6. Pudebump (D)
6.     Pudebump (D)
Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-133493                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget drøfter virkemidlet ”pudebump” til
 reduktion af uheld i by-rundkørsler med henblik på at videresende en anbefaling
 til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Baggrund
Pudebump som virkemiddel ved by-rundkørsler.
9 by-rundkørsler er udpeget i Trafiksikkerhedsplan
 2016-2020.
Uheldsbilledet for de 9 rundkørsler:
10 personskader
26 materielskadeuheld
14 ekstrauheld
Forventet besparelse på uheldsbilledet for de 9
 by-rundkørsler er:
• At 5 ud af de 10 personskader kan forebygges.
• At 16 ud af de 26 materielskadeuheld kan forebygges.
• At 5 ud af de 14 ekstrauheld kan forebygges.
Rundkørslen ved Sorøvej/Holbækvej/Tjørnevej/Smedegade blev
 testrundkørsel, på baggrund af et uheldsbillede med i alt 11 ulykker i
 udpegningsperioden på fem år, 2010-2014.
Hændelserne er sket i alle rundkørslens 5 ben herunder 3
 mellem Tjørne Alle og Smedegade (eneuheld). Cykelulykkerne er i 3 tilfælde sket
 hvor bilisten ikke overholder sin vigepligt på vej ud af rundkørslen og 3
 (inkl. knallertuheldet) hvor bilisten var på vej ind i rundkørslen. I et
 tilfælde kører bilisten ind foran en cirkulerende bil og den sidste hændelse
 skete ved eftersættelse (eneulykke). I tre eneulykker er en bilist kørt ind i
 ejendommen mellem Smedegade og Tjørne Alle. Uheldene involverer 6 cyklister og
 1 knallertkører.
I efterperioden 22 måneder fra juni 2017 har der været to
 uheld: et personskadeuheld og et materielskadeuheld.
Farten er i rundkørslen er alt afgørende for om uheldene
 opstår.
40% af uheldene sker ved indkørslen til rundkørslen. 25% af
 uheldene sker ved udkørsel fra rundkørslen, de resterende 35 i
 cirkulationsarealet. For at holde farten nede i cirkulationsarealet og i
 frafarten, hvor samlet set 60% af uheldene sker, skal der være pudebump i
 frafarten.
Der er ingen tvivl om at pudebumpene i by-rundkørslerne
 deler vandene hos borgerne.
Flere har rettet henvendelse om at bumpene er for
 ubehagelige at køre over, at trafikken ikke afvikles ordentligt, men flere har
 også rettet henvendelse med ønsket om, at der blev etableret med pudebump i
 rundkørslerne.
Der er brugt et typegodkendte bump fra M3, det er godkendt
 til 40 km/t. Skiltet med vejledende 30 km/t.
Før og eftermålinger viser, at gennemsnitsfarten er
 reduceret fra 18,8 km/t til 13,9 km/t, hvilket svarer til en reduktion på ca.
 25%.
Retligt
 grundlag
Vejregler og færdselsloven.
Handlemuligheder
Problematikken drøftes.
Vurdering
Udvalget skal drøfte pudebump som virkemiddel i
 by-rundkørsler.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
For at nå målsætning 2020 skal der arbejdes en løsning for
 by-rundkørslerne, der kan nedsætte antallet af uheld.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.   
 at Udfaldet af drøftelsen anbefales overfor Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
 den 10. april 2019:
Fraværende: 
Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på mødet i juni.