Kompetence
Byrådet og
Sundhedsudvalget
Beslutningstema
Sundhedsudvalget
kan godkende budgetopfølgning 1 for forventet regnskab 2024 for udvalgets
økonomi som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet,
samt status på implementering af budgetforliget.
Sundhedsudvalget
kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale, at mindreforbruget
på aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen.
Sundhedsudvalget
kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale at der godkendes en
indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024 og i 2025 og 2026 til
arbejde med kræftrehabilitering med Icura på
Sjælland.
Sundhedsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale at der godkendes en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024 fra Sorø Kommune samt 0,8 mio. kr. fra Næstved-, Slagelse- og Ringsted sygehuse til arbejdet med Sundhedsklynger.
Indstilling
Chef for
Sundhed og Ældre og chef for Skole og Dagtilbud indstiller,
1. at Sundhedsudvalget
godkender Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024, som indgår i samlet
budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet
2. at Byrådet
godkender, at mindreforbrug på 3,8 mio. kr. vedr. aktivitetsbestemt
medfinansiering tilføres kassen.
3. at Byrådet
godkender en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024, 2025 og 2026 til
arbejde med kræftrehabilitering med Icura på
Sjælland.
4. at Byrådet godkender en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. og 0,8 mio. kr. fra henholdsvis Sorø Kommune og Næstved-, Slagelse- og Ringsted sygehuse i 2024 til arbejdet med Sundhedsklynger.
Sagens indhold
Formålet med
at gennemføre budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 er at vurdere det
forventede regnskab for 2024.
For at
fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus
på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som
muligt.
Et retvisende
billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske
tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet
merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Overførelser
fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da
overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d.
18. marts 2024.
Når
overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og
forventninger til resultatet for 2024.
Budgetopfølgning
1 forventet regnskab for 2024 tager derfor udgangspunkt i:
- Korrigeret
budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
- Udvikling
i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til
forbrugsudviklingen resten af året
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
Samlet set på
Sundhedsudvalget budgetområde forventes et mindreforbrug i størrelsesordenen
2,5 mio. kr. i 2024.
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1 og afvigelse til
korrigeret budget opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio. kr.) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Afvigelse
BO1 |
9.1 Sundhed og
forebyggelse | 70,4 | 70,4 | 71,7 | -1,3 |
Resultat serviceudgifter
| 70,4 | 70,4 | 71,7 | -1,3 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
9.2 Aktivitetsbestemt
medfinansiering | 361,4 | 361,4 | 357,6 | 3,8 |
Resultat serviceudgifter
| 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 361,4 | 361,4 | 357,6 | 3,8 |
9.3 Sundhedstjenesten
og tandplejen | 48,0 | 48,0 | 48,0 | 0,0 |
Resultat
serviceudgifter | 48,0 | 48,0 | 48,0 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I alt for udvalget | 479,8 | 479,8 | 477,3 | 2,5 |
|
Samlet resultat
serviceudgifter | 118,4 | 118,4 | 119,7 | -1,3 |
Samlet resultat øvrige
udgifter | 361,4 | 361,4 | 357,6 | 3,8 |
Herefter
følger en specifikation af resultatet:
Politikområde
9.1 Sundhed og forebyggelse
Samlet set
forventes merforbrug i størrelsesordenen 1,3 mio. kr. Merforbruget består af
forventet merforbrug på 2,1 mio. kr. på vederlagsfri fysioterapi.
Derudover mindreforbrug på 0,8 mio. kr. vedrørende initiativer i
Sundhedsreformen, hvor der ikke er truffet beslutning om anvendelse af alle
midler.
Politikområde
9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering
På området
aktivitetsbestemt medfinansiering er budget 2024 3,8 mio. kr. højere end den
udgift Slagelse Kommune vil blive opkrævet. Afregninger for 2024 er udmeldt og
ligger fast.
Politikområde
9.3 Sundhedstjenesten og tandplejen
På området sundhedstjenesten og tandplejen forventes budgetoverholdelse.
Opfølgning på budgetforlig 2024
Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 (Bilag 1)
På Sundhedsudvalget forventes alle vedtagne beslutninger at kunne implementeres.
Vurdering
Det er
administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område vil fremkomme
merudgifter til vederlagsfri fysioterapi, hvilket også var situationen i 2023.
KL har, som noget nyt, udarbejdet oversigt der viser den beregnede kapacitet
hos de enkelte klinikker der udfører vederlagsfri fysioterapi. Det betyder, at
hvis den enkelte klinik udfører mere end det udmeldte "ramme" vil de
kun blive afregnet 60% af taksten. Dette er tænkt som incitament til, at den
enkelte klinik til ikke at påbegynde behandling af flere borgere end de har
fået ramme til. Administrationen følger området tæt, da dette nye tiltag
forhåbentligt kan medvirke til at kommunerne har større mulighed for at kende
udgiftsniveau til vederlagsfri fysioterapi. Det skal bemærkes, at kommunen
ikke har direkte indflydelse på antallet af borgere, der modtager vederlagsfri
fysioterapi. Det er de praktiserende læger og sygehus, som har
henvisningsretten, og de privatpraktiserende fysioterapeuter, som foretager den
faglige vurdering i forhold til omfanget og varighed af den enkelte borgers
behandling. Kommunen afregner forskudt bagud. Der er ikke udarbejdet
handleplan, da handlinger for kommunen er minimale.
Bevillingsansøgninger
Der søges om en indtægts-udgiftsbevilling til arbejdet med Sundhedsklyngerne. Sundhedsklyngerne er samarbejdet om den bedst mulige behandling af patienter, på tværs af almen praksis, sygehuse, kommuner og regionen i Region Sjælland. Slagelse Kommune agerer inden for Slagelse-klyngen, hvor Sundheds- og Ældrechefen i Slagelse Kommune agerer formand i temaudvalget 'Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre'. I temaudvalget sidder også Sorø Kommune. Idet Slagelse kommune agerer formand, er det ønsket at samle al økonomi til temaudvalget i Slagelse Kommune, hvorfor Sorø Kommune vil overføre deres Sundhedsklyngemidler, svarende til 0,2 mio. kr., til Slagelse Kommune. NSR er også en del af temaudvalget, og vil derfor også overføre klyngemidler til Slagelse Kommune, svarende til 0,8 mio. kr.
Der søges om en indtægts-udgiftsbevilling til arbejdet med genoptræning og rehabilitering af kræftpatienter. Projektet KRIS er et EU-støttet projekt forankret i Erhvervsstyrelsen. I KRIS samarbejder virksomheden seks offentlige aftagere om at implementere det digitale træningsredskab Icura til superviseret hjemmetræning for borgere under/efter kræftbehandling i Region Sjælland. Der søges om en indtægts-/udgiftsbevilling på 0,2 mio. kr. til projektet i 2024-2026.
Retligt
grundlag
Det fremgår
af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis Byrådet
beslutter at tilbageføre mindreforbrug på 3,8 mio. kr. vedrørende
aktivitetsbestemt medfinansiering, vil det betyde, at kassen øges med 3,8 mio.
kr.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 9.1
Sundhed og forebyggelse
KRIS
indsats 9.1 Sundhed og Forebyggelse
Sundhedsklyngeindsats - Sorø Kommune 9.1 Sundhed og Forebyggelse
Sundhedsklyngeindsats -NSR 9.2
Aktivitetsbestemt medfinansiering | -163
163
-205
205 -803
803 -3.768 | -178
178 | -178
178 | |
Anlæg | | | | | |
Afledt
drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | 3.768 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen
bemærkninger.