Kompetence
Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Beslutningstema
Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om bevægelsesrammen, som fremadrettet skal sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.
Indstilling
Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering
2. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering
3. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Baggrunden for bevægelsesrammen for dagtilbuds- og skoleområdet
I perioden fra 2020 og frem til nu har ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ været en politisk prioriteret indsats med kobling til Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken.
Det overordnede formål med indsatsen er at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte ledelse og medarbejdere i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.
I februar/marts 2022 blev udvalgene orienteret om historikken samt det nuværende arbejde med de igangsatte bevægelsesindsatser; pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet, pulje til bevægelse på skoleområdet, pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab, kompetenceudviklingsindsats for henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet, frikvartersindsats, bevægelsesindsats i udskolingen, bevægelsesindsats på klubområdet, tidlig forebyggende indsats med fokus på leg, motorik og bevægelse, strategiforløb med Dansk Skoleidræt og kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale (SU: sag 14, den 28. februar 2022, BU: sag 9, den 2. marts 2022, KFTU: sag 19, den 3. marts 2022).
Nærværende sag har fokus på kommunens nye bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet, som er resultatet af strategiforløbet med Dansk Skoleidræt.
Hvordan er bevægelsesrammen blevet til?
Formålet med strategiforløbet med Dansk Skoleidræt har været at skabe en strategisk forståelses- og arbejdsramme, som på den lange bane kan bidrage til at skabe retning for arbejdet med bevægelse, en større grad af kontinuitet i arbejdet og et vedvarende fokus på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.
I forbindelse med forløbet er aktører fra alle niveauer fra det politiske til eleverne i kommunen blevet involveret. Der er blevet foretaget en spørgeskemaundersøgelse om bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet i januar 2022 og afholdt tre seminardage i foråret 2022. I alt har 277 aktører svaret på spørgeskemaet, mens der på seminardagene deltog 70-110 aktører pr. gang.
Gennem forløbet har der været fokus på at skabe en fælles forståelse af bevægelse og synliggøre formålet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet. Derudover er ønsker til kommunale strukturer som fx kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling, faciliteter og rammer samt evaluering og opfølgning blevet drøftet og konkretiseret. Til sidst er der kommet konkrete forslag til prioritering af løsninger og tiltag, som kan understøtte og fremme arbejdet med bevægelse.
På baggrund af de mange input fra strategiforløbet har administrationen udarbejdet en forståelses- og arbejdsramme kaldet en bevægelsesramme.
Bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet
Bevægelsesrammen skal fremadrettet sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet, så alle børn og unge kan opleve bevægelse som en meningsfuld og naturlig del af hverdagen i dagtilbud og skoler – både nu og i fremtiden.
Bevægelsesrammen kan bruges som et redskab i den lokale tilrettelæggelse og gennemførsel af arbejdet med bevægelse.
Da bevægelse er en fælles og tværgående opgave, er bevægelsesrammen et forpligtende arbejdsredskab, der henvender sig til alle aktører på dagtilbuds-, skole-, sundheds-, idræts- og fritidsområdet. Her er der tale om børn og unge, forældre, medarbejdere og ledelse på dagtilbuds- og skoleområdet, fagpersonale, ledelse og medarbejdere på forvaltningsniveau samt det politiske niveau.
Bevægelsesrammen har fem fokusområder, som er udledt af de mange input fra strategiforløbet:
- Naturlig og meningsfuld bevægelse i hverdagen
- Kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling
- Tværfagligt samarbejde
- Rammer og faciliteter
- Evaluering og forankring.
For hvert fokusområde er der givet nogle opmærksomheder i forhold til, hvad kommunen skal prioritere på dagtilbuds- og skoleområdet for at styrke det pågældende område. Derudover er der givet inspiration til, hvordan de forskellige aktører på dagtilbuds- og skoleområdet kan handle her og nu. Der henvises løbende til skabeloner, hjemmesider mv., som kan hjælpe dagtilbud og skoler til at arbejde struktureret med bevægelse på den måde, som giver mening i den lokale kontekst.
Bevægelsesrammen ses i den fulde version i bilag 1 og i en ’one pager’ version på bilag 2.
Ud over bevægelsesrammen er det hensigten at udarbejde plakater og lignende værktøjer, som kan bidrage til at skabe opmærksomhed på arbejdet med bevægelse lokalt. Materialet laves så enkelt og lettilgængeligt, at personalet nemt kan anvende det i det daglige arbejde. Aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet involveres i dette arbejde ligesom de også løbende har bidraget til at kvalificere bevægelsesrammens form og indhold.
Retligt grundlag
Ifølge Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 fastlægger kommunalbestyrelsen mål og rammer for skolernes virksomhed. Ifølge §15 skal undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
Ifølge Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 skal dagtilbuddene arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Her skal det fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en strategisk og tværgående indsats som ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ kan bidrage til at understøtte dagtilbuds- og skoleområdet i arbejdet med at øge børn og unges trivsel, sundhed, motivation, udvikling og læring.
Bevægelsesrammen understreger vigtigheden af, at alle børn og unge møder bevægelse som en naturlig og meningsfuld del af deres hverdag i dagtilbud og skoler. Bevægelsesrammen kan bidrage til at sikre den retning, kvalitet og kontinuitet, der er behov for på tværs af niveauer i kommunen, hvis de ønskede forbedringer relateret til trivsel, sundhed, motivation og læring skal opnås.
Det er centralt, at arbejdet med bevægelse ikke skal ses som en ekstraopgave, men som et element, der skal integreres i dagligdagen. Til trods for dette er det vigtigt at bemærke, at der ligger en indsats i både implementering af bevægelse og fastholdelse af arbejdet med samme, som over tid kræver opmærksomhed, der kan gå fra andre områder.
Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Arbejdet ud fra bevægelsesrammen kobler sig til kommunens Børne- og Ungepolitiks fokus på motiverende læringsmiljøer, Sundhedspolitikkens fokus på bevægelse i hverdagen og Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer. Derudover koordineres dette løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.
Sagens videre forløb
Bevægelsesrammen genbesøges og revideres efter behov og i den forbindelse vil de pågældende udvalg bliver orienteret. Yderligere vil udvalgene følge arbejdet med ’BiDS – bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ gennem de årlige orienteringssager, som forventeligt falder primo 2023 og primo 2024.