Trafiksikkerhedsudvalget – Referat – 8. april 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-91681                                  Åbent
Kompetence:
Trafiksikkerhedsudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Trafiksikkerhedsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 8. april 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Kim Baltzer
Godkendt.

2. Trafiksikkerhed - prioritering af handleplanprojekter med særligt fokus på skoleveje/cykelstier (B)

2.     Trafiksikkerhed - prioritering af handleplanprojekter med særligt fokus på skoleveje/cykelstier (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-109928                                Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage beslutning om anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget omkring prioriteringen af handleplanprojekter 2021 med særligt fokus på skoleveje/cykelstier.
Sagens indhold
Der er afsat 5 mio. yderligere om året til trafiksikkerhed med særligt fokus på skoleveje og cykelstier.
Alle skoler har fået tilbudt et online besøg med henblik på at afdække de udfordring skolen / skolebestyrelsen ser omkring skolevejene. Der har været fokus på nærområdet til den enkelte skole. 18 skoler har takket ja til besigtigelsen. To har meldt tilbage, at der ikke er trafikale problemer ved deres skole, de har i dag et godt cykelstinet.
Udfordringerne er mange og meget forskellige, lige fra skiltning, afmærkning, til cykelstier og signalanlæg.
Det enkelte tiltag er beskrevet på et stamblad med problembeskrivelse, løsningsforslag og overslag. Bilag 1. Inden mødet fremsendes en prioriteret liste.
Der skal prioriteres projekter for i alt 3,5 mio.kr i 2021.
Handleplanen indarbejdes i Cykelplan 2021, der fremsendes til endelig politisk godkendelse i august.
Retligt grundlag
Vejregler og færdselsloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale projekter i prioriteret rækkefølge eller udpege en anden rækkefølge.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
Drift
 
 
 
 
Anlæg –skoleveje/stier
 
Heraf bruges til skoleveje/stier
Disponeret til cykelstien til Bildsø
 241 - ETU
5 mio
3,5 mio
 
1,5 mio
5 mio
5 mio
5 mio
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsformanden indstiller,
1.    at Det anbefales Erhvervs- og Teknikudvalget at tiltagene udføres i prioriteret rækkefølge.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 8. april 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Kim Baltzer
Pia fortalte om skolevejsanalysen. Der havde været en god dialog med skoler, som var repræsenteret på flere måder fx skoleledelse, skolebestyrelser og nogen gange elevrepræsentanter og serviceledere.
Steen Olsen (A): Syntes det var en god systematisk gennemgang af skolerne, men savnede antal brugere, herunder fra øvrige funktioner, samt trafikmængder burde indgå i prioriteringen. Syntes at vægtningen af kriterier ikke nødvendigvis er objektiv og at den fører til en skæv fordeling i prioriteringen. Der er fx intet der er kommet ”syd på”. 2 mio. af de 3,5 mio. er projekter i Vemmelevområdet.
Administrationen: Der er stadig mange data, der kan indhentes fx med flere trafikmålinger, herunder også cykeldata.
Her har det dog været målet, at give alle skoler mulighed for at komme på banen og ikke kun de største. Parametre som henvendelser fra elever, og forældre omkring skolen samt uheldsanalyse og pris er derfor vægtet, men ikke det generelle antal af trafikanter, antal borgere i et geografisk område, eller antal elever på skolen.
Hovedparten af alle projekter forventes dog at kunne gennemføres over en 4-årig periode (med nuværende budgetniveau). Planen er dynamisk, og der samles op og prioriteres på de resterende projekter hvert år. Om 3 år kan der følges op med nye eller supplerende ønsker fra skolerne så de kan indgå i en ny 4-års plan.
Planerne skal ses samlet, hvor indsatserne på skolerne er en del af brikkerne i et større puslespil.
Arbejdet på skolerne følges op med indsatser i trafiksikkerhedsplanen og cykelplanen.
Unnie Oldenburg (A): Godt at der ligger faglighed bag, og at det bruges til en prioritering. Syntes umiddelbart det ser fornuftigt ud, og at opgaven ikke skal ses ift. geografi. Hvis antal borgere skal indgå i prioriteringen, er der på den anden side flere af projekterne omkring de store skoler, der burde fremmes.
Anders Koefoed (V): Cykelsti på Næstvedvej ligger i cykelplanen, hvor den er prioriteret.
Administrationen: Cykelsti på Næstvedvej i Skælskør går igen i cykelplanen, men den er også med i skoleanalysen, fordi det var vigtigt for Eggeslevmagle Skole, at den var med. Den skal naturligvis ikke indgå to gange!
Trafiksikkerhedsudvalget havde herefter en længere diskussion omkring prioriteringen, med udgangspunkt i, at kunne tilgodese skoler med mange elever og stor trafikbelastning.
Trafiksikkerhedsudvalget ønskede herefter:
At projekt 10 og 18 udgår af prioriteringen i 2021 til fordel for projekt 29, 34, 44 og 45 samt at projekt 10 prioriteres op i 2022.

3. Eventuelt (O)

3.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-91722                                  Åbent
Kompetence:
Trafiksikkerhedsudvalget
Orientering
Fra administrationen og udvalgsmedlemmerne.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget den 8. april 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Kim Baltzer
Steen Olsen (A) havde fået en henvendelse om Magleby Skole, som blev bragt op på dagens møde.
Der følges op på den konkrete henvendelse. Af en eller anden grund indgår Magleby Skole ikke i oversigten over kommunens skoler, så den er ikke indgået i undersøgelsen. Det vil selvfølgelig ske efterfølgende.