Trafiksikkerhedsudvalget – Referat – 10. april 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-133470                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Godkendt, med den ændring at pkt. 8 rykkes frem først på dagsordenen.

2. Genoptaget - Uheldsanalyse 2019, halvvejanalyse af handleplanen i Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 (B)

2.     Genoptaget - Uheldsanalyse 2019, halvvejanalyse af handleplanen i Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-115894                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal beslutte, om det overfor Erhvervs- og Teknikudvalget skal anbefales at halvvejsanalyseresultaterne indarbejdes i en opdatering af handleplanen for Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Baggrund
Byrådets beslutning fra den 17-12-2018 at der udarbejdes en halvvejsevaluering af handleplanen i Slagelse Kommunes Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Handleplanen i Slagelse Kommunes Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 bygger på politiregistreret færdselsuheld i en 5-årig periode (2010 til 2014). 
Retligt grundlag
Ingen
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan vælge at anbefale Erhvervs- og Teknikudvalget;
-      at gennemføre en opdatering af handleplanen i kommunens Trafiksikkerhedsplan 2016-2020, eller
-      at fortsættelse med den nuværende handleplan.
Handleplanprojekter 2020:
Løvegade/Sdr. Stationsvej, Slagelse
46
2020
Norvej/ Sorøvej, Skælskør
47
2020
Slagelse Landevej/Tranderupvej
48
2020
Hvor af Løvegade/Sdr. Stationsvej er en del af projekt hastighedszone i Slagelse Bymidte.
Vurdering
Det anbefales, at fortsætte med handleplanprojekterne som i den nuværende handleplan er planlagt i 2019 og prioriterer de nye udpegede steder i forhold til projekterne i 2020 efter samme prioriteringsmåde som tidligere prioritering af handleplanprojekterne, en førsteårsforrentning og indarbejde de nye projekter i handleplanen på det grundlag. Denne justering vil medfører, at projekter vil række ud over planperioden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afholdes indenfor de afsatte midler i anlægsrammen til trafiksikkerhedsskabende projekter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Anbefale Erhvervs- og Teknikudvalget, at de ny udpegede strækninger og kryds i halvvejsevalueringen indarbejdes i handleplanen i forhold til projekterne 2020. Prioriteret i forhold til førsteårsforrentningen.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 21. februar 2019:
Fraværende: 
Genbehandles på nyt møde den 10. april 2019, med udgangspunkt i Cowis oplæg udarbejdes en samlet oversigt for handleplanprojekterne for 2020 og de nye handleplanprojekter til prioritering.
Flemming Kortsen forlod mødet kl. 17:00
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Cowi fremlagde halvvejsanalysen, hvilket gav anledning til en bred drøftelse af arbejdsmetode, udvælgelseskriterie, udvælgelsesgrundlag, visioner.
Konklusionen blev, at Trafiksikkerhedsudvalget kan anbefale, at der i 2020 arbejdes videre med de to projekter, hvor der spares flest personskader: Sdr. Ringgade/Næstvedvej og Valbyvej mellem Ndr. Stationsvej og Dalsvinget. I vurderingen indgår, at der udover de politiregistrerede uheld er der borgerhenvendelser med ønsker om bedre trafiksikkerhed både på Sdr. Ringgade/Næstvedvej og på Valbyvej.
Prioriteringsmetoden og den samlede anlægsøkonomi for 2020 tages op til fortsat drøftelse på næste møde.
Anders Koefoed forlod mødet kl. 17:20.

3. Genoptaget - Borgerhendelser (D)

3.     Genoptaget - Borgerhendelser (D)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-115895                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Borgerhenvendelser, orientering om administrationen af borgerhenvendelser.
Baggrund
Borgerhenvendelserne har typisk et meget forskellig omfang og karakter, alt fra ønske om skilte, belysning, trafiksanering, sikring af skoleveje, cykelstier med flere.
Eksempler:
Henvendelse fra Skælskør.
Henvendelse vedr. Stationsvej, Vemmelev.
Henvendelse fra Antvorskov Skole.
Henvendelse vedr. belysning af krydset Tårnborgvej/motorvejstilslutningen.
Indberetningerne fra borgerne til trafiksikkerhedsplanen.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan med baggrund i de vedlagte eksempler på henvendelser drøfte principper for typer af sager, som kan rejses i udvalget.
Vurdering
Trafiksikkerhedsplanens handleplan skal sætte ind med projekter på de strækninger/kryds hvor det skønnes, at et anlægsprojekt kan nedbringe antallet af uheld.
Tryghedsønsker kan løftes i et begrænset omfang i trafiksikkerhedsplanen og administreres administrativt efter gældende retningslinjer.
Ønsker til cykelstier løftes ikke i Trafiksikkerhedsplanen, men samles op til det videre arbejde med Cykelstiplanen.
Herudover kan politiets hastighedskontrol (ATK) være et middel.
Vej og Trafik er bekendt med at mange af skolerne og børnehaverne har trafikale problemer specielt omkring mødetid. Der er ingen specifikke puljer målrettet til at forbedre skolevejene med og det er ikke nødvendigvis et trafiksikkerhedsproblem, men et tryghedsønske. Parkering ved institutionerne er ofte problematisk.
Tryghedsønskerne fra borgerne er mange, d.d. er der kommet 410 indberetninger/ønsker ind alene via Trafiksikkerhedsplanens indberetningsside på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget drøfter principper for hvilke typer af sager som kan rejses i udvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 21. februar 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Udsættes til nyt møde den 10. april 2019.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Bred drøftelse af de mange borgerhenvendelser, der kommer på trafikområdet. Punktet genoptages på mødet i september.

4. Genoptaget - Mørketal, registrering af skadestuedata (O)

4.     Genoptaget - Mørketal, registrering af skadestuedata (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-115900                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Status på arbejdet omkring afdækning af mørketallet for færdselsuheld.
Baggrund
Trafiksikkerhedsudvalgets ønske om at arbejde for en registrering af skadestuedata.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forventes afdækket af arbejdsgruppen i løbet af 2019.
I den Sønderjyskemodel afregnes der med 0,365kr/indbygger/kommune.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Udvalgsformanden for indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 21. februar 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Udsættes til nyt møde den 10. april 2019.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Orientering taget til efterretning.

5. Drivers Club, evt. medlemsskab (B)

5.     Drivers Club, evt. medlemsskab (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-133483                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Medlemskab af Drivers Club
Baggrund
Roskilde Kommune har de seneste år faciliteret Drivers Club og Drivers Event. Det har været drevet af midler fra Transportministeriet.
Drivers Club, der er en klub for unge mellem 17-24 år. Klubben afholder 4- 5 klubdage om året og de unge medlemmer modtager målrettet teoretisk færdselssikkerhedsundervisning og får mulighed for indøve køre teknik på en lukket bane. Det er gratis at være medlem i klubben, der tilbyder noget som ikke findes andre steder i landet.
Drivers Club har base på FDM Sjællandsringen
Klubben udfører et vigtigt arbejde blandt en gruppe unge, som ellers anses for ikke at være modtagelige over for kampagner.
Pt. er der ikke lavet nogen statistik på tværs af kommunerne.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Vurdering
Det er en unik mulighed for at påvirke unge trafikanter i deres adfærd. I de foregående år har 2 unge fra Slagelse Kommune deltaget. Ved en målrettet indsats kan antallet forventeligt øges betragteligt.
Ved at indgå et samarbejde omkring Drivers Club og Drivers Event er det administrationen vurdering at for få midler kan vi påvirke flere unge til en mere trafiksikker adfærd.
Kommunikationen om projektet skal dog øges lokalt i Slagelse Kommune.
Krav til Drivers Club bør være: at de fremsender materiale der kan bruges i lokal markedsføring, at der en gang årligt, skal fremsendes en opgørelse over deltagerantal pr. kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften på 10.000 kr. afholdes indenfor tryghedsprojekter under trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Afdækkes gennem drøftelse i Trafiksikkerhedsudvalget om andre udvalg kunne have relationer til unge trafikanter.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Slagelse Kommune aktivt indgår et samarbejde omkring Drivers Club med et tilskud på 10.000,- kr. pr. år.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Godkendt.

6. Pudebump (D)

6.     Pudebump (D)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-133493                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget drøfter virkemidlet ”pudebump” til reduktion af uheld i by-rundkørsler med henblik på at videresende en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Baggrund
Pudebump som virkemiddel ved by-rundkørsler.
9 by-rundkørsler er udpeget i Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Uheldsbilledet for de 9 rundkørsler:
10 personskader
26 materielskadeuheld
14 ekstrauheld
Forventet besparelse på uheldsbilledet for de 9 by-rundkørsler er:
• At 5 ud af de 10 personskader kan forebygges.
• At 16 ud af de 26 materielskadeuheld kan forebygges.
• At 5 ud af de 14 ekstrauheld kan forebygges.
Rundkørslen ved Sorøvej/Holbækvej/Tjørnevej/Smedegade blev testrundkørsel, på baggrund af et uheldsbillede med i alt 11 ulykker i udpegningsperioden på fem år, 2010-2014.
Hændelserne er sket i alle rundkørslens 5 ben herunder 3 mellem Tjørne Alle og Smedegade (eneuheld). Cykelulykkerne er i 3 tilfælde sket hvor bilisten ikke overholder sin vigepligt på vej ud af rundkørslen og 3 (inkl. knallertuheldet) hvor bilisten var på vej ind i rundkørslen. I et tilfælde kører bilisten ind foran en cirkulerende bil og den sidste hændelse skete ved eftersættelse (eneulykke). I tre eneulykker er en bilist kørt ind i ejendommen mellem Smedegade og Tjørne Alle. Uheldene involverer 6 cyklister og 1 knallertkører.
I efterperioden 22 måneder fra juni 2017 har der været to uheld: et personskadeuheld og et materielskadeuheld.
Farten er i rundkørslen er alt afgørende for om uheldene opstår.
40% af uheldene sker ved indkørslen til rundkørslen. 25% af uheldene sker ved udkørsel fra rundkørslen, de resterende 35 i cirkulationsarealet. For at holde farten nede i cirkulationsarealet og i frafarten, hvor samlet set 60% af uheldene sker, skal der være pudebump i frafarten.
Der er ingen tvivl om at pudebumpene i by-rundkørslerne deler vandene hos borgerne.
Flere har rettet henvendelse om at bumpene er for ubehagelige at køre over, at trafikken ikke afvikles ordentligt, men flere har også rettet henvendelse med ønsket om, at der blev etableret med pudebump i rundkørslerne.
Der er brugt et typegodkendte bump fra M3, det er godkendt til 40 km/t. Skiltet med vejledende 30 km/t.
Før og eftermålinger viser, at gennemsnitsfarten er reduceret fra 18,8 km/t til 13,9 km/t, hvilket svarer til en reduktion på ca. 25%.
Retligt grundlag
Vejregler og færdselsloven.
Handlemuligheder
Problematikken drøftes.
Vurdering
Udvalget skal drøfte pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For at nå målsætning 2020 skal der arbejdes en løsning for by-rundkørslerne, der kan nedsætte antallet af uheld.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Udfaldet af drøftelsen anbefales overfor Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på mødet i juni.

7. Besigtigelses tur (B)

7.     Besigtigelses tur (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-137797                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal beslutte indhold og tidspunkt for en besigtigelsestur.
Baggrund
Et ønske om at udvalget besøger udvalgte projekter for 2019, pudebump, nogle af de ny tilkomne projekter fra midtvejsevalueringen, evt. en skole med de særlige udfordringer, der er omkring skoleveje.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter hvilke projekter, der ønskes indarbejdet i en besigtigelse, samt dato. 
Forslag til turen:
·         Start Dahlsvej
·         Norvej, Skælskør (2019)
·         Slagelse Landevej (ny)
·         Sorøvej, Slagelse (2019)
·         Rådhuspladsen(2019)
·         Løvegade(2018)
·         Kalundborgvej, rundkørslen(2018)
·         Nyborg, pudebump
·         Motalavej(2018/2019)
·         Dahlsvej.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Leje af minibus, eksempelvis koster 3 timer med start og stop i Korsør ca. 2000,-kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at drøftelsen bestemmer indhold til en besigtigelsestur og en dato.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Godkendt, 7. juni kl. 9:00.

8. Hastighedsgrænser i hastighedszonen i Slagelse Bymidte (B)

8.     Hastighedsgrænser i hastighedszonen i Slagelse Bymidte (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-145606                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Hastighedsgrænser i hastighedszonen i Slagelse bymidte drøftes og anbefalingen fra Trafiksikkerhedsudvalget indarbejdes i projekt.
Udvalget skal beslutte om det være 40km/t gennem hele hastighedszonen i Slagelse bymidte eller kan der indarbejdes områder med 30km/t.
Baggrund
Emnet er rejst på baggrund af Erhvervs- og Teknikudvalgets drøftelse af hastighedsgrænser i hastighedszonen på mødet 1. april 2019.
Bekymringen er om det forvirre trafikanterne at der skiftes mellem 30 og 40 km zone.
Projekterne for hastighedszonen i Slagelse bymidte er generelt 40km/t.
Nytorv er etableret med 30km/t i 2018, den zone anbefales udvidet, så Rådhuspladsen bliver omfattet af 30km/t. Rådhuspladsen er centrum, hvor 40km/t zonerne støder op til. 
Indenfor en radius af 50m fra centrum af Rådhuspladsen, er der et mylder af krydsene trafikanter både som fodgænger og cyklister, parkeringer i kortere eller længere perioder, bustrafik, gennemkørende trafik, på strækninger, der spænder fra 50-70m rundt om Rådhuspladsen. Signalværdien om at her køres max. 30km/t er vigtig.
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på sit møde 7. maj 2018 at der skulle arbejdes med hastighedszoner i Slagelse bymidte. Projekterne med hastighedszoner giver en større udstrækning end nedslagspunkter, den nedsatte hastighed i et sammenhængende område favner både trafiksikkerhed og tryghed i Slagelse Bymidte.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter fordele og ulemper med en eller flere hastighedsgrænser i Slagelse bymidte, 
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afholdes indenfor anlægsrammen til trafiksikkerhedsfremmede foranstaltninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at . udfaldet af drøftelsen indarbejdes i projektet og meddeles Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler, at den etablerede 30km/t i Nygade, Slagelse fastholdes og resten af hastighedszonen etableres med 40km/t.

9. Evt. (O)

9.     Evt. (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-152792                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Orienteringssager.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Personaleressourcer til trafiksikkerhedsområdet drøftet.
Mødetiden for mødet den 19. september ændres til 16-20.
Fokus på trafiksikkerhedsarbejdet, f.eks. med pressemeddelelser.
Temaer til fremtidig drøftelse:
Hastighedsplaner
Trafiksikker skoleveje