Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 8. april 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-1457                 Dok.nr.: 330-2016-141217                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

2.     Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2016-1810                 Dok.nr.: 330-2016-141224                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg
3.1.
Stillingtagen til evt. ny dato for det aflyste temamøde 15.3.2016.
3.2
Normering på plejecentre.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a)
Pressemeddelelse
3. b)
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.3.2016 jf. bilag 2.
3. c)
Udmøntningen af midler fra Udviklingspuljen under § 18 midlerne til frivilligt
socialt arbejde for 2. kvartal.
3. d)
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 8. april 2016, jfr. bilag 3.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Ad 2.1.)
Møde med udvalget fra Guldborgsund Kommune den 7.4.
Ældresagen har anmodet udvalget om et dialogmøde torsdag den 9.6
Ad 3)
Der er pt. udfordringer med implementeringen af et nyt omsorgssystem, hvilket påvirker medarbejdernes arbejdsvilkår. Der er fokus på udfordringerne og iværksat flere tiltag for at få systemet til at fungere bedre.
Orientering om hændelsen på Motalavej, Korsør.
I stedet for det aflyste temamøde 15.3. ønsker udvalget ønsker at have temadrøftelse i forlængelse af udvalgsmødet i juni (10. juni) kl. 15-17.
Udvalgets septembermøde udvides ligeledes med temadrøftelse, og det hidtil planlagte virksomhedsbesøg aflyses.
Planlagt temamøde med Ældrerådet 27.4. udgår.
Emnet i Workshop 24.5. ændres fra rehabiliterings- og omsorgspolitik til værdighedspolitik.
Udvalget ønsker på kommende møde at drøfte serviceniveauet på plejecentrene.
Udvalget ønsker at drøfte boligsituationen/boligkapaciteten som punkt på et udvalgsmøde inden sommerferien.
Sundhedsstyrelsen har udsendt erfaringsopsamling om frivillige på plejecentre. Udvalget ønsker at drøfte frivillighedsområdet inden sommerferien.

3. Ankestyrelsens praksisundersøgelse af magtanvendelsesregler 2015 (O)

3.     Ankestyrelsens praksisundersøgelse af magtanvendelsesregler 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2016-19836               Dok.nr.: 330-2016-149437                                       Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Sundheds – og Seniorudvalget skal indstille til byrådet, at Ankestyrelsens rapport om magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens kan tages til efterretning.
Baggrund
Ankestyrelsen har i november 2015 udgivet en rapport om kommunernes håndtering af magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens. Undersøgelsen, der ligger til grund for rapporten, består dels af en juridisk vurdering af 57 konkrete borgersager og dels af en spørgeskemaundersøgelse, hvor 86 kommuner har svaret på hele eller dele af spørgeskemaet. Slagelse Kommune har deltaget i undersøgelsen og rapporten skal derfor behandles af kommunalbestyrelsen.
De konkrete borgersager vedrører forhold om magtanvendelse efter servicelovens § 126 akut fastholdelse, § 127 tilbageholdelse i boligen og § 128 anvendelse af stofseler samt magtanvendelse, der ligger uden for serviceloven. Spørgeskemaundersøgelsen vedrører ovennævnte paragraffer, samt magtanvendelse efter servicelovens § 125 om alarmsystemer og § 129, stk. 2 og 3 om flytning uden borgers samtykke.
Hovedkonklusionerne i rapporten er, at der på næsten alle de undersøgte områder er forbedringspotentiale i større eller mindre grad.
Ankestyrelsen har på baggrund af undersøgelsen givet anbefalinger på 3 områder og ikke forholdt sig til de enkelte sager i de konkrete kommuner:
Anvendelsen af tvangsmæssige indgreb
Kommunerne skal i højere grad påse, at alle muligheder, herunder pædagogiske tiltag, er afprøvet, inden der anvendes tvangsmæssige indgreb over for borgeren, ligesom kommunerne i højere grad skal sikre, at betingelserne for et konkret tvangsmæssigt indgreb er opfyldt, særligt i forhold til, om der er nærliggende risiko for væsentlig personskade.
Kommunernes vejledningspligt over for bostederne (plejecentrene)
Kommunerne skal også i højere grad påse og vejlede plejecentrene om pligten til registrering og indberetning af tvang samt vejlede personalet i, hvornår der er tale om et tvangsmæssigt indgreb. I de tilfælde, hvor der sker gentagne indgreb over for samme borger, skal kommunerne følge op på årsagen til de tvangsmæssige indgreb og søge at finde løsninger, så fremtidige indgreb undgås.
Sagsbehandlingsregler
Ved indberetning af sager om magtanvendelse skal kommunerne sikre, at sagen er tilstrækkelig oplyst og ved behov søge yderligere oplysninger i plejecentrene.
Borgeren og værgen samt evt. pårørende skal, hvis det er relevant, orienteres om beslutningen om tvangsmæssigt indgreb samt sikre, at borger og værge bliver orienteret om muligheden for at klage over afgørelsen om magtanvendelse.
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 79 a hvor der står, at Kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Retssikkerhedslovens § 79 a stk. 2 hvor det fremgår, at Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen skal orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling, herunder om, hvilke foranstaltninger undersøgelsens resultater har givet anledning til. Styrelsen kan fastsætte en frist for denne orientering.
Ankestyrelsen har bedt om at blive orienteret om resultatet af byrådets beslutning. Ankestyrelsen har i den konkrete sag ikke sat en frist for orienteringen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Slagelse Kommune generelt håndterer arbejdet med reglerne for magtanvendelse på en tilfredsstillende måde.
Det er administrationens vurdering, at rapportens oplistede forbedringspotentialer er væsentlige at tage ved lære af, men også at der ikke er væsentlige og alarmerende opmærksomhedspunkter.
Det ses i praksis ved, at der indberettes flere tvangsmæssige indgreb i Slagelse Kommune, hvilket er et billede på, at de enkelte enheder har en skærpet opmærksomhed på, at der sker den lovpligtige indberetning. Vi ser samtidig, at Statsforvaltningen sjældent har behov for at få yderligere oplysninger i sagen, før de kan træffe en afgørelse, og at Statsforvaltningen godkender Slagelse Kommunes indstillinger om magtanvendelse.
Handlemuligheder
Magtanvendelse er et aktivt indgreb i selvbestemmelsesretten, hvilket har betydelige konsekvenser for den enkelte borger. Af den grund er det et område, der bør have konstant bevågenhed. Administrationen i Center for Sundhed og Omsorg foreslår derfor, at rapporten og anbefalingerne heri gennemgås med de enkelte enheder, med det formål at sikre, at Slagelse Kommune lever op til gældende lovgivning på området til gavn for borgerne.
Resultatet af byrådets beslutning sendes til Ankestyrelsen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds– og Seniorudvalget indstiller til byrådet, at Ankestyrelsens rapport, inklusive anbefalingerne heri, og de handlemuligheder, administrationen foreslår, tages til efterretning.
2.    at Resultatet af byrådets beslutning sendes til Ankestyrelsen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Sundheds- og Seniorudvalget tiltræder indstilingen

4. Tilsagn om støtte (Skema A) til ombygning Skælskør Plejecenter - 29 almene plejeboliger og servicearealer (B)

4.     Tilsagn om støtte (Skema A) til ombygning Skælskør Plejecenter - 29 almene plejeboliger og servicearealer (B)

Sagsnr.: 330-2015-29205               Dok.nr.: 330-2016-179673                                       Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til ansøgning om tilsagn (Skema A) til Slagelse Kommunes ombygning af Skælskør Plejecenter, som omfatter etablering af 29 almene boliger med serviceareal på Norvænget 5 i Skælskør.
Byrådet har den 26. maj 2015 givet anlægsbevilling til forundersøgelser i forbindelse med ombygning af Skælskør Plejecenter.
Baggrund
Arbejdstilsynet har tidligere påpeget, at arbejdsmiljølovgivningen ikke kan overholdes på Skælskør Plejecenter, hvis en beboer måtte få brug for hjælp af to personer på badeværelset   i stedet for en. Det skyldes, at badeværelserne er for små.
I Budget 2015 blev der afsat et rådighedsbeløb på 0,7 mio. kr. til finansiering af en forundersøgelse for ombygning af Skælskør Plejecenter. Anlægsbevillingen til dette blev godkendt i Byrådet den 26. maj 2015. Forundersøgelsen er gennemført, og der foreligger nu en nærmere analyse af de nødvendige bygningsændringer samt specifikation af den økonomiske del af ombygningen. I bilag 1 og 2 findes Skema A for henholdsvis boliger og servicearealer.
Der er som følge af økonomiaftalen mellem Regeringen og KL 2012 indgået aftale om nedsættelse af den kommunale grundkapital fra 14 % til 10 % pr. 1. juli 2012 og frem til udgangen af 2016. Derudover er der fremsat lovforslag om forsat nedsættelse i perioden frem til 31. december 2018. Dette forudsætter, at lovforslaget godkendes.
Der er udarbejdet lokalplan for området - Lokalplan 18, (Skælskør Kommune).
Slagelse Kommunes betingelser samt regelsæt for arbejder og leverancer i forbindelse med ombygning af Skælskør Plejecenter fremgår af bilag 3. De almindelige standardbetingelser for arbejder og leverancer i anlægsprojekter (AB92) er anvendt som udgangspunkt, hvortil er anført de tilføjelser, afvigelser og præciseringer, som findes relevant i forhold til det konkrete projekt.
Projektet udbydes i fagentrepriser.
Retligt grundlag
Behandling om tilsagn om støtte for opførelse af almene ældreboliger er omfattet af lov om almene boliger:
· Tilvejebringelsen af almene ældre boliger
· Ydelsesstøtte givet på statens vegne sker jf.§ 115, stk. 2
· Grundkapitalens størrelse fremgår af § 118, stk. 1
· Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
Der skal tages stilling til, om skema A og de tilhørende forudsætninger kan godkendes.
Boligerne forventes at kunne stå klar til aflevering primo 2018, med efterfølgende ibrugtagning ultimo maj 2018.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at skema A og tilhørende forudsætninger godkendes. Denne anbefaling bygger på følgende vurderinger:
Årsag til ombygning:
De nuværende 37 plejeboliger på Skælskør Plejecenter er ikke tidsvarende. Derudover lever plejeboligerne ikke op til arbejdsmiljøloven jf. Arbejdstilsynet, bl.a. med baggrund i for små badeværelser, hvor det ikke er muligt at arbejde 2 personer ved plejekrævende beboere. 
Kvaliteten af byggeriet
Byggeriets funktionalitet og fremtræden
Boligerne er med bevillingen forudsat til 64 m2 ekskl. fælleslokale. Dette svarer til i alt 70 m2 inkl. fælleslokale.
I forbindelse med de 29 almene plejeboliger er med bevillingen forudsat, at der ombygges 563 m2 serviceareal.
Byggeriets tekniske forudsætninger
Slagelse Kommune har som bygherre opsat en række krav til vedligeholdelse og energi. Slagelse Kommunes bygherrerådgivning har sikret, at der er sket inddragelse af kommunens teknik og energifolk, således at byggeriet bygges efter Slagelse Kommunes standarder.
Lavenergibyggeri
Der er på nuværende tidspunkt ikke planlagt lavenergibyggeri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anskaffelsessummen
Ved budgetlægningen af anlægsbevillinger til 2016 anvendes det maksimale rammebeløb for 2016 på 24.580 og et energitillæg på 1.140 / m2 for energiklasse 2 ved etagebyggeri. 
Anskaffelsessum for de 29 almene boliger
Max. rammebeløb 2016 inkl. energitillæg 25.720 x 2.036 m2:  52.365.920 kr. inkl. moms
Anskaffelsessummen er inkl. værdi af grund på 7.395.000 kr. svarende til 255.000 kr. pr. byggeret.
Finansiering af anskaffelsessummen til etablering af de 29 almene boliger sker således:
Lån i Kommunekredit (88 %)         46.082.010 kr.
Kommunal grundkapital (10 %)       5.236.592 kr.            
Boligindskud (2%)                          1.047.318 kr.
Anskaffelsessum inkl. moms          52.365.920 kr.
Servicearealer
Servicearealerne er en kommunal udgift og påvirker ikke huslejen. Den samlede anskaffelsessum er på 3.318.408 kr. ekskl. moms.
Der opføres 563 m2 servicearealer. Anskaffelsessummen for de 563 m2 servicearealer er opgjort på baggrund af differentierede håndværker udgifter med udgangspunkt i de enkelte servicearealers aktiviteter.
Udgifterne til etablering af servicearealerne finansieres 100 % af Slagelse Kommune, som dog samtidig modtager et servicearealtilskud fra staten på 40.000 kr. pr. tilknyttet bolig. Der vil derfor kunne hjemtages 1.160.000 kr. i tilskud til servicearealerne.
Huslejeniveau og driftsbudget
Administrationen vurderer at huslejeniveauet er i overensstemmelse med den efterspørgsel, der er efter denne type boliger.
Driftsbudgettet, der er udregnet for boligerne, viser ved Skema A en gennemsnits husleje på 1.186 kr. /m2 pr. år svarende til 6.513 kr. pr. måned for en bolig på 70 m2.
Inkl. administrationsbidrag udgør låneydelsen 2,88 % af anskaffelsessummen. Administrationsbidraget fastlægges først ved endelig lånhjemtagelse. Øvrige driftsudgifter er forudsat til 375 kr. / m2 pr. år baseret på en konkret vurdering og sammenligning med driftsbudgetterne på de øvrige byggerier på området.
Afledte driftsudgifter og finansiering
Følgende afledte driftsudgifter forventes:
· Udgifter til boligstøtte.
Kommunal nettoøkonomi
Projektets nettoøkonomi ved skema A kan, på det foreliggende grundlag, opgøres til:
Kommunal grundkapital – udgift                                       5.236.592 kr.
”Salg” af grund – indtægt                                              - 7.395.000 kr.
Overskud                                                                  - 2.158.408 kr.
Etablering af servicearealer                                           3.318.408 kr.
Nettoudgift før tilskud                                                      1.160.000 kr.
Servicearealtilskud 25 boliger á 40.000 kr. indtægt        - 1.160.000 kr.
Kommunal udgift i alt                                                                0 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundheds- og Seniorudvalget har kompetence og ansvar for opfyldelse af målsætningen om boligforbedringer til voksne handicappede.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Skema A for etableringen af 29 almene boliger, med en anskaffelsessum på 52.365.920 kr. inkl. moms og inkl. værdi af grund på 7.395.000 kr. godkendes
2.    at  Skema A for etablering af servicearealet i tilknytning til de 29 almene boliger, med en anskaffelsessum på 3.318.408 kr. ekskl. moms svarende til en anskaffelsessum på 4.148.010 kr. inkl. moms godkendes
3.    at Den foreløbige gennemsnitlige bruttohusleje for boligerne på 6.513 kr. pr. måned godkendes
4.    at Der godkendes rådighedsbeløb svarende til den samlede anlægsbevilling
5.    at Der på statens vegne meddeles tilsagn om tilskud til etablering af servicearealet
6.    at Der på statens vegne meddeles tilsagn om ydelsesstøtte til 29 almene boliger
7.    at Slagelse Kommunes formuleringer til AB92 for dette projekt anbefales godkendt
8.    at Det anbefales at udbyde bygningsarbejderne i fagentreprise
9.    at Sagen videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Steen Olsen (A) beder om et notat omkring værdisættelsen af "salg" af grund på 7.395.000 kr.
Steen Olsen (A) beder om en status på tidsplanen for ombygningen.
Udvalget pointerer, at der i udbudsmaterialet indføres bemærkninger omkring sociale klausuler inkl. kædeansvar (jf. kommunens indkøbspolitik).
Udvalget tiltræder indstillingerne.

5. Værdighedspolitik for ældre - anvendelse af midler i 2016 (B)

5.     Værdighedspolitik for ældre - anvendelse af midler i 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2016-175948                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal tage endeligt stilling til, hvad de tilførte midler vedrørende værdighed skal anvendes til i 2016.
Baggrund
På udvalgets seneste møde den 4. marts 2016 blev oplæg til anvendelsen drøftet og konkretiseret. Efter mødet blev det ajourførte oplæg, vedlagt som bilag 1, udsendt til høring i Ældrerådet. Ældrerådets høringssvar vil blive udsendt til udvalget straks dette modtages.
Retligt grundlag
Finansloven for 2016.
Handlemuligheder
Udvalget skal godkende anvendelse af midlerne i 2016.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget foretager en endelig godkendelse af midlernes anvendelse i 2016, sådan at indsatserne kan blive igangsat.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de tilførte midler i 2016 skal anvendes i 2016.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter ældrerådets høringssvar.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender den i bilag 1 beskrevne anvendelse af midlerne i 2016.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at 5,8 mio. kr. anvendes til kompetenceudvikling (jf. beskrivelsen i oplægget "Samspillet og dialogen mellem borgere og personale").
Der afsættes ca. 200.000 kr. til inddragelse af frivillige til særlig indsats indenfor ensomme ældre i lokalområderne.
Udvalget ønsker ikke at styrke det aktiverende team, som beskrevet i oplægget. I stedet ønsker udvalget, at midlerne tilføres de enkelte plejecentre til selv at igangsætte aktiviteter, så man kan udbygge både individuelle forløb og fælles aktiviteter. Midlerne fordeles forholdsmæssigt mellem plejecentrene.
Udvalget fastholder oplæggets punkter omkring "Ledsagelse" og "Sammen om det nære sundhedsvæsen".

6. Genoptagelse - Kvalitetsstandard 2016 personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje. (B)

6.     Genoptagelse - Kvalitetsstandard 2016 personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje. (B)

Sagsnr.: 330-2015-85926               Dok.nr.: 330-2016-141133                                       Åbent
Kompetence: Sundheds – og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om Kvalitetsstandard 2016 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje kan godkendes i nuværende form.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
På baggrund af høringssvar til Kvalitetsstandarden for 2015 er der på Slagelse Kommunes hjemmeside lagt links til henholdsvis servicelovens § 83 og 83 a.
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2016 er ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2015, der er godkendt af Sundheds – og seniorudvalget den 4. november 2015.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds – og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2016.
2.    at  Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. december 2015:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
At 1-2:
Indstillingen tiltrådt.
Genoptagelse i Sundheds- og Seniorudvalgets møde den 8. april 2016:
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede i møde den 2. december 2015 at principgodkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2016 og at sende forslaget til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte.
Der foreligger nu høringssvar fra de 3 råd.
Høringssvar fra Rådet for socialt udsatte den 13. januar 2016.
Rådet har følgende bemærkninger:
Kvalitetstandarden bærer præg af at være et velgennemarbejdet materiale. Den fremtræder overskuelig og med en skriftstørrelse, som virker brugervenlig. Dog indeholder den generelle indledning - side 5 – 8 passager, der er svære at forstå primært som følge af lange sætninger.
Henvisningen til telefon- og adresseliste virker uhensigtsmæssig, idet der kun er et nummer. Vi foreslår, at det indarbejdes i de respektive tekster.
Der er et skift i sprog, og dermed også i perspektiv fra side 5 – vision, hvor man skriver du til borgeren til side 6 visitation, hvor der skrives meget regelorienteret og upersonligt. Afsnittet arbejdsmiljøbestemmelser afviger i særlig grad, i det der her skrives uden modtager og afsender f.eks. ”der kan derfor stilles krav om”.
I Rådet er vi opmærksomme på, at kvalitetsstandarden skal ramme forskellige målgrupper, men flere steder bliver fagsproget dominerende f.eks. side 45 om videredelegering og rammedelegering af sygeplejeopgaver.
Fra Rådets side savner vi, en mere brugervenlig indgang f.eks. ”Sådan kan du forberede dig til en visitationssamtale.” Her kan anføres gode råd, f.eks. du har ret til en bisidder og forslag til, hvad man skal overveje. Hvad er vigtigt for dig? – udsigt, nærhed til pårørende, og andre netværkspersoner, mulighed for at handle selv, at være selvhjulpen eller lignende.
Endvidere foreslår vi, at der sættes et link til ”fællessprog 2”.
Vedr. punktet afgørelse:
Sætningen: ”Der er ikke krav om, at ægtefælle/samlever, andre pårørende eller andre person(er) udfører personlig pleje” bør gentages under sidste punktum i afsnittet.
For Rådet er det væsentligt, at kvalitetsstandarden skaber en tilstrækkelig forståelse, uddannelse og fleksibilitet til at kunne rumme og give målrettede tilbud til særligt udsatte borgere. Vi har tidligere forslået, at der oprettes et korps med særlige kompetencer på området, men uanset dette, bør hjælpen kunne tilpasses mennesker med anden døgnrytme eller anden levevis f.eks. misbrug.
Handlemuligheder ift. Rådet for Udsattes høringssvar.
Administrationen foreslår, at høringssvaret tages til efterretning, og at der i den kommende version af kvalitetsstandarden forsat arbejdes med at øge læsevenligheden og dermed også arbejdes med skriftsproget.
Forslaget om at sætte et link til Fælles sprog 2 ind er ikke meningsfyldt, da KL er godt på vej med Fælles Sprog 3. Når det foreligger bør et link hertil indsættes i Kvalitetsstandarden.
Høringssvar fra Ældrerådet den 9. februar 2016.
Kvalitetsstandarden er fint beskrevet og kan tiltrædes, men vi vil gerne gentage vores ønske fra 2015 om følgende tilføjelser for så vidt angår afsnittet om Sygeplejen fra og med side 42 og beskrivelse af ydelsen Viden og udvikling på side 62/afsnittet om Palliation:
Der burde indsættes et yderligere afsnit ”Indsats vedrørende eksistentielle spørgsmål i forbindelse med livets afslutning” (vi er klar over, at der på side 62 næsten er den samme formulering, men vi vil gerne have ”livets afslutning tilføjet”).
Beskrivelse af ydelsen Medicinhåndtering side 66 – sidste afsnit vedrørende medicinadministration. Der bør tilføjes: ”og sikre sig, at patienten synker medicinen, særligt hvis det handler om en patient med synkebesvær”.
Handlemuligheder ift. Ældrerådets høringssvar.
De foreslåede tilføjelser til afsnittet om Sygeplejen er ikke mulige at indarbejde, da Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog KL har udarbejdet i forbindelse med Partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var deltager i.
Høringssvar fra Handicaprådet den 19. januar 2016.
Umiddelbart ser Handicaprådet den samlede Kvalitetsstandard fra Center for Sundhed og Omsorg, som et meget omfattende, kvalificeret og gennemarbejdet dokument.
Der er dog enkelte bemærkninger:
Fra enkelte repræsentanter i Handicaprådet rettes der kritik af maden, der tilbydes gennem Madservice. Handicaprådet foreslår derfor, at kostrådet laver særskilt undersøgelse af tilfredshed med madservice.
I forhold til Kvalitetsstandarden s. 23 og 24 om antal m2 i boligen, som rengøringen omfatter, vil Handicaprådet gerne gøre opmærksom på, at det bør tydeliggøres, hvordan det forholder sig, hvis man er to i boligen, som begge har behov for personlig og praktisk hjælp, og boligen derfor er større end de angivne m 2.
I forhold til Kvalitetsstandarden s. 30 om fald i hjemmet. Handicaprådet har tidligere påpeget det uheldige i, at borgere der alene er visiteret til praktisk hjælp ikke er omfattet.
Handlemuligheder ift. Handicaprådets høringssvar.
Sundheds – og Seniorudvalget kan beslutte, om der skal laves en særskilt undersøgelse af tilfredshed med madservice eller undersøgelsen fortsat skal gennemføres i forbindelse med Brugertilfredshedsundersøgelsen hver andet år; næste gang i 2016.
Sundheds – og Seniorudvalget kan også beslutte om borgere, der alene er visiteret til praktisk hjælp, skal være omfattet af kvalitetsstandarden for fald i hjemmet.
Administrationen foreslår, at de øvrige bemærkninger i høringssvaret tages til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Kvalitetstandarden 2016 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje i sin nuværende form lever op til lovens krav om generel serviceinformation og kan godkendes på dette grundlag.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds – og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Sundhed – og Seniorudvalget godkender Kvalitetsstandard 2016 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Udvalget kvitterer for rådenes høringssvar. Som følge af Udsatterådets høringssvar sender udvalget kvalitetsstandarden tilbage til administrationen for at forbedre sproget, men udvalget godkender kvalitetsstandarden for nuværende.
Ift. madservice har udvalget tidligere besluttet, at dette indgår som en del af brugertilfredshedsundersøgelsen i 2016.

7. Genoptagelse - Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)

7.     Genoptagelse - Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83 (B)

Sagsnr.: 330-2015-86451               Dok.nr.: 330-2016-141073                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal behandle og godkende forslag til Tilsynspolitik for 2016, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2015 er forslaget til tilsynspolitikken for 2016 uændret, således at den fortsat omfatter tilsyn og opfølgning på tilbud om rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a som følge af lovændring pr. 1. januar 2015.
Tilsynspolitikken danner således rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og § 83 a til borgere i eget hjem.
Den skal omfatte retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan, der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres.
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager udgangspunkt i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte hjælp. Metoden med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens tilsyn og opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2015 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2016.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik 2016 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2016.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2016, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. december 2015:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Indstillingen tiltrådt.
Genoptagelse i Sundheds- og Seniorudvalgets møde den 8. april 2016:
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede i møde den 2. december 2015 at principgodkende forslaget til Tilsynspolitik for 2016 og at sende forslaget i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte.
Der foreligger nu høringssvar fra rådene.
Høringssvar fra Slagelse Ældreråd:
Ældrerådet, der har behandlet sagen i sit møde den 9. februar 2016, tiltræder forslaget.
Ældrerådet vil stadig gerne inddrages og stiller sig til rådighed ved udfyldelsen af spørgeskemaet hos borgerne.
Handlemuligheder ift. Ældrerådets høringssvar.
Administrationen foreslår, at Ældrerådets høringssvar tages til efterretning.
Høringssvar fra Handicaprådet:
Handicaprådet, der har behandlet sagen i sit møde den 19. januar 2016, finder at Tilsynspolitikken som udgangspunkt er et godt værktøj til at følge op på de ydelser, som bevilges borgere i eget hjem efter Servicelovens §§ 83 og 83 a., og dermed sikre en løbende dialog og justering af indsatsen.
Handicaprådet har følgende bemærkning/forslag til Tilsynspolitikken:
”Der stilles forslag om, at borgeren får udleveret en kopi af de besvarelser, der noteres i forhold til spørgeguiden om borgerens tilfredshed.
Handicaprådet finder, at det er et dilemma, at det er en visitator, der følger op på tilfredsheden med egne bevillinger. Handicaprådet er opmærksomme på, at dette imødegås ved gennemførelsen af en kvantitativ undersøgelse hvert andet år, som derfor bør sikres gennemført af et konsulentfirma.
I forhold til Tilsynspolitikkens afsnit 3 om Fleksibilitet efterlyser rådet, hvordan Center for Sundhed og Omsorg vil sikre borgerens ret og mulighed for at bytte ydelser inden for den afsatte tid.”
Handlemuligheder ift. Handicaprådets høringssvar.
Administrationen undersøger om det er teknisk muligt at imødekomme Handicaprådets forslag om, at borgeren får udleveret en kopi af besvaret spørgeguide, som ved besøget hos borger udfyldes elektronisk på en lille bærbar tablet af visitator.
Center for Sundhed og Omsorg v/ Myndighedsafdelingen orienterer i dag alle visiterede borgere om retten og muligheden for at bytte ydelser inden for den afsatte tid. Orienteringen gives skriftligt og fremgår af afgørelsen/bevillingen om visiteret hjælp, som borgeren modtager.
Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte:
Rådet for Socialt udsatte, der har behandlet sagen i sit møde den 13. januar 2016, anerkender Center for Sundhed og Omsorgs forslag til tilsynspolitik, som Rådet ser som et godt værktøj til opfølgning og justering af indsatsen i henhold til Servicelovens § 83 og § 83 a.
Rådet bemærker dog, at det finder det væsentligt, at udvalgte borgere til interview m.m. sikres/oplyses om, at deres tilbagemeldinger behandles anonymt. Ellers kan der være risiko for, at nogle ældre borgere vælger at tie, hvis de bliver bekymret for, om deres tilbagemeldinger kan få indflydelse på den hjælp, de modtager.
Handlemuligheder ift. Rådet for Udsattes høringssvar:
I udgangspunktet behandles borgernes tilbagemeldinger anonymt. Men der vil være tilfælde, hvor det ikke er muligt at opretholde borgers anonymitet. Dette gælder i de situationer, hvor visitators tilsyn i hjemmet giver anledning til, at visitator må iværksætte konkrete tiltag, der involverer hjemmeplejen/leverandøren. For eksempel hvis visitator vurderer, at borgeren ikke får leveret den hjælp, som er visiteret eller, hvis kvaliteten i den hjælp, som leveres hos den konkrete borger, ikke er tilstrækkelig og derfor giver anledning til en opfølgning med hjemmeplejen/leverandøren.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Tilsynspolitikken 2016 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
Indstillingen tiltrædes.

8. Opfølgning på Udviklingsaftale 2015 for Center for Sundhed og Omsorg (O)

8.     Opfølgning på Udviklingsaftale 2015 for Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2014-59130               Dok.nr.: 330-2016-176473                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har på tidligere møde ønsket en opfølgning på Udviklingsaftalen 2015 for Center for Sundhed og Omsorg. 
Baggrund
Udviklingsaftalen blev godkendt i efteråret 2014. Udvalget fik i april 2015 en status på udviklingsaftalens implementering. I Udviklingsaftalen er beskrevet de konkrete aktiviteter samt mål for udvikling og effekt.
I bilag 1 findes aktuel status på Udviklingsaftalen for 2015.
Det skal bemærkes, at Sundheds- og Seniorudvalget på seneste møde i marts 2016 godkendte den nye udviklingsaftale gældende for 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Det anbefales, at Sundheds- og Seniorudvalget tager Udviklingsaftalens status til efterretning.
Vurdering
De i denne udviklingsaftale beskrevne indsatsområder er nu en del af den daglige drift og dermed den omstillingsproces, som er en naturlig del af hverdagen i Center for Sundhed og Omsorg. Det skal hertil bemærkes, at der løbende følges op på mål og effekt, ligesom indhold og retning justeres i forhold hertil.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingsaftalen er koblet til Sundhedspolitikken for Slagelse Kommune samt den Velfærdsteknologiske Strategi for Slagelse Kommune, som er gældende på tværs af centrene.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget tager status til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Punktet udskydes til førstkommende møde.

9. Kommunale tilsyn plejecentre 2015 (O)

9.     Kommunale tilsyn plejecentre 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2016-21819               Dok.nr.: 330-2016-167098                                       Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget anmodes om at tage orienteringen om Årsrapport Kommunale tilsyn - Tilsyn ved plejecentre 2015 fra Socialtilsyn Øst til efterretning.
Baggrund
Ifølge det retlige grundlag skal der årligt gennemføres 2 uanmeldte tilsyn på kommunens plejehjem og plejeboliger. Det ene tilsyn udføres af Sundhedsstyrelsen (Embedslægeinstitutionen) og det andet udføres efter aftale med Slagelse Kommune af Socialtilsyn Øst.
De to tilsyn vil blive forelagt for udvalget i en samlet orientering, så snart Sundhedsstyrelsens årsrapport 2015 er modtaget.
Der foreligger nu samlet årsrapport 2015 for kommunale tilsyn ved de 11 plejecentre i Slagelse Kommune udarbejdet af Socialtilsyn Øst, og Sundheds- og Seniorudvalget har ønsket denne rapport til orientering på udvalgsmødet i april 2015.
Fokusområder i de kommunale tilsyn i 2016 vil være som i 2015, nemlig på
· Rehabilitering, træning og vedligehold af sociale, fysiske og psykiske færdigheder
· Pædagogiske indsatser
· Tilbudsportalen
Retligt grundlag
Lov om almene boliger LBK nr. 884 af 10. august 2011 - § 5a
Lov om Social Service, LBK nr. 596 af 18. juni 2012 - §§ 148 a, 151, stk. 1 – 2 og 192
Lov om Retssikkerhed og Administration på det sociale område LBK nr. 452 af 10. juni 1997 - §§ 15 - 16
Handlemuligheder
Socialtilsyn Øst har fremsendt detaljerede tilsynsrapporter til de respektive plejecentre i Slagelse Kommune (11).
Den enkelte plejecenterleder følger op på tilsynene og orienterer medarbejdere og Bruger- og pårørende Råd.
Plejecentrene følger og iværksætter handlinger i overensstemmelse med de anbefalinger, som Socialtilsyn Øst har fremsat i det kommunale tilsyn 2015. 
Plejecenterlederne sikrer, at årsrapporterne fra Socialtilsyn Øst offentliggøres på det respektive plejecenters hjemmeside under www.slagelse.dk
Vurdering
Der har været foretaget uanmeldt tilsynsbesøg på alle 11 plejecentre i Slagelse Kommune, og der foreligger en samlet vurdering i rapporten.
Tilbagemeldingen er, at langt de fleste beboere er tilfredse med de leverede indsatser, og der opleves generelt en god stemning og trivsel blandt plejecentrenes beboere.
Der er oplevelse af overvejende tilfredsstillende og kompetent indsats – særligt anført på de plejecentre, hvor der er lidt udskiftning af personale eller få vikarer.
Der er overvejende bred tilfredshed med information og inddragelse. Der arbejdes løbende på at kvalitetssikre den samlede indsats på de respektive plejecentre. Der er fokus på borgerens retssikkerhed og inddragelse, men der er udfordringer i dokumentation for dette.
Der er god opmærksomhed om den enkelte borgers rehabilitering, træning og vedligehold af funktioner, men også her kan dokumentationen blive bedre.
Særligt lægger tilsynet fokus på tydeliggørelse af værdier, meningsfuldhed, tryghedsskabende socialpædagogik og krav til øgede pædagogiske kompetencer. Dette vil der komme et forøget fokus på i tilsynene i 2016.
Det er vurderingen, at et større fokus på, at plejecentrene er et hjem for borgerne, vil øge mulighederne for samarbejde og inddragelse af frivillige.
Endelig er der særlig opmærksomhed på Socialstyrelsens site Tilbudsportalen, hvor Slagelse Kommune - som de fleste andre kommuner - har en opgave med at sikre, at kommunale tilbud fremgår retvisende jf. Bekendtgørelse af Tilbudsportalen BEK, 1558 af 19. december 2013.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Sagen sendes til orientering i Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Punktet udskydes til førstkommende møde.

10. Status på bygningsdrift (O)

10.   Status på bygningsdrift (O)

Sagsnr.: 330-2016-21275               Dok.nr.: 330-2016-162981                                       Åbent
Kompetence: Fagudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på omlægning af bygningsdriften, med henblik på at afdække og drøfte bekymrings- og fokuspunkter, indenfor fagudvalgets område.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budget 2015-18 en total omlægning af bygningsdriften med henblik på udmøntning af en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019.
Pr. 1. januar 2016 blev alle servicemedarbejdere overflyttet til den nye serviceorganisation Ejendomsservice.  2016 vil være et overgangsår hvor de fremtidige snitflader (SLA) skal udvikles i samarbejde med medarbejderne og de decentrale virksomheder.
Centerchefen for kommunale Ejendomme vil deltage på mødet og orientere om status og udfordringer i forbindelse med omlægningen.
Omlægning af bygningsdriften bygger på en række delelementer. Disse delelementer er nærmere beskrevet nedenfor:
Ny serviceorganisation - Ejendomsservive
Ejendomsservice er opbygget af et tværgående team og 4 lokale serviceområder, som er den bærende akse i Ejendomsservice. De fremtidige snitflader forventes at blive således:
Ø Opgaver der er uændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Ø Opgaver der er ændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Decentrale virksomheder og institutioner
Ø Indholdsdrift (passe børn, undervise, ældrepleje osv.)
Ø Udvikling af det faglige indhold
Ø Sparring og samarbejdspartner i forhold til driften og udviklingen af bygninger
Ø Adfærd i forhold til energiforbrug
Lokale serviceområder
Ø Serviceopgaver (en bred vifte af forskellige serviceopgaver, herunder klargøring af lokaler til aktiviteter, opstilling af borde, sportsanlæg, kørselsopgaver mm.)
· Mindre flytteopgaver, oprydning, ophængning af tavler mm.
Ø Daglig dialog med brugerne (adgang, oprydning, glemte ting mv.)
· Opsyn med bygningerne tilknyttet området, herunder grundejerforpligtigelser (renhold, snerydning mm.)
Ø Almindelige driftsopgaver (skifte pærer, test af ABA-anlæg, alarmer mv.)
Ø Daglig drift af tekniske anlæg, varmestyring, varmeanlæg mv.
Ø Åbne/lukke funktion (hvor det løses af servicemedarbejder)
Ø Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere – indvendig
Ø Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – indvendig (toiletter og vandhaner der løber, rense vandlåse, afløb og lignende)
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – udvendig (klimaskærm og tekniske installationer)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere - udvendig
· Løbende dialog med brugerne om energiforbrug
· Tæt dialog med de decentrale virksomheder
· Kørsel til alarmer i bestemte tidsrum
Tværgående opgaver (Tidligere ”Kommunale Ejendomme”)
Ø Planlagt bygningsvedligeholdelse - indvendig
Ø Udsving i energipriser og graddage
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - udvendig
· Større vedligeholdelses- og ombygningsopgaver
· Service af ventilationsanlæg
· Tværgående serviceaftaler (elevator, andre lovpligtige service mv.)
· CTS-anlæg og energioptimering
· Energiprojekter
· Alarmsystem og overordnet ansvar for alarmkørsel
· Risikovurdering af kommunens ejendomme
· Elektroniske låse/adgangskontrol
· Bygningssyn
· Støttefunktion for serviceområderne
Udover den nye serviceorganisation består omlægningen af bygningsdriften af følgende primære elementer: Arealdisponering, udearealer, boligadministration og intern husleje.
Arealdisponering
Arealdisponeringen vil fremover blive mere koncernstyret – som et led i den vedtagne ejendomsstrategi. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal vedtage retningslinjer for arealoptimering/-anvendelse, gældende for alle bygninger i Slagelse Kommune (en del af udmøntningsplanen for ejendomsstrategien). Center for Kommunale Ejendomme vil efterfølgende - i en periode på 2-3 år - registrere anvendelsen af alle arealer i basisbygninger, og med henblik på at arealanvendelsen optimeres.
Udearealer
Drift af udearealer og grundejerforpligtigelser (ikke sportsgræs) samles, på samme måde som det er gjort med rengøringen. Området opmåles, beskrives og udliciteres, helt eller delvist. Opgaven med at samle og udbyde driften i samarbejde med Entreprenørservice, da kompetencerne til denne type opgave er bedst her. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve udliciteringen. Udliciteringen skal udover en konkurrenceudsættelse af opgaven medvirke til en betydelig sæsonudjævning i den fremtidige bygningsdrift.
Boligadministration og intern husleje
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune ca. 500 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det er plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger. Den tekniske og administrative drift af disse boliger har tidligere været delt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde (huslejeopkrævning, regnskab iht. særlig lovgivning mv.). Denne opgave samles i én enhed (Boligadministration) i Center for Kommunale Ejendomme, og den tekniske servicedel integreres i den nye serviceorganisation (beskrevet ovenfor). Administrationsaftalen med boligselskabet i Roskilde fornyes derfor ikke, når den udløber i 2017.
Der indføres intern husleje indenfor det tunge takstfinansierede område (handicap- og psykiatriområdet). Modellen udarbejdes i tæt samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri og Økonomicenteret. Intern husleje vil betyde, at områdets økonomi til bygningsdrift og vedligeholdelse bliver én lukket økonomisk enhed. Det er endnu ikke fastsat hvornår, intern husleje skal indføres, men målsætningen er 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af bygningsdriften skal udmønte en samlet driftsbesparelse på 10 mio. kr., som er en del af en større effektiviseringsproces på ejendomsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften omfatter alle politiske fagudvalg med bygninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunal Ejendomme indstiller,
Ø Orienteringen drøftes med henblik på at udpege eventuelle fokuspunkter i det videre arbejde.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede orienteringen og har følgende fokuspunkter:
- Der skal arbejdes på at tydeliggøre, hvad hver enkelt udvalg har ansvar for, og hvilke roller de enkelte udvalg spiller i en politisk sagsbehandling
- Der skal være en skarphed i den administrative koordinering af sager
A foreslog her ud over, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, I og O tilsluttede sig A|s forslag.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Orienteringen tages til efterretning og Handicap- og Psykiatriudvalget foreslår at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
En vurdering af udviklingen i  det oplevede serviceniveau i virksomhederne.
En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne.
En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser.
En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
og en tydeliggørelse af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold elller bygningsinvesteringer.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. april 2016:
Fraværende: 
Orienteringen blev drøftet og taget til efterretning.
Ali Yavuz (A) foreslog herudover, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetencen for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, O og Ø tilsluttede sig forslaget.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 8. april 2016:
Fraværende: 
Orienteringen er drøftet og Udvalget udpeger følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde;
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomhederne,
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne,
- En vurdering af bureaukratiet i rekvirering af serviceydelser,
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger, og
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.