Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 9. august 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-411060                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Dagsorden godkendt.

2. CSÆ - Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

2.     CSÆ - Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-404825                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af juni 2017.
Sundheds- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Drift
På Sundheds- og Seniorudvalgets møde i maj blev behandlet budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017, denne viste et forventet merforbrug totalt set på 8,8 mio. kr. ved udgangen af 2017.
Der er nu udarbejdet ordinær budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017. Denne budgetopfølgning viser, at Sundheds- og Seniorudvalget i 2017 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 11,5 mio. kr. Dette er ca. 2,7 mio. kr. mere end ved budgetopfølgning ultimo marts. Bilag 1 viser en nærmere specifikation af forbruget på drift.
Det forventede resultat på drift fordeler sig sådan:
Udgiftstype
Mio.kr.
Serviceudgifter
-17.847
Ældreboliger
-600
Ydelsesstøtte
3.032
Huslejetab
-1.748
Medfinansiering
5.660
Den primære årsag til øget merforbrug findes på virksomheden hjemme- og sygepleje samt vikarteam. Også myndighedsområdet visitation til hjemmepleje viser øget merforbrug, dette modsvares imidlertid af mindre forbrug inden for øvrige myndighedsområders budget. På hjælpemiddelområdet ses et stigende forbrug gennem de seneste måneder. Dertil kommer, at også området vederlagsfri fysioterapi, fortsat giver udfordringer.
Der forventes mindre forbrug på områderne aktivitetsbestemt medfinansiering samt SSA & SOSU-elever samt enkelte andre mindre områder.
På øvrige områder udvises tilbageholdende adfærd, med henblik på at kunne skabe mulighed for finansiering af udfordrede områder.
Anlæg
Anlæg viser totalt set et forventet mindre forbrug på 3,1 mio. kr. Dette beløb ønskes overført til anvendelse i 2018. Der henvises til bilag 2 med specifikation af anlægsprojekter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Drift
Der forventes mindre forbrug på følgende områder:
- SSA- og SOSU-elever 8,57 mio. kr.
- Aktivitetsbestemt medfinansiering 5,66 mio. kr.
- Ydelsesstøtte mm. 3,58 mio. kr.
- Myndighed; demenspulje samt mellem kommunale betalinger mm. 8,8 mio. kr.
- Kørsel til træning mm. 1,5 mio. kr.
- Tandpleje og Sundhedspleje 0,75 mio. kr.
- Sundhedstilbud 0,443 mio. kr.
- Sekretariat 0,5 mio. kr.
Modsat forventes merforbrug på følgende områder:
- Hjemme- og sygeplejen samt vikarteam i størrelsesordenen 20 mio. kr. (inkl. merforbrug fra 2016)
- Vederlagsfri fysioterapi 5,9 mio. kr.
- Hospice og færdigbehandlede 3,3 mio. kr.
- Visitation til hjemmepleje mm. 5,54 mio. kr.
- Hjælpemiddelområder 5,36 mio. kr.
- Kommunale plejecentre 0,75 mio. kr. (rest merforbrug fra 2016).
Der henvises til bilag 1, hvori alle driftsområder er beskrevet detaljeret.
Vurdering
Status på handleplaner
Der er udarbejdet månedlig opfølgning på handleplaner til Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses i bilag 3. Den månedlige opfølgning på handleplaner er suppleret med en ”forside”, der viser handleplanerne samlet set.
Opfølgningen på handleplaner viser, at der er behov for justeringer i handleplanerne på områderne hjælpemidler samt hjemme- og sygepleje samt vikarteam. De justerede handleplaner findes i bilag 3.
Handleplanerne for plejecentrene følges.
Behov for budgetomplaceringer:
Det anbefales, at der foretages budgetomplaceringer inden for myndighedsområderne, sådan at budget til visitation til hjemmepleje bringes i budgetbalance svarende til den vedtagne handleplan, hvilket betyder, at der tilføres området 5,54 mio. kr. i 2017 og huslejetab tilføres 1,748 mio. kr. Områderne forventes herefter at balancere i regnskab 2017. Finansiering sker via øvrige myndighedsområder.
Behov for budgetbevillinger til puljemidler:
Fra Sundheds- og Ældreministeriet er nu modtaget tilsagn om midler fra puljen til ”Demensvenlige plejecentre på 532.456 kr. til Plejecentrene Solbakken og Quistgårdens til anvendelse i 2017.
Der skal nu formelt søges udgifts- og indtægts budgetbevillinger for afholdelse af udgifter og indtægter.
Besvarelse på Sundheds- og Seniorudvalgets spørgsmål:
I forbindelse med foregående opfølgning, fremkom udvalget med en række spørgsmål. Besvarelse af disse fremgår af bilag 4.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, demensindretning plejecentre, udgiftsbevilling
Pleje og Omsorg
533
 
 
 
Anlæg, demensindretning plejecentre,
Indtægts bevilling
Pleje og Omsorg
-533
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 533
-533
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i det Halvårsregnskab for 2017, som skal godkendes i Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
1.    at Budgetopfølgningen ultimo juni 2017 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at der foretages budgetomplaceringer inden for myndighedsområdet med 5,54 mio. kr. til visitation hjemmeplejen samt 1,748 mio. kr. til huslejetab i 2017, fra øvrige myndighedsområder
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner jf. bilag 3
4.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender justerede handleplaner på Hjælpemiddelområdet samt hjemmeplejen inkl. vikarteam samt sygeplejen jf. bilag 3
5.    at Der til politik område 07.01 Pleje og Omsorg, afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til udgiften på 532.456 kr., samt indtægten på 532.456 kr. vedr. puljetilskud til demensvenlige plejecentre til Solbakken og Quistgården i 2017.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
På udvalgsmødet er justeret handleplan på sygeplejen og hjemmeplejen udleveret (tilføjes bilaget). Derudover er udleveret supplement til besvarelse af spørgsmål (bilag 4).
Centerchefen informerede på baggrund af spørgsmål fra udvalgsmedlem, at der i sygeplejen ses stagnation i det økonomiske forbrug. Der kan dog vise sig et øget forbrug i juli grundet sommerferien. Et evt. øget forbrug vil blive afrapporteret i næste opfølgning til september.
I hjemmeplejen er der fortsat udfordringer, der er en særlig bekymring ift. aftenvagten hvor tiden er reduceret, jf. visitationens handleplan. Hjemmeplejens vikarforbrug over sommeren vil kunne afrapporteres på næste udvalgsmøde.
Ift. sygefravær er centrets fravær fra 1.halvår 2016 faldet fra 7,43 % til 6,28 % i 1.halvår 2017. På kommende udvalgsmøde medbringes sygefraværet områdeopdelt.
I hjemmeplejen vil der på september mødet (grundet forbrug i hjemmeplejen i sommerferie) være et tydeligere billede af, hvorvidt handleplanerne giver nogen effekt. Hjemmeplejen er særligt belastet af sundhedslovsydelserne.
Det er administrationens samlede vurdering, at der bør være balance mellem opgaver og ressourcer i hjemme- og sygepleje i forhold til det oprindelige budget 2017.
Da opgaver og ressourcer skal hænge sammen, forventes det ikke, at merforbruget fra 2016 kan dækkes ved de 2-årige handleplaner (det vil sige, at det må forventes, at der vil være behov for handleplan i de efterfølgende år ud over 2018 i hjemme- og sygepleje. Alternativt at området tilføres 11,5 mio. kr. for at få et budget i balance på udvalgets samlede politikområde.
Centerchefen informerede om, at der ift. sygeplejernes tidligere klager over mindre tid i de enkelte områder er lavet aftaler om, at såfremt en sygeplejerske oplever, at der ikke er afsat tilstrækkelig tid til opgaveløsningen, så orienterer sygeplejersken planlægger/områdeleder, hvorefter tiden gives så opgaveløsningen kan leveres.
Der pågår en nærmere analyse af hjemmeplejen ift. afdækning af årsagerne til merforbrug. Udvalget vil blive informeret løbende.
Udvalget beslutter, at indsats 3 i myndighedens handleplan (aftenpleje 2) annulleres, således at normtiden i ”aftenpakke 2” ændres fra 25 min til 30 min. Udvalget beder administrationen undersøge handlinger til at dække det merforbrug, der følger som konsekvens.
Ad 1: udvalget godkender budgetopfølgningen
Ad 2: udvalget godkender budgetomplaceringen
Ad 3: udvalget godkender opfølgning på handleplanerne med beslutning om, at indsats 3 i myndighedens handleplan annulleres (aftenpleje 2)
Ad 4: udvalget godkender justerede handleplan
Ad 5: udvalget følger indstillingen
Steen Olsen og Kurt Rasmussen (A) undlader at stemme.
Steen Olsen og Kurt Rasmussen (A) tilkendegiver, at de ikke er enige i administrationens vurdering af, at der er balance mellem opgaver og ressourcer i hjemme- og sygepleje i forhold til det oprindelige budget 2017, men at der skal tilføres (ved de forestående budgetforhandlinger) 11,5 mio. kr. til området.

3. Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)

3.     Økonomi på videreførelse af 3 års besøg og rejsehold (B)

Sagsnr.: 330-2017-24510               Dok.nr.: 330-2017-403978                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift af 3 års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse og seksuel sundhed.
Baggrund
På tidligere udvalgsmøde i juni 2017 blev evalueringerne af 3 års besøg og de 2 rejsehold drøftet på Uddannelsesudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget samt Handicap- og Psykiatriudvalget. Uddannelses-, og Sundheds- og Seniorudvalget har på baggrund af evalueringerne ønsket at få fremlagt en prioritering af indsatserne, samt at få belyst de økonomiske konsekvenser ved overgangen til drift.
3 års besøg
3 års besøgene blev i sin tid vedtaget på baggrund af anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om overvægt. Forebyggelsespakkerne er baseret på evidensbaseret forskning og er lavet for at understøtte kommunerne i at målrette indsatser. 3 års besøg skal også ses i sammenhæng med Sundhedstjenestens generelle indsats mod overvægt, idet det primært er sundhedsplejerskerne, der opsporer overvægtige børn og henviser til kommunens behandlingstilbud BOBU.
Formålet med 3-års besøg er:
· At opspore overvægt hos småbørn ved 3-års alderen, herunder fokus på sunde vaner bl.a. mad og bevægelse.
· At forebygge overvægt senere i livet.
· At vurdere motorik, trivsel og sprogudvikling og derudover inddrage/vurdere emner, som familien finder relevante i forhold til deres 3-årige barn, fx opdragelse, søvn, renlighed.
Konsekvenser ved fravalg af 3 års besøg
Hvis børnene ikke opspores og hjælpes så tidligt som muligt, vil det have stor sundhedsmæssig betydning for det enkelte barn og familie, da der er store fysiske og psykiske konsekvenser forbundet med at være overvægtig som barn (og voksen). Af fysiske konsekvenser kan bl.a. nævnes forstadier til diabetes, forhøjet blodtryk, fedtlever. Foruden de fysiske konsekvenser oplever mange overvægtige børn øget mobning og drillerier, som påvirker deres trivsel negativt.
Desuden bærer børn og unge overvægten med sig ind i voksenlivet. Ca. hvert 5 barn er overvægtigt. Langt over halvdelen af de personer, der er overvægtige som børn, bliver også overvægtige som voksne. Forskningen viser, at overvægt som 3-årig er stærkt forbundet med overvægt som 5-årig, og at overvægt som 5-årig, øger risikoen for overvægt og fedme med 70-80 % i voksenalderen. Konsekvenserne ved overvægt i voksenlivet er mange, herunder bl.a. en øget risiko for følgesygdomme som fx type-2-diabetes, forhøjet blodtryk, hjerte-kar sygdomme.
Et andet formål med 3 års besøgene er, foruden opsporing af overvægt, at vurdere barnets trivsel, motorik og sproglige udvikling. Hvert femte besøgte barn, var udfordret på minimum ét af disse parametre, særligt det sproglige. Forskningen indikerer en tæt sammenhæng mellem barnets sproglige udvikling og motorik. Er et barn motorisk udfordret, har det generelt dårligere forudsætninger for at indgå i fællesskaber med andre børn og har sværere ved at knytte venskaber, fordi barnet oftest ikke kan deltage på lige fod med andre i fysiske aktiviteter. Dårlig motorik har derfor betydning for børns sociale relationer, men også deres læring, fordi det, at indgå i aktiviteter med andre, bidrager til deres læring.
Rejsehold i rygeforebyggelse
Tobaksrygning udgør den største trussel mod folkesundheden. Rygning medfører en tidligere død, større risiko for sygdom, forringet livskvalitet, foruden dertil hørende samfundsøkonomiske konsekvenser. Der er desuden en tæt sammenhæng mellem rygning og senere misbrugsproblematikker. Jo tidligere en person starter med at ryge, jo sværere har personen ved at stoppe senere i sit voksenliv. En tidlig forebyggende indsats overfor børn og unge med henblik på at hindre rygestart og hjælpe med rygestop er derfor vigtig. 
Formålet med rejseholdet er, at
· Fastholde de unge i Slagelse Kommune som ikke-rygere af tobak og hash.
· At flere stopper med at ryge, før de når at blive psykisk, fysisk og socialt afhængige.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i rygeforebyggelse
Hvis vi skal mindske antallet af storrygere i Slagelse kommune er det nødvendigt med et helhedsperspektiv på rygeforebyggelse, hvor der især er fokus på at forhindre rygestart hos børn og unge. Den største effekt af det tobaksforbyggende arbejde ses, når indsatserne er omfattende, flerstrengede og spiller sammen. De centrale elementer er fremme af rygestop, fremme af røgfri miljøer og forebyggelse af rygestart. Rejseholdet løfter med deres indsats alle 3 elementer for målgruppen unge i Slagelse.
Der er evidens for, at misbrugsproblemer ofte starter med rygning og hash, der senere kan udvikle sig til en afhængighed af hårdere stoffer og andre misbrug, f.eks. alkohol.
Rejsehold i seksuel sundhed
Fokus på den seksuelle sundhed blandt unge reducerer forekomsten og spredningen af sexsygdomme, reducerer antallet af uønskede graviditeter og som voksen, reducerer behovet for fertilitetsbehandling.
Formålet med rejseholdet er, at fremme unges handlekompetence i relation til seksualitet, sundhed, trivsel og rettigheder. Målgruppen er unge i alderen 13-25 år, herunder primært unge på ungdomsuddannelserne og specialområdet.
Rejseholdet underviser også i tidsaktuelle emner, som hævnporno og grænsesætning. Særlig grænsesætning har også vist sig relevant for de unge i andre sammenhænge end seksuel sundhed.
Konsekvenser ved fravalg af rejsehold i seksuel sundhed
Med rejseholdet i seksuel sundhed lever vi op til flere af anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke i seksuel sundhed. Rejseholdet opfylder en opgave med at styrke de unges seksuelle trivsel. Gennem undervisning fokuseres der også på seksuel grænsesætning.
Videreføres rejseholdet ikke, kan det på sigt medføre flere seksuelt overførte sygdomme og flere uønskede graviditeter. Særligt målgruppen af sårbare unge, og unge på specialområdet har vist sig at have et særligt behov for den undervisning, som rejseholdet tilbyder. Nedlægges rejseholdet betyder det, at det behov, specialområdet har for undervisning i seksuel sundhed, skal dækkes på anden vis.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Alle 3 indsatser har vist sig at have en værdifuld effekt og samtidig et stort potentiale til at forbedre folkesundheden for børn og unge på både kort og lang sigt (og derved også en effekt i voksenlivet).
Nedenstående er en oversigt over mulige scenarier for videreførelse af indsatserne i prioriteret rækkefølge. Forslag til finansiering fremgår af afsnittet økonomiske og personalemæssige konsekvenser.  
Model A 3-års besøg og rejsehold overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg, rejsehold i rygeforebyggelse & rejsehold i seksuel sundhed videreføres.
Samlet økonomi: 718.000 kr.
Model B 3-års besøg og rygeforebyggelse overgår til drift
Indsatser: 3-års besøg og rejsehold i rygeforebyggelse videreføres.
Samlet økonomi: 584.000 kr.
Model C 3-års besøg overgår til drift
Indsats: 3-års besøg videreføres.
Samlet økonomi: 450.000 kr.
Model D
Ingen af indsatserne videreføres.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle initiativer viser sundhedsmæssig effekt – dog først synligt på længere sigt – og at initiativerne taler ind i de udfordringer, kommunen står overfor. Dette gælder såvel overvægtsproblematikker, mistrivsel, arbejdsmarkedstilknytning og misbrugsproblematikker. Administrationen anbefaler derfor model A.
Det er administrationens vurdering, at 3 års besøg som minimum bør fortsætte i drift på baggrund af de positive erfaringer fra evalueringen og det langsigtede forebyggelsesperspektiv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
3 års besøg - finansieringsbehov 450.000 kr. årligt svarende til 1 årsværk
Sundhedstjenesten afholder en egenfinansiering på 175.000 kr. da 3 års besøg anses for at være en del af kerneopgaven. Udvalgene skal derfor finansiere de resterende 275.000 kr. op til finansieringsbehovet på 450.000 kr. årligt.
Handicap- og Psykiatri Udvalget
68.750 kr.
Sundheds- og Seniorudvalget
68.750 kr.
Uddannelsesudvalget
(Finansiering delt mellem Center for Dagtilbud og Center for Skole, hvert center finansierer med 68.750 kr.)
137.500 kr.
SUM
275.000 kr.
Rejsehold i rygeforebyggelse – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Rejsehold i seksuel sundhed – finansieringsbehov 134.000 kr. årligt
Sundheds- og Seniorudvalget
33.500 kr.
Handicap- og Psykiatriudvalget
33.500 kr.
Uddannelsesudvalget (delt mellem Center for dagtilbud og center for skole)
67.000 kr.
SUM
134.000
Konsekvenser for andre udvalg
Indsatserne har en direkte relation til Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og med indsatserne kan en del af målene i politikkerne indfries. Derudover taler indsatserne ind som en af flere handlinger på Byrådets tidligere definerede 6 udfordringer.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalgene beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift.
2.    at Såfremt udvalgene ikke beslutter at videreføre alle tre initiativer, at udvalgene så beslutter at videreføre 3-års besøgene.
3.    at  Udvalget tager beslutning om finansiering af initiativerne ved overgang til drift.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
At 1 og 3 godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  Bodil Knudsen (A), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første og andet "at" godkendt.
I forhold til tredje "at" godkendte udvalget finansieringen for så vidt angår udvalgets område.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget beslutter, at 3-års besøg og rejseholdene overgår til drift. Midlerne tages fra folkesundhedsområdet. Udvalget ønsker et indtryk af, hvilke konsekvenser det har for folkesundhedsområdet tilsendt pr. mail.

4. Midler rettet mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre-resterende midler (B)

4.     Midler rettet mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre-resterende midler (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2017-419205                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvordan de resterende midler fra puljen rettet mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre skal bruges.
Baggrund
D. 10.5.2017 blev udvalget orienteret om den seneste udmøntning af midler fra puljen rettet mod forebyggelse af ensomhed blandt ældre i lokalområderne i kommunen. Udvalget besluttede da, at man efter sommerferien ville tage stilling til, hvordan de resterende midler skal bruges.
Midlerne i puljen stammer fra Værdighedsmidlerne 2017, og bestod oprindeligt af 200.000 kr. Midlerne er forsøgt udmøntet over to ansøgningsrunder, hvor lokal- og landsbyråd har kunnet søge om midler. Der er endnu 50.483 kr. tilbage i puljen. Idet midlerne er en del af Værdighedsmidlerne 2017, skal de udmøntes/bruges i indeværende år.
Retligt grundlag
Værdighedsmidlerne under Finansloven 2017.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter de nedenfor beskrevne muligheder, og beslutter udmøntning/fordeling herimellem, og fordeling af de eventuelt tilbageværende midler.
Administrationen peger på følgende muligheder for brug af de resterende midler:
1. Endnu en ansøgningsrunde
Der kan køres endnu en ansøgningsrunde på samme vis som de allerede to gennemførte. Alternativt kan der køres en ”åben” runde, hvor lokal- og landsbyråd løbende kan søge, og midlerne således løbende udmøntes. Som ved sidste udmøntningsrunde, vil det være mest hensigtsmæssigt, hvis administrationen har beslutningskompetencen ift. godkendelse/afslag af ansøgninger – inden for de af udvalget besluttede kriterier.
2. Elevator i Korsør Kulturhus
Nogle af midlerne kan bruges til at dække udvalgets andel på 30.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, jf. udvalgets beslutning d. 7.6.2017.
3. Indkøb af blodgasapparat
Nogle af midlerne kan bruges til at finansiere indkøb af et blodgasapparat til brug af akutteamet. Med et blodgasapparat kan akutteamet tage relevante blodprøver hos borgere med væskemangel eller KOL i forværring. Blodværdierne understøtter samarbejdet med praktiserende læger, så lægen på et oplyst grundlag kan vurdere om, der kan iværksættes behandling i hjemmet eller borgeren skal indlægges. Blodgasapparatet er også anvendelig i forhold til komplekse udskrivelser, hvor apparatet kan understøtte behandling iværksat på sygehuset. Apparatet koster 46.000 kr. i indkøb og 3.400-4.600 kr. i drift pr. måned.
4. Koncerter på plejehjem
Kommunen har fået en henvendelse fra ”Univers på vers”, der arrangerer ”generationskoncerter på plejehjem”. Koncerter hvor de ældre får muligheden for at invitere oldebørn, børnebørn og børn til koncert. Også børn fra den lokale skole eller andre børnefamilier og naboer kan deltage. Pris pr. koncert er 15.000 kr., og flere plejecentre kan evt. gå sammen om at afholde koncert.
Ovenstående muligheder kan kombineres og fordeles ud mellem flere af mulighederne.
Vurdering
Administrationen gør opmærksom på, at der er kørt to ansøgningsrunder i 2017. På samme vis i 2016, hvor der også kørte to runder, og hvor der ved årets udgang var midler tilbage (ca. 33.500 kr.) i daværende pulje. Dengang besluttede udvalget at fordele de resterende midler ud til de tre mindste plejecentre. Ligeledes skal det bemærkes, at det vil tage noget tid at køre endnu en ansøgningsrunde, at der ingen garanti er for, at alle de 50.483 kr. vil blive ansøgt/udmøntet (også selvom der køres en ”åben” runde), og at midlerne skal bruges inden årets udgang.
Denne mulighed ligger i sagens natur indenfor rammerne af Værdighedspolitikken og vil være en fortsat udmøntning af midlerne indenfor området Ensomme ældre.
Bidrag til etablering af elevator i Korsør Kulturhus vil efterlade et tilbageværende beløb på 20.483 kr. Denne mulighed ligger ikke umiddelbart indenfor de i Værdighedspolitikken beskrevne indsatser. Dog kan der argumenteres for, at forbedret adgang til kulturhuset potentielt kan være med til at forebygge ensomhed blandt ældre, idet muligheden for at deltage i forskellige arrangementer forbedres.
Anskaffelsen af blodgasapparat vil efterlade et beløb på godt 4.000 kr., hvilket vil kunne dække den første måneds drift af apparatet. Denne mulighed ligger indenfor rammerne af Værdighedspolitikkens indsatsområde Sammen om det nære sundhedsvæsen, men ikke indenfor indsatsområdet Ensomme ældre.
Afholdelse af koncerter på plejehjem koster 15.000 kr. pr. koncert. Det giver mulighed for at afholde tre koncerter, hvorfor der vil være 5.483 kr. tilbage. Denne mulighed ligger indenfor rammerne af Værdighedspolitikkens indsatsområde Livskvalitet og selvbestemmelse på plejecentrene, og delvist indenfor indsatsområdet Ensomme ældre.
Såfremt udvalget beslutter at ville bruge pengene på noget andet end indsatsområdet ”Ensomme ældre”, er det betinget af ministeriets godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, hvordan de resterende midler skal bruges.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget beslutter, at administrationen indkøber et blodgasapparat som beskrevet i sagsfremstillingen, efter godkendelse hos ministeriet.

5. Velfærdsteknologisk Strategi (B)

5.     Velfærdsteknologisk Strategi (B)

Sagsnr.: 330-2017-8323                 Dok.nr.: 330-2017-494451                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Principgodkendelse af Strategi for Velfærdsteknologi.
Baggrund
I 2016 blev vedtaget den nye Værdighedspolitik for ældreplejen. Loven beskriver, at formålet med Værdighedspolitikken er, at denne skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for kommunens prioriteringer i ældreplejen. Det betyder, at Værdighedspolitikken vil udgøre den overordnede værdimæssige ramme for Center for Sundhed og Ældres arbejde inden for de områder, der er omfattet af Lov om Social Service.
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede i 2016, at de øvrige politisk vedtagne retningstilkendegivelser og mål benævnes ”Strategier” med reference til Værdighedspolitikkens rammesætning. Strategierne vil derefter udgøre ”oversættelsen” eller operationaliseringen af Værdighedspolitikken på de enkelte opgaveområder.
På temamøde i efteråret 2016 indledtes de første drøftelser omkring indhold i kommende strategier. Hvorefter Sundheds- og Seniorudvalget har godkendt 2 strategier; Strategi for Leve-Bomiljø samt Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje.
Strategier genbehandles hvert 4. år, i første år af den kommunale valgperiode.
På udvalgets temamøde i juni 2017 blev drøftet indhold til kommende Strategi for Velfærdsteknologi. Administrationen har med det udgangspunkt udarbejdet udkast til Strategi for Velfærdsteknologi samt tilføjet forslag til effektmålinger i form af parametre og måletidspunkter. I bilag 1 ses udkast til Strategi for Velfærdsteknologi.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Effektmålinger foretages hvert 2. år som integreret del af borgertilfredshedsundersøgelsen (i lige år). Første gang i foråret 2018. Resultater forelægges Sundheds- og Seniorudvalget efter sommerferien 2018. Effektmålepunkter revurderes hvert 4. år samtidig med genbehandling af strategien.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast til Strategi for Velfærdsteknologi er i overensstemmelse med den overordnede værdiramme i form af Værdighedspolitikken. De i strategien forventede effekter samt konkrete initiativer vil, med de foreslåede måleparametre, løbende fremover kunne følges og dermed evalueres.
Ny strategi for Velfærdsteknologi i Slagelse Kommune erstatter hidtidige Velfærdsteknologiske strategi.
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Velfærdsteknologi på ældreområdet i Slagelse Kommune og sender det til høring i Ældreråd samt Sektor-Med for Sundhed og Ældre. Når høringssvar modtages, får udvalget høringssvar til behandling samt sagen til endelig godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, idet igangsætning af beskrevne indsatser mm. forventes at ske inden for nuværende drifts- og anlægsramme til Velfærdsteknologi.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender udkast til Strategi for Velfærdsteknologi
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget sender udkast Strategi for Velfærdsteknologi til høring i Ældrerådet og Sektor-Med for Sundhed og Ældre
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget principgodkender udkastet og sender udkastet videre til høring i Ældrerådet og Sektor-Med for Sundhed og Ældre.

6. Udpegning af bestyrelse i Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (B)

6.     Udpegning af bestyrelse i Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (B)

Sagsnr.: 330-2017-43703               Dok.nr.: 330-2017-409742                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Der skal udpeges 3 bestyrelsesmedlemmer samt en suppleant til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger.
Baggrund
Den 27. januar 2014 godkendte Byrådet nye vedtægter for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger, tidligere kendt som EGV boligerne i Hashøj kommune. I forbindelse med denne vedtægtsændring blev det besluttet at ændre antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 5 til 3 medlemmer. Ved en fejl blev der ikke udpeget medlemmer til bestyrelsen, hvilket rettes op i nærværende sag.
Sundheds- og Seniorudvalget skal derfor udpege 3 medlemmer til bestyrelsen for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger, samt en suppleant.
Retligt grundlag
Vedtægterne for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (tidligere EGV boligerne i Hashøj Kommune) 2013
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger. Bestyrelsesmedlemmerne og suppleanten udpeges på mødet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget udpeger 3 navngivne bestyrelsesmedlemmer og 1 navngiven suppleant til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Sagen udsættes til kommende udvalgsmøde.

7. Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

7.     Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-412125                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
- Konkret borgersag
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på indsatser - Sundhedsområdet
Indsats bag sundhedspolitikken i Tårnborg – Organisering og lederskab
3. c):
Status på indsatser - Velfærdsteknologi
Projekt medicinadministration
Ansøgning om puljemidler til aktiviteter, der kan understøtte et demensvenligt samfund
3. d):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter
3. e):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 2. kvartal - 01.04. – 30.06.17
3. f):
Sygeplejeklinikker
3. g):
Forsikring af frivillige.
3. h):
Genoptræning for hjerteborgere.
3. i):
Bemærkninger fra Ældrerådet og fra Handicaprådet til sag vedrørende orientering om  ”Borgerundersøgelse – kvaliteten i hjemmeplejen 2016”.
3. j):
Ansøgning om puljemidler til kompetenceløft.
3. k):
Klageopgørelse for 2. kvartal 2017 – Ankestyrelsen.
3. l):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.7.2017.
3. m):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 9. august 2017.
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Børn og Familie, jfr. bilag 1:
4. a):
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Ad 1.
Formanden orienterede om afholdt møde med DSR og Tillidsrepræsentanter for Dansk Sygepleje Råd umiddelbart efter seneste Byrådsmøde. Der er aftalt opfølgende møde 5. september.
Derudover har der været afholdt møde med Attendo ang. interessen for at etablere friplejehjem i Slagelse Kommune. Der er aftalt opfølgende møde d. 29.august for nærmere at afdække muligheder for, at etablere aflastningspladser indenfor deres friplejehjem-koncept.
Det aftales, at materialet fra afholdt møde med Attendo fremsendes til alle udvalgets medlemmer.
Formanden har modtaget flere borgerhenvendelser gennem sommerferien, som formanden gerne vil anerkende forvaltningen for at følge hurtigt og konsekvent op på henvendelserne.
Ad 2.
Der har været korrespondance ang. tilbageflytning til Skælskør Plejecenter. Det er tydeliggjort, at alle de fraflyttede borgere er berettiget til at flytte tilbage til Skælskør Plejecenter, samt øvrige borgere der ønsker det.
Det vil dog kunne opleves, at Skælskør Plejecenter på Blomstergården også kan modtage borgere der er omfattet af garantiventelisten.
På kommende udvalgsmøde fremlægges planerne for tilbageflytning til Skælskør Plejecenter (herunder det aktuelle antal borgere på garantiventeliste).
Der er opmærksomhed på tydelige udmeldinger til både borger, pårørende og ansatte for at skabe tryghed omkring tilbageflytningen.
Udvalget ønsker et indtryk af Fælles Medicinkort på kommende møde, herunder hvad status er og fremtidigt ønske/ambition.
Ad 3.
Centerchefen orienterer om en konkret borgersag.
Centerchefen orienterede om, at der på hjælpemiddelsområdet er gennemført dybdegående analyser. Pt. kører hjælpemiddelsområdet ud i et 2-timers intervalkørsel, administrationen ser et økonomisk potentiale i, at intervallet for kørsel af hjælpemidler til borgerne udvides til eksempelvis fra 8-10 til 8-14 osv. Der gives tilsagn fra udvalget om at arbejde videre med en model.
Centerchefen orienterede om ’pilotforløbene’ i Skælskørområdet og i Slagelse-Kalundborgvej. I de to områder er det samlet set vurderingen, at pilotforløbene med et tættere samarbejde er ”sund fornuft”. På den baggrund arbejdes der nu med at udbrede tilgangen til de øvrige områder.
Centerchefen udleverede overblik over status på venteliste til plejeboliger.
Ad 4
Direktøren orienterede om gentagelse af henvendelse ang. håndtering omkring Ældrerådet ang. moms, telefonudgifter mm.
Udvalget har løbende været orienteret om henvendelserne fra Peter Lotinga.
Det har været kommunaldirektørens vurdering, at der er handlet korrekt undervejs og vurderede, at der ikke er nyt i sagen, hvorfor den ikke blev behandlet yderligere.
Administrationen vil foreslå, at Ældrerådet fra kommende budgetperiode tildeles en puljetildeling. Udvalget vil få forelagt en sag vedr. dette.
På baggrund af seneste mail forventes det, at der tilgår svar til Peter Lotinga fra administrationen.
Udvalget tager orientering til efterretning.
Udvalget bemærker til 3.g (forsikring af frivillige), at frivillige ikke kan erstatte ordinære stillinger.