Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 6. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2019-434812                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2019-434814                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Skæve boliger, status.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-434825                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1)    Gensidig orientering
2)    Orientering fra Rusmiddelcenteret
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Udvalget besluttede at udskyde dialogmødet planlagt til den 4. december 2019 omkring medborgerpolitikken til foråret 2020.

4. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

4.     Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-3264                 Dok.nr.: 330-2019-420555                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte, hvilke 2 indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune skal, som alle andre kommuner, fremlægge en udviklingsstrategi inden udgangen af 2019. Udviklingsstrategien skal udarbejdes hvert fjerde år og er en overordnet strategisk retningsgiver for, hvad vej kommunen skal udvikle sig de kommende år. Udviklingsstrategien skal skabe retning og stille skarpt på de indsatsområder, der skal prioriteres.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. februar 2019 igangsætning af udviklingsstrategi for Slagelse Kommune. Som følge af den beslutning blev der afholdt et temamøde i byrådet den 19. marts 2019, hvor byrådet drøftede mulige fokusområder i den kommende udviklingsstrategi.
Ud fra spørgsmålet ”Året er 2025 – hvad er Slagelse kendt for?” kom byrådet frem til følgende, overordnede emner: uddannelse, boliger, events, natur og kyst, erhverv, infrastruktur, velfærd samt kultur og fritid.
Med henblik på at indskærpe fokus valgte byrådet på mødet den 26. august 2019, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de tre centrale emner i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
I udviklingsstrategien skal det konkretiseres, hvilke indsatsområder der er de væsentligste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
De valgte indsatsområder fremhæver det, som Slagelse Kommune ser som værende vigtigst at have fokus på. Indsatsområderne skal være overligger for administrationens arbejde og sende et klart signal om, hvad der prioriteres.
Med andre ord; Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal, inden for udvalgets fokusområde og gerne med henblik på tværgående indsatser, tage stilling til, hvad der fremadrettet i udviklingsstrategien er det vigtigste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Et eksempel på en indsats inden for erhvervsudvikling og uddannelse kunne være ”Slagelse som sælgerkommune”, dvs. at Slagelse kommune til stadighed afsøger muligheder for at være fagligt i front, og være på forkant i forhold til fremtidige behov og løsninger, således at Slagelse kommune kan tilbyde specialiserede tilbud til kommunens borgere og salg til andre kommuners borgere. Herved skabes og bibeholdes arbejdspladser, og der vil være mulighed for praktikpladser for de studerende.
På baggrund af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers, og de øvrige udvalgs, udpegninger af indsatsområder vil administrationen sammenfatte og præcisere indsatserne med henblik på at præsentere et udkast til en samlet udviklingsstrategi for byrådet i december 2019. I udkastet vil det også fremgå, hvordan FN’s verdensmål er tænkt ind i udviklingsstrategien.
Retligt grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at pege på 2 indsatsområder inden for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
Vurdering
Byrådet har valgt, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de centrale emner i Slagelse Kommunes udviklingsstrategi. Inden for de tre valgte emner skal det uddybes, hvilke indsatsområder Slagelse Kommune vil prioritere, så det er klart for administrationen, for kommunens borgere og for folk udefra, hvad der har særligt fokus i Slagelse Kommune.
Forudsætningen for at skabe vækst er, at kommunen kan tilbyde boliger og arbejdspladser. Det er essentielt i forhold til bosætning, hvorfor det også er fremhævet i budgetforliget som et særligt fokusområde. Bolig- og erhvervsudvikling er derfor fokusemner i udviklingsstrategien. Med de seneste års fokus på at udvikle Campus Slagelse og med henvisning til budgetforliget og Slagelses eliteidrætsprofil er og skal uddannelse være et omdrejningspunkt for kommunens videre udvikling. Dette emne kan også oplagt kobles på kommunens by-, bolig- og erhvervsudvikling. Endvidere kan en særlig indsats inden for uddannelse tage hånd om nogle af de udfordringer, Slagelse Kommune har på velfærdsområdet, herunder børn- og unge- samt beskæftigelsesområdet. Uddannelse er fundamentet for at skabe en kommune med ressourcestærke borgere.
De valgte indsatser inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal skærpe arbejdet og gøre det muligt for alle at vide, i hvilken retning Slagelse Kommune vil arbejde. Udgangspunktet er at udarbejde en strategi, der er til at forstå, og som der kan arbejdes ud fra.
Administrationen anbefaler, at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser vælger 2 overordnede indsatser for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Indsatserne kan enten være meget konkrete eller være formuleret som visioner, der angiver en tydelig retning.
Med udpegede fælles indsatsområder, der skal gennemsyre kommunens strategiske arbejde, er det hensigten at skabe en klar retning for udviklingen af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Alle fagudvalg behandler samme sag med henblik på at komme med input fra deres respektive områder.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter, hvilke 2 indsatsområder, inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at vælge de 2 overordnede indsatser boligudvikling og uddannelse indenfor indsatsområderne.
Udvalget genoptager sagen i 2020.

5. Status vedr. Budget 2020 (O)

5.     Status vedr. Budget 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-49931               Dok.nr.: 330-2019-431434                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter den foreløbige aftaletekst til Budget 2020 (21-23).
Baggrund
Byrådet besluttede på marts mødet de overordnede rammer for budgetprocessen for budget 2020-23.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest
d. 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter Budget 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker punktet genoptaget december 2020.

6. Månedsopfølgning oktober 2019 (O)

6.     Månedsopfølgning oktober 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-11528               Dok.nr.: 330-2019-431293                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres månedligt, udover de kvartalsvise budgetopfølgninger, om forventningen til regnskab 2019. Der henvises i øvrigt til Slagelse kommunes Ledelsesinformationsmiljø, LIM. Derudover anbefales Udvalget at drøfte status vedr. Styringsarket som er en del af Budgetaftalen for 2019.
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Udvalget besluttede på august mødet, budgetopfølgning 3, at udfordringen vedr. det samlede forventede merforbrug afklares i forbindelse med Budgetopfølgning 4.
Udvalget besluttede ligeledes at udsætte udpegningen af to politikere til § 17.4 Udvalg for Mental sundhed og trivsel.
Vurdering
Ved Budgetopfølgning 3 vurderede Administrationen, at der i 2019 forventes en samlet udfordring på ca. 19,5 mio. kr. på Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri. Forudsætningen for det forventede merforbrug var, at Udvalget blev kompenseret for ubalancen mellem det budget der blev tildelt ift. overdragelsen af §85 området fra Jobcenteret og den forventede udgift – en ubalance på ca. 3,5 mio. kr. som Udvalget efterfølgende er blevet kompenseret for.
Derudover var der en forventning om, at merforbruget kunne stige med yderligere ca. 2 mio. kr. som følge af en varslet stigning fra Kofoedsminde. Dette varsel er nu udmøntet og merforbruget forventes derfor at stige til ca. 21,5 mio. kr. i 2019.
Administrationen vurderer, at Myndighedsområdet fortsat er under pres. Der pågår løbende en opgave i at vurdere på eksisterende indsatsers fortsatte nødvendighed for at kunne rumme nye borgeres behov for hjælp og støtte.
På virksomhedsområdet vurderes der fortsat at være balance med et samlet mindreforbrug på ca. 2,3 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning.
2.    at Styringsarket drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at:
Det tages til efterretning, at styringsarket udsendes efterfølgende.

7. Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet 2018 (D)

7.     Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2019-71930               Dok.nr.: 330-2019-418024                                          Åbent
Kompetence:
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Drøftelse af Danmarkskortet over omgørelsesprocenter på socialområdet.
Baggrund
Hver år offentliggøres et Danmarkskort over det forudgående års omgørelsesprocenter af afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser. Danmarkskortet viser en statistik over, hvor mange sager, der er henholdsvis hjemviste og ændrede og skal behandles politisk inden udgangen af det år, hvor kortet offentliggøres.
Afgørelser efter serviceloven beror på skøn og individuelle vurderinger. Dette skøn efterprøves i Ankestyrelsen som en kvalitetskontrol af, at der foretages de korrekte vurderinger mv. Afgørelserne fra Ankestyrelsen er med til at sætte nogle rammer for dette skøn i forhold til, hvor grænserne går. På den måde fungerer Ankestyrelsen som et led i styringen af forvaltningen og er med til at sikre ensartede serviceniveauer på tværs af kommunerne. For at sikre borgernes retssikkerhed indbringes afgørelser som borgerne ikke er enige til Ankestyrelsen for at få sagen bedømt af en anden myndighed.
Af Danmarkskortet fremgår det, at der for Slagelse Kommune blev afgjort 122 sager i 2018. Ved en gennemgang af statistik fra Ankestyrelsen for de 122 sager viser det sig, at 5 (i 2017, 13) sager er forankret i Center for Handicap og Psykiatri og resten er fordelt på de øvrige centre. Ud af de 5 sager var 4 af dem indenfor servicelovens §§ 96, 97 og 100 og den sidste sag er på én af servicelovens øvrige bestemmelser.
Ifølge statistikken fra Ankestyrelsen blev 11 afgørelser forankret i Center for Handicap og Psykiatri stadfæstede af Ankestyrelsen i 2018. Dette betyder, at i 11 sager fik kommunen medhold i vurderingen.
Antallet af klagesager i Ankestyrelsen kan være et udtryk for, at nogle borgere i højere grad end andre udfordrer kommunens afgørelser. Som eksempel kan nævnes én borger som i 2018 havde 6 klagesager i Ankestyrelsen, resulterede i 1 hjemvisninger og 5 stadfæstelser.
Indenfor socialområdet generelt viser Danmarkskortet, at i Slagelse Kommune i 2018 var omgørelsesprocenten 34% (i 2017, 38%) fordelt på 7% (i 2017, 7%) ændrede og 28% hjemviste sager (i 2017, 32%). Antallet af afgørelser var 122 (i 2017, 177).
At en sag hjemvises til ny behandling betyder, at sagen sendes tilbage til kommunen som skal vurdere sagen igen og træffe en ny afgørelse. Afgørelsen kan imidlertid godt have samme resultat som den oprindelige afgørelse. På landsplan udgjorde omgørelsesprocenten i 2018, 36%.
På baggrund af afgørelserne fra Ankestyrelsen og Danmarkskortet i 2017 har der været iværksat flere tiltag for at nedbringe omgørelsesprocenten.
Dette ses i form af implementering af Voksenudredningsmetoden (VUM) som sikrer, at borgerne inddrages i processen, samt at sagen afdækkes og oplyses, således at det i højere grad sikres, at der træffes de rigtige afgørelser, og at afgørelserne lever op til regler og rammer. Dette vil der derfor fortsat være fokus på fremadrettet.
Ligeledes bliver sagsbehandlerne løbende uddannet i åben dialog. På denne måde styrkes kommunikationen og dialogen med borgerne. Hvis der er åben dialog og resonans med borgerne kan det ofte være nemmere for borgeren at acceptere og forstå, at en afgørelse ikke går deres vej.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område 79b.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Sagsfremstillingen drøftes og de iværksatte tiltag tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget tog sagen til efterretning.

8. Presse (O)

8.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-434857                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

9. Næste møde (O)

9.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-434860                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Onsdag den 4. december 2019.

10. Eventuelt (O)

10.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-434866                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. november 2019:
Fraværende: 
Handicap-og Psykiatrichef Thomas Knudsen takkede for samarbejdet med Udvalget.
11. Lukket: Boligudfordringer Socialt Udsatte (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
12. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.