Kompetence
Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget kan beslutte at afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.
Indstilling
Chef for Handicap og Psykiatri og konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget beslutter, om de vil afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.
Sagens indhold
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 18. september 2023 pkt. 8 at sende udkast til den tværgående velfærdsteknologiske strategi til kommentering i Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget, inden strategien godkendes endeligt i Økonomiudvalget. Udkastet til strategien er vedlagt i bilag 1.
Økonomiudvalget besluttede desuden at sende udkastet til strategien i høring hos Handicaprådet, Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund for strategien
I Budgetaftale 2021-24 blev det aftalt at prioritere anvendelsen af velfærdsteknologi i Slagelse Kommune, og der blev afsat yderligere 2 mio. kr. om året som driftsmidler til velfærdsteknologi. Det samlede driftsbudget er på 3,8 mio. kr. i 2023. Derudover er der i budgetaftalen afsat 0,5 mio. kr. årligt i anlægsmidler.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021, at de 2 mio. kr. blev anvendt til at sikre et tværgående fokus på implementering af velfærdsteknologi på sundhed-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.
På Økonomiudvalgets møde den 21. november 2022 blev det besluttet at udarbejde en tværgående velfærdsteknologisk strategi. Derudover blev det besluttet at afholde et politisk temamøde på tværs af Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med henblik på at give input til strategien. Temamødet blev afholdt i Byrådet den 22. maj 2023.
Udkast til tværgående velfærdsteknologisk strategi
På baggrund af de indsamlede input har administrationen udarbejdet et udkast til en tværgående velfærdsteknologisk strategi for sundheds-, ældre-, handicap- og psykiatriområderne.
Strategien beskriver formål og styrende principper for brug af velfærdsteknologi samt borgerrettede og organisatoriske strategispor.
Formålet med at bruge velfærdsteknologi er at øge livskvaliteten hos borgerne, sikre en attraktiv arbejdsplads og en optimal udnyttelse af kommunens ressourcer.
Et styrende princip i strategien er, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser. Det er altid en faglig vurdering, der ligger til grund for brug af velfærdsteknologi, og det er beskrevet i vores kvalitetsstandarder, når en borger kan forvente, at en ydelse som udgangspunkt leveres gennem velfærdsteknologi. Hvis en borger kan have glæde af velfærdsteknologi i andre situationer, afklarer vi ønsker og behov i dialog med borgeren.
Derudover er det beskrevet i strategien, at vi vælger teknologier, der giver gevinst for enten borgere, medarbejdere eller ressourceudnyttelsen. Vi implementerer modne og velafprøvede teknologier i stor skala, men hvis vi ser et potentiale, er vi firstmovere og afprøver nye teknologier i mindre skala.
Der er fire borgerettede spor i strategien, som handler om, at vi bruger velfærdsteknologi, som bidrager til:
- Forebyggelse, tidlig opsporing og rehabilitering/recovery
- Et meningsfuldt og aktivt liv for borgere med funktionsnedsættelser
- Længst mulig i eget hjem for de borgere, der ønsker det
- Et trygt og værdigt liv på plejecentre og bosteder.
Der er to organisatoriske spor i strategien, som handler om at sikre:
- En organisation, som er klar til at implementere
- Et godt arbejdsmiljø.
Relevans for fagudvalgene
På Sundhedsudvalgets område er strategien relevant i forhold til, at velfærdsteknologi kan understøtte forebyggende og sundhedsfremmede aktiviteter i alle aldersgrupper. Velfærdsteknologi kan understøtte fokusområderne i den kommende sundhedspolitik fx kommunikationsteknologier, som kan understøtte fællesskaber og mental trivsel, digital træning, som kan forebygge forværring af kronisk sygdom eller tværsektorielle videomøder, som kan fremme lige muligheder ved at sikre koordinering og understøttelse i sektorovergangen for de borgere, hvor der er behov for det.
På Seniorudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold til, at understøtte et værdigt og selvstændigt liv for borgere, der modtager hjemmepleje eller bor i plejebolig. På den måde understøtter velfærdsteknologi målsætningerne i Værdighedspolitikken. Velfærdsteknologi kan understøtte rehabilitering og kan samtidig aflaste medarbejdere og medvirke til en effektiv opgaveløsning. Ofte opfylder velfærdsteknologier flere formål fx medicinhuskere og skærmbesøg, som både kan medvirke til et selvstændigt liv for borgerne og en effektiv opgaveløsning i hjemmeplejen.
På Socialudvalgets område er strategien særligt relevant i forhold at understøtte borgere med fysiske eller psykiske handicap i en oplevelse af kontrol over eget liv. Det kan være gennem velfærdsteknologier, som understøtter kommunikation, struktur i hverdagen, koncentration eller mobilitet. På den måde kan velfærdsteknologi indgå i en recovery-orienteret praksis og medvirke til at virkeliggøre Medborgerpolitikkens vision om, at øge borgernes mulighed for at deltage i samfundet og leve det liv, de ønsker.
Der er ofte sammenfald mellem de velfærdsteknologier, som anvendes på tværs af social-, sundheds- og ældreområdet. Derfor kan der i nogle tilfælde være et økonomisk og organisatorisk rationale i, at arbejde tværgående med indkøb og implementering af velfærdsteknologier. Et eksempel på dette er vende-kipsystemer på bosteder og plejecentre. Vende-kipsystemer er motoriserede teknologier, som kan vende borger i sengen eller kippe madrassen i intervaller, så der undgås tryksår.
Retligt grundlag
Budgetaftale 2021-24.
Handlemuligheder
Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:
afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.
ikke afgive bemærkninger til udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi 2024-26.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udkastet til den tværgående velfærdsteknologiske strategi er et godt fundament for at sætte retning for den fremadrettede velfærdsteknologiske indsats i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Strategien har tværgående relevans og tråde i forhold til politikker og strategier indenfor Socialudvalgets, Sundhedsudvalgets og Seniorudvalgets områder, herunder værdighedspolitik, strategi for rehabilitering, omsorg og pleje, medborgerpolitik m.m. Ligeledes har sagen relevans i forhold til kommunens digitaliseringsstrategi.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.