Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 6. juni 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-271299                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Det tilstræbes, at bilag udsendes samtidig med dagsordenen.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-271409                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om sager til senere behandling:
1. Etablering af skæve boliger
2. Opfølgning på 16-16 mødet
3. Opfølgning på tilbagebetaling for transport.
4. Flytning af § 85 området fra Jobcenteret til Handicap og Psykiatri
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-271582                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1) Gensidig orientering.
2) Orientering om konference om ungeindsatsen 19. september 2018.
Den 19. september 2018 kl. 13-16 planlægger Center for Skole i samarbejde med Jobcenteret, Børn og Familie og Handicap og Socialpsykiatri en konference om den sammenhængende ungeindsats.
Formålet med konferencen er, at involvere aftagere og eksterne interessenter i arbejdet med at kvalificere den fremadrettede ungeindsats.
Deltagere ved konferencen er ungdomsuddannelserne, lokale virksomheder, interesseorganisationer, ledere og nøglemedarbejdere fra fagområderne samt de tre fagudvalg: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Invitation med nærmere information og program udsendes primo juni. Udvalgene inviteres også i deres Outlook kalender.
Herudover planlægges der med følgende overordnede aktiviteter i forbindelse med ungeindsatsen:
Ultimo maj 2018
 
Primo juni
Medio august
 
 
Medio september
 
Ultimo september
Ultimo september
Primo oktober
Primo november
Ultimo november
Primo november
 
 
Ultimo november
Primo december
Primo december
Medio december
 
Jan 2019
 
Jan 2019
Jan 2019
Jan-juni 2019
· Oplæg til rammesætning (målgruppe, baseline og lokalpolitiske mål) for ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til rammesætning er politisk besluttet
· Inspirationsworkshop for medarbejder- og lederrepræsentanter er afholdt
 
· Konference for aftagere, interesseorganisationer, politikere mfl. afholdt
· 2-3 modeller for tilrettelæggelse af ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til organisering af uddannelsesvejledningen er udarbejdet
· Tilrettelæggelse af ungeindsatsen er politisk besluttet
· Organisering af uddannelsesvejledningen er politisk besluttet
· Oplæg til udmøntningsstrategi for ungeindsatsen er udarbejdet
· Oplæg til udmøntning er udarbejdet, herunder koordinering af indsatser, økonomimodeller, procedurer, samarbejdsaftaler og kompetenceudviklingsplan
· Oplæg til udmøntning er administrativt besluttet
· Udmøntningsstrategi for ungeindsatsen er politisk besluttet
· It system til uddannelsesplanen er valgt
· Implementeringsworkshop for medarbejdere og ledere i ungeindsatsen
· Opstart af tværpolitisk følgegruppe og revitalisering af uddannelsesrådet som følgegruppe
· Etablering af implementeringsunderstøttelse/sekretariat
· Implementering af it-systemer
· Implementering og opstart af ungeindsats, kompetenceudvikling, målgruppevurdering til FGU
3) Status vedr. Cafe Backstage
4) Åbning af Fokus – nyt tilbud efter servicelovens § 82
I forlængelse af etablering af FOKUS - nyt forebyggende og rehabiliteringer tilbud til voksne borgere – efter servicelovens nye § 82 kan der nu inviteres til åbningsarrangement.
Åbning af FOKUS finder sted tirsdag den 12. juni 2018 kl. 14.00-16.00 i FOKUS lokaler: Æblehaven 1, 4200 Slagelse.
Der udsendes invitationer til udvalget og samarbejdspartnere til åbningsarrangementet.
Handicap og Psykiatriudvalget drøftede etableringen af det nye tilbud i sit møde den 7. februar 2018 pkt. 8.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Orienteringerne blev taget til efterretning med følgende bemærkninger:
(V) kan ikke tage punkt 2 til efterretning med henvisning til, at der mangler politisk fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan med inddragelse af åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede. I øvrigt ønskes fortsat et § 17, stk. 4 udvalg.

4. Principper for rådighedsbeløb (B)

4.     Principper for rådighedsbeløb (B)

Sagsnr.: 330-2018-14340               Dok.nr.: 330-2018-283919                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte, at der ved fastsættelse af rådighedsbeløb for borgere i botilbud ikke tages udgangspunkt i et fast rådighedsbeløb, men at vurderingen af borgerens rådighedsbeløb altid er baseret på en individuel og konkret vurdering. Helhedsvurderingen baseres på et konkret skøn over borgerens samlede livssituation og inddrager servicelovens kompensationsprincip samt elementer fra almenområdet.
For inspiration til opmærksomhedspunkter til brug for den konkrete implementering af den nye praksis foreslås det, at sagen sendes til høring i Handicap- og Udsatteråd.
På mødet vil administrationen orientere om ny praksis for vurdering af rådighedsbeløb samt praksis for almenområdet.
Baggrund
Udvalget blev i mødet den 7. februar 2018 orienteret om principper for fastsættelse af rådighedsbeløb for borgere i botilbud. Udvalget tog orienteringen til efterretning med ønske om genoptagelse af sagen med supplerende oplysninger om volumen og budget.
Administrationen har siden sidste møde søgt at afdække praksis for rådighedsbeløb for almenområdet, afdække lovgivningen yderligere via dialog med Ankestyrelsen samt undersøgt volumen og budgetramme vedrørende rådighedsbeløb.
Baggrund for ny praksis
Ifølge serviceloven skal kommunen fastsætte borgerens egenbetaling for ophold i botilbud ud fra en vurdering af borgerens indkomstgrundlag og samlede livssituation. Dog må egenbetalingen aldrig være større end de faktiske udgifter.
Center for Handicap og Psykiatri skal derfor sikre, at borgere i botilbud har et økonomisk rådighedsbeløb. Det er den enkelte myndighedsrådgiver, der i forbindelse med boplacering og revurdering, beregner både egenbetaling og vurderer borgerens rådighedsbeløb.
I den nuværende praksis anvendes et fast rådighedsbeløb, der i 2018 udgør kr. 2411 pr. måned.
Den 1. januar 2017 skete der en omlægning af takstberegningen fra netto til bruttotakster på botilbud efter servicelovens § 107 midlertidigt ophold og § 108 længerevarende ophold. Omlægningen til bruttotakst betyder, at myndighed betaler såvel støtte som egenbetaling som en del af taksten, hvorefter myndighed opkræver egenbetalingen direkte hos borgeren.
Før omlægningen blev borgerens boligbetaling (husleje, el og varme) opkrævet af det enkelte botilbud direkte hos borgeren, og dermed har der ikke været en stringens i vurderingen af borgerens udgifter, mens der til gengæld har været udbetalt et fast rådighedsbeløb. 
Vurdering
I myndighedsrådgiverens vurdering af borgerens samlede udgifter i forbindelse med indflytning i et botilbud, skal rådgiveren sikre, at borgeren har et passende beløb til rådighed. Rådgiveren har et skærpet fokus på, at borgerne hverken over- eller underkompenseres ved beregningen af et rådighedsbeløb.
Der er aktuelt ca. 100 borgere i botilbud, hvor der skal foretages en individuel beregning af rådighedsbeløb. Der er ikke fastsat et særskilt budget hertil, da rådighedsbeløbet som nævnt indgår som en del af den samlede udgift (bruttotakst) for myndighed i betalingen af de respektive botilbud.
Retsgrundlaget i serviceloven om rådighedsbeløb er uklart. Derfor har administrationen været i dialog med Ankestyrelsen vedrørende dette.  Ankestyrelsen oplyser, at der er forskellig praksis i kommunerne omkring fastsættelse af rådighedsbeløb. Styrelsen anbefaler, at rådighedsbeløbet fastsættes ud fra en individuel og konkret vurdering, hvor borgeren kompenseres for økonomiske følger af netop sin funktionsnedsættelse i forbindelse med boplacering. Et fast foruddefineret rådighedsbeløb vil derfor stå i modsætning til en helhedsvurdering af borgerens samlede livssituation.
På almenområdet vurderes borgerens rådighedsbeløb med hjemmel i aktivloven, hvor borgeren kompenseres med enkeltydelser for at sikre et passende rådighedsbeløb. Rådighedsbeløb for borgere i botilbud efter serviceloven skal ikke beregnes efter aktivloven. Borgere i botilbud kan dog i lighed med alle andre søge om enkeltydelser efter aktivloven eksempelvis til tandbehandling eller medicin. Da borgeren hverken skal over- eller underkompenseres tager myndighedsrådgiverens vurdering udgangspunkt i kompensations- og lighedsprincippet, hvorfor det udover servicelovens kompensationsmuligheder også er relevant at inddrage eksempelvis udgiftsniveauet for telefonabonnement eller forsikringer m.v. som på almenområdet.
Forslag til implementering af ny praksis
For nye borgere, der visiteres ind i botilbud skal vurderingen af borgerens rådighedsbeløb ske, som led i en helhedsvurdering i forbindelse med bevillingen.
For borgere der allerede bor i botilbud vil rådighedsbeløbet revurderes, hvor der sker ændringer i deres økonomiske situation under hensyntagen til de vilkår, som borgeren oprindeligt er visiteret ind i botilbuddet på. 
For borgere, hvor der foretages en revurdering vil der blive givet et passende varsel under hensyntagen til borgerens samlede livssituation.
Retligt grundlag
LBK nr. 102 af 29/01/2018 servicelovens formålsbestemmelser §§ 1, 81.
Bek nr. 1387 af 12/12/2006 Bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108.
LBK nr. 269 af 21/03/2017 – Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at beslutte, at der ved fastsættelse af rådighedsbeløb for borgere i botilbud ikke tages udgangspunkt i et fast rådighedsbeløb, men at vurderingen af borgerens rådighedsbeløb altid er baseret på en individuel og konkret vurdering. Helhedsvurderingen baseres på et konkret skøn over borgerens samlede livssituation og inddrager servicelovens kompensationsprincip samt elementer fra almenområdet.
Udvalget kan vælge at fastsætte et fast rådighedsbeløb.
Eller udvalget kan anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der på grund af det uklare regelgrundlag om rådighedsbeløb er behov for en politisk beslutning med udgangspunkt i ovenstående beslutningstema, som følger Ankestyrelsens anbefaling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at rådighedsbeløbet altid fastsættes individuelt og konkret i henhold til servicelovens kompensationsprincip samt med inddragelse af elementer fra almenområdet.
2.    at  den foreslåede implementering af ny praksis sendes i høring i Handicap- og Udsatterådet.
3.    at Udvalget[UJ1]  herefter træffer endelig beslutning om, hvordan den nye praksis skal implementeres.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at;
Punktet genoptages på udvalgets møde til september 2018. Udvalget anmoder om yderligere oplysninger, og fremsender spørgsmål til administrationen inden 1. august 2018

5. Økonomiopfølgning (O)

5.     Økonomiopfølgning (O)

Sagsnr.: 330-2018-27796               Dok.nr.: 330-2018-261165                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetår 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), vidtgående specialundervisning og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne fortsat er til stede, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Den månedlige rapportering fremlægges i en selvstændig sag, hvor der vedlægges et bilag (bilag 1) med det forventede regnskab fordelt på enhederne på Handicap og Psykiatri og tilhørende handleplan (bilag 2).
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger. Datagrundlaget er hentet direkte fra NemØkonomi, hvor de enkelte enheder aktivt har taget stilling til det forventede regnskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning.
2.    at handleplanen for Specialcenter Slagelse godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget tog orientering til efterretning.
Udvalget forholder sig positive overfor en efterfølgende tilkendegivelse af, at den ønskede handleplan for ACV bliver 2 årig. Sagen genoptages på augustmødet i forbindelse med budgetopfølgningen.

6. Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 | Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

6.     Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 | Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2018-31268               Dok.nr.: 330-2018-267125                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal indstille til Økonomiudvalg og Byråd, hvilke anlægsbevillinger, der på baggrund af Budgetopfølgning 2 for 2018, der foreslås overført til 2019.
Baggrund
Fagudvalgenes Budgetopfølgning 2 for 2018 viste en forventning om et samlet mindreforbrug på anlæg i 2018 på 70,9 mio. kr. Byrådet besluttede på den baggrund på mødet den 28. maj 2018, at få udarbejdet et forslag til anlægsbevillinger, der udskydes fra 2018 til 2019. Formålet hermed er at sikre et mere retvisende budget for 2018 samt en opdatering af anlægsrammen i Budget 2019-2022.
Udgangspunkt for vurderingen af, om en bevilling overføres, er den forbrugsvurdering for 2018, der blev gjort i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Udvalget har dog mulighed for at pege på og kommentere konkrete forhold, der justerer på dette grundlag inden samlet sag forelægges Økonomiudvalg og Byråd i juni.
I Bilag 1 er vist udvalgets anlæg i 2018 med forventet forbrug i henhold til Budgetopfølgning 2 samt evt. bemærkninger hertil.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Udvalget kan bekræfte oversigten i Bilag 1 til overførsel af anlægsbevilling til 2019 eller vælge at indstille ændringer heri.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser til Økonomiudvalg og Byråd anbefaler overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen, med følgende bemærkninger:
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler de forventede afvigelser på anlægsprojekter og overførsel til 2019 på i alt 281.000 kr. til Økonomiudvalg og Byråd.
(V) kunne ikke tilslutte sig anbefalingen, og i tillæg stillede (V) spørgsmål til, hvem der har besluttet, at vi ikke skal udføre anlægsopgaverne.

7. Årrapportering for 2017 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte(O)

7.     Årrapportering for 2017 fra Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte(O)

Sagsnr.: 330-2017-36293               Dok.nr.: 330-2018-231509                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om Årsrapporter for 2017 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Handicap og Psykiatriudvalget. Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på.
I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.
I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der først og fremmest vægt på at understøtte implementeringen af Slagelse kommunes politikker gældende for områderne (Handicappolitikken, Udsattepolitikken og Sindslidendepolitikken), samt de aktuelle lokale udfordringer der er i forhold til rådenes målgrupper, men også på sammenhængen med de nationale og lokale strategier og udviklingstendenser inden for handicap, psykiatri og udsatteområdet.
Årsrapporter for 2017 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

8. Principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i Slagelse Kommunes botilbud (B)

8.     Principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i Slagelse Kommunes botilbud (B)

Sagsnr.: 330-2018-29106               Dok.nr.: 330-2018-280817                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forelægges principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i Slagelse Kommunes botilbud til beslutning.
Baggrund
Udvalget blev på udvalgsmødet den 9. maj 2018 orienteret om lovgrundlaget for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier. Loven giver mulighed for, at voksne borgere med psykisk nedsat funktionsevne, der bor i botilbud, kan tilkøbe kendt personale med som ledsagelse på ferie.
Det er ACV, Specialcenter Slagelse og CPUS, der har mulighed for at tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie i forhold til målgruppen.
Det er det enkelte botilbud, der vurderer, om det er muligt at tilbyde tilkøbet. Det er botilbudslederens beslutning, om tilbuddet kan levere den socialpædagogiske ledsagelse som tilkøb i hver enkel situation.
Principperne beskriver de forskellige forhold omkring tilkøbt socialpædagogisk ledsagelse til ferie, de konkrete procedurer for tilkøbet, de ansættelsesretlige forhold samt beregningsgrundlaget for timeprisen (se bilag).
Loven præciserer, at samtlige udgifter til tilkøbt ferie skal afholdes af borgeren. Det gælder alle udgifter i forbindelse med afholdelse af den tilkøbte ferie-  både for borgeren selv og personalet. 
De enkelte botilbud beskriver deres lokale retningslinjer for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie på baggrund af de af udvalget besluttede principper.
De enkelte botilbud beskriver og formidler deres lokale retningslinje videre til borgerne.
Retligt grundlag
Vejledning nr. 10309 af 11. december 2017
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at beslutte principperne. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at der politisk besluttes principper for tilbud om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes døgntilbud til voksne borgere med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. For at sikre, at det er de samme principper der lægges til grund for botilbuddenes tilbud om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse på ferie.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget beslutter principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i Slagelse Kommunes botilbud
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen.

9. Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

9.     Beslutning af målgruppe, målsætning og baseline for den kommunale ungeindsats (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-268176                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
De tre fagudvalg skal godkende målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for den sammenhængende ungeindsats.
Baggrund
De tre fagudvalg havde i midten af april et temamøde om den kommunale sammenhængende ungeindsats. Her blev målgruppen for ungeindsatsen blandt andet drøftet, og der blev efterspurgt en kommunal baseline samt lokalpolitiske målsætninger. På udvalgenes møder i maj blev den lokale baseline på de to nationale målsætninger præsenteret, og der blev fremlagt andre mulige parametre i en lokal baseline.
Projektgruppen, der består af repræsentanter fra Jobcenter, UU, Skole, Handicap og socialpsykiatri, rusmiddel samt Børn og Familie, har på baggrund heraf udarbejdet forslag til:
· målgruppe for ungeindsatsen
· lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
· kommunal baseline for ungeindsatsen
Målgruppe for ungeindsatsen
I lovforslaget om den kommunale ungeindsats er målgruppen defineret som unge under 25 år.
Projektgruppen anbefaler, at målgruppe for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale eller faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Formålet med at afgrænse målgruppen sådan er at understøtte og sikre:
· en forebyggende indsats allerede fra 7. klasse, sådan at unge i målgruppen opspores tidligt og indsatser, der skaber en positiv progression, kan iværksættes, så de unge kan komme i uddannelse eller beskæftigelse  
· fokus på overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse
· mulighed for at unge i målgruppen kan få én gennemgående kontaktperson fra 7. klasse til 29 år
· én sammenhængende uddannelsesplan for den enkelte unge og samlet fokus på uddannelse og beskæftigelse i og på tværs af alle fagområder
· den lovgivningsmæssigt bestemte fokus på uddannelse og beskæftigelse i beskæftigelseslovgivning til og med 29 år
· ejerskab og ansvar i forhold til at løfte opgaven på tværs af alle relevante fagområder
· alle relevante fagområder i forhold til at få flest mulige unge i uddannelse eller beskæftigelse deltager i ungeindsatsen (mindske snitflader)
Lokalpolitisk målsætning
De nye nationale uddannelsespolitiske målsætninger er:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Projektgruppen anbefaler, at de nationale målsætninger suppleres med en lokalpolitisk målsætning, der både sætter fokus på den tidlige, forebyggende indsats fra 7. klasse og overgangen til ungdomsuddannelse. Det fremgår af ’Aftale om bedre veje til uddannelse og job’, at unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. På baggrund heraf anbefaler projektgruppen følgende lokalpolitiske målsætning (se baseline under næste afsnit):
· Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6 % i 2025 og 5 % i 2030
Baseline
Baseline for de nationale målsætninger og forslaget til den lokalpolitiske målsætning fremgår af nedenstående tabeller.
Nationale målsætninger:
 
Andel af ungdomsårgang 2016, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse[1]
Antal unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked[2]
Andel af kommunes unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Kommunes andel af landets unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked2
Slagelse
81 %
910
9,2 %
1,9 %
Hele landet
84 %
48.490
7,0 %
100,0 %
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse3:
 
Forberedende uddannelse
Beskæftigelse (deltid/fuld tid)
Andet
Ikke i gang med noget
Total
Slagelse
36
2,7 %
15
1,1 %
11
0,8 %
29
2,2 %
91
6,8 %
[1] Data er fremskrevne værdier baseret på kommuneprofilmodel 2016. Kommune er bopælskommune i 9. klasse.
2 Unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked er defineret som unge, der: ikke har en ungdomsuddannelse, ikke er i gang med en ordinær fuldtidsuddannelse, ikke går på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og ikke er på førtidspension eller SU.
3 Unge, der ikke er startet direkte på ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse er defineret som unge, der:
er i gang med forberedende grunduddannelse (produktionsskole, AVU, EGU, KUU), er i beskæftigelse, er i gang med andre aktiviteter (fx afsoning) eller ikke er i gang med noget. Data er trukket pr 1/10 2017, dvs. 3 måneder efter afslutning af 9. eller 10. klasse.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år a 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan godkende forslag til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning som det foreligger.
Udvalgene kan foreslå ændringer til forslagene til målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning.
Vurdering
Administrationen vurderer at den foreslåede målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning indfrier de ønsker udvalgene har givet udtryk for på temamødet i april.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende i de tre udvalg.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene for Børn og Unge, Specialiserede Borgerindsatser samt Handicap og Socialpsykiatri godkender målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for ungeindsatsen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Ad. 1 Indstillingen ændres således, at Social- og Beskæftigelsesudvalget nævnes i indstillingen.
V og O ønsker de nationale mål indskrevet således, at de understøtter de lokale politiske mål.
Udvalget ønsker konkrete handlinger beskrevet med delmål startende i 2018.
Udvalget ønsker forslag til organisering, der understøtter sammenhæng.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt at
* målgruppen for ungeindsatsen er alle unge fra 7. klasse til 29 år, som ikke har de personlige, sociale og faglige kompetencer, der skal til for at komme i gang med og fastholdes i ordinæruddannelse eller beskæftigelse.
* de nationale uddannelsespolitiske målsætninger godkendt og suppleret med et lokalt mål, hvorefter andelen af unge, der ikke er startet på en ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2015 og 5% i 2030.
* baseline for de nationale og lokalt mål godkendt som beskrevet.
Der udarbejdes en detaljeret procesplan for de kommende politiske beslutninger der udsendes til udvalget inden sommerferien.
Udvalget anmoder om en konkret handleplan med angivelse af del mål startende i 2018, tidsplaner og organisering der understøtter sammenhæng.
(V) kan ikke stemme for denne sag. Der mangler fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan, med inddragelse og åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at følge indstillingen med følgende bemærkninger:
Godkendt ved et flertal af (A) og (O).
(A) og (O) anmoder med den tilføjelse, at der udarbejdes en konkret handleplan med angivelse af delmål startende i 2018, tidsplan og organisering, der understøtter sammenhæng.
(V) stemte i mod med henvisning til at der mangler politisk fokus, samt en samlet drøftelse med alle interessenter om den tværgående ungeindsats, samt FGU. Uden en samlet plan med inddragelse af åbenhed, giver det usikkerhed for alle involverede.

10. Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

10.   Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

Sagsnr.: 330-2018-28881               Dok.nr.: 330-2018-278320                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Christopher Trung (V) ønsker at drøfte muligheden omkring kommunens brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald.
Baggrund
Christopher Trung (V) ønsker at få en status på i hvilket omfang, at hemmeligt nummer bliver brugt inden for misbrugs-, handicap- og psykiatriområdet, når f.eks. en sagsbehandler kontakter en borger pr. telefon. Ydermere ønskes undersøgt mulighederne for at ændre på dette. Således det i det mindste ikke er hemmeligt nummer, men f.eks. Slagelse Kommunes Hovednummer.

Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag som følge af Styrelseslovens § 11.
Handlemuligheder
Administrationen i Slagelse Kommune har løbende drøftelser om telefonpolitik og brug af hemmeligt nr. til udgående opkald. Muligheden for at bruge Slagelse Kommune Kommunes hovednummer er ikke relevant, da det vil vildlede borgeren ved ubesvaret opkald og omstillingen her ikke ville kunne hjælpe borger med, hvilken enhed fra Slagelse Kommune, der har ringet til vedkommende.
Rent teknisk er der forskellige mulige alternativer i Center for Handicap og Psykiatri i forhold til at ændre brug af hemmeligt nr. ved udgående opkald. F.eks. kan der oprettes et nyt lokalt tlf. nr. som vises ved opkald til borgere. Ved returopkald fra borgeren ringes dermed til den rette enhed i Slagelse Kommune
Såfremt det ønskes at gå videre med dette, opfordres til tidligt, at forelægge sagen Center for Handicap og Psykiatris MED-udvalg, således, at alle aspekter undersøges, for den bedst mulige løsning for borgerne.
Vurdering
Administrationen anbefaler at Udvalget drøfter brug af hemmeligt nummer og videre forløb med dette.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkninger;
Udvalget sender forslaget i høring i Handicap- og Psykiatris-MED med henblik på en administrativ beslutning. Herefter orienteres udvalget.

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-271610                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Pressemeddelelse ang. åbning af FOKUS er udarbejdet.
Pressemeddelelse vedrørende Handi-Leg.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-271652                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Næste møde afholdes den 8. august 2018 fra kl. 15.30-19.30.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-271677                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. juni 2018:
Fraværende: 
Der var ingen punkter under eventuelt.