Socialudvalget – Referat – 8. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2022 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2022 på udvalget område. Endvidere orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet overførsels adgang.  


Indstilling

Socialchefen, Børne- og Familiechefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2022 til orientering 

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2022 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer- og mindreforbrug til 2023.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2023 og ved budgetlægningen af 2024-2027.

Kommunens økonomiske situation og faldende likviditet samt risikoen for overskridelse af dels servicerammen og dels det vedtagne budget for 2023 gør, at Økonomiudvalget på baggrund af direktionens anbefalinger indstiller overførelserne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2023 kan påvirke forventet resultat for 2023 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

 

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2022 viser for drift et samlet forbrug på 1.561,9 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede regnskab anslået til 1.586,9 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

 

Regnskabsresultat – drift (mio.kr.)

 

Socialudvalget

 

Korrigeret

budget

2022

Regnskab

2022

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

Ældreboliger

 

            556,0

                3,9

            -22,7

                0,8

 

            594,2

               3,7

            -43,4

               0,6

 

            -38,2

               0,2

             20,7

               0,2

4.2 Børn og Familie

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

 

            378,0

              20,3

            -33,0

 

            372,9

              21,2

            -41,2

 

               5,1

              -0,9

               8,2

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

 

                7,7

            652,4

 

               5,7

            648,3

 

               2,0

               4,1

I alt

        1.563,3

        1.561,9

               1,4

 

Handicap, Psykiatri og Misbrug

I Myndighed for Handicap og Psykiatri viser regnskab 2022 et mindreforbrug på serviceudgifterne og særligt dyre enkeltsager på samlet set ca. 6,1 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært merindtægter på særligt dyre enkeltsager samt periodeforskydninger mellem årene. 

På virksomhedsområdet viser regnskab 2022 et merforbrug på Specialcenter Slagelse på ca. 18,8 mio. kr. og på Autisme Center Vestsjælland på ca. 6,4 mio. kr. For Autisme Center Vestsjælland er der dog et tilgodehavende på ca. 2,1 mio. kr. som en periodeforskydning mellem årene. 

Merforbruget på Specialcenter Slagelse skyldes primært botilbuddet, Rosenkildevej 87-89. Tilbuddet har opbygget et merforbrug over de senere år, ligesom tilbuddet nu er under afvikling og lukker ned ult. april 2023. Der vil blive fremlagt en særskilt sag for økonomien i nedlukningen af botilbuddet efter sommeren 2023.

Merforbruget på Autisme Center Vestsjælland skyldes primært udfordringer med Enkeltindsatstilbud samt forskellige administrative merudgifter som øget vikarudgifter, sygdom og regnskabsværn. Autisme Center Vestsjælland forventer at kunne indeholde merforbruget i budget 2023.

Børn og Familie

Afdeling Børn og Familie iværksatte i sidste halvdel af 2022 en række initiativer med henblik på at nedbringeudgifterne på området. Initiativerne indeholder bl.a. tættere ledelse og styring af området, faglig opkvalificering, udvikling og implementering af ensartede procedurer og arbejdsgang for sagsbehandlingen samt iværksættelse af mere målrettede og helhedsorienterede indsatser til målgruppen. Den faglige retning som er sat for området, har styrket både trivslen i afdelingen, kvaliteten i sagsbehandlingen og nedbragt merforbruget, hvilket konkret betyder at:

  • Efter flere års påbud fra Arbejdstilsynet har vi nu fået en grøn smiley.
  • Der er stabilitet i medarbejder og ledergruppen (Op imod 70 % gennemstrømning i 2020/21).
  • Rådgivere vælger Slagelse Kommune til grundet ændret ry.
  • Borgerådgiverens seneste data fra 2. halvår 2022 viser, at der er færre klager vedr. sagsbehandlingen i Afd. Børn og Familie.
  • Positiv feedback fra borgergruppen vedr. 42/32 klagesager.
  • Øget inddragelse af borgerne og almenområdet i sagsbehandlingen
  • Øget ensartet praksis, lovmedholdelighed og kvalitet i sagsbehandlingen
  • Forventet merforbrug i 2022 nedbragt markant.

På sagsniveau arbejdes der målrettet med tiltag, der særligt sigter på at nedbringe udgifterne til anbringelser. Dette ud fra en strategi om at sikre tidlig opsporing og forebyggende indsatser til flere børn, unge og familier, samt at indsatserne i videst muligt omfang iværksættes i barnets hverdags- og nærmiljø i tæt samspil med almenområdet og øvrige aktører i og omkring familien. Der er bl.a. været en prioriteret gennemgang af de mest omkostningstunge indsatser både med et fagligt og økonomisk sigte. Omlægning af anbringelsesområdet tager tid, er vanskeligt at fremskrive budgetmæssigt, og kræver et massivt fagligt og ledelsesmæssigt fokus på den enkelte sag og på hvordan barnets behov for hjælp og støtte bedst tilgodeses inden for rammerne – både juridisk, fagligt og økonomisk.

Centeret har en særlig opmærksomhed på at balancere et øget fokus på og investering i tidlige og forebyggende indsatser, altså at sikre hjælpe til flere tidligere, samtidig med at der skal reduceres i de samlede omkostninger på området.

Status på Budget 2022

Ved budgetopfølgning 4, 2022 bevilgede byrådet en tillægsbevilling til Afdeling Børn og Familie på i alt 83,1 mio. kr. Politikområdet Børn og Familie viser samlet set et mindreforbrug på 12,4 mio. kr. Dertil kommer et mindreforbrug på 9,9 mio. på den del af indsatserne som visiteres til videre sagsbehandling i Ungeenheden. Budgettet hertil har været delvist udlagt til Ungeenheden med politisk ophæng til Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

De iværksatte tiltag på anbringelsesområdet har haft større effekt end de forventninger der var lagt til grund for Budgetopfølgning 4. Herudover påvirker særligt øgede indtægter fra refusion på særligt dyre enkeltsager, resultatet positivt.

På serviceudgifterne viser regnskab 2022 således et mindreforbrug på 13,3 mio. kr., hvilket primært skyldes en omlægning af omkostningstunge anbringelser med en effekt på 5,4 mio.kr. og en merindtægt på særligt dyre enkeltsager på 8,2 mio. kr. På overførselsudgifterne, som indeholder udgifter til de handicapkompenserende foranstaltninger, ses et merforbrug på 0,9 mio. kr.

 

Førtidspensioner og Boligstøtte

På serviceudgifter viser regnskabet et mindreforbrug på 2 mio. kr. fordelt mellem kvindekrisecentre med 0,6 mio. kr. og midlertidig boligplacering med 1,4 mio. kr.

Mindreforbruget på kvindekrisecentrene skyldes, at forbruget blev lavere end forventet ved budgetopfølgning 4, hvor der blev givet en tillægsbevilling for at imødekomme det forventede merforbrug.

Mindreforbruget på midlertidig boligplacering skyldes, at administrationen i 2. halvår har arbejdet med at ændre boligplaceringerne fra midlertidige til permanente boliger, og derved blev regnskabsresultatet for 2022 bedre end forventet.

På overførselsudgifter viser regnskabet et mindreforbrug på 4,1 mio. kr. som følge af mindre afvigelser på pensionerne og boligydelse.

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2022 viser for anlæg et samlet forbrug på 2,8 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 4 for 2022, som blev godkendt i november 2022, var det forventede regnskab anslået til 4,0 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Socialudvalget

 

Korrigeret

budget

2022

Regnskab

2022

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

Anlægsudgifter

 

                2,3

 

               2,0

 

               0,2

4.2 Børn og Familie

Anlægsudgifter

 

                0,4

 

               0,8

 

              -0,4

I alt

                2,7

               2,8

              -0,2

 

Handicap, Psykiatri og Misbrug

Mindreforbruget på anlægsudgifter i Handicap, Psykiatri og Misbrug på 0,2 mio. kr. vedrører anlægget Tilgængelighedsmidler. Mindreforbruget skyldes, at ikke alle projekter har kunnet færdiggøres i 2022. 

Børn og Familie

Merforbruget på anlægsudgifter i Børn og Familie på 0,4 mio. kr. vedrører etableringen af Opholdsstedet Halseby, hvor renoveringen af stedet tog længere tid og blev mere omfattende end budgetteret hvor udgifterne til renovering af lokalerne blev højere end forventet.

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførselsadgang. som er godkendt af Byrådet den 28. marts 2022.  

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Handicap, Psykiatri og Misbrug

I forhold til det samlede resultat for Handicap, Psykiatri og Misbrug er det administrationens vurdering, at resultatet ikke umiddelbart stiller hindringer for budget 2023, dog lige med undtagelse af en usikkerhed i forhold til driften på Specialcenter Slagelse samt en ufinansieret udgift i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89. Der vil blive udarbejdet handleplan på driftsudfordringen på Specialcenter Slagelse til Budgetopfølgning 1, såfremt der konstateres egentlige driftsudfordringer til den tid.

Børn og Familie

I forhold til det samlede resultat på Børn og Familie er det administrationens vurdering, at den positive udvikling i sidste kvartal 2022 har bidraget til, at forventet regnskab viser et samlet mindreforbrug, sammen med de øgede indtægter på særligt dyre enkeltsager. I 2023 forventes fortsat fokus på de planlagte besparelsestiltag med heraf følgende budgetoverholdelse.

Førtidspensioner og Boligstøtte

Forbruget på kvindekrisecentre i 2023 forventes at tilsvare budgettet + mindreforbruget i 2022, hvorfor mindreforbruget kan anvendes til helt eller delvist at dække forventet merforbrug i 2023. Dette vil blive besluttet i overførelsessagen som forelægges Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2023 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2023 i sagen omkring Budgetstatus for 2023, som behandles på samme dagsorden.

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2023 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.         

 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 20. marts 2023 til Byrådet d. 27. marts 2023 overførsel af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg til 2023.

3. Budgetstatus – forventninger til regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Indstilles til økonomiudvalgets godkendelse.

At 3-5: Indstilles til byrådets godkendelse.


Kompetence:

Byrådet

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende budgetstatus for forventet regnskab 2023, herunder godkende nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.  

I forbindelse med Projektet "Den unges fremtid - den unges stemme" skal Socialudvalget indstille indtægts- og udgiftsbevilling til Økonomiudvalget.

Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at der lægges 7,6 mio. i kassen som følge af budgettilpasning på Førtidspensioner og Boligstøtte.

Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at budgetrammerne på Pensioner og Boligstøtte tilpasses forventet forbrug.

Socialudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at der frigives 0,1 mio. kr. af anlægsbevillingen Etablering af Skæve Boliger, Holbækvej 16.

 

Indstilling

Socialchefen, Børne- og Familiechefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  • at Socialudvalget godkender budgetstatus for forventet regnskab 2023, som indgår i den samlede budgetstatus, der godkendes af Byrådet.
  • at Socialudvalget indstiller indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med projektet "Den unges fremtid - den unges stemme" til Økonomiudvalget
  • at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der tilføres 7,6 mio. kr. til kassen, som følge af budgettilpasning af overførselsudgifter på Førtidspensioner og Boligstøtte.
  • at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at budgetrammerne på pensionerne og boligstøtte bevillingstilpasses til forventet forbrug.
  • at Socialudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der frigives 0,1 mio. kr. af anlægsbevillingen, Etablering af skæve boliger, Holbækvej 16 

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører en budgetstatus med henblik på at sikre budgetoverholdelse i 2023. Samtidig er der mulighed for at igangsætte nødvendige tiltag som sikrer, at udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Budgetstatus tager udgangspunkt i:

  • Vedtaget budget 2023, herunder budgetforudsætninger og vedtagne besparelsesforslag
  • Forventet regnskab 2022 og aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Planlagte disponeringer og forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

 

I denne sag er der fokus på implementering af besparelsesforslag i budget 2023 og på budgetområder, hvor der allerede nu kan forventes væsentlige budgetafvigelser eller budgetudfordringer, som derfor kræver særlig handling eller opmærksomhed.

Ved forventet merforbrug forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser i 2023. På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes.

Overførelser af mer- og mindreforbrug fra 2022 til 2023 på drift og anlæg behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 27. marts 2023. Derfor indgår evt. overførelser fra 2022 ikke i forventet resultat for 2023. Når overførelserne fra 2022 kendes, kan det blive nødvendigt at korrigere handleplaner og forventninger til resultatet for 2023. 

I forbindelse med Budgetopfølgning 4. for 2022 ønskede Økonomiudvalget at følge udviklingen tæt på:

  • Det specialiserede socialområde
  • Specialundervisning
  • Ældrepleje
  • En beskrivelse af mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis beskæftigelsen begynder at falde 

I bilag 1 er der for Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug en beskrivelse af den overordnede udvikling samt initiativer til sikring af en balanceret udvikling fremadrettet. 

I bilag 2 er der for Politikområde 4.2 Børn og Familie en tilsvarende beskrivelse af den overordnede udvikling samt initiativer til sikring af en balanceret udvikling for 2023.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Drift
(mio.kr)

Vedtaget

budget

Korrigeret budget

Forventet

resultat
Budgetstatus

Afvigelse

Budgetstatus

Handicap og Psykiatri

538,7

538,8

553,8

-15,0

Resultat serviceudgifter

576,6

576,7

591,7

-15,0

Øvrige udgifter

-38,0

-38,0

-38,0

0,0

Børn og Familie

346,2

346,2

346,2

0,0

Resultat serviceudgifter

359,7

359,7

359,7

0,0

Øvrige udgifter

-13,5

-13,5

-13,5

0,0

Førtidspensioner og Boligstøtte

713,3

713,3

707,6

5,7

Resultat serviceudgifter

4,3

4,3

6,2

-1,9

Øvrige udgifter

709,0

709,0

701,4

7,6

I alt for udvalget

1.598,2

1.598,3

1.607,6

-9,3

Samlet resultat serviceudgifter

940,6

940,7

957,6

-16,9

Samlet resultat øvrige udgifter

657,6

657,6

650,0

7,6

 

Samlet for Socialudvalget forventes et merforbrug på 9,3 mio. kr. i 2023 på driftsudgifterne.

 

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug.

I budget 2023 er der indarbejdet besparelser på samlet set ca. 36,7 mio. kr.

Ca. 17,6 mio. kr. er indarbejdet i budgettet primært som takstreduktioner på virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri samt mindre rammereduktionsbesparelser. De øvrige ca. 19,1 mio. kr. skal findes under Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri.

Myndighedsområdet er blevet opnormeret med flere sagsbehandlere for at kunne gennemføre myndighedstiltag der skønnes nødvendige for at kunne indhente besparelserne. Opnormeringen er implementeret, og der er lagt konkrete planer for at nedbringe udgifterne. Der vil særligt blive fulgt op på eksterne leverandører af midlertidige botilbud og socialpædagogisk støtte da dette var en del af budgetforliget. For at sikre et budget i balance på Myndighedsområdet vil der være en særlig opmærksomhed på ordninger for Borgerstyret Personlig Assistance, da det typisk er dyre sager. På den baggrund er der igangsat en revisitering af samtlige sager.

Enkelte af virksomhederne under CHP kommer ud af 2022 med et større underskud. Det gælder for Specialcenter Slagelse og ACV. Umiddelbart er vurderingen, at underskuddet kan indeholdes i budget 2023, men særligt i SPS er der en betydelig usikkerhed om budgetoverholdelse. Der vil blive fremlagt konkrete handleplaner til Budgetopfølgning 1.

En særskilt problemstilling, der er ufinansieret, er lukningen af Rosenkildevej 87-89, der estimeres at medføre en merudgift til Slagelse kommune på ca. 15 mio. kr. Derudover vil der være løbende tomgangsudgifter på årligt ca. 4,5 mio. kr. Byrådet vil modtage en særskilt sag når den endelige finansieringsudfordring er opgjort.

 

Politikområde 4.2 Børn og Familie

I Budget 2023 er der indarbejdet besparelser på samlet set ca. 26 mio. kr.

Besparelserne er fordelt over de enkelte indsatsområder og vedrører både det forebyggende område og anbringelsesområdet. Der er i Slagelse Kommune et åbenlyst behov for, at børn, unge og familier sikres tidligere og mere helhedsorienteret hjælp, således problemerne ikke vokser sig så store, at de ikke kan afhjælpes i hjemmet. Ud fra denne strategi er der en forventning om, at der over tid ses et øget forbrug på forebyggende indsatser, og tilsvarende færre omkostningstunge anbringelsesforløb.

Den øgede mistrivsel blandt børn og unge og de store takstreguleringer der ses blandt vores eksterne leverandører (flere mellem 8-15 %) giver et øget pres på de målsætninger og rammer der er indlagt i budgetaftalen for 2023-26. Center for Børn og Unge har foretaget en intern omorganisering i Afdeling Børn og Familiearbejder, som sammen med målrettede ledelsesmæssige initiativer og faglige tiltag skal understøtte kvaliteten i sagsbehandlingen og i de indsatser som iværksættes - og at dette sker inden for den fastsatte økonomiske ramme.

Siden sommeren 2022 har Afdeling Børn og Familie arbejdet med tiltag, der sigter på at nedbringe udgifterne til anbringelser mere end beskrevet i budgetaftalen. Dette ud fra en strategi om at sikre tidlig opsporing og forebyggende indsatser til flere børn, unge og familier, samt at indsatserne i videst muligt omfang iværksættes i barnets hverdags- og nærmiljø i tæt samspil med almenområdet og øvrige aktører i og omkring familien.

Centeret har en særlig opmærksomhed på at balancere et øget fokus på og omlægning til tidlige og forebyggende indsatser, altså at sikre hjælp til flere tidligere, samtidig med at der skal reduceres i de samlede omkostninger på området.

For at opnå de ønskede besparelser, har det på myndighedsområdet været nødvendigt at foretage opnormering i Afdeling Børn og Familie. Opnormeringen er udmøntet og sammen med de igangsatte initiativer og den øvrige tilpasning af organisationen, arbejdes der målrettet på at sikre både kvalitet og lovmedholdelighed i sagsbehandling samt tæt opfølgning på de indsatser som iværksættes inden for den fastsatte budgetramme. De iværksatte tiltag og budgetstatus på Børn og Familie er beskrevet mere uddybende i Bilag 2.

Særligt virksomhederne på døgnområdet er kommet ud med et større underskud i 2022. Der arbejdes på at få tilpasset virksomhedernes tilbudsvifte til de faktiske behov, således behovet for en mere sikker drift opfyldes.

Der vil blive givet en første status på målopfyldelsen af besparelserne ved BO1.

 

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

På politikområde 4.3 forventes samlet set et mindreforbrug på 5,7 mio. kr. Der forventes et merforbrug på serviceudgifter på 1,9 mio. kr. og et mindreforbrug på overførselsudgifter på 7,6 mio. kr.

På serviceudgifterne forventes merforbrug på ca. 600.000 kr. på kvindekrisecentre og 1,3 mio. kr. på midlertidig boligplacering af udlændinge. Områderne er økonomisk svært styrbare. Slagelse kommune har ikke nogen indflydelse på visitationen til kvindekrisecentrene, men tendensen de seneste år viser et større behov for tilbuddet. Forbruget på midlertidige boliger afhænger især af udviklingen i antallet af ukrainere der opholder sig i Slagelse, og da situationen stadig er usikker, forventes der et merforbrug på 1,3 mio. kr. i 2023. 

På overførselsudgifterne er der siden budgetlægningen lavet opdaterede skøn. 

På seniorpensionen forventedes der ved budgetlægning, med afsæt i KLs skøn, en nettotilgang på 0 i 2023. Tendensen i Slagelse har siden pensionens indførelse været, at der søges og bevilges flere seniorpensioner end forudsat i KLs skøn, hvorfor det nu forventes at der vil være en nettotilgang på 30 i 2023. Der er budgetlagt med 307 og nu forventes 326 personer ved årets start, hvilket giver et forventet merforbrug på 5,4 mio. kr.

På førtidspensioner tilkendt før 1/7-14 er der nedjusteret i budgetgrundlaget ved årets start fra 2137 ved budgetlægning til 2093 som følge fraflytninger og dødsfald. Der forventes fortsat en nettoafgang på 94 i 2023. Der forventes nu et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.

På førtidspensioner tilkendt efter 1/7-14 er der nedjusteret i budgetgrundlaget ved årets start fra 1779 ved budgetlægning til 1727. Forventet nettoafgang forventes fortsat at være 236, som ved budgetlægningen. De ændrede forventninger til sagsantal i årets start resulterer i et forventet mindreforbrug på 9,9 mio. kr. 

På boligstøtte er sagsantallet faldet med 220 siden budgetlægning, hvilket giver et forventet mindreforbrug på 1,6 mio. kr. 

Anlæg  

På anlæg har administrationen fortaget en gennemgang og vurdering af, hvorvidt afsatte rådighedsbeløb på anlægsprojekterne kan forventes afholdt i 2023.

Anlægsnummer 231 - Etablering af Skæve boliger, Holbækvej 16: Der søges om frigivelse af 0,1 mio. kr. til udmatrikulering af grunden samt rådgivningsudgifter i forbindelse hermed. Der forventes for nuværende ikke yderligere udgifter på anlægget i 2023. 

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

 

Handlemuligheder

Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri

 Budgetbesparelserne er igangsat for at sikre det langsigtede perspektiv i forhold til den stigende udgiftsudvikling. Der vil blive givet en første status på målopfyldelsen af besparelserne ved Budgetopfølgning 1. 

 Specialcenter Slagelse vil udarbejde handleplaner til sikring af budget i balance til den kommende budgetopfølgning 1.

Politikområde 4.2 Børn og Familie

  • Virksomhederne Døgninstitutionerne Havrebjerg og Halseby forventer merforbrug på mere end 1 mio. kr. i 2022. I sagen vedrørende overførsler fra 2022 til 2023 indstiller administrationen at det overførte merforbrug til 2023 dækkes af myndighedsområdet på Børn og Familie. Såfremt indstillingen ikke godkendes må det antages at virksomhederne skal udarbejde handleplan i 2023 og at taksterne vil stige markant i 2024, da underskud på mere end 5% skal indregnes i taksterne i 2024.
  • Fortsætte den faglige udvikling og progression i Afd. Børn og Familie med henblik på at prioritere passe økonomiske og faglige bæredygtige indsatser.

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Der udfærdiges ikke handleplaner på midlertidig boligplacering, da det ikke er muligt at påvirke antallet af flygtninge og dermed det antal af boliger, som er nødvendige, for at kommunen kan opfylde sin forpligtigelse til at have boliger til rådighed til flygtningene. Der udfærdiges ikke handleplan på kvindekrisecentre, da visitationsretten til at optage kvinder på kvindekrisecentre på kommunens vegne ligger hos lederen af krisecentrene.


Vurdering

Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at der er en vis usikkerhed om helårseffekten af besparelserne i 2023 vedrørende Myndighedsområdet, men forventer at besparelserne vil have fuld indvirkning i overslagsårene.

Udgifterne i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 kan ikke afholdes inden for rammen af budgettet for Center for Handicap og Psykiatri. Det vurderes, at der vil være brug for en kassefinansieret dækning af disse merudgifter, når regnskabet for lukningen endeligt er gjort op, forventeligt efter sommeren 2023.

 

Politikområde 4.2 Børn og Familie

Afdeling Børn og Familie forventer balance mellem budget og forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde. Der er fokus på implementering af besparelser vedtaget i Budget 2023-26. Det indebærer fokus på de mest omkostningstunge sager, herunder omlægning af indsatser så børn, unge og familier sikres tidligere og mere helhedsorienteret hjælp, således problemerne ikke vokser sig så store, at de ikke kan afhjælpes i hjemmet. Arbejdet forløber planmæssigt.

 

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Servicerammen vurderes at være udfordret på baggrund af den udvikling der har været i 2022 på Kvindekrisecentre og Midlertidig boligplacering. Det vurderes, at det med stor sandsynlighed vil blive nødvendigt med en tillægsbevilling, for at kommunen kan overholde sine forpligtelser til at tilbyde boliger til udlændinge samt at afholde udgifterne til Kvindekrisecentrene.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Projekt Den Unges Fremtid

4.2 Udgift

4.2 Indtægt

741

-741

801

-801

 

 

Tilpasning af overførselsudgifter

4.3 

-7.600

 

 

 

Anlæg 231: Etablering af skæve boliger

 

100

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

-100

 

 

 

Kassen

Tilpasning af overførselsudgifter

 

 

4.3 

 

 

7.600

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes forventninger til regnskab 2023 og behandling af budgetstatus indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 20. marts 2023 og Byrådet den 27. marts 2023. 

 

Bilag

4. Principgodkendelse af kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt med handlemulighed A.

Christopher Trung (C) stemte imod idet han ønsker at handlemulighed B vælges med en normal høringsperiode på 14 dage. 

At 3: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal principgodkende kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri samt godkende oversendelse til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget principgodkender kvalitetsstandarderne for Center for Handicap og Psykiatri.

2. at Socialudvalget godkender at sende kvalitetsstandarderne i høring i Handicaprådet og              Rådet for Socialt Udsatte.

3. at Socialudvalget godkender, at kvalitetsstandarderne revideres om to år.

 

Sagens indhold

Med vedtagelsen af budget 2023-2026 blev det besluttet, at der skal ske justeringer i serviceniveauet på Handicap- og Psykiatriområdet. I den forbindelse skal der indføres kvalitetsstandarderne på området.  

Socialudvalget fik første gang forelagt kvalitetsstandarderne på udvalgets møde den 2. november 2022. Forud for mødet havde der været et dialogmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Socialudvalget kunne ikke principgodkende kvalitetsstandarderne. Det kunne udvalget ikke, da udvalget ligesom rådene fandt, at kvalitetstandarderne formidlingsmæssigt var vanskelige at læse, og formålet var utydeligt.

Efterfølgende er der arbejdet med, at kvalitetsstandarderne nu fremstår som det vejledende politiske serviceniveau, der skal skabe gennemsigtighed, så det er tydeligt for borgerne, hvilke muligheder der er for at søge hjælp indenfor områderne af den sociale lovgivning på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

Der er første gang, at der er udarbejdet kvalitetsstandarder på flere hjælpeforanstaltninger i Center for Handicap og Psykiatri. De består af dels en skærpet visitationspraksis i forhold til serviceniveau, dels en opdatering og ændring af to nuværende kvalitetsstandarder og endelig et vejledende serviceniveau for indsatser, hvor praksis tidligere har været forskellig. 

I arbejdet med kvalitetsstandarderne, er der sammenlignet med 11 andre kommuner på Sjælland, sådan at niveauet er afpasset, hvad andre kommuner også har.

Kvalitetsstandarderne i praksis 

Anvendelsen af kvalitetsstandarderne vil blive tilrettelagt, så der sker en løbende indfasning. Kvalitetsstandarderne vil derfor blive anvendt ved alle nye visitationer samt i forbindelse med opfølgninger og revurderinger af borgernes støttebehov i igangværende forløb.

Kvalitetsstandarderne foreslås revideret om to år, hvor en evaluering af kvalitetstandarderne foreligger.

 

Skærpet visitationspraksis

Som følge af kvalitetsstandarderne vil borgeren blive mødt med et skærpet fokus på deres funktionsevneniveau i forhold til, hvornår de kan være i målgruppen for en indsats. Sagsbehandleren anvender i 2023 voksenudredningsmetoden (VUM 2.0), hvor niveau 0 er ingen nedsat funktionsevne og op til niveau 4 fuldstændig nedsat funktionsevne.

Et konkret eksempel er vurdering i forhold til et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108, hvor borgerens funktionsevne niveau skal være vurderet til niveau 4 fuldstændig nedsat funktionsevne indenfor de fleste relevante livstemaer, for at være i målgruppen til indsatsen. Kun i særlige tilfælde kan der bevilges et længerevarende botilbud med et vurderet funktionsevneniveau 3 svarende til svært nedsat funktionsevne.

Det betyder, at der vil være en større selektering i forhold til, hvem der egentlig kan komme på botilbud i Slagelse Kommune.

Kvalitetsstandarderne

Der er aktuelt to gældende politisk godkendte kvalitetsstandarder. En for § 85 socialpædagogisk støtte (godkendt i april 2015) samt en for § 104 aktivitets- og samværstilbud (godkendt i november 2011). Disse kvalitetsstandarder bliver erstattet af de nye fremlagte kvalitetsstandarder.

§ 85 Socialpædagogisk støtte

Tidligere var fokus, at man fik tildelt et antal timer, hvis man var i målgruppen for socialpædagogisk støtte. Ændringen består i, at man starter et andet sted på indsatstrappen. Dette blandt andet ved en afdækning af borgerens behov for støtte, og om det eksempelvis kan løses på anden vis gennem inddragelse af frivillige, netværk eller åbne § 104 tilbud (netværkshusene) m.v.

Det vurderes nu, hvilke aktiviteter borgeren i målgruppen har behov for hjælp til, og der er fortsat fokus på at benytte gruppetilbud i udstrakt grad.

§ 104 aktivitets- og samværstilbud  

Ændringen i kvalitetsstandarden for aktivitets- og samværstilbud er en ændring fra et fastsat serviceniveau med en fuldtidsplads svarende til 26 timer. Med den nye kvalitetsstandard bliver det muligt enten at have en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage alt efter borgerens konkrete behov. 

Det er ikke en ukendt praksis, at kommuner benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov. Sammenlignelige kommuner ligeledes opdelt dage efter borgernes behov.

§ 103 beskyttet beskæftigelse  

Ligesom vurderingen af borgerens behov for § 104 aktivitets- og samværstilbud, skal behovet for en deltids- eller fuldtidsplads også gøre sig gældende for § 103 beskyttet beskæftigelse.

Heller ikke på § 103 området er det en ukendt praksis, at kommunerne benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov.

§ 84 – afløsning og aflastning

I forhold til praksis indføres nu et vejledende serviceniveau indenfor afløsning og aflastning efter § 84. Det er ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, som passer en person med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som har behov for afløsning i hjemmet eller for aflastning udenfor hjemmet.

I kvalitetsstandarden er der angivet et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og for aflastning udenfor hjemmet, er der angivet et vejledende antal døgn i op til 78 døgn om året. Udgangspunktet for de 78 døgn svarer til aflastning hver anden weekend og 1 hverdag hver anden uge.

Den nuværende praksis i forhold til bevilget aflastning ligger imellem 36 til 140 aflastningsdøgn.

Til sammenligning har andre kommuner også et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og 45 -82 døgn om året til aflastning udenfor hjemmet.

De øvrige kvalitetsstandarder

For de øvrige kvalitetsstandarder gælder en skærpet visitationspraksis.

§ 100 – Dækning af nødvendige merudgifter – udgår  

På Socialudvalgets møde den 2. november 2022 var § 100 også en del af de præsenterede kvalitetsstandarder. Dækning af nødvendige merudgifter efter § 100 er et område, der er tydeligt lovreguleret, og der foreligger meget konkrete vejledninger og principafgørelser. Der er derfor ikke et egentligt politisk mulighedsrum i forhold til beskrivelse af § 100, hvorfor denne udgår.

De samlede kvalitetsstandarder i Center for Handicap- og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri har udarbejdet kvalitetsstandarder for områderne:

Lov om Social Service:

  • Tidlig forebyggende indsatser §§ 82 a og b
  • Afløsning/aflastning til familien § 84
  • Socialpædagogisk støtte § 85
  • Tilskud til personlig og praktisk hjælp § 95
  • Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) § 96
  • Ledsagerordningen § 97
  • Kontaktperson til døvblinde § 98
  • Beskyttet beskæftigelse § 103
  • Aktivitets- og samværstilbud § 104
  • Midlertidigt botilbud § 107
  • Længerevarende botilbud § 108
  • Botilbudslignende tilbud i Almene Boliger § 105      

Retligt grundlag

Brugen af kvalitetsstandarder er reguleret af servicelovens § 138, der angiver, at: "Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslutning om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven"

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarderne, og sende kvalitetsstandarderne i høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte med forkortet høringsfrist på en uge.
  2. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarderne og sende i høring med en normal høringsperiode på 14 dage.
  3. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarderne og sende i høring med en udvidet høringsperiode på eksempelvis en måned.  
  4. Socialudvalget kan beslutte ikke at principgodkende kvalitetsstandarderne. 
  5. Socialudvalget kan beslutte, at kvalitetsstandarderne revideres om 2 år. 

Vurdering

Administrationen vurderer umiddelbart, at kvalitetsstandarderne indenfor de oplistede hjælpeforanstaltninger kan principgodkendes.

  • Kvalitetsstandarderne er med til at forventningsafstemme i forhold til borgere og politikere, så der er synlighed omkring, hvilket vejledende serviceniveau borgeren tilbydes i Slagelse Kommune.

     

  • Kvalitetsstandarderne er med til at sikre, at der er et ensartet vejledende serviceniveau for borgere med behov for støtte.

     

  • I sagsbehandlingen vil der altid foregå en konkret og individuel vurdering i hver enkelt borgersag for ikke at sætte skøn under regel.  Kvalitetstandarderne fungerer således også understøttende i sagsbehandlingen, sikrer en ensartet praksis, og styrker dermed borgernes retssikkerhed.

     

  • Kvalitetsstandarderne er lovmedholdelige, hvor afgørelser træffes af faglige og økonomiske hensyn og understøtter god forvaltningsskik.

Administrationen vurderer umiddelbart, at den korte høringsperiode kan gennemføres, da Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte på deres møder henholdsvis den 1. marts 2023 og den 15. marts 2023 får en grundig gennemgang af kvalitetsstandarderne, og dermed kan behandle høringen med forbehold for Socialudvalgets godkendelse. Høringsmaterialet er allerede tilgængeligt fra den 28. februar 2023.

Administrationen vurderer, at hvis den videre behandling forsinkes yderligere vil det have konsekvens for forudsætningerne i budgetforliget 2023-2026.

Administrationen vurderer, at da det er første gang, der er indført kvalitetsstandarder på flere indsatser i Center for Handicap og Psykiatri, skal standarderne revideres efter 2 år. På den måde er der et ordentligt grundlag at revurdere kvalitetsstandarderne og det tilrettelagte serviceniveau på.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kvalitetsstandarderne har afledte økonomiske konsekvenser og direkte betydning for udførerdelen, hvilket vil betyde en løbende kapacitetstilpasning for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri, som udbyder beskyttet beskæftigelse efter § 103 og aktivitets- og samværstilbud efter § 104. 

Serviceniveauet ændres med kvalitetsstandarden for beskyttet beskæftigelse § 103 og aktivitets- og samværstilbud § 104 fra kun at tilbyde fuldtidspladser til også at kunne visitere borgerne til en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage. Det betyder, at der ikke automatisk betales for en fuldtidsplads for alle borgere.  

Det endelige økonomiske resultat af det skærpede fokus på visitation og efterfølgende rette indsats forventes at have slået igennem efter et år, og vil blive forelagt Socialudvalget.  

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget principgodkender kvalitetsstanderne på udvalgets møde den 8. marts 2023 og sender kvalitetsstandarderne i høring i rådene med forkortet høringsfrist : 

  • Kvalitetsstandarderne sendes i høring i Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte fra den 8. marts til den 15. marts 2023.
  • Kvalitetstandarderne og indkomne høringssvar er på Socialudvalgets dagsorden til udvalgsmøde den 29. marts 2023 med indstilling til Byrådets beslutning.
  • Den 17. april 2023 er sagen på Økonomiudvalget med indstilling til Byrådets beslutning.
  • Den 24. april 2023 behandler Byrådet sagen.

 

 

5. Principgodkendelse af kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug og alkoholbehandling (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt med handlemulighed A.

Christopher Trung (C) stemte imod idet han ønsker at handlemulighed B vælges med en normal høringsperiode på 14 dage. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal principgodkende kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 gældende fra den 1. maj 2023 samt godkende oversendelse til høring i Rådet for Socialt Udsatte. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget principgodkender kvalitetsstandarden for social behandling for stofmisbrug og alkoholbehandling.

2. at Socialudvalget beslutter at sende kvalitetsstandarden i høring i Rådet for Socialt Udsatte.

 

Sagens indhold

Byrådet godkendte på deres møde den 24. juni 2019 kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101. 

Da kvalitetsstandarden er blevet opdateret og udvidet til at rumme alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141, fremlægges ny kvalitetsstandard gældende fra 1. maj 2023 til Socialudvalgets principgodkendelse forud for høring i Rådet for Socialt Udsatte. 

Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 udgør det kommunale serviceniveau i Slagelse Kommune. Denne indeholder en samlet information til borgerne om tilbud og muligheder for den hjælp, som Slagelse Kommune tilbyder borgere som ønsker social behandling for stofmisbrug eller alkoholbehandling (bilag 1).

Det er et lovkrav, at kommunen udarbejder kvalitetsstandarder for social behandling for stofmisbrug minimum hvert andet år.

Der er ligeledes udarbejdet kvalitetsstandard for alkoholbehandling, selvom der ikke foreligger lovkrav herom frem mod, at der ligger en national kvalitetsstandard på området. Det er vurderet hensigtsmæssigt, at begge områder er indarbejdet i en samlet kvalitetsstandard, da der er sammenhæng i flere af indsatserne.

Der er ingen ændringer i serviceniveauet på alkoholbehandlingen, der har bare ikke før været en kvalitetsstandard. Serviceniveauet for alkoholbehandling indeholder fortsat, åben rådgivning, ambulant behandling og dag- og efterbehandling.

 

Kvalitetsstandarden

Kvalitetsstandard for social behandling af stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 beskriver:

  • Overordnet mål og værdigrundlag 
  • Lovgrundlag, behandlingsgaranti og frit valg 
  • Første møde, visitation og behandling 
  • Behandlingsplaner- udarbejdelse, koordinering og opfølgning
  • Behandlingstilbud i Rusmiddelcenter Slagelse 
  • Monitorering, måltal og fokusområder

 

Ændringer i de nye kvalitetsstandarder

I kvalitetsstandarden er målgruppeopdeling i stofbehandling opdelt aldersmæssigt, så de nu er tilpasset øvrige tilbud i kommunen og regionen. Målgruppen i både stof- og alkoholbehandling skelner mellem over og under 30 år. Der er et tilbud til de under 30-årige, hvor man både kan tilbydes alkohol- og stofbehandling og to tilbud til de over 30-årige om henholdsvis stofbehandling og alkoholbehandling. 

Dagbehandling for stofmisbrug er ændret fra 16 uger til 12 uger. Denne ændring skyldes dels, at der er stor efterspørgsel på forløbene, og at man på denne vis nedsætter ventetiden, så flere borgere tilbydes et forløb. Samtidigt er det 12 ugers forløb det de nationale retningslinjer anbefaler. Det er alene en faglig vurdering, der ligger til grund for at justere serviceniveauet fra 16 uger til 12 uger.

Tidligere var der medicinudlevering på Rusmiddelcenteret til stofbehandling. Behov for medicinsk behandling, afrusning m.v. varetages nu af den samlede sundhedsklinik, således behandles både borgere med stof- og alkoholmisbrug der. Oprettelsen af en samlet sundhedsklinik, skal give et bedre og mere kvalificeret sundhedstilbud, der lever op til det sundhedsfaglige tilsyn og retningslinjerne på området. Sundhedsklinikken varetager al lægelig, medicinsk og sundhedsfaglig behandling for både alkoholbehandling og stofbehandling. 

Det Udekørende Team (tidligere Bilen og Bussen) tilbyder nu hjemmebehandling af de mest udsatte borgere med alkoholmisbrug og kan udlevere alkoholrelateret medicin i Korsør og Skælskør på aftalte fremmøde steder.

 

Retligt grundlag

Lov om social service § 101

BEK nr. 1477 af 17/12/2019 § 3: Kommunalbestyrelsen fastsætter en kvalitetsstandard for kommunens tilbud om social behandling for stofmisbrug efter § 101 i lov om social service 

Sundhedslovens § 141

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarden, og sende i høring i Rådet for Socialt Udsatte med forkortet høringsfrist på en uge.
  2. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarden og sende i høring med en normal høringsperiode på 14 dage.
  3. Socialudvalget kan beslutte at principgodkende kvalitetsstandarden og sende i høring med en udvidet høringsperiode på eksempelvis en måned.  
  4. Socialudvalget kan beslutte ikke at principgodkende kvalitetsstandarden. 

 

Vurdering

Administrationen vurderer umiddelbart, at kvalitetsstandarderne for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 kan principgodkendes.

Administrationen vurderer umiddelbart, at den korte høringsperiode kan gennemføres da Rådet for Socialt Udsatte kan behandle høringen på deres møde den 15. marts 2023, og dermed får en grundig gennemgang af kvalitetsstandarderne. Høringsmaterialet er tilgængeligt fra den 28. februar 2023.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget principgodkender kvalitetsstandarden på udvalgets møde den 8. marts 2023 og sender kvalitetsstandarden i høring i Rådet for Socialt Udsatte med forkortet høringsfrist:

  • Kvalitetsstandarden sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte fra den 8. marts til den 15. marts 2023.
  • Kvalitetstandarden og eventuelt indkommet høringssvar er på Socialudvalgets dagsorden til udvalgsmøde den 29. marts 2023 med indstilling til Byrådets beslutning. 
  • Den 17. april 2023 er sagen på Økonomiudvalget med indstilling til Byrådets beslutning.
  • Den 24. april 2023 behandler Byrådet sagen.

6. Principgodkendelse af ændrede åbningstider på åbne aktivitets- og samværstilbud (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt med bemærkning om at udvalget ser en status efter 3 måneder.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal principgodkende ændrede åbningstider på Slagelse Kommunes åbne aktivitets- og samværstilbud samt godkende at sagen sendes til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget principgodkender udvidede selvbetjente åbningstider på de uvisiterede aktivitets- og samværstilbud under Center for Psykosocial Udvikling Slagelse(CPUS) med evaluering om et år.

2. at Socialudvalget godkender, at sagen sendes til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Netværkshusene og UngePlatformen under Center for Psykosocial Udvikling Slagelse(CPUS) er begge uvisiterede aktivitets- og samværstilbud for borgere med psykisk sårbarhed og/eller sindslidelse. Indsatsen foregår i Slagelse og Korsør. På baggrund af besparelser i budget 2023-26 lukkes tilbuddet ned i Skælskør i maj 2023.

Tilbuddene er en del af de forebyggende indsatser og skal ses som trædestensfællesskaber ud mod civilsamfundet og et liv uden støtte. Der arbejdes også løbende på – og i samarbejde med Frivillig-center Slagelse – at få knyttet flere frivillige kræfter til at styrke og understøtte den samlede indsats og borgeroplevelse, bl.a. i form af sociale værter, frivillige aktiviteter mv. Der er et ønske om at rekruttere (endnu) flere frivillige til dette formål, da det skaber mere værdi for borgerne, flere (og andre end de professionelle) relationer og dermed flere brobygningsmuligheder for borgerne.

Tilbuddenes åbningstider er i dag varieret over tre lokationer – i Slagelse, Korsør og Skælskør – med både dag- og aften åbent i hverdagene. Der er for nuværende i alt 131 timers åbningstid på de tre lokationer. Igennem tiden har der været gode erfaringer med, at borgerne selv også holder ”borger-åbent” på de nævnte lokationer på enkelte tidspunkter. Her har enkelte borgere, som frivilligt gerne vil påtage ansvaret og ønsker at tilbyde mere åbningstid, fået udleveret en nøgle og har stået for at holde åbent for andre borgere. Denne mulighed udvider den samlede åbningstid en smule.

Med de hidtidige erfaringer omkring borgernes forskellige ønsker til åbningstider og med jævnlige udtalte ønsker fra borgerne til at kunne få endnu mere adgang til flere jævnaldrende fællesskaber, foreslås her et forsøg med dels selvbetjente åbningstider og dels åbningstider, der henvender sig til hhv. borgere under 30 år (Ungeplatformen) og borgere over 30 år (Netværkshusene) samt fælles åbningstider for alle aldersgrupper i målgruppen. Forsøget vil blive fulgt løbende og der vil være en evaluering med borgerne, der benytter tilbuddet, efter et år.

De foreslåede åbningstider kan bidrage til både at skabe en oplevelse hos borgerne af en udvidelse af åbningstiderne, og en oplevelse af bedre mulighed for også at finde ind i alderssvarende fællesskaber. Den fagprofessionelle tilstedeværelse i tid og opgaver vil i sammenhæng med de nye åbningstider blive mere præcist defineret i §104 indsatsen, så det bliver endnu tydeligere for borgerne, hvornår personalet er til stede og med hvilke opgaver.

De selvbetjente åbningstider foreslås således:

  • Daglig selvbetjent åbningstid fra kl. 9 – 21 hen over alle ugens 7 dage, hvor borgerne kan få adgang. Dørene vil være åbne/ulåste i det nævnte tidsrum, så der er adgang. Der vil blive installeret dørsystem, så dørene låses op/låses automatisk, tællere ved indgangsdørene, og der vil blive sat videoovervågning op indenfor ved dørene. Der kræves således ikke adgang vha. sundhedskort, som på f.eks. bibliotekerne, hvilket også matcher tilbuddets karakter som åbent og uvisiteret.
  • Åbningstiden vil blive differentieret for aldersgrupperne, så det i højere grad bliver muligt at finde ind i jævnaldrende fællesskaber for hhv. under 30-årige og over 30-årige. Der vil også være åbningsdage fælles for begge aldersgrupper. Socialtilsyn Øst vurderer i seneste tilsyn (ultimo 2022), at denne aldersdifferentierede opdeling kan bidrage til et mere målrettet fokus i forhold til de borgere, der benytter tilbuddet.  

Disse åbningstider vil give borgerne mulighed for såvel hen over ugen at kunne være en del af selvbestaltede fællesskaber, jævnaldrende fællesskaber som på fredage og i weekender at kunne være i fællesskaber for hele aldersgruppen.

Der vil fremover være mulighed for relevant personaledækning fra kommunen samlet ca. 90 timer om ugen på lokationerne i Korsør og Slagelse. Den konkrete personaletilstedeværelse og opgaveløsning vil blive tilrettelagt i dialog med borgerne, der kommer de respektive steder, så det matcher det lokale behov, der periodisk kan være forskelligt, bedst muligt. Herunder også med mulighed for personaledækning i weekender, hvis det lokalt findes mest relevant.

Tilbuddet henvender sig til alle kommunens borgere inden for målgruppen, og personalet vil også søge at skabe brobyggende og fællesskabende indsatser og aktiviteter til de borgere, der ikke bor bynært tæt på de to lokationer, så indsatsen kan komme flere til gavn i kommunen.

Retligt grundlag

Servicelovens § 104 om aktivitets og samværstilbud, der både kan gives som visiteret tilbud og som et åbent uvisiteret tilbud. Indenfor rammerne gives der støtte til samvær, rådgivning, fællesskaber mm.

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Socialudvalget principgodkender de udvidede selvbetjente åbningstider med evaluering fra brugerne om et år

B. Socialudvalget principgodkender ikke de udvidede åbningstider og tilbuddene fortsætter derfor med personale i de nuværende åbningstider

C. Socialudvalget vælger andre åbningstider i hverdage og i weekends.

D. Socialudvalget kan vælge at sende sagen til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er et godt grundlag for et forsøg med udvidede åbningstider. Det vurderes, at det kan understøtte det forebyggende sigte med sårbare og sindslidende borgere for at dyrke de gode fællesskaber, og på den måde blive uafhængige af hjælp og støtte fra kommunen, eller at hjælpen kun i mindre grad skal gives.

Administrationen vurderer, at tilbuddet sikrer at støtten gives med et forebyggende sigte og derfor nederst på indsatstrappen. De lange åbningstider henvender sig til alle i målgruppen, uanset om borgerene er i beskæftigelse, under uddannelse eller er hjemme.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifter til opsætning af kamera og dørtællersystem kan afholdes inden for CPUS' nuværende økonomiske ramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget principgodkender sagen på udvalgets møde den 8. marts 2023 og sender den til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, så vil Socialudvalget få sagen til endelig beslutning på Socialudvalgets møde den 3. maj 2023.

På baggrund af en endelig godkendelse, så vil Socialudvalget efter sommerferien 2024 blive præsenteret for evaluering af forsøget.

7. Rosenkildevej 87-89 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af tilbuddet Rosenkildevej 87-89 under Specialcenter Slagelse.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023

Status borgerne 

Der er aktuelt 37 borgere boende på Rosenkildevej 87-89. 

Der er planlagt flytning for tolv borgere, som flytter i marts og april. 

Slagelse Kommune er koordinerende for videre forløb for 22 borgere. Borgere, hvor Slagelse Kommune er handlekommune. Der udestår matching for fem borgere, hvor kommunen er i dialog med mulige tilbud. 

Som opfølgning på, hvorvidt borger kunne matches med ældre- eller plejebolig, er status, at der er ni borgere, der er vurderet i målgruppen for plejebolig, og en borger er i målgruppen for en ældrebolig. 

Ti udenbys borgere er endnu ikke matchet med relevante tilbud. Bostedet er i kontinuerlig kontakt med handlekommunerne.

 

Status medarbejderne 

Antallet af kontraopsigelser er aktuelt 29.

Det er fem kontraopsigelser mere end ved den seneste orientering til udvalget den 1. februar 2023.

Specialcenter Slagelse udarbejder løbende plan for løsning af personale- og kompetenceudfordringen ved at anvende personale fra andre områder på Specialcenter Slagelse og ved at benytte faste vikarer fra vikarbureau.

 

Status boligselskab

Boligerne ejes af VAB.

Center for Handicap og Psykiatri, Center for Kommunale Ejendomme og VAB mødes løbende for at sikre koordinering og fælles forståelse i processen frem mod den 3. maj 2023, hvor botilbuddet ophører.

Der er aftalt opfølgende møde mellem VAB, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri den 6. marts 2023.

 

Status Socialtilsyn Øst  

På baggrund af Socialtilsyn Øst bekymring ved det uanmeldte tilsyn den 10. januar 2023, har der været afholdt dialogmøde mellem Center for Handicap og Psykiatri, Specialcenter Slagelse og Socialtilsyn Øst den 9. februar 2023. 

På dialogmødet understregede Socialtilsyn Øst, at der var aftalt en nedlukningsperiode på 6 måneder. Socialtilsynet udtrykte på dialogmødet tilfredshed med den fremdrift, der var med at finde nye tilbud til borgerne. 

Det blev aftalt, at Specialcenter Slagelse hver 14. dag fremsender en opdateret nedlukningsplan med status på de enkelte borgere samt en plan for bemanding, hvor kompetenceniveauet fastholdes samt en status omkring samarbejdet med kommunerne omkring borgernes flytning. 

 

Retligt grundlag

Lov om Socialtilsyn § 5.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil løbende blive orienteret om status i processen. 

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Udvalgsformanden orienterede om:

  • KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 11.-12. maj 2023

Udvalgsmedlemmerne orienterede om:

  • Orientering om borgerhenvendelser.

Administrationen orienterede om:

  • Tilsyn på enheder i centeret.

Kompetence

Socialudvalget


Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.


Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: På et kommende møde sættes en drøftelsessag på om efterværn.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

10. Presse (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker at der arbejdes med presse omkring udviklingen på Børne- og Familieområdet.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.


11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.