Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 3. april 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-662870                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-663074                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-39736                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1.    Gensidig orientering
2.    Vejledning om trusler mod politikere
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orienteringen blev taget til efterretning med følgende bemærkninger:
Vejledning om trusler mod politikere genoptages på udvalgsmødet i maj.
V rejste spørgsmål om, der er mulighed for enhedsforvaltning i kommunen, således at der med borgerens samtykke kan indhentes oplysninger på tværs af forvaltninger via direkte adgang mellem it-systemer.

4. Forslag om etablering af 2 natherbergspladser på Toften (B)

4.     Forslag om etablering af 2 natherbergspladser på Toften (B)

Sagsnr.: 330-2019-22483               Dok.nr.: 330-2019-128674                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til forslag om etablering af natherberg på forsorgs hjemmet Toften samt til at sende forslaget til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018 handlingsmuligheder vedr. oprettelse af midlertidig nødherberg. Det blev besluttet at forsætte den hidtidige praksis, samt at den beskrevne mulighed om udvidelse af Toftens godkendelse med faste natherbergspladser skulle indgå i budgetlægningen 2020 og overslagsårene.
Praksis er således at borgere, der ved selvhenvendelse søger om optagelse på Toften, tilbydes en plads hvis de af forstanderen vurderes inden for målgruppen. Hvis borgeren afvises på grund af pladsmangel hjælpes borgeren videre til et andet forsorgshjem. Hvis borgeren henvender sig sent om aftenen/natten tilbydes borgeren en opredning på sofa/drømmeseng ind til næste morgen, hvorefter borgeren enten optages eller hjælpes videre til andet forsorgshjem.
Der kan nu gøres status for de seneste 3 måneder. Det kan konstateres at der har været stor efterspørgsel efter overnatning. Grundet efterspørgslen har der de seneste 3 måneder været en gennemsnitlig overbelægning på Toften på 3,2 borger hver nat.
Efterspørgslen sker fra hjemløse borgere, som ellers sover på gaden og det kan konstateres at der pt. er en bevægelse mod at denne gruppe vokser i Slagelse.
Den konstante overbelægning på Toften er ikke hensigtsmæssig. Det Socialt Tilsyn er kritisk overfor den længerevarende overbelægning på Toften og den hidtidig praksis kan således ikke forsættes.
På denne baggrund forslås at der konkret arbejdes videre med et forslag om at etableringen af 2 faste natherbergspladser På Toften. Det forudsættes at Det Sociale Tilsyn kan godkende en udvidelse af Toftens eksisterende godkendelse med 2 faste natherbergspladser, herunder af de fysiske rammer.
Beskrivelse af tilbuddet - natherberg
Tilbuddet om natherberg drives efter servicelovens § 110.
Målgruppen vil være borgere der ikke kan få tilbudt en plads, da der ikke er kapacitet ved henvendelsestidspunktet, og der ikke på pågældende tidspunkt kan anvises andet sted eller borgere, der ikke magter at benytte et eksisterende tilbud efter servicelovens § 110 (forsorgshjem) eller ikke er i stand til at opholde sig i eget hjem eller i døgntilbud.
Tilbuddet består alene af en overnatning og et tilbud om et måltid morgenmad samt et bad inden de forlader stedet. Det vil ikke være muligt at gøre brug af nødovernatningstilbuddet uden henvendelse til fast personale på Toften.
Natherberget er åbent i tidsrummet: kl. 22-07. Toftens aften- og nattevagter vil forestå modtagelsen og opsynet med natherbergets pladser og brugere. Såfremt der kommer borgere der er i karantæne fra Toften tilbydes de ikke et bad og henvises til at spise i eget rum.
Ved observation eller kendskab til salg af stoffer, truende/voldelig adfærd den pågældende aften/nat bortvises eller afvises borgeren.
Fysiske rammer - natherberget
De foreslåede 2 pladser etableres i et værelse i en eksisterende pavillon placeret ved Toften. Pavillonen huser i dag sygeplejeklinik og det vurderes at der kan frigøres et værelse til brug til natherberg.
Rent fysisk vil den samlede pavillon på sigt kunne rumme i alt 4 natherbergspladser, men det forudsætter at der etableres nye fysiske rammer til sygeplejeklinikken.
Retligt grundlag
Lov om social service § 110
Handlemuligheder
Udvalget kan bede yderligere beskrivelse eller justering i forslaget.
Vurdering
Administrationen skal understrege, at Det Sociale Tilsyns skal godkende den fysiske ramme. Såfremt at Det Sociale Tilsyn ikke kan godkende den fysiske ramme, så er der ikke fysisk mulighed for at etablere natherberg i de eksisterende fysiske rammer på Toften. Det skal også understreges at den hidtidige praksis med at tilbyde en opredning på sofa/drømmeseng ind til næste morgen ikke kan forsættes inden for den eksisterende godkendelse fra Det Sociale Tilsyn.
Administrationen anbefaler at ovennævnte forslag principgodkendes til at indgå i budgetlægningen 2020 og overslagsårene samt sendes til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driften af pr. natherbergsplads er estimeret til en ½ døgntakst på Toftens § 110. Årsudgiften for de 2 pladser bliver samlet dermed kr. 504.065 kr.(2018) der årligt skal tilføres Toftens budget. Ved godkendelse efter servicelovens § 110 er der 50% statsrefusion af udgiften til betalingskommunerne. Det foreslås at indgå i budgetlægningen 2020 og overslagsårene.
Konsekvenser for andre udvalg
Hjemløse er en tværgående udfordring i Slagelse Kommune.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Forslaget om etablering af 2 faste natherbergspladser på Toften principgodkendes til at indgå i budgetlægningen 2020 og overslagsårene
2.    at Forslaget sendes til høring i Rådet for Socialt Udsatte
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget fulgte indstillingen med følgende bemærkning:
At Toften arbejder videre med at indhente de nødvendige godkendelser i 2019.

5. Årsrapportering - Magtanvendelser i 2018 (B)

5.     Årsrapportering - Magtanvendelser i 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2019-23707               Dok.nr.: 330-2019-134244                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget  
Beslutningstema
Herudover skal udvalget træffe beslutning, om der skal iværksættes en handleplan med initi-
ativer som mere konkret imødegår anvendelsen af ikke-tilladte magtanvendelser.
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes. Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 126-129. Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge §§8 – 11. Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpæda- gogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Center for Handicap
og Psykiatri, Socialfagligt Team, der dels afgør om magtanvendelsen har været lovlig, og
derefter tager kontakt til de social tilbud for at følge op på magtanvendelserne.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2018.
Antallet af magtanvendelse i 2018:
Voksenområdet
Der identificeres samlet set fortsat et fald i antallet af magtanvendelser:
År
2015
2016
2017
2018
Antal
546
300
205
114
Periode
2017 - 18
Fald i pct.
  44,3%
For ikke-tilladte magtanvendelser identificeres der ligeledes et fald:
År
2017
2018
Antal
  25
15
Pct. af alle magtanvendelser
12,2%
13,1%
De ikke tilladte magtanvendelser i 2018 er typisk, hvor der ikke er fare for væsentlig person-
skade, hvorfor personalet skal løse situationen uden anvendelse af magt. Der er flere
eksempler på, at personalet anvender magt uden at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelserne på Botilbud
Tilbud
ACV
SPS
CPUS
Udenbys
2017
145
 28
  19
     13
2018
  84  *
   3
    3
     24 **
* ACV tegner sig for den overvejende del af magtanvendelser med 73,6% af det samlede antal magtanvendelser. Af de 84 magtanvendelser på ACV tegner én borger sig for en markant andel med 24 magtanvendelser i 2018. Samme borger havde 27 magtanvendelser i 2017 og 49 magtanvendelser i 2016.
** Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys tilbud er steget i 2018 til 24 mod 13 magtanvendelser i 2017. Det skyldes dog altovervejende én borger, som havde 18 magtanvendelser mod 5 magtanvendelser på samme borger i 2017.
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste fire år fordeler sig således:
År
2015
2016
2017
 2018
Antal
  172
  79
  57
71  *
* I 2018 har der været en stigning på 14 magtanvendelser i.f.t. 2017, hvoraf to børn (en
 slagelseborger og en udenbys) står for 23 af det samlede antal på 71 (= 32,3%). De
 23 involverede børn fordeler sig på 15 fra Slagelse og 8 fra andre kommuner. Det er særligt
 ét barn (udenbys borger), som står for det største antal magtanvendelser (14).
 Socialfagligt Team er i dialog med ACV omkring den pædagogiske indsats i.f.t. barnets
 aktuelle udfordringer. 
Ikke tilladte magtanvendelser
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som er i aflastningstilbud, men alene de børn der er døgnanbragt. Magtanvendelser foretaget i institutionens interne skole skal ligeledes indberet-tes som magtanvendelser for de børn, der er døgnanbragt.
År
   2017
   2018
Antal
      11
     11
Fordeling
·  5 er Slagelsebørn i udenbys/private tilbud
·  6 magtanvendelser er foretaget i Slagelsetilbud
·  10 er Slagelsebørn i udenbys/ private tilbud.
·  Én magtanvendelse er foretaget i Slagelsetilbud (ACV).
Fordeling af magtanvendelserne
Sted:
ACV
 SPS
Udenbys
Antal og karakter:
40
-  Heraf 5 ikke-tilladte:
1 på et døgntilbud
4 i aflastningstilbud *
  0
 31 
-  2 børn tegner sig for 15 
  af magtanvendelserne
-  De 31 er fordelt på 11
   borgere
- De ikke-tilladte fordeler
    sig på 5 børn
 
* I aflastningstilbud (3 børn) er der ikke lovhjemmel til at anvende magt.
Retligt grundlag
·         Lovgrundlaget på voksenområdet reguleres af Lov om social service (SEL) § 126 samt § 126a-§ 129 LBK nr. 102 af 29. januar 2018 og vejledning om magtanvendelse VEJ nr. 9043 af 29. januar 2018.
·         Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 8 - 11 LBK nr. 507 af 2. maj 2015 samt vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Se mere om det retlige grundlag i Bilag
Handlemuligheder
Det synes oplagt at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fokuserer på indsatser, hvor de ikke tilladte magtanvendelser yderligere reduceres. Udvalget kan vælge at tage årsrappor-teringen til efterretning. Eller udvalget kan beslutte at iværksætte en handleplan med initiati-ver, der imødegår anvendelsen af ikke tilladte magtanvendelser.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de politiske handleplaner (version 1; 2014-2015 og version 2; 2016-2017) har spillet og fortsat spiller en betydelig og effektiv rolle i nedbrin-gelsen af antallet af magtanvendelser. Dog er det ikke lykkedes at nedbringe antallet af
ikke-tilladte magtanvendelser i tilstrækkeligt omfang. Derfor anbefaler administrationen at der i 2019-20 skal udvikles og iværksættes en handleplan med initiativer som imødegår anvendelsen af ikke-tilladte magtanvendelser med endnu større effekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2018.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes ny handleplan med henblik på at    imødegå anvendelsen af ikke tilladte magtanvendelser.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget tog orienteringen til efterretning, og tilkendegav stor ros til virksomhedernes arbejde med reduktion af antallet af magtanvendelser.
Udvalget ønsker, at man arbejder videre med nedbringelsen af magtanvendelser generelt, og at der i forhold til de ikke tilladte magtanvendelser iværksættes yderligere handling og fokus. Udvalget besluttede, at der ikke er behov for at endnu en handleplan.

6. Månedlig opfølgning, april 2019 (O)

6.     Månedlig opfølgning, april 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-11528               Dok.nr.: 330-2019-121416                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres månedligt, udover de kvartalsvise budgetopfølgninger, om forventningen til regnskab 2019.
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen vil efter 2. budgetopfølgning blive udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger.
Vurdering
Denne månedsopfølgning tager udgangspunkt i de fire nedenstående fremhævede udfordringer som en opfølgning på den seneste rapportering fra USB-mødet i marts måned.
1.    Administrationen har undersøgt om takstudviklingen er større end den generelle prisfremskrivning som der tegnede sig et billede af tidligere. Der er taget udgangspunkt i de konkrete ydelser, som er direkte sammenlignelige – det vil sige en borgers ydelse og dennes takst med udgangen af 2018 sammenlignet med samme ydelse i 2019 og taksten i 2019. Der er både stigninger og fald i taksterne men samlet set er takstudviklingen ikke større end den generelle prisfremskrivning.
Udgiftsstigningen skyldes i stedet et mindre antal særligt dyre enkeltsager.
2.    Afklaringen på de borgere som Handicap og Psykiatri har fået overdraget fra Jobcentret er der nu enighed om. Den viser konkret en udfordring på 3,5 mio. kr. i forhold til det tilførte budget på 18,1 mio. kr. både i 2019 og overslagsårene. Udfordringen er reelt set 0,7 mio. kr. større, idet 7 borgere har fået førtidspension ult. 2018. Disse borgere er først blevet overdraget ifm. de øvrige §85 sager fra Jobcentret.
3.    Årsagen til at der er sket en fordobling af sagerne til STU (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse) skyldes, at borgerne i slutningen af 2018 har fået tilkendt førtidspension. Ved en førtidspension overgår STU-ydelsen til Center for Handicap og Psykiatri. Administrationen har været i dialog med Jobcentret i forhold til, om der er sket ændringer i praksis vedr. førtidspension. Det er der umiddelbart ikke, men det fremgår af de notater, som Administrationen har modtaget, at der i november 2018 er tilkendt 59 førtidspensioner (4. kvartal 84) ud af samlet 213 tilkendegivelser i hele 2018. Fordoblingen af sagerne medfører en væsentlig udgiftsstigning i 2019.
4.    Stigningen på 3 komplekse sager som i slutningen af 2018 har fået en BPA-ordning (borgerstyret personlig assistance), viser et område i vækst. Der er pt. endnu en ny ordning på vej pr. april 2019. Helårsvirkningen af de 3 sager samt nye sager medfører en væsentlig udgiftsstigning i 2019.
Ovenstående er de aktuelt konkrete udfordringer som er forsøgt uddybet. Det ændrer ikke på, at Myndighedsområdet under Handicap og Psykiatri er udfordret, og det betyder fortsat, at der ikke er plads til en yderligere aktivitetsforøgelse i løbet af 2019.
Såfremt der sker fuld finansiering af §85 opgaven fra Jobcentret, så forventes ovenstående udfordringer på nuværende tidspunkt at kunne indeholdes i den samlede ramme under Handicap og Psykiatri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget tog orienteringen til efterretning, med følgende bemærkninger:
Udvalget vil ved 2. budgetopfølgning indstille til Økonomiudvalget, at udfordringen                   med de 3.5 mio. kr. godtgøres i budgettet ved overdragelsen til Center for Handi-                   cap og Psykiatri.
Der udarbejdes et notat, der mere detaljeret redegør for baggrunden for de nuvær-                ende økonomiske udfordringer til 2. budgetopfølgning.

7. Unges Trivsel (B)

7.     Unges Trivsel (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-134505                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at øge unges trivsel set i sammenhæng med mindsket brug og misbrug af rusmidler.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på opgaveudvalgets medlemmer.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på unges trivsel. Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, hvor der ses en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hash rygning. Data er hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil.
I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed.
På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Slagelse Kommune ønsker at ændre denne udvikling ved at nå frem til konkrete handlinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer. Der arbejdes i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge misbruget og øge de unges trivsel. Det foreslås, at der – som supplement til de eksisterende indsatser – nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger, der kan mindske misbrug samt fremme unges trivsel. Gennem denne konstruktion sætter opgaven holdet, hvor de unge og deres forældre indgår på holdet.
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 4 medlemmer fra Byrådet samt 8 borgere.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt maj 2019 og afsluttet juni 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Her udover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Unges Trivsel
2.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Børne- og ungeudvalget ønskede ikke at anbefale og oversende sagen til Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget ønskede at sende følgende bemærkninger tilbage til Forebyggelses- og Seniorudvalget til fornyet behandlingen forud for forelæggelse for Byrådet:
* at titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod forebyggelse i forhold til unges misbrug,
* at udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres, hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget,
* og at der udpeges seks politikere fra Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget havde følgende bemærkninger:
At titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod                          forebyggelse i forhold til unges misbrug
At udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres,                     hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget
At der udpeges seks politikere fra byrådet
Udvalget finder temaet unges trivsel vigtigt og relevant, men finder det i               sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fagudvalg spiller ind i §17,4-udvalget med               hver deres perspektiv og opgaveområde. Derfor foreslår udvalget, at forvaltningen               udarbejder et nyt oplæg og et kommissorium, som tager højde for det.
Yderligere foreslås det at inkludere Slagelse Kommunale Elevråd, kultur, sport, fritid, foreningsliv, SSP og kriminalpræventiv indsats i udvalget.

8. Politiske pejlemærker (B)

8.     Politiske pejlemærker (B)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2019-126632                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgersager
Beslutningstema
Det redigerede pejlemærke-dokument og skema for implementering af pejlemærker, fremlægges for Udvalget til, med henblik på drøftelse og iværksættelse.
Det samlede og redigerede forslag til pejlemærker og skema for implementering af pejlemærker, medsendes som bilag til sagsfremstillingen.
Baggrund
Efter Udvalgets ordinære møde den 9. januar 2019, afholdt Udvalget et temamøde, mhp. at revidere og forny de eksisterende pejlemærker.
Udvalget besluttede på temamødet, at sætte fokus på 5 pejlemærkeområder:
1)    Rusmiddel
2)    Psykiatri
3)    Recovery
4)    Udsatte og
5)    Slagelse som sælgerkommune
Udvalget har i øvrigt udpeget nogle gennemgående temaer, som frivillighed, netværksinddragelse og boliger til udsatte og sårbare borgere. Konkrete bud og handlinger i forhold til disse temaer medtages under hvert af det 5 pejlemærker.
Efter temamødet har virksomhedslederne og mellemledergruppen haft mulighed for at drøfte og komme med input til pejlemærkerne.
Budgetaftalens forskellige punkter vedr. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, er adresseret i de 5 pejlemærker, som Udvalgets prioriterede indsatsområder fra og med 2019.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter og anbefaler en iværksættelse af de nye pejlemærker.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget besluttede at iværksætte de nye pejlemærker med følgende bemærkning:
At udvalget løbende orienteres fra virksomhederne om status på pejlemærkerne.

9. Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug (B)

9.     Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug (B)

Sagsnr.: 330-2015-89149               Dok.nr.: 330-2019-127391                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Rusmiddelcentret har udarbejdet Kvalitetsstandard 2019 -2020 for den sociale stofmisbrugsbehandling efter Servicelovens § 101.
Udvalget skal tage stilling til om Kvalitetsstandarden kan principgodkendes og sendes i høring i høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Kvalitetsstandarden indeholder en samlet information til borgerne om de tilbud og ydelser, kommunalbestyrelsen tilbyder borgere, der ønsker social behandling for stofmisbrug.
Kvalitetsstandarden beskriver det serviceniveau som, man som borger, kan forvente at modtage, hvis man modtager social behandling for stofmisbrug i Slagelse Kommune.
Kvalitetsstandarden omfatter en beskrivelse af de indsatsområder, der følger af § 101:
1) De opgaver, som udføres på stofmisbrugsbehandlingsområdet.
2) Målgruppen for tilbuddene om stofmisbrugsbehandling.
3) Det overordnende mål for indsatsen, herunder de værdier og normer som indsatsen bygger på.
4) Den organisatoriske struktur i forhold til behandlingstilbuddene, herunder en beskrivelse af de konkrete typer af behandlingstilbud der tilbydes.
5) Visitationsproceduren.
6) Behandlingsgaranti.
7) Muligheden for frit valg.
8) Opfølgning på borgerens behandlingsplan.
9) Hvilken målsætning, der er for udarbejdelse, koordinering og opfølgning på handleplaner.
10) Hvordan brugerinddragelsen sikres.
11) Reglerne for betaling for kost og logi m.v.
12) Information om sagsbehandling og klageadgang.
13) Personalets faglige kvalifikationer og kompetenceudvikling.
14) Monitorering af indsatsen.
Kvalitetsstandarden skal revideres mindst hvert andet år.
Retligt grundlag
Byrådet skal efter, Servicelovens § 101 og Bekendtgørelse nr. 430/04/2014, fastsætte en kvalitetsstandard for kommunens tilbud for den sociale stofmisbrugsbehandling.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard 2019 -2020 for den sociale stofmisbrugsbehandling efter Servicelovens § 101 kan principgodkendes af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, hvorefter den sendes til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Eventuelt høringssvar forelægges efterfølgende på møde i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, hvor der træffes beslutning om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden endelig godkendelse.
Vurdering
Administrationen anbefaler at den reviderede kvalitetsstandard principgodkendes og sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at det fremlagte forslag til kvalitetsstandard for den sociale stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101 principgodkendes.
2.    at det fremlagte forslag til kvalitetsstandard for den sociale stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget besluttede at følge indstillingen.

10. Presse (O)

10.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-39784                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Pressemeddelelse om reduktion i antallet af magtanvendelse.

11. Næste møde (O)

11.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-133651                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Den 8. maj 2019.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-133690                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Ingen bemærkninger.