Sundhedsudvalget – Referat – 8. januar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Godkendelse af proces og prioritering for handleplan under sundhedspolitikken (B)

Beslutning

At 1. Sundhedsudvalget besluttede:

  • At der forud for Sundhedsudvalgets godkendelse af handleplaner, er sket konkret dialog og inddragelse af relevante aktører. Herunder også af øvrige politiske udvalg eks. på Byrådstemamøde eller udvalgsmøder.
  • At den første handleplan præsenteres til beslutning på Sundhedsudvalgets møde i april – og der samtidig fremlægges en korrigeret tidsplan for de kommende handleplaner.
  • At Sundhedsudvalget på mødet i februar drøfter ønske til kommende initiativer og handleplanstemaer.
  • At Sundhedsudvalget på møde i maj 2024, vil beslutte næste overordnede tema for handleplan II.
  • At handleplaner, der er godkendt, iværksættes umiddelbart efter godkendelse.
  • At der til første arbejdsgruppemøde, inviteres til deltagelse af hele sundhedsudvalget. Sundhedsudvalget har på arbejdsgruppemøder mulighed for at stille forslag til initiativer.
  • At status til Byrådet sker en gang årligt.

På første arbejdsgruppemøde ønskes desuden følgende forslag til initiativer vurderet:

  • Prioritering af motion hver dag i Folkeskolen

Til kommende arbejdsgruppemøder skal følgende initiativer vurderes, afhængig af temaet på den overordnede handleplan:

  • Frikort til alle Sundhedsmedarbejdere til svømmehaller
  • Kåring af frivillige: CIVIL GULD

At 2: Godkendt


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte proces for udarbejdelse af handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.

Sundhedsudvalget kan beslutte det første prioriterede område i handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget godkender den skitserede proces for udarbejdelse af handleplan under sundhedspolitikken 2024-2034.

     

  2. at Sundhedsudvalget godkender, at det første prioriterede område i handleplanen under sundhedspolitikken 2024-2034 er tidlig indsats for børn og unge.  

Sagens indhold

Byrådet besluttede på deres møde den 26. september 2022 pkt. 4 at igangsætte en proces for udarbejdelse af ny sundhedspolitik. Der har været nedsat en bred arbejdsgruppe, som har givet inputs, ligesom de politiske fagudvalg har givet input til politikken.

Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs inputs, udarbejdede administrationen et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkastet blev på Sundhedsudvalgets møde den 2. oktober 2023 sendt i offentlig høring. Sundhedspolitikken er endelig godkendt den 18. december 2023 i Byrådet.

Fra papir til praksis

I den godkendte sundhedspolitik fremgår det, at den nye sundhedspolitik skal fungere som en overordnet ramme for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger.

Sundhedspolitikkens fokusområder; tidlig indsats hele livet, fællesskab og lige muligheder, udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennem­førsel af dem.

Arbejdet med sundhedspolitikken og de konkrete handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven. Det er igennem nuværende og nye opgaver, samarbejder og snitflader, at vi sammen skal omsætte fokusområderne til handlinger. Slagelse Kommune vil løbende inddrage borgere, samarbejdspartnere og andre relevante aktører til arbejdsseminarer.

Der vil løbende blive sat fælles handleplaner i gang, for at sætte handlinger og indsatser i fokus. Handleplanerne revideres løbende, og nye handlinger kan komme til. Der vil løbende blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne, som vil blive forelagt politisk.

Proces for udarbejdelse af handleplan

Administrationen foreslår at der arbejdes med en fælles dynamisk handleplan, der løbende udvides med handlinger indenfor de prioriterede områder under sundhedspolitikkens tre fokusområder. Handlingerne kan variere i omfang, hvormed nogle indsatser vil være korte og afgrænsede, mens andre indsatser har et længere tidsperspektiv.

På Sundhedsudvalgets møde den 4. december 2023 pkt. 4 bemærkede Sundhedsudvalget, at det er væsentligt fortsat at inddrage relevante parter og have et bredt samarbejde i udarbejdelse af handleplaner og planlægning af indsatser under sundhedspolitikken. 

Med afsæt i ovenstående, foreslår administrationen følgende procesplan for implementering af sundhedspolitikken:

Jan. - mar. 2024: Afholdelse af et eller flere arbejdsseminarer med relevante aktører

Jan. - mar. 2024: Udarbejdelse af fælles handleplan

Apr. - jun. 2024: Politisk godkendelse af fælles handleplan

Jun. - dec. 2024: Løbende afholdelse af arbejdsseminarer med henblik på udvidelse af handleplan under sundhedspolitikken 

Jan. 2025: Politisk opfølgning på den nye sundhedspolitik og dertilhørende handleplan i Sundhedsudvalget

Jan.'25. - jan. '26: Løbende afholdelse af arbejdsseminarer med henblik på udvidelse af  handleplan under sundhedspolitikken

Jan. 2026: Politisk opfølgning på den nye sundhedspolitik og dertilhørende handleplan i Sundhedsudvalget og Byrådet.

Der følges op på handleplanen med en årlig status til Sundhedsudvalget og en toårig status til Byrådet.

Handlingerne igangsættes løbende i takt med, at prioriteringerne i den fælles handleplan godkendes.

Det er administrationens vurdering, at den fremlagte procesplan for implementering af sundhedspolitikken er realistisk og samtidig sikrer bred involvering i politikkens tilblivelse og udmøntning. 

Første prioritering i fælles handleplan

Administrationen foreslår, at den første prioritering i en fælles handleplan er tidlig indsats for børn og unge. En tidlig indsats er vigtig, da det gode liv og de sunde vaner grundlægges i barndommen. Jo tidligere der sættes ind, jo større er chancen for at opnå en positiv sundhedsmæssig effekt hele livet.

Fordelen ved at vælge den tidlige indsats for børn og unge er, at der allerede er lagt et forarbejde i indsatser, som skal skabe de bedste forudsætninger for børn og unges sundhed, trivsel og læring. Dette giver mulighed for at komme hurtigt i gang med handlinger under sundhedspolitikken. 

Særligt på tre områder er der aktuelt igangsat initiativer, som skal sikre tidlig indsats til børn og unge:

  • Fondsansøgning med afsæt i ABC for mental sundhed. Ansøgningen har til formål at styrke trivslen blandt børn i indskolingen gennem indsatser med fokus på digitale vaner, søvn og fællesskaber. Folkesundhed er i dialog med flere eksterne og interne aktører. 
  • Bevægelse i dagtilbud og skoler (BiDS). Indsatsen har til formål at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring med bevægelse som redskab. Indsatsen omfatter kommunens dagtilbud, skoler, PPR, Sundhedstjenesten, Fritid og Folkesundhed samt en række eksterne aktører som fx lokale idrætsforeninger, Absalon, VIA University College og Gerlev legepark. 
  • Er du for sød? Projektet har til formål at få familier med børn i 0.-3. klasse til at spise færre søde sager og drikke færre søde drikke. Projektet omfatter Sundhedstjenesten, Tandplejen og Folkesundhed. 

De ovenstående indsatser tager afsæt i fokusområdet Tidlig indsats, men går også på tværs af de øvrige to fokusområder Fællesskab og Lige muligheder. 

Sundhedsudvalget kan vælge en anden prioritering for de første handlinger i handleplanen. Forslag til alternative prioriteringer:

  • Forebyggelse og mestring af kronisk sygdom og udvikling af multisygdom. Herunder, uanset alder og ståsted i livet, at forebygge overvægt, tobaks- og nikotinbrug, problematisk alkoholadfærd og misbrug. 
  • Forebyggelse af ensomhed. Herunder sikre støtte til dem, der har behov for hjælp til at komme ud af ensomheden og forbedre mulighederne for at være en del af et fællesskab. 

Hvis en af ovenstående alternative prioriteringer vælges, skal der igangsættes et afdækkende arbejde ift. allerede eksisterende indsatser forud for udarbejdelse af en fælles handleplan.  

Administrationen har løbende opmærksomhed på relevante muligheder for at skabe handling til sundhedspolitikken og vil i den forbindelse sikre politisk involvering, når det er relevant.

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Det politiske niveau inddrages som beskrevet i procesplanen.

3. Takster i den kommunale tandpleje for børn og unge (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet      

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget træffe beslutning om, at der ved uopsættelig tandbehandling af børn og unge, som udføres af privatpraktiserende tandlæger, afviges fra referencepriser, men betales i stedet den pris, der opkræves fra den pågældende tandlæge.

Chef for Skole og Dagtilbud indstiller,

  1. at Byrådet godkender, at referencepriser på ydelser hos privatpraktiserende tandlæger, fraviges, når der er tale om uopsættelige tandbehandlinger, som kommunen ikke selv har kapacitet til at udføre

Sagens indhold

Sundhedsudvalget besluttede på møde den 28. november 2022, at hvis den unge ønsker at få udført tandregulering eller behandlingsydelser, der ikke er reguleret af overenskomsten for børne- og ungetandplejeydelser (bilag 1) hos en privatpraktiserende tandlæge, vil den kommunale tandpleje visitere barnet/den unge, inden behandlingen må påbegyndes. I disse tilfælde anvendes referencepriser. Ændringen var med virkning fra 1. januar 2023.

I forlængelse af Sundhedsudvalgets beslutning godkendte Byrådet på mødet den 27. marts 2023 model for beregning af referencepriser. 

I bilag 1 findes uddybende begrebsforklaring, da dette område er præget af en del fagudtryk.

Der er aktuelt tandlægemangel hos Slagelse Kommunale Tandpleje. Det medfører, at der er behov for at købe uopsættelige behandlinger hos privatpraktiserende tandlæger for at sikre rettidig behandling til alle børn og unge. Den aktuelle situation i den kommunale tandpleje betyder, at kommunen må betale de honorarer, som de privatpraktiserende tandlæger opkræver, og dermed ikke anvender referencepriser ved uopsættelige tandbehandlinger.

Det er administrationens vurdering, at den ovenfor skitserede praksis for afregning til   privatpraktiserende tandlæger tilgodeser borgernes rettidige tandbehandling ved uopsætteligt behov for behandling. Så længe Slagelse Kommunale Tandpleje har tandlægemangel, vil der være behov for, at denne praksis fortsætter. 

Det er forventningen, at tandlægesituationen forbedres med sammenlægning af to kommunale klinikker ultimo 2026/primo 2027, og behovet for at købe tandlægeydelser hos de privatpraktiserende tandlæger vil dermed mindskes.

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende, at ved uopsættelig behandling hos en privatpraktiserende tandlæge afregnes den pris, som den privatpraktiserende tandlæge opkræver, for derved at sikre rettidig behandling for alle børn og unge.
  2. Godkende, at referencepriser anvendes i alle situationer, og at konsekvensen kan være øget ventetid for børn og unge på grund af tandlægemangel hos Slagelse Kommunale Tandpleje og øget risiko for sundhedsmæssige påvirkninger for den enkelte. 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 959 af 14. juni 2022 om tandpleje for børn og unge over 16 år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er opmærksomhed på, at administrationen agerer økonomisk ansvarligt i sine valg af købte ydelser hos de privatpraktiserende tandlæger. Det skal bemærkes, at den nuværende situation omkring personalemangel, gør det svært at lave prognoser for økonomien i den kommunale tandpleje. Finansieringen af tilkøbte ydelser hos privat praktiserende tandlæger, sker umiddelbart for mindreforbrug på personelomkostninger. Dette begrundes i, at afregninger til privatpraktiserende tandlæger vil variere alt efter behovet for at købe ydelser henvist af den kommunale tandpleje og antallet af patienter, der vælger fritvalgsordningen. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget vil få forelagt ajourførte takster samt status på situationen ultimo 2024.

 

4. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Formanden orienterede om:

  • Invitation fra Dansk Sygeplejeråd til møde med Sundhedsudvalget.

Udvalgsmedlemmer orienterede:

  • Processen vedr. pressemeddelelse om Sundhedspolitikken

Administrationen orienterede om:

  • Tilsagn fra Erhvervsfremmestyrelsen om projekt med ICURA -træningscensor for kræftpatienter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

5. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

6. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at der udsendes fælles pressemeddelelser fra Sundhedsudvalget, når der godkendes handleplaner for Sundhedspolitikken


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

7. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.