Sundhedsudvalget – Referat – 8. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Sundhedsudvalget gav input til den endelige integrationspolitik.

Kompetence

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik.

 

Indstilling


1. 
at Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik. 

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har besluttet, at Slagelse Kommunes integrationspolitik fra 2013 skal opdateres. Den nuværende politik har fungeret hensigtsmæssigt og været rammesættende for integrationsarbejdet i ti år. Med opdateringen forenkles politikken med henblik på at tilbyde et tidssvarende og visionært sigte for kommunens tværfaglige integrationsindsats, der taler op imod de justerede, statslige rammer.

Integrationspolitikken skal i høring hos de forskellige udvalg i august 2023, men Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har ønsket, at Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget samt Sundhedsudvalget allerede nu får mulighed for at drøfte politikken, med det formål at kvalificere indholdet af politikken. Den samlede tids- og procesplan er beskrevet i bilag 3.

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration (ARI). Den nuværende politik blev til gennem en omfattende procesinddragelse, bl.a. med borgermøde og ekstern inddragelse, og har efterfølgende fungeret efter hensigten. Der var ikke et ønske om at udarbejde en helt ny politik, men i stedet at bygge videre på og opdatere den nuværende politik, så den forholder sig til bl.a. ændrede flygtningemålgrupper og kommunens organisering af integrationsarbejdet.  

ARI har afholdt workshops i januar og februar med deltagere fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Handicap og Psykiatri, Børn og Unge samt Sundhed og Ældre. Det er centre, der har fagspecifikt indhold i integrationspolitikken og derigennem har kunnet bidrage med perspektiver i forhold til succesfulde integrationsindsatser, som giver værdi for både kommunen og borgerne. Ligeledes havde centrene blik for, hvor der kan være udfordringer, og hvordan vi i praksis kan styrke samarbejdet på tværs. Endelig har centrene bidraget til at kvalificere terminologien.

Arbejdsmarkedschefen faciliterer på dagens udvalgsmøde en drøftelse af det relevante indhold i den opdaterede integrationspolitik. Med udgangspunkt i drøftelserne færdiggør administrationen den opdaterede integrationspolitik, som fremlægges for EBU den 1. juni 2023 til godkendelse og sendes i høring hos de øvrige udvalg i august 2023.


Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at integrationspolitikken repræsenterer et solidt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget vil på udvalgsmøde den 1. juni 2023 blive forelagt den opdaterede integrationspolitik til godkendelse.

Herefter skal politikken til august 2023 i høring i Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, og Socialudvalget, før endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet i september 2023.

 

Sagens forløb

04-05-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1: Drøftet.

Arbejdsmarkedschef Peter Sidelmann deltog under oplysningen af punktet. 


04-05-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at integrationspolitikken kommer i høring hos eksterne samarbejdspartnere.

 

 


3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Taget til orientering.

Kompetence: Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget godkende budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 for udvalgets økonomi, herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde Sundhedsudvalgets samlede budgetramme.

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget godkende, at der flyttes budget vedrørende ensomme ældre til Seniorudvalget, svarende til kompetenceplanen.

Sundhedsudvalget orienteres om, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget kan godkende omplacering af Lov- og Cirkulæremidler vedrørende Initiativer i Sundhedsreformen fra Seniorudvalget til Sundhedsudvalget.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

at    Byrådet godkender budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning. 

at Byrådet godkender budgetomplacering af 0,3 mio. kr. i 2023 og 2024 vedrørende ensomme ældre fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget.

at Sundhedsudvalget tager til orientering, at Seniorudvalget indstiller godkendelse af budgetomplacering af Lov- og Cirkulæremidler på 1,3 mio. kr. i 2023 stigende til 1,4 mio. kr. i 2026

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er den, at likviditeten er faldende, og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.

Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

-      det korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra 2022 samt             rammereduktion på 0,5 % af serviceudgifterne

-      aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata

-      forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set på Sundhedsudvalgets budgetområde forventes budgetoverholdelse i 2023. På opfølgningstidspunktet viser tallene et mindreforbrug på 2,6 mio. kr.  i regnskab 2023. Det skal bemærkes, at dette er en meget tidlig opfølgning udarbejdet i marts 2023, og der kan ske ændringer i forudsætninger m.m. senere på året, hvilket kan få indflydelse på resultatet. 

Resultatet specificeres således:

Politikområde 9.1 Sundhed og forebyggelse forventer mindreforbrug på 0,9 mio. kr., hvilket er på området betalinger til regionen for færdigbehandlede patienter på sygehus, patienter på hospice samt ambulant specialiseret genoptræning.

Politikområde 9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering udviser mindreforbrug på 1,8 mio. kr. De endelige efterreguleringer for 2022 kendes dog ikke på nuværende tidspunkt.

Politikområde 9.3 Sundhedspleje forventer merforbrug på 0,1 mio. kr., og tandplejen forventer budgetoverholdelse.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Forventet
resultat
Budgetstatus

Afvigelse
BO1

Sundhed og Forebyggelse

68,2

67,4

66,5

66,8

0,9

Resultat serviceudgifter

68,2

67,4

66,5

66,8

0,9

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Aktivitetsbestemt medfinansiering

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Resultat serviceudgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Sundhedspleje og tandpleje

44,8

47,1

47,2

45,0

-0,1

Resultat serviceudgifter

44,8

47,1

47,2

45,0

-0,1

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

I alt for udvalget

460,6

462,1

459,5

457,6

2,6

 

Samlet resultat serviceudgifter

113,0

114,5

113,7

111,8

0,8

Samlet resultat øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Midler til ensomme ældre

Der indstilles i denne sag, at der godkendes budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på 0,3 mio. kr. i 2023 og 2024 vedr. ensomme ældre, som fejlagtigt ligger under § 18-midlerne under Sundhedsudvalgets budget.

Initiativer i sundhedsreformen

I Lov- og Cirkulæreprogrammet for budget 2023 er der afsat midler til "Initiativer i Sundhedsreformen", hvilket omfatter tilskud til kommunale akutfunktioner samt kvalitetspakke for patientrettede forebyggelsestilbud for borgere med kroniske sygdomme. Budgettet er ved budgetvedtagelsen placeret under Seniorudvalget. Ved nærmere gennemgang af formål med tilskuddet er afklaret, at en del at midlerne vedrører kronikertilbud, som hører til under Sundhedsudvalget. Det betyder, skal deles mellem Senior- og Sundhedsudvalget, hvorefter 1,3 mio. kr. i 2023 stigende til 1,4 mio. kr. i 2026 tilføres Sundhedsudvalget.

Anlæg  

På Sundhedsudvalgets område er et anlægsprojekt vedrørende opførsel af træningsfaciliteter på Blomstergården, som blev ibrugtaget i starten af 2023. Den sidste udvendige færdiggørelse udføres og afregnes i foråret.  Anlægsregnskab udarbejdes i løbet af 2023.

Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.

På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april 2023 godkendt at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio. kr. til 2024.  Dette vedrør ikke anlæg på Sundhedsudvalget.

Retligt grundlag

Det fremgår af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område samlet set forventes budgetoverholdelse i regnskab 2023. Der udvises overalt tilbageholdende adfærd, begrundet i kommunens økonomiske situation.

Det skal bemærkes, at en opfølgning foretaget i marts er behæftet med usikkerhed. Eksempelvis er der ved opfølgningen ikke modtaget de første opkrævninger fra regionen vedrørende færdigbehandlede patienter på sygehus, hospice, specialiseret genoptræning m.m. Det betyder, at, hvis antal borgere, takster eller afregningsfrekvenser ændres væsentligt, får det betydning for forbruget i 2023. Området følges tæt frem mod næste opfølgning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drift Budgetomplacering Ensomme Ældre 

9.01 Sundhed og Forebyggelse

7.01 Pleje og Omsorg

-316

 

316

         -340

 

          340

Drift Budgetomplacering
Initiativer i Sundhedsreformen

9.01 Sundhed og Forebyggelse

7.01 Pleje og Omsorg

 

1.273

 

-1.273


1.324

 

-1.324

 

1.340

 

-1.340

 

1.361

 

-1.361

 

 

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj 2023.

4. Finansiering af indsatser i Sundhedsklyngen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Sundhedsudvalget ønsker, at afrapportering også forelægges udvalget.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende at 542.000 kr. af de midler, der er afsat i Lov- og Cirkulæreprogrammet til initiativer i Sundhedsreformen, anvendes til finansiering af indsatser i sundhedsklyngesamarbejdet i 2023.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender at 542.000 kr. af de midler, der er afsat i Lov- og Cirkulæreprogrammet til initiativer i Sundhedsreformen, anvendes til finansiering af indsatser i sundhedsklyngesamarbejdet i 2023.

Sagens indhold

I forlængelse af Økonomiaftalen for 2022 indgik Regeringen, Danske Regioner og KL
aftale om at etablere sundhedsklynger, der skal skabe bedre og mere sammenhængende
patientforløb og styrke samarbejdet på tværs i sundhedsvæsenet.

Slagelse Kommune indgår sammen med NSR-Sygehusene (Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehus), Psykiatrisygehuset, almen praksis samt Næstved, Slagelse og Sorø Kommune i Slagelse Klyngen.

Med henblik på at understøtte opstart af klyngerne, blev der tilført 40 mio. kr. til kommunernes bloktilskud for 2022 samt 40 mio. kr. til regionerne. Midlerne er afsat til udvikling af konkrete indsatser, der kan være med til at styrke sammenhæng, nærhed og omstilling med udgangspunkt i den enkelte klynges population og problemstillinger.

Slagelse Klyngen har fået i alt 3.228.032 kr. fordelt med 1.557.216 kr. til kommunerne og 1.670.815 kr. til regionen. Slagelse Kommunes andel af midlerne er 542.000 kr.

I klyngesammenhæng prioriteres midlerne, efter indstilling fra Slagelseklyngens fagligt strategiske forum, af Politisk Forum, der er sammensat af de fire borgmestre, regionsrådsformanden, yderligere to medlemmer fra regionsrådet og repræsentanter fra de praktiserende læger.

I Slagelse Klynge har Politisk Forum peget på følgende indsatser:

Indsats

 

Indstillet beløb i kr.

 

Tildelt beløb i kr.

72-timers behandlingsansvar (*1)

500.000

 

500.000

 

Medicinudlevering til 3 dage ved udskrivelse fra sygehus

 

300.000

 

300.000

 

Etablering af fælles faglig kvalitetsorganisation og fælles uddannelse og kompetenceudvikling i regi af Sundhedspartnerskabet (*2)

950.000

 

750.000

 

VIP Borgere - koordineret indsats for borgere med mange kontakter til forskellige dele af sundhedsvæsenet  (*2) 

925.000

 

900.000

 

Tidlig og koordineret palliativ indsats, som understøtter, at borgere der ønske det kan dø i eget hjem frem for på sygehuset (*2)

850.000

750.000

I alt

3.525.000

 

3.200.000

 

Difference mellem indstillet og tildelt beløb

 

-325.000

 

 

(*1) Hvis der afsættes midler til implementering af 72-timers behandlingsansvar i forbindelse med regeringens akutplan, bliver klyngens midler omfordelt til andre indsatser.

(*2) Budget og projektbeskrivelse skal tilpasses, så de passer med det afsatte beløb.

Indsatserne er valgt med udgangspunkt i deres nytteværdi for borgerne samt med udgangspunkt i, at de hurtigt vil give et resultat.

Budget i Sundhedsudvalget

I Lov- og Cirkulæreprogrammet var afsat midler til Sundhedsklynger, hvilke blev tilført Seniorudvalget i 2022, men tilbageført kassen ved regnskabsafslutningen, da der ikke var udgifter til Sundhedsklynger i 2022 og tidshorisonten for udgifter ikke var kendt ved regnskabsafslutningen. 

Derudover er der i Lov- og Cirkulæreprogrammet for budget 2023 afsat midler til "Initiativer i Sundhedsreformen", hvilket omfatter tilskud til kommunale akutfunktioner samt kvalitetspakke for patientrettede forebyggelsestilbud for borgere med kroniske sygdomme.

Sundhedsudvalget orienteres i Budgetopfølgning 1 tidligere på indeværende dagsorden om, at budget til kronikertilbud omplaceres til Sundhedsudvalget fra Seniorudvalget. Det drejer sig om et budget på 1,273 mio. kr. i 2023, stigende til 1,483 mio. kr. i 2027. Disse midler er aktuelt ikke disponeret, fordi det afventer en endelig godkendelse af det nationale kvalitetsprogram for kronikertilbud.

Retligt grundlag

Sundhedsloven, bekendtgørelse nr. 1248 af 5. september 2022.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. godkende at de 542.000 kr. af de midler, der er afsat i Lov- og Cirkulæreprogrammet til initiativer i Sundhedsreformen, anvendes til finansiering af indsatser i sundhedsklyngesamarbejdet i 2023.
  2. beslutte anden finansiering af indsatser i sundhedsklyngesamarbejdet i 2023.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de resterende 731.000 kr. ud af de i alt 1.273.000 kr. er et realistisk beløb til at finansiere øvrige initiativer i Sundhedsreformen på Sundhedsudvalgets område i 2023, da næsten halvdelen af året er gået og det nationale kvalitetsprogram for kronikertilbud aktuelt ikke er godkendt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommunes andel af sundhedsklyngesamarbejdet kan i 2023 finansieres af midler afsat under Sundhedsreformen på Sundhedsudvalgets område.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Opfølgning på dialogmøde med Handicaprådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Særligt i forhold til:

  • kun at hjælpe mennesker med udgangspunkt i deres egen formåen
  • systematiske sundhedstjek
  • det at se mennesket bag handicappet - og de udsagn Handicaprådet udtrykker
  • fremadrettede møder med Handicaprådet - herunder drøftelserne med politisk udpegede og DH udpegede repræsentanter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Handicaprådet den 8. maj 2023.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Handicaprådet.

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 8. maj 2023 kl. 17.15-18.15 blev afholdt dialogmøde med Handicaprådet.

Der er fra Handicaprådet modtaget følgende forslag til temadrøftelse på dialogmødet:

Lighed i sundhed: Borgere med særlige behov/handicaps profiterer i særlig grad af sundhedsfremmende indsatser, men hvor inkluderes de i kommunens sundhedsfremmende indsatser?.

Derudover vil Handicaprådet gerne have orientering fagområdets faglige udfordringer eller udviklingstendenser i forhold til borgere med handicap samt fagområdets nuværende og fremtidige projekter og initiativer, der vedrører borgere med handicap.

 

6. Orientering om paragraf 18-midler (O)

Beslutning

Christopher Trung (C) blev erklæret inhabil og deltog ikke i behandlingen af punktet.

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om uforbrugte midler i paragraf 18-puljen i 2022 samt den samlede anvendelse af paragraf 18-midler fra 2024.

Indstilling

Direktør for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Slagelse Kommune udmønter én gang årligt paragraf 18-midler i en pulje, der kan søges til støtte til frivilligt socialt arbejde. Samtidig udmøntes af paragraf 18-midler et fast beløb til grundfinansiering af Frivilligcentret besluttet i Budgetaftale 2023-26 samt et fast beløb til støtte til Kirkens Korshær og Ringen i Slagelse besluttet i Budgetaftale 2008. Formålet med midlerne er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune.

Fordeling af puljemidler for 2023 og uforbrugte paragraf 18-midler fra 2022

Sundhedsudvalget besluttede fordeling af paragraf 18-midler i ansøgningspuljen for 2023 på deres møde den 28. november 2022 punkt 5. Samtidig besluttede Sundhedsudvalget at godkende indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af uforbrugte midler i 2022 på 585.238 kr., såfremt beløbet blev godkendt overført til 2023. 

De uforbrugte midler er opstået dels som følge af tilbagebetalinger fra foreninger, dels på grund af overført mindreforbrug fra 2021.

Sundhedsudvalget orienteres i denne sag om, at de uforbrugte midler i 2022 på 585.238 kr. ikke er besluttet overført til anvendelse i 2023 jævnfør beslutning på Byrådets møde den 27. marts 2023 punkt 3. Derfor effektueres der ikke yderligere tildelinger af §18-midler i 2023.

De foreninger, som var omfattet af den betingede tildeling af de uforbrugte midler, modtog i december 2022 et betinget tilsagnsbrev på deres bevillingsansøgning til paragraf 18-midler. Foreningerne vil nu få et endeligt afslag begrundet i, at der ikke er sket overførsel af mindreforbrug på § 18-midler fra 2022 til 2023.

Anvendelse af paragraf 18-midler

Kommunalbestyrelsen er jævnfør paragraf 18 i serviceloven forpligtiget til at afsætte et årligt beløb til frivilligt socialt arbejde. Af lovteksten fremgår det, at kommunalbestyrelsen som kompensation modtager et tilskud fra staten via bloktilskuddet, som pris- og lønfremskrives. Tilskuddet er ikke øremærket, men forudsættes samlet set anvendt til formålet. I Slagelse Kommune er tilskuddet beregnet til omkring 2,6 mio. kr. i 2023. Beløbet kan variere fra år til år på grund af beregningsmetode jævnfør bloktilskuddet.

Fordelingen af paragraf 18-midler er som følger:

0,35 mio. kr. i grundfinansiering til Frivilligcentret jævnfør Budgetaftale 2023-26.

1,35 mio. kr. til ansøgningspulje til frivillige sociale foreninger. Beløbet er vejledende, idet der kan være en variation i det beregnede tilskud fra år til år.

0,9 mio. kr. til Kirkens Korshær og Ringen i Slagelse jævnfør Budgetaftale 2008 (midlerne er efterfølgende konverteret til opfyldelse af servicelovens § 104).

Det skal bemærkes, at der i 2021-2023 har været udlovet et højere beløb i ansøgningspuljen, end tilskuddet tilsiger. Dette som følge af at der fejlagtigt har været lagt et andet budget ind under ansøgningspuljen i paragraf 18.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at beslutning om anvendelse af fremadrettet mindreforbrug i paragraf 18-midler sker efter de årlige overførsler er godkendt.

Administrationen vurderer, at de foreninger, der ikke får tilskud eller nedsat tilskud i 2023 som følge af, at mindreforbruget ikke blev overført, var orienteret om betingelsen for at få tilskud.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Der blev på mødet orienteret om følgende:

Formanden

  • Intet at bemærke.

Udvalgsmedlemmer

  • Intet at bemærke.

Administrationen

  • Sag om fundraising kommer på udvalgsmødet i august. 
  • Besøg af Arbejdstilsynet i Sundhed og Træning.
  • Input til kommende møde med Rådet for Socialt Udsatte.
  • Proces for sundhedspolitikken. 

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at de på udvalgsmødet før et dialogmøde med et råd ønsker en drøftelsessag med eventuelle emner.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.