Kompetence
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget kan beslutte proces for udarbejdelse af handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.
Sundhedsudvalget kan beslutte det første prioriterede område i handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.
Indstilling
Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,
- at Sundhedsudvalget godkender den skitserede proces for udarbejdelse af handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.
- at Sundhedsudvalget godkender, at det første prioriterede område i handleplanen under sundhedspolitikken 2024-2034 er tidlig indsats for børn og unge.
Sagens indhold
Byrådet besluttede på deres møde den 26. september 2022 pkt. 4 at igangsætte en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik. Der har været nedsat en bred arbejdsgruppe, som har givet inputs, ligesom de politiske fagudvalg har givet input til politikken.
Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs inputs, udarbejdede administrationen et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkastet blev på Sundhedsudvalgets møde den 2. oktober 2023 sendt i offentlig høring. Sundhedspolitikken er endelig godkendt den 18. december 2023 i Byrådet.
Fra papir til praksis
I den godkendte sundhedspolitik fremgår det, at den nye sundhedspolitik skal fungere som en overordnet ramme for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger.
Sundhedspolitikkens fokusområder; tidlig indsats hele livet, fællesskab og lige muligheder, udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennemførsel af dem.
Arbejdet med sundhedspolitikken og de konkrete handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven. Det er igennem nuværende og nye opgaver, samarbejder og snitflader, at vi sammen skal omsætte fokusområderne til handlinger. Slagelse Kommune vil løbende inddrage borgere, samarbejdspartnere og andre relevante aktører til arbejdsseminarer.
Der vil løbende blive sat fælles handleplaner i gang, for at sætte handlinger og indsatser i fokus. Handleplanerne revideres løbende, og nye handlinger kan komme til. Der vil løbende blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne, som vil blive forelagt politisk.
Proces for udarbejdelse af handleplan
Administrationen foreslår at der arbejdes med en fælles dynamisk handleplan, der løbende udvides med handlinger indenfor de prioriterede områder under sundhedspolitikkens tre fokusområder. Handlingerne kan variere i omfang, hvormed nogle indsatser vil være korte og afgrænsede, mens andre indsatser har et længere tidsperspektiv.
På Sundhedsudvalgets møde den 4. december 2023 pkt. 4 bemærkede Sundhedsudvalget, at det er væsentligt fortsat at inddrage relevante parter og have et bredt samarbejde i udarbejdelse af handleplaner og planlægning af indsatser under sundhedspolitikken.
Med afsæt i ovenstående, foreslår administrationen følgende procesplan for implementering af sundhedspolitikken:
Jan. - mar. 2024: Afholdelse af et eller flere arbejdsseminarer med relevante aktører
Jan. - mar. 2024: Udarbejdelse af fælles handleplan
Apr. - jun. 2024: Politisk godkendelse af fælles handleplan
Jun. - dec. 2024: Løbende afholdelse af arbejdsseminarer med henblik på udvidelse af handleplan under sundhedspolitikken
Jan. 2025: Politisk opfølgning på den nye sundhedspolitik og dertilhørende handleplan i Sundhedsudvalget
Jan.'25. - jan. '26: Løbende afholdelse af arbejdsseminarer med henblik på udvidelse af handleplan under sundhedspolitikken
Jan. 2026: Politisk opfølgning på den nye sundhedspolitik og dertilhørende handleplan i Sundhedsudvalget og Byrådet.
Der følges op på handleplanen med en årlig status til Sundhedsudvalget og en toårig status til Byrådet.
Handlingerne igangsættes løbende i takt med, at prioriteringerne i den fælles handleplan godkendes.
Det er administrationens vurdering, at den fremlagte procesplan for implementering af sundhedspolitikken er realistisk og samtidig sikrer bred involvering i politikkens tilblivelse og udmøntning.
Første prioritering i fælles handleplan
Administrationen foreslår, at den første prioritering i en fælles handleplan er tidlig indsats for børn og unge. En tidlig indsats er vigtig, da det gode liv og de sunde vaner grundlægges i barndommen. Jo tidligere der sættes ind, jo større er chancen for at opnå en positiv sundhedsmæssig effekt hele livet.
Fordelen ved at vælge den tidlige indsats for børn og unge er, at der allerede er lagt et forarbejde i indsatser, som skal skabe de bedste forudsætninger for børn og unges sundhed, trivsel og læring. Dette giver mulighed for at komme hurtigt i gang med handlinger under sundhedspolitikken.
Særligt på tre områder er der aktuelt igangsat initiativer, som skal sikre tidlig indsats til børn og unge:
- Fondsansøgning med afsæt i ABC for mental sundhed. Ansøgningen har til formål at styrke trivslen blandt børn i indskolingen gennem indsatser med fokus på digitale vaner, søvn og fællesskaber. Folkesundhed er i dialog med flere eksterne og interne aktører.
- Bevægelse i dagtilbud og skoler (BiDS). Indsatsen har til formål at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring med bevægelse som redskab. Indsatsen omfatter kommunens dagtilbud, skoler, PPR, Sundhedstjenesten, Fritid og Folkesundhed samt en række eksterne aktører som fx lokale idrætsforeninger, Absalon, VIA University College og Gerlev legepark.
- Er du for sød? Projektet har til formål at få familier med børn i 0.-3. klasse til at spise færre søde sager og drikke færre søde drikke. Projektet omfatter Sundhedstjenesten, Tandplejen og Folkesundhed.
De ovenstående indsatser tager afsæt i fokusområdet Tidlig indsats, men går også på tværs af de øvrige to fokusområder Fællesskab og Lige muligheder.
Sundhedsudvalget kan vælge en anden prioritering for de første handlinger i handleplanen. Forslag til alternative prioriteringer:
- Forebyggelse og mestring af kronisk sygdom og udvikling af multisygdom. Herunder, uanset alder og ståsted i livet, at forebygge overvægt, tobaks- og nikotinbrug, problematisk alkoholadfærd og misbrug.
- Forebyggelse af ensomhed. Herunder sikre støtte til dem, der har behov for hjælp til at komme ud af ensomheden og forbedre mulighederne for at være en del af et fællesskab.
Hvis en af ovenstående alternative prioriteringer vælges, skal der igangsættes et afdækkende arbejde ift. allerede eksisterende indsatser forud for udarbejdelse af en fælles handleplan.
Administrationen har løbende opmærksomhed på relevante muligheder for at skabe handling til sundhedspolitikken og vil i den forbindelse sikre politisk involvering, når det er relevant.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.
Sagens videre forløb
Det politiske niveau inddrages som beskrevet i procesplanen.