Sundhedsudvalget – Referat – 2. oktober 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Med bemærkning om, at punkt 6 udskydes til kommende Sundhedsudvalgsmøde.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Opfølgning på dialogmøde med Frivilligcentret (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Sundhedsudvalget hæftede sig særligt ved:

  • Den sårbarhed Frivilligcentret oplever qua sin størrelse
  • Brobygningsrollen mellem kommune og civilsamfundet – og behovet for tydelighed i, hvad frivilligcentrets grundopgave er.
  • Fællesskabsalliancen – flere ind i fællesskaber gennem lokale partnerskaber.
  • Fællesskabsstafet og frivilligcentret som fællesskaber og sammen om at mindske ensomhed.
  • Nye veje til deltagelse - fx ”sammen til nye fællesskaber” som trædestens fællesskaber.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Frivilligcentret.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Frivilligcentret.

 

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 2. oktober 2023 afholdes dialogmøde med Frivilligcentret.

Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 4. september 2023 at bringe følgende emner til mødet:

  • Interesse for at høre om partnerskabsprojektet Fællesskabsalliancen.
  • Hvordan midler anvendes i forhold til de midler, der tildeles fra Slagelse Kommune.
  • Hvordan frivilligcentret arbejder med ensomhed og mental sundhed.

3. Sundhedsudvalgets mødekalender 2024 (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget godkendte mødekalender 2024 med mødedatoer som besluttet af Byrådet.

Sundhedsudvalget besluttede at møderne afholdes fra kl. 18.15 til kl. 20.45, som udgangspunkt i et mødelokale på Torvegade 15 eller på Rådhuset. Der kan dog efterfølgende planlægges en anden lokation.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal træffe beslutning om egne møder i 2024. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 25. september 2023 den overordnede mødekalender for 2024.

Jævnfør Styrelseslovens § 20 skal fagudvalgene for hvert regnskabsår beslutte, hvornår udvalget skal mødes, og hvor møderne skal holdes. De enkelte fagudvalg skal derfor beslutte fagudvalgets mødekalender endeligt for 2024.

Fagudvalget kan med afsæt i den vedtagne politiske mødekalender for 2024, beslutte mødedato, tidspunkt, længde, og hvor socialudvalgsmøderne skal holdes.

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget fastholder at have ordinære møder som i 2023, dvs. fra kl. 18.15-20.45 på datoerne angivet i den politiske mødekalender 2024 (bilag 1). Skulle der være behov for at afvige fra den besluttede mødestruktur, anbefales det at møderne rykkes tættere på Økonomiudvalgets møde af hensyn til flow for tværgående sager.

Administrationen anbefaler ligeledes, at møder som udgangspunkt holdes, hvor det er muligt at gennemføre mødet både med hensyn til forplejning, mødefaciliteter og det tekniske udstyr der skal være til rådighed.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §20, der fastslår, at stående udvalg for hvert regnskabsår træffer beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan beslutte politisk mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Ny sundhedspolitik i høring (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at der forinden skal indskrives borgere med handicap under temaet ”Lighed i Sundhed”, sammen med eksemplerne: børn i udsatte positioner, socialt udsatte og svage ældre.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring fra d. 6. oktober 2023 til d. 8. november 2023. 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring fra den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023.

Sagens indhold

Fagudvalgene blev på udvalgsmøderne i maj 2022 orienteret om Sundhedsprofilen 2021, hvor det fremgår, at Slagelse Kommune er udfordret på en lang række sundhedsparametre. Næsten 60 % af den voksne befolkning i Slagelse Kommune er overvægtige, næsten hver femte har et usundt kostmønster, og to ud af tre lever ikke op til anbefalingerne for fysisk aktivitet. Samtidig er andelen af borgere i Slagelse Kommune med multisygdom og kroniske sygdomme stigende, ligesom andelen, der oplever stress, ensomhed eller mentalt dårligt helbred, er steget. Det gælder især unge mellem 16 og 24 år, hvor andelen, som angiver, at de er tilfredse med livet, er faldet fra 81,4 % i 2013 til 74,6 % i 2021 (Regionstal).

På baggrund af sundhedsprofilen i Slagelse Kommune blev det i Budgetaftale 2023 fremhævet, at det er nødvendigt med et større fokus på sundhedsområdet, ikke mindst i forhold til at sikre bedre forebyggelse. Af Budgetaftale 2023 fremgår det, at:

"Partierne er derudover enige om, at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik for Slagelse Kommune. Den skal sikre et langsigtet fokus på forebyggelse og forbedringen af sundheden i Slagelse Kommune".

Byrådet besluttede på deres møde d. 26. september 2022 pkt. 4, at igangsætte en proces for udarbejdelse af den nye sundhedspolitik, som skulle tage afsæt i en arbejdsgruppe på tværs af fagområder og med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer.

Den nedsatte arbejdsgruppe har givet input til den nye sundhedspolitik på tre arbejdsgruppemøder i perioden april til juni 2023. De politiske fagudvalg har ligeledes drøftet og givet input til den nye sundhedspolitik på deres udvalgsmøder i maj og juni 2023. 

Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs input har administrationen udarbejdet et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkast til den nye sundhedspolitik fremgår af bilag 1. 

Sammen om sundhed styrker vi det gode liv

Den nye sundhedspolitik har fået titlen 'Sammen om sundhed styrker vi det gode liv - En sundhedspolitik for alle i Slagelse Kommune 2024-2034'. Titlen tager afsæt i, at det gode liv er noget, vi skaber sammen på tværs af fagområder, men også i samarbejde med eksterne aktører som fx sundhedsvæsenet, foreninger, uddannelsesinstitutioner, organisationer, virksomheder, aftenskoler, lokalsamfundet, de frivillige og den enkelte selv. Sundhedspolitikken opererer derfor ud fra et fælles vi, som både definerer kommunen som organisation, men også alle andre aktører. Sundhedspolitikken har et langt sigte på 10 år. Dette fordi forebyggelse er en forandring, der består af flere tiltag, som skal implementeres over tid, før effekten kan ses.

Tre fokusområder

Den nye sundhedspolitik har tre fokusområder, som skal understøtte sunde og gode liv.

Fokusområderne er:

  • Tidlig indsats hele livet - Alle skal have de bedste forudsætninger for et godt liv
  • Fællesskab - Alle skal have mulighed for at være en del af et fællesskab
  • Lige muligheder - Der skal være lige muligheder til alle.

Fokusområderne skal sikre prioritering af sundhedsfremmende og forebyggende tiltag samt skabe sunde rammer, som indbyder til gode og sunde liv. Derfor indeholder hvert fokusområde to til tre prioriteringer, som skal omsættes til konkrete handlinger gennem fælles handleplaner. 

Fælles handleplaner

Den nye sundhedspolitik skal fungere som et overordnet pejlemærke for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger. Derfor skal sundhedspolitikken udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennemførsel af dem. Handleplanerne kan både have et bredt fokus på alle prioriteringer i sundhedspolitikken eller mere fokuseret med udvalgte prioriteringer. Arbejdet med sundhedspolitikken og de fælles handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven på de forskellige fagområder. Handleplanerne igangsættes løbende og revideres undervejs. Der vil blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne. Form, fokus og udmøntning af de fælles handleplaner forelægges til politisk beslutning, når sundhedspolitikken er endeligt godkendt. 

Høring

Sundhedspolitikken sendes i offentlig i høring i perioden den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023. Som led i høringen afholdes et borgermøde mandag den 23. oktober, hvor alle har mulighed for at deltage. Invitation til borgermødet er vedlagt i bilag 2. 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring, som det foreligger.

  2. At beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik med ændringsforslag i offentlig høring. Ændringsforslag skal angives. 

  3. At beslutte ikke at sende den nye sundhedspolitik i offentlig høring. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det nuværende udkast til en ny sundhedspolitik, som det foreligger i bilag 1, kan sendes i offentlig høring. Udkastet tager afsæt i en bred involvering i politikkens tilblivelse, herunder involvering af de politiske fagudvalg med henblik på, at sundhedspolitikken kan understøtte kerneopgaven på de forskellige fagområder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Såfremt Sundhedsudvalget beslutter at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring, vil Sundhedsudvalget få sundhedspolitikken inklusiv høringssvar til behandling den 4. december 2023 forud for den endelige godkendelse i Byrådet den 8. december 2023.

5. Høring af udkast til velfærdsteknologisk strategi (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget besluttede at afgive følgende bemærkninger:

  • Opmærksomhed på, om der skal udarbejdes en nødplan, hvis teknologien ikke virker.
  • Det anbefales, at det tydeliggøres, hvordan der løbende sker effektmåling inkl. borgerfeedback, hvor dette er muligt. Dette for at kunne vurdere teknologiens kvalitet for borgeren, for arbejdsmiljøet og kommunens ressourcer.

Kompetence

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget kan beslutte at afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.

Indstilling

Chef for Handicap og Psykiatri og konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget beslutter, om de vil afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 18. september 2023 pkt. 8 at sende udkast til den tværgående velfærdsteknologiske strategi til kommentering i Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget, inden strategien godkendes endeligt i Økonomiudvalget. Udkastet til strategien er vedlagt i bilag 1.

Økonomiudvalget besluttede desuden at sende udkastet til strategien i høring hos Handicaprådet, Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

Baggrund for strategien

I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune, og der blev afsat yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Det samlede driftsbudget er på 3,8 mio. kr. i 2023. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021, at de 2 mio. kr. blev anvendt til at sikre et tværgående fokus på implementering af velfærdsteknologi på sundhed-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

På Økonomiudvalgets møde den 21. november 2022 blev det besluttet at udarbejde en tværgående velfærdsteknologisk strategi. Derudover blev det besluttet at afholde et politisk temamøde på tværs af Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med henblik på at give input til strategien. Temamødet blev afholdt i Byrådet den 22. maj 2023.

Udkast til tværgående velfærdsteknologisk strategi

På baggrund af de indsamlede input har administrationen udarbejdet et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.

Strategien beskriver formål og styrende principper for brug af velfærdsteknologi samt borgerrettede og organisatoriske strategispor. 

Formålet med at bruge velfærdsteknologi er at øge livskvaliteten hos borgerne, sikre en attraktiv arbejdsplads og en optimal udnyttelse af kommunens ressourcer.

Et styrende princip i strategien er, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser. Det er altid en faglig vurdering, der ligger til grund for brug af velfærdsteknologi, og det er beskrevet i vores kvalitetsstandarder, når en borger kan forvente, at en ydelse som udgangspunkt leveres gennem velfærdsteknologi. Hvis en borger kan have glæde af velfærdsteknologi i andre situationer, afklarer vi ønsker og behov i dialog med borgeren.

Derudover er det beskrevet i strategien, at vi vælger teknologier, der giver gevinst for enten borgere, medarbejdere eller ressourceudnyttelsen. Vi implementerer modne og velafprøvede teknologier i stor skala, men hvis vi ser et potentiale, er vi firstmovere og afprøver nye teknologier i mindre skala.

Der er fire borgerettede spor i strategien, som handler om, at vi bruger velfærdsteknologi, som bidrager til:

  • Forebyggelse, tidlig opsporing og rehabilitering/recovery
  • Et meningsfuldt og aktivt liv for borgere med funktionsnedsættelser
  • Længst mulig i eget hjem for de borgere, der ønsker det
  • Et trygt og værdigt liv på plejecentre og bosteder.

Der er to organisatoriske spor i strategien, som handler om at sikre:

  • En organisation, som er klar til at implementere
  • Et godt arbejdsmiljø.

Relevans for fagudvalgene

På Sundhedsudvalgets område er strategien relevant i forhold til, at velfærdsteknologi kan understøtte forebyggende og sundhedsfremmede aktiviteter i alle aldersgrupper. Velfærdsteknologi kan understøtte fokusområderne i den kommende sundhedspolitik fx kommunikationsteknologier, som kan understøtte fællesskaber og mental trivsel, digital træning, som kan forebygge forværring af kronisk sygdom eller tværsektorielle videomøder, som kan fremme lige muligheder ved at sikre koordinering og understøttelse i sektorovergangen for de borgere, hvor der er behov for det. 

På Seniorudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold til, at understøtte et værdigt og selvstændigt liv for borgere, der modtager hjemmepleje eller bor i plejebolig. På den måde understøtter velfærdsteknologi målsætningerne i Værdighedspolitikken. Velfærdsteknologi kan understøtte rehabilitering og kan samtidig aflaste medarbejdere og medvirke til en effektiv opgaveløsning. Ofte opfylder velfærdsteknologier flere formål fx medicinhuskere og skærmbesøg, som både kan medvirke til et selvstændigt liv for borgerne og en effektiv opgaveløsning i hjemmeplejen.

På Socialudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold at understøtte borgere med fysiske eller psykiske handicap i en oplevelse af kontrol over eget liv. Det kan være gennem velfærdsteknologier, som understøtter kommunikation, struktur i hverdagen, koncentration eller mobilitet. På den måde kan velfærdsteknologi indgå i en recovery-orienteret praksis og medvirke til at virkeliggøre Medborgerpolitikkens vision om, at øge borgernes mulighed for at deltage i samfundet og leve det liv, de ønsker.  

Der er ofte sammenfald mellem de velfærdsteknologier, som anvendes på tværs af social-, sundheds- og ældreområdet. Derfor kan der i nogle tilfælde være et økonomisk og organisatorisk rationale i, at arbejde tværgående med indkøb og implementering af velfærdsteknologier. Et eksempel på dette er vende-kipsystemer på bosteder og plejecentre. Vende-kipsystemer er motoriserede teknologier, som kan vende borger i sengen eller kippe madrassen i intervaller, så der undgås tryksår.

Retligt grundlag

Budgetaftale 2021-24.

Handlemuligheder

Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

  2. ikke afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi er et godt fundament for at sætte retning for den fremadrettede velfærdsteknologiske indsats i Slagelse Kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Socialudvalgets, Sundhedsudvalgets og Seniorudvalgets områder, herunder værdighedspolitik, strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, medborgerpolitik m.m. Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens digitaliseringsstrategi.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Koordination af Sundhedsudvalgets ansvarsområder og Sundhedsklyngesamarbejdet (D)

Beslutning

Udsat.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal drøfte, hvordan der sikres koordination mellem Sundhedsudvalgets ansvarsområder, og borgmesterens deltagelse i den politiske gruppe i Sundhedsklyngesamarbejdet.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter sagen med borgmesteren

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 6. juni 2023 punkt 5 blev det besluttet at invitere borgmesteren til en drøftelse i efteråret med Sundhedsudvalget om, hvordan Sundhedsudvalget kan bidrage til arbejdet i sundhedsklyngen. Borgmesteren deltager i mødet kl. 18.15-19.15. 

Kort opsummeret er formålet med sundhedsklyngerne, at kommuner, almen praksis og hospital samarbejder og skaber sammenhæng om og for de borgere/patienter, som de er fælles om. Det vil sige ældre medicinske borgere, borgere med kronisk sygdom, borgere med psykisk lidelse samt børn og unge. Desuden er der fokus på, at indsatser prioriteres i forhold til datagrundlaget på området og klyngens demografiske sammensætning og udfordringer. Bilag 1 viser organiseringer i Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland.

Hver sundhedsklynge er opbygget med et politisk og strategisk niveau. I Slagelse Klyngen er der desuden et operationelt niveau, der varetager konkrete indsatser. 

Indsatser, som er besluttet på det politiske og faglige strategiske niveau, placeres i temaudvalgene som konkrete opgaver, som udvalgene skal arbejde med. Der er besluttet følgende indsatser i de fire temaudvalg: 

Temaudvalg

Ansvarlig for udvalg

Indsats

Trivsel hos børn, unge og deres familier

Psykiatrihospitalet

Elektronisk henvisning mellem almen praksis

og PPR i kommunerne.

Opkvalificere henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien

 

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

72-timers behandlingsansvar

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

Medicinudlevering til 3 dage

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

Tidlig og koordineret palliativ indsats (Målgruppen er patienter med kroniske sygdomme i alle aldre og sårbare ældre. Fokus på lungesyge patienter med kroniske smerter, med behov for basal palliativ indsats).

Akutområdet

Næstved Kommune

Fælles faglig kvalitetsorganisation og fælles uddannelse og kompetenceudvikling i regi af Sundhedspartnerskabet

Styrket indsats for borgere med kroniske sygdomme

Ringsted Kommune

VIP Borgere

(Målgruppen er kroniske, komplekse/multisyge borgere med blandt andet hjertelidelser der er +80 år med mange kontakter).

 
Implementering af ny Sundhedsaftale
 Den 1. november 2023 kl. 9-12 afholder Region Sjælland stormøde om implementering af sundhedsaftalen 2024-2027. Formålet er at få den nye Sundhedsaftale godt fra start. Overskriften er "Fra ord der giver mening, til handling der skaber forbedring". Indbydelsen er sendt til Sundhedssamarbejdsudvalget, sundhedsklyngerne, Patientinddragelses-udvalget, kommunalpolitiske udvalg med ansvar for sundhedsaftaleområdet, relevante ledelsesrepræsentanter samt patient- og pårørende foreninger. Nærmere om dette arrangement senere.  

Retligt grundlag

Sundhedsloven, bekendtgørelse nr. 1248 af 5. september 2022.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Via Lov- og Cirkulæreprogrammet har Slagelse Kommune modtaget midler til sundhedsklyngesamarbejdet. Disse indgår i Sundhedsudvalgets budget 2023-2026. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer blev givet:

Udvalgsformanden orienterede om:

  • Modtaget henvendelse fra privatpraktiserende fysioterapi klinik. Administrationen tager kontakt.

Administrationen orienterede om:

  • Politisk møde om Sundhedsaftalen den 1. november 2023.
  • Sundhedsudvalget har jf. Styrelsesvedtægten ikke Sundhedsaftalen som en del af det politiske ansvarsområde.
  • Projekt fra Region Hovedstaden vedr. fysioterapeutisk visitation fremfor almen praksis. Der ønskes endnu et regionalt testområde, hvor Slagelse Kommune måske kunne byde ind.
  • KL's Ældre – og Sundhedsudvalg har inviteret til dialog møde.
  • Partnerskabet, Børnevægt i Balance er en alliance mellem samarbejdspartnere, der arbejder for, at børn skal have gode rammer for at vokse op med sund vægt og en sund krop og bevare den gennem livet. Der har været administrativ deltagelse på studietur til London, hvilket har betydet tilkendegivelse af flere positive samarbejdsønsker.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen. Der gives orientering om:

  • Henvendelse fra privatpraktiserende fysioterapeut
  • Alliancen Børnevægt i Balance, som kommunen indgår i.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Kommende sager opdateres.

  • Strategisk fundraising på december mødet.
  • Fordeling af §18 midler – herunder behandling om den fremadrettede ansøgningsfrist.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen punkter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.