Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 6. februar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-662832                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Sofie Janning (A)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-663054                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Sofie Janning (A)
Der var ingen igangværende sager til orientering.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-39727                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1.Gensidig orientering
2.Notat vedr. muligheder for anvendelse af 105 boliger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Sofie Janning (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning 1 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

4.     Budgetopfølgning 1 for 2019 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2019-1121                 Dok.nr.: 330-2019-5952                                              Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
USB-udvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2018, som også har effekt i 2019
      Status vedr. til de særligt budgetudfordrede områder
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, forelægges ligeledes.
Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri under USB-udvalget forventes at være under pres i 2019, hvis der alene tages udgangspunkt i forventet regnskab 2018 fremskrevet til 2019 priser. Såfremt aktiviteterne er uændrede og priserne på indsatserne svarer til den generelle prisfremskrivning er der en samlet udfordring på 5 mio. kr. i 2019. Priserne på indsatserne (prisfremskrivningen) kan vi først få et mere præcist billede af i løbet af 1. kvartal 2019, idet taksterne for 2019 først endeligt forventes afklaret her.
Udover ovenstående udfordring så er der en række usikkerhedsmomenter som kan give yderligere udfordringer:
·         Der er en bekymring for stigningen på det specialiserede Børn- og Ungeområde. I 2018 blev der identificeret 34 unge til overdragelse til Voksenområdet – forventningen i 2019 er på 38 unge.
·         Opgaveglidning i Psykiatrien efter den ændrede sygehusstruktur. Stigende ambulant behandling i psykiatrien i tæt samarbejde med kommunerne, som medfører mere specialiserede sociale foranstaltninger – færre indlæggelsesdage og tidlig udskrivning.
·         Opgaveglidning i Somatikken – borgere med erhvervet hjerneskade bliver udskrevet tidligere til en mere specialiseret indsats.
·         Kompleksitet i sagerne – Slagelse kommune er særligt hårdt ramt på psykiatriområdet i form af dobbeltdiagnoser og ofte med en kombination til en misbrugsproblematik, men også på den mere klassiske funktionsnedsættelse ser vi en overbygning af en psykiatrisk lidelse.
·         Generel tendens om stigende antal borgere der har behov for hjælp og støtte, særligt på §85 området.
·         Boligområdet – der er fortsat stor efterspørgsel på billige boliger til vores borgere som er forudsætningen for at kunne omlægge botilbud til §85 støtte i eget hjem.
·         Henvisningskultur – 73% af henvendelserne er henvist fra andre. Her er det i høj grad andre forvaltninger i Slagelse kommune der henviser borgerne til Myndigheden (63%).
Forhold til at imødegå udfordringerne:
·         Der er store forventninger til at Fokus kan være med til at dæmme op for tilgangen til området. Fokus arbejder under §82a som er et for-forløb som skal være med til at afdække borgers behov og tale ind i borgerens egne motivation for at lave forandringer i eget liv, inden der visiteres ind til fx Servicelovens §85. Der arbejdes med inddragelse af civilsamfundet og dialog med borgeren.
·         Der har været afholdt ekstraordinære udgifter på Århusvej til ca. 3 mio. kr. som en enkeltstående udgift i 2018.
·         Kvalificering af opfølgningsindsatsen – Myndighed har igennem de senere år arbejdet med en opkvalificering af Rådgiverne, herunder med en Recovery orienteret tilgang til borger, uddannelse i dialogen med borger, kompetencer i forhold til forhandling med leverandører og en mere systematisk opfølgning af borger.
·         Omlægning til matrikelløse tilbud – fra bostøtte til støtte i hjemmet.
Frem til udgangen af 2018 har Handicap og Psykiatris samlede vurdering i forhold til budgetoverholdelse i 2019 været optimistisk. Siden sidste Udvalgsmøde i starten af januar er vurderingen nu mere forbeholden.
Forbeholdet skyldes, at der endnu ikke er et klart overblik over sagerne og den medfølgende udgift, der overdrages fra Jobcentret. Siden sidst har vi fået de foreløbige regnskabstal for 2018 vedr. Jobcentret (§85). Regnskabstallet viser et forbrug på ca. 21,9 mio. kr. Med overdragelsen af opgaven er der tilført et budget på ca. 18,1 mio. kr. i 2019. Der er således stor usikkerhed om de forudsætninger der er givet med overdragelsen af §85 opgaven fra Jobcentret. Hvis det stigende merforbrug i Jobcentret i 2018 skyldes en aktivitetsforøgelse i sidste halvdel af 2018, så kan helårsvirkningen i 2019 medføre en yderligere udgiftsudvikling. En forsigtig vurdering på et merforbrug i 2019 på §85 sagerne fra Jobcentret ligger i størrelsesorden 4-7 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 1 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Sofie Janning (A)
Udvalget fulgte indstillingen med ønske om en præcisering af den forventede § 85 merudgift i overgangen fra Jobcenteret til Center for Handicap og Psykiatri for budget 2019 samt overslagsårene.

5. Budgetaftalen 2019-2022: Temaanalyse (D)

5.     Budgetaftalen 2019-2022: Temaanalyse (D)

Sagsnr.: 330-2018-77903               Dok.nr.: 330-2019-43444                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter det forelagte forslag til temaanalyse.
Baggrund
I Budgetaftalen for 2019-2022 er der aftalt gennemførsel af temaanalyser inden for en række udfordrede områder. De kommunale ydelser til borgere er under pres, og temaanalyserne skal derfor bidrage til at finde nye løsninger på udfordringerne ved at have fokus på nye veje at gå i opgaveløsningen.
Administrationen har udarbejdet råudkast til kommissorier for temaanalysen (se bilag). I forbindelse med udarbejdelsen af kommissorierne, har der været afholdt 2 workshops, hvor fagprofessionelle fra forvaltningerne og kommunale institutioner samt eksterne interessenter/aktører via brain storm har bidraget med idéer og nye vinkler på konkrete områder/opgaver. Disse er formuleret som prøvehandlinger, hvor der i mindre skala kan afprøves nye måder at løse opgaver på.
Den forelagte temaanalyse foreslår 3 prøvehandlinger:
·         Trivsel på alle bosteder.
·         Overgang fra ung til voksen.
·         Alt om borgeren med borgeren.
Prøvehandlingerne er nærmere beskrevet i bilaget ligesom der indgår forslag til en tidsplan for igangsættelse af prøvehandlingerne.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 2
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Forelagte temaanalyse samt underliggende prøvehandlinger drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede temaanalysen samt de underliggende prøvehandlinger, og anbefaler de tre prøvehandlinger.
Der var enighed om Budgetaftalen.

6. Politiske pejlemærker(B)

6.     Politiske pejlemærker(B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2019-43598                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgersager
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om det vil godkende forslag til pejlemærker for eget udvalgsområde.
Det samlede forslag til pejlemærker medsendes som bilag til sagsfremstillingen.
Baggrund
Efter Udvalgets ordinære møde den 9. januar 2019, afholdt Udvalget et temamøde, mhp. at revidere og forny de eksisterende pejlemærker.
Udvalget besluttede på temamødet, at sætte fokus på 5 pejlemærkeområder:
1)    Rusmiddel
2)    Psykiatri
3)    Recovery
4)    Udsatte og
5)    Slagelse som sælgerkommune
Udvalget har i øvrigt udpeget nogle gennemgående temaer, som frivillighed, netværksinddragelse og boliger til udsatte og sårbare borgere. Konkrete bud og handlinger i forhold til disse temaer medtages under hvert af det 5 pejlemærker.
Efter temamødet har virksomhedslederne og mellemledergruppen haft mulighed for at drøfte og komme med input til pejlemærkerne og de forelægges nu udvalget til endelig beslutning.
Budgetaftalens forskellige punkter vedr. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, er adresseret i de 5 politiske pejlemærker, som Udvalgets prioriterede indsatsområder fra og med 2019.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender de nye pejlemærker.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget godkendte de nye pejlemærker med en enkelt omformulering til afsnittet om Udsathed og Hjemløshed under dot 3:
At samarbejdet med det frivillige foreningsliv, herunder hjælpeorganisationer og Frivilligcentret styrkes dér, hvor der er potentiale, og hvor det giver mening.

7. Orientering om Socialt Frikort (O)

7.     Orientering om Socialt Frikort (O)

Sagsnr.: 330-2019-4418                 Dok.nr.: 330-2019-37047                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social – og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social – og Beskæftigelsesudvalget orienteres om forsøgsordning med socialt frikort til udsatte borgere.
Baggrund
Folketinget vedtog ved lov om forsøg med socialt frikort med virkning pr. 1. januar 2019, hvorefter socialt udsatte borgere kan blive visiteret til socialt frikort.
Formålet med initiativet, er at borgere med særlige sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 og 2020 har ret til at modtage socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser.
Formålet med det sociale frikort er, at give de mest socialt udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen. Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort er personer med særlige sociale problemer (fx hjemløshed eller misbrug), herunder psykiske vanskeligheder (fx angst eller depression). Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. indenfor det sidste år.
Visitation til socialt frikort
Det er kommunerne der skal visitere borgerne til socialt frikort. Virksomhederne skal indberette borgerens aktivitet, når de har ansat en borger med et frikort. Borgerne kommer til at kunne identificere sig selv ved hjælp af et identifikationsnummer på det sociale frikort. Via frikortet vil både borger og virksomhed kunne få overblik over det optjente beløb.
Loven skal administreres via en fælles kommunal it-løsning. It-løsningen skal bruges af både borgerne, virksomhederne og de offentlige virksomheder.
Der er er nedsat en tværgående arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri. Arbejdsgruppen har til opgave at afklare og beskrive den præcise målgruppe der vil være berettiget til socialt frikort samt visitationskriterier/oplysninger til brug for visitation. På baggrund heraf skal der en træffes administrativ beslutning om, hvilket center der skal varetage visitationsopgaven.
Retligt grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service afsnit V. Aktivlovens § 11.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationernes vurdering, at frikortets succes bl.a. vil afhænge af kommunens indsats i forhold til, at tage kontakt til det lokale erhvervsliv og sociale organisationer herunder, at virksomheder er villige til at ansætte socialt udsatte i fleksible stillinger. Desuden vil succesen afhænge af en smidig ansøgningsprocedure og sagsbehandling. Den foreløbige antagelse er, at det få socialt udsatte borgere i kommunen der vil ansøge om socialt frikort samt opfylde kriterierne for visitation frikortet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I økonomiaftalen for 2019 er der afsat 50 mio. kr. til indførelse af et socialt frikort for hjemløse i 2019 og 2020.  Til forsøgsordningen er Slagelse Kommune tildelt 108.000 kr. i 2019 og 45.000 kr. i 2020. Det er endnu ikke besluttet hvilket center midlerne skal overføres til.
Konsekvenser for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 4. februar 2019.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 6. februar 2019.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration og Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Udsat.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Punktet genoptages på næstkommende udvalgsmøde.

8. Organisatorisk flytning af depotdrift på Hjælpemiddelområdet (B)

8.     Organisatorisk flytning af depotdrift på Hjælpemiddelområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-4414                 Dok.nr.: 330-2019-25926                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Historik
I 2012 besluttede Slagelse Kommune at hjemtage depotdriften fra den private leverandør Falck Hjælpemidler. Depotdriften overgik derved primo 2013 til virksomheden VASAC under Center for Handicap og Psykiatri.
Der blev samtidig etableret et nyt samlet hjælpemiddelområde i VASAC’s lokaler på Industrivej 9. Beslutningen var begrundet i konkrete plads- og arbejdsmiljømæssige udfordringer på hjælpemiddelområdet. På daværende tidspunkt var hjælpemiddelområdet placeret på 3 matrikler. En samling af alle medarbejdere på hjælpemiddelområdet på samme matrikel og etablering af depot samme sted, kunne sikre en bedre faglig sparring og koordinering medarbejderne imellem.
Vurderingen var, at der kunne spares midler på drift som følge af mulighed for samarbejde med Jobcentret om etablering af afprøvningsjob, samt i VASAC regi ved oprettelse af beskyttede arbejdspladser.
Der blev indgået en kontrakt mellem VASAC og Myndighedsafdelingen under Sundhed og Ældre. VASAC får et årligt fast beløb til depotdrift og afregner for de kørsler, reparationer o.l., der udføres.
Igennem de sidste par år, har både hjælpemiddelområdet og depotet skulle håndtere flere og flere sager. Imellem 2017 og 2018 er antallet af indkomne ansøgninger steget med 10%. I 2018 er det afsatte budget til depotdrift overskredet med 485.000 kr., en overskridelse svarende til ca. 10%.
I 2017 blev der gennemført en analyse af effektiviseringspotentialet på det samlede hjælpemiddelområde, herunder også depotet. Hjælpemiddelområdet havde da gennem længere tid været udfordret i forhold til budgetoverholdelse. Analysen fremkom med en række forslag til effektiviseringspotentiale. I flere af anbefalingerne var det en forudsætning, at der skulle arbejdes tættere sammen mellem hjælpemiddelområdet og depotet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage stilling til, om det ønsker depotdriften organiseret sammen med resten af hjælpemiddelområdet under Center for Sundhed og Ældre, eller om udvalget ønsker at depotet forsat drives af VASAC. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at driften af depotet kan varetages mere effektivt og med en bedre service til borgere med behov for hjælpemidler, hvis det organiseres under det samlede hjælpemiddelsområde. Samtidig vil det give en øget fleksibilitet og en bedre udnyttelse af ressourcerne. Der er mellem centrene enighed om, at der ikke er det rette incitament til at høste de mulige synergier i samarbejdet, hverken i hjælpemiddelsområdet eller depotet under VASAC. Det kan dels skyldes den økonomiske aftale med afregning pr. aktivitet, men også det faktum at hjælpemiddelsområdet og depotet er organiseret under hver deres ledelse der i en daglig drift fordrer stort behov for koordinering og styring. Dette kan vanskeliggøre en optimal og effektiv drift af området.
Derfor anbefaler administrationen, at depotdriften pr. 1. april 2019 organisatorisk flyttes til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre og, at den nuværende aftale med VASAC ophører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er mellem centrene, ved overdragelsen af personalet mellem virksomhederne aftalt, at der ikke sker lønteknisk afregning af tilgodehavende saldo af feriepenge i optjeningsåret 2017-2018/ afspadsering/seniordage m.v.
De nuværende 5 borgere, som er i beskyttet beskæftigelse på depotet, forsætter indtil andet aftales med VASAC i deres nuværende arbejdsfunktioner med pædagogisk tilsyn.
Budget for depotdrift på hjælpemiddelsområdet vil uændret forblive i Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre. Der er ikke behov for ændret budget til depotdrift, hvilket pt. udgør 4.895.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Forebyggelses- og Seniorudvalget d. 5. februar 2019 med indstilling om at godkende, at Hjælpemiddeldepotet flyttes organisatorisk fra virksomheden VASAC under Center for Handicap og Psykiatri til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre pr. 1. april 2019, hvilket indebærer, at den nuværende aftale med VASAC ophører pr. 1. april 2019.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender, at Hjælpemiddeldepotet flyttes organisatorisk til Myndighedsafdelingen i Center for Sundhed og Ældre pr. 1. april 2019.01.
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender, at den nuværende aftale med VASAC dermed ophører pr. 1. april 2019.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget fulgte indstillingen.

9. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

9.     Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2019-23920                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder. Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter kunne være:
-      Det skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser eller forhandlingssituationer m.m.
-      Der skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres efter mødet
-      Overskriften for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
-      Når der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede punkter.
-      Der er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks. personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
-      Derudover må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne på mødet.
-      Man må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod, indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket” punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen, men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller pressen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne lukkes (efter behandling).
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Punkterne drøftet og anbefales til Byrådet med følgende bemærkninger:
- Sofie Janninig (A) anbefaler, at hvis det er muligt at åbne sager efterfølgende, skal de åbnes. Det skal eksplicit fremgå, hvorfor sagen er lukket, ud fra hvilke katagorier sagen hører under. Endvidere anbefaler hun, at  der    udarbejdes fælles retningslinjer med mulighed for at supplere i de enkelte udvalg.
- Helle Blak (F) og Palle Kristiansen (O) bemærker, at de er tilfredse med nuværende praksis og at lukkede punkter, skal være lukkede.
- Christopher Trung (V) gør opmærksom på muligheden for at bruge Forvaltningslovens § 27 stk. 6.
- Thomas Clausen (Ø) anbefaler indstillingen fra administrationen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at fastholde nuværende praksis for lukkede dagsordner/referater.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. februar 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet. Udvalget går ind for åbenhed. Udvalget ønsker som udgangspunkt, at sager er fuldt lukkede. Det anbefales, at et flertal i udvalget kan beslutte, at beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder kan offentliggøres.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter, og ønsker at fortsætte med den nuværende praksis, hvor beslutninger fra lukkede punkter ikke offentliggøres.

10. Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland og 17 kommuner (B)

10.   Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 for Region Sjælland og 17 kommuner (B)

Sagsnr.: 330-2018-8126                 Dok.nr.: 330-2019-33765                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udkastet til Sundhedsaftalen 2019-2023 er en politisk aftale, som er indgået mellem de kommunale politikere, regionspolitikere og PLO-repræsentanter i Sundhedskoordinationsudvalget. Sundhedsaftalen har stor betydning for den enkelte kommune lokalt, da aftalen sætter retning og mål for, hvordan samarbejdet mellem kommunen, Region og praktiserende læger skal forløbe over de næste fire år. I sagen lægges der op til en drøftelse af Sundhedsaftalen med henblik på at afgive et høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget senest 1. marts 2019.
Baggrund
Sundhedsaftalen handler om de opgaver, som skal løses i et samarbejde på tværs af sygehuse, praktiserende læger og kommunale tilbud. For kommunerne vedrører sundhedsaftalen fx hjemmesygeplejen, de kommunale akutfunktioner, genoptræningen, psykiatrien og forebyggelsesområdet m.fl. Sundhedsaftalen er vigtig for kommunerne, da den overordnet set beskriver målene for samarbejdet i de næste fire år, men også, hvad der lægges vægt på i samarbejdet og i fordelingen af sundhedsopgaver mellem kommune, sygehus og læger mv.
Det kommunale sundhedsområde er i rivende vækst og fylder stadig mere i den kommunale økonomi. De kommunale repræsentanter for Sundhedskoordinationsudvalget har derfor lagt et koncentreret arbejde i at få sat et så stort kommunalt aftryk som muligt i den nye sundhedsaftale. Blandt andet har de fået tydeliggjort, at der skal være fokus på klare aftaler, arbejdsgange og procedurer i overgangene fra sygehus til kommune i den nye aftaleperiode. De har fået tilført et princip om fælles ledelse til sikring af, at alle tager ansvar – også ved uenighed om ansvarsplacering og økonomi. Men også et princip om, at Regionen både skal involvere kommuner og praktiserende læger i dialogen og processen ved udflytning af nye opgaver til kommunerne.  
Udkastet til Sundhedsaftalen er et resultat af en forhandling mellem region og kommuner, og med input fra de praktiserende læger i Sundhedskoordinationsudvalget. Selvom der har været lagt et stort arbejde i Sundhedsaftalen fra de kommunale repræsentanters side, er der enkelte vigtige prioriteter, som ikke fremstår så klart i aftalen, som ønsket. Det gælder især forhold om klare aftaler om procedurer og ansvarsplacering i forbindelse med udskrivning fra sygehusindlæggelser. Det er et område, som har stor betydning for den kommunale opgaveløsning og for, hvordan de faglige medarbejdere i kommunerne, kompetent og med tryghed kan håndtere indsatser for borgerne.  
Sundhedsaftalen 2019-2023
Sundhedskoordinationsudvalget har valgt at holde sundhedsaftalen på et visionært og overordnet niveau, hvor de politiske ambitioner tager afsæt i de væsentligste sundhedsudfordringer for befolkningen i Region Sjælland.
Vision for Sundhedsaftale 2019-2023 er ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er, at sundhedsaktørerne, uden skelen til fag- og sektorgrænser, sammen med borgeren benytter de samlede ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.
På basis af udfordringerne i Region Sjælland er der formuleret fire regionale mål:
·         Fælles om borgerens livsudfordringer
·         Tryghed og mestring i eget hjem
·         Effektiv forebyggelse – sunde borgere
·         Mental sundhed og psykisk trivsel
I Sundhedsaftalen tages der samtidig afsæt i tre nationale kvalitetsmål, som kræver et tæt og velfungerende samarbejde på tværs af sektorerne. Det gælder de nationale mål om:
·         Bedre sammenhængende patientforløb
·         Styrket indsats for mennesker med kronisk sygdom og ældre patienter
·         Flere sunde leveår
Herudover er der aftalt en række principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og tydelig arbejdsdeling.
For hvert mål i Sundhedsaftalen er der defineret og udviklet indikatorer med henblik på løbende monitorering og fastholdelse af fokus og retning for udviklingen af et fælles sundhedsvæsen.
Sundhedsaftalens implementering og samarbejdet i praksis understøttes af en fælles værktøjskasse, som består af samarbejdsaftaler og beskrevne arbejdsgange og procedurer. Desuden udarbejdes en implementeringsplan, som revideres årligt på baggrund af en status på indsatser og indikatorer.
Høringsprocessen
Sundhedskoordinationsudvalget opfordrer til at skærpe fokus på den nye Sundhedsaftale 2019-2023 i høringssvaret, da aftalen vil få stor betydning for løsning af sundhedsopgaverne i kommunen og i det tværsektorielle samarbejde de næste fire år. Der opfordres samtidig til, at bruge aftalen som vision og ramme for arbejdet på sundhedsområdet. 
Udkast til Sundhedsaftale 2019-2023 er sendt i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte, hvor frist for afgivelse af høringssvar er den 1. februar 2019. De indkomne høringssvar vil foreligge til udvalgsbehandlingen.
Fristen for kommunens afgivelse af de samlede høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget er den 1. marts 2019.
Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med Sundhedsaftalen 2019-2023, som vil gælde fra 1. juli 2019. Efter høringen vil Sundhedskoordinationsudvalget drøfte behov for justeringer. Herefter vil Sundhedsaftalen vil blive sendt til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og i Regionsrådet.
Sundhedsaftalen skal sendes til godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest den 30. juni 2019.
Retligt grundlag
Sundhedslovens §§ 203-205 samt Bekendtgørelse nr. 1569 af 16. dec. 2013 om Sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter og beslutter eventuelle bemærkninger til et høringssvar.
Vurdering
Såfremt udvalget ønsker at afgive bemærkninger til høringssvar gøres dette.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagsfremstillingen behandles i Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne og Ungeudvalget samt Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udkastet til Sundhedsaftale 2019-2023 drøftes med henblik på at afgive bemærkninger til et fælles politisk høringssvar til Sundhedskoordinationsudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
At 1 - udvalget anbefaler udkastet til Sundhedsaftale til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Udvalget drøftede udkastet til Sundhedsaftalen, og bakker op om høringssvarene fra Handicaprådet samt Rådet for Socialt Udsatte.

11. Etablering af skæve boliger(D)

11.   Etablering af skæve boliger(D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-21422                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget er i gang med en drøftelse omkring etablering af skæve boliger. Udvalget drøftede senest en målgruppebeskrivelse og mulige indsatser i boligerne på mødet i den 5. december 2018.
Administrationen giver en status på processen. Fra Administrationen deltager Moritz Faloota fra Planafdelingen.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om Almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne jf. bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om Almene boliger § 127.
·         Økonomisk støtte på op til 400.000 kr. pr. bolig fremgår af Lov om Almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte, herunder Bo-støttemetoder efter Housing First princippet ydes med hjemmel i Servicelovens § 85.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og tage stilling til målgruppen for de skæve boliger. Her henvises til budget notatets punkt: 52 I.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængigt af de løsninger som Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser peger på vil der være behov for at inddrage Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget vedr. planforhold og Erhvervs- og Teknikudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter den videre proces vedrørende etablering af skæve boliger
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Sofie Janning (A)
Udvalget fulgte indstillingen.
Sagen genoptages på det kommende udvalgsmøde med henblik på lokalplaner og arealer.

12. Presse (O)

12.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-39746                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Ingen bemærkninger.

13. Næste møde (O)

13.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-39804                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Næste udvalgsmøde er den 6. marts 2019.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-39812                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. februar 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V), Sofie Janning (A)
Ingen bemærkninger