Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 7. november 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-271375                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-271556                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Jonna Andersen orienterede om, at der på det foreliggende grundlag ikke kan identificeres en årsagssammenhæng mellem faldet i anmeldelser af magtanvendelser og stigningen i antallet af arbejdsskader.
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-555254                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1. Gensidig orientering
2. § 85 bevilling, flytter tilbage til Center for Handicap og Psykiatri
3. Pressemeddelelse Puljemidler
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

4.     Budgetopfølgning 4 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2018-57942               Dok.nr.: 330-2018-476802                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender handleplaner og budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 2,3 mio. kr. og anlægsudgifterne forventes at balancere. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af driftsudgifterne, og Bilag 1a specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter.
Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri forventer i 2018 at overholde budgettet.
Det kræver dog en fortsat stram visitation at fastholde et budget i balance, da der stadig ses en stor efterspørgsel på specialiserede indsatser til Slagelse kommunes borgere jf. bilag 1.
En stigende kompleksitet i borgernes behov for hjælp og støtte presser Myndighedens budget. Det vil sige, at enkelte nye komplekse sager, eller en negativ udvikling i allerede eksisterende sager, kan skubbe til balancen i budgettet, og dermed resultere i et merforbrug.
I forhold til Budgetopfølgning 3 er der henover sommeren sket en relativ stor stigning fra Børn- og Ungeområdet, som er med til at presse Myndighedens budget yderligere.
Autisme Center Vestsjælland forventer et merforbrug på 3,3 mio. kr. i 2018. Der arbejdes med et 2-årig handleplan, således at merforbruget indhentes i løbet af 2019.
Center for Psykosocial Udvikling Slagelse forventer et merforbrug på 0,3 mio. kr., hvilket hovedsageligt er knyttet til Bofællesskabet Århusvej og nedlukningen af Ungekollegiet i 2017.
Handleplaner ved forventet merforbrug over 100.000 kr. vedlægges til udvalgets godkendelse. Specialcenter Slagelse, Autisme Center Vestsjælland og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse har udarbejdet en handleplan. Se bilag 2,3 og 4.
Bevilling til dækning af Projekt ErhvervsPhD
Center for Specialundervisning har fået projektmidler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet (Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte) på 0,605 mio. kr. til Projekt ErhvervsPhD. Projektets målsætning er at udfordre og åbne op for implicit accepterede forestillinger om arbejdsevne, arbejdsliv og socialfaglig analyse, som de kommer til udtryk blandt socialarbejdere samt i beskæftigelsesindsatsens politiske organisering og praksisstrukturer – og herigennem pege på konkrete udviklingspotentialer.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – (Indtægt)
04.01
-0,605
 
 
 
Drift –(Udgift)
04.01
 0,605
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 4 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Der omplaceres en indtægts- og udgiftsbevilling på 0,605 kr. i 2018 vedrørende projekt ErhvervsPhD til Center for Specialundervisning under Center for Handicap og Psykiatri.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
At 1 og 2 godkendes.

5. Etablering af skæve boliger(D)

5.     Etablering af skæve boliger(D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2018-552928                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger.
Baggrund
Udvalget er i gang med en drøftelse omkring etablering af skæve boliger. Udvalget besluttede på møde den 3. oktober 2018 at sagen drøftes på mødet den 7. november 2018.
Administrationen giver en status på processen. Fra Administrationen deltager Jonna Andersen fra Center for Handicap og Psykiatri, Moritz Faloota fra Plan samt Rune Overlade fra Center for Kommunale Ejendomme.
Retligt grundlag
Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
· Udvalget kan bede administrationen belyse yderligere forhold.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske elementer der indgår i etablering af skæve boliger er:
· Sikring af et nødvendigt finansieringsgrundlag for etablering af skæve boliger, hvori kan indgå: Beboerindskud, lånefinansiering, statstilskud og kommunal finansiering.
· Sikring af et huslejeniveau som de kommende beboere kan betale.
· Sikring af en positiv business case for den kommunale drifts økonomi i Myndighedsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af de løsninger Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser peger på vil der være behov for at inddrage Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vedr. planforhold og Erhvervs- og Teknikudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger.
Arne Juul fra Slagelse Boligselskab orienterede om et nyt boligprojekt, hvor der var ind tænkt alternative boligformer, herunder også til borgere indenfor udvalgets område. Udvalget tilkendegav positiv interesse for oplægget, og ønsker at blive inddraget i den videre proces omkring etableringen af disse boliger.
I forhold til den videre drøftelse omkring skæve boliger, ønsker udvalget en yderligere målgruppebeskrivelse af potentielle borgere til skæve boliger samt hvilke indsatser, der kan gives med i boligerne.

6. Alternativt plejehjem/plejeboliger (D)

6.     Alternativt plejehjem/plejeboliger (D)

Sagsnr.: 330-2018-68505               Dok.nr.: 330-2018-551593                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Aktualiseret af den fortsatte stigning i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune har Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser iværksat forskellige initiativer for at imødegå hjemløshed bl.a. afsøgning af muligheder for etablering af skæve boliger. Gruppen af socialt udsatte er meget bred og fordrer forskellige boligløsninger der kan matche målgruppens kompleksitet og behov. En af de boligløsninger der er målrettet de mest socialt udsatte borgere med et stort plejebehov er alternativt plejehjem/plejeboliger.
Rådet for Socialt Udsatte påpegede i sit høringssvar til Budgetaftale 2019-2022, at der er et stort behov for alternative plejeboliger eller akutpladser til socialt udsatte som er blevet syge eller udskrives fra sygehus til forhold der ikke er ansvarlige eller til gaden.
Behovet for et alternativt plejehjem/plejeboliger har tidligere – og senest i forbindelse med budget 2015 været fremsat af Handicap og Psykiatri Udvalget i samarbejde med Senior og Sundhedsudvalget dog uden at nyde fremme. I forlængelse af udvalgets fokus på udsatte området skal udvalget drøfte behovet/muligheder for alternative plejehjem/plejeboliger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Behovet/muligheder for alternativt plejehjem/boliger drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede behovet/muligheder for alternativt plejehjem/boliger, og kan ikke anbefale, at der arbejdes videre med etablering af deciderede alternative plejeboliger.

7. LedelelsesInformationsMiljø (LIM) - Handicap og Psykiatri (D)

7.     LedelelsesInformationsMiljø (LIM) - Handicap og Psykiatri (D)

Sagsnr.: 330-2018-61255               Dok.nr.: 330-2018-543824                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter og kvalificerer indkomne forslag til indholdet i LIM i forlængelse af drøftelsen på udvalgsmødet i oktober 2018.
Baggrund
LIM tog sin begyndelse tilbage i foråret/sommeren 2017. Handicap og Psykiatri har været lidt afventende, idet der blev igangsat drift af et nyt fagsystem pr. 1.1.2018. Administrationen har siden arbejdet med at implementere fagsystemet. Denne implementering er fortsat i gang, og det er den primære grund til, at LIM på USB-udvalgets område ikke har været igangsat.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
I forlængelse af Udvalgets drøftelse på mødet i oktober 2018 og efterfølgende indkomne forslag fra Udvalget, har Administrationen samlet en bruttoliste som Udvalget kan drøfte.
Personaleoplysninger herunder sygefravær, personaleomsætning m.m. administreres centralt og visningen i LIM er ens for alle udvalg. Personaleoplysningerne er implementeret.
Økonomioplysninger herunder drift (forventet forbrug m.m.), anlæg og indkøb administreres ligeledes centralt i LIM og er implementeret.
Det er således de mere fagspecifikke oplysninger der er interessante at kigge på. De indkomne forslag er:
· Antal frafald i dagbehandling på Rusmiddelcenter Slagelse som ikke skyldes færdigbehandling. Antal borgere i behandling samt aldersfordeling – Administrationen undersøger Rusmiddelcentrets praksis for registrering i forhold til at kunne inddrage disse i LIM.
· Antal registreret hjemløse – der er på nuværende tidspunkt ikke dynamiske tal på antallet af hjemløse, men alene tal der beror på tællinger 1 gang årligt.
· Antal borgere på §85, 107 og 82b indsatser samt udviklingen – her kan der både kigges på det samlede antal og på ungegruppen, fx unge ml. 18-30 år.
· Antal borgere på §85, 107 og 82b som regulært er afsluttet, det vil sige at de ikke blot er overgået til en anden paragraf.
· Udliciteringer (forflytninger fra fx §85 til §107) – som administrationen læser dette forslag er det ligesom ovenstående, men hvor der ikke er tale om en regulær afslutning, men et skift i indsatsen.
· Antal unge på STU.
· Gennemsnitligt sagsantal på tværs af sagsbehandlerne.
Vurdering
Administrationen vurderer at ovenstående ønsker er både relevante og interessante, og vil frem mod udvalgsmødet primo 2019 undersøge mulighederne for at efterkomme ønskerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Forslagene drøftes og kvalificeres til Administrationens videre arbejde med implementering.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede oplægget.

8. Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet (D)

8.     Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-66957               Dok.nr.: 330-2018-539686                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet.
Baggrund
Ved ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område blev det indført, at der hvert år offentliggøres et Danmarkskort over det forudgående års omgørelsesprocent af afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser. Danmarkskortet viser en statistik over, hvor mange sager, der er henholdsvis hjemviste og ændrede. Det fremgår af lovens § 79b, at Danmarkskortet skal behandles politisk inden udgangen af det år, hvor kortet offentliggøres.
At klagesager skal indbringes for Ankestyrelsen er af hensyn til borgerens retssikkerhed. Når en borger ikke er enig i en afgørelse har borgeren ret til at klage over denne, hvis der ikke gives medhold i klagen oversender kommunen sagen til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen vurderer herefter om sagen skal hjemvises, ændres eller om kommunen får medhold i den afgørelse, der er truffet (Stadfæstelse). Borgeren der er uenig i afgørelsen for således mulighed for at få sagen bedømt af en anden myndighed.
Afgørelser efter serviceloven beror på skøn og individuelle vurderinger. Dette skøn efterprøves i Ankestyrelsen som en kvalitetskontrol af, at der foretages de korrekte vurderinger. Afgørelserne fra Ankestyrelsen er med til at sætte nogle rammer for dette skøn i forhold til hvor grænserne går. På den måde fungerer Ankestyrelsen som et led i styringen af forvaltningen og er med til at sikre ensartede serviceniveauer på tværs af kommunerne.
Indenfor socialområdet generelt viser Danmarkskortet, at i Slagelse Kommune i 2017 var omgørelsesprocenten 38% fordelt på 7% ændrede og 32% hjemviste sager. Antallet af afgørelser var 117. At en sag hjemvises til ny behandling betyder, at sagen sendes tilbage til kommunen som skal vurdere sagen igen og træffe en ny afgørelse. Afgørelsen kan imidlertid godt have samme resultat som den oprindelige afgørelse.  
Ved en gennemgang af statistikken fra Ankestyrelsen for de 117 sager viser det sig, at 13 af disse sager er forankret i Center for Handicap og Psykiatri og resten er fordelt på de øvrige fagcentre. Ud af de 13 sager er 6 af dem indenfor servicelovens §§ 95,96,97 og 100 og de resterende sager er fordelt på servicelovens øvrige bestemmelser. Ifølge statistikken fra Ankestyrelsen blev 16 afgørelser forankret i Center for Handicap og Psykiatri stadfæstede af Ankestyrelsen i 2017. Dette betyder, at i 16 af sager fik kommunen medhold i vurderingen.
I forhold til antallet af klagesager, der oversendes til Ankestyrelsen er der flere forhold, der har indvirkning på dette.
Som eksempel kan nævnes, at Ankestyrelsen i slutningen af 2016 ændrede praksis som havde stor betydning for borgere bevilget dækning af nødvendige merudgifter efter serviceloven § 100. Principafgørelsen medførte, at borgere der tidligere var omfattet af målgruppen og modtog merudgiftsydelse ikke længere var berettiget til ydelse. Én sådan ændring af praksis kan medføre flere klagesager.  
Antallet af klagesager i Ankestyrelsen kan ligeledes være et udtryk for, at nogle borgere i højere grad end andre udfordrer kommunens afgørelser. Som eksempel kan nævnes én borger som i 2017 havde 5 klagesager i Ankestyrelsen som resulterede i 2 hjemvisninger og 3 stadfæstelser.
Ved gennemgang af sagerne fra Ankestyrelsen fremgår det, at begrundelsen i størstedelen af de hjemviste sager er, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst. Derfor er der nu øget fokus på sagsoplysning. Sagsbehandlerne anvender Voksenudredningsmetoden til udredningen af borgerens støttebehov. Metoden er med til at sikre at borgeren inddrages i processen (medvirker) samt at sagen afdækkes og oplyses således at det i højere grad sikres, at der træffes de rigtige afgørelser og at afgørelserne lever op til regler og rammer.
På baggrund af afgørelserne fra Ankestyrelsen er der i forhold til Voksenhandicapområdet der nedsat en specialistgruppe i forhold til serviceloven §§ 95,96,97 og 100. Der er tilført yderligere ressourcer til gruppen som skal være med til at sikre et øget fokus på området fremadrettet.
Ligeledes er sagsbehandlerne i Myndighed i den kommende periode i gang med at blive uddannet i Åben dialog. På denne måde styrkes kommunikationen og dialogen med borgerne. Hvis der er åben dialog og resonans med borgerne kan det ofte være nemmere for borgeren at acceptere og forstå, at en afgørelse ikke går deres vej.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §§ 3a, 79b og 84a. Ændringen blev vedtaget af Folketinget den 29. maj 2018 og trådte i kraft den 1. juli 2018.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Sagsfremstillingen drøftes og de iværksætte tiltag tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget fulgte indstillingen fra Handicap- og Psykiatrichefen.

9. Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

9.     Status på arbejdet med ungeindsatsen og FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-552626                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børne og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne og Ungeudvalget orienteres om status på arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen samt FGU.
Baggrund
Status på FGU
De første bestyrelser for de nye FGU-institutioner er nu udpeget. Bestyrelsen for FGU-institutionen, der dækker Slagelse, Næstved og Vordingborg Kommuner ser således ud:
Udpeget af kommunalbestyrelserne i dækningsområdet:
· John Dyrby Paulsen (borgmester Slagelse)
· Carsten Rasmussen (borgmester Næstved)
· Mikael Smed (borgmester Vordingborg)
Udpeget af arbejdstagerorganisationerne:
· Kim Rozalski (3F)
Udpeget af arbejdsgiverorganisationerne:
· afventer
Udpeget af bestyrelserne for dækningsområdets institutioner for erhvervsrettet uddannelse med udbud af erhvervsuddannelser efter lov om erhvervsuddannelser:
· Glenny Hansen (uddannelsesdirektør, ZBC)
Udpeget af de relevante faglige organisationer for medarbejderne på skoler, der skal sammenlægges eller overdrage til FGU-institutionen:
· René Jensen (VUC Storstrøm)
Medarbejderrepræsentant uden stemmeret:
· Anita Olsen (Korsør Produktionshøjskole)
Funktionsperioden for de første bestyrelser er som udgangspunkt frem til 1. august 2019. Den første bestyrelse skal iværksætte og gennemføre de opgaver, som er en forudsætning for, at institutionen den 1. august 2019 kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse. Det indebærer blandt andet:
· ansættelse af leder til institutionen
· udarbejdelse af strategi og handleplan for det første skoleår
· skoleudvikling
· pædagogisk ledelse
· samarbejde med den kommunale unge indsats
· etablering af administrative funktioner og procedurer
· kapacitetsudvikling og tilpasning af de fysiske rammer
Undervisningsministeriet har afholdt en kick-off workshop for de nye bestyrelser om forventningerne og opgaverne.
Arbejdsmarkedschefen i Vordingborg varetager indtil videre sekretariatsfunktionen for den nye bestyrelse.
Status på ungeindsatsen
KL har inviteret interesserede kommuner med i et 1-årigt partnerskab om den sammenhængende kommunal ungeindsats. Formålet med partnerskabet er at understøtte den kommunale proces fra ord og intention om en ny sammenhængende ungeindsats, til en omstilling af ungeindsatsen i den enkelte kommune, og til etablering af samarbejdet med FGU-institutionen i dækningsområdet. Partnerskabet består både af netværksmøder mellem kommunerne og aktiviteter i den enkelte kommune.
Der pågår desuden drøftelser mellem de tre kommuner på administrativt niveau om at etablere et kommunalt netværk.
Retligt grundlag
Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse LOV nr. 698 af 08/06/2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at det vil være givtigt at deltage i KL’s partnerskab med henblik på at få inspiration og videndele og erfaringsudveksle med andre kommuner. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Udsat.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. november 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning.
Udvalget orienteres løbende om arbejdet i KL-partnerskabet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

10. Puljemidler til projekt om styrket indsats for borgere med psykiske lidelser i Slagelse Kommune (O)

10.   Puljemidler til projekt om styrket indsats for borgere med psykiske lidelser i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2018-68743               Dok.nr.: 330-2018-552846                                          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Projektet hedder: Styrket indsats for borgere med psykiske lidelser og er et samarbejdsprojekt mellem CSÆ og CHP. Derudover indgår Regions Sjælland psykiatriske akutmodtagelse i samarbejdet i forhold til at afdække samarbejdsmuligheder.
Projektets overordnede formål er at styrke patientsikkerheden, forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser og sikre sammenhængende forløb for borgeren. Det gælder i forhold til borgere med samtidige behov indenfor somatik og psykiatri, samt den sundhedsfaglige indsats til borgere på botilbud eller til borgere med bostøtte i eget hjem.
Projektet har to spor:
Hjemmesygeplejen oplever en stor stigning i antallet af borgere med somatisk behov og samtidigt psykiatrisk behov, og at de mangler psykiatriske kompetencer til at håndtere denne målgruppe.
Derfor ansættes en projektsygeplejerske med psykiatriske kompetencer i akutteamet med det formål at sikre sammenhængende forløb og undgå uhensigtsmæssige indlæggelser. Det skal ske gennem 1) styrke de psykiatriske kompetencer i sygepleje og akutteam, herunder udvikle beslutningsstøtteredskaber, der kan understøtte sygeplejens håndtering og prioritering af målgruppen, 2) sikre mulighed for akut psykiatrisk assistance i sygeplejen, og 3) styrke samarbejde internt i kommunen samt med sygehuset i forhold til borgere med psykiske lidelser.
På botilbud og hos borgere i eget hjem, som pga. af psykisk nedsat funktionsevne modtager bostøtte, er der ligeledes identificeret et behov for sundhedsfaglige kompetencer i forhold til at optimere denne indsats.
Derfor ansættes to projektsygeplejersker i sygeplejen, som skal understøtte den sundhedsfaglige indsats på bosteder og bosteds-lignende tilbud samt i eget hjem. Formålet er at styrke de sundhedsfaglige kompetencer på bostederne, så personalet kan handle rettidigt og relevant og dermed undgå uhensigtsmæssige indlæggelser af borgerne. Formålet er også at styrke samarbejdet på tværs af kommunale områder samt til egen læge, så borgerne oplever en sammenhængende indsats. Det skal ske gennem 1) sidemandoplæring og praksisnær sparring, 2) implementering af systematiske arbejdsgange, 2) brobygning til samarbejdspartnere og 4) fremme egenmestring hos borgeren.
I forhold til projektets drift ansættes en projektleder.   
Center for Sundhed og Ældre er projektejer og har projektledelsen, mens Center for Handicap og Psykiatri er repræsenteret i styregruppe og projektgruppe.
Projektet løber i perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2020.
Projektet er bevilliget 3.200.431 kr. til gennemførelse af den 2-årige periode.
Forebyggelses- og Seniorudvalget har på fagudvalgets møde den 8. november 2018 indtægtsbevillingen til godkendelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger
Vurdering
Administrationen vurderer, at målgruppen er særlig udsat, så projektet vil være kvalitetsskabende og øge patientsikkerheden for borgergrupperne i forhold til de kendte udfordringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre samt Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-555311                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Ingen bemærkninger.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-555325                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Udvalgets næste møde er den 5. december 2018.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-555334                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. november 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørgen Andersen (A)
Der var ingen bemærkninger under eventuelt.