10. Genoptagelse af 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
10. Genoptagelse af 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)
Sagsnr.: 330-2015-74819 Dok.nr.: 330-2016-433255 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har på mødet 10. juni 2016
besluttet, at anbefalingerne i 360 graders undersøgelsen ønskes behandlet på
ny, når Ældrerådets høringssvar foreligger, hvilket det gør nu. Sagen har været
behandlet i Økonomiudvalgets møde i juni.
Baggrund
Det overordnede tema for 360 graders undersøgelsen er ”Det
nære sundhedsvæsen”.
Der blev gennemført en forundersøgelse i november-december
2015, hvor fokus var på snitfladen mellem region og kommune i relation til
undertemaerne; Sygepleje, visitation, genoptræning og akutteam.
Helt overordnet er udfordringen flere og hurtigere
udskrivelser af borgere fra sygehuset. Dette bl.a. forårsaget af, at Slagelse
Sygehus (den medicinske afdeling) har et mål om, at få den gennemsnitlige
indlæggelsestid nedbragt fra 4,1 dag til 2,0 dag. Det betyder, at borgerne ofte
er sat i behandling ved udskrivelse, men langt fra er færdigbehandlet. Det
medfører, at kommune skal være gearet til at tage imod en type
borgere/patienter med flere udfordringer og større behov for syge- og
hjemmepleje end tidligere. Samtidig lægger det et betydeligt pres på
visitationen.
Styregruppen udvalgte, i december 2015, temaerne visitation
og sygepleje til 360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg. Fokus har
været, at bidrage til en udviklingsproces indenfor design af ”workflow” mellem
regionens sygehuse og visitationen i Center for Sundhed og Omsorg, for derved
at understøtte Sundhedslovens krav til kommunerne – herunder at etablere en
organisation, der kan håndtere det stigende antal udskrivelser, hvor borgeren
ikke er færdigbehandlet.
Indsatsområderne blev drøftet på
Sundheds- og Seniorudvalgets møde i januar 2016.
Økonomiudvalget godkendte i
januar 2016 projektbeskrivelsen for 360 graders undersøgelsen. I juni 2016
forelå resultatet af 360 graders undersøgelsen, hvilken blev taget til
efterretning på Økonomiudvalgets møde i juni 2016.
Herefter følger en opsummering af 360 graders
undersøgelsen:
Formålet har været at sikre, at borgeren får den rette
indsats fra Center for Sundhed og Omsorg efter udskrivelse fra et sygehus i
Region Sjælland herunder:
· At visitationen sikrer den rette indsats fra syge- og
hjemmeplejen til borger, når borger udskrives fra sygehus
· At der er et kompetent samarbejde i syge- og hjemmeplejen – med
og om borgeren – om de nødvendige indsatser
· At samarbejdet fungerer med andre relevante samarbejdspartnere
(fx APV, hjælpemidler, sundhed og træning).
Projektgruppen udvalgte 5 forløb, ud fra kvalitative hensyn,
der hver især rummer mange diagnoser/borgere. Udgangspunktet tages i de
udfordringer, som opleves primært af visitation og sygepleje som en konsekvens
af de tidlige udskrivelser af borgere fra sygehuse. Disse er endvidere udvalgt,
fordi der netop heri ses forbedringspotentialer både i relation til kvaliteten
i indsatsen overfor borgeren og i relation til en mere hensigtsmæssig
organisering af delopgaver imellem faggrupper.
De fem forløb er følgende:
1. Forløb med
særligt forbedringspotentiale: ”Forebyggelige diagnoser” (fx anæmi,
astma, fraktur, KOL, diabetes, dehydrering, blærebetændelse, forstoppelse,
mave-tarmproblemer samt forebyggelse af fx fald)
2. Enkle forløb: ”Borgere,
der udskrives til vanlig hjælp” (sygepleje, hjemmepleje)
3. Enkle forløb: ”Nye
borgere, der udskrives” (sygepleje, hjemmepleje)
4. Komplicerede
forløb: ”Højt specialiserede sygeplejeopgaver” (fx dialyse, væske,
forstoppelse, kemobehandling til borgere med kræft).
5. Komplekse
forløb: ”Mange aktører der skal koordineres indenfor meget kort tidsfrist”
(fx sonde, morfinpumpe, apopleksi-patienter).
Der er gennemført workshop’s med kortlægning og udvikling af
de 5 udvalgte forløb:
§ Workshop 1 og 2: Kortlægning af proces 1-5 med udgangspunkt i en
case udvalgt af enten sygepleje eller visitation
§ Workshop 3 og 4: Udvikling af proces 1-5 med udgangspunkt i samme
cases
§ Workshop 5: Kortlægning og udvikling af proces 1 i generelt
perspektiv
§ Workshop 6: Kortlægning og udvikling af proces 5 i generelt
perspektiv.
Interview af borgere
Der har været fokus på borgerperspektivet (jf. ”Én borger –
én plan”), da snitfladen mellem regionens sygehuse samt Center for Sundhed og
Omsorg blev belyst ved borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl. Processen med
at udvikle nye arbejdsprocesser er gennemført ud fra
forbedringskultur-tankegangen. Der har været fokus på borgerperspektivet ved
både kortlægning og udvikling af borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl. Der
er gennemført interviews med 15 borgere, der har oplevet ”brugerrejsen” fra
udskrivelse fra sygehus til, at borgerne er hjemme og modtager fx sygepleje/hjemmepleje.
Borgere udskrives meget hurtigt
fra sygehuset (ofte inden de er klar til det). Borgere er skrøbelige og utrygge
og praktiske forhold kan være en udfordring: Hente medicin, indkøb, information
om første besøg af sygeplejen/hjemmeplejen.
Forbedringer for borgeren
fremadrettet:
Ø At borger ved
udskrivelsen får udleveret kort med kontakt-telefonnummer til sygeplejen jf.
Sundhedsaftalen
Ø At borger ved
udskrivelsen får oplyst et tidspunkt for første besøg af syge-/ hjemmeplejen.
Ø Ny ”udskrivningspakke”
til borgere, der udskrives til ”vanlig hjælp”, idet denne gruppe ofte har behov
for en øget indsats.
Retligt
grundlag
i.a.b.
Handlemuligheder
Administrationen bemærker, at udvalget skal foretage de
indledende drøftelser.
Der vil efterfølgende blive fremlagt oplæg om indsatser
inden for hvert af hovedanbefalingerne:
· Fremskudt visitation
· Akutteam
· Sygeplejefaglige udredninger foretages af visitationen
I rapporteringen af 360 graders undersøgelse er følgende
anbefalinger:
· at der etableres en fremskudt visitation
· at der etableres et akutteam som en integreret del af sygeplejen
· at der forebygges genindlæggelser, som skyldes fald, ved at tage
ny Proces 1a i anvendelse
· at der forebygges i relation til forebyggelige diagnoser ved at
tage ny Proces 1b i anvendelse
· at der for borgere, der udskrives til ”vanlig hjælp” (Proces 2)
tages ny proces 2 i anvendelse, for herved at have fokus på borgerens oplevelse
af tryghed og med visitation til udskrivningspakke at opnå en mere planlagt
indsats til denne målgruppe
· at der for ”nye borgere, der udskrives” (Proces 3) tages ny
proces 3 i anvendelse for herved at have fokus på at optimere forskellige
aspekter ved Blomstergården (booking af plads, blodprøvetagning, ikke fysisk
skift at stue ved skift mellem midlertidig plads og rehabiliteringsplads)
· at der for borgere, der udskrives med behov for højt
specialiserede sygeplejeopgaver (Proces 4) sker en koordinering af indsatsen
mellem sygehus og akutteam forinden udskrivelsen, ved et fællesmøde på sygehus
med deltagelse af relevant fagpersonale.
· at der for borgere, der udskrives med komplekse forløb, hvor
mange aktører skal koordineres indenfor kort tidsfrist (Proces 5a og 5b)
anbefales, at akutteam koordinerer indsatser udenfor dagvagt (aften, nat og
weekender), at der gennemføres flere planmøder på sygehus samtidig med at den
fremskudte visitation sikrer en bedre planlægning af udskrivelsen
· at registreringer indrettes således, at det er muligt at
eftervise en effekt.
Vurdering
Styregruppen har på møde i maj 2016 drøftet rapporteringen
og støtter anbefalinger i rapporteringen af 360 graders undersøgelsen.
Etablering af fremskudt visitation og et akutteam vil for
borgeren betyde mere kvalitet. Fordelene ved fremskudt visitation er et
kvalitetsløft i form af bedre koordinering, øget tryghed hos patienter og
pårørende, større flow i udskrivelserne samt et meget bedre samarbejde mellem
kommune og sygehus. Fremskudt visitation giver således en øget mulighed for en
tættere dialog, afdækning af problemer og dermed en bedre plan i forhold til de
borgere, der ofte genindlægges.
Det anbefales, at alle de sygeplejefaglige udredninger
fremover kun foretages af visitationen. I forbindelse med planlægning af
udskrivningen, er det udskrivningsvisitator, der har dialogen med sygehuset,
omkring vurdering af borgerens funktionsniveau.
Formålet med et akutteam er helt overordnet følgende:
• Bidrage til at reducere antallet af indlæggelser og genindlæggelser
ved udvalgte diagnoser/lidelser
• Reducere den kommunale medfinansiering på udvalgte diagnoser
• Beredskab i forhold til accelererede udskrivelser.
Der er mange fordele ved at etablere et akutteam for
borgeren: Øget kvalitet i indsatsen til borgeren, bedre udnyttelse af
ressourcer og kompetencer i sygeplejen herunder et bedre akutberedskab, der kan
løse akutte opgaver som at fungere som udskrivningsvisitator udenfor dagvagt og
forebygge indlæggelser/genindlæggelser for borgere med forebyggelige diagnoser (fx
fald i hjemmet).
Ældrerådets høringssvar er modtaget, og ses i bilag 1.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at udmøntning af anbefalinger
i 360 graders undersøgelsen kan holdes inden for rammerne af budgettet i Center
for Sundhed og Omsorg.
Hertil kommer, at der i finansloven for 2016
er prioriteret 1,2 mia. kr. i 2016-19, efterfulgt at 300 mio. kr. årligt til en
national handlingsplan for den ældre medicinske patient. Midlerne er blandt
andet afsat til at styrke de kommunale akutfunktioner og til at løfte
kompetencerne i den kommunale hjemmesygepleje med fokus på tidlig opsporing og
rettidig indsats, for derved at bringe kommunerne i stand til, at leve op til
Sundhedsstyrelsens eksisterende faglige anbefalinger for kommunale
akutfunktioner. Midlerne til at styrke de kommunale akutfunktioner udmøntes i
perioden 2016-2018 via en objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på
ældreområdet. Fra 2019 og frem udmøntes midlerne via bloktilskuddet.
Etablering af fremskudt
visitation vil betyde, at hele sygeplejevisitationen flyttes til visitationen.
Herved kan der frigives ressourcer i sygeplejen, men det vil samtidig kræve
flere ressourcer med sygeplejefaglig kompetence i visitationen, idet opgaven at
udføre de sygeplejefaglige udredninger flyttes fra sygeplejen til visitationen.
Styregruppen anbefaler desuden, at alle
sygeplejefaglige udredninger, der i dag foretages af sygeplejen, fremover
udføres af visitationen.
En væsentlig ændring i organiseringen af sygeplejen vil være
etableringen af et akutteam i sygeplejen. Det anbefales at akutteamet, bliver
en integreret del af sygeplejen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Der er ikke konsekvenser for
andre udvalg.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende:
Udvalget har drøftet anbefalingerne.
Udvalget sender analysen og anbefalingerne til høring i
Ældrerådet med henblik på fornyet behandling i udvalget i august.
Udvalget anbefaler derfor for nuværende ikke analysen videre
til Økonomiudvalget.
Udvalget anerkender arbejdet med analysen. Men udvalget
finder det ikke tilfredsstillende, at fagudvalget ikke er blevet involveret i
processen, og at udvalget alene kan drøfte anbefalingerne på et udvalgsmøde.
Lone Irene Wenzell bemærker, at den sidste del af
indstillingen ikke er skrevet korrekt, idet analysen ikke videresendes til
beslutning på Økonomiudvalget til den 15. august.
Udvalget har den 16. januar drøftet indsatsområderne i 360-graders
analysen.
Administrativ bemærkning
Sagen fremlægges
til orientering for økonomiudvalget. Fagudvalget har fået forelagt resultatet
af analysen i juni – jf. den godkendte tidsplan i økonomiudvalget. Fagudvalget
arbejder videre med analysen i august, bl.a. efter igangsatte høringer.
Temaerne vil kunne indgå i arbejdet med budget 2017-20.
Beslutning i
Økonomiudvalget den 20. juni 2016:
Fraværende:
Orienteringen taget til efterretning.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter anbefalinger i rapportering af 360
graders undersøgelse af Sundhed og Omsorg samt herunder Ældrerådets høringssvar