6. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)
6. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)
Sagsnr.: 330-2017-10197 Dok.nr.: 330-2019-393315 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om etablering og drift af
6-8 skæve boliger skal varetages af Slagelse Kommune eller der skal søges at
indgås samarbejde med boligorganisation herom.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes
videre med etablering af 6-8 skæve boliger på en kommunal grund nord for
Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten
Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Administrationen har indhentet en ekstern
juridisk afklaring af fordele og ulemper i forhold til at Slagelse Kommune er
bygherre samt forhold vedrørende eventuel udbudspligt ved salg af grund
til boligorganisation. Notat udarbejdet af
revisionsselskabet BDO er vedlagt som bilag.
På baggrund af notatet skal
der tages stilling til om projektet skal etableres og driftes af Slagelse
Kommune, eller der skal søges at indgå samarbejde med boligorganisation.
Retligt
grundlag
·
Etablering af boliger til særligt
udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·
Aftale om udlejning og anvisning af
boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·
Kommunal garanti for lånefinansieringen
fremgår af Lov om almene boliger § 127
·
Økonomisk støtte på op til kr. 400.000
pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·
Den sociale støtte til den enkelte
borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handlemulighed 1: At Slagelse Kommune står for etablering og
drift af 6-8 skæve boliger.
Handlemulighed 2: At Slagelse Kommune søger at indgå
samarbejde med boligorganisation om etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Vurdering
Den eksterne juridiske afklaring fremhæver, at der er en
række fordele ved, at Slagelse Kommune selv står for etablering og drift af
skæve boliger. Administrationen skal dog også bemærke, at erfaringerne med
etablering og drift af skæve boliger hos boligorganisationer har været gode.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1:
Slagelse Kommune er selv bygherre og bygger på kommunalt
ejet grund. Det er Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser som bygger med
bistand fra Byggeherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme.
Handlemulighed 2:
Indgås der samarbejde med boligorganisation omkring
etablering og drift af boligerne, så vil boligorganisationen være bygherre.
Såfremt det anbefales at indgå samarbejde med en boligorganisation, så vil salg
af grunden til projektet først indgå, når det færdige projekt og dermed
ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet forelægges til Byrådets godkendelse.
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen forelægges til orientering i Erhvervs- og
Teknikudvalget.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1. at vælge
handlemulighed 1, hvor Slagelse Kommune varetager etablering og drift af 6-8
skæve boliger, eller
2. at vælge
handlemulighed 2, hvor boligorganisationerne i Slagelse Kommune
inviteres til orienteringsmøde med henblik på at kunne indgå et samarbejde med
en boligorganisation om etablering og drift af de 6-8 skæve boliger.
3.
at sagen oversendes til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende:
Udvalget besluttede, at punktet genoptages på udvalgets
decembermøde således, at administrationen screener og yderligere kvalificerer
AT|erne i indstillingen.