1. Godkendelse af dagsorden (B)
Beslutning
At 1: Godkendt med bemærkning om, at Socialudvalget besluttede, at punkt 2 om Nye lokaler til Slagelse Familiehuse ikke skal behandles som et orienteringspunkt, men som et beslutningspunkt.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
- at Socialudvalget godkender dagsorden.
2. Nye lokaler til Slagelse Familiehuse (O)
Beslutning
At 1: Socialudvalget behandlede punktet som et beslutningspunkt og godkendte dermed ændringen af projektet fra etablering af lokaler på Vestre Skole til etablering af lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65, med bemærkning om at istandsættelsen er iværksat.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med etablering af nye lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65, orienteres Socialudvalget om ændring af projektet, fra etablering af lokaler på Vestre Skole til etablering af lokaler til Slagelse Familiehuse på Rosenkildevej 65.
Indstilling
Børne- og Familiechefen indstiller,
- at Socialudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagens indhold
Socialudvalget besluttede i forbindelse med genbehandlingen af prioriterings- og driftsforslag vedr. Budget 2023-2026, at der som led i omlægning af kontaktpersonsindsatsen til øget brug af interne tilbud samt mulighed for at tilbyde relevante unge gruppeforløb i Familiehusene, som supplement eller som alternativ til bevilling af kontaktperson. Der blev afsat 0,7 mio. kr. i 2023 til istandsættelse af lokaler på Vestre Skole, og 0,26 mio. kr. som driftsbevilling.
Efterfølgende har det vist sig, at der på Rosenkildevej 65 er lokaler, der med mindre indgribende istandsættelse, er bedre egnet til formålet, og der er derfor påbegyndt den indledende restaurering af lokalerne.
Formålet er at sikre de bedste mulige rammer for personalet til at løse indsatser til målgruppen samt at øge den interne kapacitet i Familiehusene, således der sikres bedre koordinerede og fokuserede indsatser i samspil med familien, netværket og almenområdet. Ved at nedbringe brugen af eksterne tilbud jf. Budget 2023-26 forventes en besparelse, som er særlig relevant i disse tider, hvor priserne blandt leverandører stiger mere end normalt.
Lokalerne på Rosenkildevej 65 giver Slagelse Familiehuse optimale betingelser for at udvikle og udvide interne tilbud, herunder ADL træning, gruppetilbud, støttet samvær m.v, som i dag købes eksternt. Rosenkildevej 65 forventes klar til ibrugtagning omkring den 1. februar 2023, hvorefter omlægningen af kontaktpersonindsatsen kan implementeres som forudsat i Budget 2023-2026.
Retligt grundlag
Orienteringen vedrører Socialudvalgets genbehandling af prioriterings- og driftsforslag vedr. Budget 2023-2026.
Handlemuligheder
Socialudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at ændringen i projektet, hvor Rosenkildevej 65 benyttes i stedet for Vestre Skole, både sikrer nogle bedre lokaler og en mere hensigtsmæssig fysisk placering. Det er endvidere administrationens vurdering, at ændringen kan foretages inden for beslutningen om at afsætte driftsmidler til renovering af lokaler til Slagelse Familiehuse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med Budget 2023-2026, er der afsat driftsmidler til renovering af lokaler på Vestre Skole. Disse driftsmidler allokeres i stedet til renovering af lokalerne på Rosenkildevej 65. Der er således ikke yderligere økonomiske konsekvenser end de allerede afsatte driftsmidler.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.
3. Rosenkilde Skole (B)
Beslutning
At 1: Godkendt.
Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole.
Nedlæggelsen af Rosenkilde Skole som intern skole ved ACV er en formalitet for, at Rosenkilde Skole kan overgå til selvstændig specialskole.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at Byrådet beslutter at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole.
Sagens indhold
Socialudvalget har på deres møde den 10. august 2022 besluttet, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 skal være en selvstændig specialskole. Rosenkilde Skole er pt en intern skole under Autisme Center Vestsjælland.
Byrådet besluttede på deres møde den 10. oktober 2022 en tids- og procesplan ved nedlæggelse af Rosenkilde Skole som intern skole og overgang til at være en selvstændig specialskole, herunder frist for indsigelser samt udtalelser fra skolebestyrelsen.
Da der har været formelle fejl i høringen efter sagen blev præsenteret i oktober 2022, har der i perioden fra den 11. oktober 2022 til den 7. december 2022 været gennemført en høring jf. lov om nedlæggelse af folkeskoler.
Der er indkommet 2 høringssvar. I høringssvaret fra Skolebestyrelsen Rosenkilde Skole tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 1). I høringssvaret fra MED-udvalg tilkendegives fortsat opbakning til, at Rosenkilde Skole bliver en selvstændig specialskole (bilag 2).
Grundet lovbestemmelser ved nedlæggelse af folkeskoler er tidspunktet for selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole som specialskole rykket til den 1. august 2023.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven § 24, stk. 4
Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
Byrådet kan beslutte at nedlægge Rosenkilde Skole som intern skole, som er en forlængelse af den beslutning der allerede er taget på Socialudvalgets møde den 10. august 2022.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Rosenkilde Skole skal nedlægges som intern skole. På baggrund af BDOs skoleanalyse, hvor der er fokus på den høje segregering i Slagelse Kommune, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at have interne skole, men selvstændige specialskoler. På bagggund af de indkomne høringssvar samt Socialudvalgets beslutning af den 10. august 2022 om, at Rosenkilde Skole skal være en selvstændig specialskole, understøttes vurderingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Rosenkildeskole henhører som intern skole under Center for Handicap og Psykiatri, men vil som selvstændig specialskole vil pr 1. august 2023 overgå til at henhøre under Center for Skole.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Økonomiudvalget skal den 23. januar 2023 indstille beslutning om skolenedlæggelse til Byrådet.
Byrådet træffer den 23. januar 2023 beslutning om skolenedlæggelse.
4. Høring om sagsbehandlingstider (B)
Beslutning
At 1: Godkendt.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende, at de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023 sendes til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023 sendes til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Sagens indhold
Efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkendte Byrådet den 28. november 2022 de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023.
Danske Handicaporganisationer har efterfølgende påpeget, at sagen har stor betydning for borgerne og at sagen skulle have været sendt til høring i Handicaprådet. Administrationen er enig i, at sagen skulle have været i høring i Handicaprådet og ligeledes i Rådet for Socialt Udsatte. Sagen behandles derfor på ny.
Baggrund
Socialudvalget blev på udvalgets møde den 4. maj 2022 orienteret om de aktuelle sagsbehandlingstider i Center for Handicap og Psykiatri. Socialudvalget ønskede på den baggrund at få forelagt en beslutningssag om reviderede sagsbehandlingsfristerne med indstilling til Byrådets godkendelse.
Kommunen er juridisk forpligtiget til at offentliggøre de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister på socialområdet på kommunens hjemmeside, så det altid er offentligt kendt, hvor lang sagsbehandlingstid borgerne kan forvente i de sagerne.
De nuværende offentliggjorte sagsbehandlingstider har ikke været revideret i 7 år.
Grundet stor sagsmængde, indhentelse af dokumentation hos læger og samarbejdspartnere og sagskompleksitet hos den enkelte sagsbehandler kan Center for Handicap og Psykiatri ikke overholde de nuværende sagsbehandlingsfrister.
Der er derfor ikke overensstemmelse mellem de nuværende oplyste sagsbehandlingstider på kommunens hjemmeside og de reelle sagsbehandlingstider, som borgerne oplever. Det medfører utilfredshed hos borgerne, og deraf klager over for lang sagsbehandlingstid.
Med de foreslåede reviderede sagsbehandlingsfrister vil Slagelse Kommune i forhold til de omkringliggende kommuner og kommuner af samme størrelse have sagsbehandlingsfrister, der er i den høje ende, men de vil ikke være de længste. Dette fremgår af skemaet nedenfor i forhold til udvalgte paragrafområder. Det skal i den sammenhæng ligeledes bemærkes, at det ikke kan vides om sagsbehandlingsfristerne overholdes i de øvrige kommuner.
Kommune | Socialpædagogisk støtte § 85 | Kontanttilskud og BPA §§ 95 og 96 | Midlertidigt og længerevarende botilbud §§ 107 og 108 |
Kalundborg | 45 dage | 90 dage | 60 dage |
Odsherred | 4 uger | 26 uger | 24 uger |
Holbæk | 6 uger | 3/20 uger | 16 uger |
Sorø | 12 uger | 16 uger | 26 uger |
Næstved | 60 hverdage | 80 hverdage | 60 hverdage |
Vordingborg | 3 uger | 4 måneder | 12 uger |
Halsnæs | 4 måneder | 7 måneder | 6 måneder |
Vejle | 4 uger | 3 måneder | 2 måneder |
Taastrup | 8 uger | 8 uger | 12 uger |
Hillerød | 6 uger | 7 måneder | 5 måneder |
Holstebro | 8 uger | 12 uger | 12 uger |
I forhold til revideringen af sagsbehandlingsfristerne, er der foretaget en repræsentativ stikprøvemåling på alle paragrafområderne for at afdække den faktuelle og reelle sagsbehandlingstid i myndighed i Center for Handicap og Psykiatri. På den baggrund anbefales nedenstående reviderede sagsbehandlingstider at gælde i myndighed for Center for Handicap og Psykiatri fra den 1. januar 2023.
Sagsbehandlingsfristerne vil blive evalueret inden 2 år for ikrafttrædelsen.
Paragraf | Nuværende sagsbehandlingstider | Fremtidige sagsbehandlingstider
|
Servicelovens § 82a (Tidlig forebyggende indsats) | - | 2,5 uge* |
Servicelovens § 84, stk. 1 (Afløsning/aflastning) | - | 3 måneder |
Servicelovens § 85 (Socialpædagogisk støtte) | 30 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 95, stk. 3 (Kontant tilskud) | - | 6 måneder |
Servicelovens § 96 (Borgerstyret Personlig Assistance) | 60 dage | 6 måneder |
Servicelovens § 97 (Ledsagerordning) | 20 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 98 (Kontaktperson til døvblinde) | 14 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 100 (Dækning af nødvendige merudgifter) | 30 dage | 6 måneder |
Servicelovens § 102 (Tilbud af behandlingsmæssig karakter) | 30 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 103 (Beskyttet beskæftigelse) | 14 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 104 (Aktivitets- og samværstilbud) | 14 dage | 3 måneder |
Servicelovens § 107 (Midlertidigt botilbud) | 30 dage | 6 måneder |
Servicelovens § 108 (Længerevarende botilbud) | 30 dage | 6 måneder |
Almenboligloven § 105 (Længerevarende botilbud) | - | 6 måneder |
* Fra borger henvender sig i Center for Handicap og Psykiatri og til borger er henvist til et forløb i FOKUS.
Retligt grundlag
Lovbekendtgørelse 2022-02-25 nr. 265 om retssikkerhed og administration på det sociale område (Retssikkerhedsloven) § 3.
Af denne bestemmelse fremgår det, at der på de enkelte sagsområder skal fastsættes frister for, hvor lang tid, der må gå fra modtagelsen af en ansøgning til afgørelsen skal være truffet.
Handlemuligheder
1. At Socialudvalget sender de reviderede sagsbehandlingsfrister til høring i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de nye sagsbehandlingsfrister imødekommer lovgivningens krav og ligger på linje med de øvrige sammenlignelige kommuner. Der er på området ikke fastsat en lovgivningsmæssig øvre grænse for sagsbehandlingstiden. Center for Handicap og Psykiatri behandler sagerne hurtigst muligt, hvilket er i overensstemmelse med Retssikkerhedslovens § 3.
Når der er overensstemmelse imellem de vedtagne sagsbehandlingsfrister og den reelle sagsbehandlingstid, skaber dette en tydeligere forventningsafstemning for borgerne i forhold til, hvornår de kan forvente en afgørelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Sagen med de reviderede sagsbehandlingstider og rådenes eventuelle høringssvar sættes på til behandling på Socialudvalgets møde den 1. februar 2023, hvorefter sagsbehandlingstiderne sendes til fornyet beslutning i Økonomiudvalg og Byrådet.
5. Rosenkildevej 87-89 (O)
Beslutning
At 1: Taget til orientering.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af botilbuddet Rosenkildevej 87-89.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023.
Status borgerne
En borger har fundet andet tilbud og opsagt sin lejekontrakt.
En borger er afgået ved døden.
Så der er aktuelt 39 borgere i tilbuddet.
Slagelse Kommune er aktuelt handlekommune for 17 Slagelseborgere, en borger fra Grønland, en borger fra København og to borgere fra Ringsted. I alt 21 borgere.
Det er tre borgere mere end oplyst på seneste status. Det skyldes, at Københavns Kommune og Ringsted Kommune indtil videre ikke har ønsket at tage handlekompetencen tilbage på deres borgere. Derfor skal Slagelse Kommune finde plads til yderligere tre borgere.
Alle borgersager er ultimo december 2022 målgruppevurderet. Match mellem borger og rette tilbud er igang og den 11. januar 2023 påbegyndes proces med matching.
Pårørende og værger har været inviteret med i drøftelser om det fremtidige tilbud til borgeren.
Status medarbejderne
Der er pr 31. januar 2022 indkommet i alt ni opsigelser fordelt ved, at tre medarbejdere er stoppet pr 31. december 2022 og seks medarbejdere stopper den 31. januar 2023.
Der er den 4. januar 2023 påbegyndt varsling med udsendelse af opsigelsesvarsel med partshøring til samtlige medarbejdere (partshøringsfristen er tre uger).
Status Kapacitet
Der er aktuelt ni ledige botilbudspladser på Specialcenter Slagelse
Status boligselskab
Boligerne ejes af VAB.
Center for Handicap og Psykiatri og Center for Kommunale Ejendomme har før jul holdt møde med VAB for at sikre koordinering og fælles forståelse i processen frem mod den 3. maj 2023, hvor botilbuddet ophører. Der er aftalt opfølgende møde mellem VAB, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri primo februar 2023.
Socialtilsyn Øst orienteres løbende om status.
Retligt grundlag
Lov om Socialtilsyn § 5.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Socialudvalget vil løbende blive orienteret omkring status i processen.
6. Gensidig orientering (O)
Beslutning
At 1: Taget til orientering.
Udvalgsformanden orienterede om uddeling af årets Handicappris.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at Socialudvalget tager orienteringen til orientering.
Sagens indhold
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra udvalgets medlemmer.
3. Orientering fra administrationen.
7. Input til kommende møder (B)
Beslutning
At 1: Godkendt.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
- at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
behandlet på kommende møder.
Februar 2023
Kravsspecifikation NGO Varmestue i Korsør (B)
Sagsbehandlingstider (B)
Evaluering af indsatser af Borgerrådgiverens anbefalinger fra årsrapport 2021 (O)
Rosenkildevej 87-89 (O)
Marts 2023
Budgetstatus (O)
Regnskab 2022 (O)
Principgodkendelse af kvalitetsstandarder CHP (B)
Principgodkendelse af kvalitetsstandarder rusmiddelbehandling sel § 101, sul § 141 (B)
Rosenkildevej 87-89 (O)
8. Presse (B)
Beslutning
At 1: Godkendt med bemærkning om, Socialudvalget ønsker en pressemeddelelse, når Slagelse Familiehuse åbner på Rosenkildevej 65.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
9. Godkendelse af referat (B)
Beslutning
At 1: Godkendt.
Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
- at Socialudvalget godkender referatet.