Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 8. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1. Godkendt.

Der er afbud Henrik Brodersen.

Anne Bjergvang påpeger, at der kan være usikkerhed om hvorvidt ekstraordinære udvalgsmøder kan afholdes digitalt. Nærværende udvalgsmøde afholdes dog digitalt, jævnfør Byrådets beslutning af 28. marts 2022.

Spørgsmålet om muligheden for at afholde fremtidige ekstraordinære udvalgsmøder digitalt, behandles på er kommende ordinært udvalgsmøde. 

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Licitationsresultat på entreprisen Cykelstier på Valbyvej (B)

Beslutning

At 1-4. Indstillet til Byrådets godkendelse.

Imod stemte 2: (A)

(A) bemærker, at de ønsker at godkende det fulde projekt og give en tillægsbevilling på 2,3 mio. kr. jævnfør handlemulighed A, da projektet i forvejen har været længe undervejs og trafiksikkerheden er vigtig, og der er tale et begrænset beløb.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal, på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, tage stilling til gennemførelse af projekt cykelstier på Valbyvej, samt eventuel tillægsbevilling til projektet.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet udskyder projektet med cykelstier i begge vejsider til nyt udbud 2025 samt gennemførelse i 2026

2. at det afsatte rådighedsbeløb fordeles med 0,6 mio. i 2023, 0,4 mio. i 2025 og 1,8 mio. i 2026.

3. at projektet indgår i budgetforhandlingerne for 2026 i forhold til en nødvendige tillægsbevilling for projektets gennemførelse.

4. at Byrådets principielle beslutning af 19. december 2022 om ekspropriation sættes i bero men genoptages, hvis projektet fremmes i det nye kommende byråd i 2026.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 25. april 2022 at etablere delt gang- og cykelsti i begge sider af Valbyvej syd for Ndr. Ringgade. De nye cykelstier skal kobles på eksisterende cykelsti ved Hellig Andersvej på Valbyvejs Vestre side og lidt længere mod syd i den Østre side. Projektet skal sikre et sammenhængende cykelsti-net fra Ringparken, og frem mod centrum i Slagelse. Se eventuel billedillustration i bilag 1 eller de tekniske tegninger bilag 2-4. Projektet medfinansieres af statens cykelpuljemidler.

Efter licitationen er projektet ca. 2,3 mio. kr. dyrere, end de midler der er til rådighed i projektet. Anlægsbevillingen er på 2,8 mio. kr. samt et tilsagn fra statens cykelpulje på 2,8 mio. kr.

Det oprindelige anlægsbudget på 2,8 mio. kr. bunder i tal fra 2021. Siden har prisudviklingen på denne type anlægsprojekter gennemgået en voldsom og uforudsigelig prisudvikling i opadgående retning.

Allerede i den indledende fase blev alle muligheder for at nedbringe anlægsprisen afsøgt. Der blev kalkuleret med genbrug af eksisterende fortovsfliser med en restlevetid på 10-15 år. Slidlag på kørebanearealet blev holdt i egen drift, da det i forvejen står foran en udskiftning. Det er derfor ikke muligt at pege på besparelse i projektet uden at skulle reducere i omfanget.

Hvis projektet skal gennemføres, er det nødvendigt med en ekstra anlægsbevilling på 2,3 mio. kr., hermed dækkes også nye fliser på ca. 75.000 kr.

Som en alternativ løsning kan projektet reduceres, så der kun anlægges cykelsti i den vestlige side af Valbyvej, hvor den største koncentration af cyklister er ind mod centrum om morgenen. Denne løsning vil kræve en tillægsbevilling på 600.000 kr.

Anlægsprojektet kan også udskydes til opstart i 2026. Tilsagnsdatoen fra cykelpuljen er 28. februar 2022, og puljeprojekter skal blot være gennemført inden for 6 år. En udskydelse af projektet vil betyde, at det nuværende udbud må aflyses til fordel for et nyt på et senere tidspunkt, og der ville skulle afholdes yderligere udgifter til et nyt udbud. De økonomiske forudsætninger til den tid skal genberegnes i forbindelse med budgetforhandling. Tilsagnet fra Cykelpuljen er 2.776 mio. 

Ved udskydelse af projektet skal Byrådets ekspropriations beslutning af 19. december 2022 sættes i bero indtil projektet genoptages. Herefter skal Byrådet igen træffe beslutning om at kunne ekspropriere til formålet. Administrationen orienterer borgerne om beslutningen.

Hvis projektet aflyses, bortfalder hele cykelpuljens tilsagn og allerede afholdte udgifter til opmåling, projektering og udbud på ca. 0,6 mio. kr., må afholdes fuldt ud af Slagelse Kommune.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn:

Inden et anlægsprojekt kan sættes i gang, skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. at det fulde projekt med stier i begge vejsider gennemføres. Dette kræver en tillægsbevilling på 2,3 mio. kr.

B. at der alene etableres cykelsti i den vestlige vejside. Dette kan afholdes inden for en tillægsbevilling på 0,6 mio. kr.

C. at udskyde projektet til 2025-2026 med projektopstart i 2025 for gennemførelse af nyt udbud, miljø vurdering, arealerhvervelse og anlæg af stier i 2026.

Normalt procedurekrav for cykelpuljeprojekter er, at de senest er udført indenfor 6 år, her inden februar 2028.

D. ikke at lade projektet udføre. Projekteringsomkostningerne vil være tabte.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at det fulde projekt gennemføres. Cykelpuljens tilsagn kan hermed udnyttes fuldt ud og den vigtige cykelforbindelse langs Valbyvej bliver komplet i begge sider. Dog udskydes projektet til færdiggørelse i 2026 af hensyn til kommunens likviditetsmæssige situation. 

Beslutningen om at kunne bruge ekspropriationsredskabet skal kunne opfylde et aktualitetskrav. Når en myndighed stiller borgerne i udsigt, at projektet kan blive gennemført med en ekspropriation, så skal Byrådet kunne stå inde for, at kommunen både vil og kan gennemføre projektet. Sagen må derfor genoptages til beslutning, når de fornødne anlægsmidler er tilvejebragt, og det bliver sikkert, at projektet overhovedet kan blive til noget.

Hvis projektet skal reduceres, anbefaler administrationen, at cykelstien i den vestlige side udføres, da cykeltrafikken er mest koncentreret om morgenen fra nord og ind mod bymidten.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ved løsning A. Tillægsbevilling fordeles på 2023 og 2024.

Ved løsning B. Tillægsbevilling gives i 2023.

Ved løsning C. Kræver en omplacering af 2,2 mio. kr. af rådighedsbeløbet på 2,8 mio. kr., samt at projektet indgår i budgetforhandlingen for budget 2026 for tillægsbevilling i 2026. 

Ved løsning D. Et mindre forbrug kan tilgå kassen. 

Løsning A:

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg - udgift til anlæg 300
Cykelsti Valbyvej

TPL

 6.320  1.580

 

Anlæg 300 - tilskud fra
Statens cykelstipulje

TPL

 

-1.388

-1.388

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

2.800

 

 

Kassen

 

 

-2.132

-192

 

 

Løsning C:

I hele 1.000 kr.

 

Politikområde

 

2023

2024

2025

 2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

 
Anlæg 300 Cykelsti til Valbyvej - Afsat rådighedsbeløb omplaceres til 2025 og 2026

TPL

 -2.200

400

 1.800

 

  

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 


Kassen

 

 

 2.200 

-400

 -1.800

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

26-04-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Ikke behandlet. 

3. Fastsættelse af serviceniveau for flexhandicap kørsel (B)

Beslutning

(V), (B), (C) anbefaler forslag 2 i den videre proces.

(A) kan ikke anbefale forslag 2, og  vil gerne se på, om man kan optimere og organisere anderledes, gerne i dialog med Handicaprådet og Ældrerådet

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte at sende forslag 1 om serviceniveau for flexhandicapkørsel i høring hos høringsberettigede. Dette forud for, at Byrådet behandler sag om fastsættelse af serviceniveau på flexhandicapkørsel.   

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller, 

1. at Seniorudvalget sender forslag 1 om serviceniveau for flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Sagens indhold

I Budgetaftale 2023-26 blev der vedtaget en reduktion i budgetområdet 'Bustrafik' på 7 mio. kr. årligt (prioriteringsforslag 8.6.2.03 Busdrift). Af prioriteringsforslaget fremgår det, at en del af reduktionen skal findes ved at nedbringe kommunens omkostninger til den visiterede flexhandicapkørsel. Dette skal ske ved, at de visiterende enheder i Center for Handicap og Psykiatri og Center for Sundhed og Ældre undersøger muligheden for at sætte rammer og kriterier for, hvordan der visiteres til ydelsen.

Med henblik på at sikre budgetbalance på budgetområdet 'Bustrafik', kan Seniorudvalget i denne sag tage stilling til, om serviceniveau på Flexhandicapkørsel skal sendes i høring hos høringsberettigede og relevante udvalg, før et forslag sendes til behandling i Byrådet.

Flexhandicapordningen

Flexhandicapkørsel er en lovbestemt kørselsordning for borgere over 18 år med funktionsnedsættelser, fx svært bevægelseshæmmede, blinde eller stærkt svagtseende borgere. Denne gruppe borgere har et retskrav på at kunne benytte trafikselskabernes ordning for individuel handicapkørsel.

Svært bevægelseshæmmede omfatter kørestolsbrugere og personer, der bruger ganghjælpemidler som krykker, gangstokke og lignende. Kørestol eller ganghjælpemiddel skal være bevilget af kommunen. Ved blinde og svagtseende forstås personer med synsstyrke på 10% eller mindre samt personer med komplikationer som for eksempel synsfeltindskrænkning, der gør, at man ser mindre end 10%. 

Flexhandicapkørsel kan bruges til alle formål. Det gælder besøg hos familie og venner, indkøb og kulturelle aktiviteter. Flexhandicapkørsel kan også anvendes i forbindelse med behandling og terapi, hvis dette ikke er dækket af anden kørselsordning.

Serviceniveau på Flexhandicapkørsel

Det er kommunen, der visiterer borgere til flexhandicapkørsel ud fra de lovmæssigt fastlagte kriterier i forhold til målgruppe for ordningen. Movia Flextrafik står for tilrettelæggelsen af kørslen. Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland og er dermed en offentlig virksomhed reguleret af lov om trafikselskaber.

Borgere fra 65 år visiteres til ordningen af Center for Sundhed og Ældre, og borgere i alderen 18-65 år visiteres til ordningen af Center for Handicap og Psykiatri.

Borgeren har lovmæssigt ret til at få visiteret 104 enkeltture i et kalenderår, hvilket svarer til gennemsnitligt en ud- og hjemtur om ugen uanset længde. Hvis borgeren har brugt de 104 ture inden årets afslutning, har borgerne i særlige tilfælde kunnet visiteres til ekstrature efter ansøgning. Antallet af ekstrature har udgjort kommunens serviceniveau på flexhandicapkørsel. For nuværende har Slagelse Kommune ikke et politisk fastsat serviceniveau på ekstrature. 

Serviceniveau i andre kommuner

Administrationen har undersøgt serviceniveauet i andre kommuner. Serviceniveauet er forskelligt fra kommune til kommune. Nogle kommuner tilbyder ikke ekstrature, nogle kommuner har et loft for ekstrature på for eksempel 20 ekstrature, mens der for nogle kommuner ikke er et loft, men hvor der er en individuel vurdering ved ansøgning om ekstrature.  

Brug af flexhandicapkørsel

I 2022 anvendte 710 borgere flexhandicapkørsel. Antal borgere, der benyttede ekstrature i 2021 var 59 borgere, og i 2022 var det 58 borgere. I bilag 1 ses en sammenligning af brug af flexhandicapkørsel generelt i 2021 og 2022.

Egenbetaling

Borgeren har en egenbetaling i form af et forudbetalt medlemskab på 300 kr. om året. Derudover koster de første 5 km 24 kr. Fra 5 - 40 km er kørselsprisen 2,4 kr./km. Fra 40 km er kørselsprisen 1,2 kr./km. Ledsager koster op til 50% af turens pris. Det er muligt at have to ledsagere med. 

Kommunen betaler resten af omkostningerne til kørslen, som altså udgør en udgift for kommunen.    

Administrationen har undersøgt muligheden for at justere i egenbetalingen. Transportministeriet oplyser, at egenbetalingen skal følge de ordinære takster, som fastsættes af trafikselskabet - her Movia.   

Forslag til fremtidigt serviceniveau på flexhandicapkørsel

Administrationen har opstillet følgende forslag til serviceniveau for flexhandicapkørsel:

Forslag 1: Ingen ekstrature 

Der bevilges ikke ekstrature udover de lovbestemte 104 ture om året. Fordelen ved denne ordning er, at der ikke vil være udgifter til ekstrature i flexhandicap-ordningen. Ulempen er, at borgere med særlige behov ikke har mulighed for ekstrature. I 2022 var der 58 borgere, som benyttede ekstrature hvor andre kørselsordninger ikke dækker samt til vederlagsfri fysioterapi og træning. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra kørselsmønstret i 2022 estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 1,3 mio. kr. årligt.

Forslag 2: Individuel vurdering af behovet for ekstrature, men med et loft på 20 ekstrature ud fra fastsatte kriterier. 

Der bevilges højst 20 ekstrature, udover de lovbestemte 104 ture om året. Ved denne ordning vil 9 ud af 58 borgere, der i 2022 benyttede ekstrature, få dækket deres kørselsbehov fuldt ud, mens de øvrige kun vil få dækket deres behov for ekstrature delvist eller slet ikke, da ekstraturene kun dækker kørsel til vederlagsfri fysioterapi og træning, samt ture, hvor andre kørselsordninger ikke dækker. Fordelen ved denne ordning er, at det vil holde udgifter til ekstrature nede. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra kørselsmønstret i 2022 estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 1,1 mio. kr. årligt. 

Forslag 3: Individuel vurdering af behovet for ekstrature, men med et loft på 100 ekstrature ud fra fastsatte kriterier. 

Fordelen er, at borgere, som har behov for at få bevilget ekstrature udover de 104 kørsler, har mulighed for det, ud fra en individuel vurdering og fastsatte kriterier. Der var 6 borgere, som brugte mere end 100 ekstrature i 2022. Ved denne mulighed får 46 ud af 58 borgere dækket deres nuværende kørselsbehov. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra kørselsmønstret i 2022 estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 500.000 kr. årligt.   

Forslag 4: Individuel vurdering af behovet for bevilling af ekstrature ud fra fastsatte kriterier.

Fordelen er, at borgere, som har behov for at få bevilget ekstrature udover de lovpligtige 104 kørsler, har mulighed for det, ud fra en individuel vurdering og fastsatte kriterier. Ulempen ved denne ordning er, at kommunen ikke vil have et loft for udgifter til ekstrature. I 2022 brugte 6 borgere ekstrature til andre formål. Disse 6 borgere får ikke dækket deres kørselsbehov ved fastsættelse af serviceniveau, fordi ekstraturene bliver bevilliget efter fastsatte kriterier. Den økonomiske effekt ved denne model ud fra kørselsmønstret i 2022 estimeres til en reduktion i udgifter til flexhandicapkørsel på 370.000 kr. årligt. 

Forskellen på forslag 4 og den nuværende ordning er, at det på nuværende tidspunkt er muligt for borgere at få bevilget et ubegrænset antal ekstrature til valgfrie formål. Ved forslag 4 er formålet begrænset gennem fastsættelse af kriterier.

Beregningerne i forslag 2, 3 og 4 er lavet med den forudsætning, at kriterierne for bevilling af ekstrature er, at kørslen er til vederlagsfri fysioterapi.

Borgerens mulighed for at benytte andre kørselsordninger

Flexhandicapordningen udgør et supplement til øvrige kørselsordninger til lignende formål. I bilag 2 er vedlagt en oversigt over andre mulige kørselsordninger, som borgerne kan benytte.

Retligt grundlag

Efter § 11, stk. 1 i lov om trafikselskaber skal trafikselskabet etablere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede personer og for blinde og stærkt svagtseende personer - alle på 18 år og derover.

Jf. § 11, stk. 2 skal den individuelle handicapkørsel omfatte mindst 104 enkeltture om året så tæt til gadedøren som muligt og foregå i egnet køretøj. 

Jf. § 11, stk. 4 må taksterne for individuel handicapkørsel ikke være væsentligt højere end taksten for øvrig trafik, der varetages af trafikselskabet. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte at sende forslag 1 med ingen ekstrature som serviceniveau på flexhandicapkørsel, i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

B. Beslutte ikke at sende forslag 1 med ingen ekstrature som serviceniveau på flexhandicapkørsel, i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

C. Beslutte at sende et andet forslag til serviceniveau på flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Seniorudvalget har kompetence til beslutning om visitering af flexhandicapkørsel. Socialudvalget skal høres, da ordningen også omfatter unge mellem 18 og 64 år. Teknik, - Plan- og Landdistriktsudvalget skal høres, da budgettet for flexhandicapordningen er placeret her.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget sender forslag 1 med ingen ekstrature som serviceniveau på flexhandicapkørsel i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budgettet til Flexhandicap er placeret sammen med den kollektive bustrafik (de gule busser) og Flextur under budgetområdet 'Bustrafik' i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Det betyder, at udgifter til flexhandicapkørsel påvirker budgettet for den øvrige kollektive trafik. I 2023 udgør den samlede budgetramme 52,6 mio. kr.

Udover budgetreduktionen på 7,0 mio. kr., besluttet i Budgetaftale 2023-26, har det været en udfordring, at den afsatte budgetramme til 'Bustrafik' ikke stod mål med den årlige udgift. På Byrådets møde den 28. november 2022 punkt 19 om trafikbestilling 2023 blev der besluttet besparelser i den kollektive bustrafik for et beløb svarende til 9,5 mio. kr. i helårsvirkning for perioden juni 2023 til juni 2025. Herefter skønnes det, at der er balance mellem serviceniveau og det reducerede budget. Det skal bemærkes, at indfasningen af budgetreduktionen betyder et merforbrug i 2023 på cirka 5,4 mio. kr. og et merforbrug i 2024 på cirka 4,8 mio. kr. på budgetområdet. Dette er med afsæt i de forudsætninger, som på beslutningstidspunktet lå til grund for trafikbestillingen. Indeholdt i forudsætningerne var, at udgifter til flextur og flexhandicapkørsel ikke fortsatte med at stige, set i forhold til det forventede forbrug i 2022. Det forventede forbrug var estimeret til henholdsvis 4,5 mio. kr. for flextur og 6,7 mio. kr. for flexhandicapkørsel. Det har imidlertid vist sig, at den faktiske udgift i 2022 til flexhandicapkørsel beløb sig til 7,1 mio. kr. og ser ud til fortsat at stige i årene fremover, blandt andet på grund af demografiudviklingen.

Udgifterne til flexhandicapkørsel har været: 

2016: 2,5 mio. kr.

2017: 2,8 mio. kr. 

2018: 4,2 mio. kr. 

2019: 5,5 mio. kr. 

2020: 5,9 mio. kr. (Movias bestyrelse besluttede den 10. september 2020, som følge af Covid-19, at regioner og kommuner skulle betale den afsatte budgetudgift til flextrafik, herunder flexhandicap, også selvom Movia ikke udførte de pågældende kørsler).  

2021: 6,1 mio. kr.  

2022: 7,1 mio. kr.

Årsager til stigende udgifter til flexhandicap indtil nu:

 

  • Udvidelse af kørselsordningen i 2017, så den også omhandler kørsel til behandling, terapi og lignende
  • Udvidelse af målgruppen i 2018, så den omfatter blinde og stærkt svagtseende fra 18 år og op
  • Generel stigning i antal borgere, der bruger ordningen. I 2021 var der 605 aktive brugere af ordningen. I 2022 var antallet steget til 710 aktive brugere.
  • Stigning i brugen af ekstrature. I 2021 blev der kørt 3923 ekstrature. I 2022 var dette tal steget til 4566.

Demografi og fremtidige udgifter til flexhandicapkørsel

Som følge af demografiudviklingen på ældreområdet vil der forventeligt være en generel stigning i udgifter til flexhandicapkørsel i de kommende år. Et estimat baseret på ren demografi viser en pris- og lønfremskrevet stigning (PL-2023) i udgifter fra 2022 til 2023 på 340.000 kr. årligt. Ud fra Slagelse Kommunens befolkningsprognose 2022 vil der være en tilsvarende årlig stigning i udgifter i årene frem til 2032. Budgettet til den kollektive trafik demografireguleres ikke, men dette analyseres videre med henblik på at indgå i Budget 2024-27.

Tværgående konsekvenser

Da budgettet til flexhandicapkørsel indgår i budgettet til den kollektive trafik, vil beslutninger vedrørende serviceniveauet for flexhandicap få konsekvenser for serviceniveauet i den ordinære kollektive bustrafik.

Sagens videre forløb

Efter endt høring kan Seniorudvalget indstille forslag til serviceniveau på flexhandicapkørsel til godkendelse i Byrådet.   

 

Sagens forløb

28-03-2023 Seniorudvalget

At 1: Ikke godkendt

V, F og C beslutter at sende forslag 2 i høring.

A stemmer imod med følgende kommentar: A vil gerne se på, om man kan optimere og organisere anderledes gerne i dialog med Handicaprådet og Ældrerådet.

 



26-04-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Ikke behandlet. 
03-05-2023 Socialudvalget
At 1: V, F og C anbefaler forslag 2. A stemte imod med følgende bemærkning: A vil gerne se på, om man kan optimere og organisere anderledes, gerne i dialog med Handicaprådet og Ældrerådet. 

4. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.