Sundhedsudvalget – Referat – 6. november 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den ændring at punkt 5 behandles før punkt 2.


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1-3: Godkendt.

Kompetence

Byrådet og Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sundhedsudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at mindreforbrug vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen.

Indstilling


Konstitueret chef for Sundhed og Ældre og chef for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023

2. at Byrådet godkender, at mindreforbrug på 1,8 mio. kr. vedr. aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen (handlemulighed A)

3. at Sundhedsudvalget godkender, at der i forbindelse med regnskabsafslutningen findes finansiering til merforbrug på vederlagsfri fysioterapi inden for udvalgets egen ramme (handlemulighed A1).

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set på Sundhedsudvalgets budgetområde forventes et mindreforbrug i størrelsesordenen 2,8 mio. kr. i 2023. Der er ikke behov for økonomiske handleplaner på Sundhedsudvalgets budgetområde.

Resultatet specificeres således:

Politikområde 9.1 Sundhed og forebyggelse forventes et merforbrug på ca. 1,6 mio. kr. Dette består af mindreforbrug på 2 mio. kr. samlet set på områderne folkesundhed, § 18-midler, betalinger til regionen for færdigbehandlede patienter på sygehus og midler til sundhedsklyngeindsats. Modsat er der på Sundhedstilbud et samlet merforbrug på ca. 3,6 mio. kr. Dette specificeres ved merforbrug på vederlagsfri fysioterapi grundet øget mængde på ca. 4,9 mio. kr.

Det skal bemærkes, at kommunen ikke har direkte indflydelse på antallet af borgere, der modtager vederlagsfri fysioterapi. Det er de praktiserende læger og sygehus, som har henvisningsretten, og de privatpraktiserende fysioterapeuter, som foretager den faglige vurdering i forhold til omfanget og varighed af den enkelte borgers behandling. Kommunen afregner forskudt bagud. Der er ikke udarbejdet handleplan, da handlinger for kommunen er minimale.

Derudover er der mindreforbrug på bloktilskudsmidler til initiativer i sundhedsreformen på 0,7 mio. kr. samt ca. 0,4 mio. kr. vedrørende forskellige forebyggelsesindsatser. 

Politikområde 9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering udviser mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Afregninger på dette område er udmeldt for hele 2023 og dermed stabilt.

Politikområde 9.3 Sundhedstjenesten og tandpleje forventer mindreforbrug på 2,6 mio. kr. på tandpleje for børn og unge. 

Tandplejen forventer et mindreforbrug på 2,6 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes at det endnu ikke lykkedes at ansætte filialledere/tandlæger og ej heller specialtandlæge.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO3

Forventet
resultat
BO2

Afvigelse
BO3

Sundhed og Forebyggelse

68,2

68,3

69,9

66,8

-1,6

Resultat  serviceudgifter

68,2

68,3

69,9

66,8

-1,6

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Aktivitetsbestemt medfinansiering

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Resultat  serviceudgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Sundhedspleje og tandpleje

44,8

47,1

44,5

45,0

2,6

Resultat serviceudgifter

44,8

47,1

44,5

45,0

2,6

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

I alt for udvalget

460,6

463,0

460,2

457,6

2,8

 

Samlet resultat serviceudgifter

113,0

115,4

114,4

111,8

1,0

Samlet resultat øvrige udgifter

347,6

347,6

345,8

345,8

1,8

Anlæg  

På Sundhedsudvalgets område findes et anlægsprojekt, som er opførsel af træningsfaciliteter ved Blomstergården. Træningsfaciliteterne blev taget i brug i starten af 2023. Den sidste udvendige færdiggørelse omfatter etablering af en udendørs gangsti mellem boliger og træningshal. Tilbud er modtaget, og virksomheden, der har vundet opgaven, er udvalgt. Der afventes fortsat byggetilladelse, håndværkere er klar til at udføre arbejdet. Anlægsregnskab udarbejdes, når det sidste arbejde er afsluttet i løbet af 2023.

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Retligt grundlag

Det fremgår af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder i forhold til aktivitetsbestemt medfinansiering og Sundhedsklynger:

A. At tilbageføre 1,8 mio. kr., der er afsat for meget til aktivitetsbestemt medfinansiering, til kassen 

B. At afvente regnskabsafslutningen i forhold til mindreforbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering, hvor pengene vil tilfalde kassen

Administrationen anbefaler handlemulighed A.

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af merforbrug vedr. vederlagsfri fysioterapi:

A1. At finde finansiering inden for Sundhedsudvalget egen ramme til beslutning i forbindelse med regnskabsafslutning

B1. At give en kassefinansieret tillægsbevilling.

Administrationen anbefaler handlemulighed A1.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område samlet set er et mindreforbrug i regnskab 2023 på 2,8 mio. kr. Heraf er 1,8 mio. kr. mindreforbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering, som ikke er en del af servicerammen.

Ser man på områderne med serviceudgifter; Sundhed og forebyggelse og Sundhedstjenesten og tandplejen forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug i størrelsesordenen ca. 1 mio. kr. 

I forhold til styringsudfordringerne på vederlagsfri fysioterapi vil administrationen i forbindelse med udarbejdelse af demografimodel for sundhedsområdet i 2024 kigge på, hvilke områder der skal være omfattet af demografiregulering, og hvilke områder der ikke skal, eksempelvis hvor styringen af udgiftsniveauet i høj grad afhænger af adfærd i andre dele af sundhedsvæsnet.

På aktivitetsbestemt medfinansiering er et mindreforbrug på 1,8 mio. kr., hvilket kan tilbageføres kassen, da områdets afregninger er kendte. Området er ikke kategoriseret som serviceudgifter. Hvis dette tilbageføres kassen, forventes et mindreforbrug i regnskab 2023 på Sundhedsudvalget samlet set i størrelsesordenen 1 mio. kr.

Det skal bemærkes, at der overalt udvises tilbageholdende adfærd begrundet i kommunens økonomiske situation. Det er administrationens vurdering, at det forventede mindreforbrug på ca. 1 mio. kr. pt. ikke kan tilbageføres kassen, fordi områderne vederlagsfri fysioterapi og betalinger til regionen for færdigbehandlede patienter på sygehus samt patienter på hospice fortsat kan vise udsving i forbrug resten af 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis Byrådet beslutter at tilbageføre mindreforbrug på 1,8 mio. kr. vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering, vil det betyde, at kassen øges med 1,8 mio. kr.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering

 

-1.800

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

1.800

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Denne sag indgår i samlet budgetopfølgning til Byrådet.

3. Fordeling af paragraf 18-midler for 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte model for udmøntning af midler i § 18-puljen for 2024 i forbindelse med, at puljen til ensomme ældre på 0,3 mio. kr. er flyttet under puljen med § 18-midler.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter model 1 for udmøntning af midler i § 18-puljen for 2024.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2024-27 er det vedtaget, at puljen til ensomme ældre, der har været placeret under Seniorudvalget, flyttes ind under puljen med § 18-midler under Sundhedsudvalget.

Slagelse Kommune udmønter én gang årligt § 18-midler i en pulje, der kan søges til støtte til frivilligt socialt arbejde. Formålet med puljen er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune.

Ansøgningsfristen for at søge § 18-puljen for 2024 var den 30. september 2023. Herefter gennemgår og prioriterer Indstillingsgruppen de indkomne ansøgninger. Resultatet indstilles til Sundhedsudvalgets godkendelse i december 2023, hvorefter midlerne kan udbetales til foreningerne til anvendelse i 2024. Deadline for ansøgning til § 18-puljen har altså ligget før den endelige godkendelse af Budgetaftale 2024-27 den 9. oktober 2023.

Puljen til ensomme ældre for 2024 har ikke været opslået, da administrationen har afventet resultatet af budgetforhandlingerne, hvor puljen indgik i prioriteringsforslagene.

Sundhedsudvalget skal i denne sag tage stilling til, om der skal laves en ny ansøgningsrunde, så foreninger, der har afventet puljen til ensomme ældre 2024, får mulighed for at søge midler, eller om der ønskes en alternativ model for udmøntning. 

Status på ansøgninger til § 18-midler 2024

Der kom 89 ansøgninger til § 18-puljen 2024 indenfor ansøgningsfristen den 30. september 2023. Derudover er der fire foreninger, som har tilkendegivet, at de ikke har sendt ansøgning til tiden. Disse er som udgangspunkt ikke medtaget til Indstillingsgruppen.

Forslag til udmøntningsmodel for 2024

Model 1

Nuværende ansøgningsrunde fortsættes, og de omkring 1,35 mio. kr. i § 18-puljen udmøntes som planlagt og udbetales til foreningerne i januar 2024. Derudover opslås en ny pulje på 0,3 mio. kr. med ansøgningsfrist den 12. januar 2024. Ved vurdering af ansøgninger medtages både nye ansøgninger og ansøgninger, der fik afslag i første runde. Indstillingsgruppen laver indstilling til godkendelse i Sundhedsudvalget i april 2024.

Fordelen ved denne model er, at foreninger, der har søgt i første ansøgningsrunde, vil få besked i december 2023 og få udbetalt midler i januar 2024, så der er mulighed for, at disse foreninger kan planlægge årets aktiviteter. Fordelen er også, at foreninger, som afventede resultaterne af budgetforhandlingerne i forhold til puljen til ensomme ældre, får mulighed for at søge midler. Ulempen er, at Indstillingsgruppen skal mødes to gange for at indstille en fordeling af midlerne.

Model 2

Den nuværende ansøgningsrunde forsættes med et udmøntningsbeløb på 1,65 mio. kr. Det vil sige, at midlerne i puljen til ensomme ældre lægges oveni de nuværende omkring 1,35 mio. kr. i § 18-puljen. Midlerne fordeles blandt de ansøgninger, der er kommet ind inden den 30. september 2023. 

Fordelen ved denne model er, at ansøgninger i § 18-puljen 2024 vurderes på et samlet tidspunkt, og de ansøgere, der får positivt tilsagn vil få udbetalt midlerne i januar 2024. Ulempen er, at de foreninger, som har ventet på beslutning omkring puljen til ensomme ældre i budgetforhandlingerne, ikke vil få mulighed for at søge midler for 2024.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 18 og 18 a, som angiver, at Kommunalbestyrelsen årligt skal afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. godkende model 1 for udmøntning af midlerne i § 18-puljen for 2024

  2. godkende model 2 for udmøntning af midlerne i § 18-puljen for 2024

  3. beslutte en anden model for udmøntning af midlerne i § 18-puljen for 2024.
    Hvis Sundhedsudvalget vælger denne mulighed, skal Sundhedsudvalget angive, hvilken model der skal anvendes.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at foreninger, som har ventet på beslutning om puljen til ensomme ældre i budgetforhandlingerne, får mulighed for at søge midler for 2024. Administrationen anbefaler derfor model 1 for udmøntning af midler i § 18-puljen for 2024.

Administrationen anbefaler, at § 18-puljen fremover udmøntes én gang årligt. Administrationen vurderer, at ansøgningsfristen af hensyn til administrationens og Indstillingsgruppens arbejde skal ligge i september hvert år. På den måde kan indstilling og godkendelse ske i december og udmøntning i januar. Det giver foreninger mulighed for at planlægge årets aktiviteter. Hvis der besluttes justering af midler i § 18-puljen i budgetforhandlingerne de kommende år, kan det betyde, at størrelsen af det beløb, der udmøntes, kan blive justeret.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Sundhedsudvalget vælger model 1 for udmøntning af § 18-puljen, vil Sundhedsudvalget få forelagt sag med fordeling af 1. ansøgningsrunde på udvalgsmøde i december 2023 og 2. ansøgningsrunde på udvalgsmøde i april 2024. 

Hvis Sundhedsudvalget vælger model 2 for udmøntning af § 18-puljen, vil Sundhedsudvalget få forelagt sag med fordeling af samtlige midler i puljen for 2024 på udvalgsmøde i december 2023.

4. Planlægning af mødeaktivitet 2024 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget godkendte følgende mødedatoer:

  • Ældrerådet 4. marts 2024 og 30. september 2024
  • Handicaprådet 8. april 2024
  • Rådet for Socialt Udsatte 6. maj 2024
  • Frivilligcentret 4. november 2024

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte den konkrete mødeplan for dialogmøder med interessenter i 2024.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter mødedatoer for dialogmøder med interessenter i 2024

Sagens indhold

Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 6. juni 2023, at følgende mødeaktiviteter skal prioriteres i 2024:

  • KL's Sundhedskonference, afholdes 27. februar 2024
  • Dialogmøder
  • Inspirationsbesøg i kommuner i forhold til handlingsplaner under sundhedspolitikken og hvordan andre kommuner organiserer arbejdet med sundhedsindsatserne
  • KL's Social -og Sundhedspolitiske forum - afhængig af programmet. Derfor stillingtagen senere. Afholdes den 16. og 17. maj 2024.

Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 28. november 2023 at indbyde følgende interessenter til dialogmøder i 2023: 

  • Ældrerådet: 2 gange a 1 times varighed
  • Handicaprådet: 1 gang a 1 times varighed
  • Rådet for Socialt Udsatte: 1 gang a 1 times varighed
  • Frivilligcentret: 1 gang årligt a 1 times varighed.

Administrationen har med udgangspunkt i denne beslutning udarbejdet forslag til oplæg til konkret plan for dialogmøder i 2024. Mødernes placeres umiddelbart før de ordinære udvalgsmøder. 


  
 Ældrerådet4. marts 2024    og 30. september 2024 
 Handicaprådet8. april 2024 
 Rådet for Socialt Udsatte 6. maj 2024  
 Frivilligcentret4. november 2024 

For at kunne forberede dialogmøderne har Sundhedsudvalget tidligere ønsket at få en sag på mødet måneden inden et dialogmøde, hvor modtagne emner fra interessenten indgår.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Godkende administrationen forslag til dialogmødernes afholdelse

B. Ændre på dialogmøderne.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

 

5. Koordination af Sundhedsudvalgets ansvarsområder og Sundhedsklyngesamarbejdet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet

Sundhedsudvalget bemærker, at det samlede udvalg gerne bidrager til at kvalificere de kommende dagsordner i Politisk Forum, hvis det tidsmæssigt er muligt at nå mellem fremsendelse af dagsorden og mødeafholdelse. 

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal drøfte, hvordan der sikres koordination mellem Sundhedsudvalgets ansvarsområder, og borgmesterens deltagelse i den politiske gruppe i Sundhedsklyngesamarbejdet.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter sagen med borgmesteren

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 6. juni 2023 punkt 5 blev det besluttet at invitere borgmesteren til en drøftelse i efteråret med Sundhedsudvalget om, hvordan Sundhedsudvalget kan bidrage til arbejdet i sundhedsklyngen. Borgmesteren deltager i mødet kl. 18.15-19.15. 

Kort opsummeret er formålet med sundhedsklyngerne, at kommuner, almen praksis og hospital samarbejder og skaber sammenhæng om og for de borgere/patienter, som de er fælles om. Det vil sige ældre medicinske borgere, borgere med kronisk sygdom, borgere med psykisk lidelse samt børn og unge. Desuden er der fokus på, at indsatser prioriteres i forhold til datagrundlaget på området og klyngens demografiske sammensætning og udfordringer. Bilag 1 viser organiseringer i Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland.

Hver sundhedsklynge er opbygget med et politisk og strategisk niveau. I Slagelse Klyngen er der desuden et operationelt niveau, der varetager konkrete indsatser. 

Indsatser, som er besluttet på det politiske og faglige strategiske niveau, placeres i temaudvalgene som konkrete opgaver, som udvalgene skal arbejde med. Der er besluttet følgende indsatser i de fire temaudvalg: 

Temaudvalg

Ansvarlig for udvalg

Indsats

Trivsel hos børn, unge og deres familier

Psykiatrihospitalet

Elektronisk henvisning mellem almen praksis

og PPR i kommunerne.

Opkvalificere henvisninger til børne- og ungdomspsykiatrien

 

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

72-timers behandlingsansvar

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

Medicinudlevering til 3 dage

Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre

Slagelse og Sorø Kommuner i fællesskab

Tidlig og koordineret palliativ indsats (Målgruppen er patienter med kroniske sygdomme i alle aldre og sårbare ældre. Fokus på lungesyge patienter med kroniske smerter, med behov for basal palliativ indsats).

Akutområdet

Næstved Kommune

Fælles faglig kvalitetsorganisation og fælles uddannelse og kompetenceudvikling i regi af Sundhedspartnerskabet

Styrket indsats for borgere med kroniske sygdomme

Ringsted Kommune

VIP Borgere

(Målgruppen er kroniske, komplekse/multisyge borgere med blandt andet hjertelidelser der er +80 år med mange kontakter).

 
Implementering af ny Sundhedsaftale
 Den 1. november 2023 kl. 9-12 afholder Region Sjælland stormøde om implementering af sundhedsaftalen 2024-2027. Formålet er at få den nye Sundhedsaftale godt fra start. Overskriften er "Fra ord der giver mening, til handling der skaber forbedring". Indbydelsen er sendt til Sundhedssamarbejdsudvalget, sundhedsklyngerne, Patientinddragelses-udvalget, kommunalpolitiske udvalg med ansvar for sundhedsaftaleområdet, relevante ledelsesrepræsentanter samt patient- og pårørende foreninger. Nærmere om dette arrangement senere.  

Retligt grundlag

Sundhedsloven, bekendtgørelse nr. 1248 af 5. september 2022.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Via Lov- og Cirkulæreprogrammet har Slagelse Kommune modtaget midler til sundhedsklyngesamarbejdet. Disse indgår i Sundhedsudvalgets budget 2023-2026. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

Sagens forløb

02-10-2023 Sundhedsudvalget
Udsat.

6. Status på genoptræning efter SUL § 140 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om status og igangsatte initiativer på almen genoptræning efter sundhedslovens § 140.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2023-26 fremgår det, at partierne ønsker, at der igangsættes et arbejde med henblik på at indgå en samarbejdsaftale mellem kommunen og de private leverandører af genoptræning efter sundhedslovens § 140, som kan sikre bedre patientforløb på tværs af sektorer.

På Sundhedsudvalgets mødet den 27. marts 2023 under punkt 3 blev Sundhedsudvalget orienteret om muligheder for anvendelse af praksissektoren for at imødekomme aktivitetspresset på de kommunale genoptræningsforløb. Sundhedsudvalget besluttede at følge op på dette inden udgangen af 2023.

I Slagelse Kommune er der kommunale genoptræningssteder på Linde Allé i Korsør og på Rosenkildevej i Slagelse. Aktuelt er samarbejdet med private leverandører koncentreret om at sikre god kvalitet i behandlingen og gode forløb for borgerne, samtidig med at kommunens genoptræningssteder udnyttes optimalt. 

I denne sag orienterer administrationen om, hvordan det går med at samarbejde med private leverandører af genoptræning og om de tiltag, der er sat i gang for at optimere samarbejdet.

Igangsatte initiativer er følgende:

  • Justering af serviceramme på § 140-forløb og forbedret flow i forløbene
  • Brug af frit-valgsordningen hos private leverandører når ventetidsgarantien udfordres
  • Øget fokus på henvisningspraksis
  • Spørgeskemaundersøgelse i Sundhed og Træning.

Justering af serviceramme på § 140 og forbedret flow i forløbene

I Budgetaftale 2023-26 blev budgettet til § 140-genoptræning nedjusteret med 1,5 mio. kr. Sundhed og Træning har i den efterfølgende periode justeret forløbsbeskrivelserne på området, , med afsæt i seneste vidensgrundlag. Formålet er, at rammen for serviceniveauet er velbeskrevet, samtidig med at flowet i genoptræningsforløbene i Sundhed og Træning forløber effektivt og i tråd med sundhedsfaglige anbefalinger. Administrationen forventer, at de justerede forløbsbeskrivelser vil medvirke til at Sundhed og Træning generelt kan overholde ventetidsgarantien. I situationer, hvor ventetidsgarantien ikke kan overholdes, skal borgeren tilbydes forløb via frit-valgsordningen, hvor privat praktiserende fysioterapiklinikker byder ind på opgaven. I marts 2023 estimerede administrationen, baseret på de to første måneders aktivitet i 2023, at 12 % af målgruppen vil blive tilbudt forløb hos privat leverandør via frit-valgsordningen. 

I perioden januar til september 2023 har der, sammenlignet med samme periode i 2022, været et fald på 18,5 % i antallet af borgere, der påbegynder genoptræningsforløb. Dette svarer til et fald på 518 genoptræningsforløb. Aktivitetsudviklingen er usædvanlig set i forhold til tidligere års udvikling, hvor tendensen har været at antallet af genoptræningsforløb stiger fra år til år. Fald i aktivitetsudviklingen er også gældende for omkringliggende kommuner i Region Sjælland, og årsagen er fortsat ukendt. Aktivitetsudviklingen følges fremadrettet. Faldet i henvisninger påvirker muligheden for at overholde ventetidsgarantien i positiv retning.  

Budgetjusteringens betydning for de kommunale nøgletal for sundhedsudgifterne til genoptræning i 2023 er endnu ikke offentliggjort.

Brug af frit-valgsordningen hos private leverandører

Andelen af borgere, der på grund af ventetidsgaranti tilbydes forløb hos privatpraksis via ordningen om frit valg, er i perioden januar-september steget med 5% sammenlignet med samme periode i 2022. Andelen, der har accepteret frit-valg hos private leverandører i 2023 er 105 borgere. Den primære årsag til stigningen i antallet er, at ordningen er brugt mere i perioder med spidsbelastning. Det er primært i perioden fra november 2022 til februar 2023, hvor flytning af lokaliteter til Rosenkildevej og overgang med konverteringsopgaver til det nye omsorgssystem har fyldt i Sundhed og Træning. I den efterfølgende periode har forbruget været sammenligneligt med forbruget i 2022. Intentionen om øget anvendelse af praksissektoren for at imødekomme aktivitetspresset ved spidsbelastninger, ser således ud til at være implementeret.

Øget fokus på henvisningspraksis

Der er indledt dialog med Slagelse Sygehus om en mere systematisk indsats for at bringe de private leverandører i spil. Sundhed og Træning deltager via tværsektorielle tavlemøder i en arbejdsgruppe, der kigger på tiltag, der skal kvalificere genoptræningshenvisninger, der sendes fra Slagelse Sygehus. Der er med udgangspunkt i en auditundersøgelse fundet indikationer på, at henvisningsproceduren ikke altid er hensigtsmæssig set i forhold til anbefalinger på området. Arbejdsgruppen har særligt interesseret sig for, om der er borgerforløb, hvor deres udfordring kunne afhjælpes via træning hos privat praksis i stedet for henvisning til operation og kommunal genoptræning. Arbejdsgruppen retter derfor fokus på, at informere lægerne via Kommunalt Lægelig Udvalg samt Ortopædkirurgisk Afdeling på Slagelse Sygehus om mulighed for henvisning til almindelig fysioterapi hos privat praksis for de områder, hvor henvisningsprocedurerne angiver, at det er det optimale valg.

For borgere, der afsluttes fra kommunal genoptræningsforløb, rettes fokus på at informere om muligheden for at benytte lokale tilbud hos blandt andre private leverandører efter endt kommunal genoptræningsforløb, ligesom der informeres om generelt at holde sig aktiv via foreningsliv m.m. Dette gøres via plakater i Sundhed og Træning med påmindelse om klinikkernes placering samt mulighed for brug af sundhedsforsikring eller egenbetaling.

Koordinering om samarbejdet med private leverandører foregår fremadrettet mellem klinikejerne i lokalområdet og administrationen 2-3 gange årligt. Administrationen varetager sekretærfunktionen for netværket. 

Resultat af spørgeskemaundersøgelse af igangværende genoptræningsforløb.

Sundhed og Træning har i september måned gennemført en spørgeskemaundersøgelse hos igangværende borgere med genoptræningsforløb. Formålet var at afdække borgerperspektivet i samarbejdet med private leverandører, herunder om borgerne er kendt hos private leverandør forud for henvisning til kommunal genoptræningsforløb. De 86 respondenter, der har gennemført spørgeskemaet, udgør 3,7% af den samlede målgruppe, der har opstartet kommunal genoptræningsforløb i perioden januar til september 2023. Undersøgelsen betragtes som et øjebliksbillede og tager kun afsæt i de borgere, der har gennemført spørgeskemaet.

Resultaterne indikerer, at 19% af respondenterne har haft forløb hos private leverandør med samme problemstilling forud for det aktuelle kommunale genoptræningsforløb. Af disse har 16% (3 ud af 16 personer) angivet, at de ville have foretrukket at fortsætte hos private leverandører. Administrationen vurderer på baggrund af spørgeskemaundersøgelsen, at der ikke er grundlag for yderligere tiltag, der systematisk afklarer, om borgerne ønsker at benytte privatpraksis forud for genoptræningsforløb. Det vil således fortsat være i perioder med aktivitetspres i Sundhed og Træning, at muligheden for henvisning til privatpraksis benyttes systematisk. 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 140. Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri genoptræning til personer, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Udvalgsformanden og udvalgsmedlemmer orienterede om:

  • Deltagelse i politisk stormøde om den kommende Sundhedsaftale
  • Borgerhenvendelse
  • Borgermøde om Sundhedspolitik

 


Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen punkter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.