Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 9. januar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-662817                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-662974                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Etablering af skæve boliger viderebehandles i februar 2019 på Udvalgets møde.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-663380                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         Gensidig orientering
·         Opfølgning fra sidst:

Ø Takststruktur Rusmiddelcenter
Ø Opfølgning på ACV-Handleplan
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - USB (D)

4.     Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - USB (D)

Sagsnr.: 330-2018-61895               Dok.nr.: 330-2018-658272                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg orienteres om budgetdokumentet for 2019, som er udarbejdet på baggrund af budgetaftalen for 2019-22.
Baggrund
Efter vedtagelse af budget 2019-2022 er der udarbejdet et budgetdokument (styringsark), som bl.a. skal tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalen (bilag 1).
Budgetaftalen udmøntes igennem fagudvalget, i januar med en første politisk drøftelse ud fra budgetdokumentet og nærværende sag. På et efterfølgende møde i fagudvalget følges op med en beslutningssag vedr. fagudvalgets nærmere behandling af punkterne.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter budgetdokumentet
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Udvalget tog drøftelsen til efterretning.
Udvalget ønsker at få punktet genoptaget på udvalgsmødet i februar 2019, hvor de temaer, som er af særlig betydning for Fagudvalgets område videredrøftes og besluttes.  Udvalget anmoder om en vurdering af, hvordan fagudvalgene inddrages i de tværgående temaer.

5. Månedlig økonomiopfølgning (O)

5.     Månedlig økonomiopfølgning (O)

Sagsnr.: 330-2018-81753               Dok.nr.: 330-2018-642975                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres månedligt, udover de kvartalsvise budgetopfølgninger, om forventningen til regnskab 2018.
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Vurdering
Den månedlige økonomiopfølgning, med udgangspunkt i forbruget pr. ult. november 2018, viser, at der forventes et samlet mindreforbrug på 5,9 mio. kr. på driftsudgifterne. Anlægsudgifterne forventes at balancere.
De to Myndighedsområder, Myndighed for Handicap og Psykiatri og Myndighed for Rusmiddel, forventes at balancere. Myndighed for Handicap og Psykiatri forventer dog et mindreforbrug som størrelsesmæssigt afhænger af periodeforskydninger.
På virksomhederne er der sket en positiv udvikling her sidst på året. Autisme Center Vestsjælland forventer fx et merforbrug på 0,5 mio. kr. fremfor deres tidligere udmeldte udfordring på 3 mio. kr. i 2018. Der arbejdes med en 2-årig handleplan, således at merforbruget forventes indhentet i løbet af 2019. Øvrige virksomheder forventer ligeledes et større mindreforbrug end tidligere jf. bilag 1.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Udvalget tog den månedlige rapportering til efterretning med følgende bemærkninger:
Udvalget udtrykker bekymring for budgetkonsekvenserne i 2019-22 i forhold til det forventede regnskab 2018 for de § 85 ydelser, der overtages fra Arbejdsmarkedsområdet. Der forventes et merforbrug på ca. 3-4 mio. kr. i forhold til forudsætningerne for budget 2019. Problematikken indgår i budgetopfølgning 0, der forelægges udvalget og Økonomiudvalget på møder i februar 2019.

6. Medborgerpolitikker Slagelse Kommune (B)

6.     Medborgerpolitikker Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-83640               Dok.nr.: 330-2018-662674                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Bilag med forslaget udsendes til medlemmerne før udvalgsmødet.
Baggrund
Efter Udvalgets ordinære møde den 8. august 2018, afholdt Udvalget et temamøde, hvor tanken var, at revidere eksisterende vision og pejlemærker, samt drøfte proces omkring nye politikker.
Udvalget besluttede på temamødet, at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udarbejde forslag til tids- og procesplan for USB-udvalgets arbejde med formulering af Slagelse Kommunes nye politikker på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet, herunder formuleringer af pejlemærker…
Medlemmer af arbejdsgrupper er:
Bent Jensen, formand Udsatterådet
Ole Andersen, formand Handicaprådet
Cecilie Geiker, byrådsmedlem og medlem af USB-Udvalget
Steen Olsen, byrådsmedlem og formand for USB-Udvalget
Thomas Knudsen, Handicap- og psykiatrichef
Vini Lindhardt, Direktør
Sekretariatssupport:
Anders Martin Jensen og Johannes Patursson
Sigtet med arbejdsgruppen er at facilitere et fælles ejerskab til politikkerne samt at sikre et tids- og produktorienteret fokus i arbejdet med formuleringen af politikkerne.
Arbejdsgruppen har holdt 5 arbejdsgruppemøder og af to omgange involveret pårørende, politikere, kommunens medarbejdere og ikke mindst borgerne, bl.a. gennem to større arrangementer, i form af Demokrati Lab den 10/10 og den 14/11.
Arrangementerne har været faciliteret af ekstern facilitator Zakia Elvang.
Alle principper i Medborgerpolitikken er født ud af de input deltagerne bidrog med i det første arrangement. Ved andet arrangement blev den indledende tekst til politikken og principperne præsenteret for deltagerne, med henblik på yderligere kvalificering. Der var tilslutning til alle seks principper, men også et ønske til justeringer af teksten. Efterfølgende har borgere tilknyttet Forsorgshjemmet Toften og AppVærkstedet arbejdet med teksterne og givet input til de endelige formuleringer.
Arbejdsgruppen mødes igen til 6. arbejdsgruppemøde den 10. januar 2019. Her forholder de sig til handlingsdelens hvem, hvad og hvordan. Bl.a. hvem der har serveretten/pligten og hvordan vi sikrer at udbredelsen af politikken kan foregå involverende og med et så bredt ejerskab som muligt.
Retligt grundlag
Styrelsesloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37.
Konsekvenser for andre udvalg
Det er Byrådet, der endeligt godkender kommunens politikker. Og Kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at høre Handicaprådet om alle initiativer, der har betydning for mennesker med handicap.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter den nye Medborgerpolitik.
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender at den nuværende arbejdsgruppe fortsætter sit arbejde med udvikling af en strategi Medborgerpolitikken brede implementering.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Udvalget fulgte indstillingen.

7. Presse (O)

7.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-663399                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Ingen bemærkninger.

8. Næste møde (O)

8.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-663407                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Den 6. februar 2019.

9. Eventuelt (O)

9.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-663428                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. januar 2019:
Fraværende:  Cecilie Geiker (V), Jimmi Jørgensen (A), Palle Kristiansen (O)
Ingen bemærkninger.