1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2013-113193 Dok.nr.: 330-2017-7781 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den
8. maj 2017.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 8. maj 2017 godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Thomas Clausen (Ø), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.
2. 2. budgetopfølgning 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
2. 2. budgetopfølgning 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-14069 Dok.nr.: 330-2017-201140 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved
udgangen af marts 2017.
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i
samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne
på 1,0 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 14,4 mio.
kr.
Bilag 1 angiver nærmere
specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2016 til 2017, som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er
indeholdt i det korrigerede budget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
· Dalmose skole
· Hashøjskolen
· Skælskør skole
· Tårnborg skole
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Flakkehaven
· Kongelyset
8.1
Uddannelse
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet mindreforbrug på 6,0 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet
mindreforbrug på 8,5 mio. kr., blandt
andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til implementering af
folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer.
I det forventede mindreforbrug er medregnet 2,6 mio. kr.,
der vedrører overførsler fra regnskab 2016 vedrørende folkeskolens
udviklingspulje samt visions- og udviklingspuljen, der ikke forventes
disponeret i 2017.
Disse ikke-disponerede midler foreslås med denne
budgetopfølgning overført til det specialiserede børneområde i Center for Børn
og Familie.
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling
contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år i forbindelse med
planlægning af skoleåret i september. Udsvinget i forhold til
budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning – en ”vippe”.
Den konkrete ”vippe” for almenskolen opgøres i forbindelse
med budgetopfølgningen pr. ultimo september.
Der forventes et fald i antal elever og en ændring i
garantitildelingen i forhold til budgetforudsætningerne. Udsvinget skønnes at
udgøre ca. 3,0 mio. kr., der skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets
beslutning – marts 2014.
Det er forventningen, at der på
”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på 1,5
mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et fald af børn end
prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da
den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i
private skoler.
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie
grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret
ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for
kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at
Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end
landsgennemsnittet. Der forventes en nettomerudgift for kommunen på ca. 4,1
mio. kr.
Den faktiske afvigelse for frie grundskoler, efterskoler og
produktionsskoler opgøres ved budgetopfølgningen pr. ultimo september, hvor
udgiften er kendt. Merforbruget på i alt ca. 5,0 mio. kr. skal finansieres af
kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
Vidtgående specialundervisning, myndighed
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et
merforbrug på driftsudgifterne på 3,4 mio. kr. Det forventede merforbrug er
primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de
specialiserede undervisningstilbud.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk
Klinik i Holbæk, hvilket udfordrer området. Udviklingen i aktiviteter viser en
tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Mar. 2017 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 69 |
Undervisning på Autisme Center Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 75 |
Der udarbejdes ikke handleplan for vidtgående
specialundervisning, da nye indsatser på området samt henlæggelser ifm.
overførslerne fra 2016 samlet giver indikation om budgetoverholdelse i 2017.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 0,9 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 5 virksomheder, der har
iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab.
Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag
bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et
merforbrug på 537.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Hashøjskolen
Hashøjskolen forventer et
merforbrug på 195.000. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen
i 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et
merforbrug på 1.257.000. Af det samlede merforbrug forventes 831.000 indhentet
i 2018. Der er således en manglende opfyldelse på 426.000 kr.
Tårnborg skole
Tårnborg skole forventer et
merforbrug på 348.000 kr. Af det samlede merforbrug forventes
168.000 indhentet i 2018. Der er
således en manglende opfyldelse på 168.000 kr.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang
forventer et merforbrug på 350.000 kr. Det samlede merforbrug forventes
indhentet i 2018.
Budgetomplacering mellem
politikområder under uddannelsesudvalget
Uddannelse og Børn og Unge
I forbindelse med den ekstraordinære budgetopfølgning i
april blev der identificeret samlet 2,6 mio. kr. af overførslerne fra 2016, der
endnu ikke var disponeret i 2017. Disse midler foreslås med denne
budgetopfølgning overført fra uddannelse til det specialiserede børne- og
ungeområde, der er økonomisk udfordret i 2017.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på samlet 6,2 mio.
kr.
Det skyldes den forventede overflyttelse af anlægsmidler til
2018 vedrørende skoleudbygning på i alt 5,1 mio. kr., der blev overført fra
2016 til 2017. Det resterende mindreforbrug vedrører anlæg til toiletter, hvor
restbudgettet på 1,2 forventes overflyttet til 2018 som følge af forsinkelse af
færdiggørelse af projekt.
Der ansøges om overflytning af anlægsmidler på i alt 6,2
mio. kr. til Budget 2018.
Beslutning i Byrådet den 24. april 2017:
Byrådet godkendte, at der til 2. budgetopfølgning udarbejdes
en yderligere gennemgang af alle anlægsprojekter med henblik på at vurdere
effekten af et anlægsstop resten af 2017.
Uddannelsesområdet har vurderet, at renovering af skolernes
toiletfaciliteter kan stoppes i 2017, hvilket betyder, at der kan hentes ca.
1,6 mio. kr.
Der henvises til Bilag 1.c
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie
ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl.
vippen og PA-elever) på 6,8 mio. kr.
Drift
Dagtilbud – de centrale
poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet mindreforbrug på 6,1 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes hovedsagligt en større indtægt på
forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved
budgetlægningen. På de centrale poster er der af den grund overført et
mindreforbrug fra 2016 til 2017 på 2,7 mio. kr.
For 2017 forventes ved denne budgetopfølgning et
mindreforbrug på 2,1 mio. kr. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen
0-5 år i Slagelse Kommune oversteg forventningerne i prognosen i 2016, og det
samme forventes at være tilfældet i 2017.
Center for Børn og Familie foreslår ved denne
budgetopfølgning disse ikke-disponerede midler i alt 4,8 mio. kr. overført til
det specialiserede børneområde i Center for Børn og Familie.
Den 1. januar 2016 trådte ny
lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk
friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har
haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede
udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af
udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor
dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat
stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges
derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen
udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver
tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede
(og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt
etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere
budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og
fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved
budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved
hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en
regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal
vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget
pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt
regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på
”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 5,5 mio. kr. Dette skyldes
primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved
budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver
påvirket af til/fraflytning, til/afgang af børn i private institutioner,
stemning blandt forældre i forhold til tidspunkt for opstart i dagtilbud m.m.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede
institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 0,7 mio. kr.
Der er samlet et
forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 0,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der
har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og
regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de
iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 540.000 kr. Det
samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 416.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Kongelyset
Kongelyset forventer i 2017 et merforbrug på 363.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet i 2018 og 2019.
Flakkehaven
Flakkehaven forventer i 2017 et merforbrug på 191.000 kr.
Hele underskuddet forventes indhentet inden udgangen af 2018.
Budgetomplacering mellem
politikområder under uddannelsesudvalget
Dagtilbud og Børn og Unge
I forbindelse med den ekstraordinære budgetopfølgning i
april blev områderne opfordret til at identificere overførte midler fra 2016,
der endnu ikke var disponeret i 2017. Center for Børn og Familie indstiller, at
der overføres 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud til Børn og Unge.
Beløbet består dels af overført mindreforbrug fra 2016, samt forventet
mindreforbrug i 2017 og skal medvirke til at skabe balance på det
specialiserede børne- og ungeområde, der er økonomisk udfordret i 2017.
Anlæg
Slots Bjergby – daginstitution og skole
Målet er at have projektet færdigbeskrevet til sommerferien
2017, således at udbudsprojektet kan være klar omkring oktober måned og selve
byggeriet kan påbegyndes primo 2018.
Det indstilles at rådighedsbeløbet på i alt 8,25 mio. kr.
flyttes fra 2017 til 2018.
De 8,25 mio. kr. består af 5 mio. kr. bevilliget ved
vedtagelsen af Budget 2017-20, samt uforbrugte midler på 3,25 mio. kr. fra et
tidligere projekt vedr. Slots Bjergby.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,476 mio.
kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Iflg. Undervisningsministeriets statistik pr. 4.1.2017
forventes færre helårspersoner end budgetlagt for de 3 første kvartaler.
Justering fra 69,7 HP til 66,4 HP. Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra
61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017
overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler
for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde
en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
I henhold til Budgetopfølgningen
pr. ultimo marts 2017 vurderer afdelingen for Børn og Unge, at der er risiko
for et merforbrug på serviceudgifterne på ca. 5 mio. kr. samt et merforbrug på
Overførselsudgifterne på 0,3 mio. kr.
Samlet set bliver der arbejdet målrettet og fokuseret på, at
regnskab for 2017 balancerer med budgettet. Resultatet forudsætter, at
omstillingen på det samlede børne- og ungeområde gør det muligt at favntage
både det løbende behov for iværksættelse af foranstaltninger og det
forebyggende arbejde, således at ”tilgangen” af nye sager mindskes og/eller
reduceres i omfang.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre
styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til
opnåelsen af dette. Dels sker der i øjeblikket en kvalitetssikring af data –
herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling, til bevilling og
kontering, dels er Børne- og ungeområdet i målgruppen for første rul af det
forestående fælles ”ledelsesinformationssystem”. Det er forventningen, at dette
arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet
DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere
forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende
foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på
mulige ændringer i indsatserne. Den fortsatte løbende sagsgennemgang
intensiveres med fokus på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for
det udækkede behov hos barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der
fremlagt alternativer til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til
foranstaltningstype og i forhold til graden af kompensation for de givne
udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat
målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier
og indikatorer” på området.
Den aktuelle forbrugsprocent medfører ligeledes, at der
bliver iværksat et endnu tættere samspil mellem myndighedsområdet og områdets
interne leverandør ”Slagelse Familie Center” (SFC). I SFC er der fuld fokus på
optimering af driften, herunder øget effektivitet – både indholdsmæssigt og
økonomisk - jf. orienteringspunkt på Uddannelsesudvalgets dagsorden den 3.
april 2017.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | Uddannelse Dagtilbud Børn og Unge | -2.600 -4.800 7.400 | |||
Anlæg | Uddannelse Dagtilbud | -6.175 -8.250 | 6.175 8.250 | ||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Budgetopfølgningen
ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg
og Byrådet
2. at Handleplaner
godkendes
3.
at Der overføres driftsbudget på 2,6 mio. kr. fra politikområdet Uddannelse
til politikområdet Børn og Unge.
4.
at Der overføres driftsbudget på 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud
til politikområdet Børn og Unge.
5.
at Uforbrugte anlægsmidler vedrørende skoleudbygning og toiletanlæg på i
alt 6,175 mio. kr. søges overført til Budget 2018
6.
at Uforbrugte anlægsmidler vedrørende Slots Bjergby daginstitution og skole
på i alt 8,25 mio. kr. søges overført til Budget 2018
7.
at Udvalget drøfter et muligt anlægsstop af toiletfaciliteter på
uddannelsesområdet, jf. Bilag 1.c
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
1. "at" godkendt.
2. "at" godkendt.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod, da det tenderer besparelser.
3. og 4. "at" blev ikke godkendt med bemærkning
om, at Uddannelsesudvalget besluttede at følge den økonomiske udvikling på det
specialiserede børne- og ungeområde og ønsker fornyet opfølgning på udvalgets
møde i september måned. Spørgsmålet om overførsel bliver genoptaget på dette
møde.
5. "at" godkendt.
6. "at" godkendt med bemærkning om, at der fortsat
er mulighed for projektering indenfor en udgiftsramme af 1 mio. kr.
Bodil Knudsen (A) tog forbehold.
7. "at" drøftet og udvalget anbefaler et
anlægsstop.
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne) stemmer imod alle
"at'er" og henviser til nuværende budgetaftale.
3. Rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a (B)
3. Rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a (B)
Sagsnr.: 330-2017-29222 Dok.nr.: 330-2017-270339 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Da tidsfristen for ansøgning til
Undervisningsministeriet er den 16. maj 2017, vil Center for Skole sende en
ansøgning, hvis der er skoler, der ønsker at deltage i rammeforsøget. Hvis
Uddannelsesudvalget eller Byrådet ikke ønsker, at kommunens skoler skal have
mulighed for at deltage i rammeforsøget, trækkes en eventuel ansøgning tilbage.
Baggrund
Den 5. april 2017 udsendte Undervisningsministeriet en
invitation til kommunerne om at deltage i et rammeforsøg om mere fleksible
muligheder for at tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §
14b (om undervisningstidens samlede varighed) og § 16a (om undervisningen i
folkeskolens fag og obligatoriske emner samt den understøttende undervisning).
Lovtekst til §§ 14b og 16a fremgår af bilag 1.
Kommunerne og konkrete skoler gives med forsøget øgede
muligheder for lokalt at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med lokale
prioriteringer, ønsker og behov, herunder øgede muligheder for afkortning af
skoledagen. Det forudsættes, at de frigivne ressourcer ved nedsættelse af den
understøttende undervisning bliver anvendt på kvalitet i undervisningen, og
dermed til at igangsætte nye aktiviteter der bidrager til elevernes læring.
De konkrete kvalitetsunderstøttende indsatser kan være:
· Særlige turboforløb i fagundervisningen for de fagligt svage
elever.
· Særlige talentforløb i fagundervisningen for de fagligt dygtige
elever.
· Oprettelse af særlig teknologiprofil eller anden profil i
udskolingen eller på andre klassetrin, der kan understøtte kvaliteten i
undervisningen.
· Hvis der foreligger en velbegrundet pædagogisk argumentation
herfor, indsatser rettet mod inddragelse af det lokale erhvervsliv og udvikling
af elevernes erhvervs- og karriereforståelse af deres håndværksmæssige og
innovative evner.
Undervisningsministeriet gennemfører forsøget med henblik på
at få mere viden om, hvorvidt man kan tilrettelægge undervisningen på en
anderledes måde med indsatser, der har til formål at gøre eleverne så dygtige
som muligt. De deltagende kommuner/skoler forpligtes derfor på at deltage i en
fælles evaluering af forsøget.
Forsøgsgodkendelsen gives med start fra skoleåret 2017/18 og
løber til og med skoleåret 2019/20.
Yderligere oplysninger om indhold, betingelser og principper
for rammeforsøget fremgår af bilag 2 til sagen (Det fremgår af bilaget, at
ansøgningsfristen er den 4. maj, men Ministeriet har efterfølgende udskudt
fristen til den 16. maj).
Interesse fra kommunens skoler
Skolerne er blevet anmodet om at give Center for Skole en
tilbagemelding inden udgangen af april, hvis de er interesseret i at deltage i
rammeforsøget. Efter tidsfristen er endnu ingen skoler vendt tilbage med ønsket
om at deltage.
Flere skoler har givet besked om, at de ikke ønsker at
deltage, bl.a. med den begrundelse, at de finder de nuværende muligheder
tilstrækkelige, herunder mulighed for at konvertere den understøttende
undervisning til to voksne i fagundervisningen.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan anbefale Byrådet, at skoler i
Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i Undervisningsministeriets
rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at tilrettelægge skoledagen med
fravigelse af §§ 14b og 16a.
Vurdering
Administrationen vurderer, at muligheden for at deltage i
rammeforsøget harmonerer med forligsparternes ønske om at prøve nye
styringsformer på skoleområdet, så skolerne sikres mere frihed og
selvstændighed, jf. aftaleteksten til budgetforliget 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at skoler i Slagelse Kommune skal have mulighed for at deltage i
Undervisningsministeriets rammeforsøg om mere fleksible muligheder for at
tilrettelægge skoledagen med fravigelse af folkeskolelovens §§ 14b og 16a.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Godkendt.
4. Sag vedr. redegørelse vedr. fritidsaktiviteter i UngSlagelse (E)
4. Sag vedr. redegørelse vedr. fritidsaktiviteter i UngSlagelse (E)
Sagsnr.: 330-2017-19984 Dok.nr.: 330-2017-287637 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet tager redegørelse vedr. fritidsaktiviteter i
UngSlagelse til efterretning.
Baggrund
Byrådet besluttede på møde i den 31. oktober 2016 at:
1. Byrådet
anbefaler, at omfanget af undervisnings- og fritidsaktiviteter i
Ungdomsskolen/UngSlagelse øges.
2. Administrationen
udarbejder redegørelse for organiseringen af ledelsen og for udgifterne til
ledelse i Ungdomsskolen/UngSlagelse, herunder udgifterne til ledelse af
fritidsundervisningen/fritidsaktiviteterne.
3. Administrationen
udarbejder redegørelse for resultaterne af samarbejdet mellem
Ungdomsskolen/UngSlagelse og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Baggrunden for Byrådets beslutning var en sag rejst på
anmodning af Enhedslisten (Ø) om udviklingen i Ungdomsskolens/UngSlagelses
fritidsvirksomhed.
Til orientering vil den forestående 360 graders analyse på
skoleområdet omfatte Ungdomsskolen
Ad. 1
I bekendtgørelse af lov om
ungdomsskoler beskrives specifikt, hvad ungdomsskoletilbuddet skal omfatte.
Ligeledes beskriver bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
plan for kommunens ungdomsskolevirksomhed. I Slagelse kommune er Ungdomsskolens/UngSlagelses
virksomhed fastlagt i Ungdomsskoleplanen (jf. bilag 1), som blev vedtaget af
Byrådet den 29.06.2015. I Ungdomsskoleplanen er beskrevet kerneopgaver samt
fastsat en række succeskriterier og effektmål, som Ungdomsskolen/UngSlagelse
skal arbejde henimod. Det er jf. ungdomsskoleplanen bestyrelsen for
UngSlagelse, som fastlægger undervisningens indhold og omfang indenfor de
virksomhedsområder, som er besluttet i planen. I givet fald der skal ændres på
indhold og omfang af undervisnings- og fritidsaktiviteter jf. den nuværende
ungdomsskoleplan, vil der være behov for at revidere ungdomsskoleplanen.
Byrådet anbefaling om, at øge
omfanget af undervisnings- og fritidsaktiviteter i Ungdomsskolen er oversendt
til bestyrelsen i UngSlagelse.
Ad.2
Organisering og ledelsesnormering
i Ungdomsskolen/UngSlagelse er fastlagt i ungdomsskoleplanen.
Som det er illustreret i nedenstående diagram er der i
UngSlagelse i alt 6 lederstillinger. Disse er fordelt på 5 ledere da én af
lederne varetager både funktionen som afdelingsleder for heltidsundervisningen
og funktionen som viceskoleleder i Xclass. Der er tilknyttet en overordnet
virksomhedsleder for hele UngSlagelse, en souschef samt to afdelingsledere til
ungdomsskoledelen. Tilsammen udgør de 3,0 fuldtidslederstillinger.
Disse 3,0 stillinger er fordelt på
0,5 virksomhedsleder, 0,5 afdelingsleder for heltidsundervisningen, 1
afdelingsleder for klubberne og fritidsundervisningen samt 1 leder af
fritidsundervisningen (souschef i Ungdomsskolen).
Lederne
på X-class finansieres via folkeskolernes budgettildeling. Heltidslederen
(Eventen) finansieres via takster. De resterende lederstillinger finansieres
via Ungdomsskolens budget.
Organisationsdiagram
for UngSlagelse – det skraverede området dækker Ungdomsskolen
Varetages af samme leder
LØNUDGIFTER:
Stilling | Opgaver | Løn i kr. pr. år inkl. følgeomk. |
Ungdomsskoleleder | Ledelse af Ungdomsskolen 50 % | 351.143,70 |
Souschef Ungdomsskolen | Daglig ledelse af ungdomsskolen 100% | 564.076,92 |
Afdelingsleder Ungdomsskolen / Heltid | Daglig ledelse af heltidsundervisningen 50% Løn betales af heltidsskolen, som er takstfinansieret og
denne har intet med driften af fritidsskoledelen af gøre. | 268.602,42 |
Afdelingsleder Ungdomsskolen | Ledelsesopgaver i ungdomsskolen og daglig ledelse af
ungdomsskolens 3 klubber | 489.247,56 |
I alt | Ungdomsskole ledelse undtagen
heltidsundervisningen | 1.404.468,18 |
Ad. 3
Ungdomsskolen udbød fra august
2015 i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning undervisning i dansk,
matematik og engelsk. Formålet var at elever, der ikke havde opnået karakteren
02 i de tre fag ved folkeskolernes afgangsprøver i maj/juni 2015 kunne blive
løftet fagligt og få mulighed for at gå til prøve i december /januar og/eller
maj/juni det efterfølgende år.
Det viste sig imidlertid svært at
rekruttere elever til holdene og i efteråret 2015 blev der kun oprettet hold i
dansk og matematik. I foråret 2016 blev der gennemført hold i dansk, matematik
og engelsk med ganske få elever. Man evaluerede de første to semestre og måtte
konstatere, at der var behov for en kombination af faglig undervisning og
understøttelse af de unges personlige og sociale kompetencer, da der bl.a. også
skulle arbejdes med de unges
fremmødekultur. I efteråret 2016
har Ungdomsskolen og Ungdommens Uddannelsesvejledning arbejdet med oprettelse
af turboforløb gennem faglige camps (Læringslokomotivet) med støtte fra
Egmontfonden samt Læringscamps, hvor fokus er på elevernes personlige og
sociale kompetencer. Disse gennemføres i foråret 2017 og frem.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
At Byrådet tager redegørelsen til efterretning.
Vurdering
Ingen yderligere bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Unge direktøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Byrådet tager redegørelsen til efterretning
Beslutning i Byrådet den 27.
marts 2017:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen (V), Niels O. Pedersen (A), Troels Christensen
(I)
Oversendes til Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tog orienteringen til orientering.
I forbindelse med forestående budgetproces anmoder V, Ø og
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne) udvalget om et kort notat vedrørende:
- Ledelsesstruktur og -omfang
- Budgettets størrelse relateret til tidligere års
regnskaber
- Udbud og geografisk spredning.
Notatet kommer på udvalgsmødet i juni.
Der er ligeledes et ønske om, at UngSlagelse sikrer en
større gennemsigtighed i deres arbejde.
Bodil Knudsen (A) og Niels-Christian Nielsen (A) tog
orienteringen til efterretning uden yderligere bemærkninger.
5. Evaluering af skolernes arbejde med Visible Learning (E)
5. Evaluering af skolernes arbejde med Visible Learning (E)
Sagsnr.: 330-2014-47002 Dok.nr.: 330-2017-277078 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Almenskolerne har siden efteråret 2014 arbejdet med Visible
Learning. På mødet den 6. marts 2017 fik Uddannelsesudvalget en status på
skolernes arbejde med Visible Learning og økonomien forbundet hermed. Center
for Skole evaluerer løbende arbejdet og de seneste evalueringsresultater
foreligger nu.
Der er i vinteren 2017 gennemført 4 evalueringselementer:
- Fokusgruppeinterviews
med lærere, pædagoger, coaches og ledere
- Spørgeskemaundersøgelse
til lærere og pædagoger
- Besøg
på alle almenskoler med elevinterviews og samtaler med ledelse og coaches
- Kursusevalueringer
De fire evalueringselementer blev også gennemført sidste
skoleår, og det er derfor muligt at se udviklingen fra sidste år til i år. Der
er fortsat er stor spredning mellem skoler og internt på skolerne. Nedenfor
opridses de væsentligste generelle tendenser i evalueringerne.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at medarbejderne
vurderer, at der sket en fremgang på de fleste parametre. Medarbejderne oplever
især at arbejdet med Visible Learning har medvirket til et fælles sprog om
læring mellem lærere, pædagoger og elever. Desuden oplever medarbejderne en
fremgang i ledelsens opfølgning på elevernes progression. Over 80% af
medarbejderne svarer, at de altid eller ofte deler materialer med hinanden; at
der er et fælles sprog om, hvad der kendetegner en lærende elev; og en kultur
på skolen, hvor både elever og medarbejdere er trygge ved at bede om hjælp og
begå fejl. Spørgeskemaundersøgelsen viser også, at der fortsat er brug for
fokus på elevernes anvendelse af succeskriterier i deres læring, samt feedback
til medarbejdere og elever. Flere medarbejdere udtrykker, at de har svært at
finde tid til arbejdet med Visible Learning.
Opsamlingen fra skolebesøgene viser en fremgang på
alle parametre. Særligt er der sket en stor udvikling i elevers og
medarbejderes læringskultur, hvor flere i år giver udtryk for at de er trygge
ved at begå fejl og bede om hjælp. Der er også sket en stor udvikling i
elevernes forståelse af og sprog om egen læring samt i medarbejdernes feedback
til eleverne. Den mindste udvikling ses i feedback fra elever til medarbejdere samt
i medarbejdernes refleksion over egen virkning på elevernes læring.
Fokusgruppeinterviewene viser mange positive oplevelser
med Visible Learning, og at arbejdet har en positiv effekt både på elevernes
læring og på medarbejdernes tilgang til undervisningen. Der er få udsagn om ting,
der ikke er så godt ved arbejdet med Visible Learning. Både lærere, pædagoger,
coaches og ledere fremhæver, at arbejdet har bidraget til et fælles sprog om
læring. Det påpeges også, at arbejdet har medvirket til en bedre dialog mellem
lærere og pædagoger og et mere professionelt forældresamarbejde. Desuden
påpeges, at eleverne er mere bevidste om deres læringsstrategier, og at læringsmål
og progression er blevet tydelig, hvilket bidrager til mere læring. I
fokusgruppeinterviewene kommer det også frem, at arbejdet med Visible Learning
bliver tilpasset lokalt på den enkelte skole. Nogle af lærerne påpeger fortsat,
at de ikke selv har kunnet vælge, om de vil arbejde med Visible Learning.
Administrationen gør opmærksom på, at det er den enkelte skole, der beslutter
det.
Kursusevalueringerne viser fortsat høj tilfredshed
med kvaliteten af indholdet, samt at deltagerne føler sig motiveret til at
bruge den viden, de får. Indholdet rammer i høj grad deltagernes læringsbehov,
særligt på opsamlingskurserne for nyansatte mfl. Der er dog lidt mindre udvikling
og tilfredshed end ved sidste års kurser.
Evalueringsresultaterne samlet set
Det er et ret omfattende datagrundlag, som overordnet viser,
at arbejdet med Visible Learning har sat tydelige spor på skolerne og været med
til at skabe et fælles sprog om læring både blandt medarbejdere og elever.
Skolerne arbejder med Visible Learning på hver deres måde, men der er en
oplevelse af, at det giver øget læring for eleverne med den fælles forståelse af
læring og undervisning med fokus på blandt andet læringsmål, læringsstrategier,
læringskultur, feedback og progression.
Det fremadrettede arbejde
Evalueringsresultaterne er blevet drøftet i projektgruppen
(Impact Counsil), i SektorMED for skoleområdet og i skoleledergruppen. På
baggrund af disse drøftelser samt målene for skolernes arbejde med Visibel
Learning, der løber frem til medio 2019, er der lagt en plan for skolernes
videre arbejde med Visible Learning i skoleåret 2017-18. Center for skole vil
fortsat understøtte skolerne i deres lokale arbejde via:
- opfølgningskurser
for nyansatte
- lokale
kurser på den enkelte skole (den enkelte skole vælger selv kursusudbyder)
- kurser
for lokale ressourcepersoner (coaches)
- et
årligt skolebesøg med individuel feedback
- workshops
på tværs af skoler med fokus på de enkelte fag
- særskilt
understøttelse af SFOernes arbejde med Visible Learning
Skolerne er opfordret til at drøfte planlægningen af det
lokale arbejde med medarbejderne.
Hertil kommer information om Visibel Learning i klubberne,
der har efterspurgt mere viden.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tog orienteringen til orientering.
6. Orientering om arbejdet med at styrke den faglige og økonomiske styring på børne- og ungeområdet (O)
6. Orientering om arbejdet med at styrke den faglige og økonomiske styring på børne- og ungeområdet (O)
Sagsnr.: 330-2017-23409 Dok.nr.: 330-2017-200736 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget vil blive orienteret om status på det
igangværende arbejde i Center for Børn og Familie, Afdeling for Børn og Unge
med at virkeliggøre KLK’s anbefaling om en styrket økonomisk og faglig styring.
Baggrund
Uddannelsesudvalget godkendte på
mødet den 9. januar 2017 den af administrationen udarbejdede tids- og
handleplan, der skal sikre virkeliggørelse af de fem anbefalinger fra KLK.
Uddannelsesudvalget får med
denne orientering forelagt en status på de aktiviteter, som administrationen
har iværksat og planlagt iværksat i relation til anbefalingen ”Styrket
økonomisk og faglig styring”.
Formålet med anbefalingen ”Styrket
økonomisk og faglig styring” er at skabe en stærkere sammenhæng mellem
socialfaglig praksis og økonomi i form af ledelsesinformation, der anvendes til
systematiske faglige refleksioner og udviklingstendenser fremadrettet og
bagudrettet.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage
orienteringen til sig.
Vurdering
Afdelingen for Børn og Unge står
midt i en udviklings- og forandringsproces med fokus på den faglige,
organisatoriske og styringsmæssige praksis. Den økonomiske og faglige styring
af området er tæt forbundet – men ligesom de øvrige kommuner har Slagelse
Kommune haft vanskeligt ved at udvikle et styringsredskab, der kan favne
behovet for at generere både økonomiske prognoser, status på effekter og dag-
til dag økonomistyring.
Indtil videre har det betydet,
at den økonomiske vurdering (prognose) er foretaget med udgangspunkt i den kendte
aktivitet – antallet af nuværende anbringelser og forebyggende foranstaltninger
samt de nuværende udgifter. Det betyder, at den økonomiske vurdering er baseret
på kendt og aktuel status og ikke fanger det ”ukendte”.
Der er fortsat behov for udviklingen af et bedre
styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til
dette. Dels sker der i øjeblikket en kvalitetssikring af data – herunder
sagsgange og procedurer fra sagsbehandling, til bevilling og kontering, dels er
Børne- og ungeområdet i målgruppen for første rul af det forestående fælles
”ledelsesinformations-system”. Det er forventningen, at dette arbejde sammen
med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet DUBU vil
bidrage positivt til styringsdelen.
DUBU
I 2016 igangsatte Center for Børn og Familie et
projektforløb, som har til formål at optimere udnyttelsen af fagsystemet DUBU.
DUBU står for Digitalisering – Udsatte Børn og Unge.
Den primære indsats, der er
igangsat, er en systematisering af brugen. For at opnå valid
ledelsesinformation, der kan bruges i både den faglige og i den økonomiske
styring, er det nødvendigt, at fagsystemet udnyttes – og at det udnyttes på
samme måde af samtlige sagsbehandlere. Sagsbehandlerne understøttes i
systematikken af konkrete skriftlige arbejdsgange og løbende
kompetenceudvikling.
De faglige registreringer skal
danne det nødvendige grundlag for både opfølgningen på effekten af de enkelte
tiltag og de økonomiske prognoser og overvejelser.
Nyt ledelsesinformationssystem
– herunder validering af økonomiske nøgletal
Børne- og ungeområdet er i
målgruppen for første rul af det forestående fælles ”ledelsesinformationssystem”.
Formålet med det nye ledelsesinformationsværktøj er
at skabe øget gennemsigtighed i forhold til økonomien og understøtte en
skarpere økonomistyring, hvor det bliver muligt at forudsige og eventuelt
korrigere, hvis økonomien begynder at afvige fra det forudsatte. Som et
led i udarbejdelsen af det fælles ledelsesinformationssystem skal tilgængelige
økonomiske nøgletal i for eksempel FLIS (Fælleskommunal
LedelsesInformationsSystem) valideres.
Det er administrationens vurdering, at de igangsatte tiltag
vil bidrage til en styrket økonomisk og faglig styring.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget tager status på det igangværende arbejde i Center
for Børn og Familie, Afdeling for Børn og Unge med at virkeliggøre KLK’s
anbefaling om styrket økonomisk og faglig styring til orientering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Til orientering.
7. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)
7. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)
Sagsnr.: 330-2013-113206 Dok.nr.: 330-2017-10171 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra direktøren/centercheferne
a) Høringsbrev fra
Handicaprådet vedr. Budget 2018-2021
b) Tids- og
procesplan for Budget 2018 - 2021
c) Brev fra
undervisningsminister Merete Riisager vedr. skoledagens længde og en ændring i
folkeskoleloven.
d) Orientering om indskrivning
af 2-årige i børnehaver i Slagelse Kommune.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til orientering.
Børne- og Familiechefen orienterede om, at gruppedannelser i
daginstitutionerne bliver drøftet med lederne af dagtilbuddene.
Direktøren orienterede om, at sag vedrørende kommende
Boligsocial Helhedsplan bliver præsenteret på junimødet. Direktøren orienterede
om det aktuelle arbejde med selve planen.
Skolechefen orienterede om fordeling af elever i
modtagerklasser i perioden fra januar 2016 til april 2017.
Der blev orienteret om ansættelsesproces til vakante
skolelederstillinger.
8. Punkter til kommende møder (B)
8. Punkter til kommende møder (B)
Sagsnr.: 330-2014-8615 Dok.nr.: 330-2017-11307 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter
til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over
sager til Uddannelsesudvalgets møder.
Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind. Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind. Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a) Udvalget
godkender sagsoversigten som den foreligger.
b) Udvalget ændrer
i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt
planlægningsværktøj.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for
administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Godkendt.
9. Pressemeddelelser (B)
9. Pressemeddelelser (B)
Sagsnr.: 330-2014-43001 Dok.nr.: 330-2017-12192 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget træffer aftale om udsendelse af
eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens
udvalgsmøde.
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes
forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i
forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver
suppleret med, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt
grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget,
godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i
forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Intet til protokol.