Sundhedsudvalget – Referat – 31. oktober 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.


2. Budgetopfølgning 4 2022 - Sundhedsudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at mindreforbruget på tandplejen på 4,4 mio. kr. i 2022 overføres til drift/anlæg i 2023 til tandplejens område.

Udvalget ønsker at bemærke, at udvalget er opmærksom på de manglende ubesatte stillinger og det store mindreforbrug i tandplejen, som har betydning for serviceniveauet.

Udvalget ønsker, at behandle en sag i januar 2023 om serviceniveauet i tandplejen, herunder oplæg til muligheder for at anvende det akkumulerede mindreforbrug.

At 2: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget.  

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende budgetopfølgning 4 og dermed forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi.

Sundhedsudvalget orienteres om indstilling af omplacering af anlægsmidler fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

2.   at Sundhedsudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget indstiller omplacering af anlægsbevilling svarende til 25,015 mio. kr. i 2022 vedrørende træningsfaciliteter på Blomstergården.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og dermed godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. 30. september 2022
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

Der er fokus på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

Det skal sikres, at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau, såfremt dette er nødvendigt for at overholde udvalgets samlede budgetramme. 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Der forventes samlet set et mindre forbrug for driftsudgifterne på 8,666 mio. kr.

På Sundhed og Forebyggelse udgør mindre forbrug i alt 3,732 mio. kr.. Årsagen til mindre forbrug er primært en direkte følge af, at der er iværksat aktivitetsstop som konsekvens af budgetgenåbningen i 2022, hvilket betyder mindre forbrug på områderne folkesundhed og sundhedstilbud. Derudover er der mindre forbrug på betalinger til regionen som følge af lavere aktivitet end forudsat ved budgetlægningen. 

Tandplejen forventer et mindreforbrug på 4,4 mio. kr. som følge af mange ubesatte stillinger. 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO4

Forventet
resultat
BO3

Afvigelse
BO4

Sundhed og Forebyggelse

80,0

73,7

70,0

71,4

-3,7

Resultat serviceudgifter

80,0

73,7

70,0

71,4

-3,7

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Aktivitetsbestemt medfinansiering

337,8

337,8

337,4

337,4

-0,5

Resultat serviceudgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Øvrige udgifter

337,8

337,8

337,4

337,4

-0,5

Sundhedspleje og tandpleje

43,4

48,8

44,3

45,9

-4,5

Resultat serviceudgifter

43,4

48,8

44,3

45,9

-4,5

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

I alt for udvalget

461,2

460,3

451,6

454,7

-8,7

Samlet resultat serviceudgifter

123,4

122,5

114,3

117,3

-8,2

Samlet resultat øvrige udgifter

337,8

337,8

337,4

337,4

-0,5

I bilag 1 er forbruget på drift specificeret nærmere.

Anlægsbudgettet vedrørende Træningsfaciliteterne skal rettelig være placeret under Sundhedsudvalget, men ligger under Seniorudvalget. Administrationen anbefaler, at anlægsbudget flyttes til korrekt placering under Sundhedsudvalget. Dette kan Seniorudvalget beslutte under budgetopfølgningssagen. Sundhedsudvalget orienteres om budgetomplaceringen, hvis dette besluttes.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Sundhedsudvalget kan godkende den udarbejdede budgetopfølgning for 2022 og sende denne til videre behandling i Økonomiudvalg og Byråd.

B. Alternativt kan Sundhedsudvalget foretage tilføjelser til budgetopfølgningen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at indeværende budgetopfølgning er realistisk med de på budgetopfølgningstidspunktet kendte forudsætninger, hvorefter der forventes et samlet mindre forbrug på Sundhedsudvalgets budget ved udgangen af 2022. 

De prioriteringsforslag som blev vedtaget af Byrådet ved genåbning af budget 2022 forventes implementeret fuldt ud for så vidt angår sundhed og forebyggelse. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Anlægsbevilling til træningsfaciliteter ved Blomstergården (B)

Beslutning

At 1 til 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om anlægsprojektet vedrørende træningsfaciliteterne ved Blomstergården skal tilføres yderligere kr. 700.000 kr. til etablering af forbindelsesgang mellem Blomstergården og træningsfaciliteterne.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Byrådet godkender, at der gives anlægsbevilling til færdiggørelse af træningsfaciliteter på Blomstergården i form af forbindelsesgang på 700.000 kr. 

2.   at Byrådet godkender, at anlægsbevilling på 700.000 kr. finansieres ved konvertering af mindre forbrug på drift under Sundhedstilbud i 2022.

Sagens indhold

Træningsfaciliteterne ved Blomstergården er ved at være færdigbygget og klar til ibrugtagning. Det er forventningen, at byggeriet overdrages den 31. oktober 2022.

Anlægsprojektet har flere gange været udfordret i forhold til at overholde anlægsbevillingen, hvorefter der er givet ekstra bevillinger, da projektforløbet har været præget af flere uforudsete forhold.

På nuværende tidspunkt er status, at der samlet set mangler økonomi til at opføre forbindelsesgangen mellem Blomstergårdens boliger og træningsfaciliteterne. Denne forbindelsesgang i form af en overdækning er afgørende for, at beboerne på Blomstergården ubesværet kan komme til træningshallen og dermed få gavn samt glæde af de nye træningsmuligheder. Det drejer sig om et udgiftsbehov på 700.000 kr.

Årsagen til, at der ikke er dækning til forbindelsesgangen i den nuværende anlægsbevilling er, at der er modtaget en række ekstra regninger fra entreprenøren i størrelsesordenen 1,5 mio. kr. Der er forhandlet et forlig i forhold til disse ekstraregninger. Da byggeriet er tæt på færdiggørelse, har det været vanskeligt at skabe finansiering til at betale dette forlig via besparelser i projektet. Der er fundet besparelser på ca. 300.000 kr. uden at forringe projektets funktionalitet. Tilbage står imidlertid, at der ikke er finansiering til etablering af forbindelsesgangen mellem Blomstergården og træningsfaciliteterne. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal i henhold til kommunestyrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Kommunestyrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, der ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden Byrådets bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende, at der gives anlægsbevilling til anlægsprojektet vedrørende træningsfaciliteter på Blomstergården med 700.000 kr. i alt for årene 2022 og 2023 samt, at bevillingen finansieres ved driftsbesparelser på virksomheden Sundhedstilbud i 2022.

  2. Beslutte, at der ikke gives yderligere anlægsbevillinger til anlægsprojektet træningsfaciliteter på Blomstergården, hvorefter der ikke etableres forbindelsesgang.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det er afgørende for at opnå den oprindeligt vedtagne effekt af træningsfaciliteterne, at der etableres forbindelsesgang mellem træningsfaciliteterne og Blomstergården. Begrundelsen er, at beboerne i de somatiske plejeboliger samt ikke mindst beboerne i de midlertidige boliger på Blomstergården vil have stor gavn og glæde af at kunne benytte træningsfaciliteterne.

Hvis forbindelsesgangen ikke etableres, vil dårligt gående, kørestolsbrugere m.fl. skulle udendørs på ujævnt underlag, hvorved faldrisiko øges. Derudover vil det forudsætte, at beboerne og medarbejderne skal have overtøj på mm., hvilket vil besværliggøre deres anvendelse af træningsfaciliteterne.

Administrationen har gennemgået reserverede anlægsmidler i projektet til brug for træningsmaskiner, inventar mm. med henblik på at finde yderligere besparelser i projektet. Dette ses imidlertid ikke realistisk, idet priserne er steget markant siden budgettet på den del blev godkendt.

Virksomheden Sundhedstilbud forventer mindre forbrug i regnskab 2022 på ca. 1,1 mio. kr., hvorfor der vurderes at være rum til finansiering af anlægsbevilling på 700.000 kr. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da der forventes mindre forbrug på drift i virksomheden Sundhedstilbud, har det ingen konsekvens for kassen, at der gives en anlægsbevilling til træningsfaciliteterne, som finansieres af drift.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

Sundhedsudvalget, Sundhedstilbud

-700

 

 

 

Anlæg

Sundhedsudvalget

  300

  400

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

  400

    -400

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Proces for tværgående velfærdsteknologisk strategi (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der afholdes et politisk temamøde på tværs af Sundhedsudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget, som danner udgangspunkt for et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi (Handlemulighed B).

 

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan, på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, Sundhedsudvalget og Socialudvalget, beslutte, hvilken proces der skal gennemføres for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen samt Socialchefen indstiller,

1.    at Økonomiudvalget beslutter proces for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune og derfor afsætte yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021, at de 2 mio. kr. blev anvendt til at sikre støtte, koordinering, sparring og support på tværs af Sundheds- og Ældreområdet samt Handicap- og Psykiatriområdet. Dette betød blandt andet, at den velfærdsteknologiske enhed i Center for Sundhed og Ældre blev ændret til en tværgående enhed, der også dækker Center for Handicap- og Psykiatri.

Nuværende strategi

På nuværende tidspunkt er der en Strategi for Velfærdsteknologi på Sundheds- og Ældreområdet vedtaget på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 9. juni 2020 (bilag 1).

På Økonomiudvalgets seminar den 8. marts 2022 blev der udtrykt ønske om en tværgående strategi for velfærdsteknologi på sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområdet.

Status på velfærdsteknologiske indsatser

Den tværgående velfærdsteknologiske enhed, som består af tre medarbejdere, har siden efteråret 2021 arbejdet målrettet med at afprøve og implementere velfærdsteknologiske løsninger på tværs af sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområdet. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med medarbejdere og borgere. I bilag 2 er vedlagt status på konkrete indsatser.

Proces for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi

Processen for udarbejdelse af en tværgående velfærdsteknologisk strategi kan tilrettelægges med forskellige grader af involvering af det politiske niveau, råd, medarbejdere, interesseorganisationer og borgere. 

Hvornår og hvordan relevante aktører involveres kan have betydning for ejerskab og implementering af strategien. Erfaring fra den velfærdsteknologiske enhed og forskellig implementeringslitteratur peger generelt på, at tidlig involvering sikrer øget forståelse for en ny strategi, skaber ejerskab og øger engagementet.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Administrationen udarbejder et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi.
  2. Der afholdes et politisk temamøde på tværs af Sundhedsudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget, som danner udgangspunkt for et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi.
  3. Der nedsættes et § 17 stk. 4 udvalg, der udarbejder et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi. Udvalget kan bestå af repræsentanter for politisk niveau, medarbejdere, råd, borgere m.m. 
  4. Anden proces. Hvis denne mulighed vælges, skal Økonomiudvalget angive hvilken proces, der ønskes.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det er relevant med en bred involvering af medarbejdere i driften tættest på borgerne og ledere i forbindelse med udarbejdelse af en velfærdsteknologisk strategi. Dette med henblik på at sikre tidlig ejerskab og engagement til strategien og på den måde øge chancen for succes med implementering af strategien.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Seniorudvalget, Sundhedsudvalget og Socialudvalgets områder, herunder Værdighedspolitik, Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, Medborgerpolitik m.m.

Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens Digitaliseringsstrategi.

Sagens videre forløb

Sagens videre forløb er afhængig af, hvilken proces der besluttes i Økonomiudvalget. Hvis Økonomiudvalget ønsker et § 17 stk. 4 udvalg, skal Byrådet godkende dette, ligesom Byrådet skal beslutte sammensætningen og de nærmere regler for § 17 stk. 4 udvalgets arbejde.

Når der foreligger et udkast til en strategi, kan dette sendes til høring hos høringsberettigede. Denne behandling kan foregå i fagudvalgene, hvorefter den tværgående strategi, på baggrund af indstilling fra Socialudvalget, Seniorudvalget og Sundhedsudvalget, kan sendes til endelig godkendelse i Økonomiudvalget.    


5. Sundhedsudvalgets mødekalender 2023 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget drøfter udvalgets mødekalender for 2023.   

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget drøfter udvalgets mødekalender 2023. 

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 26. september 2022 den politiske mødekalender 2023 for byråd, økonomi- og fagudvalg herunder, at temamøder planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00 - 17.15.

Af den godkendte mødekalender 2023 fremgår det, at Sundhedsudvalget holder møder den 1. maj og 5. juni. Udvalget kan dog selv beslutte at finde en anden mødedag under hensyntagen til deadlines for produktion og udsendelser af dagsordener. Det kan oplyses, at 1. maj er arbejdernes internationale kampdag og 5. juni er Grundlovsdag og begge dage er lukkedage for administrativt personale.

Byrådet har afsat tid til temamøder forud for hvert byrådsmøde i tidsrummet 14.00-16.00, hvilket har betydning for Sundhedsudvalgets mødetidspunkt den 30. januar og 27. marts 2023. Udover de 2 møder ligger udvalgsmøderne i 2023 ikke længere før et byrådmøde.

Sundhedsudvalget har i 2022 afholdt ordinære udvalgsmøder på mandage kl. 12.00-14.30. Udvalget har desuden i 2022 afholdt dialogmøder med følgende høringsberettigede; Handicaprådet, Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte. Sundhedsudvalget har også holdt et møde med Frivilligcentret.  

På baggrund af Byrådets beslutning og deraf planlægning af Sundhedsudvalgets mødekalender 2023 foreslår administrationen, at udvalget drøfter mødedatoer og mødetidspunkter for udvalgsmøderne samt tidspunkter for afholdelse af dialogmøder med høringsberettigede.

Administrationen vil samle op på udvalgets drøftelser og udarbejde et forslag til mødekalender 2023 til godkendelse i Sundhedsudvalget.   

Retligt grundlag

Ifølge Sundhedsudvalgets forretningsorden § 2 træffer udvalget beslutning om, hvornår udvalgets ordinære møder afholdes i overensstemmelse med Byrådets årshjul.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget drøfter udvalgets mødekalender 2023. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget skal godkende udvalgets mødekalender 2023 på udvalgets møde den 28. november 2022.

 

6. Opfølgning på dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

På vegne af Sundhedsudvalget sender udvalgsformanden en henvendelse til Rådet for Socialt Udsatte.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal drøfte, om der er konkrete emner fra dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte den 5. september 2022, som udvalget ønsker arbejde videre med. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet den 5. september 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 28. februar 2022 besluttede udvalget en plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.

Sundhedsudvalget har afholdt dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte den 5. september 2022 og udvalget ønsker efterfølgende at drøfte, om der er emner, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget drøfter sagen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 
 

7. Konsekvenser af finanslov 2022 vedrørende den kommunale tandpleje for børn og unge (O)

Beslutning

At 1: Udsat til næste udvalgsmøde.

Udvalget ønsker yderligere oplysninger omkring økonomien, herunder hvad kan der spares, og hvad proceduren kræver af ressourcer i administrationen i tandplejen.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om ændrede regler i forhold til tandregulering og andre særligt dyre behandlinger, der udføres hos privatpraktiserende tandlæge for børn og unge i alderen 0-22 år.   

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering. 

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelse af finansloven for 2022 blev den vederlagsfrie tandpleje for børn og unge udvidet fra at omfatte børn og unge mellem 0-18 år til nu at omfatte børn og unge mellem 0-22 år. Børn og unge på 0-22 år har som udgangspunkt frit tandlægevalg.

Den nye bekendtgørelse indeholder også en ny bestemmelse, hvorefter "Byrådet kan beslutte, at tandregulering samt andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes hos privat praktiserende tandlæger, først må iværksættes, når kommunalbestyrelsen på grundlag af den kommunale tandplejes sundhedsfaglige vurdering har visiteret barnet/den unge til behandlingsydelsen. Ved særligt kostbare behandlingsydelser forstås større kirurgiske indgreb i mundhulen, herunder operativ fjernelse af visdomstænder, samt ydelser, for hvilkeder ikke er fastsat takster i overenskomst mellem henholdsvis KL og Tandlægeforeningen eller KL og Danske Tandplejere".

Det betyder, at Slagelse Kommune indfører en ny procedure, hvorefter den kommunale tandpleje – inden behandlingen påbegyndes - skal visitere barnet/den unge til at få udført tandregulering eller andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes hos privat praktiserende tandlæger, hvis kommunen skal betale.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 959 af 14. juni 2022 indeholdende nye bestemmelser om børne- og ungdomstandpleje for 0-22 årlige i henholdsvis § 3 stk. 5 og stk. 6 omhandlende unge på over 16 år og § 4 stk. 4 og stk. 6 omhandlende børn under 16 år. 

Prissætning på tandpleje for børn og unge findes i bekendtgørelsens §3, stk. 5 og §4, stk. 4.

Visitation på tandpleje for børn og unge findes i bekendtgørelsens §3, stk. 6 og §4, stk. 6.

I Slagelse Kommunes kompetenceplan er beskrevet, at § 127 - § 129 om tandpleje for børn og unge er delegeret til beslutning i administrationen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det er relevant med implementering af den nye kan-bestemmelse i bekendtgørelse nr. 959 om tandpleje snarest muligt og senest fra 1. januar 2023.

Hidtil har det været op til den enkelte privatpraktiserende reguleringstandlæge eller almene tandlæge selv at afgøre, om og hvilken behandling der skal udføres. En privat specialtandlæge/tandregulering har således kunnet underkende en kommunal afgørelse om ”ingen behandling” til ”behandling”, hvorefter kommunen har været forpligtiget til at betale uanset pris og uanset at behandlingen ikke ville være blevet udført hos den kommunale tandpleje.

Den nye bestemmelse gør, at der fremover ikke vil fremkomme en forskel på det serviceniveau børn og unge modtaget hos kommunale eller privat tandlæge, da kommunen skal godkende inden behandling hos privat tandlæge.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det vil medføre en besparelse for Slagelse Kommune at implementere visitering af børn og unge forud for behandling hos privat tandlæge for så vidt angår særligt kostbare behandlingsydelser.  Det er ikke muligt at estimere denne besparelse da priserne på behandlingerne er meget svingende, ligesom omfanget ikke kendes. Hertil kommer at målgruppen er udvidet med 4 årgange af unge.

Ressourcemæssigt vil denne nye procedure kræve administration hos den kommunale tandlæge i forhold til at visitere til den konkrete tandbehandling hos den privatpraktiserende tandlæge.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalgsformanden orienterede om møder med Den Sociale Investeringsfond.

Administrationen gav en status på de personalemæssige konsekvenser af besparelserne i 2023-2026 på Sundhedsudvalgets område.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

9. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet. 

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

10. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.