Socialudvalget – Referat – 11. januar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Socialudvalget besluttede, at punkt 2 om Nye lokaler til Slagelse Familiehuse ikke skal behandles som et orienteringspunkt, men som et beslutningspunkt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Nye lokaler til Slagelse Familiehuse (O)

Beslutning

At 1: Socialudvalget behandlede punktet som et beslutningspunkt og godkendte dermed ændringen af projektet fra etablering af lokaler på Vestre Skole til etablering af lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65, med bemærkning om at istandsættelsen er iværksat.

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

I forbindelse med etablering af nye lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65, orienteres Socialudvalget om ændring af projektet, fra etablering af lokaler på Vestre Skole til etablering af lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65.

 

Indstilling

Børne- og Familiechefen indstiller,

  1. at Socialudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Sagens indhold

Socialudvalget besluttede i forbindelse med genbehandlingen af prioriterings- og driftsforslag vedr. Budget 2023-2026, at der som led i omlægning af kontaktpersonsindsatsen til øget brug af interne tilbud samt mulighed for at tilbyde relevante unge gruppeforløb i Familiehusene, som supplement eller som alternativ til bevilling af kontaktperson. Der blev afsat 0,7 mio. kr. i 2023 til istandsættelse af lokaler på Vestre Skole, og 0,26 mio. kr. som driftsbevilling.

Efterfølgende har det vist sig, at der på Rosenkildevej 65 er lokaler, der med mindre indgribende istandsættelse, er bedre egnet til formålet, og der er derfor påbegyndt den indledende restaurering af lokalerne. 

Formålet er at sikre de bedste mulige rammer for personalet til at løse indsatser til målgruppen samt at øge den interne kapacitet i Familiehusene, således der sikres bedre koordinerede og fokuserede indsatser i samspil med familien, netværket og almenområdet. Ved at nedbringe brugen af eksterne tilbud jf. Budget 2023-26 forventes en besparelse, som er særlig relevant i disse tider, hvor priserne blandt leverandører stiger mere end normalt.

Lokalerne på Rosenkildevej 65 giver Slagelse Familiehuse optimale betingelser for at udvikle og udvide interne tilbud, herunder ADL træning, gruppetilbud, støttet samvær m.v, som i dag købes eksternt. Rosenkildevej 65 forventes klar til ibrugtagning omkring den 1. februar 2023, hvorefter omlægningen af kontaktpersonindsatsen kan implementeres som forudsat i Budget 2023-2026.

 

Retligt grundlag

Orienteringen vedrører Socialudvalgets genbehandling af prioriterings- og driftsforslag vedr. Budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at ændringen i projektet, hvor Rosenkildevej 65 benyttes i stedet for Vestre Skole, både sikrer nogle bedre lokaler og en mere hensigtsmæssig fysisk placering. Det er endvidere administrationens vurdering, at ændringen kan foretages inden for beslutningen om at afsætte driftsmidler til renovering af lokaler til Slagelse Familiehuse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I forbindelse med Budget 2023-2026, er der afsat driftsmidler til renovering af lokaler på Vestre Skole. Disse driftsmidler allokeres i stedet til renovering af lokalerne på Rosenkildevej 65. Der er således ikke yderligere økonomiske konsekvenser end de allerede afsatte driftsmidler.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Rosenkilde Skole (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole. 

Nedlæggelsen af Rosenkilde Skole som intern skole ved ACV er en formalitet for, at Rosenkilde Skole kan overgå til selvstændig specialskole.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole.

 

Sagens indhold

Socialudvalget har på deres møde den 10. august 2022 besluttet, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 skal være en selvstændig specialskole. Rosenkilde Skole er pt en intern skole under Autisme Center Vestsjælland. 

Byrådet besluttede på deres møde den 10. oktober 2022 en tids- og procesplan ved nedlæggelse af Rosenkilde Skole som intern skole og overgang til at være en selvstændig specialskole, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelsen.

Da der har været formelle fejl i høringen efter sagen blev præsenteret i oktober 2022, har der i perioden fra den 11. oktober 2022 til den 7. december 2022 været gennemført en høring jf. lov om nedlæggelse af folkeskoler.

Der er indkommet 2 høringssvar. I høringssvaret fra Skolebestyrelsen Rosenkilde Skole tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 1). I høringssvaret fra MED-udvalg tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 2).

Grundet lovbestemmelser ved nedlæggelse af folkeskoler er tidspunktet for selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole som specialskole rykket til den 1. august 2023.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 24, stk. 4

Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole, som er en forlængelse af den beslutning der allerede er taget på Socialudvalgets møde den 10. august 2022. 

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Rosenkilde Skole skal  nedlægges som intern skole. På baggrund af BDOs skoleanalyse, hvor der er fokus på den høje segregering i Slagelse Kommune, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at have interne skole, men selvstændige specialskoler. På bagggund af de indkomne høringssvar samt Socialudvalgets beslutning af den 10. august 2022 om, at Rosenkilde Skole skal være en selvstændig specialskole, understøttes vurderingen. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Rosenkildeskole henhører som intern skole under Center for Handicap og Psykiatri, men vil som selvstændig specialskole vil pr 1. august 2023 overgå til at henhøre under Center  for Skole. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget skal den 23. januar 2023 indstille beslutning om skolenedlæggelse til Byrådet.

Byrådet træffer den 23. januar 2023 beslutning om skolenedlæggelse.

4. Høring om sagsbehandlingstider (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende, at de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023 sendes til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023 sendes til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte. 

 

Sagens indhold

Efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkendte Byrådet den 28. november 2022 de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023. 

Danske Handicaporganisationer har efterfølgende påpeget, at sagen har stor betydning for borgerne og at sagen skulle have været sendt til høring i Handicaprådet. Administrationen er enig i, at sagen skulle have været i høring i Handicaprådet og ligeledes i Rådet for Socialt Udsatte. Sagen behandles derfor på ny.

Baggrund

Socialudvalget blev på udvalgets møde den 4. maj 2022 orienteret om de aktuelle sagsbehandlingstider i Center for Handicap og Psykiatri. Socialudvalget ønskede på den baggrund at få forelagt en beslutningssag om reviderede sagsbehandlingsfristerne med indstilling til Byrådets godkendelse.    

Kommunen er juridisk forpligtiget til at offentliggøre de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister på socialområdet på kommunens hjemmeside, så det altid er offentligt kendt, hvor lang sagsbehandlingstid borgerne kan forvente i de sagerne. 

De nuværende offentliggjorte sagsbehandlingstider har ikke været revideret i 7 år.

Grundet stor sagsmængde, indhentelse af dokumentation hos læger og samarbejdspartnere og sagskompleksitet hos den enkelte sagsbehandler kan Center for Handicap og Psykiatri ikke overholde de nuværende sagsbehandlingsfrister.  

Der er derfor ikke overensstemmelse mellem de nuværende oplyste sagsbehandlingstider på kommunens hjemmeside og de reelle sagsbehandlingstider, som borgerne oplever. Det medfører utilfredshed hos borgerne, og deraf klager over for lang sagsbehandlingstid.

Med de foreslåede reviderede sagsbehandlingsfrister vil Slagelse Kommune i forhold til de omkringliggende kommuner og kommuner af samme størrelse have sagsbehandlingsfrister, der er i den høje ende, men de vil ikke være de længste. Dette fremgår af skemaet nedenfor i forhold til udvalgte paragrafområder. Det skal i den sammenhæng ligeledes bemærkes, at det ikke kan vides om sagsbehandlingsfristerne overholdes i de øvrige kommuner. 

KommuneSocialpædagogisk støtte § 85Kontanttilskud og BPA §§ 95 og 96Midlertidigt og længerevarende botilbud §§ 107 og 108
Kalundborg45 dage90 dage60 dage
Odsherred4 uger26 uger24 uger
Holbæk6 uger3/20 uger16 uger
Sorø12 uger16 uger26 uger
Næstved60 hverdage80 hverdage60 hverdage
Vordingborg3 uger4 måneder12 uger
Halsnæs4 måneder7 måneder6 måneder
Vejle4 uger3 måneder2 måneder
Taastrup8 uger8 uger12 uger
Hillerød6 uger7 måneder5 måneder
Holstebro8 uger12 uger12 uger

I forhold til revideringen af sagsbehandlingsfristerne, er der foretaget en repræsentativ stikprøvemåling på alle paragrafområderne for at afdække den faktuelle og reelle sagsbehandlingstid i myndighed i Center for Handicap og Psykiatri. På den baggrund anbefales nedenstående reviderede sagsbehandlingstider at gælde i myndighed for Center for Handicap og Psykiatri fra den 1. januar 2023.     

Sagsbehandlingsfristerne vil blive evalueret inden 2 år for ikrafttrædelsen. 

Paragraf

Nuværende sagsbehandlingstider

Fremtidige sagsbehandlingstider

 

Servicelovens § 82a (Tidlig forebyggende indsats)

-

2,5 uge*

Servicelovens § 84, stk. 1 (Afløsning/aflastning)-3 måneder

Servicelovens § 85 (Socialpædagogisk støtte)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 95, stk. 3 (Kontant tilskud)

-

6 måneder

Servicelovens § 96 (Borgerstyret Personlig Assistance)

60 dage

6 måneder

Servicelovens § 97 (Ledsagerordning)

20 dage

3 måneder

Servicelovens § 98 (Kontaktperson til døvblinde)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 100 (Dækning af nødvendige merudgifter)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 102 (Tilbud af behandlingsmæssig karakter)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 103 (Beskyttet beskæftigelse)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 104 (Aktivitets- og samværstilbud)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 107 (Midlertidigt botilbud)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 108 (Længerevarende botilbud)

30 dage

6 måneder

Almenboligloven § 105 (Længerevarende botilbud)

-

6 måneder

* Fra borger henvender sig i Center for Handicap og Psykiatri og til borger er henvist til et forløb i FOKUS.

 

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2022-02-25 nr. 265 om retssikkerhed og administration på det sociale område (Retssikkerhedsloven) § 3.

Af denne bestemmelse fremgår det, at der på de enkelte sagsområder skal fastsættes frister for, hvor lang tid, der må gå fra modtagelsen af en ansøgning til afgørelsen skal være truffet. 

 

Handlemuligheder

1. At Socialudvalget sender de reviderede sagsbehandlingsfrister til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de nye sagsbehandlingsfrister imødekommer lovgivningens krav og ligger på linje med de øvrige sammenlignelige kommuner. Der er på området ikke fastsat en lovgivningsmæssig øvre grænse for sagsbehandlingstiden. Center for Handicap og Psykiatri behandler sagerne hurtigst muligt, hvilket er i overensstemmelse med Retssikkerhedslovens § 3.  

Når der er overensstemmelse imellem de vedtagne sagsbehandlingsfrister og den reelle sagsbehandlingstid, skaber dette en tydeligere forventningsafstemning for borgerne i forhold til, hvornår de kan forvente en afgørelse. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Sagen med de reviderede sagsbehandlingstider og rådenes eventuelle høringssvar sættes på til behandling på Socialudvalgets møde den 1. februar 2023, hvorefter sagsbehandlingstiderne sendes til fornyet beslutning i Økonomiudvalg og Byrådet. 

5. Rosenkildevej 87-89 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023. 

Status borgerne

En borger har fundet andet tilbud og opsagt sin lejekontrakt.

En borger er afgået ved døden.

Så der er aktuelt 39 borgere i tilbuddet. 

Slagelse Kommune er aktuelt handlekommune for 17 Slagelseborgere, en borger fra Grønland, en borger fra København og to borgere fra Ringsted. I alt 21 borgere. 

Det er tre borgere mere end oplyst på seneste status. Det skyldes, at Københavns Kommune og Ringsted Kommune indtil videre ikke har ønsket at tage handlekompetencen tilbage på deres borgere. Derfor skal Slagelse Kommune finde plads til yderligere tre borgere. 

Alle borgersager er ultimo december 2022 målgruppevurderet. Match mellem borger og rette tilbud er igang og den 11. januar 2023 påbegyndes proces med matching. 

Pårørende og værger har været inviteret med i drøftelser om det fremtidige tilbud til borgeren. 

Status medarbejderne

Der er pr 31. januar 2022 indkommet i alt ni opsigelser fordelt ved, at tre medarbejdere er stoppet pr 31. december 2022 og seks medarbejdere stopper den 31. januar 2023. 

Der er den 4. januar 2023 påbegyndt varsling med udsendelse af opsigelsesvarsel med partshøring til samtlige medarbejdere (partshøringsfristen er tre uger). 

Status Kapacitet 

Der er aktuelt ni ledige botilbudspladser på Specialcenter Slagelse 

Status boligselskab

Boligerne ejes af VAB.

Center for Handicap og Psykiatri og Center for Kommunale Ejendomme har før jul holdt møde med VAB for at sikre koordinering og fælles forståelse i processen frem mod den 3. maj 2023, hvor botilbuddet ophører. Der er aftalt opfølgende møde mellem VAB, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri primo februar 2023.

Socialtilsyn Øst orienteres løbende om status. 

 

Retligt grundlag

Lov om Socialtilsyn § 5.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb 

Socialudvalget vil løbende blive orienteret omkring status i processen.

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalgsformanden orienterede om uddeling af årets Handicappris.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget tager orienteringen til orientering.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden. 

2. Orientering fra udvalgets medlemmer. 

3. Orientering fra administrationen.


7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

Februar 2023 

Kravsspecifikation NGO Varmestue i Korsør (B)

Sagsbehandlingstider (B)

Evaluering af indsatser af Borgerrådgiverens anbefalinger fra årsrapport 2021 (O) 

Rosenkildevej 87-89 (O)

 

Marts 2023 

Budgetstatus (O)

Regnskab 2022 (O) 

Principgodkendelse af kvalitetsstandarder CHP (B) 

Principgodkendelse af kvalitetsstandarder rusmiddelbehandling sel § 101, sul § 141 (B) 

Rosenkildevej 87-89 (O)

8. Presse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, Socialudvalget ønsker en pressemeddelelse, når Slagelse Familiehuse åbner på Rosenkildevej 65.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at  Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                        kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.