Kompetence
Sundhedsudvalget.
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan godkende budgetopfølgning 4 og dermed forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi.
Sundhedsudvalget orienteres om indstilling af omplacering af anlægsmidler fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.
2. at Sundhedsudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget indstiller omplacering af anlægsbevilling svarende til 25,015 mio. kr. i 2022 vedrørende træningsfaciliteter på Blomstergården.
Sagens indhold
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og dermed godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.
Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:
- Det korrigerede budget pr. 30. september 2022
- Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
Der er fokus på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.
Det skal sikres, at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau, såfremt dette er nødvendigt for at overholde udvalgets samlede budgetramme.
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Der forventes samlet set et mindre forbrug for driftsudgifterne på 8,666 mio. kr.
På Sundhed og Forebyggelse udgør mindre forbrug i alt 3,732 mio. kr.. Årsagen til mindre forbrug er primært en direkte følge af, at der er iværksat aktivitetsstop som konsekvens af budgetgenåbningen i 2022, hvilket betyder mindre forbrug på områderne folkesundhed og sundhedstilbud. Derudover er der mindre forbrug på betalinger til regionen som følge af lavere aktivitet end forudsat ved budgetlægningen.
Tandplejen forventer et mindreforbrug på 4,4 mio. kr. som følge af mange ubesatte stillinger.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO4 | Forventet
resultat
BO3 | Afvigelse
BO4 |
Sundhed og Forebyggelse | 80,0 | 73,7 | 70,0 | 71,4 | -3,7 |
Resultat serviceudgifter | 80,0 | 73,7 | 70,0 | 71,4 | -3,7 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Aktivitetsbestemt medfinansiering | 337,8 | 337,8 | 337,4 | 337,4 | -0,5 |
Resultat serviceudgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 337,8 | 337,8 | 337,4 | 337,4 | -0,5 |
Sundhedspleje og tandpleje | 43,4 | 48,8 | 44,3 | 45,9 | -4,5 |
Resultat serviceudgifter | 43,4 | 48,8 | 44,3 | 45,9 | -4,5 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I alt for udvalget | 461,2 | 460,3 | 451,6 | 454,7 | -8,7 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 123,4 | 122,5 | 114,3 | 117,3 | -8,2 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 337,8 | 337,8 | 337,4 | 337,4 | -0,5 |
I bilag 1 er forbruget på drift specificeret nærmere.
Anlægsbudgettet vedrørende Træningsfaciliteterne skal rettelig være placeret under Sundhedsudvalget, men ligger under Seniorudvalget. Administrationen anbefaler, at anlægsbudget flyttes til korrekt placering under Sundhedsudvalget. Dette kan Seniorudvalget beslutte under budgetopfølgningssagen. Sundhedsudvalget orienteres om budgetomplaceringen, hvis dette besluttes.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:
A. Sundhedsudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og sende denne til videre behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
B. Alternativt kan Sundhedsudvalget foretage tilføjelser til budgetopfølgningen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indeværende budgetopfølgning er realistisk med de på budgetopfølgningstidspunktet kendte forudsætninger, hvorefter der forventes et samlet mindre forbrug på Sundhedsudvalgets budget ved udgangen af 2022.
De prioriteringsforslag som blev vedtaget af Byrådet ved genåbning af budget 2022 forventes implementeret fuldt ud for så vidt angår sundhed og forebyggelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.