3. Beslutning om ændret krav til driftsgaranti (B)
3. Beslutning om ændret krav til driftsgaranti (B)
Sagsnr.: 330-2017-66173 Dok.nr.: 330-2017-581701 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Ved ansøgning om oprettelse af private
daginstitutioner stilles der i Slagelse Kommune krav om 3 måneders
driftsgaranti med henvisning til Slagelse Kommunes forsyningsforpligtelse
sammenholdt med den begrænsede kapacitet på dagtilbudsområdet.
Uddannelsesudvalget skal overfor
Økonomiudvalget komme med en anbefaling om, hvorvidt kravet om 3 måneders
driftsgaranti fremadrettet skal reduceres til et krav om 1 måneds driftsgaranti.
Baggrund
Center for Børn og Familie har modtaget ansøgning fra
Vestermose Natur- og Idrætsfriskoles Børnehave, der anmoder om nedsættelse af
kravet om driftsgaranti fra 3 til 1 måneder.
Af ansøgningen fremgår blandt andet:
Vestermose Natur- og Idrætsfriskole og børnehave (VNI
børnehave) har et stort ønske om at hæve børnetallet fra de nuværende 35 til 42
børn, og i denne forbindelse udvide vores tilbud til at rumme et tilbud til 4
børn under 3 år.
Vi oplever øget søgning til vores børnehavetilbud, både
til start nu og fremadrettet. Dette er i stigende grad lokale børn, men
ligeledes søskende til elever på skolen.
Udvidelsen af børnetallet er forhåndsgodkendt..., såfremt
der stilles en skriftlig tilkendegivelse af ny driftsgaranti, … hvilket for
vores vedkomne ikke pt. er økonomisk muligt.
Ved en nedsættelse af driftsgarantien til 1 måned, vil vi
imidlertid øjeblikkeligt kunne stille garantien, da denne allerede er deponeret
i Danske Bank.
I ansøgningen henviser Vestermose Natur- og Idrætsfriskoles
Børnehave til, at der tidligere er givet dispensation til Børnebissen i
Bisserup (økonomiudvalget d. 24 oktober 2016:
Vi gør opmærksomt på, at der tidligere er givet
nedsættelse af driftsgaranti i Slagelse Kommune. Vi håber meget på Slagelse
Kommunes velvilje i denne sag og vi mener at det ligeledes vil gavne
lokalområdet omkring børnehaven og skolen.
Gældende godkendelseskriterier for drift af private
institutioner:
Børne-, Uddannelses- og
Integrationsudvalget godkendte 8. maj 2013 gældende godkendelseskriterier for
drift af private daginstitutioner.
Godkendelseskriterierne indeholder
bestemmelse om driftsgaranti:
”Slagelse Kommune stiller jf. dagtilbudslovens § 20, stk.
2 krav om en driftsgaranti. Driftsgarantien skal være på anfordringsvilkår.
Formålet med driftsgarantien er at sikre, at institutionen kan yde den fornødne
forsyningssikkerhed, idet kommunen er forpligtet til at sørge for anden
pasningsmulighed til de berørte børn, såfremt institutionen ophører ved
konkurs, eller på anden vis lukker, eller ikke kan drives videre. Den private
leverandør skal stille driftsgaranti svarende til 3 måneders drift af en gennemsnitlig
kommunal institution i Slagelse Kommune af samme størrelse som den private
institution. Driftsgarantien kan af Slagelse Kommune kræves reguleret, således
at den til enhver tid svarer til minimum 3 måneders drift af en gennemsnitlig
kommunal institution af samme størrelse. Beløbet beregnes og fastsættes af
Slagelse Kommune. Driftsgarantien skal være Slagelse Kommune i hænde, før der kan
meddeles endelig godkendelse”
Retligt
grundlag
Dagtilbudslovens paragraf 19,
stk. 5 samt Vejledning om dagtilbud m.v. - VEJ nr. 9109 af 27/02/2015, punkt
241.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan overfor
Økonomiudvalget anbefale, at godkendelseskriteriernes bestemmelse om
driftsgaranti ændres således, at private leverandører fremover skal stille
driftsgaranti svarende til 1 måneds drift af en gennemsnitlig kommunal
institution i Slagelse Kommune af samme størrelse som den private institution.
Uddannelsesudvalget kan
alternativt overfor Økonomiudvalget anbefale, at anmodning om nedsættelse af
driftsgaranti afvises med henvisning til Slagelse Kommunes
forsyningsforpligtelse og det nuværende pres på kapaciteten
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at ansøgning om dispensation fra kravet om 3 måneders driftsgaranti ikke
bør imødekommes.
Kapaciteten i Slagelse Kommune er
udfordret på grund af det stigende børnetal. Når en privat institution har
indskrevet en børnegruppe fritager det ikke kommunen for
forsyningsforpligtelsen – kommunen skal på et givet tidspunkt kunne stille pladser
til rådighed, såfremt et privat tilbud ikke kan opretholde driften. Med en
driftsgaranti svarende til 3 måneders tilskud – har kommunen et økonomisk
råderum, når der skal leves op til kravet om pladsgaranti.
Center for Børn og Familie
sagsbehandler i øjeblikket to ansøgninger om godkendelse til privat
daginstitution.
Det drejer sig om en selvejende
institution, der ønsker godkendelse som privat institution og det drejer sig om
en privatskole, der ønsker at oprette et børnehavetilbud. Kravet til begge
godkendelser er driftsgaranti på anfordringsvilkår svarende til 3 måneders
drift. Krav, der er begrundet i Slagelse Kommunes forsyningsforpligtelse
sammenholdt med, at kapaciteten er udfordret.
Baggrunden for, at der i 2016 blev
givet dispensation i forbindelse med privatisering af institution i Bisserup,
er, at der i lokalområdet omkring Bisserup – i både Rude (Kirkeskoven) og til
dels i Skælskør og Dalmose var ledig kapacitet.
Vedrørende Vestermose Natur- og
Idrætsfriskole:
Ansøgning om udvidelse af børnegruppe
modtaget 8. december 2016. Ansøgningen om at hæve børnetallet fra 35 til 42
børn heraf 5 under 3 år imødekommes under forudsætning af, at der udstedes en
ny driftsgaranti på anfordringsvilkår, svarende til udgiften til 3 måneders
drift.
Der er skrevet følgende til
Vestermose Natur- og Idrætsfriskole:
Der fremgår af jeres ansøgning
ingen dato for ønsket om udvidelse af børnetallet. Udvidelsen er godkendt, når
vi har modtaget skriftlig tilkendegivelse af ny driftsgaranti.
Aktuel driftsgaranti svarende til
udgiften til 3 måneders drift med en børnegruppe på 35 børn er på 491.785 kr.
Der er anmodet om en ny driftsgaranti på 638.046 kr. – altså en forhøjelse af
den nuværende med 146.261 kr.
Det er centerets vurdering, at den
nuværende kapacitetsudfordring tilsiger, at kravet om driftsgaranti svarende
til 3 måneder bør opretholdes. Centeret ser ikke, at det er muligt at
opretholde kravet om 3 måneders driftsgaranti for andre ansøgere, såfremt der
gives dispensation til Vestermose Natur- og Idrætsfriskoles Børnehave.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler ikke at imødekomme
ansøgning om dispensation fra kravet om 3 måneders driftsgaranti i forbindelse
med udvidelse af børnetallet
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 2. oktober 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Venstre kan ikke anbefale indstillingen.
Socialdemokratiet og Enhedslisten anbefaler indstillingen.
Indstillingen blev dermed anbefalet.