Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 2. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2019-389817                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2019-389848                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-389856                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1.    Orientering FOKUS
2.    Gensidig orientering
3.    Orientering om Aarhusvej
4.    Opsamling studietur
5.    Bygninger/Dialog med ejendomsservice, bygningsmasse
6.    Handicap Grand Prix
7.    Medborgerpolitik status
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

4. Pejlemærke Slagelse som sælgerkommune (O)

4.     Pejlemærke Slagelse som sælgerkommune (O)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2019-392300                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på pejlemærke Slagelse som sælgerkommune.
Baggrund
På foranledning af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres udvalget om status på pejlemærket Slagelse som sælgerkommune. På mødet deltager medarbejdere, der er involveret i arbejdet omkring pejlemærket.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

5. Hjemløsetælling 2019 (O)

5.     Hjemløsetælling 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-65199               Dok.nr.: 330-2019-377195                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Den landsdækkende kortlægning af hjemløshed, der blev gennemført i uge 6 2019 er nu offentliggjort. Kortlægningen viser, at lidt mere end 6.400 borgere befandt sig i en hjemløs-situation. Omfanget af hjemløsheden på landsplan er stort set uændret i forhold til den forrige kortlægning i 2017. Desværre er der ikke sket en stagnation i antallet af hjemløse i Slagelse Kommune. Stigningen er forsat fra 147 personer i 2017 til 170 personer i 2019.
Samlet set er antallet af hjemløse blandt kommunerne i Region Sjælland steget fra 853 personer ved kortlægningen i 2017 til 895 personer i 2019. Antallet af hjemløse i Region Sjælland har været observeret stigende gennem de seneste kortlægninger. I 2015 var tallet 628 personer.
Stigning i antallet af hjemløse i Slagelse
Antallet af hjemløse i Slagelse Kommune er steget betydeligt. Fra 147 i 2017 til 170 i 2019. Slagelse Kommune har det højeste antal af hjemløse blandt kommunerne i Region Sjælland. Dette svarer til at der er 2,1 hjemløse borgere i Slagelse pr.1000 indbyggere. Landsgennemsnittet er 1,1 hjemløse pr. 1000 indbygger.
Sammenlignet med hjemløsetallene fra 2017 er der sket en udvikling i antallet af gadehjemløse, borgere med ophold på herberg (forsorgshjem) og hoteller. Kortlægningen viser, at der på landsplan er sket et fald i antallet af unge hjemløse, mens Slagelsetallene viser en stigning i antallet af unge hjemløse i alderen fra 18-29 år.
Nedenstående tabeller viser udviklingen i hjemløsesituation og alder fra 2017-2019.
 
Gaden
Nat-
Varmestue
Herberg
Hotel
Familie/
Venner
Udslusnings-
Bolig
Kriminalforsorg
 
Hospital
Andet/uoplyst
2019
16
3
55
46
23
1
0
4
22
2017
10
9
37
37
32
1
2
1
11
Kilde: Vive; Hjemløsetællingen i uge 6, 2017 og 2019.
 
18-24 år
25-29 år
30-39 år
40-49 år
50-59  år
>60 år
Internt bortfald
2019
23
28
27
43
26
17
6
2017
19
14
25
33
38
10
7
* I 2017 var 1 person under 18 år.
Kilde: Vive; Hjemløsetællingen i uge 6, 2017 og 2019.
Retligt grundlag
Hjemløshed i Danmark i 2017- og 2019. National kortlægning. Vive, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Handlemuligheder
Udviklingen i hjemløsetallene for Slagelse Kommune drøftes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefren indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at punktet genoptages som lukket sag på næste udvalgsmøde.
Udvalget ønskede link til hjemløsetællingen udsendt med referatet: https://www.vive.dk/media/pure/14218/3352843

6. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

6.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-393315                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om etablering og drift af 6-8 skæve boliger skal varetages af Slagelse Kommune eller der skal søges at indgås samarbejde med boligorganisation herom.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Administrationen har indhentet en ekstern juridisk afklaring af fordele og ulemper i forhold til at Slagelse Kommune er bygherre samt forhold vedrørende eventuel udbudspligt ved salg af grund til boligorganisation. Notat udarbejdet af revisionsselskabet BDO er vedlagt som bilag.
På baggrund af notatet skal der tages stilling til om projektet skal etableres og driftes af Slagelse Kommune, eller der skal søges at indgå samarbejde med boligorganisation.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
·         Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handlemulighed 1: At Slagelse Kommune står for etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Handlemulighed 2: At Slagelse Kommune søger at indgå samarbejde med boligorganisation om etablering og drift af 6-8 skæve boliger.
Vurdering
Den eksterne juridiske afklaring fremhæver, at der er en række fordele ved, at Slagelse Kommune selv står for etablering og drift af skæve boliger. Administrationen skal dog også bemærke, at erfaringerne med etablering og drift af skæve boliger hos boligorganisationer har været gode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1:
Slagelse Kommune er selv bygherre og bygger på kommunalt ejet grund. Det er Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser som bygger med bistand fra Byggeherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme.
Handlemulighed 2:
Indgås der samarbejde med boligorganisation omkring etablering og drift af boligerne, så vil boligorganisationen være bygherre. Såfremt det anbefales at indgå samarbejde med en boligorganisation, så vil salg af grunden til projektet først indgå, når det færdige projekt og dermed ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forelægges til Byrådets godkendelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges til orientering i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at vælge handlemulighed 1, hvor Slagelse Kommune varetager etablering og drift af 6-8 skæve boliger, eller
2.    at vælge handlemulighed 2, hvor boligorganisationerne i Slagelse Kommune inviteres til orienteringsmøde med henblik på at kunne indgå et samarbejde med en boligorganisation om etablering og drift af de 6-8 skæve boliger.
3.    at sagen oversendes til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at punktet genoptages på udvalgets decembermøde således, at administrationen screener og yderligere kvalificerer AT|erne i indstillingen.

7. Månedsopfølgning september 2019 (O)

7.     Månedsopfølgning september 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-11528               Dok.nr.: 330-2019-390621                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres månedligt, udover de kvartalsvise budgetopfølgninger, om forventningen til regnskab 2019. Der henvises i øvrigt til Slagelse kommunes Ledelsesinformationsmiljø, LIM. Derudover anbefales Udvalget at drøfte status vedr. Styringsarket som er en del af Budgetaftalen for 2019.
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Udvalget besluttede på august mødet, budgetopfølgning 3, at udfordringen vedr. det samlede forventede merforbrug afklares i forbindelse med Budgetopfølgning 4.
Udvalget besluttede ligeledes at udsætte udpegningen af to politikere til § 17.4 Udvalg for Mental sundhed og trivsel.
Vurdering
Ved Budgetopfølgning 3 vurderede Administrationen, at der i 2019 forventes en samlet udfordring på ca. 19,5 mio. kr. på Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri. Samtidig var der en forventning om, at merforbruget kunne stige med yderligere ca. 2 mio. kr. som følge af en varslet stigning fra Kofoedsminde. Dette varsel er nu udmøntet og merforbruget forventes derfor at stige til ca. 21,5 mio. kr. i 2019.
Administrationen vurderer, at Myndighedsområdet fortsat er under pres. Der pågår løbende en opgave i at vurdere på eksisterende indsatsers fortsatte nødvendighed for at kunne rumme nye borgeres behov for hjælp og støtte.
På virksomhedsområdet vurderes der fortsat at være balance med et samlet mindreforbrug på ca. 2 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning.
2.    at Styringsarket drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

8. Status vedr. Budget 2020 (O)

8.     Status vedr. Budget 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-49931               Dok.nr.: 330-2019-397000                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter den foreløbige aftaletekst til Budget 2020 (21-23).
Baggrund
Byrådet besluttede på marts mødet de overordnede rammer for budgetprocessen for budget 2020-23.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest
d. 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen Bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter Budget 2020
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

9. Presse (O)

9.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-389872                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

10. Næste møde (O)

10.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-349789                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Onsdag den 6. november 2019 på Rusmiddelcenteret.

11. Eventuelt (O)

11.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-389885                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2019-390085                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 2. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.