Kompetence
Sundhedsudvalget.
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan drøfte høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland og beslutte proces for godkendelse af høringssvar.
Indstilling
Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundhedsudvalget drøfter og giver input til administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til ny sundhedsaftale for 2024-2027.
2. at Sundhedsudvalget beslutter proces for godkendelse af endeligt høringssvar til udkast til sundhedsaftale 2024-2027.
Sagens indhold
Udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland (bilag 1)er sendt i offentlig høring, og det er Sundhedsudvalget der har kompetence til at afgive høringssvar. Høringsfrist for Slagelse Kommune er den 17. august 2023.
Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Sjælland har ud fra indledende drøftelser og input fra de fire sundhedsklynger i Region Sjælland og Patientinddragelsesudvalget besluttet at basere ny sundhedsaftale for 2024–2027 på en revision af Sundhedsaftale 2019-2023. En revision af aftalen indbefatter at videreføre vision, målsætninger og nuværende målgrupper. Dette med en prioritering af særligt fokus på børn og unges trivselsudfordringer og på tværgående indsatser, herunder lighed i sundhed, digitalisering og forebyggelse.
Sundhedsaftalen har været i høring i henholdsvis Handicaprådet den 26. juni 2023 og Ældrerådet den 28. juni 2023. Høringssvarene fremgår af bilag 2 og bilag 3.
Administrationen har ud fra administrationens vurdering og de indkomne høringssvar fra henholdsvis Handicaprådet og Ældrerådet udarbejdet et samlet udkast til et politisk høringssvar, som fremgår af bilag 4.
Administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til ny sundhedsaftale for 2024-2027 præsenteres til input og yderligere kvalificering i Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget.
Baggrund og formål
Ifølge sundhedslovens § 205 skal der i hver valgperiode indgås en sundhedsaftale mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen. I sundhedsloven og bekendtgørelsen om sundhedsklynger fra 2022 er ligeledes fastlagt rammer for Sundhedssamarbejdsudvalgets og sundhedsklyngernes rolle i forhold til sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen er en politisk aftale og udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner, regioner og almen praksis.
Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for.
Sundhedsaftalens vision, målgrupper og målpunkter
Sundhedssamarbejdsudvalgets vision for Sundhedsaftale 2024-2027 er i lighed med den nuværende sundhedsaftale ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er fortsat, at vi sammen med borgeren benytter kommunale og regionale ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.
Sundhedssamarbejdsudvalget har vurderet, at der fortsat er grundlag for at arbejde videre med de fire nuværende målgrupper for sundhedsaftalen:
- Børn og unge med trivselsudfordringer
- Sårbare ældre
- Borgere med kroniske og langvarige forløb
- Voksne med psykisk sygdom.
Sundhedssamarbejdsudvalget ønsker i denne sammenhæng, at børn og unge med trivselsudfordringer prioriteres og får et særligt fokus. Derudover er det intentionen fra Sundhedssamarbejdsudvalget, at der i den kommende sundhedsaftale arbejdes videre med de fælles kommunale og regionale mål fra den nuværende sundhedsaftale:
- Fælles om borgerens livsudfordringer
- Tryghed og mestring i eget hjem
- Effektiv forebyggelse – sunde borgere
- Mental sundhed og psykisk trivsel.
For hvert mål er der målepunkter for at kunne monitorere arbejdet med sundhedsaftalen og fastholde fokus og retning for implementeringen af sundhedsaftalen.
Aftalen beskriver desuden principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og fremme en langsigtet og planlagt opgaveoverdragelse og tydelig arbejdsdeling mellem kommuner og region:
- Fælles ansvar ved sektorovergange
- Planlagt opgaveflytning
- Opgaverne løses på det lavest mulige omkostningsniveau
- Fælles kvalitets- og udviklingsdagsorden
- Fælles digitaliseringsdagsorden.
Tidsplan og videre proces
Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med sundhedsaftalen, som vil gælde fra 1. januar 2024. Sundhedssamarbejdsudvalget drøfter på sit møde den 25. september 2023 de indkomne høringssvar. Derefter sendes sundhedsaftalen til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og Regionsrådet. Sundhedsaftalen 2024-2027 skal sendes til endelig godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest d. 1. januar 2024.
Sundhedssamarbejdsudvalget vil desuden invitere relevante kommunale politikere m.fl. til et stormøde den 1. november 2023 om sundhedsaftalen og det fælles arbejde med at implementere aftalen. Sundhedsudvalget er forhåndsbooket til at deltage til stormødet.
Handlemuligheder
Sundhedsudvalget kan drøfte og give input til administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.
I forhold til proces for godkendelse af høringssvar har udvalget følgende handlemuligheder:
A. at afholde et ekstraordinært møde den 16. august 2023 og indgive et samlet høringssvar med input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalget høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.
B. at benytte mailkorrespondance og indgive et samlet høringssvar med input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalget høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.
C. at give administrationen kompetencen til at samle input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget til at fremsende endeligt høringssvar med udgangspunkt i administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.
Vurdering
Administrationens vurdering, som også indgår i høringssvaret, er:
Administrationen vurderer, at en videreførelse af fokusområder fra nuværende sundhedsaftale til den kommende sundhedsaftale er hensigtsmæssigt, hvor der er et særligt fokus på børn og unge med trivselsudfordringer. Desuden vurderes det positivt, at der er sammenhæng mellem sundhedsaftalens mål og de udfordringer, som også kan identificeres i sundhedsprofilen for Slagelse Kommune.
Administrationen vurderer at sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielt samarbejde af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger. I de tilfælde, hvor værkstøjkassen og forløbsprogrammer ikke er beskrivende for sammenhænge, samarbejde og ansvar, vurderer administrationen, at sundhedsaftalen med fordel kan indeholde konkrete forslag til, hvordan praksisnære forhold afklares mellem sektorerne.
Desuden kan det med fordel præciseres, at der bør være fokus på at arbejde med kendskab og udbredelse af sundhedsaftalen og værktøjskassen på tværs af sektorer. Dette for at eliminere uhensigtsmæssige arbejdsgange, men derimod medvirke til at skabe sammenhængende og trygge forløb for borgerne.
Administrationen vurderer, at det kan være relevant at tilføje, at arbejdet med visioner, målsætninger og indsatser for de beskrevne målgrupper adresseres og iværksættes via involvering af sundhedsklyngerne. Ligeledes kan der i sundhedsaftalen indsættes en illustration, der beskriver strukturen i sundhedsklyngesamarbejdet. Dette for at sikre gennemsigtighed og konkretisering af formålet med sundhedsklyngesamarbejdet.
Administrationen vurderer, at udvikling af snitflader mellem IT-løsninger skal indgå sundhedsaftalen. IT-løsninger, der anvendes på tværs af sektorer, skal fra start af have udviklet integration (snitflade) til de respektive sektorers dokumentationsværktøjer på området. Dette for at begrænse forekomsten af dobbeltdokumentation.
Administrationen vurderer, at der kan forekomme misforståelser, når sundhedsaftalen anvender begrebet det nære sundhedsvæsen, og det samtidig er et virksomhedsområde i Region Sjælland.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens
videre forløb
Den endelige Sundhedsaftale 2024-2027 skal godkendes i Byrådet efter endt høringsperiode. Dette på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget.