Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget
orienteres om organisering og indsatser i de nye sundhedsklynger.
Indstilling
Konstitueret
sundheds- og ældrechef indstiller,
1. at Sundhedsudvalget
tager sagen til orientering.
Sagens
indhold
Sundhedsudvalget
ønsker, at administrationen orienterer om de nyetablerede sundhedsklynger.
Baggrund
Den 11. juni
2022 indgik Regeringen, KL og Danske Regioner en politisk aftale om etablering
af sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg. Den politiske aftale blev
indgået på baggrund af, at Folketinget den 9. juni 2022 vedtog et lovforslag,
som indebar, at der skulle etableres fire til fem sundhedsklynger og et
sundhedssamarbejdsudvalg i hver region.
Sundhedssamarbejdsudvalget
erstatter det tidligere sundhedskoordinationsudvalg, mens sundhedsklyngerne er
en ny samarbejdsform på tværs af kommuner, almen praksis og hospitaler.
Sundhedssamarbejdsudvalget
Sundhedssamarbejdsudvalget
er udelukkende et politisk niveau, der drøfter forhold, som går på tværs i
regionen og blandt andet udarbejder Sundhedsaftalen, der er en samarbejdsaftale
mellem kommuner region og almen praksis, som udarbejdes hver fjerde år.
Herudover skal udvalget forelægges praksisplanen inden denne
vedtages. Praksisplanen beskriver de betingelser, der skal være
opfyldt for, at almen praksis bidrager til den optimale behandling og
sammenhæng for borgerne, herunder at almen praksis er organiseret,
dimensioneret og kvalificeret til at indgå i et samarbejde med de øvrige
aktører i sundhedsvæsenet.
Sundhedsklyngerne
Sundhedsklyngerne
er en forpligtende samarbejdsform, der er etableret omkring Danmarks 21
akuthospitaler. I Region Sjælland er der etableret fire sundhedsklynger, hvoraf
Slagelse kommune indgår i et samarbejde under Slagelse Klyngen.
I
Slagelse Klyngen indgår, udover Slagelse Kommune, også NSR-sygehusene (Næstved,
Slagelse og Ringsted Sygehus), Psykiatrihospitalet, almen praksis, Næstved, Ringsted og
Sorø Kommune, repræsentanter fra Patientinddragelsesudvalget samt Det Nære Sundhedsvæsen
(DNS). DNS er et virksomhedsområde i Region Sjælland, der har ansvar for en
række udviklingsaktiviteter i samarbejde med sygehuse, kommuner,
praksissektoren og borgere. DNS varetager funktioner som eHospitalet,
Nærklinikker, Regionstandplejen og Lægevagten.
Formålet
med sundhedsklyngerne
Formålet med
sundhedsklyngerne er, at kommuner, almen praksis og hospital samarbejder og
skaber sammenhæng om og for de borgere/patienter, som de er fælles om. Det vil
især sige: ældre medicinske borgere, borgere med kronisk sygdom, borgere med
psykisk lidelse samt børn og unge. Desuden er der fokus på, at indsatser
prioriteres i forhold til datagrundlaget på området og klyngens demografiske
sammensætning og udfordringer.
Etableringen
af sundhedsklyngerne skal ses som del af løsningen på sundhedsvæsnets
udfordringer og sætte ekstra skub i det i forvejen tætte samarbejde. Klyngen er
et vigtigt element i blandt andet implementering af kvalitetsplaner, afprøvning
af ny teknologi, indsatser på akutområdet med mere.
Sundhedsklyngen
skal være drivkraft for de forandringer i sundhedsvæsnet, der er nødvendige for
at fremtidssikre sundhedsvæsenet, hvor fokus er på at tage ansvar for den
fælles befolkningsgruppe i optageområdet. Dette indebærer at styrke sammenhæng
og bedre forløb for borgere, der har forløb på tværs af sektorer, at være
drivende kraft for styrket forebyggelse, kvalitet og omstilling til det nære
sundhedsvæsen samt prioritere fælles midler i klyngen.
Slagelse Klyngen vil i 2023 fokusere på de konkrete indsatser, der fremgår i nedenstående tabel i aktuelle sag. Indsatserne er målrettet de fælles
patienter og patientforløb, Konkret borgere med kroniske sygdomme,
akutområdet, borgere med psykiske lidelser, unge med mental mistrivsel og de
sårbare ældre.
Opbygning
og organisering af sundhedsklyngerne
Hver
sundhedsklynge er opbygget med et politisk og strategisk niveau. I Slagelse Klyngen er der desuden et operationelt niveau, der varetager konkrete
indsatser.
Det
politiske niveau
Det politiske
niveau er repræsenteret ved regionrådsformanden og mindst et regionrådsmedlem,
borgmestre fra klyngens kommuner og to praktiserende læger udpeget af PLO.
Formandskabet i Slagelse Klyngen er delt mellem regionrådsformanden og
borgmesteren fra Ringsted Kommune.
Det
faglige strategiske niveau
Det faglige -
strategiske niveau er repræsenteret ved:
- Tre repræsentanter for regionen: Sygehusdirektøren for akutsygehuset i klyngen, direktøren for Det nære Sundhedsvæsen og en repræsentant for direktionen i Psykiatrien
- En direktør eller sundhedschef fra hver af de deltagende kommuner
- To praktiserende læger udpeget af PLO
- To repræsentanter fra Patientinddragelsesudvalget
Formandsskabet
i Slagelse Klyngen er delt mellem sygehusdirektør og direktør fra Ringsted
Kommune.
Det
operationelle niveau - temaudvalg
Det
operationelle niveau er fordelt ud på fire temaudvalg med dertilhørende
indsatser. Det enkelte temaudvalg er repræsenteret ved en centerchef som
formand. Slagelse Kommune har delt formandskab med Sorø Kommune og varetager
formandskabet for temaudvalget: Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre.
Temaudvalgets
formandskab har ansvar og mandat for fremdrift af den aktuelle indsats/de
aktuelle indsatser. Under de forskellige temaudvalg indgår aktører fra
kommuner, NSR sygehuse, DNS, almen praksis og psykiatrihospitalet. Aktørerne
indgår med kompetencer inden for udvalgets aktuelle tema.
Indsatser,
som er besluttet på det politiske og faglige strategiske niveau, placeres i
temaudvalgene som konkrete opgaver, udvalgene skal arbejde med. Der er
besluttet følgende indsatser i de fire temaudvalg:
Temaudvalg | Ansvarlig
for udvalg | Indsats
|
Trivsel
hos børn, unge og deres familier | Psykiatrihospitalet | Elektronisk
henvisning mellem almen praksis og
PPR i kommunerne. Opkvalificere
henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien |
Sammenhængende
patientforløb for sårbare ældre | Slagelse
og Sorø Kommuner i fællesskab | 72-timers
behandlingsansvar |
Sammenhængende
patientforløb for sårbare ældre | Slagelse
og Sorø Kommuner i fællesskab | Medicinudlevering
til 3 dage |
Sammenhængende
patientforløb for sårbare ældre | Slagelse
og Sorø Kommuner i fællesskab | Tidlig
og koordineret palliativ indsats |
Akutområdet | Næstved
Kommune | Fælles
faglig kvalitetsorganisation og fælles uddannelse og kompetenceudvikling i
regi af Sundhedspartnerskabet |
Styrket
indsats for borgere med kroniske sygdomme | Ringsted
Kommune | VIP
Borgere |
| | |
Indsatser
og økonomisk tildeling.
Det politiske
niveau i Slagelse Klyngen indstillede på møde den 18. april 2023, at klyngens
midler skulle fordeles på ovenstående indsatser.
Den 8. maj 2023
godkendte Sundhedsudvalget at Slagelse Kommunes andel
af midlerne på 542.000 kr., der er afsat i Lov- og Cirkulæreprogrammet til
initiativer i Sundhedsreformen, anvendes til finansiering af indsatser i
sundhedsklyngesamarbejdet i 2023.
Nedenstående tabel
viser en fordeling af ansøge og tildelte midler:
Indsats | Udviklingsmidler til finansiering af | Ansøgt beløb i kr. | Tildelt beløb i kr. |
72-timers behandlingsansvar (*1) | Ansættelse af lægefaglig konsulent | 500.000 | 500.000 |
Medicinudlevering til 3 dage | Frikøb af indsatsteam/projektleder (model 2 + 100.000
til medicin) | 300.000 | 300.000 |
Fælles faglig kvalitetsorganisation og fælles
uddannelse og kompetenceudvikling i regi af Sundhedspartnerskabet (*2) | Frikøb af praktiserende læge, lønudgifter til
projektleder, faglig konsulentbistand, ekstern oplægsholder, dataudvikling og
undervisningsmateriale, udekørende skills-bil | 950.000 | 750.000 |
VIP Borgere (*2) | Frikøb af sygeplejerske og projektmedarbejdere | 925.000 | 900.000 |
Tidlig og koordineret palliativ indsats (*2) | Ansættelse af projektleder, frikøb af praktiserende
læge, lægefaglig undervisning og konferenceudgifter | 850.000 | 750.000 |
I alt | | 3.525.000 | 3.200.000 |
Difference | | -325.000 | 0 |
| | | |
(*1) Hvis der
afsættes midler til implementering af 72-timers behandlingsansvar i forbindelse
med regeringens akutplan, bliver klyngens midler omfordelt til andre indsatser.
(*2) Budget
og projektbeskrivelse skal tilpasses, så de passer med det afsatte beløb.
Opfølgning
på klyngernes indsatser i 2023
Temaudvalgene
skal løbende melde tilbage til det faglige strategiske niveau om proces og plan
for igangværende indsatser.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven
BEK nr. 1248 af 05/09/2022
Handlemuligheder
Ingen
bemærkninger.
Vurdering
Administrationen
vurderer, at sundhedsklyngerne kan bidrage til et tættere samarbejde mellem
kommuner, region og hospitaler om konkrete indsatser. Administrationen
vurderer, at indsatser forankret i sundhedsklyngerne bør prioriteres med
personaleressourcer, hvis indsatserne skal medvirke til omstilling af og i
sundhedsvæsenet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er fra
regeringen side foretaget en fordeling af midler mellem regionerne og
kommunerne for 2022 og 2023 og afsat 40 mio. kr. (samlet set 80 mio. kr.)
årligt i 2022 og 2023 til opstart af arbejdet i sundhedsklyngerne med henblik
på styrket sammenhæng, nærhed og omstilling.
| Kommuner
| Region
| I alt |
Region
Sjælland | 5.744.703 | 6.172.000 | 11.916.703 |
Klyngen
Holbæk | 1.244.147 | 1.336.688 | 2.580.834 |
Klyngen
Næstved/Slagelse | 1.557.216 | 1.673.044 | 3.230.260 |
Klyngen
Nykøbing F. | 992.752 | 1.066.594 | 2.059.347 |
Klyngen
Roskilde/Køge | 1.950.588 | 2.095.675 | 4.046.262 |
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens
videre forløb
Sundhedsudvalget orienteres to gange årligt om status på sundhedsklyngens arbejde i forlængelse af møder i Sundhedsklyngens politiske niveau.