Socialudvalget – Referat – 2. marts 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagordenen. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagorden.

 

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget
Godkendt.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2021 og overførsel til 2022 (B)

Beslutning

Udvalget ønskede et notat inden udvalgsmødet den 5. april 2022 fra det specialiserede voksenområde, som redegør for:                          Årsager til merforbruget på de 3 store virksomheder, SPS, ACV og RCS-Myndighed, og en vurdering af, om merforbruget kan indhentes i løbet af 2022. Et overblik over antallet af dyre enkeltsager på voksenområdet i antal og udgift. Og om der tænkes justeringer ind over 2022 i stedet for at få dækket af kassen.

Udvalget ønskede et notat inden aprilmødet fra det specialiserede børne- og ungeområde. Et overblik over antallet af dyre enkeltsager på børne-unge området i antal og udgift. Samt en beskrivelse af merforbrug fra budgetvedtagelse af budget 2022 fra BO 4 2021, og hvor mange antal sager fra børn- og unge, der er en del af dette merforbrug.  

At 1-4 godkendt.

At 5 oversendes til genåbning af budget 2022. (A) stemte imod oversendelsen.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2021. Derudover skal udvalget indstille overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2022. 

Sagens indhold

Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2021 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af Bilag 1 og resultat på anlæg fremgår af Bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2021 til 2022 tager udgangspunkt i nedenstående opdeling på ”Budgetrammer”:

  • For Budgetramme 1(serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 5% (eller 1. mio.kr.) udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget indenfor 2 år. (Godkendt af ØU 7. december 2020)
  • For Budgetramme 2(overførselsudgifter og aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
  • For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte anlægsbudgetter overføres fuldt ud.
  • For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger.

Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiudvalget behandler på møde den 21. marts 2022 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 28. marts 2022.

A. Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2021 viser for drift et samlet forbrug på 1.455,0 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2021, som blev godkendt i november 2021, var det forventede regnskab anslået til 1.440,1 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat, drift

Socialudvalget

Mio. kr.

Korrigeret budget
2021

Regnskab 2021

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

 

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

 

 

 

Serviceudgifter

524,3

540,7

-16,4

Overførselsudgifter

3,4

3,5

-0,1

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

-22,3

-27,0

4,8

Ældreboliger

1,0

1,2

-0,1

4.2 Børn og Familie

 

 

 

Serviceudgifter

308,5

341,5

-33,0

Overførselsudgifter

17,1

20,3

-3,2

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

-28,9

-30,5

1,6

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

 

 

 

Serviceudgifter

8,0

7,5

0,5

Overførselsudgifter

604,2

597,8

6,4

Total

1.415,5

1.455,0

-39,6

B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)

Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.

Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Socialudvalget

Mio. kr.

Overført
fra 2020
til 2021

Overføres
fra 2021
til 2022

Overføres
fra 2021
til 2023
(indregning i takster)

Tilføres
kassen

 

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

0,5

-5,7

-6,4

0,3

4.2 Børn og Familie

0,0

-10,4

-1,2

-19,8

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

0,0

0,5

0,0

0,0

Total

0,5

-15,6

-7,5

-19,5

Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.

Politikområde 4.1, Handicap Psykiatri og Misbrug
Merforbruget på politikområdet skyldes primært Misbrug Myndighed og virksomhederne Autisme Center Vestsjælland og Specialcenter Slagelse. 

Misbrug Myndigheds merforbrug skyldes videreførelse af prøvehandling med Lokalteamet samt øgede omkostninger i forbindelse med indskrivninger og indførelse af ny indskrivningstakst. 

Autisme Center Vestsjællands merforbrug skyldes primært øgede udgifter til enkeltindsatser.

Specialcenter Slagelses merforbrug skyldes ligesom tidligere år primært pladsledighed.

Politikområde 4.2, Børn og Familie
Merforbruget på området skyldes primært væsentlig øget aktivitet i forhold til forebyggende foranstaltninger og på opholdssteder.

Byrådet besluttede i forbindelse budgetlægningen for 2022 at tilføre 9,1 mio. kr. i 2022 til imødegåelse af forventet merforbrug i 2021. Forvaltningen vurderer, at det vil være særdeles vanskeligt at indhente det yderligere merforbrug fra 2021 i 2022. Derfor indstiller forvaltningen at det ydereligere merforbrug på myndighedsdelen på 19,8 mio. kr. ikke overføres til 2022.

Politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte
Mindreforbruget skyldes, at der i løbet af 2021 er reduceret i antallet af disponible midlertidige boliger til integrationsflygtninge. 

C. Overførsel anlæg (bilag 2)

Regnskabsresultatet for 2021 viser for anlæg samlet uforbrugte anlægsbudgetter på 3,3 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2021 forventedes uforbrugt anlægsbudget på 2,0 mio. kr.

Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.

Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Socialudvalget

Mio. kr.

Overføres
fra 2021
til 2022

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

2,9

4.2 Børn og Familie

0,4

Total

3,3

Politikområde 4.1, Handicap Psykiatri og Misbrug
Der er mindreforbrug på alle anlægsprojekterne, hvoraf det største mindreforbrug er på anlægsprojektet Fritliggende skæve boliger (Nordlunden).

Politikområde 4.2, Børn og Familie
I børn og Familie er der mindreforbrug på projektet vedr. opholdssted på Halsebyvænget. Mindreforbruget skyldes forsinkelser i projektet. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn” for Slagelse Kommune afsnit 1.3, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug.

Som følge af §4-7 i Bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr. 2431 af 14/12/2021) opgørelses over-/underskud over 5%, der skal indregnes i taksterne senest to år efter.

Handlemuligheder

Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2021 til 2022 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Drift, overførsler fra 2021 til 2022
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres merforbrug på netto 35,4 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Dette indebærer også, at der netto lægges 0,3 mio. kr. i kassen som følge af difference på enheden for indregning i takster i 2021, samt for meget overført budget til Misbrug Myndighed i forbindelse med hjemtagelse af varmestuedrift i 2021.  

Drift, overførsler fra 2021 til 2023
Herudover betyder indstilling fra administrationen, at der skal tilbageholdes den andel af overskud/underskud, der overstiger 5% af takstindtægterne for de takstfinansierede virksomheder, da overskud/underskud over 5% skal indregnes i taksterne i 2023 jf. reglerne i takstbekendtgørelsen og Rammeaftale Sjælland.

Det betyder, at der overføres et samlet netto merforbrug på 7,5 mio. kr. 2021 til 2023 til indregning i taksterne i 2023.

Der tilbageholdes således beløb til indregning i 2023 takster for virksomhederne:
- Specialcenter Slagelse
- Center for Psykosocial Udvikling Slagelse
- Rusmiddelcenter Slagelse
- Familieinstitutionen Havrebjerg

Beløbene fremgår af Bilag 1.

Anlæg, overførsler fra 2021 til 2022
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte anlægsbudgetter på anlægsprojekter for samlet 3,3 mio. kr.

Overførslerne finansieres over kassen.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift, Handicap, Psykiatri og Misbrug

4.1

 

-5.658

-6.356

 

 

Drift, Børn og Familie

4.2

-10.424

-1.188

 

 

Drift, Førtidspensioner og Boligstøtte

4.3

526

 

 

 

Anlæg, Handicap, Psykiatri og Misbrug

4.1

2.893

 

 

 

Anlæg, Børn og Familie

4.2

411

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4

12.252

7.544

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2021 tages til efterretning.

2. at Socialudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet merforbrug på i alt 15,6 mio. kr.

3. at Socialudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet merforbrug på i alt 7,5 mio. kr. til indregning i taksterne i 2023 jf. reglerne for indregning af mer-/mindreforbrug over 5%.

4. at Socialudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt anlægsbudget jf. bilag 2. til anlæg på i alt 3,3 mio.kr.

5. at Socialudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at merforbrug på Børn og Familie, myndighed på 19,8 mio. kr. ikke overføres til 2022. 

 

 

 


Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget

Udvalget ønskede et notat inden udvalgsmødet den 5. april 2022 fra det specialiserede voksenområde, som redegør for:                          Årsager til merforbruget på de 3 store virksomheder, SPS, ACV og RCS-Myndighed, og en vurdering af, om merforbruget kan indhentes i løbet af 2022. Et overblik over antallet af dyre enkeltsager på voksenområdet i antal og udgift. Og om der tænkes justeringer ind over 2022 i stedet for at få dækket af kassen.

Udvalget ønskede et notat inden aprilmødet fra det specialiserede børne- og ungeområde. Et overblik over antallet af dyre enkeltsager på børne-unge området i antal og udgift. Samt en beskrivelse af merforbrug fra budgetvedtagelse af budget 2022 fra BO 4 2021, og hvor mange antal sager fra børn- og unge, der er en del af dette merforbrug.  

At 1-4 godkendt.

At 5 oversendes til genåbning af budget 2022. (A) stemte imod oversendelsen.


3. Genåbning af budget 2022 (B)

Beslutning

Udvalget besluttede, at der skal forelægges et notat med fremlæggelse af samtlige serviceniveauer på Socialudvalgets 3 ressortområder, hvor der lovmedholdeligt kan justeres med angivelse af konsekvenser samt angivelse af overhead på justeringen, samt angivelse af om der er behov for analyser. 

Udvalget fulgte indstillingen vedrørende anlægsprioriteringerne.

Udvalget godkendte administrationens forslag til høringsproces.

Sofie Janning (A) og Jørgen Andersen (A) stemmer imod genåbning af budgettet. 

Kompetence: 

Socialudvalget

Beslutningstema
Udvalget skal med udgangspunkt i godkendt tids- og procesplan og Byrådets beslutning omkring genåbning af budget 2022 drøfte og beslutte udvalgets egen proces med henblik på at kunne levere forslag til besparelser på driften, samt prioritere udvalgets anlægsramme.

Sagens indhold
Økonomiudvalget har på møde d. 21. februar 2022 over for Byrådet indstillet, at Budget 2022 genåbnes på både drift og anlæg.

Drift
Økonomiudvalget indstiller, at besparelsesforslaget i 2022 på 104 mio. kr. tilføres 24 mio. kr. via kassen, hvorefter den samlede besparelse reduceres til 80 mio. kr. samtidig nulstilles 0,7% besparelse og manglende prisfremskrivning på art 2 og 4.

Fagudvalget skal med udgangspunkt i Økonomiudvalgets og Byrådets tidligere drøftelser og beslutninger, samt materiale omkring genåbning af budget 2022, komme med forslag til besparelser.

Anlæg
Økonomiudvalget har samtidig besluttet, at fagudvalgene skal prioritere deres anlægsramme med henblik på, at kommunens samlede anlægsramme i 2022 kan nedjusteres. Fagudvalgene skal med udgangspunkt i nedenstående oversigter vurdere og prioritere om der er anlægsprojekter, som ikke skal igangsættes, udskydes eller fremrykkes.  

  • Igangværende anlægsprojekter (overført fra 2021) 
  • Vedtaget anlægsbudget 2022
  • Anlægsprojekter som i forbindelse med vedtagelse af budget 2022-2025 er udskudt

Byrådet træffer endelig beslutning om udvalgenes rammer for genåbning af budget 2022 på mødet d. 28. februar 2022.  

Tidsplan for processen  

  1. Marts 2022 - Drøftelser omkring genåbning af budget 2022 og prioriteringsmuligheder.
  2. April 2022 - Drøftelser omkring konkrete forslag til besparelser på drift og prioriteringer på anlæg, samt beslutning om materiale, som indgår i høring fra den 11. til 22. april 2022.
  3. Maj 2022 - Forlag til besparelser og anlægsprioriteringer godkendes og videresendes til Byrådet.

Besparelsesforslag og anlægsprioriteringer behandles på Økonomiudvalget og Byrådet i maj 2022.

Arbejdet omkring genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budgetlægningen for 2023-2026 og Økonomiudvalgets beslutning omkring gennemførelse af budgetanalyser.

Rammerne for budget 2023-2026 behandles og godkendes af Byrådet på mødet den 28. marts 2022.

Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning, vedtaget tids-procesplan proces for Genåbning af budget 2022, samt Økonomiudvalget/Byrådets beslutning om rammerne for Genåbning af budget 2022.   

Handlemuligheder
Administrationen foreslår, at der i løbet af foråret gennemføres følgende proces:   

  • Marts
    • Budgetstatus med udgangspunkt i udvalgets regnskab 2021 og forventet resultat 2022
    • Kan/skal og mulige omprioriteringer inden for rammen, bilag 1.
    • K4 nøgletal - budget 2022, bilag 2.
    • Anlægsoversigter (eftersendes)
    • Klarlægning af behov for evt. dialogmøder
  • April
    • Administrationens budgetmateriale og forslag til bidrag drøftes med henblik på forslag og prioriteringer, som kan indgå i genåbning af budget 2022
    • Udvalget træffer beslutning om besparelsesforslag og anlægsprioriteringer, som skal sendes i høring
    • Evt. dialogmøder
  • Maj  
    • Med udgangspunkt i Byrådets rammesætning og høringssvar godkendes de besparelsesforslag og anlægsprioriteringer, som skal indgå i den videre proces for genåbning af budget 2022

Udvalget kan foreslå konkrete temaer, der ønskes drøftet, ligesom der kan ændres i, hvornår de enkelte elementer drøftes.

Administrationen anbefaler, at høringsprocessen gennemføres som en del af kommunens samlede høringsproces (se bilag 3) med mulighed for afgivelse af skriftligt høringssvar jf. offentliggørelse af høringsmaterialet på kommunens hjemmeside. Høringsmaterialet fremsendes særskilt til Handicaprådet og Udsatterådet.

Vurdering
Udvalgets arbejde omkring udarbejdelse af besparelsesforslag og anlægsprioriteringer skal ses i sammenhæng med kommunens samlede økonomiske udfordringer og medvirke til imødegåelse af disse udfordringer.    

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger

Indstilling
Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Udvalget drøfter og godkender proces for udarbejdelse af besparelsesforslag og anlægsprioriteringer på udvalgets område.   

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget

Udvalget besluttede, at der skal forelægges et notat med fremlæggelse af samtlige serviceniveauer på Socialudvalgets 3 ressortområder, hvor der lovmedholdeligt kan justeres med angivelse af konsekvenser samt angivelse af overhead på justeringen, samt angivelse af om der er behov for analyser. 

Udvalget fulgte indstillingen vedrørende anlægsprioriteringerne.

Udvalget godkendte administrationens forslag til høringsproces.

Sofie Janning (A) og Jørgen Andersen (A) stemmer imod genåbning af budgettet. 


4. Godkendelse af takster for Familieinstitutionen Havrebjerg og opholdsstedet Halsebyvænge (B)

Beslutning

Udvalget fulgte indstillingen med bemærkning om, at Udvalget ønsker at få undersøgt, om regler for nabohøring er overholdt forud for oversendelse til ØU og Byråd.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefalinger fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for Budget 2022 vedrørende Familieinstitutionen Havrebjerg og opholdsstedet Halsebyvænge.

Sagens indhold

Familieinstitutionen Havrebjerg har i 2021 ændret målgruppe som følge af beslutning på Børne- og Ungeudvalgets møde den 1. februar 2021. Her blev besluttet at ændre målgruppe fra 12-18 årige til de 6-12 årige. Målgruppeændringen har betydet, at der er behov for vågen nattevagt på opholdsstedet, hvilket påvirker taksten pr. barn.

Herudover er der på Havrebjerg 2 familie-lejligheder, der nu tages i brug. Derfor skal der i forbindelse med godkendelsen af takster også godkendes takster for disse pladser.

Opholdsstedet Halsebyvænge blev besluttet etableret af Byrådet den 26. april 2021. Målgruppen er unge 13-18 årige med psykiske udfordringer, herunder misbrugsproblematikker. Halsebyvænge er fortsat i etableringsfasen, men forventes taget i brug april/maj 2022, efter endelige godkendelser fra Socialtilsyn Øst. 

Retligt grundlag

I forbindelse med drift af Familieinstitutionen Havrebjerg og opholdsstedet Halsebyvænge skal Byrådet tage stilling til takster for ydelser i 2022, da takster vedr. anbringelse jf. SEL §52, stk. 3. nr. 7, fastsættes årligt i henhold til Bekendtgørelse nr. 1017 af 19/8 2017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner.

Handlemuligheder

Byrådet kan på baggrund af anbefalinger fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for Familieinstitutionen Havrebjerg, herunder både døgnpladser og familiepladser, og opholdsstedet Halsebyvænge for 2022.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet på baggrund af anbefalinger fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkender takster vedr. Familieinstitutionen Havrebjerg og opholdsstedet Halsebyvænge for 2022. Da det af tekniske grunde ikke har været muligt at få endeligt verificeret beregningen af taksterne inden udsendelse af dagsorden til Socialudvalgets møde, vil der kunne ske justeringer inden sagens fremlæggelse for Økonomiudvalget.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

For Familieinstitutionen Havrebjerg skal godkendes 2 takster:

Taksten for ophold på selve døgntilbuddet, som er beregnet til en nettotakst på 2.155 kr. pr. døgn.

Takst for to familiepladser til forældre-barn ophold med en netto døgntakst på 5.213 kr. pr. døgn.

For opholdsstedet Halsebyvænge skal godkendes en netto døgntakst, beregnet til 3.091 kr.

Taksterne fremgår af bilag 1 og 2.

Tværgående konsekvenser 

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Byrådet på baggrund af anbefaling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkender takster vedrørende Familieinstitutionen Havrebjerg og opholdsstedet Halsebyvænge for 2022.

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget
Udvalget fulgte indstillingen med bemærkning om, at Udvalget ønsker at få undersøgt, om regler for nabohøring er overholdt forud for oversendelse til ØU og Byråd.
21-03-2022 Økonomiudvalget
Beslutning ikke frigivet
28-03-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

5. Forretningsorden Socialudvalget 2022-2025 (B)

Beslutning

Udvalget fulgte indstillingen. 

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte forretningsorden for perioden 2022-2025.

Sagens indhold

Det følger af styrelsesloven, at de stående politiske udvalg selv fastsætter deres forretningsorden.

Efter ønske fra det politiske niveau er der arbejdet på enslydende forretningsordener for alle stående politiske udvalg.

I bilag 1 ses forslag til forretningsorden.

Retligt grundlag

Styrelsesloven § 20, stk. 3

Handlemuligheder

Socialudvalget kan godkende forretningsordenen i bilag 1 som den foreligger eller med ændringer.

Vurdering

Det anbefales, at Socialudvalget vedtager udkastet til forretningsorden, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender udkast til forretningsorden.

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget
Udvalget fulgte indstillingen. 

6. Kompetenceplan 2022 (B)

Beslutning

Godkendt med bemærkning om, at der skal pågå en teknisk tilretning af den eksisterende udgave, således at systematikken i kompetenceplanen er mere ensartet. 

Udvalget ønsker at blive orienteret om de tekniske tilretninger forud for oversendelse til ØU og Byråd.  

Kompetence:  Byrådet   

 Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstillinger fra fagudvalgene godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 9. december 2021 en styrelsesvedtægt gældende for 2022-2025. På baggrund heraf skal kommunens kompetenceplan opdateres således, at der er tale om en teknisk udmøntning af styrelsesvedtægten.  

Administrationen har gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, i relation til styrelsesvedtægtens rammesætning til de nye udvalg mv. Konkret har cheferne haft kompetenceplanen til gennemlæsning i februar og er kommet med input, i relation til den nye udvalgsstruktur, og andre ændringer med udgangspunkt i styrelsesvedtægt og ny lovgivning.

De stående fagudvalg modtager på baggrund heraf et udkast til kompetenceplan, som ligger i forlængelse af tidligere kompetenceplan. Udvalgene skal behandle udkastet. På baggrund af udvalgenes tilbagemeldinger skal Byrådet godkende kompetenceplanen. Udkastet er i bilag 2. Tilføjelser og ændringer er markeret med rød.

Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag 1. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen. 

Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:

Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund i f.eks. ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg. 

Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt, f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme). 

Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn). Denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger. 

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt fra den 9. december 2021. 

Handlemuligheder

Fagudvalgene kan: 

A. Indstille det præsenterede oplæg til kompetenceplan på udvalgets område med eller uden ændringer. 

Byrådet kan:

B. Helt eller delvist godkende oplægget til kompetenceplan på baggrund af fagudvalgenes indstillinger. 

C. Afvise det samlede oplæg til kompetenceplan og bede fagudvalg og administration om at udarbejde et nyt fælles oplæg. 

Vurdering

Det anbefales, at den foreslåede kompetenceplan godkendes. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Kompetenceplanen skal ses som en uddybning af den delegation, som allerede fremgår af den vedtagne styrelsesvedtægt.  

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

  1. at Fagudvalgene indstiller handlemulighed A til Byrådets godkendelse.
  2. at Byrådet godkender handlemulighed B

 

Administrativ bemærkning pr. 4. marts 2022

Administrationen gør opmærksom på følgende forhold omkring kompetenceplanen: 

  • At den almene del af begravelseshjælp lægges ind under Økonomiudvalget, mens den specialiserede del (ubemidlede) lægges under Socialudvalget.

 

Sagens forløb

28-02-2022 Sundhedsudvalget

At. 1 godkendt.  


01-03-2022 Klima- og Miljøudvalget
Ad 1: Anbefales.
01-03-2022 Seniorudvalget

At. 1. Godkendt.


02-03-2022 Børne- og Ungeudvalget
Godkendt
02-03-2022 Socialudvalget

Godkendt med bemærkning om, at der skal pågå en teknisk tilretning af den eksisterende udgave, således at systematikken i kompetenceplanen er mere ensartet. 

Udvalget ønsker at blive orienteret om de tekniske tilretninger forud for oversendelse til ØU og Byråd.  


03-03-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Ad 1; anbefales, idet trafiksikkerhedsprojekter forlægges udvalget til orientering. 
03-03-2022 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1. Godkendt. Handlemulighed A indstilles til Byrådet.



09-03-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
Beslutning ikke frigivet
21-03-2022 Økonomiudvalget
Beslutning ikke frigivet
28-03-2022 Byrådet
Beslutning ikke frigivet

7. Udvidet samarbejde med eksterne partnere (Røde Kors) (B)

Beslutning

Christopher Trung (C) blev vurderet som ikke inhabil.

Udvalget fulgte indstillingen.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune fortsat skal have en Bildsø-lejr for udsatte børn i 0.-4.klassetrin, eller der fremadrettet skal etableres et samarbejde med Røde Kors-lejrene.

Sagens indhold

Lejrchefen for Bildsø-lejren har valgt at stoppe. På den baggrund har forvaltningen gennemgået forudsætningerne for at fortsætte lejren, eller benytte sig af Røde Kors lejre som alternativ.

Bildsø-lejren

Bildsølejren gennemføres i uge 26 (fra søndag til torsdag). Bildsølejren foregår på Bildsøskov Feriekoloni, som ligger i et naturskønt område tæt på stranden. Lejren starter søndag kl. 16.00 med indkvartering og fællesspisning med forældre og søskende. Lejren slutter torsdag kl. 12.00.

Der har hidtil været 40-48 børn på lejren og 13-15 voksne (lejrchef, sagsbehandler samt pædagog- og lærerstuderende). Lejren koster 100 kr. pr. barn og 30 kr. i lommepenge.

Målgruppe for Bildsølejren:

  • Barnet skal gå på 0., 1., 2., 3 eller 4. klassetrin.
  • Barnet skal have behov for 1 uges ferie.
  • Barnet skal ikke på andre ferier med familie eller netværk.
  • Barnet kan have sociale, pædagogiske eller faglige udfordringer.

Mål med lejren

Børnene får en lille uges ferie sammen med nærværende og engagerede voksne som har lyst til at give børnene nogle gode ferieoplevelser. En pause fra deres egen hverdag med mulighed for at opbygge nye venskaber, og ferieminder at fortælle klassekammeraterne om, når de vender retur til skolen.  

Omkostninger

Prisen for Bildsø-lejren har de sidste år været på knap 180.000 kr. Derudover har Afdeling for Børn og Familie i de fleste af årene haft en ansat rådgiver med på lejren. Dertil er der et betydeligt planlægnings- og forberedelsesarbejde af lejren.

Slagelse Kommune overtog i 2021 driften af Bildsølejren, og lige pt. ligger lejren i dvale, indtil det bliver afklaret hvordan fremtiden ser ud for den. Hvorvidt det giver et indtægtstab på den normale lejeindtægt (21.000 kr.) er uklart, men det forventes, at lejren kan anvendes til andre formål af Slagelse Kommune i uge 26. 

Røde Kors sommerlejr.

Tilsvarende sommerlejre som Røde Kors arrangerer koster 3000 kr. for børn, og 3250 kr. for unge. Sommerlejrene varer en hel uge, og vil i 2022 være i uge 28, 29 og 30 for børn og unge fra Slagelse.

Mens medhjælperne på Bildsølejren modtager 5.000 kr. er det frivillige på Røde Kors lejrene.

Antallet af frivillige pr. barn/ung er typisk højere på Røde Kors lejrene end de er på Bildsølejren.

Kongelejren som også arrangeres af Røde Kors, og som er for 30 af de 7-14 årige påtænkes at fortsætte som hidtil.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Socialudvalget kan beslutte, at:

                      A. Bildsø-lejren skal fortsætte under hidtidige rammer, hvorved forvaltningen skal                                sikre sig, at   lejren får en ny ledelse hurtigst muligt.

                      B. Udsatte unge, der hidtil har været på sommerlejr i Bildsø kommer på Røde Kors                              sommerlejre.

                      C. En midlertidig løsning for 2022, hvor Røde Kors-lejrene benyttes i 2022, men at                              forvaltningen finder en ny ledelse til Bildsø-lejren, der kan være klar fra 2023.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Røde Kors lejrtilbud mindst har samme kvalitet som Bildsølejren, idet antallet af voksne per barn er højere. Dertil kommer, at Røde Kors lejrene varer en hel uge, hvor Bildsølejren er på fire dage. Placeringen i uge 28,29 eller 30 vurderes også som en fordel, da uge 26 er lige i starten af børnenes sommerferie.

Røde Kors har meddelt, at de godt kan tage de forventede 45 børn på deres lejre, men at de vil være nødt til at fordele dem på flere lejre. Det drejer sig om Solskinslejren hvor adressen endnu ikke er oplyst, Lejr – Opturen på Faxehus efterskole samt Stjernelejren på Skovbo efterskole.

Røde Kors lejre er på nuværende tidspunkt et billigere alternativ til Bildsølejren, idet 45 deltagere hos Røde Kors vil give en samlet udgift på 135.000 kr., hvilket vil være 45.000 kr. lavere end budgettet for Bildsølejren. Dertil vil det give forvaltningen betydeligt færre administrative planlægningsopgaver.

Slagelse Kommune er ikke forpligtet til at tilbyde sommerlejre i forhold til lovgivningen, men det vurderes, at en sommerlejr er et godt tilbud til den beskrevne målgruppe holdt op imod den forholdsvis beskedne udgift.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter at benytte sig af Røde Kors lejrene fremadrettet for den målgruppe af børn, der hidtil har været på Bildsølejren.

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget

Christopher Trung (C) blev vurderet som ikke inhabil.

Udvalget fulgte indstillingen.


8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Udvalgsformanden orienterede om det udsendte program til 14-14 mødet den 22.-23. april 2022.

Udvalgsformanden orienterede om invitation til 26. april 2022 vedrørende konference for Erhvervsvision 2030 fra Per Madsen. Invitation rundsendes til udvalget.

Udvalgsformanden orienterede om Sjællandsfestivalen, der afholdes den 18.- 19. maj 2022.

Orientering fra udvalgsmedlem Helle Dalsgaard (F) og Christopher Trung(C), der orienterede om deres deltagelse i et dialogmøde i regi af Foreningen Retssikkerhed for Familier.

Administrationen orienterede om status på Fremtidens Tilbud, hvor kapacitetsundersøgelsen af botilbudsområdet udarbejdes i regi af RS 17, med forventet afsluttet dataindsamling i maj 2022.

Udvalget tog orienteringen til orientering.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

 2. Orientering fra udvalgsmedlemmer 

3. Orientering fra administrationen

 

Status på Projekt Fremtidens Tilbud

Udvalget orienteres om status på Projekt Fremtidens Tilbud - herunder perspektiver for dataindsamlingen for Slagelse som sælgerkommune. 

 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget orienteres

 

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget

Udvalgsformanden orienterede om det udsendte program til 14-14 mødet den 22.-23. april 2022.

Udvalgsformanden orienterede om invitation til 26. april 2022 vedrørende konference for Erhvervsvision 2030 fra Per Madsen. Invitation rundsendes til udvalget.

Udvalgsformanden orienterede om Sjællandsfestivalen, der afholdes den 18.- 19. maj 2022.

Orientering fra udvalgsmedlem Helle Dalsgaard (F) og Christopher Trung(C), der orienterede om deres deltagelse i et dialogmøde i regi af Foreningen Retssikkerhed for Familier.

Administrationen orienterede om status på Fremtidens Tilbud, hvor kapacitetsundersøgelsen af botilbudsområdet udarbejdes i regi af RS 17, med forventet afsluttet dataindsamling i maj 2022.

Udvalget tog orienteringen til orientering.


9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Udvalget besluttede, at der på udvalgsmødet i juni skal en sag på om muligheden for tilkøb af § 97 ledsagetimer udover de timer, der har hjemmel i servicelovens § 97.

Udvalget besluttede, at der udarbejdes et notat omkring fordeling af økonomien for Varmestuerne forud for Socialudvalgets møde den 5. april 2022.

Udvalget ønsker et overblik over vikarudgifter opdelt på vikarbureauer og brug af interne vikarer, som er en del af fremtidens tilbud. Virksomhederne kan redegøre for dette omfang og udgiften hertil den 23. april 2022. Udvalget ønsker et datamæssigt overblik forud for udvalgsmødet den 5. april 2022.

Udvalget ønsker et punkt om skæve boliger på baggrund af Byrådets beslutning den 28. februar 2022. Administrationen vil komme med forslag til, hvornår punktet sættes på udvalgsmøde.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget

Udvalget besluttede, at der på udvalgsmødet i juni skal en sag på om muligheden for tilkøb af § 97 ledsagetimer udover de timer, der har hjemmel i servicelovens § 97.

Udvalget besluttede, at der udarbejdes et notat omkring fordeling af økonomien for Varmestuerne forud for Socialudvalgets møde den 5. april 2022.

Udvalget ønsker et overblik over vikarudgifter opdelt på vikarbureauer og brug af interne vikarer, som er en del af fremtidens tilbud. Virksomhederne kan redegøre for dette omfang og udgiften hertil den 23. april 2022. Udvalget ønsker et datamæssigt overblik forud for udvalgsmødet den 5. april 2022.

Udvalget ønsker et punkt om skæve boliger på baggrund af Byrådets beslutning den 28. februar 2022. Administrationen vil komme med forslag til, hvornår punktet sættes på udvalgsmøde.


10. Presse (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Socialudvalget

 Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget
Ingen bemærkninger.

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.

 

 

Sagens forløb

02-03-2022 Socialudvalget
Godkendt.