Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende ”Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, og herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde Socialudvalgets
samlede budgetramme.
Indstilling
Socialchefen, Børne- og Familiechefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1. at Byrådet godkender "Budgetopfølgning 1 -
forventet regnskab 2023" samt handleplaner for Familieinstitutionen Havrebjerg og Opholdsstedet Halseby,
som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.
Sagens Indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen er den, at likviditeten er faldende, og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i Budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug - og tilsvarende at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.
Budgetopfølgning
1 - forventet regnskab 2023 tager derfor udgangspunkt i:
- Det
korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra
2022 samt rammereduktion på 0,5 % af serviceudgifterne,
- Aktuelle
forbrugs- og aktivitetsdata,
- Forventninger
til forbrugsudviklingen resten af året.
Forventet resultat
Drift
Ved budgetopfølgning 1 forventes på Socialudvalgets område et samlet merforbrug vedr. driften på 8,1 mio. kr. Sammenlignes der med forventet regnskab i budgetstatussagen ses et fald i det forventede forbrug på 8,2 mio. kr.
Merforbruget skyldes merforbrug på virksomhederne under Handicap og Psykiatri, virksomhederne under Børn og Familie samt Rådgivning og Udbetaling. På Børn og Familie Myndighed forventes mindreforbrug.
I bilag 1 er forbruget på Socialudvalgets område specificeret nærmere.
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
For Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug tages der ved denne budgetopfølgning udgangspunkt i et merforbrug på 15,6 mio. kr., der altovervejende skyldes forventede udgifter i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89.
Status for Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
På myndighedsområdet for handicap og psykiatri er status med udgangspunkt i 1. kvartal 2023, at der samlet set udestår besparelser på ca. 11,7 mio. kr. af de forventede 22 mio. kr. Det er fortsat vurderingen, at det er muligt at komme i mål med den samlede besparelsesramme, da revisiteringerne strækker sig henover året. Det vurderes derfor ikke, at der skal iværksættes kompenserende handlinger.
På myndighedsområdet for misbrug er status med udgangspunkt i 1. kvartal 2023, at der er et forventet merforbrug på ca. 0,9 mio. kr., som primært skyldes overført merforbrug fra 2022 samt rammebesparelsen på 0,5%. Der er iværksat kompenserende handlinger, og for nuværende er det administrationens vurdering, at der skabes budgetbalance.
Med den seneste budgetreduktion på 0,5% af servicerammen skal området samlet set finde besparelser for ca. 40 mio. kr. i 2023. 18 mio. kr. skal findes på virksomhederne, og de er primært indarbejdet i taksterne. 22 mio. kr. skal findes på myndighedsområdet med udgangspunkt i revisiteringer på midlertidige botilbud og socialpædagogisk støtte.
Som udvalget tidligere er orienteret om, er der en særskilt ufinansieret problemstilling omkring lukningen af Rosenkildevej 87-89. Det estimeres at medføre en merudgift til Slagelse Kommune på ca. 15 mio. kr. der forventes kassefinansieret. Derudover vil der være løbende tomgangsudgifter på årligt ca. 4,5 mio. kr. Byrådet vil modtage en særskilt sag, når den endelige finansieringsudfordring er opgjort.
På virksomhedsområdet i øvrigt meldes der om balance. I CPUS har det været nødvendigt at iværksætte kompenserende handlinger for at undgå et merforbrug. Risikoen for merforbrug er opstået grundet tomme pladser.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 9,3 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 13,9 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 4,6 mio. kr. på virksomhederne.
Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
Mindreforbruget fordeler sig med 6,6 mio. på forebyggende foranstaltninger og 7,1 mio. kr. på anbringelsesområdet. Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.
På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger under det budgetterede, mens der er forventet merforbrug på plejefamilier. Årsagen til de lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner skal primært findes i at gennemsnitsprisen pr. helårsperson forventes at være lavere end i 2022. Dette er en del af den samlede anbringelsesstrategi på området og dermed en effekt af det arbejde, der er iværksat i afdelingen. Konkret arbejdes der på at tilpasse og udnytte kapaciteten på de interne tilbud, omlægge de mest omkostningstunge anbringelser, og generelt fokus på kontraktforhandling af både nye og eksisterende anbringelser.
På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 1 ca. 150 færre helårspersoner end i 2022, mens den disponererede gennemsnitspris pr. helårsperson er uændret fra 2022. Gennemsnitsprisen blev allerede i 2022 reduceret i forhold til 2021 ved en omlægning af den tidlige forebyggende indsats. Samtidig blev der iværksat tiltag, der skal reducere varighed på både familiebehandling og kontaktpersonsindsatser. Dette arbejde fortsætter i 2023, og effekten ses i, at antallet af helårspersoner er faldende.
På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og Opholdsstedet Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. Handleplanerne for de to virksomheder er vedlagt som bilag 2.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
På Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte forventes ved budgetopfølgning 1 et merforbrug på 1,9 mio. kr. på overførselsudgifter. Det korrigerede budget medfører, at serviceudgifterne nu forventes at balancere.
Status for Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
Afvigelsen skyldes, at der på området vedr. seniorpension forventes et merforbrug på 2,1 mio. kr. I budgetlægningen var forventningen at der ville være 307 sager pr. 30/11-2022, men det reelle antal viste sig at være 331 og er dermed 24 højere end forudsat i budgettet. Forventet regnskab opjusteres derfor fra en nettotilgang på 0 nye sager ved budgetlægning til 42 nye sager i 2023. Prognosen er behæftet med usikkerhed, idet det er Udbetaling Danmark som bevilger seniorpensioner. Kommunen har derfor ikke indflydelse på antallet af nye tilkendelser, og der er risiko for, at der tilkendes flere nye senior pensioner.
Budgettet til førtidspension analyseres nærmere frem mod næste budgetlægning, idet gennemsnitsprisen pr pension er steget mere end forventet. Der er derfor risiko for, at budgettet overskrides.
Der forventes et mindreforbrug på personlige tillæg på 0,2 mio. kr.
Nedenstående tabel viser forventet resultat 2023 ved Budgetopfølgning 1 samt forventet resultat ved Budgetstatus,
opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio. kr.) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Forventet
resultat
BS
| Afvigelse
BO1 |
Handicap, Psykiatri og Misbrug | 538,7 | 528,0 | 543,5 | 553,8 | -15,6 |
Resultat serviceudgifter | 576,6 | 565,9 | 581,5 | 591,7 | -15,6 |
Øvrige udgifter | -38,0 | -38,0 | -38,0 | -38,0 | 0,0 |
Børn og Familie | 346,2 | 356,1 | 346,8 | 346,2 | 9,3 |
Resultat serviceudgifter | 359,7 | 369,6 | 360,4 | 359,7 | 9,1 |
Øvrige udgifter | -13,5 | -13,5 | -13,7 | -13,5 | 0,2 |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 713,3 | 707,2 | 709,1 | 707,6 | -1,9 |
Resultat serviceudgifter | 4,3 | 5,7 | 5,7 | 6,2 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 709,0 | 701,4 | 703,3 | 701,4 | -1,9 |
I alt for udvalget | 1.598,2 | 1.591,2 | 1.599,4 | 1.607,6 | -8,1 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 940,6 | 941,2 | 947,7 | 957,6 | -6,5 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 657,6 | 650,0 | 651,7 | 650,0 | -1,7 |
Anlæg
Centrene forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,5 mio. kr.
Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere, hvor meget af anlægsrammen for 2023, der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.
På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april 2023 godkendt, at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio. kr. til 2024.
Byrådets beslutning vedrører ikke nogen af projekterne under Socialudvalget.
Retligt Grundlag
Det fremgår af
Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens §40 omhandler, at der ikke kan
iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som
medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens §42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for
Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre
budgetoverholdelse:
A. at godkende handleplaner for nedbringelse af merforbrug på henholdsvis Familieinstitutionen Havrebjerg og Opholdsstedet Halseby for at håndtere et forventet merforbrug på virksomhederne på politikområde 4.2 Børn og Familie.
B. at vedtage reduktion af serviceniveauet på udvalgets område.
C. at anvise en anden finansiering af det forventet merforbrug i 2023 på 5,8 mio. kr.
Administrationen anbefaler handlemulighed A, da dette vil medvirke til at sikre budgetoverholdelse på politikområde 4.2 Børn og Familie.
Vurdering
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
Det vurderes, at der fortsat kan være en vis usikkerhed om helårseffekten af besparelserne i 2023 på Myndighedsområdet, men det forventes, at besparelserne vil have fuld indvirkning i overslagsårene.
Udgifterne i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 vil som tidligere nævnt ikke kunne afholdes inden for rammen af Handicap, Psykiatri og Misbrug. Det vurderes, at der vil være brug for en kassefinansieret dækning af disse merudgifter, når regnskabet endeligt er gjort op, forventeligt efter sommeren 2023.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
I Børn og Familie forventes et samlet mindreforbrug på 9,3 mio. kr.
Samlet er forvaltningens vurdering, at der fortsat kræves en stor indsats for at indfri ambitionerne om besparelserne på området, dels i forbindelse med Budget 2023, men også i forhold til forventningen om yderligere besparelser i arbejdet med Budget 2024. Dette kalder på øget fokus på den tværgående koordinering, dels internt i Børn og Unge og dels i snitfladerne til almenområdet og civilsamfundet i forhold til de netværk børn og unge indgår i.
Slagelse Kommune har de senere år oplevet stadigt flere børn og unge med diagnoser, en stor andel af børn og unge der segregeres fra almene tilbud, store takststigninger på indsatser og meget omkostningstunge enkeltsager. Dette er samlet set med til at øge presset på udgifterne på det specialiserede område.
Omlægning af området kræver målrettet ledelse og styring, samtidig med at der skal sikres den nødvendige kvalitet i både sagsbehandlingen og i de indsatser som iværksættes. Den besluttede strategi og faglige retning for Børn og Unge ses fortsat at have den forventede positiv udvikling og effekt, og bidrager derfor til, at flere børn og unge får retmæssig hjælp hurtigere samtidig med at omkostningerne på området nedbringes.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
Det vurderes at budgetopfølgningen er behæftet med stor usikkerhed på flere områder.
Særligt Førtidspensioner tilkendt før 1. juli 2014 bliver fulgt tæt, idet gennemsnitsprisen er steget fra 2,1% til 3,3%. Det er uklart om stigningen skyldes reguleringer gennemført i Udbetaling Danmark, en lovændring for pensionister med ægtefælle eller andre forhold.
Seniorpensionen har flere gange vist sig at stige mere end forventet, og prognoserne er stadig behæftet med stor usikkerhed.
Der er ligeledes stor usikkerhed omkring midlertidig boligplacering, idet omfanget af flygtninge er umuligt at forudsige.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes
behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag
til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj
2023.