendte 15. marts 2021 på baggrund af indstilling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, at der blev indgået samarbejde med KFUMs Sociale Arbejde omkring projektet. KFUMs Sociale Arbejde står herefter for både etableringen (bygherre på projektet) og den efterfølgende drift af boligerne. I sagen blev målgruppen af borgere til de skæve boliger ved Toften fastlagt, således at boligerne målrettes til særlige grupper af særligt socialt udsatte i form af:
- Kronisk hjemløse med psykiske lidelser, misbrugsproblemer og meget komplekse støttebehov.
- Socialt udsatte borgere, der har levet et hårdt liv med misbrug og har misbrugeradfærd, og ikke kan rummes i almindelig opgangsbyggeri eller på almindeligt plejehjem.
Byrådet godkendte 25. oktober 2021 ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde om tilskud til etablering af 8 skæve boliger fra Boligstyrelsen. Ansøgningen indebar, at Slagelse Kommune godkendte følgende rammer for samarbejdet
- at KFUM Sociale Arbejdes forslag om etablering af 8 skæve boliger på Holbækvej 16 i Slagelse godkendes.
- at den kommunalt ejede grund stilles vederlagsfrit til rådighed for KFUM Sociale Arbejdes boligselskab ved, at der indgås lejekontrakt, hvori lejen fastsættes til kr. ”0”.
- at der indgås anvisningsaftale mellem Slagelse Kommune og KFUM Sociale Arbejdes boligselskab på de 8 boliger.
- at anskaffelsessummen for etablering af de 8 boliger på 7,13 mio. kr. som ansøgt af KFUM Sociale Arbejde godkendes.
- at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 42 m2. Kr. 3.600,- pr. måned godkendes.
- at Slagelse Kommune stiller 100% kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 3,73 mio. kr.
Status fra KFUMs Sociale Arbejde januar 2022
Vedr. Tilsagn om støtte:
Bolig og Planstyrelsen har 22. december 2021 givet KFUM Sociale Arbejde tilsagn om støtte til projektet på de ansøgte 3,4 mio. kr.
Vedr. Teknisk forberedelse:
KFUM Socialt Arbejde har som bygherre indgået samarbejde med et lokalt arkitektfirma Vestsjællands Tegnestue i Slagelse, som vil bistå KFUM Sociale Arbejde med bygherrerådgivning i den videre proces. Sammen med arkitektfirmaet er KFUM Sociale Arbejde i gang med den tekniske udarbejdelse af projektet. Således er der nu fremsendt materiale til Slagelse Kommune i forhold til udarbejdelse af lokalplan for grunden.
Vedr. Tidsplan:
Planafdelingen forventer fortsat, at den politiske godkendelse af en lokalplan for området tidligst kan ske i maj - alternativt juni 2022. KFUMs Sociale Arbejde forventer, at udbuddet af projekt kan ske i juni 2022 med byggestart august 2022, samt at byggeriet kan være færdig april 2023. Det bemærkes fra KFUM Sociale Arbejde, at byggesektoren på nuværende tidspunkt har udfordringer i forhold til overholdelsen af tidsplaner, idet der er lange leveringstider på en række byggematerialer.
Vedr. Økonomi:
I projektansøgningen til Bolig og Planstyrelsen, som godkendt i Byrådet den 25. oktober 2021, er anført en samlet anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. På daværende tidspunkt vurderede KFUM Sociale Arbejde, at der ikke ville være behov for kommunal medfinansiering.
Efter dialog med deres bygherrerådgiver, så oplyser KFUM Sociale Arbejde, at der er bekymring for hvorvidt der i den kommende udbudsproces indkommer bud indenfor denne økonomiske ramme. Årsagen er, at byggesektoren melder om stigende priser på såvel materialer som udførelse (løn). Vurderingen fra KFUMs Sociale Arbejde og deres bygherrerådgiver er, at det er et realistisk scenarie at resultatet af et udbud af projektet vil overskride den nuværende samlede anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. På baggrund af et udbudsresultat kan der derfor blive behov for, at der tages politisk stilling til revideret anskaffelsessum samt kommunal medfinansiering til finansiering af en eventuel merudgift.
På grund af usikkerheden om muligheden for at realisere projektet indenfor de nuværende økonomiske rammer, så vurderer KFUMs Sociale Arbejde, at de ikke kan bære den økonomiske risiko i forhold til de kontraktlige forpligtigelser til en bygherrerådgiverkontrakt, som er nødvendig for faglig gennemførelse af projektet hos KFUM Sociale Arbejde.
KFUM Sociale Arbejde anmoder derfor om, at der stilles garanti for betaling til anlægsprojektet i forhold til rådgiverhonorar ifald, at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud. Der sker i fald garantien udløses kommunal medfinansiering svarende til udgiften til rådgiverhonoraret.
KFUM Sociale Arbejde anmoder om mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr.
Handlemuligheder i forhold til den videre proces:
Efter dialog mellem KFUM Sociale Arbejde og Center for Handicap og Psykiatri, så afventer KFUM Sociale Arbejde med at indgå samlet rådgiverkontakt for den fremadrettede proces indtil, at der i Slagelse Kommune er taget stilling til følgende handlemuligheder:
A: Oprindelig anskaffelsessum fastholdes, men der stilles garanti for betaling til anlægsprojektet i forhold til rådgiverhonorar ifald, at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud. I fald garantien udløses, vil der være behov for kommunal medfinansiering svarende til udgiften til rådgiverhonoraret.
B: Såfremt at Slagelse Kommune ønsker det, så er KFUM Sociale Arbejde indstillet på, at det kan aftales at sætte projektprocessen på pause i foreløbigt 1 år og afvente eventuel afdæmpning i byggesektoren. Tilsagnet om støtte til projektet på de ansøgte 3,4 mio. kr. fra Bolig og Planstyrelsen til KFUM Sociale Arbejde er betinget af, at byggeriet påbegyndes inden 4 år fra tilsagnsdatoen den 22. december 2021. Bolig- og Planstyrelsen skal orienteres om ændringer vedr. projektet.
Retligt grundlag
- Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
Bekendtgørelse for etablering af skæve boliger giver mulighed for at hente finansiering til projektet fra egne midler, banklån, tilskud fra statslige puljer, tilskud fra fonde mv. eller via kommunal medfinansiering. Der er således også i bekendtgørelsen hjemmel som kommunal medfinansiering til at betaling af rådgiverhonoraret i anlægsprojektet.
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget tage stilling til følgende handlemuligheder:
A: Godkende mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr. ifald at projektet ikke kan realiseres grundet, at den økonomiske ramme ikke kan holdes efter et udbud.
B: Godkende, at administrationen indgår aftale med KFUM Sociale Arbejde om at sætte projektprocessen på pause i foreløbigt 1 år, og afvente eventuel afdæmpning i byggesektoren.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune fortsat har behov for flere skæve boliger ud over de 20 eksisterende skæve boliger placeret på Nansensgade(6), Klosterbanken(5) og Nordlunden(9).
De planlagte 8 boliger ved Toften har en defineret målgruppe i form af særligt socialt udsatte med stigende somatiske plejebehov, som der ses stadig flere af og som ikke kan rummes i eksisterende plejeboliger.
Administrationen er enige i, at det er et realistisk scenarie, at resultatet af et udbud af projektet vil overskride den nuværende samlede anskaffelsessum på 7,130 mio. kr. Et udbudsresultat over den økonomiske ramme vil betyde, at der skal tages politisk stilling til en revideret anskaffelsessum samt kommunal medfinansiering til finansiering af en eventuel merudgift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har i anlægsbudgettet placeret et rådighedsbeløb på 1 mio. kr. til projektet. Beløbet er pt. placeret med 0,5 mio. kr. hhv. i 2021 og 2022.
Begge handlemuligheder forudsætter, at uforbrugt anlægsbudget i 2021 på 0,5 mio. kr. overføres.
Vedr. Handlemulighed A - Mulighed for betaling af rådgiverhonorar
KFUM Sociale Arbejde anmoder om mulighed for garanti til betaling af rådgiverhonorar, svarende til kommunal medfinansiering på 0,789 mio. kr. som derved kan afholdes af det afsatte rådighedsbeløb på 1 mio. kr.
Denne handlemulighed indebærer derfor, at uforbrugt anlægsbudget i 2021 overføres til 2022, og at der søges om en anlægsbevilling på 0,789 mio. kr. til kommunal medfinansiering.