Sundhedsudvalget – Referat – 5. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.


2. Evaluering af den lokale forebyggelsespulje 2020 og 2021 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om evalueringen af forebyggelsespuljen 2020 og 2021.  

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

I både 2020 og 2021 uddelte det tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalg en lokal forebyggelsespulje på 200.000 kr. til forebyggende og trivselsfremmende indsatser og aktiviteter. Med denne sag orienteres Sundhedsudvalget om evalueringen af puljemidlerne, der blev udmøntet i 2020 og 2021. 

Evaluering 2020

I tabellen nedenfor ses en kort gennemgang af tilbagemeldingerne fra modtagerne af midlerne i 2020.

Modtager

Er alle midler brugt?

Effekt

Netværkshusene, CPUS

 

28.440 kr.

Nej, der tilbagebetales et beløb på 12.381 kr. af ubrugte midler til indsatsen.

Der er afholdt et fællesskabs- arrangement med udgangspunkt i volleyball. Det har været et vellykket arrangement, der har styrket fællesskabet på tværs af borgergrupper i CPUS for de 12 deltagere, der deltog.

Volleyklubben Vestsjælland

 

28.528 kr.

 

Nej, der tilbagebetales et beløb på 717 kr. af ubrugte midler til indsatsen.

Der er afviklet fem arrangementer af beachvolley med fokus på fællesskaber via fysisk aktivitet med positive tilbagemeldinger.

CSU-Slagelse

 

10.000 kr.

Ja.

Der er indkøbt diverse udstyr, der skal fremme bevægelse og trivsel på arbejdspladsen for i alt 82 medarbejdere. Ikke fuldt udbytte endnu grundet corona, men der opleves små succeshistorier og gode erfaringer deles. Forventer at booste indsatsen igen efter sommerferien 2022.

Jobcentret, Afdeling for opkvalificering

 

50.000 kr.

 Ja.

Et øget fokus på at udvikle og opkvalificere tilbud til kontanthjælpsmodtagere, fx sundhedsrettede indsatser, med stor effekt på borgerens motivation.

MinaGroup

 

18.320 kr.

Nej, der tilbagebetales et beløb på 2.420 kr. af ubrugte midler til indsatsen.

Fire afholdte temaaftenener for 15-20 svært udsatte unge med målet om at give de unge en bedre forudsætning for mental sundhed og livsmestring. Positive tilbagemeldinger fra deltagerne.

Autisme Center Vestsjælland

 

20.000 kr.

Ja.

For 25 unge mennesker med autisme spektrum forstyrrelser på et bosted er der etableret en fælles køkkenhave, der har givet stor glæde og viden i dagligdagen.

Eggeslevmagle SG&IF

 

30.000 kr.

Ja.

Etablering af Air Soft Challenge for børn og unge i alderen 10-25 år, hvor tilbagemeldingerne har været øget selvkontrol, selvtillid og hjælpsomhed over for andre.

 

UU-Slagelse

 

14.712 kr.

 

Ja.

To arrangementer for i alt 22 medarbejdere, der har styrket motivationen ovenpå coronanedlukninger og i forbindelse med overgangen til Ungeenheden.

 

Evaluering 2021

I tabellen nedenfor ses en kort gennemgang af tilbagemeldingerne fra modtagerne af midlerne i 2021.

Modtager

Er alle midler brugt?

Effekt

Rosenkilde Vuggestue og Børnehave

49.750 kr.

 

Nej, der mangler fortsat en byggetilladelse til projektet, hvorfor midlerne ikke er brugt endnu. Forventer dog at gå i gang med projektet bålhus i efteråret 2022.

 

Da bålhuset ikke er opført, ses der endnu ingen effekt. Dog forventes det at skabe sociale relationer med fokus på sund mad og smagsoplevelser ovenpå en svær periode med coronanedlukninger.

Skælskør Skole

20.000 kr.

 

Nej, der er ubrugte midler for i alt 4.780 kr., som forventes at blive brugt i 2. halvår af 2022 til udvidelse af udeskole-undervisningen.

 

En udeskole-dag for alle i 0-3. klasse, hvor der opleves en større motivation til læring, højere kreativitet samt evne til at indgå i sociale fællesskaber.

UU-Slagelse og Ungehuset

15.000 kr.

 

Nej, ingen af midlerne på i alt 15.000 kr. er blevet brugt grundet corona og sygdom. Forventes brugt på indsatsen i efteråret 2022.

Da midlerne ikke er brugt, ses der endnu ingen effekt. Dog forventes en positiv effekt for en hårdt belastet medarbejdergruppe.

 

Bisserup Byting

4.475 kr.

 

Nej, der tilbagebetales et beløb på 1.061,40 kr. af ubrugte midler.

Et velkomst arrangement for 27 nytilflyttede til lokalområdet med deltagelse fra i alt 19 repræsentanter fra foreninger med positive tilbagemeldinger og efterfølgende tilknytning til fx lokalråd og foreningsliv.

 

Skørpinge Landsbylaug

17.000 kr.

Ja.

Der er afholdt 12 x yoga i forsamlingshuset med forskelligt fokus. Der har været 15-20 deltagere pr. hold.

Temaer ramte forskellige målgrupper, og alle pladser blev udsolgt, det var en stor succes.

 

Agersø Idrætsforening

19.500 kr.

 

Ja.

Der er afholdt fem yogaevents med mellem 16 og 33 deltagere pr. gang i aldersgruppen 9-84 år. Positive tilbagemeldinger har ført til, at idrætsforeningen selv har etableret et lignende tilbud.

 

Marievangsskolen

10.000 kr.

 

Ja.

En tilføjelse til skolens 6. klasser (ca. 75 elever i alt) i undervisningen om livsduelighed, der for den enkelte elev giver mulighed for at undgå mobning og bedre trivsel i klassen.

 

Focus Enhed for Forandring og Udvikling – Vores Hus

9.000 kr.

 

Ja.

Leje af gymnastiksal, køb af udstyr og besøg i fitnesscentre for ca. 20 unge i alderen 16-22 år har med idrætten som fokus skabt tryghed ved det socialfaglige tilbud i Æblehaven.

 

Forebyggelse i samarbejde med Sørby E-sport

28.950 kr.

 

Nej, grundet økonomiske uoverensstemmelser med Sørby E-sport ift. betaling af undervisning er indsatsen aldrig gennemført. Forebyggelse er dog ved at etablere et samarbejde med Aktivitetscentrene samt Frivilligcentret for udbud af IT-fællesskaber for ældre.

 

Da midlerne ikke er brugt, ses der endnu ingen effekt. Dog forventes en positiv effekt via IT-fællesskaber for ældre, der kan drives videre efterfølgende.

 

Autisme Center Vestsjælland

15.000 kr.

 

Ja.

Etablering af en spiselig skovhave for 25 unge mennesker med autisme spektrum forstyrrelser, der har medvirket, at flere af de unge kommer udenfor samt at samarbejdet med pårørende er blevet styrket, og arbejdsmiljøet på tværs af teams er højnet.

 

Stignæs/Magleby Lokalråd

11.302 kr.

 

Ja.

Et socialt spise-arrangement med fokus på det vilde for 25 personer i lokalbefolkningen på Stigsnæs og Magleby, der opnåede større viden om bæredygtighed og mad fra naturen samtidig med, at de lærte hinanden bedre at kende.

 

 

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2019-2022.

Sundhedspolitikken 2015-2025.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de indsatser og aktiviteter, der er udmøntet med midler fra forebyggelsespuljen 2020 og 2021 har haft positiv effekt for de involverede ift. de beskrevne rammer og ønsker i ansøgningerne.

Samtidig ses det, at det har været en svær tid at igangsætte indsatser og aktiviteter pga. corona-nedlukninger og -restriktioner, men at modtagerne har forsøgt på bedste vis at skabe rammerne for forebyggende og trivselsfremmende aktiviteter for deres målgruppe.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Fordeling af midler fra den lokale forebyggelsespulje i 2022 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Ali Yavuz (A) stemte imod, idet A er imod genåbning af budget 2022 og ønsker at fordele midlerne i puljen. 

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte, om og i givet fald hvordan de 200.000 kr. fra den lokale forebyggelsespulje i 2022 skal fordeles blandt ansøgerne. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender handlemulighed A og dermed undlader at fordele midlerne i den lokale forebyggelsespulje i 2022.

Sagens indhold

Det tidligere Forebyggelses- og Seniorudvalg har i 2020 - 2022 afsat 200.000 kr. til en lokal ansøgningspulje til forebyggende og trivselsfremmende aktiviteter og indsatser. Med forebyggende og trivselsfremmende tiltag forstås aktiviteter eller indsatser, som søger at fremme den enkeltes sundhed og trivsel, men også folkesundheden generelt samt forhindre udviklingen af sygdomme, psykosociale problemer eller ulykker.

Kriterier for at kunne søge den lokale forebyggelsespulje i 2022

Følgende kriterier er tidligere godkendt af Forebyggelses- og Seniorudvalget og gælder således også for ansøgere i 2022:

  • Indsatsen/aktiviteten skal falde indenfor temaerne til forbedring af Sundhedsprofilen; overvægt, bevægelse, mental sundhed, tobak og rusmidler samt kroniske sygdomme
  • Det er en fordel, hvis indsatsen/aktiviteten har et nytænkende perspektiv, som kan fremme sundheden for enten borgere eller medarbejdere
  • Det er ligeledes en fordel, hvis der i indsatsen/aktiviteten er tænkt på tværfagligt samarbejde, herunder samarbejde med forskellige aktører, fagpersoner eller organisationer.

Puljen kan søges af foreninger, organisationer, private virksomheder, afdelinger i Slagelse Kommune eller lignende til indsatser/aktiviteter på mellem 5.000 kr. og 50.000 kr. Det søgte tilskud kan bruges til fx frikøb af medarbejdere, konsulentbistand, materialer og udstyr i nødvendigt og begrænset omfang. Der kan ikke søges tilskud til udgifter, som har karakter af almindelig drift, fx husleje eller andre faste driftsudgifter. Medfinansiering har ikke været en forudsætning for at kunne søge puljen.

Indkomne ansøgninger

Ansøgningsfristen var den 10. august 2022, og der er modtaget 7 ansøgninger for i alt 188.890 kr. Blandt ansøgerne er idrætsforeninger samt afdelinger og virksomheder i Slagelse Kommune.

Aktiviteterne og indsatserne, der er søgt til, henvender sig til en bred målgruppe. Der er bl.a. søgt midler til indsatser for både borgere og medarbejdere, børn, unge, ældre og udsatte. Hovedparten af ansøgningerne falder indenfor temaerne bevægelse og mental sundhed i Sundhedsprofilindsatsen.

De indkomne ansøgninger fremgår af bilag 1.

Forslag til fordeling af midler

Administrationen har vurderet ansøgningerne efter kriterierne. Hvis Sundhedsudvalget beslutter at fordele midlerne, foreslår administrationen, at midlerne i den lokale forebyggelsespulje i 2022  fordeles som følgende:

 

#

Ansøger

Forslag til tildelte midler

Begrundelse for prioritering

1

Afdeling for skole

50.000 kr.

Fokus på trivsel

2

Hjælpemiddelområdet

18.500 kr.

Fokus på trivsel

3

Marievangsskolens erhvervslinje

17.550 kr.

Fokus på bevægelse og mental sundhed

4

Børneinstitutionen Birkelunden

9.320 kr.

Fokus på trivsel

5

Agersø Idrætsforening

8.520 kr.

Fokus på bevægelse for ældre borgere

6

CPUS - Ungeplatformen

35.000 kr.

Fokus på mental sundhed og bevægelse for udsatte borgere

7

Slagelse Kommunes Personaleforening

50.000 kr.

Fokus på bevægelse og trivsel

 

Total

188.890 kr.

 

 

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2019-2022.

Sundhedspolitikken 2015-2025.

Handlemuligheder

A: Sundhedsudvalget kan undlade at udmønte midlerne i puljen.

B: Sundhedsudvalget kan godkende administrationens forslag til fordeling af midler i puljen.

C: Sundhedsudvalget kan beslutte en anden fordeling af midler i puljen. 

Hvis udvalget vælger handlemulighed A, vil midlerne indgå i det forventede mindre forbrug indenfor Folkesundheds budgetramme i 2022.

Vurdering

Administrationen vurderer, at midlerne kan undlade at blive udmøntet i 2022 set i lyset af kommunes økonomiske situation.

Hvis Sundhedsudvalget vælger at fordele midlerne vurderer administrationen, at ansøgningerne i videst muligt omfang opfylder kriterierne.

Administrationen vurderer, at midlerne med den foreslåede fordeling bliver bundet op på konkrete aktiviteter, og at udgifterne til materialer og udstyr kun tildeles i nødvendigt omfang. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den lokale forebyggelsespulje på 200.000 kr. blev oprindelig afsat af Forebyggelses- og Seniorudvalget fra en del af midlerne i den generelle forebyggelsespulje vedtaget i Budgetaftale 2019. I forbindelse med genåbning af Budget 2022 og ny budgetaftale 2022 indgik midlerne i besparelserne i 2022 og skal i stedet afholdes i Folkesundheds budgetramme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Proces for ny sundhedspolitik 2022 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget indstiller handlemulighed A til Byrådets godkendelse, og at der dermed igangsættes en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik.

At 2: Udvalget indstiller til Byrådet, at beslutning om hvilken proces, der skal igangsættes afventer drøftelser i Byrådet. Udvalget bemærker, at udvalget ønsker en bred involvering, som kan imødeses ved valg af handlemulighed C eller D.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget, beslutte, om der skal igangsættes en proces for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik og i givet fald, hvilken proces der skal igangsættes. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

 1.     at Byrådet godkender, at der igangsættes en proces for udarbejdelse af en ny  sundhedspolitik.

2.     at Byrådet beslutter, hvilken proces der skal  igangsættes for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik.

Sagens indhold

Den gældende sundhedspolitik løber fra 2015-2025 begge år inklusiv. Den nuværende sundhedspolitik 2015-2025 er godkendt i Byrådet i 2015 (bilag 1). Byrådet besluttede at nedsætte et § 17, stk. 4-udvalg. Udvalgets formål var at fungere som et rådgivende og forberedende udvalg forud for den politiske behandling af politikken.

§ 17, stk. 4-udvalget bestod af tre politikere, daværende uddannelsesdirektør for Selandia, en repræsentant fra lokalrådene, en repræsentant fra den boligsociale helhedsplan og en repræsentant fra de praktiserende læger, samt direktør, centerchef, teamleder og konsulent fra Folkesundhed, Center for Sundhed og Ældre.

Sundhedspolitikken er med til at sætte retning og rammer for, hvordan Slagelse Kommune skal arbejde med at fremme borgernes sundhed i de kommende år. Forbedring af borgernes sundhed er ikke afgrænset til Sundhedsområdet, men går på tværs af alle fagområder fx kultur og fritid, børn og unge, handicap og psykiatri.

Sundhedspolitikken er med til at skabe en fælles forståelse af sundhed, prioriteringer og fokusområder. Væsentligt for sundhedspolitikkens fremadrettede virke er involvering af de parter, der skal være med til at fremme sundheden.

Politikken skal angive retningen for de kommende års forebyggelse og sundhedsfremmende arbejde i Slagelse Kommune. For at sikre, at politikken lever i praksis og omsættes til konkrete initiativer, kan politikken suppleres med en eller flere handleplaner.

Processen for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik kan tilrettelægges med forskellige grader af involvering af henholdsvis det politiske niveau, medarbejdere, interesseorganisationer, råd og borgere. 

Hvornår og hvordan relevante aktører involveres kan have betydning for implementeringen og ejerskabet af sundhedspolitikken. Erfaring fra Folkesundhed og implementeringslitteratur peger generelt på, at tidlig involvering sikrer øget forståelse for sundhedspolitikken, skaber ejerskab, og øget engagement. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik
  2. Ikke igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik 

Hvis Byrådet beslutter at igangsætte en proces til udarbejdelse af ny sundhedspolitik, har Byrådet følgende handlemuligheder:

  1. Administrationen udarbejder et udkast til en ny sundhedspolitik, som kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres i løbet af efteråret 2022.
  2. Et eller flere temamøder på tværs af fagudvalgene med faglige oplæg som udgangspunkt for politisk drøftelse og prioritering. På baggrund af input fra temamøderne formulerer administrationen et udkast til en sundhedspolitik, som kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres inden sommeren 2023.
  3. Nedsætte et § 17, stk. 4-udvalg, der udarbejder et udkast til en tværgående sundhedspolitik. Udvalget kan bestå af repræsentanter for politisk niveau, medarbejdere, råd, borgere m.m. Byrådet beslutter udvalgets sammensætning og rammer for udvalgets arbejde. Udkastet kan herefter sendes i høring og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces har em tidshorisont på omkring et år.
  4. Nedsættelse af arbejdsgruppe på tværs af fagområder med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer. Arbejdsgruppen skal komme med input til sundhedspolitikkens indhold, som danner grundlag for et udkast, der kan sendes i høring i organisationen, og efterfølgende til politisk godkendelse. Denne proces kan gennemføres inden sommeren 2023.
  5. Anden proces. Hvis denne mulighed vælges, skal Sundhedsudvalget angive hvilken proces der ønskes.

Handlemulighederne kan kombineres, så der fx både er udvalg, workshops og høring i andre fagområder. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at en ny sundhedspolitik kan sætte retning for de kommende års arbejde med at forbedre sundhedstilstanden.

Det er administrationen vurdering, at det er væsentligt tidligt i processen at involvere de parter, der skal være med til at implementere politikken, for at skabe ejerskab og forpligtigelse til politikken.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken går på tværs af fagområder, og skal ses i sammenhæng med eksisterende politikker, som Børn- og Ungepolitikken, Idrætspolitikken, Fritidspolitikken, Integrationspolitikken, Bosætningsindsatsen, Udviklingsstrategien, Beskæftigelsesplanen og evt. kommende Ressourcepolitik.

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter at igangsætte en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik vil Sundhedsudvalget få forelagt en tids- og procesplan, der kan indstilles til Byrådets godkendelse.

5. Bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om bevægelsesrammen, som fremadrettet skal sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.                  at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering  

2.                  at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

3.                  at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Baggrunden for bevægelsesrammen for dagtilbuds- og skoleområdet

I perioden fra 2020 og frem til nu har ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ været en politisk prioriteret indsats med kobling til Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken.

Det overordnede formål med indsatsen er at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte ledelse og medarbejdere i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.

I februar/marts 2022 blev udvalgene orienteret om historikken samt det nuværende arbejde med de igangsatte bevægelsesindsatser; pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet, pulje til bevægelse på skoleområdet, pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab, kompetenceudviklingsindsats for henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet, frikvartersindsats, bevægelsesindsats i udskolingen, bevægelsesindsats på klubområdet, tidlig forebyggende indsats med fokus på leg, motorik og bevægelse, strategiforløb med Dansk Skoleidræt og kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale (SU: sag 14, den 28. februar 2022, BU: sag 9, den 2. marts 2022, KFTU: sag 19, den 3. marts 2022).

Nærværende sag har fokus på kommunens nye bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet, som er resultatet af strategiforløbet med Dansk Skoleidræt.

Hvordan er bevægelsesrammen blevet til?

Formålet med strategiforløbet med Dansk Skoleidræt har været at skabe en strategisk forståelses- og arbejdsramme, som på den lange bane kan bidrage til at skabe retning for arbejdet med bevægelse, en større grad af kontinuitet i arbejdet og et vedvarende fokus på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

I forbindelse med forløbet er aktører fra alle niveauer fra det politiske til eleverne i kommunen blevet involveret. Der er blevet foretaget en spørgeskemaundersøgelse om bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet i januar 2022 og afholdt tre seminardage i foråret 2022. I alt har 277 aktører svaret på spørgeskemaet, mens der på seminardagene deltog 70-110 aktører pr. gang.

Gennem forløbet har der været fokus på at skabe en fælles forståelse af bevægelse og synliggøre formålet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet. Derudover er ønsker til kommunale strukturer som fx kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling, faciliteter og rammer samt evaluering og opfølgning blevet drøftet og konkretiseret. Til sidst er der kommet konkrete forslag til prioritering af løsninger og tiltag, som kan understøtte og fremme arbejdet med bevægelse.

På baggrund af de mange input fra strategiforløbet har administrationen udarbejdet en forståelses- og arbejdsramme kaldet en bevægelsesramme.

Bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet

Bevægelsesrammen skal fremadrettet sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet, så alle børn og unge kan opleve bevægelse som en meningsfuld og naturlig del af hverdagen i dagtilbud og skoler – både nu og i fremtiden.

Bevægelsesrammen kan bruges som et redskab i den lokale tilrettelæggelse og gennemførsel af arbejdet med bevægelse.

Da bevægelse er en fælles og tværgående opgave, er bevægelsesrammen et forpligtende arbejdsredskab, der henvender sig til alle aktører på dagtilbuds-, skole-, sundheds-, idræts- og fritidsområdet. Her er der tale om børn og unge, forældre, medarbejdere og ledelse på dagtilbuds- og skoleområdet, fagpersonale, ledelse og medarbejdere på forvaltningsniveau samt det politiske niveau.

Bevægelsesrammen har fem fokusområder, som er udledt af de mange input fra strategiforløbet:

  1. Naturlig og meningsfuld bevægelse i hverdagen
  2. Kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling
  3. Tværfagligt samarbejde
  4. Rammer og faciliteter
  5. Evaluering og forankring.

For hvert fokusområde er der givet nogle opmærksomheder i forhold til, hvad kommunen skal prioritere på dagtilbuds- og skoleområdet for at styrke det pågældende område. Derudover er der givet inspiration til, hvordan de forskellige aktører på dagtilbuds- og skoleområdet kan handle her og nu. Der henvises løbende til skabeloner, hjemmesider mv., som kan hjælpe dagtilbud og skoler til at arbejde struktureret med bevægelse på den måde, som giver mening i den lokale kontekst.

Bevægelsesrammen ses i den fulde version i bilag 1 og i en ’one pager’ version på bilag 2.

Ud over bevægelsesrammen er det hensigten at udarbejde plakater og lignende værktøjer, som kan bidrage til at skabe opmærksomhed på arbejdet med bevægelse lokalt. Materialet laves så enkelt og lettilgængeligt, at personalet nemt kan anvende det i det daglige arbejde. Aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet involveres i dette arbejde ligesom de også løbende har bidraget til at kvalificere bevægelsesrammens form og indhold.

Retligt grundlag

Ifølge Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 fastlægger kommunalbestyrelsen mål og rammer for skolernes virksomhed. Ifølge §15 skal undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Ifølge Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 skal dagtilbuddene arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Her skal det fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en strategisk og tværgående indsats som ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ kan bidrage til at understøtte dagtilbuds- og skoleområdet i arbejdet med at øge børn og unges trivsel, sundhed, motivation, udvikling og læring.

Bevægelsesrammen understreger vigtigheden af, at alle børn og unge møder bevægelse som en naturlig og meningsfuld del af deres hverdag i dagtilbud og skoler.  Bevægelsesrammen kan bidrage til at sikre den retning, kvalitet og kontinuitet, der er behov for på tværs af niveauer i kommunen, hvis de ønskede forbedringer relateret til trivsel, sundhed, motivation og læring skal opnås. 

Det er centralt, at arbejdet med bevægelse ikke skal ses som en ekstraopgave, men som et element, der skal integreres i dagligdagen. Til trods for dette er det vigtigt at bemærke, at der ligger en indsats i både implementering af bevægelse og fastholdelse af arbejdet med samme, som over tid kræver opmærksomhed, der kan gå fra andre områder.

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Arbejdet ud fra bevægelsesrammen kobler sig til kommunens Børne- og Ungepolitiks fokus på motiverende læringsmiljøer, Sundhedspolitikkens fokus på bevægelse i hverdagen og Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer. Derudover koordineres dette løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Sagens videre forløb

Bevægelsesrammen genbesøges og revideres efter behov og i den forbindelse vil de pågældende udvalg bliver orienteret. Yderligere vil udvalgene følge arbejdet med ’BiDS – bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ gennem de årlige orienteringssager, som forventeligt falder primo 2023 og primo 2024.

6. Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte (O)

Beslutning

At 1: Dialogmødet blev afholdt.

Kompetence

Sundhedsudvalget 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om, at udvalget holder dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte den 5. september 2022 kl. 14.30 - 15.30.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1.  at dialogmødet afholdes.

 

Sagens indhold

Mødet holdes med følgende dagsorden:

1. Velkomst ved udvalgsformanden.

2. Budget og udvalgets prioriteringer.

3. Emner, som der ønskes dialog omkring med udvalget:

Behov for stærkere fokus på tværgående samarbejder både inde i og ud over Slagelse Kommune.

Den gruppe borgere Rådet for Socialt Udsatte repræsentere er de mest socialt udsatte borgere og for disse gælder, at de samlet set har en livssituation der gør, at de er i berøring med 3 politiske udvalg; nemlig Sundhedsudvalget, Seniorudvalget samt Socialudvalget. Det er før kommet frem, at det enkelte udvalg har en behersket indsigt i andre udvalgs områder. I en tid hvor Slagelse Kommune er økonomisk udfordret ville det måske være en ide at få en dialog på tværs af de 3 udvalg, relevante forvaltninger, råd samt de øvrige aktører, som møder de mest socialt udsatte borgere. Når kommunen fattes penge, kunne det jo tænkes, at der ved en tættere dialog områderne imellem, kunne findes tilbud til den enkelte borger, der ville udløse en højere livskvalitet.

De socialt udsatte befinder sig ofte i det kendte krydsfelt mellem kommune og region. Her tænkes især på psykiatri samt stof- og alkoholbehandling. Her oplever Rådet for Socialt Udsatte, at der er nogle strukturmæssige udfordringer, der ikke altid er til glæde for den borger, der har et behov for behandling. Rådet for Socialt Udsatte mener, at der bør være fokus på dette både fra politisk hold så vel som fra udfører niveau.

4. Eventuelt

 

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Formanden orienterede om:

  • Henvendelse fra den Den Sociale Investeringsfond.
  • Møde med Danske Fysioterapeuter.

Administrationen orienterede om:

  • Sund Vægt Alliancen.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen input til kommende møder.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser. 

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.