Sundhedsudvalget – Referat – 4. marts 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2023 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Sundhedsudvalget hæfter sig ved, at der er et større mindreforbrug på tandplejeområdet. Sundhedsudvalget er bekymret for, at der er børn og unge, der ikke får den tilstrækkelige forebyggende tandsundhedsbehandling, når der er mindreforbrug på området.

Sundhedsudvalget ønsker at følge udviklingen tæt, og få en sag på kommende udvalgsmøde.


Kompetence: Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2023 på udvalget område. Desuden orienteres om resultatet på enheder og anlægsprojekter omfattet af overførselsadgang.      

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre og Skole og Dagtilbud indstiller,

1.    at Udvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2023 til orientering

Sagens indhold

Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2023 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2024.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2024 og ved budgetlægningen af 2025-2028.

Byrådet besluttede i forbindelse med behandling af budgetopfølgning 3 for 2023, at direktionen har mandat til dispensere fra 3 % reglen for overførelse af mindreforbrug. Økonomiudvalget indstiller på baggrund af direktionens anbefalinger overførelserne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2024 kan påvirke forventet resultat for 2024 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

 

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2023 viser for drift et samlet forbrug på 456,5 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 460,2 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

 

Regnskabsresultat, drift

Sundhedsudvalget

Mio. kr.

Korrigeret budget
2023

Regnskab 2023

Afvigelse
(- = mer-
forbrug)

9.1 Sundhed og Forebyggelse

 

 

 

Serviceudgifter

68,3

67,6

0,7

9.2 Medfinansiering

 

 

 

Medfinansiering

345,8

345,8

0,0

9.3 Sundhedspleje og Tandpleje

 

 

 

Serviceudgifter

47,1

43,0

4,1

Total

461,3

456,5

4,8

 

Resultatet viser et lille mindreforbrug på Sundhed og Forebyggelse svarende til 0,7 mio. kr. og et større mindreforbrug på Sundhedspleje og Tandpleje svarende til 4,1 mio. kr.

Sundhed og forebyggelse

Sundhed og Forebyggelse viser samlet et mindreforbrug på 0,7 mio. kr., som består af:

Folkesundhed har et mindreforbrug på 1,2 mio. kr.

Sundhedstilbud har samlet set et merforbrug på 2 mio. kr. Resultatet specificeres med 2,9 mio. kr. vedrørende vederlagsfri fysioterapi, hvilket modsvares delvist af mindreforbrug på initiativer i sundhedsreformen på 0,7 mio. kr. og 0,2 mio. kr. på forebyggelse.   

På centrale områder er der et samlet mindreforbrug på 1,4 mio. kr. Dette specificeres med mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på §18-midler, mindreforbrug på 0,7 mio. kr. på betalinger til regionen og mindreforbrug på sundhedsklyngeindsatser på 0,4 mio. kr.

Sundhedspleje og tandpleje

Regnskabet viser et mindreforbrug på tandplejen på 4 mio. kr. Ved budgetopfølgning 3 var forventet et mindreforbrug på 2,6 mio. kr. Forskellen skyldes at det ikke er lykkedes at besætte vakante stillinger - omkring 4 årsværk samt en specialtandlæge, hvilket var indregnet ved budgetopfølgning 3. Der var desuden medregnet nogle lønstigninger samt specialkonsulenttimer ved seneste budgetopfølgning, som først bliver afholdt i budget 2024.
Endvidere har tandplejen udskudt indkøb af materiel, da indflytning til Æblegården afventes.

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2023 viser for anlæg et samlet forbrug på 0,8 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 2,1 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Sundhedsudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

9.1 Politikområde

Etablering af træningsfaciliteter

 2,0

 0,8

1,2

I alt

 2,0

0,8

1,2

 

Vurdering

Sundhed og Forebyggelse

Det er administrationens vurdering, at under Sundhed og Forebyggelse er et opmærksomhedspunkt på vederlagsfri fysioterapi. Området viser merforbrug i foreløbigt regnskab 2023 og det samme forventes at være gældende i 2024 – der henvises til budgetopfølgning 1 for 204 på denne dagsorden. Det skal bemærkes, at kommunen ikke har direkte indflydelse på antallet af borgere, der modtager vederlagsfri fysioterapi. Det er de praktiserende læger og sygehus, som har henvisningsretten, og de privatpraktiserende fysioterapeuter, som foretager den faglige vurdering i forhold til omfanget og varighed af den enkelte borgers behandling.

Mindreforbrug på Folkesundhed ses som enkeltstående i 2023, da året har været præget af udarbejdelse af ny Sundhedspolitik, hvilken er vedtaget i slutning af 2023.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførelsesadgang, som er opdateret med Byrådet godkendelse af de nye overførelsesregler d. 22. maj 2023.    

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførelse af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2024 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2024 i sagen om Budgetopfølgning 1 for 2024, som behandles på samme dagsorden.  

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgetpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2024 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.         

Sagens videre forløb  

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 11. marts 2024 til Byrådet d. 18. marts 2024 overførsel af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg til 2024.

 

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

 

(A) stemte imod, da (A) ikke er en del af budgetforliget.

At 2-4: Indstilles til Byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet og Sundhedsudvalget 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende budgetopfølgning 1 for forventet regnskab 2024 for udvalgets økonomi som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget.

Sundhedsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale, at mindreforbruget på aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen. 

Sundhedsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale at der godkendes en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024 og i 2025 og 2026 til arbejde med kræftrehabilitering med Icura på Sjælland.  

Sundhedsudvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale at der godkendes en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024 fra Sorø Kommune samt 0,8 mio. kr. fra Næstved-, Slagelse- og Ringsted sygehuse til arbejdet med Sundhedsklynger. 

Indstilling

Chef for Sundhed og Ældre og chef for Skole og Dagtilbud indstiller, 

1. at Sundhedsudvalget godkender Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet 

2. at Byrådet godkender, at mindreforbrug på 3,8 mio. kr. vedr. aktivitetsbestemt medfinansiering tilføres kassen.

3. at Byrådet godkender en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. i 2024, 2025 og 2026 til arbejde med kræftrehabilitering med Icura på Sjælland.  

4. at Byrådet godkender en indtægts-udgiftsbevilling svarende til 0,2 mio. kr. og 0,8 mio. kr. fra henholdsvis Sorø Kommune og Næstved-, Slagelse- og Ringsted sygehuse i 2024 til arbejdet med Sundhedsklynger.

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 er at vurdere det forventede regnskab for 2024.

For at fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Overførelser fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da overførelser behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 18. marts 2024.

Når overførelserne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og forventninger til resultatet for 2024. 

Budgetopfølgning 1 forventet regnskab for 2024 tager derfor udgangspunkt i: 

  • Korrigeret budget 2024, herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024
  • Udvikling i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set på Sundhedsudvalget budgetområde forventes et mindreforbrug i størrelsesordenen 2,5 mio. kr. i 2024.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1 og afvigelse til korrigeret budget opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter. 

Drift
(mio. kr.)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Afvigelse
BO1

9.1 Sundhed og forebyggelse

70,4

70,4

71,7

-1,3

Resultat serviceudgifter

70,4

70,4

71,7

-1,3

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering

361,4

361,4

357,6

3,8

Resultat serviceudgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

Øvrige udgifter

361,4

361,4

357,6

3,8

9.3 Sundhedstjenesten og tandplejen

48,0

48,0

48,0

0,0

Resultat serviceudgifter

48,0

48,0

48,0

0,0

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

I alt for udvalget

479,8

479,8

477,3

2,5

 

Samlet resultat serviceudgifter

118,4

118,4

119,7

-1,3

Samlet resultat øvrige udgifter

361,4

361,4

357,6

3,8

 

Herefter følger en specifikation af resultatet:

Politikområde 9.1 Sundhed og forebyggelse

Samlet set forventes merforbrug i størrelsesordenen 1,3 mio. kr. Merforbruget består af forventet merforbrug på 2,1 mio. kr. på vederlagsfri fysioterapi. Derudover mindreforbrug på 0,8 mio. kr. vedrørende initiativer i Sundhedsreformen, hvor der ikke er truffet beslutning om anvendelse af alle midler. 

Politikområde 9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering

På området aktivitetsbestemt medfinansiering er budget 2024 3,8 mio. kr. højere end den udgift Slagelse Kommune vil blive opkrævet. Afregninger for 2024 er udmeldt og ligger fast. 

Politikområde 9.3 Sundhedstjenesten og tandplejen

På området sundhedstjenesten og tandplejen forventes budgetoverholdelse.

Opfølgning på budgetforlig 2024

Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 (Bilag 1)

På Sundhedsudvalget forventes alle vedtagne beslutninger at kunne implementeres.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der på Sundhedsudvalgets område vil fremkomme merudgifter til vederlagsfri fysioterapi, hvilket også var situationen i 2023. KL har, som noget nyt, udarbejdet oversigt der viser den beregnede kapacitet hos de enkelte klinikker der udfører vederlagsfri fysioterapi. Det betyder, at hvis den enkelte klinik udfører mere end det udmeldte "ramme" vil de kun blive afregnet 60% af taksten. Dette er tænkt som incitament til, at den enkelte klinik til ikke at påbegynde behandling af flere borgere end de har fået ramme til. Administrationen følger området tæt, da dette nye tiltag forhåbentligt kan medvirke til at kommunerne har større mulighed for at kende udgiftsniveau til vederlagsfri fysioterapi. Det skal bemærkes, at kommunen ikke har direkte indflydelse på antallet af borgere, der modtager vederlagsfri fysioterapi. Det er de praktiserende læger og sygehus, som har henvisningsretten, og de privatpraktiserende fysioterapeuter, som foretager den faglige vurdering i forhold til omfanget og varighed af den enkelte borgers behandling. Kommunen afregner forskudt bagud. Der er ikke udarbejdet handleplan, da handlinger for kommunen er minimale.

Bevillingsansøgninger

Der søges om en indtægts-udgiftsbevilling til arbejdet med Sundhedsklyngerne. Sundhedsklyngerne er samarbejdet om den bedst mulige behandling af patienter, på tværs af almen praksis, sygehuse, kommuner og regionen i Region Sjælland. Slagelse Kommune agerer inden for Slagelse-klyngen, hvor Sundheds- og Ældrechefen i Slagelse Kommune agerer formand i temaudvalget 'Sammenhængende patientforløb for sårbare ældre'. I temaudvalget sidder også Sorø Kommune. Idet Slagelse kommune agerer formand, er det ønsket at samle al økonomi til temaudvalget i Slagelse Kommune, hvorfor Sorø Kommune vil overføre deres Sundhedsklyngemidler, svarende til 0,2 mio. kr., til Slagelse Kommune. NSR er også en del af temaudvalget, og vil derfor også overføre klyngemidler til Slagelse Kommune, svarende til 0,8 mio. kr.

Der søges om en indtægts-udgiftsbevilling til arbejdet med genoptræning og rehabilitering af kræftpatienter. Projektet KRIS er et EU-støttet projekt forankret i Erhvervsstyrelsen. I KRIS samarbejder virksomheden seks offentlige aftagere om at implementere det digitale træningsredskab Icura til superviseret hjemmetræning for borgere under/efter kræftbehandling i Region Sjælland. Der søges om en indtægts-/udgiftsbevilling på 0,2 mio. kr. til projektet i 2024-2026.

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis Byrådet beslutter at tilbageføre mindreforbrug på 3,8 mio. kr. vedrørende aktivitetsbestemt medfinansiering, vil det betyde, at kassen øges med 3,8 mio. kr.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2024

2025

2026

2027

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

9.1 Sundhed og forebyggelse
KRIS indsats

 

9.1 Sundhed og Forebyggelse
Sundhedsklyngeindsats - Sorø Kommune

 

9.1 Sundhed og Forebyggelse
Sundhedsklyngeindsats -NSR

 

9.2 Aktivitetsbestemt medfinansiering

-163
 163

 

-205
205

 

-803
803

 

-3.768

-178
178

-178
178

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

3.768

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Fordeling af § 18 puljen til frivillig socialt arbejde 2024 - 2. ansøgningsrunde (B)

Beslutning

At 1: Ikke godkendt.

Sundhedsudvalget ønsker, at Indstillingsgruppen gennemgår ansøgninger en gang til, hvor der indenfor kriterie 1 fokuseres tydeligere på aktiviteter for og med ældre.

Den afsatte pulje ønskes stadig fuldt udmøntet.

Derudover ønsker Sundhedsudvalget, at tildelingskriterierne gennemgås og vurderes inden næste ordinære ansøgningsrunde.



Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan, på baggrund af indstillingsgruppens anbefaling, beslutte fordeling af § 18-pulje til frivilligt socialt arbejde for 2024 for runde 2.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af § 18-puljen på kr. 327.950 kr.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget besluttede på møde den 6. november punkt 3 at udmønte en ekstra pulje på 0,3 mio. kr. under § 18-puljen. Midlerne kommer fra puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre, som blev flyttet ind under § 18-puljen ved Budgetaftale 2024-27.

§ 18-puljen støtter frivilligt socialt arbejde og er med til at styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune. Sundhedsudvalget besluttede den 4. december 2023 punkt 5, hvordan midlerne i første ansøgningsrunde skulle fordeles, og midlerne er udbetalt til foreningerne.

Denne sag handler om fordeling af § 18-midler i anden ansøgningsrunde. 

Anden ansøgningsrunde

Der er afsat 327.950 kr. til den nye ansøgningsrunde til aktiviteter i 2024, og der er ansøgninger for i alt 858.296 kr. I vurderingen indgår både nye ansøgninger og ansøgninger, som enten ikke blev tilgodeset i første ansøgningsrunde eller fik et mindre beløb, end de søgte om.

Der er kommet 31 nye ansøgninger, hvoraf 15 foreninger også søgte støtte i første ansøgningsrunde. Heraf fik 10 tildelt midler.

Puljen blev annonceret på kommunens hjemmeside med ansøgningsfrist den 14. januar.

Sådan fordeles midlerne

En indstillingsgruppe vurderer ansøgningerne ud fra en tildelingsmodel, som Sundhedsudvalget godkendte den 30. maj 2022 punkt 5. Tildelingsmodellen er vedhæftet i bilag 1.

Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. En medarbejder fra administrationen fungerer som sekretær på møderne, men har ikke stemmeret i indstillingsgruppen.

Der gælder de almindelige habilitetsregler for medlemmerne af indstillingsgruppen, når de behandler ansøgningerne.

Forslag til fordeling

Indstillingsgruppens forslag til fordeling af midler i anden ansøgningsrunde er vedlagt i bilag 2. 

Ansøgninger og budgetskemaer er vedlagt i bilag 3. Poster, der er markeret med gul i budgetskemaerne, er de poster, som indstillingsgruppen forslår, der bliver tildelt midler til.

I forslaget til fordeling er der udelukkende valgt ansøgninger, der søger støtte til aktiviteter for borgere. Det skyldes, at borgerrettede aktiviteter har førsteprioritet i tildelingsmodellen. Ansøgninger der søgte til anden- og/eller tredje prioritet kunne ikke få tildelt midler, da der ikke var budget til det.  

I første ansøgningsrunde foreslog indstillingsgruppen fordeling af § 18-puljen for i alt 1.371.550 kr., hvilket gav et restbeløb på 18.950 kr. Det beløb indgår i anden ansøgningsrunde sammen med midlerne fra puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre.

Ansøgere får svar på deres ansøgning inden udgangen af marts 2024 via digital post. 

§ 18-puljen i 2025

Fra 2025 er der kun én ansøgningsrunde om året til § 18-puljen.

På Slagelse Kommunes hjemmeside kan ansøgere læse, hvordan de søger støtte fra puljen, og hvad de kan søge støtte til.

Retligt grundlag

 
Kommunalbestyrelsen skal efter Serviceloven § 18 samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, herunder yde foreningerne tilskud.

En forenings bestyrelse er efter Folkeoplysningslovens § 5, stk. 2, ansvarlig over for Kommunalbestyrelsen for anvendelsen af det modtagne tilskud, for anviste lokaler mv. og for regnskab samt dokumentation for virksomheden.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Opfølgning på dialogmøde med Ældrerådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmøde med Ældrerådet den 4. marts 2024.

 

Indstilling

Chefen for sundhed og ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmøde med Ældrerådet.

 

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 4. marts 2024 afholdes dialogmøde med Ældrerådet.

 

Fra Ældrerådet er modtaget følgende emner til drøftelse:

- Kriterier i forhold til frivillige i forbindelse med tildeling af §18-midler. Vil det være en idé, at             frivillige omfattes af prioritet 1?

- Handleplaner under sundhedspolitikken. Hvordan inddrages relevante aktører?

- Hvorledes foreslår Sundhedsudvalget, at hele sundhedsområdet indtænkes i Ældrereformen?

- Hvem kan man kontakte, hvis man har bekymring for en borger i forhold til helbred og at kunne tage vare på sig selv?

- Opdatering på arbejdet med Sundhedsklynger.

 

På Sundhedsudvalgets møde den 5. februar 2024 blev besluttet følgende emner til drøftelse med Ældrerådet:

  • Erfaringer med kommunens kommunikation til Ældremålgruppen - på sundhedsområdet
  • Tidlig opsporing i de forebyggende hjemmebesøg.

 

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Formanden orienterede om:

  • Sundhedsudvalgets deltagelse i KL´s Sundhedskonference 27. februar 2024

Administrationen orienterede om:

  • Klage vedrørende tidligere tildeling af §18 midler
  • Sundhedstilbud deles i to virksomheder, uden behov for yderligere lederansættelser
  • Arbejdsseminar om handleplan under Sundhedspolitikken

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

  • Evaluering af arbejdsseminar under sundhedspolitikken
  • Opfølgning på Sundhedskonference.

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.


Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

8. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1. at Sundhedsudvalget godkender referatet.