Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.
I forbindelse med Projektet "Den unges fremtid - den unges stemme" skal Socialudvalget indstille indtægts- og udgiftsbevilling til Økonomiudvalget.
Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at der lægges 7,6 mio. i kassen som følge af budgettilpasning på Førtidspensioner og Boligstøtte.
Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at budgetrammerne på Pensioner og Boligstøtte tilpasses forventet forbrug.
Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at der frigives 0,1 mio. kr. af anlægsbevillingen Etablering af Skæve Boliger, Holbækvej 16.
Indstilling
Socialchefen, Børne- og Familiechefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,
- at Socialudvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023, som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet.
- at Socialudvalget indstiller indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med projektet "Den unges fremtid - den unges stemme" til Økonomiudvalget
- at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der tilføres 7,6 mio. kr. til kassen, som følge af budgettilpasning af overførselsudgifter på Førtidspensioner og Boligstøtte.
- at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at budgetrammerne på pensionerne og boligstøtte bevillingstilpasses til forventet forbrug.
- at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der frigives 0,1 mio. kr. af anlægsbevillingen, Etablering af skæve boliger, Holbækvej 16
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte nødvendige tiltag som sikrer, at udvalgets samlede budgetramme overholdes.
Budgetstatus tager udgangspunkt i:
- Vedtaget budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
- Forventet regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Planlagte disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
- Igangsatte eller planlagte handleplaner
I denne sag er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.
Ved forventet merforbrug forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser i 2023. På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes.
Overførelser af mer- og mindreforbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere handleplaner og forventninger til resultatet for 2023.
I forbindelse med Budgetopfølgning 4. for 2022 ønskede Økonomiudvalget at følge udviklingen tæt på:
- Det specialiserede socialområde
- Specialundervisning
- Ældrepleje
- En beskrivelse af mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis beskæftigelsen begynder at falde
I bilag 1 er der for Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug en beskrivelse af den overordnede udvikling samt initiativer til sikring af en balanceret udvikling fremadrettet.
I bilag 2 er der for Politikområde 4.2 Børn og Familie en tilsvarende beskrivelse af den overordnede udvikling samt initiativer til sikring af en balanceret udvikling for 2023.
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Drift
(mio.kr) | Vedtaget budget | Korrigeret budget | Forventet resultat
Budgetstatus | Afvigelse Budgetstatus |
Handicap og Psykiatri | 538,7 | 538,8 | 553,8 | -15,0 |
Resultat serviceudgifter | 576,6 | 576,7 | 591,7 | -15,0 |
Øvrige udgifter | -38,0 | -38,0 | -38,0 | 0,0 |
Børn og Familie | 346,2 | 346,2 | 346,2 | 0,0 |
Resultat serviceudgifter | 359,7 | 359,7 | 359,7 | 0,0 |
Øvrige udgifter | -13,5 | -13,5 | -13,5 | 0,0 |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 713,3 | 713,3 | 707,6 | 5,7 |
Resultat serviceudgifter | 4,3 | 4,3 | 6,2 | -1,9 |
Øvrige udgifter | 709,0 | 709,0 | 701,4 | 7,6 |
I alt for udvalget | 1.598,2 | 1.598,3 | 1.607,6 | -9,3 |
Samlet resultat serviceudgifter | 940,6 | 940,7 | 957,6 | -16,9 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 657,6 | 657,6 | 650,0 | 7,6 |
Samlet for Socialudvalget forventes et merforbrug på 9,3 mio. kr. i 2023 på driftsudgifterne.
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug.
I budget 2023 er der indarbejdet besparelser på samlet set ca. 36,7 mio. kr.
Ca. 17,6 mio. kr. er indarbejdet i budgettet primært som takstreduktioner på virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri samt mindre rammereduktionsbesparelser. De øvrige ca. 19,1 mio. kr. skal findes under Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri.
Myndighedsområdet er blevet opnormeret med flere sagsbehandlere for at kunne gennemføre myndighedstiltag der skønnes nødvendige for at kunne indhente besparelserne. Opnormeringen er implementeret, og der er lagt konkrete planer for at nedbringe udgifterne. Der vil særligt blive fulgt op på eksterne leverandører af midlertidige botilbud og socialpædagogisk støtte da dette var en del af budgetforliget. For at sikre et budget i balance på Myndighedsområdet vil der være en særlig opmærksomhed på ordninger for Borgerstyret Personlig Assistance, da det typisk er dyre sager. På den baggrund er der igangsat en revisitering af samtlige sager.
Enkelte af virksomhederne under CHP kommer ud af 2022 med et større underskud. Det gælder for Specialcenter Slagelse og ACV. Umiddelbart er vurderingen, at underskuddet kan indeholdes i budget 2023, men særligt i SPS er der en betydelig usikkerhed om budgetoverholdelse. Der vil blive fremlagt konkrete handleplaner til Budgetopfølgning 1.
En særskilt problemstilling, der er ufinansieret, er lukningen af Rosenkildevej 87-89, der estimeres at medføre en merudgift til Slagelse kommune på ca. 15 mio. kr. Derudover vil der være løbende tomgangsudgifter på årligt ca. 4,5 mio. kr. Byrådet vil modtage en særskilt sag når den endelige finansieringsudfordring er opgjort.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
I Budget 2023 er der indarbejdet besparelser på samlet set ca. 26 mio. kr.
Besparelserne er fordelt over de enkelte indsatsområder og vedrører både det forebyggende område og anbringelsesområdet. Der er i Slagelse Kommune et åbenlyst behov for, at børn, unge og familier sikres tidligere og mere helhedsorienteret hjælp, således problemerne ikke vokser sig så store, at de ikke kan afhjælpes i hjemmet. Ud fra denne strategi er der en forventning om, at der over tid ses et øget forbrug på forebyggende indsatser, og tilsvarende færre omkostningstunge anbringelsesforløb.
Den øgede mistrivsel blandt børn og unge og de store takstreguleringer der ses blandt vores eksterne leverandører (flere mellem 8-15 %) giver et øget pres på de målsætninger og rammer der er indlagt i budgetaftalen for 2023-26. Center for Børn og Unge har foretaget en intern omorganisering i Afdeling Børn og Familiearbejder, som sammen med målrettede ledelsesmæssige initiativer og faglige tiltag skal understøtte kvaliteten i sagsbehandlingen og i de indsatser som iværksættes - og at dette sker inden for den fastsatte økonomiske ramme.
Siden sommeren 2022 har Afdeling Børn og Familie arbejdet med tiltag, der sigter på at nedbringe udgifterne til anbringelser mere end beskrevet i budgetaftalen. Dette ud fra en strategi om at sikre tidlig opsporing og forebyggende indsatser til flere børn, unge og familier, samt at indsatserne i videst muligt omfang iværksættes i barnets hverdags- og nærmiljø i tæt samspil med almenområdet og øvrige aktører i og omkring familien.
Centeret har en særlig opmærksomhed på at balancere et øget fokus på og omlægning til tidlige og forebyggende indsatser, altså at sikre hjælp til flere tidligere, samtidig med at der skal reduceres i de samlede omkostninger på området.
For at opnå de ønskede besparelser, har det på myndighedsområdet været nødvendigt at foretage opnormering i Afdeling Børn og Familie. Opnormeringen er udmøntet og sammen med de igangsatte initiativer og den øvrige tilpasning af organisationen, arbejdes der målrettet på at sikre både kvalitet og lovmedholdelighed i sagsbehandling samt tæt opfølgning på de indsatser som iværksættes inden for den fastsatte budgetramme. De iværksatte tiltag og budgetstatus på Børn og Familie er beskrevet mere uddybende i Bilag 2.
Særligt virksomhederne på døgnområdet er kommet ud med et større underskud i 2022. Der arbejdes på at få tilpasset virksomhedernes tilbudsvifte til de faktiske behov, således behovet for en mere sikker drift opfyldes.
Der vil blive givet en første status på målopfyldelsen af besparelserne ved BO1.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
På politikområde 4.3 forventes samlet set et mindreforbrug på 5,7 mio. kr. Der forventes et merforbrug på serviceudgifter på 1,9 mio. kr. og et mindreforbrug på overførselsudgifter på 7,6 mio. kr.
På serviceudgifterne forventes merforbrug på ca. 600.000 kr. på kvindekrisecentre og 1,3 mio. kr. på midlertidig boligplacering af udlændinge. Områderne er økonomisk svært styrbare. Slagelse kommune har ikke nogen indflydelse på visitationen til kvindekrisecentrene, men tendensen de seneste år viser et større behov for tilbuddet. Forbruget på midlertidige boliger afhænger især af udviklingen i antallet af ukrainere der opholder sig i Slagelse, og da situationen stadig er usikker, forventes der et merforbrug på 1,3 mio. kr. i 2023.
På overførselsudgifterne er der siden budgetlægningen lavet opdaterede skøn.
På seniorpensionen forventedes der ved budgetlægning, med afsæt i KLs skøn, en nettotilgang på 0 i 2023. Tendensen i Slagelse har siden pensionens indførelse været, at der søges og bevilges flere seniorpensioner end forudsat i KLs skøn, hvorfor det nu forventes at der vil være en nettotilgang på 30 i 2023. Der er budgetlagt med 307 og nu forventes 326 personer ved årets start, hvilket giver et forventet merforbrug på 5,4 mio. kr.
På førtidspensioner tilkendt før 1/7-14 er der nedjusteret i budgetgrundlaget ved årets start fra 2137 ved budgetlægning til 2093 som følge fraflytninger og dødsfald. Der forventes fortsat en nettoafgang på 94 i 2023. Der forventes nu et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
På førtidspensioner tilkendt efter 1/7-14 er der nedjusteret i budgetgrundlaget ved årets start fra 1779 ved budgetlægning til 1727. Forventet nettoafgang forventes fortsat at være 236, som ved budgetlægningen. De ændrede forventninger til sagsantal i årets start resulterer i et forventet mindreforbrug på 9,9 mio. kr.
På boligstøtte er sagsantallet faldet med 220 siden budgetlægning, hvilket giver et forventet mindreforbrug på 1,6 mio. kr.
Anlæg
På anlæg har administrationen fortaget en gennemgang og vurdering af, hvorvidt afsatte rådighedsbeløb på anlægsprojekterne kan forventes afholdt i 2023.
Anlægsnummer 231 - Etablering af Skæve boliger, Holbækvej 16: Der søges om frigivelse af 0,1 mio. kr. til udmatrikulering af grunden samt rådgivningsudgifter i forbindelse hermed. Der forventes for nuværende ikke yderligere udgifter på anlægget i 2023.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri
Budgetbesparelserne er igangsat for at sikre det langsigtede perspektiv i forhold til den stigende udgiftsudvikling. Der vil blive givet en første status på målopfyldelsen af besparelserne ved Budgetopfølgning 1.
Specialcenter Slagelse vil udarbejde handleplaner til sikring af budget i balance til den kommende budgetopfølgning 1.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
- Virksomhederne Døgninstitutionerne Havrebjerg og Halseby forventer merforbrug på mere end 1 mio. kr. i 2022. I sagen vedrørende overførsler fra 2022 til 2023 indstiller administrationen at det overførte merforbrug til 2023 dækkes af myndighedsområdet på Børn og Familie. Såfremt indstillingen ikke godkendes må det antages at virksomhederne skal udarbejde handleplan i 2023 og at taksterne vil stige markant i 2024, da underskud på mere end 5% skal indregnes i taksterne i 2024.
- Fortsætte den faglige udvikling og progression i Afd. Børn og Familie med henblik på at prioritere passe økonomiske og faglige bæredygtige indsatser.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
Der udfærdiges ikke handleplaner på midlertidig boligplacering, da det ikke er muligt at påvirke antallet af flygtninge og dermed det antal af boliger, som er nødvendige, for at kommunen kan opfylde sin forpligtigelse til at have boliger til rådighed til flygtningene. Der udfærdiges ikke handleplan på kvindekrisecentre, da visitationsretten til at optage kvinder på kvindekrisecentre på kommunens vegne ligger hos lederen af krisecentrene.
Vurdering
Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri
Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at der er en vis usikkerhed om helårseffekten af besparelserne i 2023 vedrørende Myndighedsområdet, men forventer at besparelserne vil have fuld indvirkning i overslagsårene.
Udgifterne i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 kan ikke afholdes inden for rammen af budgettet for Center for Handicap og Psykiatri. Det vurderes, at der vil være brug for en kassefinansieret dækning af disse merudgifter, når regnskabet for lukningen endeligt er gjort op, forventeligt efter sommeren 2023.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
Afdeling Børn og Familie forventer balance mellem budget og forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde. Der er fokus på implementering af besparelser vedtaget i Budget 2023-26. Det indebærer fokus på de mest omkostningstunge sager, herunder omlægning af indsatser så børn, unge og familier sikres tidligere og mere helhedsorienteret hjælp, således problemerne ikke vokser sig så store, at de ikke kan afhjælpes i hjemmet. Arbejdet forløber planmæssigt.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
Servicerammen vurderes at være udfordret på baggrund af den udvikling der har været i 2022 på Kvindekrisecentre og Midlertidig boligplacering. Det vurderes, at det med stor sandsynlighed vil blive nødvendigt med en tillægsbevilling, for at kommunen kan overholde sine forpligtelser til at tilbyde boliger til udlændinge samt at afholde udgifterne til Kvindekrisecentrene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Projekt Den Unges Fremtid | 4.2 Udgift 4.2 Indtægt | 741 -741 | 801 -801 | | |
Tilpasning af overførselsudgifter | 4.3 | -7.600 | | | |
Anlæg 231: Etablering af skæve boliger | | 100 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | -100 | | | |
Kassen Tilpasning af overførselsudgifter | 4.3 | 7.600 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes forventninger til regnskab 2023 og behandling af budgetstatus indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27. marts 2023.
Bilag