6. Tungvognsvejnettet - sløjfning af udvalgte ruter (B)
6. Tungvognsvejnettet - sløjfning af udvalgte ruter (B)
Sagsnr.: 330-2019-64961 Dok.nr.: 330-2019-378964 Åbent
Kompetence: Erhverv- og teknik udvalget.
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage stilling til en
anbefaling om en tilpasning af tungvognsvejnettet.
Baggrund
Natur, Vej og Trafik har i samarbejde med en repræsentant
fra entreprenørservice udarbejdet et forslag til ruter på tungvognsvejnettet
som kan sløjfes.
Tungvognsvejnet: Tungvognsvejnettet bliver anvendt af
særtransport. Særtransport er alle transport som vejer mere end 56 tons og har
større dimensioner end i dimensionsbekendtgørelsen, samt visse forskellige gods
typer f.eks. container mv.
Det eksisterende tungvognsvejnet består i dag af hovedveje,
primært gamle amtsvej, motorveje mv. Efter etablering af omfartsvejen, rute 22
og nye til- og frakørselsramper på Vestmotorvejen, er det tid for en vurdering
af omfanget af det nuværende tungvognsvejnet.
Ved at sløjfe udvalgte ruter på tungvognsvejnettet mindskes
følgende på strækningerne i tættere bebygget områder; støjgener for beboerne,
skabes bedre fremkommelighed for de andre trafikanter i byer, trafiksikkerheden
øges, mindske luftforurening, undgår unødvendigt slid på veje. Derudover guider
dette tiltag nordgående og sydøst gående særtransport til at anvende
omfartsvejen.
På bilag 1 og 2 vises forslaget,
sløjfning af udvalgte ruter på tungvognsvejnettet.
Sløjfning af strækningerne
vurderes ud fra kriterierne om deres nuværende formål kan betjenes på andre
eksisterende ruter, endvidere om det giver noget gunstigt til de nævnte ting
såsom reducere støjgener, mindske luftforurening mv.
Følgende strækninger foreslås
sløjfet:
1. Korsør; Rute 265
- 150
2. Skælskør: Rute
265 og 157
3. Slagelsevej og
Flakkebjergvej
4. Sdr. Ringgade SØ
for Vestmotorvejen
5. Sdr. Ringgade
SV, Vestre Ringgade og kalundborgvej
6. Grønningen og
Byskovvej
7. Valbygårdsvej
8. Bildsøvej
Proces:
·
Internhøring, høring af tilstødende vejmyndigheder og politiet.
·
Hvorefter sagen lægges frem til beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget
Retligt
grundlag
Kommunen er vejmyndighed på strækningerne. Kalundborg
Kommune, politiet og Vejdirektoratet skal høres angående ændringer i
tungvognsvejnettet.
Handlemuligheder
At anbefale: at sløjfe de
udvalgte ruter på tungvognsvejnettet helt eller delvist, eller ikke i gang
sætte en justering af tungvognsvejnettet.
Vurdering
Fremlagte forslag er den anbefalede løsning fra Natur, vej
og teknik. På grund af omfartsvejen rute 22, og de nye etablerede
motorvejsramper på Vestmotorvejen har særtransportvognene mulighed for at
kommer forbi bro konstruktioner med en utilstrækkelig frihøjde. Derudover giver
omfartsvejen rute 22 mulighed for at køre til forskellige destinationer, uden
at særtransporten skal færdes i byerne.
Den negative effekt af forslaget
er at vognmændene får en længere administrativ behandling, da politiet skal
sende forespørgsel til de forskellige vejmyndigheder, hvis særtransporten skal
køre på ruter, som ikke indgår i tungvognsvejnettet. De andre eksisterende
ruter på tungvognsvejnettet, som ikke bliver sløjfet, får en øget trafikmængde
af særtransport.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Vil ikke give nogen økonomiske og personalemæssige
konsekvenser.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.
at Processen sættes i gang og sagen sendes til Erhvervs- og Teknikudvalget
med anbefaling om justering af tungvognsvejnettet under hensyntagen til de
høringssvar, der kommer ind.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 19. september 2019:
Fraværende:
Flemming Kortsen
At det anbefales Erhvervs- og Teknikudvalget at vurdere om
modulvogntogsnettet med fordel kan udvides til Stigsnæs.
At orienterer Erhvervs- og Teknikudvalget om igangsætning af
processen og sagen bringes op i Erhvervs- og Teknikudvalget.