Trafiksikkerhedsudvalget – Referat – 19. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-372234                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Godkendt.
Thuan Van deltager i mødet.
Evaluering af besigtigelsesturen i juni sendes ud på mail.

2. Genoptaget - Borgerhenvendelser (D)

2.     Genoptaget - Borgerhenvendelser (D)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-366355                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Borgerhenvendelser, orientering om administrationen af borgerhenvendelser.
Baggrund
Borgerhenvendelserne har typisk et meget forskellig omfang og karakter, alt fra ønske om skilte, belysning, trafiksanering, sikring af skoleveje, cykelstier med flere.
Eksempler:
Henvendelse fra Skælskør.
Henvendelse vedr. Stationsvej, Vemmelev.
Henvendelse fra Antvorskov Skole.
Henvendelse vedr. belysning af krydset Tårnborgvej/motorvejstilslutningen.
Indberetningerne fra borgerne til trafiksikkerhedsplanen.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan med baggrund i de vedlagte eksempler på henvendelser drøfte principper for typer af sager, som kan rejses i udvalget.
Vurdering
Trafiksikkerhedsplanens handleplan skal sætte ind med projekter på de strækninger/kryds hvor det skønnes, at et anlægsprojekt kan nedbringe antallet af uheld.
Tryghedsønsker kan løftes i et begrænset omfang i trafiksikkerhedsplanen og administreres administrativt efter gældende retningslinjer.
Ønsker til cykelstier løftes ikke i Trafiksikkerhedsplanen, men samles op til det videre arbejde med Cykelstiplanen.
Herudover kan politiets hastighedskontrol (ATK) være et middel.
Vej og Trafik er bekendt med at mange af skolerne og børnehaverne har trafikale problemer specielt omkring mødetid. Der er ingen specifikke puljer målrettet til at forbedre skolevejene med og det er ikke nødvendigvis et trafiksikkerhedsproblem, men et tryghedsønske. Parkering ved institutionerne er ofte problematisk.
Tryghedsønskerne fra borgerne er mange, d.d. er der kommet 410 indberetninger/ønsker ind alene via Trafiksikkerhedsplanens indberetningsside på kommunens hjemmeside.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Udvalget drøfter principper for hvilke typer af sager som kan rejses i udvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 21. februar 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Udsættes til nyt møde den 10. april 2019.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Bred drøftelse af de mange borgerhenvendelser, der kommer på trafikområdet. Punktet genoptages på mødet i september.
Punktet genoptages, status på borgerhenvendelserne september 2019 er, at der i alt er indkommet 441 henvendelser via trafiksikkerhedsplanen.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Bred drøftelse af principper og visioner.
Vigtigheden af at trafiksikkerhed bliver en del af kommuneplanen.
Vision om trafiksikre skoleveje, så flere kan være selvtransporterende.
At de trafikaleforhold og afledte trafikalepåvirkninger synliggøres ved anlægsarbejder som Slagelse Park, nye institutioner o.lign.
Forankring gennem tværfaglige møder mellem Erhvervs- og Teknikudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Børne- og Ungeudvalget.
Evt. deltagelse i bestyrelsesnetværket for skolebestyrelsesformænd.

3. Genoptaget - Pudebump (D)

3.     Genoptaget - Pudebump (D)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-366358                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget drøfter virkemidlet ”pudebump” til reduktion af uheld i by-rundkørsler med henblik på at videresende en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Baggrund
Pudebump som virkemiddel ved by-rundkørsler.
9 by-rundkørsler er udpeget i Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Uheldsbilledet for de 9 rundkørsler:
10 personskader
26 materielskadeuheld
14 ekstrauheld
Forventet besparelse på uheldsbilledet for de 9 by-rundkørsler er:
• At 5 ud af de 10 personskader kan forebygges.
• At 16 ud af de 26 materielskadeuheld kan forebygges.
• At 5 ud af de 14 ekstrauheld kan forebygges.
Rundkørslen ved Sorøvej/Holbækvej/Tjørnevej/Smedegade blev testrundkørsel, på baggrund af et uheldsbillede med i alt 11 ulykker i udpegningsperioden på fem år, 2010-2014.
Hændelserne er sket i alle rundkørslens 5 ben herunder 3 mellem Tjørne Alle og Smedegade (eneuheld). Cykelulykkerne er i 3 tilfælde sket hvor bilisten ikke overholder sin vigepligt på vej ud af rundkørslen og 3 (inkl. knallertuheldet) hvor bilisten var på vej ind i rundkørslen. I et tilfælde kører bilisten ind foran en cirkulerende bil og den sidste hændelse skete ved eftersættelse (eneulykke). I tre eneulykker er en bilist kørt ind i ejendommen mellem Smedegade og Tjørne Alle. Uheldene involverer 6 cyklister og 1 knallertkører.
I efterperioden 22 måneder fra juni 2017 har der været to uheld: et personskadeuheld og et materielskadeuheld.
Farten er i rundkørslen er alt afgørende for om uheldene opstår.
40% af uheldene sker ved indkørslen til rundkørslen. 25% af uheldene sker ved udkørsel fra rundkørslen, de resterende 35 i cirkulationsarealet. For at holde farten nede i cirkulationsarealet og i frafarten, hvor samlet set 60% af uheldene sker, skal der være pudebump i frafarten.
Der er ingen tvivl om at pudebumpene i by-rundkørslerne deler vandene hos borgerne.
Flere har rettet henvendelse om at bumpene er for ubehagelige at køre over, at trafikken ikke afvikles ordentligt, men flere har også rettet henvendelse med ønsket om, at der blev etableret med pudebump i rundkørslerne.
Der er brugt et typegodkendte bump fra M3, det er godkendt til 40 km/t. Skiltet med vejledende 30 km/t.
Før og eftermålinger viser, at gennemsnitsfarten er reduceret fra 18,8 km/t til 13,9 km/t, hvilket svarer til en reduktion på ca. 25%.
Retligt grundlag
Vejregler og færdselsloven.
Handlemuligheder
Problematikken drøftes.
Vurdering
Udvalget skal drøfte pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For at nå målsætning 2020 skal der arbejdes en løsning for by-rundkørslerne, der kan nedsætte antallet af uheld.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at Udfaldet af drøftelsen anbefales overfor Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 10. april 2019:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Flemming Kortsen
Genoptages på mødet i juni.
Trafiksikkerhedsudvalget besluttede på besigtigelsesturen i juni at lægge et mindre asfaltpudebump ved by-rundkørslerne. I første omgang lægges de ved rundkørslen Klingenberg/Slotsgade/Bredegade.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
At anbefale Erhvervs- og Teknikudvalget at der bruges et mindre asfaltpudebump som virkemiddel ved de udpegede by-rundkørsler.
At de udlagte præfabrikerede pudebump udskiftes med det mindre asfaltpudebump.
At resten af de indkøbte præfabrikerede pudebump benyttes andre steder end by-rundkørsler og strækninger med mindre trafikmængder. Forslag: Ringparken, Flakkebjerg, Nygade i Korsør.

4. Prioritering af anlægsprojekter 2020 under trafiksikkerhedsfremmende tiltag. (B)

4.     Prioritering af anlægsprojekter 2020 under trafiksikkerhedsfremmende tiltag. (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-372480                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal anbefale en prioritering til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Baggrund
Konklusionen på Trafiksikkerhedsudvalgsmødet den 10. april 2019 blev, at Trafiksikkerhedsudvalget kan anbefale, at der i 2020 arbejdes videre med de to projekter, hvor der spares flest personskader: Sdr. Ringgade/Næstvedvej og Valbyvej mellem Ndr. Stationsvej og Dalsvinget. I vurderingen indgår, at der udover de politiregistrerede uheld er der borgerhenvendelser med ønsker om bedre trafiksikkerhed både på Sdr. Ringgade/Næstvedvej og på Valbyvej.
Prioriteringsmetoden og den samlede anlægsøkonomi for 2020 tages op til fortsat drøftelse på september mødet.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan vælge at anbefale Erhvervs- og Teknikudvalget;
-      at gennemføre en opdatering af handleplanen i kommunens Trafiksikkerhedsplan 2016-2020, eller
-      at fortsættelse med den nuværende handleplan.
Handleplanprojekter 2020:
Løvegade/Sdr. Stationsvej, Slagelse
46
2020
Norvej/ Sorøvej, Skælskør
47
2020
Slagelse Landevej/Tranderupvej
48
2020
Hvor af Løvegade/Sdr. Stationsvej er en del af projekt hastighedszone i Slagelse Bymidte.
Vurdering
Det anbefales, at fortsætte med handleplanprojekterne som i den nuværende handleplan er planlagt i 2019 og prioriterer de nye udpegede steder i forhold til projekterne i 2020 efter samme prioriteringsmåde som tidligere prioritering af handleplanprojekterne, en førsteårsforrentning og indarbejde de nye projekter i handleplanen på det grundlag. Denne justering vil medfører, at projekter vil række ud over planperioden
Der vil blive fremlagt prioriteringsmuligheder til drøftelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afholdes indenfor de afsatte midler i anlægsrammen til trafiksikkerhedsskabende projekter.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Punktet drøftes med henblik på en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget om prioriteringsprincipper for handleplanprojekter.
2.    at Prioritering af anlægsmidlerne for 2020 til anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
At skabe overblik over økonomien i forhold til en mulig prioritering af anlægsarbejder for i alt 4 mio. i 2020:
- Færdiggørelse af hastighedszonen i Slagelse Bymidte, afsættes med 2 mio.
Anlægsøkonomien for følgende to projekter fastlægges inden der foretages en endelig prioritering:
- Ombygning af Valbyvej mellem Ndr. Ringgade og Dalsvinget, samt Jernbanegade fra Stormbroen til Sdr. Stationsvej, begge i forbindelse med SK-Forsyningsledningsarbejder.
- Opfølgning på borgerhenvendelser.
At formanden orienterer Erhvervs- og Teknikudvalget om anbefalingen til disponeringen.

5. Vestsjællands Kørelærerforening ønsker at deltage i Trafiksikkerhedsudvalget (B)

5.     Vestsjællands Kørelærerforening ønsker at deltage i Trafiksikkerhedsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-374508                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage stilling til Vestsjællands Kørelærerforening under Dansk Kørelærerunion anmodning om deltagelse i Trafiksikkerhedsudvalgets møder.
Baggrund
Vestsjællands Kørelærerforening under Dansk Kørelærerunion og består af 27 medlemmer, som via deres daglige færden i byen med elever, vil gerne byde ind. De mener at de kan bidrage til at højne trafiksikkerheden.
Retligt grundlag
Kommissorium for Trafiksikkerhedsudvalget.
Handlemuligheder
Som interesseorganisation kan udvalget kan vælge at invitere Vestsjællands Kørelærerforening ind ad hoc som fast medlem af udvalget skal beslutningen gennem byrådet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at det er meget relevant at inddrage Vestsjællands Kørelærerforening, men måske også andre brugere. Der kunne være andre interesseorganisationer, der kunne være interesseret i at byde ind. Administrationen anbefaler, at interesseorganisationer inviteres ind til møde en gang om året, hvor tiden sættes af til at drøfte trafiksikkerhed ud fra organisationernes vinkler.
Udover kørelærerforeningen kunne det være cyklistforbund/klubber, ældreråd, handicaporganisation o.lign.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at der inviteres til ad hoc møde med Trafiksikkerhedsudvalget og interesseorganisationerne.
2.    at første møde bliver i første halvdel af 2020
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
At 1 og 2: Godkendt.

6. Tungvognsvejnettet - sløjfning af udvalgte ruter (B)

6.     Tungvognsvejnettet - sløjfning af udvalgte ruter (B)

Sagsnr.: 330-2019-64961               Dok.nr.: 330-2019-378964                                          Åbent
Kompetence: Erhverv- og teknik udvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage stilling til en anbefaling om en tilpasning af tungvognsvejnettet.
Baggrund
Natur, Vej og Trafik har i samarbejde med en repræsentant fra entreprenørservice udarbejdet et forslag til ruter på tungvognsvejnettet som kan sløjfes.
Tungvognsvejnet: Tungvognsvejnettet bliver anvendt af særtransport. Særtransport er alle transport som vejer mere end 56 tons og har større dimensioner end i dimensionsbekendtgørelsen, samt visse forskellige gods typer f.eks. container mv.
Det eksisterende tungvognsvejnet består i dag af hovedveje, primært gamle amtsvej, motorveje mv. Efter etablering af omfartsvejen, rute 22 og nye til- og frakørselsramper på Vestmotorvejen, er det tid for en vurdering af omfanget af det nuværende tungvognsvejnet.
Ved at sløjfe udvalgte ruter på tungvognsvejnettet mindskes følgende på strækningerne i tættere bebygget områder; støjgener for beboerne, skabes bedre fremkommelighed for de andre trafikanter i byer, trafiksikkerheden øges, mindske luftforurening, undgår unødvendigt slid på veje. Derudover guider dette tiltag nordgående og sydøst gående særtransport til at anvende omfartsvejen.
På bilag 1 og 2 vises forslaget, sløjfning af udvalgte ruter på tungvognsvejnettet.
Sløjfning af strækningerne vurderes ud fra kriterierne om deres nuværende formål kan betjenes på andre eksisterende ruter, endvidere om det giver noget gunstigt til de nævnte ting såsom reducere støjgener, mindske luftforurening mv.
Følgende strækninger foreslås sløjfet:
1.    Korsør; Rute 265 - 150
2.    Skælskør: Rute 265 og 157
3.    Slagelsevej og Flakkebjergvej
4.    Sdr. Ringgade SØ for Vestmotorvejen
5.    Sdr. Ringgade SV, Vestre Ringgade og kalundborgvej
6.    Grønningen og Byskovvej
7.    Valbygårdsvej
8.    Bildsøvej
Proces:
·         Internhøring, høring af tilstødende vejmyndigheder og politiet.
·         Hvorefter sagen lægges frem til beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget 
Retligt grundlag
Kommunen er vejmyndighed på strækningerne. Kalundborg Kommune, politiet og Vejdirektoratet skal høres angående ændringer i tungvognsvejnettet.
Handlemuligheder
At anbefale: at sløjfe de udvalgte ruter på tungvognsvejnettet helt eller delvist, eller ikke i gang sætte en justering af tungvognsvejnettet.
Vurdering
Fremlagte forslag er den anbefalede løsning fra Natur, vej og teknik. På grund af omfartsvejen rute 22, og de nye etablerede motorvejsramper på Vestmotorvejen har særtransportvognene mulighed for at kommer forbi bro konstruktioner med en utilstrækkelig frihøjde. Derudover giver omfartsvejen rute 22 mulighed for at køre til forskellige destinationer, uden at særtransporten skal færdes i byerne.
Den negative effekt af forslaget er at vognmændene får en længere administrativ behandling, da politiet skal sende forespørgsel til de forskellige vejmyndigheder, hvis særtransporten skal køre på ruter, som ikke indgår i tungvognsvejnettet. De andre eksisterende ruter på tungvognsvejnettet, som ikke bliver sløjfet, får en øget trafikmængde af særtransport.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vil ikke give nogen økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Processen sættes i gang og sagen sendes til Erhvervs- og Teknikudvalget med anbefaling om justering af tungvognsvejnettet under hensyntagen til de høringssvar, der kommer ind.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
At det anbefales Erhvervs- og Teknikudvalget at vurdere om modulvogntogsnettet med fordel kan udvides til Stigsnæs.
At orienterer Erhvervs- og Teknikudvalget om igangsætning af processen og sagen bringes op i Erhvervs- og Teknikudvalget.

7. Evt. (O)

7.     Evt. (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-372466                                          Åbent
Kompetence: Trafiksikkerhedsudvalget.
Beslutningstema
Orienteringssager fra udvalgsmedlemmerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 19. september 2019:
Fraværende:  Flemming Kortsen
Der blev spurgt indtil om brugen af LAR-løsninger.
FN's 17 verdensmål, hvordan kan vi indarbejde dem i trafiksikkerhedsarbejdet.
At borgerønskerne om cykelsti, der er indkommet via trafiksikkerhedsplanen, indgår i det videre arbejde omkring cykelstiplanlægning.
Pkt. til næste møde, lovkrav/anbefalinger til cykelsti/baner.
Næste møde 5/12 2019, kl. 16-19.