1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2016-1457 Dok.nr.: 330-2016-350433 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes
2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)
2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)
Sagsnr.: 330-2016-1810 Dok.nr.: 330-2016-352239 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra
udvalgets formand
2. Orientering fra
udvalgets medlemmer
3. Orientering fra
Center for Sundhed og Omsorg
3.1.
Henvendelse fra de pårørende
vedrørende Smedegade Plejecenter, ønskes drøftet.
Henvendelse vedrørende, at plejecenterledere
melder ud (2014, 2015 og 2016), at der skal spares, og der ikke bliver kaldt
vikarer ind ved sygdom og ferie, ønskes drøftet.
Henvendelse vedrørende, at borgernes
betaling til kost på plejecentrene ikke fuldt ud går til indkøb af mad, men
også skal dække andre udgifter, som ikke har med kosten at gøre, ønskes drøftet.
3.2
Tilkendegivelse
af deltagelse/tilmelding til KL`s Ældrekonference i Kolding den 26. sept. 2016
- Valg af session.
4. Orientering fra
Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for
Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og
demensboliger pr. 15.6.2016 jf. bilag 2.
3. c):
Sundhedsområdet
3. d):
Velfærdsteknologi - Status på indsatserne
3. e):
Status på ombygning Skælskør Plejecenter
3. f):
Udbud af biler til hjemme/sygeplejen m.fl. - supplerende
oplysninger
3. g):
Anlægsregnskab for Plejecentret Blomstergården – supplerende
oplysninger.
3. h):
SL § 129 - Flytninger uden samtykke - 2. kvartal
3. i):
Sygefraværsstatistik 2. kvartal 2016
3. j)
Sundhed og Træning ansøger
Satspulje - ansøgningsfrist ultimo august 2016.
3. k)
EU projekt WIPP- Sundhedstilbud
3.l):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 12.
august 2016, jfr. bilag 3.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
3. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2016 for Sundheds- og Seniorudvalget (B)
3. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2016 for Sundheds- og Seniorudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2016-24897 Dok.nr.: 330-2016-371089 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved
udgangen af juni 2016. Sundheds- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgningen
samt omplacering af bevillinger inden for udvalgets ramme som angivet nedenfor.
Budgetopfølgningen indgår derefter i samlet opfølgning for alle udvalg til
Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2016 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 3,62
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 14,886 mio. kr. Bilag 1 og
2 angiver nærmere specifikation af forbruget på henholdsvis drift og anlæg.
Drift
Det forventede mindreforbrug på drift fordeler sig med
følgende:
· Serviceudgifter forventet mindreforbrug på 8,3 mio. kr.
· Ældreboliger merforbrug på 4,2 mio. kr.
· Medfinansiering merforbrug på 0,45 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug på serviceudgifter fremkommer
primært på opsparede overførte midler fra 2015 på centrale tværgående områder i
Center for Sundhed og Omsorg med 5 mio. kr. Midlerne dels disponeret til
imødegåelse af øget udgiftspres, dels til udviklingsinitiativer, hvor der pt.
udvises tilbageholdende adfærd af hensyn til kommunens samlede serviceramme.
Derudover forventes mindreudgifter på myndighedsområderne, herunder bl.a.
mellemkommunale betalinger, på i alt ca. 7,1 mio.kr. De kommunale plejecentre
forventes samlet set at gå ud af 2016 med et mindreforbrug, pt. skønnet til ca.
0,9 mio. kr. Endeligt forventes mindreforbrug på SSA- og SOSU-elever på ca. 3,5
mio. kr. primært via overførte midler fra 2015. På områderne hjælpemidler samt
vederlagsfri fysioterapi forventes merforbrug på henholdsvis 1,5 mio. kr. og
6,7 mio. kr. Sidstnævnte har kommunen ingen direkte indflydelse på.
Merforbrug på ældreboliger på skønnet ca. 4,2 mio. kr.
fremkommer som følge af huslejetab.
Endeligt forventes aktivitetsbestemt medfinansiering at
udvise et merforbrug på ca. 0,45 mio. kr. Dette område har været i konstant
vækst de seneste år. Årets første måneder viser imidlertid en stagnation.
Anlæg
På anlæg forventes et mindreforbrug på ca. 14,886 mio. kr.
Størstedelen vedrører etablering af Plejecentret Blomstergården, for hvilket
der er godkendt regnskab. Derudover forventes mindreforbrug på
velfærdsteknologi på ca. 3 mio. kr., hvilket skal anvendes i 2017 til
videreførsel af de implementeringer, der igangsættes i 2016.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ultimo marts, juni og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er ved denne
budgetopfølgning en virksomhed i Center for Sundhed og Omsorg, som forventer
merforbrug ved udgangen af 2016 på ca. 0,2 mio. kr. Jf. reglerne er der
udarbejdet handleplan for afvikling af dette merforbrug.
Budgetomplaceringer inden for Sundheds- og
Seniorudvalgets samlede budgetramme
1) I forbindelse
med regnskabsafslutningen for 2015 blev der totalt set for de kommunale
plejecentre overført mindreforbrug på 4,3 mio. kr. I dette beløb var indeholdt
et merforbrug på et plejecenter på ca. 1 mio. kr. Plejecenterlederne er enige
om en intern udligning, sådan at plejecentre med mindreforbrug, der ikke
umiddelbart var disponeret, anvendes til udligning af ca. 2/3-dele af
merforbruget på det ene plejecenter. Bilag 3 viser de ønskede
budgetomplaceringer mellem de kommunale plejecentre.
2) På
myndighedsområdet fremkom ved regnskabsafslutningen for 2015 mindreforbrug på i
alt 6,982 mio. kr. på områderne frit valg personlig og praktisk hjælp,
mellemkommunale afregninger samt øvrige myndighedsområder. Modsvarende fremkom
merforbrug på i alt 9,27 mio. kr. på hjælpemidler og betalinger til regionen.
Det anbefales, at de overførte beløb på disse områder udlignes i 2016. I bilag
4 findes specifikation af de anbefalede budgetomplaceringer, hvorefter kun
området vederlagsfri fysioterapi har et budgetmæssigt underskud som
udgangspunkt for resten af 2016.
3) Der er igennem
de sidste par år sket opsparing af driftsmidler under Sekretariatet, med det
formål at have midler til nødvendig udskiftning af mobiludstyr i hjemme- og
sygeplejen. Da der er tale om en uudsættelig og dermed nødvendig udskiftning,
for at plejen kan have opdateret onlinedata om borgerne der serviceres,
anbefales det, at denne investering gennemføres i efteråret 2016. Der vil være
tale om en investering i størrelsesordenen ca. 3 mio. kr., hvorfor denne bør
afholdes over anlæg.
Vurdering
Centerchefen for Sundhed og
Omsorg anbefaler de anførte budgetomplaceringer inden for Sundheds- og
Seniorudvalgets samlede ramme.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | |||||
Drift Plejecentre | O7.01 | -748 | |||
Drift Plejecentre | 07.01 | 748 | |||
Drift Pleje og Omsorg | 07.01 | -6.982 | |||
Drift Sundhed og Forebyggelse | 07.02 | 6.982 | |||
Drift Sekretariat | 07.02 | -3.000 | |||
Anlæg | 07.01 | 3.000 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det samlede halvårsregnskab
for 2016, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1. at Budgetopfølgningen
ultimo juni 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
2. at Overført
mere-/mindreforbrug fra 2015 til 2016 på de kommunale plejecentre omfordeles
jf. vedlagte bilag 3, i alt 0,748 mio. kr.
3. at Der
foretages budgetomplaceringer inden for myndighedsområderne jf. bilag 4. I alt
budgetomplaceres 6,982 mio. kr. fra politikområde 7.01 Pleje og Omsorg til
politikområde 7.02 Sundhed og Forebyggelse
4. at Det
anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der konverteres 3 mio. kr. i
2016 fra drift (pol.omr. 07.01) til anlæg vedrørende indkøb af mobiludstyr i
hjemme- og sygeplejen, samt at der gives anlægsbevilling på 3 mio. kr.
4. Ældrerådets serviceniveau i forhold til kontorhold og telefoni (B)
4. Ældrerådets serviceniveau i forhold til kontorhold og telefoni (B)
Sagsnr.: 330-2016-33521 Dok.nr.: 330-2016-265677 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budget 2017 skal udvalget tage stilling
til Ældrerådets serviceniveau ift. telefoni og kontorhold for 2017 og
fremefter.
Baggrund
De lovbestemte råd som Ældrerådet
og Handicaprådet har i dag forskellige serviceniveauer. Administrationen ønsker
derfor – så vidt det er muligt – at harmonisere serviceniveauet for Ældrerådet,
så det afspejler Handicaprådets serviceniveau ift. telefoni og kontorhold.
Udvalgets drøftelse omhandler
alene serviceniveauet, og således ikke beløb afsat til Ældrerådets
aktivitetsniveau.
Ældrerådet administreres i dag ud
fra en model, hvor Ældrerådet lægger et budget hvorefter budgetrammen godkendes.
Ældrerådet forvalter selv den tildelte ramme, som er meddelt med angivelse af
de overordnede formål med bevillingen.
Det betyder i praksis, at
Byrådssekretariatet sikrer, at rammen ikke overskrides, men at Ældrerådet selv
afgør, hvordan rammen konkret anvendes til de bevilligede formål. Det er Center
for Sundhed og Omsorg, der varetager regnskabet og det administrative arbejde
omkring Ældrerådets drift.
Ældrerådet er en selvstændig
juridisk enhed, det vil sige, at de selv har retten til at beslutte valget af
løsninger. Almindeligt anerkendte løsningsmuligheder stiller kommunen ikke
spørgsmål ved.
Ældrerådet er som selvstændig
juridisk enhed også selv ansvarlig for sin økonomi, herunder regnskabet.
Ældrerådets budgetramme for 2016
er på 188.871 kr. (ekskl. udgifter til kontorhold og mobiltelefoni). Budgettet
hører for nuværende under Råd og Nævn med direkte reference til
Økonomiudvalget.
Serviceniveauet kan fastlægges på
flere forskellige niveauer. Helt overordnet vurderer administrationen, at
Ældrerådet ikke har et urimeligt forbrug (henvisning til kommunens
årsberetninger og halvårsregnskaber på kommunens hjemmeside).
Ældrerådets nuværende
serviceniveau:
Ældrerådets diæter og kørepenge
finansieres i dag centralt af Byrådets pulje.
Det budget, Ældrerådet har,
betaler udelukkende de aktiviteter, som Ældrerådet har inkl. mødeaktivitet,
kontorhold og telefoni (der er for nuværende afsat midler ud over de 188.871
kr. i 2016 til at dække omkostningerne ifm. kontorhold og telefoni).
Som det fremgår af nedenstående
overblik udbetales der pt. pr. medlem 1.400 kr. til kontorhold og 1.000 kr. til
telefoni. Begge beløb er årlige udbetalinger og skattepligtige.
Nuværende ordning
Kontorhold | Bemærkning | Årlig udgift |
Skattepligt udbetaling pr. medlem | 1.400,- kr. årligt i nutids kr. 1.400,- kr. x 15 medlemmer 21.000,- kr. årligt i nutids kr. | |
Telefoni | Bemærkning | Årlig udgift |
Skattepligtig udbetaling pr. medlem | Valgfrit: alternativt kan Ældrerådsmedlem vælge af få
uddelt SIM-kort til sin mobil. | 1000 kr. årligt 1000 kr. årligt x 15 medlemmer 15.000 kr. årligt i nutids kr. |
IPad | Bemærkning | Årlig udgift |
Alle medlemmer har fået udleveret en IPad | Udgiften betales af Center for Sundhed og Omsorg | 41,25 kr. pr. mdr. pr. medlem Årlig udgift: 41, 25 x 12 mdr. x 15 medlemmer 7.425,- kr. |
TDC-aftale om servicering af IPad (TDC Slagelse
Erhvervscenter) | Det er uvist, hvor mange henvendelser TDC har haft. Hertil kommer en del henvendelser til kommunens
IT-afdeling ift. opsætning og problemer med IPads. | 7.000,- kr. |
Byrådsmedlemmernes
serviceniveau til sammenligning
Der har af et ældrerådsmedlem
været rejst spørgsmål om, hvorvidt udgiften i forbindelse med driften af
Ældrerådet kan blive mindre for Slagelse Kommune. Dette kunne fx være muligt
ved, at Ældrerådet gør brug af de aftaler, der er gældende for bl.a.
byrådspolitikerne. Det vil sige, at
Ældrerådet får tilbudt et telefonabonnement og mulighed for diverse
kontorartikler under kommunens indkøbsordning.
Til sammenligning får et Byrådsmedlem
udleveret følgende:
PC (bredbåndsforbindelse), ca.
4.800 kr.
IPad med tastatur
(mobilforbindelse), ca. 4.100 kr.
Printer, ca. 1.500 kr.
Mobiltelefon, ca. 1.000 kr.
Abonnementerne på ovenstående
forbindelser udgør i alt ca. 1.000 kr. pr. medlem pr. år.
Printerpatroner stykpris 107 kr.
Yderligere kontorhold opgøres ikke
pr. byrådsmedlem. Det samme gælder printerpatroner (stykpris kr. 107) samt
forbruget af andre kontorartikler som f.eks. papir, mapper, hulmaskine, osv.
Langt de fleste byrådsmedlemmer forbruger ikke ret meget af dette.
Priserne er dagens anslåede
indkøbspriser og ikke den oprindelige anskaffelsespris.
Kommunens IT-afdeling servicerer i
forhold til det udleverede udstyr (opstilling og betjening), ligesom dette
serviceres af leverandøren (hardware). Prisen på service kan ikke opgøres pr.
byrådsmedlem pr. år, da behovet ud over selve opstarten efter et kommunalvalg
svinger meget.
At tilbyde samme serviceniveau til Ældrerådets medlemmer som
Byrådets medlemmer vil altså ikke minimere udgifterne.
Retligt
grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Der er flere alternativer til Ældrerådets nuværende
serviceniveau, der vil kunne minimere udgifterne.
Nedenfor opstilles forskellige valgmuligheder indenfor hhv.
kontorhold og telefoni.
1. Kontorhold udleveres
Ved denne model benytter
Ældrerådet sig af kommunens indkøbsaftaler. Dvs. der udbetales ikke
skattepligtigt beløb til kontorhold til medlemmerne.
Ældrerådet modtager ved årets
første møde en ’ældrerådspakke’ bestående af 1 kuglepen, 1 notebog, 1 mappe og
1 pakke printerpapir.
Ældrerådets medlemmer kan
indlevere udgiftsbilag til Center for Sundhed og Omsorg for indkøb af
printerpatroner.
Fordel: Ældrerådet benytter kommunens indkøbsaftaler. I kroner og
øre en billigere model end nuværende udbetaling af 1400 kr./medlem.
Det enkelte ældrerådsmedlem bliver
ikke beskattet af udleveringen.
Ulempe: Der er større administrativt arbejde i denne model end i
nuværende serviceniveau. Dels i kraft af udarbejdelse af samlet faktura fra
kommunens indkøbsafdeling til Center for Sundhed og Omsorg og dels i kraft af
ældrerådsmedlemmernes løbende indlevering af udgiftsbilag (for
printerpatroner), der skal konteres og udbetales.
2. Telefoni
Administrationen ser 3 mulige
modeller for alternativt serviceniveau i relation til telefoni.
Model
2.A:
Alle ældrerådets medlemmer får tildelt et SIM-kort (i
stedet for nuværende valgfrihed mellem SIM-kort og udbetaling af
telefongodtgørelse på 1000 kr. pt. får 1 medlem tildelt SIM-kort, resten af
ældrerådsmedlemmerne får udbetalt 1000 kr.).
Et abonnement på et sim-kort med
50 GB koster årligt 420,- kr. pr. mellem. En årlig total udgift på 6.300 kr.
Fordel: Økonomisk fordel at udlevere SIM-kort (8.700 kr.). Det
enkelte medlem kan godt beholde eget telefonnr.
Ulempe: Ældrerådet skal selv stille mobil til rådighed.
Kommunens udleverede SIM-kort
dækker ikke i udlandet.
Model 2.B:
Lig Handicaprådet er det kun
formanden + næstformanden i Ældrerådet, der får telefongodtgørelse. Dvs.
udbetaling (skattepligtigt) af 2 x 1000 kr.
Fordel: Samlet kommunal besparelse på 13.000 kr. Ældrerådets
serviceniveau vil hermed være harmoniseret med Handicaprådet.
Ulempe: Ældrerådsmedlemmerne vil formodentlig opfatte dette som en
serviceforringelse.
Model 2.C:
Ældrerådets formand + næstformand
får udleveret et SIM-kort til anvendelse i deres telefon. Total årlig udgift på
840 kr.
Fordel: Væsentlig kommunal samlet besparelse (14.160 kr.).
Ulempe: Samtlige ældrerådsmedlemmer vil formodentlig opfatte dette
som en serviceforringelse.
Vurdering
Af hensyn til
administrationsniveauet anbefaler administrationen, at Ældrerådets
serviceniveau fremadrettes fastlægges således at:
- Der
fortsat udbetales (skattepligtigt) 1400 kr./årligt pr. medlem i kontorhold.
- Ældrerådets
formand + næstformand får udleveret telefongodtgørelse svarende til 1000 kr.
- Alle
medlemmer beholder deres IPads, der fortsat udelukkende serviceres af eksternt
firma
Administrationen kan ikke
anbefale, at kommunens indkøbsaftaler omkring printer og patroner benyttes til
Ældrerådet, da dette vil blive for administrativt tungt.
Uanset valg af serviceniveau
anbefaler administrationen, at evt. sparede midler overføres til kontoen under
Råd og nævn.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Ældrerådets serviceniveau tilpasses øvrige råds serviceniveau hvad angår
telefoni og kontorhold
2.
at Ændret serviceniveau for Ældrerådet træder i kraft fra næste periode
3.
at Ændret serviceniveau sendes til høring i Ældrerådet
5. Opsamling fra workshop om Værdighed i ældreplejen (B)
5. Opsamling fra workshop om Værdighed i ældreplejen (B)
Sagsnr.: 330-2016-936 Dok.nr.: 330-2016-380684 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget afholdt før sommerferien
Workshop under temaet Værdighed i ældreplejen i Slagelse. Der følger nu en
opsamling fra denne workshop.
Baggrund
Med udgangspunkt i den i juni 2016 vedtagne
Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse – bilag 1, mødtes en række
interessenter til workshop. Ud fra tegninger samt små cases blev der i grupper
drøftet deltagernes ønsker for den fremtidige ældrepleje i Slagelse.
Formålet med workshoppen var samtidig, at indsamle ideer og
ønsker til den efterfølgende proces frem mod udarbejdelse af strategier inden
for udvalgets område, eks. vis boliger, rehabilitering osv.
Retligt
grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område
samt den netop vedtagne Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
På workshoppen fremkom mange ønsker samt en række mere
konkrete ideer. Alle de præsenterede ideer og ønsker er samlet i bilag 2. Disse
er forsøgt struktureret efter indhold.
Vurdering
Det vurderes, at mange af de fremkomne forslag og ideer med
stor fordel kan integreres i den igangværende Værdighedsproces, hvorved en del
kan implementeres i løbet af sidste halvdel af 2016.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det er forudsætningen, at når der igangsættes nye
aktiviteter og/eller indsatser sker dette inden for den eksisterende
budgetramme. Herunder de forventede midler til indsatserne ifm. implementering
af Værdighedspolitikken.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen pt.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget tager opsamlingen fra Workshop til
efterretning
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter videre på temamøde den 4. oktober
kl. 11:00 – 14:00 – input fra workshop i forhold til det videre arbejde
6. Udmøntning af pulje rettet mod ensomme ældre i lokalområderne (B)
6. Udmøntning af pulje rettet mod ensomme ældre i lokalområderne (B)
Sagsnr.: 330-2016-936 Dok.nr.: 330-2016-367999 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de indkomne ansøgninger fra lokal- og
landsbyråd og skal beslutte fordeling af midlerne rettet mod ensomme ældre i
lokalområderne i kommunen. Midlerne er en del af udmøntningen af
Værdighedspolitikken.
Baggrund
I forbindelse med drøftelse af midlerne under
Værdighedspolitikken besluttede udvalget d. 8.4.2016 at afsætte 200.000 kr.
rettet mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre borgere i Slagelse Kommune.
Nedenfor følger en opsamling på de indkomne ansøgninger.
Om puljen
Formålet med puljen jfr. bilag 1 er at forebygge og modvirke
ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen for
indsatsen/aktiviteten er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at
blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter drevet af lokal-/landsbyråd i
Slagelse Kommune, og aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden
udgangen af 2016. Der forventes som udgangspunkt en ramme på 10.000 kr. pr.
ansøgning.
Der har været annonceret omkring puljen i lokalpressen, og
sendt besked direkte til lokal-/landsbyråd beliggende i kommunen med opfordring
til at søge.
Ansøgningsfristen var d. 28.6. og der er indkommet otte
ansøgninger jfr. bilag 2.
Ansøger | Beløb | Bemærkning |
Sørbyområdets Lokalråd | 15.000 | Overstiger rammen med 5.000 kr. |
Flakkebjerg Lokalråd og Skørpinge Landsbylaug | 20.000 | Fire arrangementer á 5.000 kr. Overstiger rammen med
10.000 kr. |
Tårnborg Sogns Hyggeklub | 7.000 | Har fået §18-støtte til samme aktivitet Ikke et decideret lokal-/landsbyråd |
Eggeslevmagle Landsbyråd | 17.500 | Ansøgningen indeholder fire ansøgninger på henholdsvis
2.500, 3.000, 5.000 og 7.000 kr. Overstiger rammen med 7.500 kr. |
Danske Seniorer Korsør | 10.000 | Ikke et decideret lokal-/landsbyråd |
Skælskør Solskinsmotion | 10.000 | Ikke et decideret lokal-/landsbyråd |
Havrebjerg Sogneforening | 12.000 | Overstiger rammen med 2.000 kr. |
Tårnborg Lokalråd | 10.000 |
Det samlede ansøgte beløb er således 101.500 kr. Der er i
alt afsat 200.000 kr. i puljen.
Retligt
grundlag
Værdighedspolitikken, som en del af Værdighedsmilliarden
under Finansloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at imødekomme alle eller kun nogle af
de indkomne ansøgninger.
Vurdering
De indkomne ansøgninger vurderes alle indholdsmæssigt at
leve op til kriterierne for at kunne modtage støtte. Dog overstiger enkelte den
som udgangspunkt forventede ramme på 10.000 kr. pr. ansøgning, én ansøgning
indeholder fire underansøgninger, én har fået § 18-støtte til samme aktivitet,
og ikke alle ansøgere er lokal-/landsbyråd.
Såfremt udvalget beslutter at imødekomme alle ansøgninger
vil der endnu være 98.500 kr. tilbage i puljen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget drøfter de indkomne ansøgninger og beslutter hvilke, der skal
imødekommes, herunder med hvilke beløb.
2.
at Udvalget tager stilling til, hvad der skal ske med de resterende midler,
under hensyntagen til, at de skal forbruges inden udgangen af 2016.
7. Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)
7. Træningsfaciliteter på Blomstergården (B)
Sagsnr.: 330-2016-47341 Dok.nr.: 330-2016-368671 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om problematik omkring
træningsfaciliteter på Blomstergården og træffer beslutning om løsning herpå.
Baggrund
Blomstergården er udfordret i forhold til
træningsfaciliteter. Udfordringen er, at der ikke er
nok plads til træning på Blomstergården, hvor der i øjeblikket anvendes
fællesarealet i en ubeboet enhed til træning. Problemstillingen
aktualiseres af, at der pr. 1.9.2016 skal genhuses beboere fra Skælskør
Plejecenter, i forbindelse med ombygningen af Skælskør Plejecenter.
Dette betyder, at Blomstergården ikke har fysisk kapacitet
til at have tilfredsstillende træningsfaciliteterne til borgere i
rehabiliteringsboligerne.
Løsningsmodeller:
Meget midlertidig løsning:
Der inddrages/anvendes en ledig bolig på Blomstergården. Det giver i alt ca. 30 m2 i alt til træning
+ toilet.
Pris: ca. 7.500 kr. for husleje inklusiv vand og varme pr. måned.
Denne løsning vil dog ikke fuldt ud
kunne leve op til kravene for nødvendige faciliteter.
Ø Det er vigtigt at bemærke, at enhver anvendelse af boligareal,
der er opført med statsstøttede lån efter almenboligloven (hvilket er gældende
for Blomstergården), ikke er lovlig. Støtten til lånene gives udelukkende til
boligformål og ikke til at give statsstøtte til opførelse af kommunale
træningsfaciliteter.
Denne model kan således kun
anvendes som en absolut midlertidig løsning.
Mere permanent og fleksibel løsning:
Anskaffelse/leje af mobile moduler/pavilloner. Disse er
helårsisolerede, og vil kunne opfylde behovene og kravene for nødvendige
faciliteter.
Opførelse af en bebyggelse af denne karakter, vil iht.
Byggeloven kræve en byggetilladelse. Dette gælder også, selvom byggeriet kun
har midlertidig karakter. En midlertidig tilladelse på måske 18-24 måneder vil
forventeligt kunne åbne op for dispensationsmuligheder.
I bilag 1 findes uddybende beskrivelse af en relevant
pavillon. Pris for leje udgør i størrelsesordenen 110.000 – 150.000 årligt.
Permanent løsning
Der arbejdes pt. på at kortlægge muligheder for en permanent
løsning omkring træningsfaciliteter i relation til rehabiliteringsboliger. Der
vil angiveligt kunne fremlægges forslag til udvalgets drøftelse i efteråret
2016.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte en løsning, da der er stort behov for
træningsfaciliteter.
Vurdering
Det vurderes, at den mest realistiske og rentable løsning
er, at der lejes/anskaffes mobile enheder for en
begrænset periode, og indtil en mere permanent løsning er vedtaget og
etableret.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De 55.000-75.000 kr. for leje i foreløbigt ½ år kan afholdes
inden for Sundheds- og Seniorudvalgets samlede budget for 2016, idet der kan
ske en re-disponering af midler overført fra 2015.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, at der indgås lejeaftale vedrørende pavillon til
træningsfaciliteter på Blomstergården, i første omgang for ½ år.
8. Høring af Praksisplan for Almen Praksis 2015-2018 - del 2 (B)
8. Høring af Praksisplan for Almen Praksis 2015-2018 - del 2 (B)
Sagsnr.: 330-2014-23989 Dok.nr.: 330-2016-374525 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage beslutning om evt. at indgive høringssvar
til Praksisplanudvalget omkring udkast til Praksisplan for almen praksis
2015-2018 (del 2). Praksisplanen vedrører almen praksis i samarbejdet med det
regionale og kommunale sundhedsvæsen.
Baggrund
Praksisplanen er et centralt
samarbejds- og planlægningsværktøj mellem region, kommune og almen praksis og
ses som et væsentligt instrument for kommunen til at sikre indflydelse på almen
praksis. Det er et dynamisk værktøj, hvis indhold ændrer sig i takt med
udviklingen i almen praksis, men som samtidig sikrer et kontinuerligt overblik
over indsatser og ressourceanvendelse på området.
Praksisplanen definerer rammen
for de opgaver, der ønskes løst af almen praksis indenfor regionen. Den
konkrete udmøntning af denne ramme forudsætter, at der indgås underliggende
aftaler med de praktiserende læger om konkrete opgaver og honoreringen herfor.
Praksisplanen udgør således en
del af regionens sundhedsplan, der beskriver, hvilke opgaver almen praksis skal
varetage, snitflader til det øvriges sundhedsvæsen samt overvejelser om
kapacitet og fysisk placering af ydernumre.
Udviklingen af praksisplanen har
været delt i 2.
Del 1. af praksisplanen,
godkendt af sundhedsstyrelsen maj 2014, udgør det konkrete faktuelle og
vidensmæssige grundlag om regionens borgere, om aktivitet, kapacitet og
rekruttering i almen praksis, og om snitflader og samarbejdsrelationer med de
øvrige samarbejdsparter på sundhedsområdet.
Del 1. danner således grundlag
for 2. del af praksisplanen, hvor de politiske visioner for almen praksis
bliver formuleret og konkretiseret med afsæt i sundhedsaftalen.
Set i lyset af de strukturelle
ændringer, sundhedsvæsenet undergår, er det nødvendigt med en kontinuerlig
drøftelse, prioritering og udvikling af de opgaver, der skal løses i almen
praksis. Praksisplanudvalget har indledt det konkrete arbejde med at drøfte
opgaveporteføljen i almen praksis med emnerne sygebesøg og samtaleterapi, som
beskrevet i dette høringsudkast. Arbejdet er således kun påbegyndt og
Praksisplanudvalget vil også fremadrettet arbejde med emnerne og mulighederne
for at tænke nyt og anderledes.
Udkastet til praksisplanen er
udarbejdet i praksisplanudvalget og skal drøftes i
sundhedskoordinationsudvalget med henblik på at sikre sammenhæng til den øvrige
sundhedsplanlægning. Regionsrådet har den endelige beslutningskompetence i
forhold til godkendelse af praksisplanen.
Focus i høringssvar
Center for Sundhed og Omsorg har
udarbejdet et udkast til høringssvar på praksisplanen, der har fokus på styrket
dialog mellem kommune, almen praksis og Regionen med henblik på sikring af gode
borgerforløb, effektiv udnyttelse af ressourcerne og øget lighed i sundhed.
I udkastet til høringssvar er der fokus på at nedbryde nogle
af de begrænsninger, sektoropdelingen medfører. Dette fx ved at foreslå et nyt
lægesamarbejde på tværs af sektorgrænser, hvorved sygehusspecialisternes viden
bliver tilgængelig i borgerens hjem.
Herigennem er det intentionen at finde nye samarbejdsformer,
der understøtter det gode samarbejde med almen praksis, og som samtidig søger
udenom de kendte udfordringer med almen praksis, ved at åbne op for andre
samarbejdsrelationer. Med de tiltag, er det Center for Sundhed og Omsorgs
overbevisning, at kommunen står bedre rustet til også i fremtiden at sikre
borgerne, med en fortsat stigende kompleksitet i pleje- og behandlingsbehovet,
et godt, sikkert og sammenhængende forløb.
Retligt
grundlag
Sundhedslovens § 206a stk. 1-3
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget kan fremsende forslag til høring
udarbejdet af administrationen, eller beslutte, at der ønskes andre
bemærkninger i høringssvaret.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Høringssvaret
er ikke konsekvensberegnet ift. evt. effektuering af høringssvaret.
Konsekvenser
for andre udvalg
Praksisplanen er en del af
sundhedsaftalen og ligger i forlængelse af politikkerne på vores område.
Regionsældrerådet er høringspart
vedrørende Praksisplanen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget afgiver høringssvar vedr. praksisplan for almen praksis
2015-2018
9. Styrket indsats for den ældre medicinske patient - national handlingsplan (O)
9. Styrket indsats for den ældre medicinske patient - national handlingsplan (O)
Sagsnr.: 330-2016-54158 Dok.nr.: 330-2016-433987 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Sundheds- og Ældreministerens brev
til kommunerne om styrket indsat for den ældre medicinske patient – national
handlingsplan.
Baggrund
Regeringen har sammen med partierne bag finansloven for 2016
prioriteret i alt 1,2 mia. kr. i perioden 2016-2019 og herefter 300 mio. kr.
årligt til en national handlingsplan for den ældre medicinske patient.
Handlingsplanen vedrører indsatsen på sygehusene, i
kommunerne og i almen praksis og har til formål at modvirke overbelægning og
skabe bedre kvalitet og sammenhæng i indsatsen for den ældre medicinske
patient.
Kommunerne spiller her en stor og vigtig rolle i det
kommende arbejde med at føre handlingsplanen ud i livet til gavn for de
svageste ældre patienter.
Retligt
grundlag
Aftale om Finansloven for 2016
Handlemuligheder
Med den nationale handlingsplan er der afsat midler til at
styrke de kommunale akutfunktioner og til at løfte kompetencerne i den
kommunale hjemmesygepleje med fokus på tidlig opsporing og rettidig indsat.
Konkrete indsatsområder er:
1. Tidligere
opsporing og mere rettidig indsats
2. Styrkede
kommunale akutfunktioner
3. Kompetenceløft i
den kommunale hjemmesygepleje
4. Styrket indsats
mod overbelægning
5. Flere udgående
sygehusfunktioner og øget rådgivning til kommuner i almen praksis
6. En indsats, der
hænger mere sammen
7. Bedre styr på
medicinen
8. Bedre digitalt
samarbejde i komplekse patientforløb
Vurdering
Indsatserne i den kommunale handlingsplan går helt i tråd
med anbefalingerne i 360 graders analysen af Sundhed og Omsorg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Kan først beskrives senere
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget drøfter indsatser i den nationale handlingsplan for den ældre
medicinske patient og tager orienteringen til efterretning.
10. Genoptagelse af 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
10. Genoptagelse af 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
Sagsnr.: 330-2015-74819 Dok.nr.: 330-2016-433255 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har på mødet 10. juni 2016
besluttet, at anbefalingerne i 360 graders undersøgelsen ønskes behandlet på
ny, når Ældrerådets høringssvar foreligger, hvilket det gør nu. Sagen har været
behandlet i Økonomiudvalgets møde i juni.
Baggrund
Det overordnede tema for 360 graders undersøgelsen er ”Det
nære sundhedsvæsen”.
Der blev gennemført en forundersøgelse i november-december
2015, hvor fokus var på snitfladen mellem region og kommune i relation til
undertemaerne; Sygepleje, visitation, genoptræning og akutteam.
Helt overordnet er udfordringen flere og hurtigere
udskrivelser af borgere fra sygehuset. Dette bl.a. forårsaget af, at Slagelse
Sygehus (den medicinske afdeling) har et mål om, at få den gennemsnitlige
indlæggelsestid nedbragt fra 4,1 dag til 2,0 dag. Det betyder, at borgerne ofte
er sat i behandling ved udskrivelse, men langt fra er færdigbehandlet. Det
medfører, at kommune skal være gearet til at tage imod en type
borgere/patienter med flere udfordringer og større behov for syge- og
hjemmepleje end tidligere. Samtidig lægger det et betydeligt pres på
visitationen.
Styregruppen udvalgte, i december 2015, temaerne visitation
og sygepleje til 360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg. Fokus har
været, at bidrage til en udviklingsproces indenfor design af ”workflow” mellem
regionens sygehuse og visitationen i Center for Sundhed og Omsorg, for derved
at understøtte Sundhedslovens krav til kommunerne – herunder at etablere en
organisation, der kan håndtere det stigende antal udskrivelser, hvor borgeren
ikke er færdigbehandlet.
Indsatsområderne blev drøftet på
Sundheds- og Seniorudvalgets møde i januar 2016.
Økonomiudvalget godkendte i
januar 2016 projektbeskrivelsen for 360 graders undersøgelsen. I juni 2016
forelå resultatet af 360 graders undersøgelsen, hvilken blev taget til
efterretning på Økonomiudvalgets møde i juni 2016.
Herefter følger en opsummering af 360 graders
undersøgelsen:
Formålet har været at sikre, at borgeren får den rette
indsats fra Center for Sundhed og Omsorg efter udskrivelse fra et sygehus i
Region Sjælland herunder:
· At visitationen sikrer den rette indsats fra syge- og
hjemmeplejen til borger, når borger udskrives fra sygehus
· At der er et kompetent samarbejde i syge- og hjemmeplejen – med
og om borgeren – om de nødvendige indsatser
· At samarbejdet fungerer med andre relevante samarbejdspartnere
(fx APV, hjælpemidler, sundhed og træning).
Projektgruppen udvalgte 5 forløb, ud fra kvalitative hensyn,
der hver især rummer mange diagnoser/borgere. Udgangspunktet tages i de
udfordringer, som opleves primært af visitation og sygepleje som en konsekvens
af de tidlige udskrivelser af borgere fra sygehuse. Disse er endvidere udvalgt,
fordi der netop heri ses forbedringspotentialer både i relation til kvaliteten
i indsatsen overfor borgeren og i relation til en mere hensigtsmæssig
organisering af delopgaver imellem faggrupper.
De fem forløb er følgende:
1. Forløb med
særligt forbedringspotentiale: ”Forebyggelige diagnoser” (fx anæmi,
astma, fraktur, KOL, diabetes, dehydrering, blærebetændelse, forstoppelse,
mave-tarmproblemer samt forebyggelse af fx fald)
2. Enkle forløb: ”Borgere,
der udskrives til vanlig hjælp” (sygepleje, hjemmepleje)
3. Enkle forløb: ”Nye
borgere, der udskrives” (sygepleje, hjemmepleje)
4. Komplicerede
forløb: ”Højt specialiserede sygeplejeopgaver” (fx dialyse, væske,
forstoppelse, kemobehandling til borgere med kræft).
5. Komplekse
forløb: ”Mange aktører der skal koordineres indenfor meget kort tidsfrist”
(fx sonde, morfinpumpe, apopleksi-patienter).
Der er gennemført workshop’s med kortlægning og udvikling af
de 5 udvalgte forløb:
§ Workshop 1 og 2: Kortlægning af proces 1-5 med udgangspunkt i en
case udvalgt af enten sygepleje eller visitation
§ Workshop 3 og 4: Udvikling af proces 1-5 med udgangspunkt i samme
cases
§ Workshop 5: Kortlægning og udvikling af proces 1 i generelt
perspektiv
§ Workshop 6: Kortlægning og udvikling af proces 5 i generelt
perspektiv.
Interview af borgere
Der har været fokus på borgerperspektivet (jf. ”Én borger –
én plan”), da snitfladen mellem regionens sygehuse samt Center for Sundhed og
Omsorg blev belyst ved borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl. Processen med
at udvikle nye arbejdsprocesser er gennemført ud fra
forbedringskultur-tankegangen. Der har været fokus på borgerperspektivet ved
både kortlægning og udvikling af borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl. Der
er gennemført interviews med 15 borgere, der har oplevet ”brugerrejsen” fra
udskrivelse fra sygehus til, at borgerne er hjemme og modtager fx sygepleje/hjemmepleje.
Borgere udskrives meget hurtigt
fra sygehuset (ofte inden de er klar til det). Borgere er skrøbelige og utrygge
og praktiske forhold kan være en udfordring: Hente medicin, indkøb, information
om første besøg af sygeplejen/hjemmeplejen.
Forbedringer for borgeren
fremadrettet:
Ø At borger ved
udskrivelsen får udleveret kort med kontakt-telefonnummer til sygeplejen jf.
Sundhedsaftalen
Ø At borger ved
udskrivelsen får oplyst et tidspunkt for første besøg af syge-/ hjemmeplejen.
Ø Ny ”udskrivningspakke”
til borgere, der udskrives til ”vanlig hjælp”, idet denne gruppe ofte har behov
for en øget indsats.
Retligt
grundlag
i.a.b.
Handlemuligheder
Administrationen bemærker, at udvalget skal foretage de
indledende drøftelser.
Der vil efterfølgende blive fremlagt oplæg om indsatser
inden for hvert af hovedanbefalingerne:
· Fremskudt visitation
· Akutteam
· Sygeplejefaglige udredninger foretages af visitationen
I rapporteringen af 360 graders undersøgelse er følgende
anbefalinger:
· at der etableres en fremskudt visitation
· at der etableres et akutteam som en integreret del af sygeplejen
· at der forebygges genindlæggelser, som skyldes fald, ved at tage
ny Proces 1a i anvendelse
· at der forebygges i relation til forebyggelige diagnoser ved at
tage ny Proces 1b i anvendelse
· at der for borgere, der udskrives til ”vanlig hjælp” (Proces 2)
tages ny proces 2 i anvendelse, for herved at have fokus på borgerens oplevelse
af tryghed og med visitation til udskrivningspakke at opnå en mere planlagt
indsats til denne målgruppe
· at der for ”nye borgere, der udskrives” (Proces 3) tages ny
proces 3 i anvendelse for herved at have fokus på at optimere forskellige
aspekter ved Blomstergården (booking af plads, blodprøvetagning, ikke fysisk
skift at stue ved skift mellem midlertidig plads og rehabiliteringsplads)
· at der for borgere, der udskrives med behov for højt
specialiserede sygeplejeopgaver (Proces 4) sker en koordinering af indsatsen
mellem sygehus og akutteam forinden udskrivelsen, ved et fællesmøde på sygehus
med deltagelse af relevant fagpersonale.
· at der for borgere, der udskrives med komplekse forløb, hvor
mange aktører skal koordineres indenfor kort tidsfrist (Proces 5a og 5b)
anbefales, at akutteam koordinerer indsatser udenfor dagvagt (aften, nat og
weekender), at der gennemføres flere planmøder på sygehus samtidig med at den
fremskudte visitation sikrer en bedre planlægning af udskrivelsen
· at registreringer indrettes således, at det er muligt at
eftervise en effekt.
Vurdering
Styregruppen har på møde i maj 2016 drøftet rapporteringen
og støtter anbefalinger i rapporteringen af 360 graders undersøgelsen.
Etablering af fremskudt visitation og et akutteam vil for
borgeren betyde mere kvalitet. Fordelene ved fremskudt visitation er et
kvalitetsløft i form af bedre koordinering, øget tryghed hos patienter og
pårørende, større flow i udskrivelserne samt et meget bedre samarbejde mellem
kommune og sygehus. Fremskudt visitation giver således en øget mulighed for en
tættere dialog, afdækning af problemer og dermed en bedre plan i forhold til de
borgere, der ofte genindlægges.
Det anbefales, at alle de sygeplejefaglige udredninger
fremover kun foretages af visitationen. I forbindelse med planlægning af
udskrivningen, er det udskrivningsvisitator, der har dialogen med sygehuset,
omkring vurdering af borgerens funktionsniveau.
Formålet med et akutteam er helt overordnet følgende:
• Bidrage til at reducere antallet af indlæggelser og genindlæggelser
ved udvalgte diagnoser/lidelser
• Reducere den kommunale medfinansiering på udvalgte diagnoser
• Beredskab i forhold til accelererede udskrivelser.
Der er mange fordele ved at etablere et akutteam for
borgeren: Øget kvalitet i indsatsen til borgeren, bedre udnyttelse af
ressourcer og kompetencer i sygeplejen herunder et bedre akutberedskab, der kan
løse akutte opgaver som at fungere som udskrivningsvisitator udenfor dagvagt og
forebygge indlæggelser/genindlæggelser for borgere med forebyggelige diagnoser (fx
fald i hjemmet).
Ældrerådets høringssvar er modtaget, og ses i bilag 1.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at udmøntning af anbefalinger
i 360 graders undersøgelsen kan holdes inden for rammerne af budgettet i Center
for Sundhed og Omsorg.
Hertil kommer, at der i finansloven for 2016
er prioriteret 1,2 mia. kr. i 2016-19, efterfulgt at 300 mio. kr. årligt til en
national handlingsplan for den ældre medicinske patient. Midlerne er blandt
andet afsat til at styrke de kommunale akutfunktioner og til at løfte
kompetencerne i den kommunale hjemmesygepleje med fokus på tidlig opsporing og
rettidig indsats, for derved at bringe kommunerne i stand til, at leve op til
Sundhedsstyrelsens eksisterende faglige anbefalinger for kommunale
akutfunktioner. Midlerne til at styrke de kommunale akutfunktioner udmøntes i
perioden 2016-2018 via en objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Fra 2019 og frem udmøntes midlerne via bloktilskuddet.
Etablering af fremskudt
visitation vil betyde, at hele sygeplejevisitationen flyttes til visitationen.
Herved kan der frigives ressourcer i sygeplejen, men det vil samtidig kræve
flere ressourcer med sygeplejefaglig kompetence i visitationen, idet opgaven at
udføre de sygeplejefaglige udredninger flyttes fra sygeplejen til visitationen.
Styregruppen anbefaler desuden, at alle
sygeplejefaglige udredninger, der i dag foretages af sygeplejen, fremover
udføres af visitationen.
En væsentlig ændring i organiseringen af sygeplejen vil være
etableringen af et akutteam i sygeplejen. Det anbefales at akutteamet, bliver
en integreret del af sygeplejen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der er ikke konsekvenser for
andre udvalg.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende:
Udvalget har drøftet anbefalingerne.
Udvalget sender analysen og anbefalingerne til høring i
Ældrerådet med henblik på fornyet behandling i udvalget i august.
Udvalget anbefaler derfor for nuværende ikke analysen videre
til Økonomiudvalget.
Udvalget anerkender arbejdet med analysen. Men udvalget
finder det ikke tilfredsstillende, at fagudvalget ikke er blevet involveret i
processen, og at udvalget alene kan drøfte anbefalingerne på et udvalgsmøde.
Lone Irene Wenzell bemærker, at den sidste del af
indstillingen ikke er skrevet korrekt, idet analysen ikke videresendes til
beslutning på Økonomiudvalget til den 15. august.
Udvalget har den 16. januar drøftet indsatsområderne i 360-graders
analysen.
Administrativ bemærkning
Sagen fremlægges
til orientering for økonomiudvalget. Fagudvalget har fået forelagt resultatet
af analysen i juni – jf. den godkendte tidsplan i økonomiudvalget. Fagudvalget
arbejder videre med analysen i august, bl.a. efter igangsatte høringer.
Temaerne vil kunne indgå i arbejdet med budget 2017-20.
Beslutning i
Økonomiudvalget den 20. juni 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter anbefalinger i rapportering af 360
graders undersøgelse af Sundhed og Omsorg samt herunder Ældrerådets høringssvar
11. Boligsituationen/Boligkapaciteten for ældre/handicappede i fremtidsperspektiv (D)
11. Boligsituationen/Boligkapaciteten for ældre/handicappede i fremtidsperspektiv (D)
Sagsnr.: 330-2016-48931 Dok.nr.: 330-2016-380438 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Denne sag giver en kortfattet status over boligsituationen
og – kapaciteten aktuelt samt i et fremtidsperspektiv. Med udgangspunkt i
dette, har Sundheds- og Seniorudvalget mulighed for at drøfte, hvordan de
ønsker, der arbejdes videre med fremtidsperspektivet, frem mod en egentligt
strategi for boligerne til ældre.
Baggrund
Sundheds- og Seniorudvalget har
ønsket, at drøfte boligsituationen, herunder boligkapaciteten for ældre i et
fremtidsperspektiv.
Retligt
grundlag
Serviceloven samt lov om almene boliger.
Handlemuligheder
Der er udarbejdet notat indeholdende aktuel status på
boligområdet, herunder overordn estimat for fremtidig udvikling. Disse facts
kan danne udgangspunkt for en indledende drøftelse i Sundheds- og
Seniorudvalget.
Bilag 1 indeholder oplysning om:
· Aktuel aldersfordeling i ældre- og plejeboliger
· Befolkningsprognosen for Slagelse Kommune frem til 2027
· Estimeret efterspørgsel efter pleje- og ældreboliger i
fremtidsperspektiv (med alt muligt forbehold for ændringer i efterspørgslen
samt øvrige faktorer)
· Antal om-mærkede boliger jf. udvalgets tidligere beslutning
· Udviklingen i venteliste til ældre- og plejeboliger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget
drøfter, hvilke områder der ønskes afdækket, for at skabe tilstrækkeligt
grundlag for udvalgets tilkendegivelse af, hvilken retning og indhold, der
ønskes i den fremtidige boligmasse på ældreområdet.
Det videre arbejde med boligperspektivet vil herefter indgå
i den kommende proces med udarbejdelse af strategier på udvalgets område jf.
anden sag på denne dagsorden.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen på nuværende tidspunkt.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der er er vis sammenhæng mellem boligudbuddet i forhold til
ældre og handicappede. Hvorfor det kunne blive relevant at inddrage Handicap og
Psykiatriudvalget.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvilket yderligere materiale/data,
det ønsker ift. at skabe grundlag for en egentlig strategi for fremtidens
boliger på ældreområdet.