Sundhedsudvalget – Referat – 4. december 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Orientering om budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 2: Sagen taget til orientering.



Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforliget, herunder om forslag, som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.  at Sundhedsudvalget orienteres om udvalgets endelige budget 2024-2027 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober budget 2024-2027. Da kommunens økonomi har været og fortsat er udfordret, har det været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2024-2027.

I udvalgets endelige budget 2024-2027 er der indarbejdet prioriterings- drifts- og anlægsforslag fra Budgetforliget.  Et overblik over udvalgets budget findes i bilag 1, som er det opdaterede budgetgrundlag.

En stor del af ændringer til budget 2024 vil være implementeret 1. januar 2024. Nogle forslag vil dog først får virkning i løbet af 2024.

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2 (såkaldt styringsark). Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2024 indgå status på implementeringen af budgetforliget.

 

Retligt grundlag

Godkendt politisk tids-og procesplan for budget 2024-2027.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

 

3. Takster 2024 Sundhedsudvalget

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence 

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for budget 2024 vedrørende mellemkommunal afregning af genoptræning og egenbetaling i omsorgstandplejen. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for 2024 for mellemkommunal afregning af genoptræning samt egenbetaling i omsorgstandplejen jf. bilagene 1 og 2.

Sagens indhold

Taksterne for henholdsvis mellemkommunal afregning på genoptræning og egenbetaling i omsorgstandplejen reguleres hvert år efter loftet fastsat af henholdsvis Sundhedsdatastyrelsen og Sundhedsministeriet. Taksterne for 2024 er endnu ikke offentliggjorte, og det anbefales derfor, at taksterne for 2023 er gældende, indtil taksterne for 2024 bliver meldt ud. 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 132. Efter § 10 i bekendtgørelsen om kommunal tandpleje kan kommunen kræve egenbetaling i omsorgstandplejen.

Sundhedsstyrelsen offentliggør hvert år taksterne for mellemkommunal afregning af genoptræning efter § 86 i serviceloven.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende de fremlagte takster
  2. Byrådet kan fastsætte taksterne til et andet beløb, som ligger under loftet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at taksterne fastsættes til loftet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Godkendelse af ny Sundhedspolitik (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Sundhedsudvalget bemærker, at det er væsentligt fortsat at inddrage relevante parter og have et bredt samarbejde i udarbejdelse af handleplaner og planlægning af indsatser.



Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget godkende den nye sundhedspolitik.

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Byrådet godkender den nye sundhedspolitik.

Sagens indhold

Fagudvalgene blev på udvalgsmøderne i maj 2022 orienteret om Sundhedsprofilen 2021, hvor det fremgår, at Slagelse Kommune er udfordret på en lang række sundhedsparametre. Næsten 60 % af den voksne befolkning i Slagelse Kommune er overvægtige, næsten hver femte har et usundt kostmønster, og to ud af tre lever ikke op til anbefalingerne for fysisk aktivitet. Samtidig er andelen af borgere i Slagelse Kommune med multisygdom og kroniske sygdomme stigende, ligesom andelen, der oplever stress, ensomhed eller mentalt dårligt helbred, er steget.

I Budgetaftale 2023 fremhæves, at det er nødvendigt med et større fokus på sundhedsområdet, ikke mindst i forhold til at sikre bedre forebyggelse. Af Budgetaftale 2023 fremgår det, at:

"Partierne er derudover enige om, at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik for Slagelse Kommune. Den skal sikre et langsigtet fokus på forebyggelse og forbedringen af sundheden i Slagelse Kommune".

Byrådet besluttede på deres møde den 26. september 2022 pkt. 4 at igangsætte en proces for udarbejdelse af den nye sundhedspolitik. I den forbindelse blev der nedsat en arbejdsgruppe, som har givet input til den nye sundhedspolitik på tre arbejdsgruppemøder. De politiske fagudvalg har ligeledes givet input til den nye sundhedspolitik på udvalgsmøder i maj og juni 2023. 

Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs input, udarbejdede administrationen et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkastet blev på Sundhedsudvalgets møde den 2. oktober 2023 pkt. 4 godkendt til udsendelse i høring med bemærkning om, at der forinden skulle indskrives borgere med handicap under temaet "Lighed i Sundhed" sammen med eksemplerne: børn i udsatte positioner, socialt udsatte og svage ældre. 

Udkastet har været i offentlig høring fra den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023. I høringsperioden blev der også afholdt et borgermøde omkring den nye sundhedspolitik.

Indkomne høringssvar og borgermøde

Der er kommet i alt 11 høringssvar til den nye sundhedspolitik. Høringssvarene er fra borgere, MED-udvalg, udvalg og råd. Høringssvarene fremgår af bilag 1. 

I høringsperioden blev der også afholdt et borgermøde. Der var i alt 18 deltagere, som deltog aktivt i dialogen omkring de udvalgte fokusområder samt hvordan der kan sættes handling bag politikken.

På baggrund af de indkomne høringssvar og borgermødet har administrationen noteret sig følgende overordnede opmærksomhedspunkter: 

  • Ønske om, at der sættes handling bag politikken, at der er opmærksomhed på roller og ansvar i implementeringen, og at der prioriteres ressourcer hertil
  • Ønske om inddragelse i udarbejdelse af handleplaner og at indgå aktivt i realiseringen af sundhedspolitikken.

Administrationen har desuden noteret sig en række relevante og mere konkrete input, som vil indgå i det videre arbejde med handleplanerne. 

Høringssvarene og borgermødet har givet anledning til mindre indholdsmæssige ændringer i udkastet til den nye sundhedspolitik. Der er tilføjet følgende:

Side 6: Vi har øje for fællesskaber i fritidslivet, arbejdslivet og i forbindelse med uddannelse og for den betydning, fællesskaber har for sundhedstilstanden

side 7: personer uden for arbejdsmarkedet eller uden uddannelse

side 8: som vil blive forelagt politisk.

Ændringerne er markeret med rødt i udkastet til sundhedspolitikken i bilag 2.

Fælles handleplaner

Den nye sundhedspolitik skal fungere som et overordnet pejlemærke for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger. Derfor skal sundhedspolitikken udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennemførsel af dem. Handleplanerne kan både have et bredt fokus på alle prioriteringer i sundhedspolitikken eller mere fokuseret med udvalgte prioriteringer. Arbejdet med sundhedspolitikken og de fælles handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven på de forskellige fagområder. Handleplanerne igangsættes løbende og revideres undervejs. Der vil blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne. Form, fokus og udmøntning af de fælles handleplaner forelægges til politisk beslutning, når sundhedspolitikken er endeligt godkendt. 

Sundhedspolitikken og handleplanerne erstatter tidligere fokusmål og pejlemærker på området.

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende den nye sundhedspolitik, som den foreligger i bilag 2.
  2. At godkende den nye sundhedspolitik med ændringer til dens nuværende form. De ønskede ændringer skal angives.
  3. Ikke at godkende den nye sundhedspolitik.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at udkastet til en ny sundhedspolitik, som det foreligger i bilag 2, sikrer en overordnet ramme og retning for det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde fremadrettet. Udkastet tager afsæt i en bred involvering i politikkens tilblivelse, herunder involvering af de politiske fagudvalg med henblik på, at sundhedspolitikken kan understøtte kerneopgaven på de forskellige fagområder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Såfremt Byrådet godkender den nye sundhedspolitik, vil Sundhedsudvalget og andre relevante fagudvalg få forelagt en eller flere fælles handleplaner under sundhedspolitikken i foråret 2024. Sundhedsudvalget vil endvidere blive involveret i retningen for handleplansarbejdet og orienteres løbende om processen. 

5. Fordeling af § 18-pulje til frivillig socialt arbejde 2024 - 1. ansøgningsrunde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Troels Christensen
Inhabil: Christopher Trung

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan, på baggrund af indstillingsgruppens anbefaling, beslutte fordeling af § 18- pulje til frivilligt socialt arbejde for 2024. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af § 18-puljen på kr. 1.371.550.

Sagens indhold

Slagelse Kommune afsætter hvert år midler til at støtte frivilligt socialt arbejde. Formålet med § 18-puljen er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune. Til § 18-puljen for 2024 er der i 1. ansøgningsrunde afsat kr. 1.390.500. Der er indkommet ansøgninger for kr. 3.357.062 kr. 

Derudover er der i forbindelse med Budgetaftale 2024-27 aftalt at puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre på 0,3 mio. kr. blev flyttet ind under § 18-puljen under Sundhedsudvalget. Sundhedsudvalget besluttede på møde den 6. november punkt 3, at der opslås en ny pulje på 0,3 mio. kr. og ansøgningsfristen sættes til den 12. januar 2024. Ved vurdering af ansøgninger til 2. ansøgningsrunde medtages både nye ansøgninger og ansøgninger, der får afslag i 1. ansøgningsrunde. For 2. ansøgningsrunde indstiller Indstillingsgruppen fordeling til godkendelse i Sundhedsudvalget i marts 2024. 

Denne sag omhandler fordeling af § 18-puljen for 1. ansøgningsrunde. 

Tidsfristen for ansøgninger var i år den 30. september 2023. Dette er der informeret om på kommunens hjemmeside. Der er indkommet 89 ansøgninger.

Model for tildeling
Sundhedsudvalget godkendte en tildelingsmodel den 30. maj 2022 punkt 5. Det er inden for disse rammer, at puljen udmøntes. Tildelingsmodellen er vedhæftet i bilag 1.

Indstillingsgruppen
Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. I indstillingsgruppen er administrationen også repræsenteret ved en medarbejder, der assisterer med administrativ bistand. Medarbejderen har ikke stemmeret i indstillingsgruppen. Med hensyn til behandling af ansøgningerne gælder de almindelige habilitetsregler.

Indstillingsgruppens forslag til fordeling af §18-puljens 1. ansøgningsrunde for 2024

Indstillingsgruppens forslag til fordeling af § 18-puljens 1. ansøgningsrunde i 2024 er vedlagt i bilag 2. Samtlige indkomne ansøgninger er vedlagt i bilag 3.

Indstillingsgruppen har inddelt indkomne ansøgninger i 3 kategorier, som er; tildeles, overføres til 2. ansøgningsrunde og afslag inkl. afslagsgrund.

Alle ansøgere fra 1. ansøgningsrunde kan forvente svar på deres ansøgning inden udgangen af december 2023 via Digitalpost. 

Det skal bemærkes, at der udelukkende er fordelt penge til ansøgerne fra prioritet 1 i tildelingsmodellen (borgerrettede aktiviteter). Indstillingsgruppen har foreslået fordeling af § 18-puljen for i alt kr. 1.371.550 i 1. ansøgningsrunde. De resterende kr. 18.950 indgår i 2. ansøgningsrunde.  

De tildelte midler skal bruges inden for de poster, der er mærket med gult. Se ansøgernes budgetskema i bilag 3.

Fra 2025 opslås kun én pulje om året, hvor der kan søges midler i § 18-puljen.

Mindreforbrug 2023

Foreninger, der ikke har anvendt de tildelte midler i det forgangne år, skal i forbindelse med aflæggelse af regnskab tilbagebetale ubrugte midler til kommunen. I 2023 har det indtil nu resulteret i et mindreforbrug på 0,35 mio. kr. under § 18-puljen. Mindreforbruget indgår i det samlede regnskab under Sundhedsudvalget for 2023 ved regnskabsafslutning. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal efter Serviceloven § 18 samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, herunder yde foreningerne tilskud.

Bestyrelsen er efter Folkeoplysningslovens § 5, stk. 2, ansvarlig over for Kommunalbestyrelsen for anvendelsen af det modtagne tilskud, for anviste lokaler mv. og for regnskab samt dokumentation for virksomheden.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende fordeling af § 18-puljen på kr. 1.371.550 jævnfør bilag 2:

A. Godkende indstillingsgruppens samlede anbefaling.

B. Ikke godkende indstillingsgruppens samlede anbefaling. Vælger Sundhedsudvalget denne handlemulighed, skal Sundhedsudvalget angive en anden fordeling af puljen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de ansøgte midler for de pågældende foreninger ligger inden for kriterierne af tildelingsmodellen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget får forelagt ny sag på udvalgsmøde i marts 2024 i forhold til fordeling af de 0,3 mio. kr. i 2. ansøgningsrunde. 

6. Interesseerklæring til Danske Regioner (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte, om udvalget ønsker at underskrive en interesseerklæring til Danske Regioner om at deltage i Danske Regioners kommende projekt om adgang til fysioterapi uden forudgående lægehenvisning. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter at fremsende underskrevet interesseerklæring til Danske Regioner.

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt kræver det lægehenvisning, hvis en borger skal henvises til fysioterapi med offentligt tilskud.

Danske Regioner planlægger at afprøve et nyt initiativ i hele landet med det formål at udvide adgangen til fysioterapi uden krav om en lægehenvisning for at få offentligt tilskud. Som led i projektet vil der blive iværksat en omfattende evaluering for at dokumentere effekten af tiltaget både for patienter og sundhedsvæsenet. Projektet vil fokusere på at undersøge, hvilke borgere der vil benytte sig af muligheden for fysioterapi uden henvisning, herunder om tiltaget fremmer social lighed inden for sundhedsvæsenet. 

Projektets inspiration stammer fra Region Hovedstaden, som tidligere gennemførte et forsøg med direkte adgang til fysioterapi i to udvalgte kommuner i perioden 2020-2021. Ifølge evalueringen af pilotprojektet oplevede deltagerne i projektet en højere tilfredshed med det samlede behandlingsforløb. Dette harmonerer med resultaterne fra udenlandske studier om direkte adgang til fysioterapi.

Resultaterne indikerer også, at det ikke nødvendigvis vil medføre betydelige ekstraudgifter for sundhedsvæsenet at tilbyde direkte adgang til fysioterapi. Forbruget af ydelser inden for fysioterapi, almen praksis og speciallæger viste ingen markant ændring. Pilotprojektets evaluering fremgår af bilag 2.

Set fra et kommunalt perspektiv kan deltagelse i dette projekt give værdifuld adgang til viden og data på området, selv om opgaveløsningen foregår hos privatpraktiserende fysioterapeuter.

Interessen for projektet er drøftet i netværket mellem privatpraktiserende fysioterapeuter og kommune, hvilket har resulteret i et forslag, om at Slagelse Kommunes Sundhedsudvalg, direktør for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked, privatpraktiserende fysioterapeuter og Kommunalt Lægelig Udvalg fremsender en samlet interesseerklæring til Danske Regioner med ønske om at deltage i det kommende projekt. Erklæringen fremgår af bilag 1.

Projektet befinder sig stadig i en tidlig fase, og det er endnu ikke besluttet, hvilke kommuner der udvælges til at deltage i projektet, eller på hvilken måde udvælgelsen foregår. Underskriftserklæringen er derfor blot en interessetilkendegivelse og ikke en garanti for deltagelse. Den beslutning ligger hos Danske Regioner. Såfremt Danske regioner vender tilbage og ønsker, at Slagelse kommune deltager, vil Administrationen med baggrund i Interessetilkendegivelsen gå videre med projektet.

Retligt grundlag

Sundhedslovens § 67: Regionsrådet yder tilskud til behandling hos fysioterapeut efter lægehenvisning.

Sundhedslovens § 140: Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri genoptræning til personer, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder: 

A. at underskrive interesseerklæring, hvorved processen går videre til medunderskrivere inden endelig fremsendelse til Danske Regioner 

  B.  undlade underskrift, hvorved der ikke fremsendes interesseerklæring til Danske Regioner. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at kommunen fremsender interesseerklæring med det formål at sikre tidlig involvering og mulighed for at påvirke projektets udformning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

7. Høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Sundhedsudvalget ønsker at få tilsendt den endelige Udviklingsstrategi, når den fremsendes til kommunen. 



Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstillinger fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Sundhedsudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal sende vedhæftede høringssvar til Region Sjællands Forslag til udviklingsstrategi 2024 - 2033.   

 

Indstilling

Direktionen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at vedhæftede høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 sendes til Region Sjælland.

 

Sagens indhold

Region Sjælland har udarbejdet et udkast til en udviklingsstrategi for Region Sjælland 2024 - 2033 (bilag 1). Udviklingsstrategien er i offentlig høring fra den 6. november til den 31. december 2023.

Udviklingsstrategien er bygget op om fem temaer: den attraktive region, den kompetente region, den sammenhængende region, den grønne region og den internationale Femern Bælt region. 

Temaerne spiller indbyrdes sammen og skal alle bidrage til en bæredygtig udvikling af Region Sjælland, så det fortsat er attraktivt at bo, arbejde, uddanne sig og leve i regionen.

Under hvert tema udpeges centrale udfordringer og potentialer og de fælles ambitioner og strategiske målsætninger for den regionale udvikling.

Region Sjællands udviklingsstrategi skal ses i sammenhæng med blandt andet kommunernes kommuneplaner og udvalgte strategier, så regionens overordnede målsætninger stemmer overens med de respektive kommuners strategiske sigte. 

Slagelse Kommunes udviklingsstrategi forholder sig til fire primære fokusområder: uddannelse, erhvervsudvikling, boligudvikling og bæredygtighed. Udviklingsstrategiens fokusområder danner grundlag for indholdet i Kommuneplan 2022, som angiver kommunens overordnede strategiske retning for fysisk planlægning de næste 12 år.

Kommuneplan 2022 forholder sig også til Region Sjællands gældende Udviklingsstrategi 2020 - 2024, som er bygget op omkring fire temaer: den attraktive region, den kompetente region, den sammenhængende region og den grønne og bæredygtige region. 

Regionens nye udviklingsstrategi fastholder de fire samme temaer, og der tilføjes et nyt overordnet tema: "Den internationale Femern Bælt region".

Administrationen har lavet vedhæftede udkast til høringssvar (bilag 2), der forholder sig til de mest relevante indsatser under hvert tema.

 

Retligt grundlag

Planlovens bestemmelser om kommune- og regionplanlægning (kapitel 4).

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Byrådet kan vælge at godkende forslag til høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033.

B. Byrådet kan vælge at komme med ændringer til det foreslåede høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033.

C. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke skal sende et høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033, hvormed der ikke skal arbejdes videre med et høringssvar. 

 

Vurdering

Kommunens udviklingsstrategi og kommuneplan understøtter det gode liv og bæredygtig vækst ved at have attraktive rammer for blandt andet uddannelse, erhvervsudvikling og bosætning. Dette er i overensstemmelse med regionens fem temaer med dertilhørende strategiske målsætninger, hvor fokus er at sikre, at regionen fremstår attraktiv, med de rette ressourcer, med gode partnerskaber og med øje for den grønne omstilling og de nye muligheder, der ligger i at være tættere forbundet med Tyskland, når Femern Bælt forbindelsen forventeligt er færdig i 2029.

Ligeledes er de beskrevne indsatser under "Den Grønne Region" i fin tråd med Slagelse Kommunes Bæredygtighedsstrategi og DK2020 Klimaplan.

Administrationen mener samlet set, at der er mange gode intentioner i udviklingsstrategien og meget at arbejde med, som taler ind i mange af de indsatser, der arbejdes med i Slagelse Kommune. 

Slagelse Kommune er enig med Region Sjælland om at italesætte regionen som den attraktive region. Kun ved at være fælles om at fortælle de gode historier og være stolte af vores region, kan vi få andre til at flytte hertil og dermed skabe grundlaget for en fremtidig udvikling.

Sammenfattende mener administrationen, at regionens udviklingsstrategi overordnet mangler at forholde sig til en række punkter, herunder:

  • Sammenhæng mellem kulturliv og turisme og fokus på alt det vi har i stedet for kun at tænke i nye tiltag
  • Fokus på sundhed og forebyggelse samt potentiale og værdi af fritidslivet
  • Fokus på at understøtte de stærke uddannelsesbyer så man undgår de unges udflytning
  • Større fokus rettet mod faglærte uddannelser og rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
  • Italesættelse af fælles forpligtigelser region og kommuner imellem i forhold til nye mobilitetsløsninger
  • Udfordringer med havmiljøet og en stillingtagen til, hvordan regionen vil arbejde for at fremme natur og biodiversitet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033 går på tværs af mange indsatser og arbejdsområder, hvorfor udviklingsstrategien har berøring med mange af kommunens fagudvalg.  

 

Sagens videre forløb

Hvis byrådet godkender, at der skal sendes et høringssvar til Region Sjællands Udviklingsstrategi 2024 - 2033, så sender administrationen et høringssvar efter byrådets møde den 18. december. Hvis byrådet beslutter, at der ikke skal sendes et høringssvar, gør administrationen ikke yderligere. 

 

Sagens forløb

04-12-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget ønsker, at det indarbejdes, at de regionale busruter skal bevares ift. at sikre den kollektive trafik mhp at understøtte Slagelse Kommune som uddannelsesby, herunder at regionen bakker op om et universitet i Slagelse. 


8. Takster i den kommunale tandpleje for børn og unge (B)

Beslutning

At 2: Sagen udsat til næste møde med henblik på yderligere præcisering.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om status på takster i Slagelse Kommunale Tandpleje for børn og unge. 

Indstilling

Chef for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet godkender, at Slagelse Kommunale Tandpleje for børn og unge kun anvender takstmodellen på de ydelser, der ikke er omfattet af overenskomst for tandpleje til børn og unge samt større komplekse og kostbare tandbehandlinger hos privatpraktiserende tandlæger. Øvrige tandbehandlinger hos privatpraktiserende tandlæger afregnes til den pris, der opkræves.

2. at Sundhedsudvalget godkender, at ny status på takster forelægges i november 2024.

Sagens indhold

Børn og unge i alderen 0-22 år har som udgangspunkt frit tandlægevalg.

Som følge af nye lovbestemmelser besluttede Sundhedsudvalget på mødet den 28. november 2022, at hvis den unge ønsker at få udført tandregulering eller andre særligt kostbare behandlingsydelser hos en privatpraktiserende tandlæge efter fritvalgsordningen, og den kommunale tandpleje skal afholde udgiften, kan den kommunale tandpleje visitere barnet/den unge, inden behandlingen påbegyndes. Dette med virkning fra 1. januar 2023.

I forlængelse af Sundhedsudvalgets beslutning godkendte Byrådet på mødet den 27. marts 2023 model for takstberegning på de ydelser, der ikke er omfattet af overenskomst for tandpleje til børn og unge, der behandles i fritvalgsordningen hos privatpraktiserende tandlæger. Taksterne beregnes herefter som udgangspunkt på baggrund af et gennemsnit af de priser, som de privatpraktiserende tandlæger i kommunen selv oplyser på sundhed.dk. 

Takster er genberegnet ud fra seneste priser, og i bilag 1 ses anonymiseret liste over de privatpraktiserende tandlægers takster i Slagelse Kommune. Taksterne oplyser de privatpraktiserende tandlæger selv på sundhed.dk. 

Den aktuelle situation hos Slagelse Kommunale Tandpleje er imidlertid, at der er så stor mangel på tandlægeressourcer, at der har vist sig behov for at købe behandlinger hos privatpraktiserende tandlæger til uopsættelige tandbehandlinger omfattende almindelige tandbehandlinger. Det betyder, at den kommunale tandpleje må betale de honorarer, som de privatpraktiserende tandlæger opkræver, og dermed ikke anvender den takstmodel, som Byrådet tidligere besluttede. Kun på større komplekse behandlinger er det, i den nuværende situation, muligt at anvende takstmodellen med gennemsnitspriser. 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 959 af 14. juni 2022 om tandpleje for børn og unge over 16 år.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende, at Slagelse Kommunale Tandpleje for børn og unge mellem 0 og 22 år kun anvender gennemsnitlige afregningstakster til de privatpraktiserende tandlæger i den udstrækning, at den kommunale tandpleje kan yde den lovbestemte tandpleje uden øget ventetid for patienterne. I andre situationer betales den pris, den privatpraktiserende tandlæge opkræver.

  2. Godkende, at afregningstakster anvendes i alle situationer, og at konsekvensen kan være øget ventetid for patienterne på grund af tandlægemangel hos Slagelse Kommunale Tandpleje.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at så længe den Slagelse Kommunale Tandpleje har tandlægemangel, vil der være behov for at købe tandlægeydelser hos de privatpraktiserende tandlæger ud over de patienter, der selv vælger privatpraktiserende tandlæge som del af fritvalgsordningen.

Det er forventningen, at nyetableringen af den kommunale tandpleje i Æblehaven ultimo 2026/primo 2027 vil det betyde, at tandlægesituationen kan forbedres, og dermed vil behovet for at købe tandlægeydelser hos de privatpraktiserende tandlæger falde.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det skal bemærkes, at den nuværende situation gør det svært at lave prognoser for økonomien i den kommunale tandpleje, da afregninger til privatpraktiserende tandlæger vil variere alt efter behovet for at købe ydelser hos de private. Det er imidlertid forventningen, at lederen af tandplejen agerer økonomisk ansvarligt i sine valg af købte ydelser hos de privatpraktiserende tandlæger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget vil få forelagt ajourførte takster samt status på situationen ultimo 2024.

9. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Formanden:

  • Deltagelse i Kommunalt Lægeligt Udvalg

Administrationen:

  • Danske Regioner har udsendt udspil til den kommende sundhedsreform
  • Direktør deltager i Sundhedsstrukturkommissionens sundhedstopmøde d. 8. december 2023
  • KL´s Sundhedskonference den 27. februar 2024 – invitation er udsendt

 



Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

 

10. Input til Kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende emner sættes på et kommende møde:

  • Status på Sundhedstjenesten (februar 2024)
  • Takster i den kommunale tandpleje for børn og unge (januar 2024)


Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

11. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget ønsker, at der udarbejdes en pressemeddelelse vedrørende (forventet) godkendelse af Sundhedspolitikken.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Troels Christensen

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.