2. Trafiksikkerhed - prioritering af handleplanprojekter med særligt fokus på skoleveje/cykelstier (B)
2.     Trafiksikkerhed - prioritering af handleplanprojekter med særligt
 fokus på skoleveje/cykelstier (B)
Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2021-109928                                Åbent
Kompetence:  | Erhvervs- og Teknikudvalget  | 
Beslutningstema 
Trafiksikkerhedsudvalget skal tage beslutning om anbefaling
 til Erhvervs- og Teknikudvalget omkring prioriteringen af handleplanprojekter
 2021 med særligt fokus på skoleveje/cykelstier.
Sagens indhold
Der er afsat 5 mio. yderligere om
 året til trafiksikkerhed med særligt fokus på skoleveje og cykelstier. 
Alle skoler har fået tilbudt et
 online besøg med henblik på at afdække de udfordring skolen / skolebestyrelsen
 ser omkring skolevejene. Der har været fokus på nærområdet til den enkelte
 skole. 18 skoler har takket ja til besigtigelsen. To har meldt tilbage, at der
 ikke er trafikale problemer ved deres skole, de har i dag et godt cykelstinet.
Udfordringerne er mange og meget
 forskellige, lige fra skiltning, afmærkning, til cykelstier og signalanlæg.
Det enkelte tiltag er beskrevet
 på et stamblad med problembeskrivelse, løsningsforslag og overslag. Bilag 1.
 Inden mødet fremsendes en prioriteret liste.
Der skal prioriteres projekter
 for i alt 3,5 mio.kr i 2021.
Handleplanen indarbejdes i
 Cykelplan 2021, der fremsendes til endelig politisk godkendelse i august.
Retligt grundlag
Vejregler og færdselsloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale projekter i prioriteret
 rækkefølge eller udpege en anden rækkefølge.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og
 personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.  | Politikområde  | 2021  | 2022  | 2023  | 2024  | 
Bevillingsønske  |    |    |  |  |    | 
Drift  |    |    |  |    |    | 
Anlæg –skoleveje/stier   Heraf bruges til skoleveje/stier Disponeret til cykelstien til Bildsø  |  241 - ETU  | 5 mio 3,5 mio   1,5 mio  | 5 mio  | 5 mio  | 5 mio  | 
Afledt
   drift  |    |    |    |    |    | 
Finansiering  |    |    |    |    |    | 
Afsat
   rådighedsbeløb  |    |    |    |    |    | 
Kassen  |    |    |    |    |    | 
Tværgående
 konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsformanden  indstiller,
1.   
 at Det anbefales Erhvervs- og Teknikudvalget at tiltagene udføres i
 prioriteret rækkefølge.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
 den 8. april 2021:
Fraværende: 
Flemming Erichsen (A), Kim Baltzer
Pia fortalte om skolevejsanalysen. Der havde været en god
 dialog med skoler, som var repræsenteret på flere måder fx skoleledelse,
 skolebestyrelser og nogen gange elevrepræsentanter og serviceledere.
Steen Olsen (A): Syntes det var en god systematisk
 gennemgang af skolerne, men savnede antal brugere, herunder fra øvrige
 funktioner, samt trafikmængder burde indgå i prioriteringen. Syntes at
 vægtningen af kriterier ikke nødvendigvis er objektiv og at den fører til en
 skæv fordeling i prioriteringen. Der er fx intet der er kommet ”syd på”. 2 mio.
 af de 3,5 mio. er projekter i Vemmelevområdet.
Administrationen: Der er stadig mange data, der kan
 indhentes fx med flere trafikmålinger, herunder også cykeldata. 
Her har det dog været målet, at give alle skoler mulighed
 for at komme på banen og ikke kun de største. Parametre som henvendelser fra
 elever, og forældre omkring skolen samt uheldsanalyse og pris er derfor vægtet,
 men ikke det generelle antal af trafikanter, antal borgere i et geografisk
 område, eller antal elever på skolen.
Hovedparten af alle projekter forventes dog at kunne
 gennemføres over en 4-årig periode (med nuværende budgetniveau). Planen er
 dynamisk, og der samles op og prioriteres på de resterende projekter hvert år.
 Om 3 år kan der følges op med nye eller supplerende ønsker fra skolerne så de
 kan indgå i en ny 4-års plan.
Planerne skal ses samlet, hvor indsatserne på skolerne er
 en del af brikkerne i et større puslespil.
Arbejdet på skolerne følges op med indsatser i
 trafiksikkerhedsplanen og cykelplanen.
Unnie Oldenburg (A): Godt at der ligger faglighed bag, og at
 det bruges til en prioritering. Syntes umiddelbart det ser fornuftigt ud, og at
 opgaven ikke skal ses ift. geografi. Hvis antal borgere skal indgå i
 prioriteringen, er der på den anden side flere af projekterne omkring de store
 skoler, der burde fremmes.
Anders Koefoed (V): Cykelsti på Næstvedvej ligger i
 cykelplanen, hvor den er prioriteret.
Administrationen: Cykelsti på Næstvedvej i Skælskør går
 igen i cykelplanen, men den er også med i skoleanalysen, fordi det var vigtigt for
 Eggeslevmagle Skole, at den var med. Den skal naturligvis ikke indgå to gange!
Trafiksikkerhedsudvalget havde herefter en længere
 diskussion omkring prioriteringen, med udgangspunkt i, at kunne tilgodese
 skoler med mange elever og stor trafikbelastning.
Trafiksikkerhedsudvalget ønskede herefter:
At projekt 10 og 18 udgår af prioriteringen i 2021 til
 fordel for projekt 29, 34, 44 og 45 samt at projekt 10 prioriteres op i 2022.