Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget godkende den nye sundhedspolitik.
Indstilling
Chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Byrådet godkender den nye sundhedspolitik.
Sagens indhold
Fagudvalgene blev på udvalgsmøderne i maj 2022 orienteret om Sundhedsprofilen 2021, hvor det fremgår, at Slagelse Kommune er udfordret på en lang række sundhedsparametre. Næsten 60 % af den voksne befolkning i Slagelse Kommune er overvægtige, næsten hver femte har et usundt kostmønster, og to ud af tre lever ikke op til anbefalingerne for fysisk aktivitet. Samtidig er andelen af borgere i Slagelse Kommune med multisygdom og kroniske sygdomme stigende, ligesom andelen, der oplever stress, ensomhed eller mentalt dårligt helbred, er steget.
I Budgetaftale 2023 fremhæves, at det er nødvendigt med et større fokus på sundhedsområdet, ikke mindst i forhold til at sikre bedre forebyggelse. Af Budgetaftale 2023 fremgår det, at:
"Partierne er derudover enige om, at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik for Slagelse Kommune. Den skal sikre et langsigtet fokus på forebyggelse og forbedringen af sundheden i Slagelse Kommune".
Byrådet besluttede på deres møde den 26. september 2022 pkt. 4 at igangsætte en proces for udarbejdelse af den nye sundhedspolitik. I den forbindelse blev der nedsat en arbejdsgruppe, som har givet input til den nye sundhedspolitik på tre arbejdsgruppemøder. De politiske fagudvalg har ligeledes givet input til den nye sundhedspolitik på udvalgsmøder i maj og juni 2023.
Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs input, udarbejdede administrationen et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkastet blev på Sundhedsudvalgets møde den 2. oktober 2023 pkt. 4 godkendt til udsendelse i høring med bemærkning om, at der forinden skulle indskrives borgere med handicap under temaet "Lighed i Sundhed" sammen med eksemplerne: børn i udsatte positioner, socialt udsatte og svage ældre.
Udkastet har været i offentlig høring fra den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023. I høringsperioden blev der også afholdt et borgermøde omkring den nye sundhedspolitik.
Indkomne høringssvar og borgermøde
Der er kommet i alt 11 høringssvar til den nye sundhedspolitik. Høringssvarene er fra borgere, MED-udvalg, udvalg og råd. Høringssvarene fremgår af bilag 1.
I høringsperioden blev der også afholdt et borgermøde. Der var i alt 18 deltagere, som deltog aktivt i dialogen omkring de udvalgte fokusområder samt hvordan der kan sættes handling bag politikken.
På baggrund af de indkomne høringssvar og borgermødet har administrationen noteret sig følgende overordnede opmærksomhedspunkter:
- Ønske om, at der sættes handling bag politikken, at der er opmærksomhed på roller og ansvar i implementeringen, og at der prioriteres ressourcer hertil
- Ønske om inddragelse i udarbejdelse af handleplaner og at indgå aktivt i realiseringen af sundhedspolitikken.
Administrationen har desuden noteret sig en række relevante og mere konkrete input, som vil indgå i det videre arbejde med handleplanerne.
Høringssvarene og borgermødet har givet anledning til mindre indholdsmæssige ændringer i udkastet til den nye sundhedspolitik. Der er tilføjet følgende:
Side 6: Vi har øje for fællesskaber i fritidslivet, arbejdslivet og i forbindelse med uddannelse og for den betydning, fællesskaber har for sundhedstilstanden
side 7: personer uden for arbejdsmarkedet eller uden uddannelse
side 8: som vil blive forelagt politisk.
Ændringerne er markeret med rødt i udkastet til sundhedspolitikken i bilag 2.
Fælles handleplaner
Den nye sundhedspolitik skal fungere som et overordnet pejlemærke for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger. Derfor skal sundhedspolitikken udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennemførsel af dem. Handleplanerne kan både have et bredt fokus på alle prioriteringer i sundhedspolitikken eller mere fokuseret med udvalgte prioriteringer. Arbejdet med sundhedspolitikken og de fælles handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven på de forskellige fagområder. Handleplanerne igangsættes løbende og revideres undervejs. Der vil blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne. Form, fokus og udmøntning af de fælles handleplaner forelægges til politisk beslutning, når sundhedspolitikken er endeligt godkendt.
Sundhedspolitikken og handleplanerne erstatter tidligere fokusmål og pejlemærker på området.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
- At godkende den nye sundhedspolitik, som den foreligger i bilag 2.
- At godkende den nye sundhedspolitik med ændringer til dens nuværende form. De ønskede ændringer skal angives.
- Ikke at godkende den nye sundhedspolitik.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at udkastet til en ny sundhedspolitik, som det foreligger i bilag 2, sikrer en overordnet ramme og retning for det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde fremadrettet. Udkastet tager afsæt i en bred involvering i politikkens tilblivelse, herunder involvering af de politiske fagudvalg med henblik på, at sundhedspolitikken kan understøtte kerneopgaven på de forskellige fagområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.
Sagens videre forløb
Såfremt Byrådet godkender den nye sundhedspolitik, vil Sundhedsudvalget og andre relevante fagudvalg få forelagt en eller flere fælles handleplaner under sundhedspolitikken i foråret 2024. Sundhedsudvalget vil endvidere blive involveret i retningen for handleplansarbejdet og orienteres løbende om processen.