2. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)
2. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)
Sagsnr.: 330-2016-6162 Dok.nr.: 330-2016-72678 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget
orienteres om regnskabsresultat for 2015. Desuden skal udvalget indstille til
Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg
til 2016.
Baggrund
Der
foreligger regnskabsresultat 2015 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår
af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed.
Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Fagudvalgene
skal fremsende ansøgning til Økonomiudvalget om overførsel fra 2015 til 2016 af
merforbrug / mindreforbrug på henholdsvis drift og anlæg. Økonomiudvalget
behandler på møde d. 14. marts 2016 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med
henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 29. marts 2016.
For Budgetramme
1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) og for Budgetramme
3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem
regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
For
budgetramme 1 overføres bevillinger til virksomheder og centre efter følgende
hovedprincipper:
• mindreforbrug
under 5 % af det korrigerede budget overføres
• mindreforbrug
på over 5 % af det korrigerede budget overføres, såfremt der er givet
overførelsesadgang ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015
• mindreforbrug
på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der ikke er søgt om overførelsesadgang
tilføres kassen
• merforbrug
overføres fuldtud (og skal være afviklet inden udgangen af 2016)
For
budgetramme 3 (anlæg) overføres uforbrugte rådighedsbeløb fuldt ud.
For
Budgetramme 2 (øvrige driftsudgifter) er der ikke overførsel af
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
Såfremt en
virksomhed ønsker at afvige fra hovedprincipperne skal det indstilles af
fagudvalget til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
A. Regnskabsresultat,
drift
Regnskabsresultatet
for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 1.274.415 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1.303.127
mio. kr.
Resultatet
fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift
Uddannelsesudvalget
Mio. kr. | Korrigeret
budget
2015 | Regnskab 2015 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
8.1 Skoler og SFO | | | | |
Serviceudgifter | 749,5 | 733,2 | 16,3 | |
8.2 Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud | | | | |
Serviceudgifter | 333,1 | 332,5 | 0,5 | |
Overførselsudgifter | 0,6 | 0,6 | -0,1 | |
Særligt dyre enkeltsager | 0,0 | -0,1 | 0,1 | |
8.3 Produktionsskoler | | | | |
Serviceudgifter | 4,7 | 5,6 | -0,9 | |
Overførselsudgifter | 4,2 | 4,1 | 0,1 | |
8.4 Børn, Unge og Familie | | | | |
Serviceudgifter | 172,1 | 193,7 | -21,6 | |
Overførselsudgifter | 10,4 | 10,8 | -0,4 | |
Særligt dyre enkeltsager | -2,6 | -6,1 | 3,5 | |
Total | 1.271,9 | 1.274,4 | -2,6 | |
8.1. Skoler og
SFO
Skoler og SFO har
et samlet regnskabsresultat på 733,2 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september 2015 var det forventede regnskab anslået
til 755,0 mio. kr.
8.2.
Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud
Dagtilbud har et
samlet regnskabsresultat på 333,1 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september 2015 var det forventede regnskab anslået
til 341,6 mio. kr.
Forskellen mellem
det samlede regnskabsresultat for 2015 og forventningen til det samlede
regnskabsresultat ultimo september 2015 kan forklares med forbrug på ”vippen”. Merforbrug på ”vippen” udlignes i
forbindelse med regnskabsafslutningen med kassen jf. beslutning i Økonomiudvalget
pkt. 8 d. 22. april 2013.
Merforbrug på vippen 2015 skyldes en væsentlig større antal
børn i 2015 end prognosen for 2015 indikerede ved budgetlægningen.
8.3
Produktionsskoler
Produktionsskoler
har et samlet regnskabsresultat på 9,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen
ultimo september 2015 var det forventede regnskab anslået til 9,8 mio. kr.
8.4 Børn, Unge
og Familie
Børn, Unge og
Familie har et samlet regnskabsresultat på drift på 198,4 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september 2015 var det forventede regnskab anslået
til 196,8 mio. kr.
B. Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående
tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler
sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift
Uddannelsesudvalget
Mio. kr. | Overført
fra
2014 | Overført
til
2016 | Tilføres
kassen | |
|
8.1 Skoler og SFO | 9,1 | 14,8 | 1,5 | |
8.2 Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud | 14,7 | 7,3 | -6,8 | |
8.3 Produktionsskoler | 0,0 | -0,9 | 0,0 | |
8.4 Børn, Unge og Familie | -5,3 | -18,1 | 0,0 | |
Total | 18,5 | 3,2 | -5,3 | |
Bilag 1 viser
for hver virksomhed og center overførsler i henhold til Kasse- og
Regnskabsregulativet, herunder de dispensationer for 5 %-reglen, som Byrådet
godkendte ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015 (Byrådet den 30.
november 2015, sag nr. 7).
8.1 Skoler og
SFO
Skoler og SFO har
et samlet mindreforbrug på 16,3 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september var der forventet et merforbrug anslået til
-10,1 mio. kr.
Hovedårsagen til
mindreforbruget på området skyldes ændringer i forbindelse med skolereformen.
Almenområdet er tilført ekstra midler til implementering af reformen. Center
for Uddannelse har igangsat en plan for kompetenceudvikling, der løber fra år
2014 – 2017. Disse midler udmøntes i det væsentligste omfang i 2016 og 2017.
Der henstår i alt
ikke udmøntede puljebeløb på 10,2 mio. kr. samt ikke udmøntede midler til
efter- og videreuddannelse i folkeskolen på 1,2 mio. kr.
Inkluderet i
mindre forbruget er igangværende statsfinansierede projekter til etablering af
et kompetencecenter samt modersmål i undervisningen.
Området
skolefritidsordninger udviser et mindreforbrug på 3,0 mio. kr., hvilket skyldes
et faldende børnetal samt en faldende tilslutning til at anvende SFO efter
indførelse af den nye skolereform.
19 virksomheder
kommer ud med et mindreforbrug og området overfører i alt 1,9 mio. kr. til
2016.
Ungdomsskolen og
Center for Uddannelse overstiger 5 % grænsen og tilfører kassen samlet 1,5 mio.
kr.
Området for
vidtgående specialundervisning har efter en årrække med generelt faldende antal
visitationer i de seneste tre år oplevet et stigende antal visitationer efter
udredning på Børnepsykologisk Klinik i Holbæk. Center for Uddannelse har
igangsat en analyse af tilbudsviften, visitationsmønstre og den økonomiske
udvikling for de forskellige kategorier. Formålet er at kunne tilpasse
tilbudsviften, med henblik på at der foretages færre visitationer ud af
almenklasserne og færre anbringelser.
Merforbruget er
4,0 mio. kr. mindre end forventet ved budgetopfølgningen pr. ultimo september
2015, hvilket skyldes følgende forhold:
1. Objektiv
finansiering af regionale tilbud blev 0,5 mio. kr. lavere end forventet
2. Udgifterne til
befordring blev 1,3 mio. kr. lavere end forventet
3. Specialundervisningsområdet
har realiseret en merindtægt på elever fra andre kommuner i specialklasser og
med støttetimer
4. Nettogevinst
specialundervisningsområdet efter gennemgang af statsrefusionsområdet for 2011
– 2014 (BDO) på 0,7 mio. kr.
Overførslen
til 2016 er således samlet for skoler og SFO på i alt 14,8 mio. kr.
8.2 Dagtilbud,
Fritidshjem og Klubtilbud
To institutioner
på dagtilbudsområdet har mindreforbrug udover 5 %. Det drejer sig om Dalmose
Daginstitution og Stillinge Børnehave.
Dalmose
Daginstitution:
Dalmose
Daginstitutions mindreforbrug er blevet højere end forventet. Grunden er, at
vippeafregning for fritidshjemspladser, som foretages af Center for Uddannelse,
blev endelig afklaret medio januar 2016 og efterfølgende korrigeret. Den
endelige regulering betyder, at Dalmose Daginstitution har et mindreforbrug
udover 5 % på 55.000 kr. Dalmose Daginstitution ønsker det fulde beløb overført
til budget 2016 til brug for videreudvikling af det af tværfaglige samarbejde -
bl.a. brobygning for førskolegruppen. Beløbet ønskes anvendt til
personaleressourcer.
Stillinge
Børnehave:
Stillinge
Børnehaves mindreforbrug er blevet 77.000 kr. højere end forventet. Grunden er,
at planlagt kompetenceudvikling i 2015 er blevet udskudt på grund af sygdom og
tilpasning i personalegruppen. Stillinge Børnehave ønsker det fulde beløb
overført til budget 2016 til brug for kompetenceudvikling af pædagogisk
personale. Der er planlagt uddannelsesforløb i 2016 for personalet. Overført
mindreforbrug skal dække personaleressourcer (vikarer) under forløbene.
8.3
Produktionsskoler (over 18 år)
Produktionsskoler
har et samlet merforbrug (ekskl. overførselsudgifter) på 0,9 mio. kr.
Årsagen til merforbruget
er et stigende antal helårselever. Kommunerne afregner med Undervisningsministeriet
bagud, således at der i 2015 afregnes for antal elever i 2014. Statistikken
vedr. antallet af elever 2014, blev først offentliggjort i 2 kvartal 2015. Der var
budgetteret med 63 helårselever, opgørelsen fra Undervisningsministeriet viser,
at der har været 77,9 helårselever i 2014.
8.4 Børn, Unge
og Familie
Børn, Unge og
Familie har et samlet merforbrug (ekskl. overførselsudgifter) på 18,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2015 var det forventede
regnskabsresultat (ekskl. overførselsudgifter) anslået til 13,9 mio. kr.
Årsagen til
merforbruget skyldes flere forhold, som der løbende er blevet redegjort for ved
budgetopfølgningerne i 2015, herunder:
· Overført merforbrug fra 2014 på 3,7 mio. kr. (oprindeligt 5,3
mio. kr. men reduceret ved overførsel af mindreforbrug fra Sundhedstjenesten og
Tandplejen samt overførselsudgifter).
· Enkeltydelser som følge af 2 tabte sager ved Ankestyrelsen på ca.
2 mio. kr.
· En særligt dyr enkeltsag på ca. 2,5 – 3 mio. kr.
· En stigning på dagbehandling på 2,5 mio. kr. i relation til
specialundervisningsområdet.
Området har
igennem de senere år været massivt udfordret og har siden 2010 arbejdet med
handleplaner for at bringe balance mellem budget og forbrug.
Siden 2012 er
antallet af underretninger steget fra 670 til 1498 underretninger i 2015, og
til trods for et faldende børnetal har der været et uændret/svagt stigende
sagsantal.
Merforbruget er
4,2 mio. kr. større end ved budgetopfølgningen ultimo september 2015. Denne
udvikling ses både på det anbringende og det forebyggende område.
Antallet af
anbringelser har været stigende i forhold til forventningerne, og der har
desuden været en del nødvendige forandringer i eksisterende anbringelser, som i
en periode har medført merudgifter som følge af opsigelsesvarsler m.m.
På det
forebyggende område har der været en stigning i antal familier, hvor der har
været et massivt behov for støtte og tilstedeværelse i hjemmet, der i de givne
tilfælde alene har kunnet løses ved brug af ekstern familiebehandling. Der har
været en stigning på døgnanbringelser for barn og forældre, og
kontaktpersonordningerne har ligeledes været stigende, og er blevet anvendt i
et forsøg på at vende en negativ udvikling eller en overhængende risiko for
anbringelse.
C. Overførsel
anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet
for 2015 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 7,9 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte
rådighedsbeløb på anlæg anslået til 7,5 mio. kr.
Nedenstående tabel
viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets
politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb,
anlæg
Uddannelsesudvalget
Mio. kr. | Overføres
til
2016 | |
|
8.1 Skoler og SFO | 4,3 | |
8.2 Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud | 3,7 | |
Total | 7,9 | |
8.1. Skoler og
SFO
Skoler og SFO har
et samlet mindre forbrug på 4,3 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september var det forventede mindre forbrug anslået
til 4,0 mio. kr.
Mindre forbruget
på 4,3 mio. kr. skyldes, at flere af anlægsprojekterne stadig er aktive og
dermed har udgifter, som endnu ikke er afholdt.
Skoler og SFO
søger om overførsel af det fulde mindre forbruig for at sikre afslutning af
projekterne.
8.2 Dagtilbud,
Fritidshjem og Klubtilbud
Dagtilbud
har et samlet mindreforbrug på 3,7 mio. kr.
Ved
budgetopfølgningen ultimo september 2015 var det forventede mindreforbrug ligeledes
anslået til 3,7 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes dels, at etablering af ny
institution i Slots Bjergby ikke er igangsat og dels, at der er ubrugte midler til
konvertering af børnehavepladser til vuggestuepladser. Projektet med
konvertering af pladser forventes gennemført i 2016.
Øvrige: Opfølgning på ændret konteringspraksis i 2015
Ved budgetopfølgning pr. ultimo marts 2015 orienterede
området for Børn og Unge om en ændret konteringspraksis, som man forventede
ville give et provenu på ca. 0,6 mio. kr. Beløbet blev lagt i kassen, og det
blev efterfølgende besluttet, at man ved årsafslutningen ville foretage en
beregning for at se om grundlaget har været retvisende. Ved årsafslutningen ses
kun en mindre afvigelse, og der vurderes derfor ikke et behov for at regulere
yderligere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for
overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativets
bilag 1.
Handlemuligheder
Udvalget kan
godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af
mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, herunder at der ved merforbrug over
100.000 kr. udarbejdes handleplaner.
Ved
merforbrug, hvor der ikke via handleplan kan opnås balance i løbet af 2 år,
skal udvalget afklare mulighed for at finansiere merforbruget på tværs af egne
politikområder. Alternativt kan Byrådet ansøges om finansiering via kassen.
Ved
mindreforbrug udover 5 %, som ikke er søgt overført (jf. bilag 1), er
udgangspunktet, at de uforbrugte midler tilgår kassen. Alternativt kan udvalget
anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for 5 %-reglen.
Vurdering
Administrationen
anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte
budgetrammer fra 2015 til 2016 under hensyntagen til 5% reglen som angivet i
bilag 1.
I 2016 har
kommunen en særlig udfordring med ekstraordinære udgifter som følge af
flygtningesituationen. Der bør derfor være skærpet opmærksomhed på anvendelsen
af mindreforbrug udover 5%, der ikke er søgt dispensation for.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling
fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres et
mindreforbrug på netto 10,2 mio. kr. fra 2015 til 2016.
Tilsvarende
betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på
anlægsprojekter for samlet 7,9 mio. kr.
Overførslerne
finansieres over kassen.
I hele
1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 | 14.837 | | | |
Drift | 8.2 | 14.240 | | | |
Drift | 8.3 | -854 | | | |
Drift | 8.4 | -18.146 | | | |
Anlæg | 8.1 | 4.262 | | | |
Anlæg | 8.2 | 3.661 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 | -18.093 | -93 | -93 | -93 |
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne
for Uddannelse, Børn og Familie samt Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1. at orientering
om regnskabsresultat for 2015 tages til efterretning.
Politikområde 8.1 Uddannelse
2. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres et samlet mindreforbrug på drift på i alt 14,8 mio. kr.
til fordeling på de respektive enheder.
3. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 ikke overføres
mindreforbrug på drift på i alt 1,5 mio. kr.
4. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres et samlet
uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 4,3 mio.kr.
Politikområde 8.2 Dagtilbud
5. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres et samlet mindreforbrug
på drift på i alt 7,3 mio. kr. til fordeling på de respektive enheder.
6.
at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 ikke
overføres mindreforbrug på drift på i alt 0,1 mio. kr.
7. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 på drift overføres 6,9
mio. kr. finansieret af kassen.
8. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres et samlet
uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,7 mio.kr.
Politikområde 8.3 Produktionsskoler
9. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.3 overføres et merforbrug
på 0,9 mio. kr. på drift.
Politikområde 8.4 Børn, Unge og Familie
10. at fagudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.4 overføres et merforbrug
på 18,1 mio. kr. på drift.