Sundhedsudvalget – Referat – 7. august 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set på Sundhedsudvalgets budgetområde forventes budgetoverholdelse i 2023. På opfølgningstidspunktet viser tallene et mindreforbrug på 1,8 mio. kr.  i regnskab 2023. Der er ikke behov for økonomiske handleplaner på Sundhedsudvalgets budgetområde.

Resultatet specificeres således:

Politikområde 9.1 Sundhed og forebyggelse forventer mindreforbrug på 0,1 mio. kr., hvilket er på Sundhedstilbud. Det skal bemærkes, at der på nuværende tidspunkt er stor usikkerhed omkring betalinger til regionen for færdigbehandlede patienter på sygehus samt borgere på hospice. Det er igangsat en nærmere gennemgang af området, indeholdende en afdækning af den aktuelle udvikling i færdigbehandlede patienter på sygehus, varighed samt årsager. Derudover en fornyet gennemgang i forhold til om der aktuelt er indlagte patienter fra andre kommuner, som der kan opkræves betaling for. I denne opfølgning er det forudsat, at budgettet overholdes, hvilket er behæftet med en vis usikkerhed indtil gennemgang af området er udarbejdet.

Politikområde 9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering udviser mindreforbrug på 1,8 mio. kr. 

Politikområde 9.3 Sundhedspleje forventer merforbrug på 0,1 mio. kr., og tandplejen forventer budgetoverholdelse.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet resultat
BO2

Forventet resultat
BO1

Afvigelse

 

Sundhed og forebyggelse

68,2

68,3

68,2

66,5

0,1

Resultat  serviceudgifter

68,2

68,3

68,2

66,5

0,1

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Aktivitetsbestemt medfinansiering

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Resultat  serviceudgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Sundhedspleje og Tandpleje

44,8

47,1

47,2

47,2

-0,1

Resultat  serviceudgifter

44,8

47,1

47,2

47,2

-0,1

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

I alt for udvalget

460,6

463,0

461,2

459,5

1,8

 

Samlet resultat serviceudgifter

113,0

115,4

115,4

113,7

0,0

Samlet resultat øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

 

Anlæg  

På Sundhedsudvalgets område er et anlægsprojekt vedrørende opførsel af træningsfaciliteter ved Blomstergården, som blev ibrugtaget i starten af 2023. Den sidste udvendige færdiggørelse omfatter etablering af en udendørs gangsti mellem boliger og træningshal. Tilbud er modtaget og den der har vundet opgaven udvalgt. Der afventes nu byggetilladelse samt afklaring af hvornår håndværker har mulighed for at udføre arbejdet. Anlægsregnskab udarbejdes når det sidste arbejde er afsluttet i løbet af 2023.

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område samlet set forventes budgetoverholdelse i regnskab 2023. Det skal bemærkes, at der overalt udvises tilbageholdende adfærd, begrundet i kommunens økonomiske situation. 

Det er administrationens vurdering, at mindreforbrug pt. ikke kan tilbageføres kassen, idet den igangsatte afdækning af betalinger til regionen for færdigbehandlede patienter på sygehus samt patienter på hospice bør foreligge inden der tages stilling til dette.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

3. Afgivelse af høringssvar til Sundhedsaftale 2024-2027 (B)

Beslutning

At 1: Drøftet med følgende bemærkninger til administrationens oplæg:

  • Udkastet til høringssvar rummer gode elementer. Det kan med fordel tydeliggøres, hvordan aftalen kommer fra ord til handling, da det er væsentligt med konkret og realistiske mål, implementering af intentionerne og sætte det i forståelse af, hvad ”værktøjskassens” indhold er.
  • Sundhedsudvalget ønsker, at det efterspørges, at der løbende kommer tilbagemeldinger om, hvordan implementeringen af sundhedsaftalen forløber
  • Hele sundhedsudvalget ønsker at være afsender på høringssvaret.

At 2: Handlemulighed B godkendt


Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan drøfte høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland og beslutte proces for godkendelse af høringssvar.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter og giver input til administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til ny sundhedsaftale for 2024-2027.

2. at Sundhedsudvalget beslutter proces for godkendelse af endeligt høringssvar til udkast til sundhedsaftale 2024-2027.

Sagens indhold

Udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland (bilag 1)er sendt i offentlig høring, og det er Sundhedsudvalget der har kompetence til at afgive høringssvar. Høringsfrist for Slagelse Kommune er den 17. august 2023.  

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Sjælland har ud fra indledende drøftelser og input fra de fire sundhedsklynger i Region Sjælland og Patientinddragelsesudvalget besluttet at basere ny sundhedsaftale for 2024–2027 på en revision af Sundhedsaftale 2019-2023. En revision af aftalen indbefatter at videreføre vision, målsætninger og nuværende målgrupper. Dette med en prioritering af særligt fokus på børn og unges trivselsudfordringer og på tværgående indsatser, herunder lighed i sundhed, digitalisering og forebyggelse.

Sundhedsaftalen har været i høring i henholdsvis Handicaprådet den 26. juni 2023 og Ældrerådet den 28. juni 2023. Høringssvarene fremgår af bilag 2 og bilag 3.

Administrationen har ud fra administrationens vurdering og de indkomne høringssvar fra henholdsvis Handicaprådet og Ældrerådet udarbejdet et samlet udkast til et politisk høringssvar, som fremgår af bilag 4.

Administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til ny sundhedsaftale for 2024-2027 præsenteres til input og yderligere kvalificering i Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget.

Baggrund og formål

Ifølge sundhedslovens § 205 skal der i hver valgperiode indgås en sundhedsaftale mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen. I sundhedsloven og bekendtgørelsen om sundhedsklynger fra 2022 er ligeledes fastlagt rammer for Sundhedssamarbejdsudvalgets og sundhedsklyngernes rolle i forhold til sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen er en politisk aftale og udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner, regioner og almen praksis.

Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for.

Sundhedsaftalens vision, målgrupper og målpunkter

Sundhedssamarbejdsudvalgets vision for Sundhedsaftale 2024-2027 er i lighed med den nuværende sundhedsaftale ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er fortsat, at vi sammen med borgeren benytter kommunale og regionale ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.

Sundhedssamarbejdsudvalget har vurderet, at der fortsat er grundlag for at arbejde videre med de fire nuværende målgrupper for sundhedsaftalen:

  1. Børn og unge med trivselsudfordringer
  2. Sårbare ældre
  3. Borgere med kroniske og langvarige forløb
  4. Voksne med psykisk sygdom.

Sundhedssamarbejdsudvalget ønsker i denne sammenhæng, at børn og unge med trivselsudfordringer prioriteres og får et særligt fokus. Derudover er det intentionen fra Sundhedssamarbejdsudvalget, at der i den kommende sundhedsaftale arbejdes videre med de fælles kommunale og regionale mål fra den nuværende sundhedsaftale:

  1. Fælles om borgerens livsudfordringer
  2. Tryghed og mestring i eget hjem
  3. Effektiv forebyggelse – sunde borgere
  4. Mental sundhed og psykisk trivsel.

For hvert mål er der målepunkter for at kunne monitorere arbejdet med sundhedsaftalen og fastholde fokus og retning for implementeringen af sundhedsaftalen.

Aftalen beskriver desuden principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og fremme en langsigtet og planlagt opgaveoverdragelse og tydelig arbejdsdeling mellem kommuner og region:

  1. Fælles ansvar ved sektorovergange
  2. Planlagt opgaveflytning
  3. Opgaverne løses på det lavest mulige omkostningsniveau
  4. Fælles kvalitets- og udviklingsdagsorden
  5. Fælles digitaliseringsdagsorden.

Tidsplan og videre proces

Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med sundhedsaftalen, som vil gælde fra 1. januar 2024. Sundhedssamarbejdsudvalget drøfter på sit møde den 25. september 2023 de indkomne høringssvar. Derefter sendes sundhedsaftalen til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og Regionsrådet. Sundhedsaftalen 2024-2027 skal sendes til endelig godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest d. 1. januar 2024.

Sundhedssamarbejdsudvalget vil desuden invitere relevante kommunale politikere m.fl. til et stormøde den 1. november 2023 om sundhedsaftalen og det fælles arbejde med at implementere aftalen. Sundhedsudvalget er forhåndsbooket til at deltage til stormødet.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan drøfte og give input til administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.

I forhold til proces for godkendelse af høringssvar har udvalget følgende handlemuligheder:

A. at afholde et ekstraordinært møde den 16. august 2023 og indgive et samlet høringssvar med input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalget høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.

B. at benytte mailkorrespondance og indgive et samlet høringssvar med input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalget høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.

C. at give administrationen kompetencen til at samle input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget til at fremsende endeligt høringssvar med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.

Vurdering

Administrationens vurdering, som også indgår i høringssvaret, er:

Administrationen vurderer, at en videreførelse af fokusområder fra nuværende sundhedsaftale til den kommende sundhedsaftale er hensigtsmæssigt, hvor der er et særligt fokus på børn og unge med trivselsudfordringer. Desuden vurderes det positivt, at der er sammenhæng mellem sundhedsaftalens mål og de udfordringer, som også kan identificeres i sundhedsprofilen for Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer at sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielt samarbejde af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger. I de tilfælde, hvor værkstøjkassen og forløbsprogrammer ikke er beskrivende for sammenhænge, samarbejde og ansvar, vurderer administrationen, at sundhedsaftalen med fordel kan indeholde konkrete forslag til, hvordan praksisnære forhold afklares mellem sektorerne.

Desuden kan det med fordel præciseres, at der bør være fokus på at arbejde med kendskab og udbredelse af sundhedsaftalen og værktøjskassen på tværs af sektorer. Dette for at eliminere uhensigtsmæssige arbejdsgange, men derimod medvirke til at skabe sammenhængende og trygge forløb for borgerne.

Administrationen vurderer, at det kan være relevant at tilføje, at arbejdet med visioner, målsætninger og indsatser for de beskrevne målgrupper adresseres og iværksættes via involvering af sundhedsklyngerne. Ligeledes kan der i sundhedsaftalen indsættes en illustration, der beskriver strukturen i sundhedsklyngesamarbejdet. Dette for at sikre gennemsigtighed og konkretisering af formålet med sundhedsklyngesamarbejdet.

Administrationen vurderer, at udvikling af snitflader mellem IT-løsninger skal indgå sundhedsaftalen. IT-løsninger, der anvendes på tværs af sektorer, skal fra start af have udviklet integration (snitflade) til de respektive sektorers dokumentationsværktøjer på området. Dette for at begrænse forekomsten af dobbeltdokumentation.

Administrationen vurderer, at der kan forekomme misforståelser, når sundhedsaftalen anvender begrebet det nære sundhedsvæsen, og det samtidig er et virksomhedsområde i Region Sjælland.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Den endelige Sundhedsaftale 2024-2027 skal godkendes i Byrådet efter endt høringsperiode. Dette på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget.

4. Høring af opdateret integrationspolitik 2023 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om, at der ønskes tydeliggørelse af, at Sundhedsindsatser både handler om indsatser via Servicelov og Sundhedslov.

Kompetence

 

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

 

Sundhedsudvalget kan drøfte forslag til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget drøfter forslaget til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar

 

Sagens indhold

 

Erhvervs-, Beskæftigelse-, og Uddannelsesudvalget har på møde den 1. juni 2023 besluttet at sende vedlagte forslag til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune til høring i relevante fagudvalg, råd og nævn, samt hos eksterne samarbejdspartnere. Frist for modtagelse af høringssvar er den 15. august 2023.

Den nuværende integrationspolitik fra 2013 har fungeret hensigtsmæssigt og været rammesættende for integrationsarbejdet i ti år. Det blev derfor besluttet at opdatere politikken, frem for at udarbejde en helt ny politik. Med opdateringen forenkles integrationspolitikken med henblik på at tilbyde et tidssvarende og visionært sigte for kommunens tværfaglige integrationsindsats, der taler op imod de justerede, statslige rammer.

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration (ARI), som i foråret 2023 har afholdt workshops med deltagere fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Handicap og Psykiatri, Børn og Unge, samt Sundhed og Ældre. Politikken har været i administrativ høring hos de relevante kommunale centerchefer og er i processen drøftet på flere udvalgsmøder i EBU. Endvidere har politikken været i pre-høring hos henholdsvis Sundhedsudvalget, og Kultur, Fritid og Turismeudvalget. 

 

Væsentligste opdateringer
Slagelse Kommunes Integrationspolitik 2023 er ændret på 5 væsentlige områder i forhold til den nuværende politik (2013-2016):

  1. Udvidet visionsgrundlag
    Den overordnede vision er foldet ud, så den omfavner alle aspekter af borgerens liv, og samtidig bibeholde budskabet fra den nuværende politik om aktiv deltagelse.

  2. Forenklet men relevant politik 
    Enkel i forhold til antallet af og detaljegraden i målsætningerne, og relevant fordi det er målsætninger som vurderes at have en konkret effekt på integrationsmuligheder, samt afledte og positive effekter ind i øvrige aspekter af borgerens liv. 

  3. Opdeling med de tematiserede fokusområder
    Politikken bibeholder fem tematiserede fokusområder, dog med en lidt anden opdeling, som lægger sig mere op ad, hvordan forvaltningerne i praksis arbejder sammen på tværs. 

    Fokusområderne er:
    • Fællesskaber, Kultur og Fritid
    • Beskæftigelse og Uddannelse
    • Bolig
    • Familie og Børn
    • Sundhed og Trivsel

    Fokusområderne indeholder fortsat individuelle målsætninger, som er opdateret i forhold til 2013 politikken. Nogle er sammenskrevet, så vi opnår en mere enkel politik, andre er tilrettet i forhold til, hvorledes integrationsområdet har udviklet sig.

  4. Tre overordnede målsætninger for hele kommunen
    I den nuværende politik er der formuleret målsætninger for de enkelte fokusområder. For yderligere at styrke det tværfaglige fokus og den helhedsorienterede integrationsindsats formulerer den opdaterede politik nogle overordnede målsætninger, der gælder for hele kommunen og på tværs af fokusområderne.

  5. Statistik og øjebliks-data er taget ud
    Integrationsområdet er et stærkt lovreguleret område, som løbende ændrer sig. Statistik og data, som viser et øjebliksbillede, er taget ud, så vi fremtidssikrer politikken og dens relevans.

 

Implementering og opfølgning
Der er fra politisk og administrationens side opmærksomhed på, at politikken kommer ud og leve, og bidrager til at understøtte dialog og samarbejdet med relevante borgere, civilsamfundet og netværksorganisationer. 

Når politikken er endeligt godkendt af Slagelse Kommunes Byråd, bliver den publiceret på kommunens hjemmeside, og skal drøftes på personale- og ERFA møder med medarbejdere på tværs i kommunen der arbejder med integration, med fokus på implementering i praksis. Politikken vil også være rammesættende for samarbejdsmøder med de eksterne samarbejdspartnere og civilsamfund og forvaltningerne imellem, hvor den sammen med høringssvarene vil danne grundlag for yderligere dialog og understøttelse af målsætningerne i politikken.

Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget er ligeledes ved at drøfte muligheden for etableringen af et integrationsudvalg, som skal understøtte implementeringen af integrationspolitikken samt sikre relevans og opfølgning.
 

Retligt grundlag

 

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

 

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

 

Administrationen vurderer, at integrationspolitikken repræsenterer et godt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune. Et afsæt, der bygger videre på den hidtidige politik, men samtidig opdaterer og fremtidssikrer politikken. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Ingen bemærkninger.

 

5. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer blev givet:

Administrationen orienterede om:

  • Opfølgning på redegørelse for Quistgården, der anbefales fulgt i Seniorudvalget
  • Mulig kapacitetsudfordringer vedr. vederlagsfri fysioterapi. Analyse er i gang
  • I regí af sundhedsklyngearbejdet er der inviteret til dialogmøde om fremtidigt bæredygtigt sygehusvæsen i Region Sjælland.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

Status Quistgården

6. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende sager sættes på et kommende møde:

  • Sag om  vederlagsfri fysioterapi

Dertil bemærkede udvalget, at "Besøg af borgmesteren"  udvides med  ” i regi af sundhedsklyngearbejdet”.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

7. Input til kommende møde med Ældrerådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. Følgende emner bringes ind:

  • Oplevelser om genoptræning – nye faciliteter – fungerer det – oplevelser omkring dette. Input til sagen om vederlagsfri fysioterapi.
  • Hvordan kan vi tale om forebyggelse for den målgruppe Ældrerådet repræsenterer? Hvordan arbejde med bevægelse, træning for seniorer i kommunalt regí contra egen igangsætning af træning. Involvering i den kommende sundhedspolitik
  • Rammer for ansøgning af paragraf 18 midler til ældreområdet– hvordan ser Ældrerådet dem?
  • Drøftelse af kommende sundhedsaftale.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan drøfte input til kommende dialogmøde med Ældrerådet.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter input til kommende dialogmøde med Ældrerådet.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget har dialogmøde med Ældrerådet 5. september 2023 og kan drøfte input til eventuelle emner til mødet.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.