Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 3. oktober 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-271367                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt.

2. Status vedrørende Ungekollegiet på Århusvej(O)

2.     Status vedrørende Ungekollegiet på Århusvej(O)

Sagsnr.: 330-2016-42366               Dok.nr.: 330-2018-504328                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres om status vedrørende Ungekollegiet på Århusvej.
Under punktet deltager direktør Karsten Krüger fra Vestsjællands Almene Boligselskab(VAB) og centerleder Eddie Göttsch fra Center for Psykosocial Udvikling Slagelse Kommune(CPUS).
Baggrund
Udvalget orienteres om status vedrørende Ungekollegiet på Århusvej.
Retligt grundlag
Lov om almene bolig § 105
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.
Med bemærkning om, at udvalget til næste udvalgsmøde ønsker et notat fra administrationen omkring de mulige rammer i forhold til den juridiske ramme i byggeriet. Samt et økonomisk overblik over mulige målgruppescenarier.

3. Igangværende sager (O)

3.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-271445                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning

4. Orientering (O)

4.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-508627                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

5. Månedelig økonomiopfølgning (O)

5.     Månedelig økonomiopfølgning (O)

Sagsnr.: 330-2018-58050               Dok.nr.: 330-2018-477690                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
I forbindelse med Budgetopfølgning primo budgetår 2016 besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), vidtgående specialundervisning og på det specialiserede børn- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne fortsat er til stede, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Den månedlige rapportering fremlægges i en selvstændig sag, hvor der vedlægges et bilag (bilag 1) med det forventede regnskab fordelt på enhederne på Handicap og Psykiatri og tilhørende handleplan (bilag 2 og 3).
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger. Datagrundlaget er hentet direkte fra NemØkonomi, hvor de enkelte enheder aktivt har taget stilling til det forventede regnskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning.
2.    at handleplanen for Specialcenter Slagelse godkendes.
3.    at handleplanen for Autismecenter Vestsjælland godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.
At 2 og 3 godkendes.

6. Budget 2019-2022 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (D)

6.     Budget 2019-2022 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (D)

Sagsnr.: 330-2018-24452               Dok.nr.: 330-2018-495989                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter resultatet af Budgetaftalen for budget 2019.
Baggrund
Der er ved Byrådsmødet d. 17.9.2018 aftalt en kommende Budgetaftale for budget 2019. Budgetaftalen er sendt i høring frem til d. 28.9.2018. Administrationen har fremhævet de elementer der har direkte betydning for Udvalgets kompetenceområde, således at Udvalget får mulighed for at drøfte resultatet af den foreløbige Budgetaftale.
Besparelsen til råderumskataloget på 8,7 mio. kr. i 2019-2022, som indeholdt en generel procent besparelse på virksomhederne under Handicap og Psykiatri, er taget ud af Budgetaftalen.
I bilag 1, Oversigt over ændringer, på side 1 fremgår det, at Myndigheden for Handicap og Psykiatri er blevet imødekommet med 3,87 mio. kr. i 2019 stigende til 6,48 mio. kr. i 2022. Administrationen havde til Budget 2019 beskrevet en budgetudfordring på 4,8 mio. kr. i 2019 stigende til 10,8 mio. kr. i 2022.
I Aftaleteksten fremgår det, at §85 området under Jobcentret skal tilbageføres til Handicap og Psykiatri. Her er der ligeledes blevet tilført 10 mio. kr. i 2019 faldende til 8,8 mio. kr. i 2022. Administrationen havde til Budget 2019 beskrevet en udfordring på 11 mio. kr. i 2019 stigende til 14,6 mio. kr. i 2022.
Fra 2020 til 2022 er det desuden aftalt, at der skal ske en generel reduktion af serviceudgifterne på 0,7 % årligt på tværs af Servicerammen, dog med undtagelse af Forebyggelse og Senior og Børn og Unge, svarende til 23,7 mio. kr. i 2020 stigende til 71 mio. kr. i 2022.
Budgetaftalen, bilag 2, indeholder desuden en lang række politiske visioner og mål som administrativt kan fortolkes på flere måder.
I bilag 3 har Administrationen forsøgt at lave en vurdering af den fremlagte Budgetaftale 2019.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter den foreløbige budgetaftale.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget drøftede den foreløbige budgetaftale.
Sagen genoptages på udvalgets november-møde.

7. Forlængelse af rammeaftalen på det specialiserede social- og undervisningsområde 2019 -2020 inklusive godkendelse af allonge (tillæg) 2019 til rammeaftalen(B)

7.     Forlængelse af rammeaftalen på det specialiserede social- og undervisningsområde 2019 -2020 inklusive godkendelse af allonge (tillæg) 2019 til rammeaftalen(B)

Sagsnr.: 330-2018-60572               Dok.nr.: 330-2018-497906                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kommunerne skal godkende forlængelse af rammeaftalen (inkl. allonge 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 senest primo december
Baggrund
Kommunalbestyrelserne i regionen og Regionsrådet indgår rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af kommunale og regionale tilbud på det specialiserede social- og undervisningsområde. Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomistyringsdel).
Den seneste rammeaftale er godkendt af KKR Sjælland i juni 2017 og af kommunerne i efteråret 2017 og gælder for 2018 - 2019. Rammeaftalen 2018 - 2019 er opdateret med allonge 2019, der indeholder udvalgte oplysninger for 2019, så kravet til indhold af rammeaftaler overholdes.
Socialministeriet har via Socialstyrelsen ultimo juni 2018 meddelt at rammeaftalen skal være gældende for perioden 2019 - 2020 som følge af ændring af Servicelovens § 6 vedrørende 2-årige rammeaftaler, der trådte i kraft den 1. januar 2018.
Allonge(tillæg) 2019 til rammeaftalen:
Allonge 2019 til Rammeaftale 2018-2019, vedlagt som bilag, indeholder opdaterede oplysninger om:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel efter pladser
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
c. Foreløbige anbefalinger fra Socialtilsyn Øst
d. Tendenser for lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger på tværs af de 5 regioner
e. Takstanbefaling for 2019.
Det overordnede billede af det ajourførte datagrundlag er, at grundlaget for den indgåede Rammeaftale 2018-19 forsat er tilstede og aftalen kan genbekræftes ved godkendelse af den foreliggende allonge. I forhold til de enkelte hovedpunkter kan fremhæves:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på pladser til borgere.
Det opdaterede datagrundlag for sammenhænge mellem udbud og efterspørgsel på pladser er tilvejebragt via indmeldinger på henholdsvis børne- og voksenområdet fra kommunerne i regionen.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves sammenhæng mellem udbud og tilbud i forhold til behov og efterspørgsel. Der er dog områder og målgrupper, som kommunerne vil have særlig opmærksomhed på og arbejde med. Det gælder særligt i forhold til børn og voksne med psykiske vanskeligheder, hjemløshed og mangel på plejefamilier. Sidst nævnte indgår også i anbefaling fra Socialtilsyn Øst.
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
KKR opfordrede i 2017 Næstved Kommune til at bringe taksterne for Børnehus Sjælland i 2018 på niveau med gennemsnittet for de fire øvrige børnehuse. Gennemsnittet for de fire øvrige børnehuse er i 2018 12.279,50 kr. Taksten for Børnehus Sjælland er i 2018 12.526,00 kr.  Taksten for 2019 forventes at udgøre 13.343 kr. pga. forventet stigning i antal sager og besøgende.
c. Foreløbige anbefalinger fra Socialtilsyn Øst
Taksterne for Socialtilsyn Øst er drøftet i KKR i foråret 2017, og det er besluttet, at taksterne bringes ned på niveau med de andre socialtilsyns takster i 2019. Ift. taksterne for 2019 forventer Socialtilsyn Øst en yderligere takstreduktion for 2019 som følge af allerede igangsatte omkostningsreduktioner.
Årsrapport 2017 fra Socialtilsyn Øst retter særlig fokus på plejefamilieområdet og problematikken omkring rekruttering og kompetenceudvikling af plejefamilier, hvis antal er faldende.
d. Tendenser for lands –og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal sikre indbyrdes koordinering regionerne imellem om den sikrede boform Kofoedsminde, for domfældte udviklingshæmmede og sikrede afdelinger til unge. 
Kofoedsminde, der er beliggende i Region Sjælland, havde i 2017 en budgetlagt kapacitet på 44 pladser, men en belægning på 130 procent. Fremadrettet vil der blive budgetteret med forventeligt 70 pladser. Den øgede tilgang er problematisk idet pladserne finansieres ved objektiv finansiering og den nuværende visitationsprocedurer kun i begrænset omfang muliggør afvisning af borgere. Det er aftalt i det tværregionale Forum for koordination på det specialiserede social- og specialundervisningsområde at tage denne problemstilling op, særligt finansieringsmodellen. 
e. Takstanbefaling 2019
KKR Sjælland tiltrådte den 13. juni 2016 en bredere flerårig strategi i forhold til at arbejde med styring af takst- og udgiftsudvikling. KKR Sjælland har på møde den 12. juni 2017 tiltrådt, at der ikke henstilles til en procentvis takstreduktion over for sælgerkommunerne i 2018, men at alle kommuner opfordres til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere. Denne takstanbefaling er indarbejdet i Rammeaftalen for 2018-19.
Beslutningen er fulgt op af efterfølgende beslutning i KKR om, at kommunerne og regionen i forbindelse med offentliggørelse af taksterne, skal komme med en redegørelse for takstudviklingen. 
KKR Sjælland har 22. juni 2018 besluttet en tilsvarende takstanbefaling vedrørende 2019 med følgende formulering: KKR Sjælland opfordrer alle kommuner til for 2019 at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere. Der lægges ikke op til en henstilling over for sælgerkommunerne om en given procentreduktion i taksterne for 2019.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
Forlængelse af rammeaftalen
KKR Sjælland godkendte på møde den 22. juni 2018 allonge 2019 til rammeaftale 2018-19 for det specialiserede social- og undervisningsområde.
KKR har 12. september 2018 godkendt forlængelse af rammeaftalen (incl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 med efterfølgende udsendelse til behandling i kommunerne.
Rammeaftalen skal formelt være godkendt senest 15. oktober året før ikrafttræden. Det anbefales, at kommunerne behandler rammeaftalen 2018 - 2020 ved førstkommende lejlighed i forbindelse med deres almindelige mødekadence senest primo december. Når alle kommuner har godkendt rammeaftalen inkl. allongen, fremsendes den godkendte aftale til Socialstyrelsen, senest primo december. Allonge for 2020 forelægges kommunerne efter behandling i KKR i juni 2019 med tilhørende opdateret datagrundlag vedrørende behov for tilbud og sammenhænge mellem udbud og efterspørgsel af pladser i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forlængelsen af rammeaftalen (inkl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 godkendes.
Allonge 2019 til rammeaftale 2018-2019 er vedlagt som bilag.
Øvrigt materiale kan ses på:
· Rammeaftale 2018-2019 til forlængelse til 2018-2020 : https://rs17.dk/media/13347/rammeaftale_14.06.17.pdf
Såfremt materiale ønskes kan henvendelse ske til Center for Handicap og Psykiatri på handicapvoksen@slagelse.dk.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne og Ungeudvalget.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen og Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at forlængelsen af rammeaftalen (inkl. allonge for 2019) fra 2018 - 2019 til 2018 –2020 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Udvalget henleder særligt opmærksomheden på udfordringerne med plejefamilier og opdriften i udgifterne til Børnehuse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at forlængelsen af rammeaftalen (inkl. allonge for 2019) fra 2018 | 2019 til 2018 -2020 godkendes.

8. LedelelsesInformationsMiljø (LIM) - Handicap og Psykiatri (D)

8.     LedelelsesInformationsMiljø (LIM) - Handicap og Psykiatri (D)

Sagsnr.: 330-2018-61255               Dok.nr.: 330-2018-499511                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter forslag til indholdet i LIM, og Administrationen vil herefter undersøge mulighederne for disse ønsker samt en mulig tidsplan.
Baggrund
LIM tog sin begyndelse tilbage i foråret/sommeren 2017. Handicap og Psykiatri har været lidt afventende, idet der blev igangsat drift af et nyt fagsystem pr. 1.1.2018. Administrationen har siden arbejdet med at implementere fagsystemet. Denne implementering er fortsat i gang, og det er den primære grund til, at LIM på USB-udvalgets område ikke har været igangsat.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Administrationen er i gang med at kigge på hvilke muligheder for fagligt indhold, der kan igangsættes på den korte bane. Det kunne fx være; antal sager, antal borgere, borgere fordelt på målgrupper m.m.
Administrationen ønsker ligeledes en tilbagemelding fra Udvalget om, hvilke ønsker de har til indholdet i LIM – Administrationen vil derefter medtage disse ønsker ift. hvad der er muligt og indenfor hvilken tidsplan det vil kunne imødekommes.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen Bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter input til LIM
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget drøftede input til LIM.

9. Indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne (B)

9.     Indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne (B)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-343996                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget har ønsket at drøfte mulige modeller for indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne med afsæt i byrådets budgetseminar.
Baggrund
Tobaksrygning er den enkeltfaktor, der har den største negative indflydelse på danskernes helbred. Storrygere dør i gennemsnit 8-10 år for tidligt, og kan forvente 10,5 færre gode leveår end personer, der aldrig har røget (Hjerteforeningen 2017). Rygning er relateret til 13.600 ekstra dødsfald om året, 96.000 tabte leveår og et tab i befolkningens samlede middellevetid på mere end tre år (Sundhedsstyrelsen 2018).
Forebyggelse af rygning er den forebyggende sundhedsindsats, der kan reducere sygelighed mest i Danmark. Samtidig er rygning den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed. Hver dag begynder 40 danske børn og unge at ryge. Jo tidligere unge begynder at ryge, desto større risiko har de for at ende som dagligrygere (Vidensråd for Forebyggelse 2018).
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at e-cigaretter, røgfri tobak og alle nyere tobaks- og nikotinprodukter sidestilles med rygning i kommunernes forebyggelsesindsats.
Rygning i Slagelse Kommune
21 % borgerne i Slagelse Kommune (16 +) ryger. Af disse er 11 % storrygere (de ryger 15 eller flere cigaretter dagligt) (www.danskernessundhed.dk). For børn gælder det, at 9 % af drengene, og 18 % af pigerne i 9. klasse ryger (dagligt, ugentligt, sjældnere). I 10 klasse ryger 29 % af drengene, og 31 % af pigerne (dagligt, ugentligt, sjældnere). I forhold til passiv rygning i skolen svarer 14 % af eleverne i 5. til 10. klasse, at de er udsat for passiv rygning i skolen. Tallene stiger med klassetrin, og i 10. klasse angiver 32 % af drengene, at de er udsat for passiv rygning i skolen og 45 % af pigerne (Sundhed og trivsel blandt 11- 16 årige i Slagelse Kommune). Der er 37 % daglige rygere blandt erhvervsskoleelever, hvorimod tallet for gymnasieelever er 12 % (Hjerteforeningen 2018).
Mål Slagelse Kommunes sundhedspolitik (2015-2025)
· At flere borgere i 2025 har valgt et røgfrit liv
Succeskriterier:
· Andelen af borgere i Slagelse Kommune, der ryger dagligt skal reduceres med en tredjedel i 2025 
· Andelen af borgere i Slagelse kommune, der ryger 15 eller flere cigaretter dagligt, skal reduceres med en tredjedel i 2025 
· Andelen af elever i 9. klasse i Slagelse Kommune, der ryger (dagligt, ugentligt, eller sjældnere), skal reduceres med en tredjedel i 2025 
Status i sundhedsprofilen 2017 på voksenområdet er, at andelen af rygere er stagneret, men der ses en stigning af rygere i aldersgruppen 16-24 år. Hvis de ambitiøse succeskriterier skal nås, er der behov for at igangsætte en flerstrenget, langsigtet og strukturel forebyggelsesindsats på tobaksområdet.
Lovgivning og anbefalinger på området: (LOV nr. 607 af 18/06/2012)
· På børneinstitutioner, skoler, kostskoler, herunder efterskoler, treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, anbringelsessteder (døgninstitutioner opholdssteder og lignende) mv. for børn og unge under 18 år, må der ikke ryges indendørs og udendørs. Rygeforbuddet skal også omfatte lærere, pædagoger, forældre og andre, der opholder sig på institutionens område.
Røgfri Skoletid på folkeskoler betyder, at der ikke må ryges i skoletiden, hverken på eller uden for skolens område. Dette gælder både for elever, medarbejdere og gæster på skolen.
I KL´s ”Forebyggelse for Fremtiden” januar 2018 er et af pejlemærkerne, at ”Flere skal vælge et røgfrit liv, og ingen børn og unge skal begynde med at ryge”. KL anbefaler bl.a.:
· At kommunerne tager stilling til Røgfri Skoletid for eleverne på alle kommunens grundskoler, så røgfrihed gælder i hele skoletiden også uden for skolens matrikel.
· At kommunen fortsat prioriterer en systematisk tobaksforebyggende indsats med brug af velafprøvede metoder over for børn og unge i skolen.
I Sundhedsstyrelsens Forebyggelsespakke vedr. tobak anbefales det på grundniveau, at folkeskoler i kommunen indfører Røgfri Skoletid. Det anbefales også, at indførelsen af Røgfri Skoletid kobles med forebyggende undervisning i udskolingen samt forældrearbejde (Sundhedsstyrelsen 2018).
Erfaringer med Røgfri Skoletid
Erfaringer viser, at Røgfri Skoletid er et af de mest effektive redskaber til at undgå rygning blandt eleverne. Røgfri Skoletid nedbringer antallet af elever, der begynder at ryge markant samt hjælper rygere til at ryge mindre. Skolen skaber en social kultur, der ikke er orienteret omkring rygning. Skolen går forrest og viser, at unge og rygning ikke hører sammen, og at den tager ansvar for elevernes sundhed og trivsel. Flere kommuner eks. Odense og København, har erfaringer med Røgfri Skoletid. For at Røgfri Skoletid skal lykkes viser erfaringerne, at det er afgørende, at medarbejderne, bestyrelser og elevråd inddrages, og at ændringerne varsles i god tid.
Skolens medarbejdere er rollemodeller, derfor er det vigtigt, at de er omfattet af Røgfri Skoletid. Dels kan det være svært for eleverne at forstå, at læreren må ryge, når de ikke selv må. Dels viser skolens medarbejdere, at de bakker op om, at rygning ikke skal være en del af skolens hverdag. Skolens ledelse kan med fordel henvise medarbejdere til kommunens rygestoptilbud og evt. tilbyde nikotinerstatning. Tilbud om håndtering af en røgfri arbejdsdag (kursustilbud) kan med fordel placeres i arbejdstiden.
Flerstrenget indsats i folkeskolen
Røgfri Skoletid er mest effektivt, når det kombineres med kompetencegivende undervisning til eleverne, røgfri aftaler/forældreinvolvering og tilbud om rygestoptilbud (Vidensråd for Forebyggelse 2018). På de indsatsskoler, hvor de har implementeret alle indsatsområder, var der efter første år halvt så mange rygere, som på sammenligningsskolerne, hvor de fulgte den almindelige lovpligtige forebyggelsesundervisning.
Kompetencegivende undervisning i folkeskolen:
Gennem undervisning lærer eleverne i 7.-9. klasse om rygningens skadelige virkninger og om flertalsmisforståelser i forbindelse med rygning som en del af den normale undervisning.
Røgfri aftale og forældreinvolvering:
I aftalerne forpligter eleverne sig på ikke at anvende tobak i indeværende skoleår. Forældrene forpligter sig til at tale løbende og åbent om tobak og udtrykke en klar holdning om, at rygning er skadeligt.
Tilbyde rygestoptilbud til elever, medarbejdere og forældre:
Tilbyde rygestopforløb, tilbud om nikotinerstatning og hjælp til håndtering af Røgfri Skoletid.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
I bilag 1, er opstillet tre mulige modelforslag til indførelsen af røgfri skoletid på folkeskolerne.
· MODEL 1 - Politisk beslutning om Røgfri Skoletid
  • MODEL 2 - Politisk beslutning om Røgfri Skoletid på sigt
  • MODEL 3 - Røgfri Skoletid af frivillighedens vej
Uanset hvilken model der vælges, vil der være store positive sundhedsaspekter/langsigtede økonomiske gevinster at hente.
I forhold til processen har administrationen umiddelbart følgende opmærksomhedspunkter: 
Model 1: Hurtig implementering. Central beslutning.
Model 2. Hurtig implementering. Afprøvning af flerstrenget strategi.
Model 3: Stor involvering og god tid til processen. Implementering er usikker og vil tage lang tid.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det er væsentligt, at der prioriteres og igangsættes en langsigtet og flerstrenget indsats på tobaksområdet for at kunne opfylde målet og succeskriterierne i sundhedspolitikken.
Administrationen anbefaler, at der igangsættes en inddragelse forud for den endelige beslutning om Røgfri Skoletid. SektorMED, alle berørte lokale MED-udvalg, fælles elevråd, lokale elevråd og bestyrelser kan med fordel inddrages, så de kan fremkomme med deres bemærkninger til de mulige opstillede modeller forud for den endelige beslutning om indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne. Ligeledes kan HovedMED inddrages. Dette for at sikre bedst mulig involvering inden en politisk beslutning.
Modellerne skal alene opfattes som mulige modeller. Administrationen anbefaler derfor en proces med inddragelse af MED-organisationen således, at administrationen med input fra MED-organisationen, fælles elevråd, lokale elevråd og skolebestyrelser kan opstille endelig mulige modeller med evt. tilknyttede kommentarer til politisk beslutning i november eller december måned 2018.
Såfremt der indføres Røgfri Skoletid anbefaler administrationen, at de medarbejdere der ønsker det, får hjælp til at håndtere en røgfri arbejdsdag.
Administrationen gør opmærksom på, at der siden 2014 har været Røgfri Arbejdstid i Center for Sundhed og Ældre. Sagen kan i øvrigt ses i sammenhæng med sagsfremstillingen om Røgfri Arbejdstid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Generelt set medfører rygning store udgifter til behandling og pleje for samfundet. Der er desuden produktionstab på grund af øget sygefravær, flere tilfælde af førtidspension samt for tidlig død. I alt betalte kommunerne 4.358 mio. kr. i kommunal medfinansiering for behandling af sygdomme relateret til rygning blandt rygere og eksrygere i 2017. For en gennemsnitkommune på 59.000 indbyggere svarer det til 44 mio. kr. årligt (4).
De økonomiske konsekvenser ved indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne afhænger af, hvilken model der vælges.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagsfremstillingen behandles i Forebyggelses- og Seniorudvalget samt i Børne og Unge udvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør samt Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene igangsætter en involverende proces, hvor Røgfri Skoletid på folkeskolerne drøftes i HovedMED, SektorMED, alle berørte lokale MED-udvalg, fælles elevråd, lokale elevråd og skolebestyrelser med afsæt i de tre mulige modeller for Røgfri Skoletid på folkeskolerne.
2.    at Udvalgene på baggrund af den involverede proces, gendrøfter i november eller december 2018 med henblik på indstilling til byrådet om indførelse af Røgfri Skoletid på folkeskolerne.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1 til 2 godkendt.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 16. august 2018:
Fraværende: 
At 1 og 2 godkendt.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede at følge indstillingen, og godkendte At 1 og 2.
Punktet genfremsættes på udvalgets december-møde.

10. Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

10.   Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-502284                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene får en status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen.
Baggrund
Som et væsentligt element i arbejdet med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats har administrationen indhentet input fra unge, medarbejdere og øvrige interessenter.
Nedenfor er et kort rids over de mest centrale input, der er kommet.
Input fra de unge
Administrationen har interviewet 20 unge om deres oplevelser med at møde Slagelse Kommune. De siger blandt andet at:
· Unge har forskellige udfordringer men gennemgående tematikker er:
o sociale udfordringer (manglende selvtillid, manglende fællesskaber fx voksne at snakke med, isolation)
o udfordringer med skolegang og fravær
o faglige udfordringer (manglende færdigheder, ordblindhed)
o psykiatriske diagnoser (bl.a. angst, depression, stress, skitzofreni, borderline, ADHD, autisme, OCD)
o selvskade
o misbrug
o familierelaterede udfordringer (misbrug eller psykiske udfordringer i familien)
· Fagpersonerne er generelt imødekommende og venlige
· Der er brug for at opbygge en god relation til de fagpersonerne, hvilket er svært pga. mange udskiftninger fx i sagsbehandler og kontaktperson
· På nogle fagområder er der lang ‘ventetid’ (særligt i Børn og Familie og PUI)
· Det er forskellige indsatser, der kan hjælpe de unge videre, men mødet med de ’rette’ voksne, der kommer tæt på og er tilgængelige går igen
· Herudover er der et bredt spektrum af indsatser, som har hjulpet de unge. For nogle er det et særligt tilrettelagt skoletilbud eller en social indsats, for andre praktisk hjælp med papirer, struktur på hverdagen eller hjælp til at blive social.
Input fra medarbejdere
Medarbejdere og ledere fra de berørte fagområder har på en medarbejderworkshop givet deres perspektiver på tilrettelæggelsen af ungeindsatsen. De peger blandt andet på, at:
· Relationen til den unge er afgørende.
· Den unge skal inddrages som en aktiv medspiller i definition af mål og løsninger. Indsatsen skal være målrettet den enkelte unge og baseret på en helhedsorienteret, hurtig og fleksibel opgaveløsning på tværs af fagområder og lovgivninger. Indsatsen skal være sammenhængende og kontinuerlig (Ingen slipper den unge, før den unge er motiveret for og tryg i den næste indsats).
· Tilgængelighed: unge og forældre skal have mulighed for rådgivning online og telefonisk samt kunne møde op fysisk i et hus, hvor alle faggrupper er repræsenteret og en en modtagefunktion hurtigt kan hjælpe.
· Faste fagpersoner på tværs af fagområder og lovgivninger samarbejder med den unge om at udarbejde, justere og følge op på den unges plan. Der skal så vidt muligt være kontinuitet i fagpersonalet omkring den unge (undgå skift i sagsbehandler mfl). De konkrete fagpersoner omkring den unge har adgang til relevante oplysninger om den unges forløb, som plan og indsatser kan bygge videre på. Fagpersonerne har relationer og kendskab til lovgivning, indsatser mv. på tværs af fagområder og arbejder ud fra en fælles metode/tilgang.
· Beslutningsprocesserne er hurtige og smidige (fagpersonerne omkring den unge har beslutningskompetence til at iværksætte indsatsen)
· Midlerne følger den unge: Midlerne bør følger den unge, så det er den unges behov, der kommer i første række (undgå silotænkning).
· Tidlig forebyggende indsats: Udfordringer omkring den skal løses unge så tidligt som muligt – gerne inden det bliver en ’sag’. Særligt fokus på fravær samt overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Tæt samarbejde med grundskoler, ungdomsuddannelser og erhvervsliv.
Input fra uddannelsesinstitutioner, skoler, erhvervsliv og øvrige interessenter
Lokale uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, skoler, politikere mfl drøftede ungeindsatsen på en konference den 19. september. Der er kommet følgende overordnede input:
· Der er brug for en fælles tilgang/mindset for alle parter der arbejder med de unge. Tilgangen skal bidrage til, at de unge bliver selvhjulpne, og skal sætte den unge i centrum.
· Relationen til den unge er afgørende.
· Indsatsen skal være tilpasset den enkelte unge og baseret på et helhedsperspektiv.
· Økonomien skal følge den unge.
· Der er brug for et systematisk samarbejde og tæt dialog mellem alle fagpersonerne omkring den unge. Der er brug for gode relationer mellem fagpersoner, fælles forståelse for de andres faglige afsæt, overblik over mulige indsatser og fælles viden for at sikre en koordineret indsats.
· Der skal være tilgængelighed for de unge fx via én fælles indgang/enhed a la ungehuset
· Fælles værktøjer til tidlig opsporing af mistrivsel
· Beredskab i den enkelte organisation/institution, så der kan handles hurtigt, når en ung er i mistrivsel eller frafaldstruet
· Overleveringsforløb (kædeansvar) mellem den afgivende og modtagende institution
· En gennemgående person, der bidrager til at skabe sammenhæng og kontinuitet for den unge ved overgange.
Næste skridt
Med afsæt i lovgrundlaget og de indkomne input arbejder administrationen videre med følgende elementer i tilrettelæggelsen af ungeindsatsen:
· Kontaktperson
· Tværfagligt team
· Uddannelsesplan og vejledning
· Praktikpladser
· Èn indgang – ungehuset
· Kommunikationsplatform
· Indsatsvifte
· Samarbejde med uddannelsesinstitutioner - kædeansvar
Tidsplan
Den opdaterede tidsplan for de politiske beslutninger i forhold til ungeindsatsen er:
Nov:    Høring
Dec:    Beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddan-
           nelsesvejledningen
Marts: Godkendelse af udmøntningsstrategi for ungeindsatsen
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år).
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at inputtene danner et godt grundlag for det videre arbejde med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget påskønner, at de unge har været og bliver inddraget i denne proces.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker øget inddragelse af erhvervslivet, samt at der i det kommende oplæg redegøres nærmere for hvilke nuværende indsatser der afløses af den kommende sammenhængende ungeindsats.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Og udtrykte begejstring og tilfredshed med det foreliggende arbejde.

11. Etablering af skæve boliger(D)

11.   Etablering af skæve boliger(D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2018-495675                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger.
Baggrund
Udvalget har i foråret/sommer 2018 og senest den 5. september 2018 drøftet etableringen af skæve boliger.
Administrationen giver en status på processen.
Retligt grundlag
Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
· Udvalget kan bede administrationen belyse yderligere forhold.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske elementer der indgår i etablering af skæve boliger er:
· Sikring af et nødvendigt finansieringsgrundlag for etablering af skæve boliger, hvori kan indgå: Beboerindskud, lånefinansiering, statstilskud og kommunal finansiering.
· Sikring af et huslejeniveau som de kommende beboere kan betale.
· Sikring af en positiv business case for den kommunale drifts økonomi i Myndighedsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af de løsninger Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser peger på vil der være behov for at inddrage Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vedr. planforhold og Erhvervs- og Teknikudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget drøftede den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger.
Udvalget ønskede punktet taget op igen på udvalgets november-møde.

12. Presse (O)

12.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-504210                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Fælles pressemeddelelse fra praktikken
Pressemeddelelse om Demokrati-Lab.

13. Næste møde (O)

13.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-504228                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap og psykiatrichef indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalgets næste møde er den 7. november 2018.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-504243                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. oktober 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Intet.