Socialudvalget – Referat – 6. marts 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. Socialudvalget besluttede at behandle punkt 7 efter punkt 4. 

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema


Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling


Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune (D)

Beslutning

Partner i Implement Jesper Henriksen deltog under oplysningen af punktet. 

At 1-2: Drøftet.   

 

 

 

 


Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal på baggrund et temaoplæg drøfte de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter det på mødet fremlagte temaoplæg vedrørende de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune. 

2. at Socialudvalget drøfter rammen for udvalgets dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører.

Sagens indhold

Temadrøftelse i Socialudvalget 

På baggrund af dataindsamling, analyse og workshop har Implement udarbejdet et temaoplæg vedrørende de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Fra Implement deltager partner Jesper Henriksen og præsenterer et temaoplæg som oplæg til en politisk drøftelse.

Status på processen
  • Implement har nu gennemført en dataindsamling hos de enkelte tilbud samt hos opsøgende funktioner og myndighed hos Center for Handicap og Psykiatri. Implement har foretaget en analyse på baggrund af de indsamlede data og observationer og i denne forbindelse identificeret en række temaer. 
  • Implement har påbegyndt udviklingsfasen, og har i denne forbindelse den 27. februar afholdt workshop for Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte samt lokale aktører og interessenter vedrørende åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune. På workshoppen blev analysens foreløbige resultater præsenteret, og der blev arbejdet både i identificerede temaer og med forskellige fremtidige muligheder/scenarier.

Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører

Som led i den videre proces har Socialudvalget et dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører. Socialudvalget skal derfor drøfte ramme og indhold for dialogmødet.

Følgende 2 elementer kan sætte rammen på mødet:

  • Implement præsenterer indledningsvist temaer fra deres analyse. 
  • Socialudvalget præsenterer Socialudvalgets politisk strategiske overvejelser.

På baggrund heraf kan der faciliteres dialog ved mindre borde og i plenum.

Det planlægges at placere dialogmødet den 10. april 2024. 

Retligt grundlag


Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Socialudvalget planlægger et dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører den 10. april 2024.

Endelig afrapportering og anbefalinger fremlægges på Socialudvalgets møde den 14. maj 2024.

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

At 2: Godkendt, men A stemmer i mod, da de ikke er en del af budgetforliget. 

At 3: Godkendt. 

At 4: Taget til orientering.

At 5-6: Indstilles til Byrådets godkendelse. 


Kompetence

Byrådet og Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende budgetopfølgning 1 for forventet regnskab 2024 for udvalgets økonomi som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget.

Socialudvalget skal tage til orientering, at Seniorudvalget har indstillet omplacering af budget svarende til 0,2 mio. kr. vedrørende Almenboliglovens §59 til Socialudvalget.

Socialudvalget skal besluttet at bevilge indtægts- og udgiftsbevilling til Enhed for Rusmiddel og Socialpsykiatri da visse af enhedens tilbud har fået tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien. Der søges samlet udgiftsbevilling på 1,6 mio. kr. og indtægtsbevilling på -1,6 mio. kr.

Socialudvalget skal beslutte at godkende indtægts- og udgiftsbevilling på hhv. -1,3 mio. og 1,3 mio. kr. for at kunne genåbne tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap. Voksen Aflastning er et midlertidigt ophold i boformer til personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri, Chefen for Børn og Unge og Chefen for  Arbejdsmarked. Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Socialudvalget godkender budgetopfølgning 1 forventet regnskab 2024

2. at Socialudvalget godkender status på implementering af budgetforlig 2024

3. at Socialudvalget godkender aktuelle handleplaner, som indgår i den samlede budgetopfølgning.

4. at Socialudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget har indstillet omplacering af budget svarende til 0,2 mio. kr. vedrørende Almenboliglovens §59 til Socialudvalget

5. at Byrådet skal godkende indtægts- og udgiftsbevilling til tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien.

6. at Byrådet skal godkende indtægts- og udgiftsbevilling til tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap.

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 er at vurdere det forventede regnskab for 2024.

For at fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Overførelser fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 18. marts 2024.

Når overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og forventninger til resultatet for 2024. 

Budgetopfølgning 1 forventet regnskab for 2024 tager derfor udgangspunkt i: 

  • Korrigeret budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
  • Udvikling i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

I bilag 1. er forbrug på drift herunder forventet udvikling i 2024 specificeret nærmere. 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2024, at udvise et mindreforbrug på 2.8 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1. og afvigelse til korrigeret budget opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio. kr.)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Afvigelse
BO1

Handicap, Psykiatri og Misbrug

568,3

568,3

568,3

0,0

Resultat serviceudgifter

604,1

604,1

604,9

-0,8

Øvrige udgifter

-35,8

-35,8

-36,6

0,8

Børn og Familie

348,2

348,2

346,6

1,6

Resultat serviceudgifter

361,3

361,3

353,7

7,6

Øvrige udgifter

-13,1

-13,1

-7,1

-6,0

Førtidspensioner og Boligstøtte

790,4

790,4

789,5

0,9

Resultat serviceudgifter

4,6

4,6

5,1

-0,5

Øvrige udgifter

785,8

785,8

784,4

1,4

I alt for udvalget

1.706,9

1.706,9

1.704,5

2,5

 

Samlet resultat serviceudgifter

970,0

970,0

963,7

6,3

Samlet resultat øvrige udgifter

737,0

737,0

740,7

-3,8

 

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

På Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en forsigtig forventning om budgetbalance. Der er dog en række usikkerheder forbundet hermed

  • Den nye lovgivning på hjemløseområdet forventes at give stigende udgifter i 2024. Det er dog endnu for tidligt at forudse hvor stor en udfordring det bliver.
  • Takstreguleringerne for 2024 er endnu ikke helt på plads (P/L regulering), og samtidig har en hel række private botilbud varslet, at der kan komme ekstraordinære takststigninger i løbet af 2024, som følge af Trepartsaftalen med forventningen om ekstraordinære lønløft indenfor fagområdet.

Vi forventer budgetbalance på myndighedsområdet Misbrug. 

På enhedsområdet i øvrigt forventer vi budgetbalance på tværs af alle enheder. 

Politikområde 4.2 Børn og Familie

For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,6 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 6,2 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 4,6 mio. kr. på virksomhederne. Budget og indsats-niveau følges tæt, da der nationalt opleves stigning i børn og unges mistrivsel samt stigning i udgiftsniveauet, særligt på anbringelsesområdet.

Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.

Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 1,2 mio. på forebyggende foranstaltninger, 11,0 mio. kr. på anbringelsesområdet og et merforbrug på 0,9 mio. kr. på de handicapkompenserende foranstaltninger.  Herudover forventes indtægterne på særligt dyre enkeltsager (SDE-refusion) at være 5,2 mio. kr. lavere end budgetteret.

Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023 og 2024, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.

På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger under det budgetterede, mens der er et forventet merforbrug på plejefamilier. Afdeling Børn og Familie har i det seneste år arbejdet målrettet med at omlægge de mest omkostningstunge anbringelser og har generelt fokus på kontraktforhandling af nye og eksisterende anbringelser. I forhold til anbringelser i plejefamilier, hvor der ses ind i et forventet merforbrug, forventes i 2024 en stigning i antallet af anbringelser i plejefamilier, mens gennemsnitsprisen forventes at være lidt faldende.  

På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 1 ca. 30 færre helårspersoner i 2024 end i 2023, mens den disponererede gennemsnitspris er på niveau med 2023. Der er i starten af 2024 iværksat en analyse af kapaciteten i de interne indsatser, som forventes at resultere i anbefalinger til, hvordan vi fremadrettet styrer vores interne tilbud så effektivt som muligt, med henblik på at øge brugen af de interne tilbud med lavere gennemsnitspriser.

På de to døgninstitutioner, Halseby og Havrebjerg forventes i 2024, at budgetterne bliver overskredet væsentligt, hvis den nuværende udvikling fortsætter. Årsagen til den forventede budgetoverskridelse på begge døgninstitutioner, er at der i starten af året er meget få børn og unge indskrevet på de to institutioner. Børn og Unge er i gang med en gennemgang af målgruppen til de to døgninstitutioner for dels at afdække om der er anbragte børn og unge der fagligt forsvareligt og ud fra en hensyn til anbringelse i nærmiljøet, kan flyttes til videre anbringelse på en af kommunens interne døgntilbud. Der er ligeledes ledelsesmæssig fokus på, om der kan iværksættes yderligere initiativer til nedbringelse af udgifterne på de to døgninstitutioner.

På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 2.

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og boligstøtte

Der forventes ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug på politikområde 4.3 på 0,9 mio. kr. Dette er fordelt med et forventet mindreforbrug på 1,4 mio. kr. på overførselsudgifter og et forventet merforbrug på 0,5 mio. kr. på serviceudgifter. 

Det forventede mindreforbrug på overførselsudgifterne skyldes en forventning om færre helårspersoner på førtidspension tilkendt før 1 juli 2014. Ved budgetlægningen forventedes der er i budgetlægningen 1.979 helårspersoner pr. 31 december 2023, hvor det egentlige antal viste sig at være 1.960 helårspersoner.

Det forventede merforbrug på serviceudgifterne skyldes midlertidig boligplacering af udlændinge. Det er stadig uklart om der kommer en Ukraine-pulje fra staten i 2024, som vil kunne hjælpe med at bære udgifterne til området. Dette afklares i forbindelse med økonomiaftalen for 2025. Såfremt der ikke kommer nogen Ukrainepulje, vil det forventeligt være nødvendigt at ansøge om en tillægsbevilling på området. 

Anlæg 

Der henvises til den selvstændige anlægssag, der bliver udarbejdet til det kommende økonomiudvalgs- og byrådsmøde. 

Opfølgning på budgetforlig 2024

Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift opsummeret i et styringsark på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 (Bilag 3)

Prioriteringsforslagene er i overvejende grad enten fuldt ud implementeret i taksterne på Handicap og Psykiatriområdet eller igangsat og følger planen. Kun et enkelt forslag udestår, hvor implementeringen ikke er igangsat. Dette vedrører midlertidige boliger til flygtninge. Implementeringen er igangsat ved alle driftsforslag samt alt vedrørende budgetforlig. I bilag 3 kan I læse status og fremdrift på det specifikke forslag samt budgetforlig. 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budgetomplacering fra Seniorudvalget til Socialudvalget

Det er igennem budgetgennemgang fastlagt at der er placeret budget under Seniorudvalgets område ”Øvrige områder som administreres af andre”, som kompetencemæssigt hører til under Rådgivning og Udbetaling under Socialudvalget (politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte). Budgettet og forbruget vedrører Almenboliglovens §59, som omhandler det lovområde der administreres af Rådgivning og Udbetaling.  

Tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien

Enhed for Rusmiddel og Socialpsykiatri's ansøgning om tilskud fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til øget kvalitets- og kompetenceudvikling i socialpsykiatrien er imødekommet. Tilskuddet skal bruges på projektet Styrket kvalitet i indsatserne på Østergården og Østervej - Fælles faglig platform - TBT, Stemmehøring og følelseshåndtering. Projektet vedrører også tilbuddene Voksenliv, Bofællesskaberne Århusvej og Netværksstøtten. Der søges samlet udgiftsbevilling på 1,6 mio. kr. og indtægtsbevilling på -1,6 mio. kr.  

Indtægts- og udgiftsbudget Voksen Aflastning på Enhed for Handicap

Der er godkendt takster til tilbuddet Voksen Aflastning på Enhed for Handicap. Tilbuddet er et §107-tilbud fra Serviceloven (midlertidig botilbud). Tilbuddet lukkede i 2023, hvorfor der søges indtægts- og udgiftsbevilling for at kunne reetablere et nulbudget som det er valgt i Slagelse Kommune at styre botilbudslignende tilbud ud fra. Der søges indtægtsbevilling på -1,3 mio. og udgiftsbevilling på 1,3 mio. kr. 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2024

2025

2026

2027

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

4.1 Handicap og Psykiatri 

 

 

4.1 Handicap og Psykiatri

 

 

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

7.1 Pleje og Omsorg

 1.555

-1.555

 

 1.278

-1.278

 

178

-178

 

 

 

 1.278

-1.278

 

178

-178

 

 

 

 1.278

-1.278

 

178

-178

 

 

 

 

 1.278

-1.278

 

178

-178

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Foreløbigt regnskabsresultat for 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

                                                                                                                                                                     Åbent

Kompetence:

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2023 på udvalget område. Desuden orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet af overførelsesadgang. 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri, Chef for Børn og Unge og Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

  1. at Socialudvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2023 til orientering

Sagens indhold

Socialudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2023 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2024.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2024 og ved budgetlægningen af 2025-2028.

Byrådet besluttede i forbindelse med behandling af budgetopfølgning 3 for 2023, at direktionen har mandat til dispensere fra 3 % reglen for overførelse af mindreforbrug. Økonomiudvalget indstiller på baggrund af direktionens anbefalinger overførelserne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også, at Byrådets beslutning om overførelser til 2024 kan påvirke forventet resultat for 2024 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2023 viser for drift et samlet forbrug på 1.567.295 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 1.601.900  mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat – drift (mio.kr.)

 

Socialudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

Ældreboliger

 

586.380

3.963

-42.131

2.885

 

 

 

583.540

3.434

-54.480

2.889

 
 

 

2.841

529

12.349

-4

 

4.2 Børn og Familie

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)

 

364.435

20.369

-33.825
 

 

335.889

21.198

-33.129
 

 

 

28.546

-829

-696
 

 

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Serviceudgifter

Overførelsesudgifter

 

5.710

710.847

 

 

3.713

704.242
 

 

 

1.997

6.605
 

 

I alt

1.618.633  

1.567.295

51.338

 

Handicap, Psykiatri og Misbrug

I Myndighed for Handicap og Psykiatri viser regnskabsresultat 2023 et merforbrug på 4,2 mio. kr. Revisiteringerne af §85 og §107 på myndighedsområdet er ikke foregået med den fornødne hast i forhold til at nå besparelsesmålet. Det samlede resultat af revisiteringerne har ikke vist sig endnu, og vil derfor først have den fulde effekt fra 2024. Resultatet er dog et mindre merforbrug end hvad der blev estimeret i budgetopfølgning 3 2023, som lød på 7,7 mio. kr. Årsagen er merindtægter på særligt dyre enkeltsager.

På virksomhedsområdet (den tidligere betegnelse for budgetenhederne) udviser størstedelen af virksomhederne et mindreforbrug. Årsagen er, at virksomhederne har tilpasset driften for at forberede sig på de besparelser som de bliver pålagt i 2024 såvel 2025. Regnskab for de enkelte virksomheder fremgår af bilag 1. 

På det tidligere benævnte CPUS udviser man et merforbrug på 1,2 mio. kr. hvilket primært skyldes manglende belægning i Netværksboligerne. 

I forbindelse med nedlukningen af Rosenkildevej 87-89 er der i Rammeaftalen for Region Sjælland aftalt en metode for fordelingen af de økonomiske konsekvenser ved nedlukning af et tilbud. Det betyder, at der udover Slagelse Kommune er 9 øvrige kommuner samt en kommune i Grønland, som skal medfinansiere nedlukningsudgifterne. Medfinansieringsudgiften for køberkommunerne er samlet set 17.1 mio.kr. Slagelse Kommune har gennem længere tid været i dialog med køberkommunerne både i forhold til borgernes flytning og i forhold til deres andel af nedlukningsudgiften. Efter gentagne dialoger er der forgæves forsøgt at opnå enighed om grundlaget og indholdet i aftaler om nedlukningsomkostninger. Det betyder at i regnskabet for 2023 mangler der indbetalinger fra nogle kommuner om nedlukningsudgiften. Til dækning af disse udeståender vil der søges om, at udgiften finansieres af kassen i forbindelse med overførselssagen, da administrationen vurderer, at der ikke kan opnås enighed om nedlukningsudgifterne.

Børn og Familie

På politikområdet Børn og Familie viser regnskabsresultatet i 2023 et mindreforbrug på 27,0 mio. kr.

Børn og Familie har i 2023 oplevet at udgiftsniveauet ikke er steget i samme takt som tidligere år.

Det aktuelle mindreforbrug skal ses i relation til de tiltag, der blev iværksat i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023, hvor der blev sat initiativer i gang på en række af afdelingens kerneopgaver. Herunder ses at udgifterne på både forebyggelses- og anbringelsesområdet ligger væsentligt under det budgetterede. Der ses dog også et merforbrug på de handicapkompenserende indsatser, mens indtægterne fra refusioner til særligt dyre enkeltsager ligger under budgettet for 2023.

Førtidspensioner og Boligstøtte

Regnskabsresultatet for 2023 viser et mindre forbrug på 2 mio. kr. på servicerammen, som dels skyldes uforbrugte overførselsmidler fra 2022 på udgifter til midlertidig boligplacering af integrationsflygtninge, dels kortere ophold på kvindekrisecentre end budgetlagt.

Udgifter til førtidspensioner og boligstøtte viser et mindreforbrug på 6,6 mio. kr. svarende til et mindreforbrug på 1,2% af det samlede budget.

1,2 mio. kr. kan henføres til fejlagtigt konteret statsrefusion på sociale formål (enkeltydelser), idet statsrefusionen hører til under Ungeenhedens budget. Øvrige mindre udgifter falder på seniorpension, som bevilges af Udbetaling Danmark og kommunen har ikke indflydelse på dato for tilkendelse og dermed budgeteffekt. Derudover er der tilkendt 15 færre nye førtidspensioner end forudsat i budgettet.    

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2023 viser for anlæg et samlet forbrug på 0,8 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 1,3 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Socialudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

4.1 Handicap og Psykiatri

Anlægsudgifter

 

1.333

 

815

 

 

518

4.2 Børn og Familie

Anlægsudgifter

 

-395

 

0

 

-395

I alt

938

815

123

Handicap, Psykiatri og Misbrug

Mindreforbruget på anlægsudgifter i Handicap, Psykiatri og Misbrug på 0,5 mio. kr. vedrører primært anlægget Tilgængelighedsmidler. Mindreforbruget skyldes, at ikke alle projekter har kunnet færdiggøres i 2023, hvilket betyder, at sidste del af færdiggørelsen skubbes til 2024.

Børn og Familie

På Børn og Familie er der et negativt anlægsbudget på 0,4 mio. kr., som skyldes overført merforbrug fra 2022 på projektet Etablering af botilbud Halsebyvænge. Der har ikke været forbrug på projektet i 2023. Merforbruget foreslås håndteret i forbindelse med overførselssagen til 2024.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførselsadgang, som er opdateret med Byrådet godkendelse af de nye overførelsesregler d. 22. maj 2023.    

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2024 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2024 i sagen om Budgetopfølgning 1 for 2024, som behandles på samme dagsorden.

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2024 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.

Sagens videre forløb  

Økonomiudvalget indstiller på møde den 11. marts 2024 til Byrådet den 18. marts 2024 overførsel af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg til 2024.

5. Analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde (D)

Beslutning

At 1: Drøftet 

Bilag med afrapportering i webtilgængelig form tilføjes mødereferatet. 

 


Kompetence

Seniorudvalget, Socialudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter perspektiver i analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde(Kapacitetsanalysen).

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre og Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter anbefalingerne i kapacitetsanalysen.

Sagens indhold

Seniorudvalget og Socialvalget har i fællesskab igangsat udarbejdelse af en kapacitetsanalyse. Konsulentfirmaet Implement Consulting har gennemført dataindsamling og udarbejdelse af analyser og prognoser i perioden august til februar 2024. 

Som første led i den politiske behandling af kapacitetsanalysen har der været afholdt 2 aktiviteter:

  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 9. januar 2024 et tværgående temamøde, hvor Implement præsenterede en række foreløbige resultater af deres analyse.
  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 30. januar 2024 et fælles dialogmøde med Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Temadrøftelse i fagudvalgene marts 2024

Implement har den 26. februar 2024 færdiggjort deres kapacitetsanalyse og deres endelige afrapportering og anbefalinger er vedlagt som bilag 1.

Administrationen vurderer, at rapporten giver et grundlag og oplæg til en politisk drøftelse af hvordan Slagelse Kommune kan ruste sig i forhold til den udvikling, som de to velfærdsområder står overfor i de kommende år.

Administrationen vurderer også, at analysens konklusioner og anbefalinger indgår i den kommende budgetproces.

Rapporten fremlægges derfor til drøftelse i hhv. Seniorudvalg og Socialudvalg. Rapportens overordnede indhold og anbefalinger er overordnet sammenfattet i nedenstående tabel.

Analyseområde

 

Udfordring

Anbefaling

Udbud og efterspørgsel af botilbud, plejeboliger og ældreboliger.

Alle 3 prognoser - botilbud, plejeboliger og ældreboliger – viser, at Slagelse Kommune får overkapacitet.

 

Omstilling via kapacitetstilpasninger og investeringer.

Tomgangshusleje og styringen deraf

Et nedlagt botilbud og et nedlagt plejecenter udgør hoved-udfordringen. Styringen kan optimeres – dog er der forskel på om det er botilbudsramme eller plejecenterramme.

Styrket styring

 

Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne med henblik på at finde fælles fremtidige løsninger.

 

Bygningsgennemgang sammenstillet med fremtidige behov for omstilling.

Bygninger er overordnet i god stand, men tilpasset specifikke målgrupper.

 

Mulighederne for at omlægge og nedlægge almene ældreboliger vurderes begrænsede og vanskelige.

Lade bygningsgennemgangen indgå i omstillingsprocessen.

 

Styrke kommunens juridiske kompetencer på det almene boligområde og løfte problematikken op på et mere strategisk niveau i kommunen.

 

Visitationspraksis (botilbud og plejeboliger)

Opdelt visitation

Styrket samarbejde mellem områdernes visitationer og driftsenheder (plejecentre og botilbud)

 

Samspil mellem de 2 områder og mulige synergier

 

Der er ikke nok samspil mellem de 2 områder.

Styrket fælles visitation

 

Brug af kompetencer på tværs (undgå dyre vikarer)

 

Borgere hos CHP får mulighed for at trække på sundhedsfaglige kompetencer hos CSÆ.

 

Ændring af tildeling og levering af §83 og §85 ydelser

 

Etablering af midlertidige pladser hos CHP

 

Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP.

 

Kørselsanalyse

Ingen - mødestedernes placering og afgrænsningen mellem hjemmeplejegrupperne vurderes hensigtsmæssig.

 

Ingen

Kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Kommunen står et godt sted, men vil stå overfor udfordringer ift. at sikre de rette kompetencer og tilstrækkeligt med hænder på begge områder.

Styrke det generelle strategiske fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer.

 

Fokus på hvor områderne kan hjælpe hinanden eller som minimum drage nytte af hinandens erfaringer

 

 

Fælles udfordringer for Seniorudvalget og Socialudvalget

  • Omstilling via kapacitetstilpasninger kræver at der udarbejdes planer til håndtering heraf, samt at der politisk bliver taget stilling til planernes indhold, prioritering og finansiering.
  • Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne omkring fremtidige løsninger
  • Styrket samspil mellem områderne, herunder fælles visitation og samarbejde mellem områdernes driftsenheder
  • Styrket strategisk fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Særlige udfordringer for Seniorudvalget

  • Håndtering af nedlagt plejecenter

Særlige udfordringer for Socialudvalget

  • Håndtering af nedlagt botilbud
  • Etablering midlertidige pladser hos CHP
  • Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP. 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Det strategiske samarbejde mellem Seniorudvalg og Socialudvalg har relationer til eksisterende politikker, strategier og planer i Slagelse Kommune, eksempelvis; Kommuneplanen, Kernefortællingen, Værdighedspolitikken, Medborgerpolitikken og Boligstrategier.

 

Sagens videre forløb

Implements afrapportering og anbefalinger vil blive præsenteret af Implement på Byrådets budgetseminar i april 2024.

Sagens forløb

05-03-2024 Seniorudvalget

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at viden fra rapporten, national lovgivning og den lokale ældrekonference danner grundlag for en temadrøftelse i maj 2024.

Bilag med afrapportering i webtilgængelig form tilføjes mødereferatet.


6. Høringsmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget har ønsket at afholde høringsmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte omkring den politiske strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2030.  

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter, at dagsorden for mødet den 12. marts 2024 er et høringsmøde omkring den politiske strategi for det specialiserede voksenområde  med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Socialudvalget har i forbindelse med udarbejdelse af den politiske strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2030 ønsket, at der afholdes et høringsmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Formålet med høringsmødet er at give rådene mulighed for at stille spørgsmål og komme med afsluttende kommentarer til den politiske strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2030 forud for, at denne  fremsættes til beslutning på Socialudvalgets møde den 3. april 2024.  

Høringsmødet er planlagt til afholdelse den 12. marts 2024 kl. 16-18. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Socialudvalget skal på deres møde den 3. april beslutte den endelige politiske strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2030.

7. Orientering om tværgående udviklingsprojekt på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på igangsat udviklingsprojekt på børne- og ungeområdet. 

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Andelen af udsatte børn og unge har på landsplan været konstant de seneste 100 år på trods af utallige reformer og tilførsel af stadigt flere milliarder til området. Samtidig ses nye udsatte grupper, flere børn og unge, der tildeles diagnoser og segregeres fra de almene tilbud, ligesom stadigt flere unge har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Center for Børn og Unge ønsker at knække kurven og har derfor igangsat et ambitiøst 3-årigt udviklingsprojekt ud fra forståelsen "Børnene og de unge gør hvad de kan – det er omgivelserne, der kan gøre noget andet". Projektets overordnede formål er at sikre reelle forebyggende initiativer og indsatser, så færre børn og unge ender i mistrivsel inden de tilbydes hjælp og støtte. Projektet tager afsæt i viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer – altså hvilke faktorer der potentielt bidrager til, om et barn trives eller mistrives. 

Udviklingsforløbet har tre spor

  • Analyse, der indeholder både en praksisafdækning og en videnskortlægning samt en baselinemåling (nøgletal på børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune).
  • Udvikling og gennemførsel af kompetenceudvikling
  • Udvikling af nyt måleparameter med afsæt i børn og unges trivsel (koblet op på Slagelse Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik)

I november 2023 er der efter tilbudsindhentning indgået samarbejdsaftale med Professionshøjskolen Absalon. Absalon skal bistå Børn og Unge med analysen samt udvikling og gennemførsel af et særligt tilrettelagt kompetenceudviklingsforløb, som imødekommer de behov, der er for en ændret praksis - ud fra ønsket om at nedbringe andelen af børn og unge i mistrivsel.

Kompetenceudviklingsforløbet målrettes fagpersoner ansat i Børn og Unge og samt nøglepersoner og ledere i Skole og Dagtilbud og Kultur og Fritid, da der er behov for en fælles forståelse af, hvad der generelt understøtter børn og unges trivsel og udvikling. Dette for at styrke samarbejdet og den fælles tilgang i Slagelse Kommune. Kompetenceudviklingen tilrettelægges som diplommoduler, hvorved den faglige kvalitet i forløbet sikres, ligesom der kan søges om 80% medfinansiering hos Den Kommunale Kompetencefond.

Aktuelt måler Ankestyrelsen kommunernes kvalitet i sagsbehandlingen på overholdelse af diverse proceskrav i lovgivningen, uden blik for om de iværksatte indsatser fremmer barnets udvikling og trivsel. Børn og Unge ønsker som led i udviklingsforløbet at udarbejde et måleparameter, der i højere grad tager afsæt i børn og unges trivsel, herunder andelen af beskyttelsesfaktorer i relation til barnet. Ankestyrelsen har givet tilsagn om at indgå i et samarbejde med Slagelse Kommune om at kvalificere et sådant måleparameter, da dette potentielt kan sætte retning for den nationale opfølgning på Barnets Lov, som trådte i kræft 1. januar 2024.

Fælles tilgang og praksis på tværs af det samlede børne- og ungeområde

Til brug for den ønskede omlægning er der behov for at udvikle en praksis, som i højere grad sigter mod at understøtte de forhold, som vi forskningsmæssigt ved bidrager til børn og unges trivsel og udvikling. En del af disse faktorer er allerede adresseret i Slagelse Kommunes sammenhængende børne- og ungepolitik, ligesom der på chefniveau er igangsat et arbejde med at omsætte politikken (Kultur, Fritid og Borgerservice, Skole og Dagtilbud samt Børn og Unge).

Udviklingsforløbet sigter derfor mod at adressere relevante og konkrete risiko- og beskyttelsesfaktorer og koble disse til de seks temaer i kommunens sammenhængende børne- og ungepolitik. Formålet er, at politikken kan understøtte en mere målrettet opsporingsindsats og samtidig sætte retning for en reel forebyggende og helhedsorienterede indsats på tværs af fagcentre. Intentionen er således, at der på baggrund af forskningsbaseret viden handles og sættes ind, inden mistrivsel afspejler sig i barnets adfærd, eksempelvis i form af fravær, misbrug mv.

Den ønskede omlægning betyder også, at det bliver et fælles og tværgående ansvar eksempelvis at understøtte barnet i et aktivt fritidsliv, sproglig udvikling eller forældres tilknytning til arbejdsmarkedet, da dette er nogle af de vigtigste beskyttelsesfaktorer ift. barnets trivsel og udvikling, og hvorledes barnet er stillet ift. afgangseksamen og gennemførsel af en ungdomsuddannelse.

Et yderligere fokus i udviklingsforløbet vil være styrket inddragelse af barnet, den unge og familien, da deres perspektiver og ønsker er helt afgørende, når der skal peges på menings- og effektfulde initiativer, der bidrager positivt til barnets og den unges trivsel, læring og deltagelse i betydningsfulde fællesskaber.  

Tidsplan for udviklingsforløbet:

Analyse- og udviklingsperiode

2023 - 2024

Kompetenceudviklingsperiode 

2024 - 2026 

Vidensforankrings- og evalueringsperiode 

2024 - 2026

Projektet er forankret under chefen for Børn og Unge i Slagelse Kommune, som har det overordnede ansvar for både fremdrift, implementering og økonomi.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget vil løbende blive orienteret om udviklingsprojektets fremdrift og tværgående initiativer.

Sagens forløb

05-03-2024 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Taget til orientering.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

 


Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

10. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Socialudvalget besluttede at anbefale en fælles pressemeddelelse omkring samarbejdet med ABSALON. 

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

1. at Socialudvalget godkender referatet.