9. Principper for rådighedsbeløb (D)
9. Principper for rådighedsbeløb (D)
Sagsnr.: 330-2018-14340 Dok.nr.: 330-2018-442352 Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser besluttede i deres møde den 6. juni 2018 at anmode om
yderligere oplysninger omkring principper for rådighedsbeløb for borgere i
botilbud efter serviceloven ved at fremsætte spørgsmål til administrationen.
Der er indkommet 1 spørgsmål, som administrationen har besvaret (bilag).
Punktet om principper for rådighedsbeløb genoptages i dette
møde som et drøftelsespunkt, da principperne for rådighedsbeløb ikke udgør et
politisk serviceniveau, men ifølge lovgivningen altid skal baseres på en
individuel og konkret vurdering baseret på borgerens samlede livssituation. Det
fremsendte spørgsmål vurderes indeholdt i principperne.
Baggrund
Udvalget blev i mødet den 7. februar 2018 og den 6. juni orienteret
om principperne for rådighedsbeløb for borgere i botilbud. Udvalget ønskede
yderligere oplysninger.
Administrationen har modtaget 1 spørgsmål. Både spørgsmål og
besvarelse fremgår af bilaget.
Baggrund for ny administrativ praksis
Ifølge serviceloven skal kommunen fastsætte borgerens
egenbetaling for ophold i botilbud ud fra en konkret vurdering af borgerens
indkomstgrundlag og samlede livssituation. Dog må egenbetalingen aldrig være
større end de faktiske udgifter. Center for Handicap og Psykiatri skal samtidig
sikre, at borgere i botilbud har et økonomisk rådighedsbeløb.
Da retsgrundlaget i serviceloven om rådighedsbeløb er uklart
har administrationen været i dialog med Ankestyrelsen. Ankestyrelsen oplyser,
at der er forskellig praksis i kommunerne omkring fastsættelse af
rådighedsbeløb. Styrelsen anbefaler den påtænkte administrative praksis, hvor rådighedsbeløbet
altid fastsættes ud fra en individuel og konkret vurdering. Vurderingen skal
sikre, at borgeren kompenseres for økonomiske følger af netop sin
funktionsnedsættelse i forbindelse med indflytning på et botilbud. Et fast
foruddefineret rådighedsbeløb vil derfor stå i modsætning til en
helhedsvurdering af borgerens samlede livssituation.
Det er den enkelte myndighedsrådgiver, der i forbindelse med
at borgeren flytter i botilbud og ved revurdering af borgerens situation,
beregner både egenbetaling og vurderer borgerens rådighedsbeløb.
I den nuværende praksis anvendes et fast rådighedsbeløb, der
i 2018 udgør kr. 2411 pr. måned.
Den 1. januar 2017 skete der en omlægning af
takstberegningen fra netto til bruttotakster på botilbud efter servicelovens §
107 midlertidigt ophold og § 108 længerevarende ophold. Omlægningen til bruttotakst
betyder, at myndighed betaler såvel socialpædagogiske støtte som egenbetaling
som en del af taksten, hvorefter myndighed opkræver egenbetalingen direkte hos
borgeren. Før omlægningen blev borgerens boligbetaling (husleje, el og varme)
opkrævet af det enkelte botilbud direkte hos borgeren, og dermed har der ikke
været en stringens i vurderingen af borgerens samlede udgifter, mens der til
gengæld har været udbetalt et fast rådighedsbeløb. Der har således ikke været
tale om en individuel og konkret vurdering af den enkelte borgers økonomi.
Ny administrativ praksis
I myndighedsrådgiverens vurdering af borgerens samlede
udgifter i forbindelse med indflytning i et botilbud, skal rådgiveren sikre, at
borgeren har et passende beløb til rådighed. Rådgiveren skal desuden have et
skærpet fokus på, at borgerne hverken over- eller underkompenseres ved
vurderingen af et rådighedsbeløb. Der er aktuelt ca. 100 borgere i botilbud
efter serviceloven, hvor der skal foretages en individuel vurdering af rådighedsbeløb.
Der er ikke fastsat et særskilt budget hertil, da egenbetalingen som nævnt indgår,
som en del af myndigheds samlede udgift til botilbuddene (bruttotakst).
Borgerens egenbetaling fastsættes så borgeren har et rådighedsbeløb, der er
baseret på en individuel konkret vurdering.
Rådighedsbeløb for borgere i botilbud vurderes efter
serviceloven og ikke efter aktivloven. Borgere i botilbud kan dog i lighed med
alle andre søge om enkeltydelser efter aktivloven eksempelvis til
tandbehandling eller medicin.
Da borgere i botilbud efter serviceloven hverken skal over-
eller underkompenseres skal myndighedsrådgiveren sikre, at vurderingen tager udgangspunkt
i kompensations- og lighedsprincippet, hvorfor det også er relevant at inddrage
eksempelvis udgiftsniveauet for telefonabonnement eller forsikringer m.v. som
på almenområdet.
Administrationens implementering af ny praksis
· For nye borgere, der visiteres ind i botilbud efter serviceloven
skal der i forbindelse med visitationen foretages en helhedsvurdering herunder
beregning af borgerens egenbetaling og vurdering af rådighedsbeløb.
· For borgere der allerede bor i botilbud vil egenbetalingen og rådighedsbeløbet
revurderes, hvis, der er sket ændringer i den økonomiske situation under
hensyntagen til de vilkår, som borgeren oprindeligt er visiteret ind i
botilbuddet på.
· For borgere, hvor revurderingen medfører ændringer i egenbetaling
og rådighedsbeløb, vil der blive givet et passende varsel under hensyntagen til
borgerens samlede livssituation.
Retligt
grundlag
LBK nr. 102 af 29/01/2018
servicelovens formålsbestemmelser §§ 1, 81.
Bek nr. 1387 af 12/12/2006
Bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20
samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108.
LBK nr. 269 af 21/03/2017 –
Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser drøfter principperne for rådighedsbeløb, som administrationen
fortsætter sit videre arbejde ud fra.
Udvalget kan anmode om
yderligere oplysninger.
Vurdering
Da der ikke er tale om
fastsættelse af et serviceniveau for rådighedsbeløb, er det administrationens
vurdering efter kontant med Ankestyrelsen, at beregning af egenbetaling med
vurdering af rådighedsbeløb vil bero på en administrativ praksis, som skal
baseres på en helhedsvurdering af borgerens samlede livssituation.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at Administrationen fortsætter sit videre arbejde ud fra de beskrevne
principper og gældende lovgivning.
2.
at Principperne sendes til drøftelse i Handicap- og Udsatterådet.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 5. september 2018:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til efterretning, og fulgte
indstillingen med følgende bemærkninger:
(O) ønsker, at der bibeholdes et vejledende rådighedsbeløb.