Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget orienteres om, hvordan Kalundborg Kommune anvender praksissektoren i forbindelse med genoptræning efter endt sygehusophold.
Indstilling
Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,
1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
I Budgetaftale 2023-26 fremgår det, at partierne ønsker, at der igangsættes et arbejde med henblik på at indgå en samarbejdsaftale mellem kommunen og de private leverandører til § 140-genoptræning, som kan sikre bedre patientforløb på tværs af sektorer. Kalundborg Kommune er blandt de første, der har indført samarbejde mellem kommune og privatpraksis. Administrationen har på den baggrund været på besøg hos Kalundborg Kommune, hvor repræsentanter fra kommune og privat leverandør i Kalundborg deltog.
Baggrund for Kalundborg Kommunes udlicitering til privatleverandør
I forbindelse med kommunalreformen i 2007 blev det i Kalundborg Kommune politisk prioriteret at udlicitere genoptræningsopgaven. Kalundborg Kommune valgte derfor i 2008, at de almene genoptræningsopgaver (overblik over genoptræningsniveauer er vedlagt i bilag 1) skulle varetages i et samarbejde mellem Kalundborg Kommunes Forebyggelses- og Genoptræningscenter og de private leverandører på området. Dette som et alternativ til at opbygge kommunal kapacitet. Det er gennem hele perioden de samme syv lokale private leverandører, der har haft kontrakt med kommunen.
Samarbejdsmodellen mellem kommune og praksissektor har været justeret undervejs. I den nuværende model er det præciseret, at praksissektor varetager basale genoptræningsopgaver, hvor der er behov for en monofaglig indsats. Her er målgrupperne kendetegnet ved velkendte og hyppigt forekomne problematikker som muskelskeletlidelser (der fx dækker over smerter og ubehag i lænden, ryggen, skuldrene eller nakken med videre). Kommunen varetager også en andel af de basale genoptræningsopgaver, men er primært leverandør på de avancerede genoptræningsopgaver. Målgruppen for de avancerede genoptræningsplaner er kendetegnet ved, at opgaverne samtidig forudsætter et behov for tværsektoriel eller tværfaglig koordinering mellem de kommunale aktører, eller at målgruppens bagvedliggende sygdom er med få eller moderate forekomster.
I Kalundborg er det kommunen, der, ud fra indholdet i genoptræningsplanen og med baggrund i en konkret, individuel vurdering af borgerens samlede behov, vurderer, hvorvidt opgaven skal tilgå kommunal leverandør eller håndteres i frit valg hos private leverandør. Ved visitation til privat leverandør afgør kommunen samtidig, hvilket takstniveau opgaven hører under. Der er defineret fire fastsatte takstgrupper i den indgåede kontrakt. Som udgangspunkt er det ikke muligt for de private leverandører at få taksterne re-visiteret. Ved behov for yderligere genoptræning, eller hvis borgerens tilstand ændres væsentligt, overgår opgaven til varetagelse i kommunal regi. Det er borgerne, der efter visitation fra kommunen kontakter privat leverandør med henblik på rettidig opstart. De private leverandører har derved ikke mulighed for at sortere imellem borgerhenvendelserne for derved at prioritere specifikke målgrupper.
Erfaring fra Kalundborg Kommunes udlicitering til privat leverandør
Tilbagemeldingerne fra såvel kommunal som privat leverandør i Kalundborg Kommune er overvejende positive i forhold til samarbejdet. De indkomne genoptræningsopgaver er fordelt nogenlunde ligeligt mellem kommunal leverandør og de samlede private leverandører i forhold til antal borgere årligt. Fordeling opleves nogenlunde stabil. I 2022 blev 2.672 borgerne fordelt, med 1.366 borgere til praksissektor og 1.306 borgere til kommunen.
Den nuværende samarbejdsmodel i Kalundborg Kommune har udviklet sig i takt med, at opgaveporteføljen har ændret sig som følge af øget regional specialisering og aktivitet. Samarbejdet kræver løbede koordinering og et aktivt samarbejdsfora for at imødekomme de faglige krav, der er til opgavevaretagelsen, og for at håndtere eventuelle tilsynsforpligtelser ved problematiske sager. Det er de private leverandører, der beslutter indholdet i de enkelte borgerforløb med afsæt i den tildelte takst. Der er derfor variation i forløbet, set i forhold til den enkelte leverandørs prioriteringer af holdtilbud eller individuelle tilbud, og variation i indhold, set i forhold til leverandørens generelle ressourcer og klinikkens størrelse.
Kalundborg Kommune fører ikke struktureret tilsyn med de private leverandører, men har beskrevet krav til opgaveudførelsen i kontrakten. Overordnet set er borgerne tilfredse med ordningen, og der opleves meget få klagesager. Det er de kommunale repræsentanters oplevelse, at de private leverandører løser opgaverne inden for den tildelte takst, og at specielt de erhvervsaktive borgere med korte forløb føler sig mindre sygeliggjort hos de private leverandører. Det begrundes i, at borgerne ikke træner sammen med borgere, som har mere udfordrende problemstillinger, hvilket har betydning for borgernes selvopfattelse og dermed også en effekt på fastholdelse i job, og hvor hurtigt de kommer tilbage i arbejde. COWI har i januar 2020 fremhævet samme konklusion i et inspirationskatalog udarbejdet for Social- og Indenrigsministeriet. Her har de identificeret de tiltag, som ti udvalgte kommuner selv har udpeget som særligt virksomme til at få erhvervsaktive borgere med en muskelskeletlidelse i genoptræningsforløb fastholdt i arbejde eller hurtigt tilbage til arbejde efter start på et alment genoptræningsforløb. Konklusionen er altså et udtryk for kommunernes egen oplevelse, og ikke udledt af et effektstudie, der påviser forskel på kommunal og privat genoptræning i den sammenhæng.
De administrative processer med visitation, kommunikation, løbende journalisering, statistikforpligtelser, fakturering med videre er omfattende. Kalundborg Kommune har derfor udviklet interne RPA-løsninger (Robotic Proces Automation), som automatiserer nogle af de manuelle digitale administrationsprocesser i samarbejdet, så ventetidsforpligtelsen kan overholdes. Begge parter udtrykker ønske om at minimere de administrative processer i samarbejdet. Privat leverandør beskriver specifikt sektorovergang og udfordringer med at komme i kontakt med de regionale aktører ved afklarende spørgsmål om indholdet i genoptræningsplanen.
Slagelse Kommunes kontekst på genoptræningsområdet
Slagelse Kommune har i højere grad end Kalundborg opbygget kommunal kapacitet på genoptræningsområdet. I 2008 blev lokaler indviet på Linde Allé i Korsør, og i 2023 på Rosenkildevej i Slagelse efter, at de eksisterende lokaler ikke længere kunne imødekomme det stigende aktivitetskrav.
Frit Valg til genoptræning
I 2018 trådte loven om udvidet frit valg til genoptræning i kraft. Det betyder, at borgere, der er udskrevet med en genoptræningsplan efter Sundhedslovens § 140, skal tilbydes frit valg ved privat leverandør, såfremt kommunen ikke kan tilbyde borgeren genoptræning indenfor 7 kalenderdage.
Ifølge praksisplanen 2021-2024 er der syv private fysioterapiklinikker i Slagelse Kommune. Fire af disse har allerede indgået en aftale om at levere tilbud til det frie valg på genoptræningsområdet via FritValgsService i Slagelse Kommune. I øjeblikket er det frie valg udelukkende muligt for almen genoptræning og 29 udvalgte fagområder inden for såvel basal som avanceret genoptræning. Det er de private klinikker, som bestemmer, hvilke fagområder de ønsker at byde ind på. Hvert område er med foruddefinerede forløb, takster og honorar efter de aftaler, der er indgået under Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI). Herefter kan borgeren efter kommunal visitation slå relevante privatklinikker op som udbyder på FritValgsService hjemmeside (mingenoptraening.dk).
Slagelse Kommune har i 2022 modtaget 3.506 borgere til genoptræning, hvoraf 164 borgere er tilbudt tid hos privat leverandør på baggrund af overskridelse af ventetidsfristen. Heraf takkede 87 personer ja, svarende til 2% af målgruppen. På baggrund af Budgetaftale 2023-26 er der gennemført justering af budgettet i genoptræningen, svarende til tre fuldtidsansatte. Justeringen har haft betydning for genoptræningsafdelingens ventetidsfrist, og i sidste kvartal af 2022 og starten af 2023 er der sket en forøgelse i antal borgere, som tilbydes forløb i frit valg. Det skyldes forventelig, at justering af serviceniveauet endnu ikke er gennemført fuldt ud.
Kalundborg Kommune har med deres kontrakt formået at indgå aftaler med en lavere takst (pris) end det, der er indgået under Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) på landsplan. Kalundborg Kommune har derfor ikke erfaringer med indgåelse af aftaler via FritValgsService, der er ansvarlig for rammen af det nationale udbud.
Fremadrettet udvikling i Slagelse Kommune
Ifølge de kommunale nøgletal for 2023 varierer sundhedsudgifterne til genoptræning mellem de 98 kommuner fra 1.232 kr. pr. borger til 3.051 kr. pr. borger. Kalundborg Kommune ligger nr. 2 (1.306 kr.) og Slagelse Kommune nr. 11 (1.452 kr.). Begge kommuner flytter sig mod færre udgifter pr. borger sammenlignet med året før. Set i forhold til landsgennemsnit er begge kommuner således i laveste kategori med under 1.500 kr. pr. indbygger. For Slagelse Kommune er nøgletallet opgjort inden budgettilpasningen. Kalundborg Kommune er for nuværende i proces omkring tilførsel af midler på det neurofaglige områder. Administrationen forventer på den baggrund, at kommunerne fremstår tættere på hinanden i kommende nøgletal.
I de første to måneder af 2023 har Slagelse Kommune modtaget 393 borgere til almen genoptræning. Her er 84 borgere tilbudt genoptræning i frit valg hos privat leverandør på grund af overskridelse af ventetiden. Af disse har 49 borgere takket ja til tilbuddet, svarende til 12% af den samlede målgruppe.
Forslag til øget samarbejde med praksissektoren i Slagelse Kommune
Nedenstående er oplistet alternative forslag til, hvordan samarbejdet med praksissektoren kan øges til gavn for patientforløbet:
- Etablere dialogmøder med praksissektoren i forhold til mulige samarbejdsflader.
- For de almene genoptræningsplaner, som kommunen modtager fra sygehuset på basalt niveau, og som har et mere forebyggende perspektiv kan følgende tiltag iværksættes;
- Der kan indledes dialog med sygehus om en mere systematisk indsats for at bringe praksissektor i spil. Det ville betyde, at der ikke skulle sendes en genoptræningsplan til kommunen på disse borgere, men at de ville gå direkte til praksissektoren.
- Kommunen kan lave samarbejdsaftaler med praksissektoren for de tilfælde, hvor kommunen har modtaget genoptræningsplan på borgeren. Der skal henledes opmærksomhed på, at kommunen ved den sidste mulighed har en forpligtigelse til at betale udgifterne til praksissektoren. Ligeledes benyttes denne mulighed allerede i de tilfælde, hvor der er pres på ressourcerne i den kommunale genoptræning.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 140. Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri genoptræning til personer, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at samarbejdet med de private leverandører kan være et godt værktøj til at imødekomme aktivitetspresset og derved mindske risikoen for, at borgerforløbet bliver forringet på grund af øget ventetid. Det er dog ikke et tiltag, der kan igangsættes uden samtidige dilemmaer. De danske kommuner kritiseres ofte for meget varierende kvalitet og indhold i genoptræningsforløb. Et øget udbud vil samtidig øge differencen i tilbuddene, hvorved borgerne kan opleve yderligere forskel i den behandling, der tilbydes.
Der er ikke fastsat særskilte regler om kommuners tilsynsforpligtelse i forhold til sundhedslovens § 140. Leverandører af frit valg af genoptræning vil være omfattet af Styrelsens for Patientsikkerheds tilsyn. Det vil således være op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan tilsynet skal tilrettelægges og hvor omfattende et tilsyn, der skal føres. Herudover bør administrationsprocesserne i et samarbejde effektiviseres.
De private leverandører, der har indgået SKI-aftale om frit valg i Slagelse-området, har for nuværende en højere takst end den, der er indgået i Kalundborg Kommune. Det er ikke givet, at de private leverandører i Slagelse Kommune ønsker at indgå kontrakt på et lavere prisniveau end det nuværende på ordningen fra FritValgsService.
Det er administrationens vurdering, at tendensen for antallet af borgere, der tilbydes forløb via FritValgsService ikke fortsætter i 2023, da der er fokus på nedjustering af servicerammen. Med udgangspunkt i besøget og gennemgang af praksis i Slagelse, anbefaler administrationen ikke, at der sker ændringer henimod et øget samarbejde med de private leverandører på nuværende tidspunkt.
Administrationen vurderer, at det giver mening at arbejde videre med de ovenfor nævnte forslag til øget samarbejde med praksissektoren i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nuværende budgetramme udfordres, hvis behovet for at bruge FritValgsService fortsætter i samme grad resten af 2023. Tiltag på området kan ikke finansieres inden for nuværende budgetramme, uden at der samtidig sker personalemæssige reduktioner hos den kommunale leverandør.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.