Kompetence
Byrådet og Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget
skal godkende ”budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets
økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og
Byrådet.
Sundhedsudvalget kan overfor Byrådet anbefale, at mindreforbrug vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen.
Indstilling
Konstitueret
chef for Sundhed og Ældre og chef for Skole og Dagtilbud indstiller,
1. at Sundhedsudvalget
godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023
2. at Byrådet godkender, at mindreforbrug på 1,8 mio. kr. vedr. aktivitetsbestemt
medfinansiering tilføres kassen (handlemulighed A)
3. at Sundhedsudvalget godkender, at der i forbindelse med regnskabsafslutningen findes finansiering til merforbrug på vederlagsfri fysioterapi inden for udvalgets egen ramme (handlemulighed A1).
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023
- Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
Samlet set på
Sundhedsudvalgets budgetområde forventes et mindreforbrug i størrelsesordenen
2,8 mio. kr. i 2023. Der er ikke behov for økonomiske handleplaner på
Sundhedsudvalgets budgetområde.
Resultatet
specificeres således:
Politikområde
9.1 Sundhed og forebyggelse forventes et merforbrug på ca. 1,6 mio. kr.
Dette består af mindreforbrug på 2 mio. kr. samlet set på områderne
folkesundhed, § 18-midler, betalinger til regionen for færdigbehandlede
patienter på sygehus og midler til sundhedsklyngeindsats. Modsat er der på
Sundhedstilbud et samlet merforbrug på ca. 3,6 mio. kr. Dette specificeres ved
merforbrug på vederlagsfri fysioterapi grundet øget mængde på ca. 4,9 mio. kr.
Det skal bemærkes, at kommunen ikke har direkte indflydelse på antallet af borgere, der modtager vederlagsfri fysioterapi. Det er de praktiserende læger og sygehus, som har henvisningsretten, og de privatpraktiserende fysioterapeuter, som foretager den faglige vurdering i forhold til omfanget og varighed af den enkelte borgers behandling. Kommunen afregner forskudt bagud. Der er ikke udarbejdet handleplan, da handlinger for kommunen er minimale.
Derudover er der mindreforbrug på bloktilskudsmidler til initiativer i sundhedsreformen på 0,7 mio. kr. samt ca. 0,4 mio. kr. vedrørende forskellige forebyggelsesindsatser.
Politikområde
9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering udviser mindreforbrug på 1,8 mio.
kr. Afregninger på dette område er udmeldt for hele 2023 og dermed stabilt.
Politikområde
9.3 Sundhedstjenesten og tandpleje forventer mindreforbrug på 2,6 mio. kr. på
tandpleje for børn og unge.
Tandplejen
forventer et mindreforbrug på 2,6 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes at det endnu ikke lykkedes at ansætte filialledere/tandlæger og
ej heller specialtandlæge.
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023
og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter
og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO3 | Forventet
resultat
BO2 | Afvigelse
BO3 |
Sundhed og
Forebyggelse | 68,2 | 68,3 | 69,9 | 66,8 | -1,6 |
Resultat serviceudgifter | 68,2 | 68,3 | 69,9 | 66,8 | -1,6 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Aktivitetsbestemt
medfinansiering | 347,6 | 347,6 | 345,8 | 345,8 | 1,8 |
Resultat serviceudgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 347,6 | 347,6 | 345,8 | 345,8 | 1,8 |
Sundhedspleje og
tandpleje | 44,8 | 47,1 | 44,5 | 45,0 | 2,6 |
Resultat
serviceudgifter | 44,8 | 47,1 | 44,5 | 45,0 | 2,6 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I alt for udvalget | 460,6 | 463,0 | 460,2 | 457,6 | 2,8 |
|
Samlet resultat
serviceudgifter | 113,0 | 115,4 | 114,4 | 111,8 | 1,0 |
Samlet resultat øvrige
udgifter | 347,6 | 347,6 | 345,8 | 345,8 | 1,8 |
Anlæg
På
Sundhedsudvalgets område findes et anlægsprojekt, som er opførsel af
træningsfaciliteter ved Blomstergården. Træningsfaciliteterne blev taget i brug
i starten af 2023. Den sidste udvendige færdiggørelse omfatter etablering af en
udendørs gangsti mellem boliger og træningshal. Tilbud er modtaget, og
virksomheden, der har vundet opgaven, er udvalgt. Der afventes fortsat
byggetilladelse, håndværkere er klar til at udføre arbejdet. Anlægsregnskab
udarbejdes, når det sidste arbejde er afsluttet i løbet af 2023.
I bilag 1 er
forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt grundlag
Det fremgår
af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for,
hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet har
følgende handlemuligheder i forhold til aktivitetsbestemt medfinansiering og Sundhedsklynger:
A.
At tilbageføre 1,8 mio. kr., der er afsat for meget til aktivitetsbestemt medfinansiering, til kassen
B.
At afvente regnskabsafslutningen i forhold til mindreforbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering, hvor pengene vil tilfalde kassen
Administrationen anbefaler handlemulighed A.
Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af merforbrug vedr. vederlagsfri fysioterapi:
A1. At finde finansiering inden for Sundhedsudvalget egen ramme til beslutning i forbindelse med regnskabsafslutning
B1. At give en kassefinansieret tillægsbevilling.
Administrationen anbefaler handlemulighed A1.
Vurdering
Det er
administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område samlet set er
et mindreforbrug i regnskab 2023 på 2,8 mio. kr. Heraf er 1,8 mio. kr. mindreforbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering, som ikke er en del af servicerammen.
Ser man på
områderne med serviceudgifter; Sundhed og forebyggelse og Sundhedstjenesten og
tandplejen forventes på nuværende tidspunkt et mindreforbrug i
størrelsesordenen ca. 1 mio. kr.
I forhold til styringsudfordringerne på vederlagsfri fysioterapi vil administrationen i forbindelse med udarbejdelse af demografimodel for sundhedsområdet i 2024 kigge på, hvilke områder der skal være omfattet af demografiregulering, og hvilke områder der ikke skal, eksempelvis hvor styringen af udgiftsniveauet i høj grad afhænger af adfærd i andre dele af sundhedsvæsnet.
På aktivitetsbestemt medfinansiering er et mindreforbrug på 1,8 mio. kr., hvilket
kan tilbageføres kassen, da områdets afregninger er kendte. Området er ikke
kategoriseret som serviceudgifter. Hvis dette tilbageføres kassen, forventes et
mindreforbrug i regnskab 2023 på Sundhedsudvalget samlet set i
størrelsesordenen 1 mio. kr.
Det skal bemærkes,
at der overalt udvises tilbageholdende adfærd begrundet i kommunens økonomiske
situation. Det er administrationens vurdering, at det forventede
mindreforbrug på ca. 1 mio. kr. pt. ikke kan tilbageføres kassen, fordi
områderne vederlagsfri fysioterapi og betalinger til regionen for
færdigbehandlede patienter på sygehus samt patienter på hospice fortsat kan
vise udsving i forbrug resten af 2023.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis Byrådet
beslutter at tilbageføre mindreforbrug på 1,8 mio. kr. vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering, vil det betyde, at kassen øges med 1,8 mio.
kr.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering | -1.800 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt
drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | 1.800 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens videre forløb
Denne sag
indgår i samlet budgetopfølgning til Byrådet.