Socialudvalget – Referat – 6. december 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Socialudvalgets kodeks for kommunikation (D)

Beslutning

Afdelingsleder for Kommunikation Pia Becker Andersen deltog under oplysningen af punktet. 

At 1: Drøftet. 


Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte eventuelt indhold til kodeks for god kommunikation. 

På mødet vil afdelingsleder for Kommunikation Pia Becker Andersen facilitere drøftelsen. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter eventuelt indhold til kodeks for kommunikation jævnfør oplæg på mødet.

 

Sagens indhold

Socialudvalget ønskede på udvalgets møde den 4. oktober 2023 at fortsætte drøftelsen omkring den gode kommunikation på de næste to udvalgsmøder. 

Efter endelige drøftelser på udvalgsmøde i december vil Socialudvalget træffe beslutning om Socialudvalget ønsker et skriftligt kodeks for den gode kommunikation til understøttelse af Socialudvalgets arbejde. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget herefter drøftelsen ønsker et kodeks for god kommunikation kan administrationen udarbejde et sådan, som fremsættes til beslutning på et udvalgsmøde primo 2024. 

3. Status Styrket Faglighed i Specialcenter Slagelse (O)

Beslutning

Virksomhedsleder Sara Høyer deltog under oplysningen af punktet. 

At 1: Taget til orientering. 


 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om status på arbejdet i Specialcenter Slagelse med opfølgning på anbefalinger fra rapport om styrket faglighed på Specialcenter Slagelse. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen og oplæg på mødet til orientering.

 

Sagens indhold

På baggrund af Socialudvalget den 1. februar 2023 traf beslutning om, at en ekstern konsulent skulle undersøge tre tilbud under Specialcenter Slagelse, udarbejdede konsulentfirma Implement Consulting  Group en rapport på baggrund af en analyse. Rapporten blev afrapporteret på Socialudvalgets møde den 9. august, hvor udvalget bad om en status på implementering af løsningsforslagene på decembermødet. 

Gennem en bred involvering af medarbejdere, borgere, ledere og pårørende samt LEV blev der i analysen identificeret en række udfordringer og givet anbefalinger til, hvordan ledelsen kan sikre, at der skabes en positiv forandring, så usikkerhed om kvaliteten af den borgerrettede indsats på tilbuddene kan mindskes. Implement fandt i undersøgelsen ikke tegn på en praksis, der er præget af systematisk omsorgssvigt. 

De identificerede udfordringer, som Implement anbefaler, der arbejdes med at løse er i prioriteret rækkefølge:
1) Mangel på systematisk fælles faglig drøftelse
2) Udfordrende og frustrerende samarbejde mellem medarbejdere og pårørende
3) Ujævn praksis i pressede situationer
4) Manglende stabilitet i ledelse
5) Manglende gensidig opbakning og anerkendelse i personalegruppen
6) Uklare forventninger til indhold/niveau i medarbejdernes indsats
7) Varierende eller usystematisk samarbejde med eksterne samarbejdspartnere.

Specialcenter Slagelse har arbejdet systematisk med de prioriterede udfordringer 1-4. I alle tilbud under SPS er der sat fokus på at arbejde med at styrke den daglige ledelse og læringsperspektivet.

Derudover er der berammet et seminar i januar måned 2024, hvor indholdet på seminaret er faglig ledelse og de identificerede udfordringer og målet er styrket fokus på faglig ledelse via: 

  • Tydelig faglig retning
  • Nærværende ledelse
  • Rum til faglig refleksion
  • Strategisk kompetenceudvikling
  • Ledelsesinformation og ledelsestilsyn
  • Systematisk samarbejde med eksterne
  • Opbyg et styrket fællesskab blandt de daglige ledere

I efteråret har hele ledelsen i Specialcenter Slagelse drøftet, hvordan der sikres en tydelig faglig retning via systematisk og metodisk gennemgang af det pædagogiske virke sammen med og omkring borgerne. Drøftelserne har bl.a. drejet sig om fælles fagligt sprog, dokumentation, opfølgning på handleplaner, prioritering af opgaver, pårørendesamarbejde, ledelsestilsyn og nærværende ledelse. Drøftelserne har været i fælles plenum for at fremme læringen og erfaringsudvekslingen. Der har været fulgt op på dette mellem virksomhedsleder og daglige ledere. 

De faglige konsulenter i Specialcenter Slagelse har været på besøg på snart alle tilbuddene i Specialcenter Slagelse, og har sammen med leder og medarbejder gennemgået kerneopgaven ud fra dens mange perspektiver med udgangspunkt i 2 udvalgte sager. Formålet er læring og rammesætning af forventeligt fagligt niveau. Derudover er pårørendesamarbejdet drøftet og cases ud fra forskellige dilemmaer er brugt som læring. 

Den generelle oplevelse i Specialcenter Slagelse er, at drøftelserne af fagligheden, ledelse af fagligheden og udførelse af fagligheden skaber energi og arbejdsglæde for alle. 

 

Retligt grundlag 

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil i foråret 2024 præsenteres for afsluttende status på det systematiske arbejde med alle 7 udfordringer. 

4. Orientering om Budget 2024-27 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

 


Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforliget.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober Budget 2024-2027. Da kommunens økonomi har været og fortsat er udfordret, har det været nødvendigt at indarbejde besparelser i Budget 2024-2027.

I udvalgets endelige Budget 2024-2027 er der indarbejdet prioriterings- drifts- og anlægsforslag fra budgetforliget.  Et overblik over udvalgets budget findes i bilag 1, som er det opdaterede budgetgrundlag.

En stor del af ændringer til budget 2024 vil være implementeret 1. januar 2024. Nogle forslag vil dog først får virkning i løbet af 2024, fx fordi de kræver yderligere politisk behandling. 

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2 (såkaldt styringsark). Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2024 indgå status på implementeringen af budgetforliget. 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids- og procesplan for Budget 2024-27.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Godkendelse af takster 2024 på virksomheder under Socialudvalget (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Der er kommet et opdateret bilag med de rigtige takster. Bilaget lægges på sagen. 

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

 


Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Takster 2024

Socialudvalget fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2024 for institutioner og tilbud under Socialudvalget.

Takster servicebetalinger 2024

Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan tilvælge. Byrådet skal godkende disse priser.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for 2024 jf. bilag 1.

2. at Byrådet godkender takster for serviceydelser for 2024 jf. bilag 2.

 

Sagens indhold

Takster 2024

På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af budget 2024-2027 er der beregnet takster for budget 2024.

Virksomhederne under Socialudvalget er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køberkommunerne, herunder Slagelse Kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2024.

Taksterne fremgår af bilag 1.

I forbindelse med takstberegningen korrigeres budgetterne på baggrund af virksomhedernes forventninger til pladssalg i 2024.

 

Takster servicebetalinger 2024

Servicebetalinger består af de valgfri ydelser som kost, tøjvask og rengøringsmidler i alle typer botilbud. Betalingerne for de valgfri ydelser skal fastsættes på baggrund af de faktiske forventede udgifter til de respektive ydelser. Priserne fremgår af bilag 2.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr. 219 af 10/02/2022).

Takstaftale om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.

 

Takster servicebetalinger 2024

Bekendtgørelse nr. 1387 af 12/12/2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter §108.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Det anbefales, at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takster 2024

Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Socialudvalget.

  • Virksomhedernes budget 2024
  • En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
  • Forrentning og afskrivninger
  • Feriepengeforpligtelse
  • Andel af central ledelse og administration
  • Udvendig bygningsvedligeholdelse
  • Tilsyn
  • Den integrerede egenbetaling i tilbuddet

I det følgende gennemgås ændringer på virksomhederne fra 2023 til 2024.

De valgte prioriteringsforslag i forbindelse med budget 2024-2027 er indarbejdet i taksterne. Vi ser derfor et generelt fald i taksterne. I de tilfælde hvor de stiger skyldes det, at tilbuddet har oplevet et merforbrug (underskud), hvilket skal indhentes i taksterne i 2024.

Indregnede mer- og mindreforbrug fra regnskab 2022

Jævnfør takstbekendtgørelsens §5 og §7 skal over- og underskud, der overstiger 5%, indregnes i taksterne senest to år efter.

Som følge heraf er der indregnet underskud over 5% fra regnskab 2022 i taksterne på Specialcenter Slagelses (SPS) botilbud på Rosenkildevej 65A (Serviceloven §§105/85).

Herudover er der indregnet underskud over 5% fra regnskab 2022 i taksterne for SPS’ botilbud på Park Allé (Serviceloven §§105/85).

På Center for Specialundervisning (CSU) er der indregnet overskud over 5% på tilbuddet Særligt Tilrettelagt Undervisning (Lov om Ungdomsuddannelse).

På Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) er der indregnet underskud over 5% på tilbuddet Østergården (Serviceloven §107 og §108). Herudover er der indregnet overskud over 5% fra regnskab 2022 i taksterne for CPUS’ Netværksbolig i Skælskør (Serviceloven §105/85) samt Voksenliv (Serviceloven §85).

På Rusmiddelcenter Slagelse (RCS) er der indregnet overskud over 5% i taksterne: Ambulant alkoholbehandling (Serviceloven §141), Perron 3 ambulant Stofbehandling (Serviceloven §101 og §141) og endelig Medicintakst (Serviceloven §142).

Der er indregnet underskud over 5% i taksten for Dagbehandling Stofmisbrug (Serviceloven §101).

Indregnede overskud fra regnskab 2022 bevirker, at taksterne bliver lavere. Omvendt betyder indregnede underskud, at taksterne bliver højere.

Forsorgscenter Toften takst for natherberg (§110), har forøget belægningsprocent.

Belægningsprocenten på natherberget er forøget fra 64% til 75% som følge af forventet merbelægning i 2024.

Den forøgede belægningsprocent betyder, at taksten bliver lavere.

 

Takster servicebetalinger 2024

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Denne sag behandles efterfølgende i en samlet sag i Økonomiudvalget og Byrådet.

6. Folkemøde 2024 (B)

Beslutning

At 1: Socialudvalgets medlemmer vil selv drøfte videre deltagelse i Folkemødet 2024, og for egen regning. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte, om udvalget ønsker at deltage i Folkemødet på Bornholm den 13. - 15. juni 2024. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre  og Arbejdsmarked indstiller 

1. at Socialudvalget beslutter, om udvalget deltager i Folkemøde 2024

 

Sagens indhold

Socialudvalget besluttede på udvalgets møde den 8. november 2023 mødeaktivitet for 2024. 

Flere af Socialudvalgets medlemmer har efterfølgende i forbindelse med udarbejdelse af ny Socialstrategi, fremsat ønske om at deltage i Folkemødet 2024.

I samme forbindelse er der forespurgt til de økonomiske muligheder på Socialvalgets budget- og særligt overførsel af midler i den økonomiske ramme fra 2023 til 2024 for Socialudvalgets mødeaktiviteter,

Socialudvalgets regnskab for 2023 opgøres først ved årets afslutning, hvorfor beløb for eventuelle overførte midler fra 2023 til 2024 ikke kendes på nuværende tidspunkt. Den økonomiske ramme for Socialudvalget i 2024 udgør 87.800 kr. og skal dække udgifter til Socialudvalgets drift så som forplejning til udvalgets møder, konferencer og studieture m.v.

Administrationen kan for nuværende ikke vurdere pris pr deltager i 2024, da det afhænger af Socialudvalgets ønsker, men hvis Socialudvalget beslutter at deltage i Folkemøde 2024, kan det have konsekvenser for beslutninger og prioriteringer truffet på Socialudvalgets møde 8. november 2023. Her besluttede Socialudvalget at deltage i KL-konferencen Social- og Sundhedspolitisk Forum den 16.-17. maj 2024 samt Sjællandsfestivalen i maj 2024.

Hvis Socialudvalget beslutter at deltage i Folkemødet, vil administrationen udarbejde en sag primo 2024 med økonomi og eventuelle konsekvenser for beslutninger og prioriteringer på mødet den 8. november 2023.

Administrationen anbefaler, at Socialudvalget drøfter deltagelsesform i forhold til hvorvidt medlemmer ønsker at deltage i planlagte debatter, forpligtelse til at erhverve viden i debatter om socialområdet eller selv inviterer til debat. I forhold til sidstnævnte gør administrationen opmærksom på, at dette forudsætter en stor forberedende indsats fra administrationen lige som planlægningen kan være udfordret af det tidsmæssige perspektiv.

 

Retligt grundlag

Den kommunale  styrelseslov.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen kan for nuværende ikke vurdere pris pr deltager i 2024, men kan oplyse, at Byrådsmedlemmers deltagelse i Folkemødet 2018 androg kr. 6.667 pr deltager, og i 2019 kr. 9.333 pr. deltager. Prisforskellen var primært en stigende overnatningsudgift.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget beslutter at deltage i Folkemødet 2024, fremsættes sag i primo 2024 omkring økonomi og eventuelle konsekvens i forhold til den tidligere beslutning og prioritering af  mødeaktivitet besluttet på udvalgets møde den 8. november 2023. 

 

7. Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget, Erhvervs,- Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget og Børne-, og Ungeudvalget godkende de to beredskabsplaner: 

  1. Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
  2. Beredskabsplan om radikalisering og ekstremisme

 

Indstilling

Chefen for Børn- og Unge indstiller,

1. at Byrådet godkender beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. 

2. at Byrådet godkender beredskabsplan om radikalisering og ekstremisme.

 

Sagens indhold

Den 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft og stiller bl.a. krav om politisk godkendte kommunale beredskaber inden for negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme.

Slagelse Kommune har procedurer på fagområderne omkring æresrelaterede konflikter, negativ social kontrol, radikalisering og ekstremisme. En beredskabsplan omkring radikalisering og ekstremisme har tilbage i januar 2019 været drøftet i Børn- og Ungeudvalget. På baggrund af Barnets Lov skal Slagelse Kommune nu have politisk godkendte beredskabsplaner om æresrelaterede konflikter samt radikalisering og ekstremisme på.

Æresrelateret konflikt

Æresrelateret konflikt forstås som en konflikt, der knytter sig til opfattelsen i en familie af, at et familiemedlem har krænket familiens ære. Familiens ære er knyttet til en opfattelse af familien som en samlet enhed, hvor den enkeltes handlinger kan påvirke hele familiens ære positivt eller negativt. Familien kan både omfatte den nære familie og den udvidede familie – også på tværs af landegrænser. Hvis en ung handler på en måde, som i familiens øjne krænker æren, kan familien reagere på forskellig vis for at forhindre den unges handlinger. Det betyder, at familien fx kan opstille restriktioner i forhold til den unges skolegang, fritidsliv, valg af venner m.v., men der kan også være tale om isolering af den unge, indespærring, trusler, vold, genopdragelsesrejse, tvungen forlovelse, tvungen religiøs vielse uden borgerlig gyldighed, tvangsægteskab og i værste fald drab.

Negativ social kontrol

Negativ social kontrol er handlinger, styring, kontrol eller sanktioner, som i væsentlig grad hæmmer eller begrænser den enkeltes livsudfoldelse, adfærd, valg og rettigheder. Det kan f.eks. være restriktioner ift. livsstil, fritidsaktiviteter, sociale relationer, valg af ægtefælle eller retten til at bestemme over sin egen krop. Det kan få konsekvenser for den enkelte i form af f.eks. manglende frihed og lighed samt deltagelse i skole- og/eller fritidsaktiviteter.

Radikalisering

Radikalisering betegner den proces, som fører til, at en person accepterer ekstremismens ideer, metoder og er volds- og handleparat. Radikaliseringsprocesser er meget forskellige hos de enkelte personer, det drejer sig om. Men det kan ofte være karakteriseret ved f.eks., at processen både kan ske gradvist eller mere pludseligt- i visse tilfælde i forbindelse med en væsentlig livsbegivenhed. Ligeledes kan det f.eks. være sådan, at der sker en intensiv socialisering, bearbejdning og gradvis skarpere retorik i lukkede grupper samt- i de seneste år- også en mere åben påvirkning via de sociale medier og platforme. Endelig kan der ske en dehumanisering, hvor dem, man opfatter som fjender, ikke ses som mennesker længere, hvilket igen kan være med til at legimitere voldshandlinger.

Ekstremisme:

Ekstremisme forekommer, når personer eller grupper udøver eller søger at legimitere for eksempel trusler, pres, chikane, hærværk, vold eller terror med henvisning til samfundsforhold, man er utilfredse med. Ekstremistiske miljøer og ideer er derudover ofte f.eks. karakteriseret ved: Manglende respekt for andre menneskers frihed og rettigheder, manglende respekt for institutioner og beslutningsprocesser i det repræsentative demokrati, forenklede verdensopfattelse og fjendebilleder, hvor bestemte grupper eller samfundsforhold ses som truende samt, en lukkethed omkring miljøet eller gruppen, som skaber et stadigt mere udtalt opfattet modsætningsforhold mellem ”os” i miljøet og ”dem”, de forestillede fjender- ofte stort set alle uden for miljøet.

I forbindelse med udarbejdelsen af begge beredskabsplaner har de relevante styrelser været involveret. Omkring æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol har det været Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Omkring radikalisering og ekstremisme har det været Center for dokumentation og indsats mod ekstremisme.

Beredskabsplan om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol

Alle borgere i Slagelse Kommune kan risikere at blive udsat for negativ social kontrol eller stå i en æresrelateret konflikt. Derfor er det vigtigt, at fagpersoner i Slagelse Kommune og civilsamfundet er gode til at opdage og forebygge negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Beredskabsplanen indeholder både viden og handleanvisninger.

Beredskabsplan omring radikalisering og ekstremisme

I et demokrati er der plads til at forskellige mennesker og miljøer sætter spørgsmålstegn ved styreform, rammer og regler. Det kan dog ske, at borgere bliver en del af miljøer, som ikke er gode for dem selv eller for samfundet – og hvor man kan se, at den enkelte og måske gruppen bliver stadig mere radikaliserede i tanker og holdninger. I sjældne tilfælde fører det til kriminalitet med ekstremistisk motiv. Radikalisering og ekstremisme kan opstå overalt og derfor er det væsentligt, at fagpersoner i Slagelse Kommune og civilsamfundet er gode til at opdage og forebygge radikalisering og ekstremisme. Beredskabsplanen indeholder både viden og handleanvisninger.

Planerne er vedhæftet som bilag 1: Beredskab til forebyggelse af ekstremisme og radikalisering og bilag 2: Beredskab til negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

 

Retligt grundlag

Barnets Lov §15, hvor af det fremgår af stk.3:

Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende beredskabsplanen om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol samt beredskabsplanen om radikalisering og ekstremisme med eller uden ændringer.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at begge beredskabsplaner står på et solidt grundlag, som vil styrke både forebyggelse af og indsatser ifm. æresrelaterede konflikter, negativ social kontrol samt radikalisering og ekstremisme. Administrationen anbefaler således, at beredskabsplanerne godkendes og træder i stedet for de procedurer, som nu er gældende på områderne.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Selvom strategierne går på tværs af myndighedsområder og forvaltninger, vurderes det ikke, at sagen kræves indstillet fra andre udvalg, idet beredskabsplanen er fagligt identiske med de procedurer, som tidligere har været gældende på områderne.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

Sagens forløb

05-12-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1-2: Indstilles til byrådets godkendelse.

8. Status på aktiviteten på hjemløseområdet i Slagelse Kommune(O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.  

 


Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om aktiviteten på hjemløseområdet i Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at sagen tages til orientering.

 

Sagens indhold

Socialudvalget drøftede den 9. september 2023 politiske temaer på hjemløseområdet i forbindelse med omlægningen af hjemløseområdet. Socialudvalget skal i forlængelse heraf have et overblik over den aktuelle aktivitet på tværs af indsatser og tilbud, der møder socialt udsatte, som er hjemløse eller funktionelt hjemløse.

Data og definitioner

Data er samlet over de 5 hverdage i uge 45 2023 og baserer sig på optælling og skøn fortaget af tilbuddene samt via datatræk i myndighedssystemer. Der er ikke sket en samkøring mellem systemer og optællinger på tilbud, hvorfor en borger kan være talt på både natherberg og  varmestue.

Der er medtalt borgere, som enten er hjemløse eller funktionelt hjemløse: 

  • Som borger i hjemløshed regnes personer, som ikke disponerer over egen (ejet eller lejet) bolig eller værelse, men som er henvist til midlertidige bo-alternativer, eller som bor midlertidigt og uden kontrakt hos slægtninge, venner eller bekendte. Som borgere i hjemløshed regnes også personer uden et opholdssted den kommende nat.
  • Borgere i funktionel hjemløshed er personer, der befinder sig i hjemløshedens grænseområde, fordi de oftest har en bolig. Det er personer, som sover på gaden eller overnatter på herberger, forsorgshjem, natvarmestuer, hos venner etc. De har en bolig - men en bolig de i kortere eller længere perioder ikke magter at benytte. I de perioder, hvor borgere i funktionel hjemløshed ikke opholder sig i egen bolig, men på gaden eller overnatter på natvarmestuer, forsorgshjem eller herberger etc., tælles de med i hjemløshedsstatistikker. Gruppen af borgere i funktionel hjemløshed har typisk de samme komplekse sociale og psykiske problemstillinger som øvrige borgere i hjemløshed.

 

Data på aktivitet på tilbud og indsatser

Data fra Varmestuerne i Slagelse og Skælskør samt Værestedet Lilleøvej

 

 

Slagelse

Skælskør

Korsør

Gennemsnit antal daglige brugere pr. dag i ugen

81

17

15

Skøn for hvor mange af de daglige brugere, der er hjemløse/funktionel hjemløs.

23

1-2

1

Skøn for hvor mange af de hjemløse/funktionel hjemløse, der er Slagelse borgere.

8

1-2

1

 

 

Data fra det opsøgende gadeteam § 99

 

 

Antal i kontakt med § 99 i uge 45

Skøn for antal hjemløse/funktionel hjemløse i kontakt med § 99.

23

Skøn for hvor mange, som er Slagelse borgere

 

18

 

Data fra § 110 tilbud

 

 

Toften Forsorgshjem

Mandecenteret

Natherberg

Total antal indskrevne borgere

 

22

11*

6**

Antal Slagelse borgere

 

11

3

0

* Der ud over 2 medfølgende børn.

** Fordelt over 11 overnatninger

 

Data på Slagelse borgere på forsorgshjem § 110

Nedenstående data er et træk fra myndigheds-systemet i Handicap og Psykiatri.

 

 

Antal i Myndighed i Handicap og Psykiatri

Total antal Slagelse borgere på § 110

 

40

 

Disse er nedenfor fordelt på alder, køn, opholdslængde på § 110 samt hvor i landet de befinder sig.

Fordeling på køn og alder

 

 

18-24 år

25-29 år

30-39 år

40-49 år

50-59 år

60 år+

Mand

 

1

4

14

3

3

7

Kvinde

 

1

0

1

4

2

0

 

Fordeling på opholdslængde og alder

 

 

18-24 år

25-29 år

30-39 år

40-49 år

50-59 år

60 år+

0-3 mdr.

 

0

0

2

3

1

2

4-11 mdr.

 

1

2

7

2

2

3

1-2 år

 

1

2

2

2

2

1

2 år +

 

0

0

4

0

0

1

 

Fordeling på tværs af geografi:

Landsdel

 

Sjælland

Fyn

Jylland

Antal

 

27

4

9

 

Status fra myndighed i Ungeenheden

Ungeenheden har medio september 2023 opgjort:

  • 35 unge i alderen 17-25 år, som står uden fast adresse.
  • Derudover er der opgjort 25 unge som såkaldte sofasurfere.

Andelen af grænsezoneunge giver udslag i, at ydelsesområdet modtager 5 ansøgninger om måneden i gennemsnit fra unge, som ansøger om depositum til bolig pga. hjemløshed. Herudover kommer der henvendelser fra ca. 20 unge om måneden, som enten oplyser at de er hjemløse eller i risiko for hjemløshed. Langt de fleste af disse unge har udfordringer udover den hjemløshed, de ansøger om hjælp til at komme ud af.

Det som kendetegner ungegruppen for hjemløshed og unge i risiko for hjemløshed er, at:

  1. De ofte kæmper med misbrug og psykiske vanskeligheder/lidelser.
  2. Mange af de unge, har eller har haft svære vilkår i opvæksten.
  3. Mange af de unge er tidligere anbragte.
  4. De unge står oftest uden for uddannelses- og arbejdsmarkedsområdet.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Der er ikke tale om en hjemløsetælling i stil med den nationale Hjemløsetælling, som laves hver andet år, og som skal udføres i uge 6 2024.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Der blev på mødet desuden orienteret om følgende: 

  • Udvalgsformand Sofie Janning deltager i Regionens inviterede workshop ''Mennesker har brug for mennesker''
  • Udvalgsmedlem Anja Nielsen orienterede om besøg på det nye frivillige tilbud ''Dialog mod vold'' i Slagelse.  

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

 

Orientering fra administrationen

Organisationsændringer.

Status på projekt om sygefraværsindsats.

Projekt 'Sæt det frivillige potentiale fri' - Veluxfonden.

Omlægning af indsatsen ''Connect''.

Rosenkilde Skole flytter til Tårnborg Skole. 

Kommende udvalgsmøder. 

 

10. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Socialudvalget beslutter at aflyse udvalgsmødet den 10. januar 2024. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

11. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.