Kompetence
Byrådet og
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget
skal godkende budgetopfølgning 1 for forventet regnskab 2024 for udvalgets
økonomi som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og
Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget.
Socialudvalget skal tage til orientering, at Seniorudvalget har indstillet omplacering af
budget svarende til 0,2 mio. kr. vedrørende Almenboliglovens §59 til
Socialudvalget.
Socialudvalget skal besluttet at bevilge indtægts- og udgiftsbevilling til Enhed for Rusmiddel og Socialpsykiatri da visse af enhedens tilbud har fået tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien. Der søges samlet udgiftsbevilling på 1,6 mio. kr. og indtægtsbevilling på -1,6 mio. kr.
Socialudvalget skal beslutte at godkende indtægts- og udgiftsbevilling på hhv. -1,3 mio. og 1,3 mio. kr. for at kunne genåbne tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap. Voksen Aflastning er et midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.
Indstilling
Chefen for
Handicap og Psykiatri, Chefen for Børn og Unge og Chefen for Arbejdsmarked. Rådgivning og Integration indstiller,
1. at Socialudvalget
godkender budgetopfølgning 1 forventet regnskab 2024
2. at Socialudvalget
godkender status på implementering af budgetforlig 2024
3. at Socialudvalget
godkender aktuelle handleplaner, som indgår i den samlede budgetopfølgning.
4. at Socialudvalget tager
til orientering, at Seniorudvalget har indstillet omplacering af budget
svarende til 0,2 mio. kr. vedrørende Almenboliglovens §59 til Socialudvalget
5. at Byrådet skal godkende indtægts- og udgiftsbevilling til tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien.
6. at Byrådet skal godkende indtægts- og udgiftsbevilling til tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap.
Sagens
indhold
Formålet med
at gennemføre budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 er at vurdere det
forventede regnskab for 2024.
For at
fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus
på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som
muligt.
Et retvisende
billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske
tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet
merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug
lægges i kassen.
Overførelser
fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da
overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d.
18. marts 2024.
Når
overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og
forventninger til resultatet for 2024.
Budgetopfølgning
1 forventet regnskab for 2024 tager derfor udgangspunkt i:
- Korrigeret
budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
- Udvikling
i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til
forbrugsudviklingen resten af året
- Igangsatte
eller planlagte handleplaner
I bilag 1. er forbrug på drift herunder forventet udvikling i 2024 specificeret nærmere.
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2024, at udvise et mindreforbrug på 2.8 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1. og afvigelse til
korrigeret budget opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio. kr.) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Afvigelse
BO1 |
Handicap, Psykiatri og Misbrug | 568,3 | 568,3 | 568,3 | 0,0 |
Resultat serviceudgifter | 604,1 | 604,1 | 604,9 | -0,8 |
Øvrige udgifter | -35,8 | -35,8 | -36,6 | 0,8 |
Børn og Familie | 348,2 | 348,2 | 346,6 | 1,6 |
Resultat serviceudgifter | 361,3 | 361,3 | 353,7 | 7,6 |
Øvrige udgifter | -13,1 | -13,1 | -7,1 | -6,0 |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 790,4 | 790,4 | 789,5 | 0,9 |
Resultat serviceudgifter | 4,6 | 4,6 | 5,1 | -0,5 |
Øvrige udgifter | 785,8 | 785,8 | 784,4 | 1,4 |
I alt for udvalget | 1.706,9 | 1.706,9 | 1.704,5 | 2,5 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 970,0 | 970,0 | 963,7 | 6,3 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 737,0 | 737,0 | 740,7 | -3,8 |
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
På Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en forsigtig forventning om budgetbalance. Der er dog en række usikkerheder forbundet hermed
- Den nye lovgivning på hjemløseområdet forventes at give stigende udgifter i 2024. Det er dog endnu for tidligt at forudse hvor stor en udfordring det bliver.
- Takstreguleringerne for 2024 er endnu ikke helt på plads (P/L regulering), og samtidig har en hel række private botilbud varslet, at der kan komme ekstraordinære takststigninger i løbet af 2024, som følge af Trepartsaftalen med forventningen om ekstraordinære lønløft indenfor fagområdet.
Vi forventer budgetbalance på myndighedsområdet Misbrug.
På enhedsområdet i øvrigt forventer vi budgetbalance på tværs af alle enheder.
Politikområde
4.2 Børn og Familie
For
Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning
et mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,6 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 6,2 mio. kr. på myndighedsområdet og
merforbrug på 4,6 mio. kr. på virksomhederne. Budget og indsats-niveau følges tæt, da der nationalt opleves stigning i børn og unges mistrivsel samt stigning i udgiftsniveauet, særligt på anbringelsesområdet.
Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes
i bilag 1.
Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 1,2
mio. på forebyggende foranstaltninger, 11,0 mio. kr. på anbringelsesområdet og
et merforbrug på 0,9 mio. kr. på de handicapkompenserende
foranstaltninger. Herudover forventes indtægterne på særligt dyre
enkeltsager (SDE-refusion) at være 5,2 mio. kr. lavere end budgetteret.
Mindreforbruget på myndighedsområdet
skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med
Budget 2023 og 2024, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at
have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.
På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og
døgninstitutioner ligger under det budgetterede, mens der er et forventet
merforbrug på plejefamilier. Afdeling Børn og Familie har i det seneste år
arbejdet målrettet med at omlægge de mest omkostningstunge anbringelser og har
generelt fokus på kontraktforhandling af nye og eksisterende anbringelser. I
forhold til anbringelser i plejefamilier, hvor der ses ind i et forventet
merforbrug, forventes i 2024 en stigning i antallet af anbringelser i
plejefamilier, mens gennemsnitsprisen forventes at være lidt faldende.
På de forebyggende
indsatser forventes ved Budgetopfølgning 1 ca. 30 færre helårspersoner i 2024
end i 2023, mens den disponererede gennemsnitspris er på niveau med 2023. Der
er i starten af 2024 iværksat en analyse af kapaciteten i de interne indsatser,
som forventes at resultere i anbefalinger til, hvordan vi fremadrettet styrer
vores interne tilbud så effektivt som muligt, med henblik på at øge brugen af
de interne tilbud med lavere gennemsnitspriser.
På de to
døgninstitutioner, Halseby og Havrebjerg forventes i 2024, at budgetterne
bliver overskredet væsentligt, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Årsagen
til den forventede budgetoverskridelse på begge døgninstitutioner, er at der i
starten af året er meget få børn og unge indskrevet på de to institutioner.
Børn og Unge er i gang med en gennemgang af målgruppen til de to
døgninstitutioner for dels at afdække om der er anbragte børn og unge der fagligt forsvareligt og ud fra en hensyn til anbringelse i nærmiljøet, kan flyttes til videre anbringelse på en af kommunens interne døgntilbud. Der er ligeledes ledelsesmæssig fokus på, om der kan iværksættes yderligere initiativer til nedbringelse af
udgifterne på de to døgninstitutioner.
På de to
virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er
til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der
adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 2.
Politikområde
4.3 Førtidspensioner og boligstøtte
Der forventes
ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug på
politikområde 4.3 på 0,9 mio. kr. Dette er fordelt med et forventet mindreforbrug på 1,4 mio. kr. på overførselsudgifter og et
forventet merforbrug på 0,5 mio. kr. på serviceudgifter.
Det
forventede mindreforbrug på overførselsudgifterne
skyldes en forventning om færre helårspersoner på førtidspension tilkendt før 1
juli 2014. Ved budgetlægningen forventedes der er i budgetlægningen 1.979
helårspersoner pr. 31 december 2023, hvor det egentlige antal viste sig at være
1.960 helårspersoner.
Det
forventede merforbrug på serviceudgifterne skyldes midlertidig boligplacering
af udlændinge. Det er stadig uklart om der kommer en Ukraine-pulje fra staten i
2024, som vil kunne hjælpe med at bære udgifterne til området. Dette afklares i
forbindelse med økonomiaftalen for 2025. Såfremt der ikke
kommer nogen Ukrainepulje, vil det forventeligt være nødvendigt at ansøge om en
tillægsbevilling på området.
Anlæg
Der henvises til den selvstændige anlægssag, der bliver udarbejdet til det kommende økonomiudvalgs- og byrådsmøde.
Opfølgning
på budgetforlig 2024
Som led i
budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift opsummeret i et styringsark på de enkelte forhold
i budgetforlig 2024 (Bilag 3)
Prioriteringsforslagene er i overvejende grad enten fuldt ud implementeret i taksterne på Handicap og Psykiatriområdet eller igangsat og følger planen. Kun et enkelt forslag udestår, hvor implementeringen ikke er igangsat. Dette vedrører midlertidige boliger til flygtninge. Implementeringen er igangsat ved alle driftsforslag samt alt vedrørende budgetforlig. I bilag 3 kan I læse status og fremdrift på det specifikke forslag samt budgetforlig.
Retligt
grundlag
Det fremgår
af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetomplacering
fra Seniorudvalget til Socialudvalget
Det er
igennem budgetgennemgang fastlagt at der er placeret budget under
Seniorudvalgets område ”Øvrige områder som administreres af andre”, som
kompetencemæssigt hører til under Rådgivning og Udbetaling under Socialudvalget
(politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte). Budgettet og forbruget
vedrører Almenboliglovens §59, som omhandler det lovområde der administreres af
Rådgivning og Udbetaling.
Tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien
Enhed for Rusmiddel og Socialpsykiatri's ansøgning om tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien er imødekommet. Tilskuddet skal bruges på projektet Styrket kvalitet i indsatserne på Østergården og Østervej - Fælles faglig platform - TBT, Stemmehøring og følelseshåndtering. Projektet vedrører også tilbuddene Voksenliv, Bofællesskaberne Århusvej og Netværksstøtten. Der søges samlet udgiftsbevilling på 1,6 mio. kr. og indtægtsbevilling på -1,6 mio. kr.
Indtægts- og udgiftsbudget Voksen Aflastning på Enhed for Handicap
Der er godkendt takster til tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap. Tilbuddet er et §107-tilbud fra Serviceloven (midlertidig botilbud). Tilbuddet lukkede i 2023, hvorfor der søges indtægts- og udgiftsbevilling for at kunne reetablere et nulbudget som det er valgt i Slagelse Kommune at styre botilbudslignende tilbud ud fra. Der søges indtægtsbevilling på -1,3 mio. og udgiftsbevilling på 1,3 mio. kr.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 4.1 Handicap og Psykiatri 4.1
Handicap og Psykiatri 4.3
Førtidspensioner og Boligstøtte 7.1
Pleje og Omsorg | 1.555 -1.555 1.278 -1.278 178 -178 | 1.278 -1.278 178 -178 | 1.278 -1.278 178 -178 | 1.278 -1.278 178 -178 |
Anlæg | | | | | |
Afledt
drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger.